Birinci
olmağın sevinci və ağrısı
Çağdaş ədəbi-nəzəri fikir
tariximizdə məxsusi yeri olan Nizaməddin Şəmsizadə
haqda söz deyən, bu nüfuzlu ədəbiyyatşünas və
azərbaycanşünasın yaradıcılığı ilə
bağlı tarixi yazılar yazan fikir adamı az olmayıb:
Abbas Zamanov, Bəxtiyar Vahabzadə, Qulu Xəlilov, Bəkir Nəbiyev,
Kamal Talıbzadə, Yaşar Qarayev, Elçin Əfəndiyev,
Vilayət Quliyev, Nizami Cəfərov, Şirindil
Alışanlı, Rəhim Əliyev, Şamil Vəliyev... Bu
siyahını uzatmağa ehtiyac görməyib bizə (Nizaməddinə,
rəhmətlik Vəli Nəbiyevə, mənə) universitetdə
tənqid kursundan dərs demiş Bəkir Nəbiyevin sözlərini
yada salıram: "Görkəmli alim və müəllim,
filologiya elmləri doktoru, professor Nizaməddin Şəmsizadə
ömrü, taleyi və əməlləri ilə iki əsrin,
iki minilliyin üzərindən körpü salmış
istedadlı və məhsuldar həmkarlarımdan biridir".
Oxucuya təəccüblü gələr-gəlməz, bilmirəm,
amma mən Nizaməddin Şəmsizadə barədə onun
(Nizaməddinin) öz sözlərini də xatırlatmaq istəyirəm.
O, Nizami Cəfərovla özünü nəzərdə
tutaraq deyir: "30 ildən artıqdır ki, biz Azərbaycan
filoloji fikrini çəkib aparır... milli-nəzəri fikrə
rəhbərlik edirik... ədəbi-nəzəri, ictimai-fəlsəfi
baxımdan ömrümüzün əhatə etdiyi dövr
bizim epoxamızdır, vaxt gələcək, o, bizim
adımızla adlandırılacaq". Nizaməddin Şəmsizadə
ilə şəxsi tanışlığı və ünsiyyəti
olmayan oxucu bu sözlərə görə gərək onu
qeyri-təvazökarlıqda qınamağa tələsməsin,
onun bir qələm sahibi kimi ömür yoluna, xarakterinə
daha yaxından bələd olmağa çalışsın.
Yaxından tanışlıq oxucuda əminlik yaradar ki, Nizaməddin
Şəmsizadə ədəbiyyatda, ictimai fikirdə, ədəbi-mədəni
mühitimiz və sosial-siyasi həyatımızda gördüyü
müsbət və mənfi meylləri dilə gətirib
analitik təhlil süzgəcindən keçirdiyi kimi, öz
həyatı, xarakteri, xarakterinin güclü və zəif tərəfləri
barədə də açıq danışmaq nümunəsi
göstərir. Boğazdan yuxarı danışmağın
tüğyan elədiyi bir mühitdə özü haqda etiraf
tərzində söhbət açmaq tək-tük ədəbiyyatşünasın
işidir. Nizaməddin Şəmsizadə o baxımdan bizim
barmaqla sayılacaq qədər az sayda ədəbiyyatşünas-tənqidçilərimizdən
biridir. Nizaməddin Şəmsizadə o ədəbiyyatşünas-tənqidçilərdəndir
ki, ədəbi-nəzəri fakt, onun nəzərində,
yalnız ictimai fikri araşdırmağın yox, həm də
özünü, öz şəxsi-subyektiv dünyanı ifadə
etməyin bir vasitəsidir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
mərhələlərini və konsepsiyalarını sistemli
şəkildə öyrənib ortaya qoyanda da,
çağdaş tənqidimizin inkişaf istiqamətlərini
üzə çıxaranda da, həmin tədqiqatlar əsasında
azərbaycançılıq ideologiyasının nəzəri-fəlsəfi
dərinliklərinə baş vuranda da, Nəsimidən,
Füzulidən, Müşfiqdən, İlyas Əfəndiyevdən,
Əli Kərimdən, Ramiz Rövşəndən yazanda da
Nizaməddin Şəmsizadə öz portretini
yaratmağı, hər yazıda bu portretə yeni ştrixlər
artırmağı diqqət mərkəzində saxlayır.
Kiminsə xətrinə və yaxud amansız gün-güzəran
qayğıları ucbatından könülsüz
yazdıqlarında avtoportretin təhrif olunduğunu görəndə
Nizaməddin janrı dəyişməli, bioqrafik publisistikaya
keçib özü barədə dolayı yox, birbaşa
danışmalı olur və nəticədə "Mən
kiməm" adlı maraqlı bir kitab - Nizaməddinnamə
meydana çıxır. O kitaba bu yazıda yeri gəldikcə
üz tutmaq lazım gələcək. Amma Nizaməddin Şəmsizadənin
şəxsiyyətindən və ədəbi taleyindən
söhbət açmaq istədiyim bu yazıda əvvəl-əvvəl
öz müşahidələrimi xatırlatmaq, dostumuzun bir qələm
əhli kimi atdığı addımlarla mənim
müşahidələrim arasında
bağlılığın nə dərəcədə
olmasını aydınlaşdırmaq istəyirəm.
Universitet illərində Nizaməddin Şəmsizadə
(onda soyadı Babayev idi) tələbə yoldaşlarından nə
ilə seçilirdi? Səliqəli geyim-kecimi, ünsiyyətcilliyi,
natiqliyi, ən başlıcası isə sərbəst
davranışı ilə. Üç qrupdan, yetmiş beş
nəfərlik bir "potok"dan ibarət olan auditoriyada müəllimin
suallarına aydın nitqlə cavab vermək daxili sərbəstlikdən
daha çox asılı idi. Bizim çoxumuz kimi kənd
uşağı olan Nizaməddin bizim çoxumuzdan fərqli
olaraq aşağılıq kompleksini daxilən boğa bilir,
"auditoriyada mən heç kimdən kəm deyiləm"
iddiası ilə fikrini səlis şəkildə
çatdıra bilirdi. Qruplarımız ayrı olsa da,
könüllü seçdiyimiz tənqid kursunda bir yerdə
olmağımız Nizaməddini daha yaxından müşahidə
etmək imkanı yaratmışdı. Xatırladım ki, tənqid
kursundan bizə Bəkir Nəbiyevdən başqa
ayrı-ayrı vaxtlarda Mehdi Məmmədov və Qulu Xəlilov
da dərs demişdi. Bu müəllimlər içində Qulu
Xəlilov mübahisələrə, hər hansı ədəbi
əsər haqda sərbəst fikir yürütməyə daha
çox meydan verirdi. Qulu müəllim "Azərbaycan" və
"Ulduz" jurnallarında təzəcə çapdan
çıxmış və az-çox diqqəti cəlb
etmiş povest və romanları dərsdə müzakirəyə
çıxarırdı. Müzakirə zamanı mübahisə
yalnız tələbələr arasında yox, həm də tələbələrlə
müəllim (Qulu Xəlilov) arasında başlayır, gərgin
və maraqlı məcraya yönəlirdi. Qulu müəllimin
yaratdığı bu cür sağlam dərs ab-havasında
Nizaməddinin qabarıq hiss olunan cəhəti povest və
romanların ideya yükünə, müəllifin
çatdırmaq istədiyi həyat həqiqətlərinin dərinliklərinə
varmaq bacarığındaydı. Bəkir Nəbiyev, Mehdi Məmmədov
və Qulu Xəlilovun dərsdə yüksək qiymətləndirdiyi
bu bacarıqdan kafedra müdiri Abbas Zamanov da xəbər tutdu
(Xatırladım ki, tənqiddən xüsusi kurs Abbas müəllimin
başçılıq etdiyi Azərbaycan sovet ədəbiyyatı
kafedrasının fənləri sırasında idi). Abbas
müəllim Nizaməddinin
ayıq-sayıqlığını və mühakimə
qabiliyyətini nəzərə alıb ona "Əli Nazimin ədəbi
görüşləri" mövzusunda diplom işi təsdiq
etdi. Abbas müəllimin bir elmi rəhbər kimi verdiyi məsləhətlər
və repressiya dövrünə aid naməlum sənədlər
əsasında Nizaməddin sanballı bir diplom işi
yazdı. Tələbəsinin elmi səriştəsinə və
qorxunc tarixi faktların üstünə cəsarətlə
getmək hünərinə əmin olub Abbas müəllim
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
Nizaməddin (və başqa tələbə
yoldaşımız - Vəli Nəbiyev) haqda xeyir-dua səciyyəli
məqalə çap etdirdi. Əli Nazimin ədəbi-nəzəri
görüşlərinə həsr edilən diplom işi
Nizaməddinin ədəbi taleyində həlledici rol oynadı
və onun elmi fəaliyyətində bəri başdan iki
mühüm istiqamətin təməlini qoydu: 1)
ayrı-ayrı şəxsiyyətləri təqib və təzyiqlərə
məruz qoymuş ictimai-siyasi mühitin analitik təhlil
süzgəcindən keçirilməsi; 2) uzaq tarixə
söykənən çağdaş ədəbi-nəzəri
fikrin ən aparıcı meyllərinin sistemləşdirilib
üzə çıxarılması. Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Əli
Nazim, Bəkir Çobanzadə, Əmin Abid, Hüseyn Cavid,
Mikayıl Müşfiq və başqa şəxsiyyətlərdən
yazarkən həmin şəxsiyyətlərin faciələrlə
üzləşdiyi tarixi mərhələlərin siyasi mahiyyətini
açmaq, siyasi proseslərin milli mədəniyyətdəki
rolunu müəyyənləşdirmək Nizaməddin Şəmsizadənin
qarşıya qoyub həll etdiyi mühüm məsələlər
sırasındadır. Çağdaş ədəbi-nəzəri
fikrin əsas mərhələləri və konsepsiyaları
araşdırılarkən 1920-30-cu illər ədəbiyyatşünaslığına
xüsusi diqqət yetirmək və o dövrün ədəbi
tənqidini Əli Nazim, Əmin Abid, Bəkir Çobanzadə,
Hənəfi Zeynallı kimi repressiya qurbanlarının
yaradıcılığı timsalında izləmək belə
təsəvvür yarada bilər ki, Nizaməddin Şəmsizadə
təftiş yolu tutur və sovet ideologiyasının ədəbiyyata,
bütövlükdə mədəniyyətə danılmaz zərər
vurmasını tədqiqatın başlıca ideya istiqamətinə
çevirir. Əlbəttə, Nizaməddin Şəmsizadənin
məşhur "Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
əsərində proletkultçuluğun və vulqar
sosiologiyanın kəskin tənqid olunması var. Amma elmi dəlillər
və inandırıcı mühakimələr əsasında
ifadəsini tapan o tənqid marksist estetika və sosioloji ədəbiyyatşünaslığın
mütərəqqi tərəflərini görməyə və
açıq-aydın göstərməyə mane olmur. Nəzərə
alsaq ki, həmin əsər ("Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı")
müstəqilik dövründə müəllifin
seçilmiş əsərlərinin birinci cildinə elə
bir dəyişiklik aparılmadan daxil edilib, onda bir ədəbiyyatşünas-tənqidçi
kimi Nizaməddin Şəmsizadə barədə təsəvvürümüz
daha da dolğunlaşar. Yəni əmin olarıq ki, sovet
dövrünün acı həqiqətlərini
yerli-yataqlı söyləməyi
bacaran Nizaməddin Şəmsizadə müstəqillik dönəmindəki
təftiş ab-havasına uyub sovet dövrünə
yerli-yersiz daş atmaq kimi ucuz populizm yolunu tutmur. Bu yerdə
Nizaməddinin ustad Məmməd Cəfər barədə
dediyi bu sözlər yada düşür: "Lap bu günlərdə
alim haqqında dərc olunmuş yazıların birində
deyilir ki, indi, müstəqillik dövründə Məmməd
Cəfərin əsərlərini yalnız müəyyən
ixtisarlarla çap etmək mümkündür. Bu fikirlə qəti
razılaşmaq olmaz...
Bir neçə məqaləsindəki formal sitat və
tesizləri nəzərə almaqla deyə bilərik ki, Məmməd
Cəfər heç vaxt totalitar ideologiyaya boyun əyməmiş,
konyukturaya uyub əsər yazmamışdır". Əvvəla,
bu sözlərin 2009-cu ildə - Məmməd Cəfər
müəllimin 100 illik yubiley tədbirində deyildiyini
vurğulamaq istəyirəm. Xatırlatmaq istəyirəm ki,
Akademiyanın Rəyasət Heyətinin binasında - beş
yüz nəfərlik böyük salonda keçirilən o tədbirdə
əsas məruzəçi Nizaməddin Şəmsizadə
idi. Heç bir kağıza-filana baxmadan parlaq bir nitqlə məruzə
edən Nizaməddin Şəmsizadənin ustad tənqidçi-ədəbiyyatşünasla
bağlı fikirlərindən biri məhz sovet ideologiyasına
münasibət məsələsinə yönəlmişdi.
Çünki həmin yubileyin keçirildiyi vaxt o məsələ
çox aktual idi, yaradıcılığı sovet
dövrünə düşmüş elm və mədəniyyət
xadimlərindən kimi "vurmaq" lazım gəlirdisə,
"ideologiyaya xidmət" silahı işə
düşürdü. Bu kəmfürsətlikdən çox
yaxşı xəbərdar olan Nizaməddin Şəmsizadə
elm və sənət elitasının toplaşdığı
mötəbər tədbirdə bir yandan Məmməd Cəfər
müəllimin ucalığını auditoriyanın diqqətinə
çatdırırdısa, o biri yandan da öz məramını
bəyan etmiş olurdu. O məram sovet dövründə yazdıqlarının
üstündə durmaq, onların elmi həqiqət
olduğuna oxucunu inandırmaq məramı idi. Belə bir məramla
yaşamağın bariz göstəricisidir ki, Nizaməddin
Şəmsizadə sovet dövründə yazdığı
"Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı"
monoqrafiyasını müstəqillik dövründə
çap etdirərkən Marks, Engels və Leninə istinadlardan
tutmuş Sov. İKP-nin müxtəlif qərarlarına qədər
ideoloji yönlü nə varsa büsbütün
hamısını olduğu kimi saxlayıb oxucunun ixtiyarına
verir. Çünki həm ideoloji, həm də qeyri-ideoloji
istinadların hamısı müəllifin analitik təfəkkürünə
tabe olur və qoyulmuş məsələlərin məğzini
obyektiv şəkildə açmağa istiqamətlənir. Məlum
olur ki, marksist estetikanı yerli-yersiz topa tutmaq dünyadan bixəbərlərin
işidir. Ədəbiyyatı ictimai şüurun bir
forması sayan və ədəbi prosesə tarixilik prinsipi ilə
yanaşmağı ən mühüm bir tələb kimi irəli
sürən marksist estetika Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığından
qırmızı xətt kimi keçib. Birinci mərhələsində
Əli Nazim, Hənəfi Zeynallı, Bəkir Çobanzadə,
sonrakı mərhələlərində isə Məmməd
Arif, Məmməd Cəfər, Kamal Talıbzadə, Yaşar
Qarayev, Arif Hacıyev və başqa nüfuzlu alimlərin
adı ilə təmsil olunan Azərbaycan sovet ədəbiyyatşünaslığı
ilk növbədə marksist estetikanın bəhrəsi kimi təşəkkül
tapıb. Bir vaxt Belinski (eləcə də digər
inqilabçı-demokratlar) sənətkarın
gücünü şəxsi iztirab və sevincdən daha
çox ictimai-tarixi mahiyyət kəsb edən iztirab və
sevincin ifadəsində axtardığı kimi, sovet ədəbiyyatşünaslığı
da obyektiv sosial-tarixi gerçəkliklə
bağlılığı olmayan subyektiv hiss-həyəcan aləmini
bədii ədəbiyyatın əsas predmeti saymırdı.
Danılmaz faktdır ki, estetik düşüncədəki bu
istiqamət ədəbiyyatın gül-bülbül və mərsiyəçilik
mərəzindən uzaqlaşıb, konkret tarixi şəraitin
diktə etdiyi mövzulara geniş meydan verməsinə əsaslı
təsir göstərdi. O başqa məsələ ki, Belinski,
Gertsen, Çernışevski, Dobrolyubovda özünün
yüksək səviyyəsinə çatan sosioloji yanaşma
sosrealizmin ifrat sinfilik və partiyalılıq tələbləri
ilə bayağılaşır və bu bayağılıq bədii
əsərlərdə də öz ifadəsini tapırdı.
Bayağılığın bariz nümunəsini Nizaməddin
Şəmsizadə baş qəhrəman məsələsinə
münasibətdə görür və həmin məsələni
diqqət mərkəzində saxlayır. Təsadüfi deyil
ki, Nizaməddin Şəmsizadə "Baş qəhrəman
necə olmalıdır?" sualına ədəbiyyatımızın
bütün dövrləri üzrə cavab axtarır, "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı"
monoqrafiyasında geniş şərhini tapan baş qəhrəman
problemi "Tənqidin ədəbi prosesdə rolu"
monoqrafiyasının da ana xətlərindən birinə
çevrilir. Sovet yazıçılarındakı baş qəhrəmanları
qiymətləndirərkən Nizaməddin Şəmsizadənin
başlıca meyarı belə olur: Baş qəhrəman
"kollektiv" kommunist ideologiyasının məhsuludur, ya
özünəməxsus yazıçı düşüncəsinin?
Özünəməxsusluğu, fərdi üslub ortaya
qoymağı yazıçı üçün son dərəcə
vacib şərt sayan Nizaməddin Şəmsizadə baş qəhrəmanlara
münasibətdə ədəbi tənqidi ideoloji sxemlərdən
mümkün qədər uzaq olmağa səsləyir,
sxem-şablon elementlərini ən nüfuzlu tənqidçilərin
belə yazılarında görmək istəmir. Məsələn,
Yaşar Qarayevin ("Biz Yaşar Qarayev idrakının
üfüqlərindən enib gəlmişik", - deyib
yaradıcılığına böyük ehtiram bəslədiyi
bir tənqidçinin) "Peyğəmbər" və
"Topal Teymur" kimi əsərlərə yanaşması
Nizaməddin Şəmsizadəni o qədər də qane
etmir, çünki bu yanaşmada siyasi sıxıntılar
çəkmiş 20-30-cu illər ədəbi tənqidinin izləri
ilə qarşılaşır. Məlumdur ki, 20-30-cu illər
tənqidinin ən böyük sıxıntılarından
biri proletkultçuluq təliminin təzyiqi altında dini dəyərləri
inkar etməklə bağlı idi. Yaşar Qarayev, Cavidin
"Peyğəmbər"indəki baş qəhrəmanı
"dinlərə qarşı
düşünülmüş bir obraz" adlandıranda
Nizaməddin Şəmsizadə, təbii ki, 20-ci illərin
stereotiplərindən çox da fərqlənməyən belə
bir yanaşma ilə heç cür razılaşmır, təzad
və dramatizmi obrazın (din yolunda çarpışan
peyğəmbərin) gücsüzlüyü yox, gücü
kimi qiymətləndirir. Proletkultçu
yazıçıların məğlubedilməz və həmişəqalib
qəhrəmanlarından fərqli olaraq Cavid qəhrəmanlarının
daxili təzad və dramatizm baxımından diqqəti cəlb
etməsi "Topal Teymur" tarixi dramının - kifayət qədər
mübahisələr doğurmuş bir əsərin də təhlilində
Nizaməddin Şəmsizadə üçün açar
rolunu oynayır. Yaşar Qarayev həmin əsərdəki
baş qəhrəmanı "tiranları ifşa
üçün seçilmiş ən zalım və ən
dahi tiran" adlandıranda Nizaməddin Şəmsizadə bu
fikri də heç cür bölüşə bilmir. Nizaməddin
Şəmsizadənin fikrincə, Əmir Teymur obrazı Cavidə
"tiranı ifşa etmək"dən daha çox
tiranın faciəsini əks etdirmək üçün
lazımdır. Bu faciənin əsas göstəricilərindən
biri qardaş qırğınına bais olmaqdır. Sultan Bəyazidlə
vuruşub qardaş qanı tökdüyünə görədir
ki, Əmir Teymur da Sultan Bəyazid kimi son nəticədə məğlub
olan hökmdardır. Bəli, nə qədər böyük
qüdrət sahibi olsa da, Əmir Teymuru "Topal Teymur" əsərində
qalib qəhrəman gözündə görmək çətindir.
Ona görə ki, Cavid 20-30-cu illərin tərəddüddən,
daxili təbəddülat və sarsıntıdan
büsbütün uzaq qəhrəmanlarını həm də
sənətdən uzaq qəhrəmanlar sayırdı və
öz əsərləri ilə fərqli bir yol gedirdi.
Mən bu yazının əvvəlində "Nizaməddin
nədən yazırsa, birbaşa və ya dolayı şəkildə
öz xarakterinin müəyyən cizgilərini də bizə
xatırlatmış olur", - dedim. O məsələyə
bir də qayıdıb bildirim ki, bir çox ədəbi qəhrəmanlardan,
xüsusən də Nəsimi, Füzuli və Cavidin romantik
obrazlarından bəhs edərkən Nizaməddin bir insan kimi
öz xarakterini daha qabarıq büruzə verir. Əmir
Teymurdan, eləcə də Türk tarixinin digər cahangirlərindən
müxtəlif yazılarda şövqlə danışarkən
Nizaməddin, psixoloqların dili ilə desək, öz Eqosunu
büruzə vermirmi? Orta məktəbdə qızıl medal
üstündə qırğına çıxan; ali məktəbdə
mümkün vəzifələrin ən
böyüyünü - tələbə elmi cəmiyyətinin
sədri vəzifəsini tutan; 50-60 səhifəlik diplom işi
əvəzinə 130 səhifəlik diplom işi yazmaqla tədris-təhsil
standartlarından kənara çıxıb filfakın kefinə
soğan doğrayan; başqa tələbələr müəllimlərdən
çəkindiyi halda, Bəkir Nəbiyev, Seyfulla Əsədullayev
kimi adlı-sanlı professorlarla dostluq münasibətləri qurmağı
bacaran; yaşıdları içərisində hamıdan tez
doktorluq dissertasiyası müdafiə edən;
yaşıdlarından fərqli olaraq 50 və 60 illik yubileylərini
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında təntənəli
şəkildə qeyd edən Nizaməddin Şəmsizadə
birinciliyə can atmırdımı və bu canatmada ulu
babaların məğlubiyyət ağrıları ilə dolu
fatehliyindən bir nişanə yoxdurmu? Suala "Əlbəttə,
elədir!" - cavabını verib Nizaməddinin doktorluq
müdafiəsinə toxunmaya bilmirəm. Nizaməddin doktorluq
dissertasiyasını namizədlik (indiki anlamda fəlsəfə
doktorluğu) müdafiəsindən cəmi dörd il sonra -
1986-cı ildə, Yaşar Qarayevin müdir olduğu Tənqid
və ədəbi proses şöbəsində
çalışdığı vaxt ortaya qoymuşdu. Amma bu
müdafiə o vaxt baş tutmadı, çünki Nizaməddin
filfakın böyük əzmlə qorunan standartlarından kənara
çıxdığı kimi, Ədəbiyyat İnstitutunun
da dəmir qaydalarını pozurdu. O qaydaların biri yaş həddini
gözləmək idi. Ədəbiyyat İnstitutunda bizim ədəbi
nəslin nümayəndələrindən (Qurban Bayramov, Vaqif
Yusifli, Kamran Əliyev, Vilayət Quliyev, Teymur Kərimli, Nizaməddin
Şəmsizadə, Arif Əmrahoğlu, Vəli Nəbioğlu...
kimi cavanlardan) qabaqda yaşı qırxı çoxdan
keçmiş, amma doktorluq dissertasiyasının adını
belə çəkməyən başıaşağı
elmlər namizədləri (fəlsəfə doktorları)
vardı: Hüseyn İsrafilov, Nadir Məmmədov, Əflatun
Məmmədov, Ağarəfi Zeynalov, Nadir Vəlixanlı,
İslam Ağayev... Bu adamlar dura-dura Nizaməddinin qəfil
meydana atılıb doktorluq iddiasına düşməsi
Ədəbiyyat İnstitutunda əməlli-başlı
çaşqınlıq yaratdı. Müdafiənin
qarşısı "mədəni" şəkildə
alındı. Və Nizaməddin 1986-cı ildən hər
şeyi cağbacağ yerində olan doktorluq
dissertasiyasını, axır ki, 90-cı ildə müdafiə
edə bildi. Maneçilikdə başlıca səbəbin
yaş həddi olduğunu göstərən başqa səciyyəvi
fakt da odur ki, həmin vaxt doktorluq müdafiəsi edən Kamran
Əliyevdən də Moskvaya başqa bir təşkilat yox, məhz
Ədəbiyyat İnstitutu donos yazmışdı. Həmin
donosun ucbatından Kamran Moskvaya getməli oldu, təsdiqini
yalnız orda sorğu-sualdan keçəndən sonra ala bildi.
Bu faktları xatırlatmaqda məqsədim birincilik fikrinə
düşməyin ətrafda qısqanclıqla
qarşılandığını vurğulamaq, özünə
arxa bildiyi bəzi adamlardan Nizaməddinin
üzüdönüklük görüb, sarsıntılar
keçirdiyinə diqqəti yönəltməkdir.
Nizaməddin bir vaxt siyasətlə də məşğul
olub. Əvvəl nüfuzlu bir partiyanın, sonra isə
tanınmış ziyalıların elan etdiyi bir ictimai təşkilatın
sayılıb-seçilən üzvü kimi fəaliyyət
göstərib. Həm partiyada, həm də ictimai təşkilatda
yaxın silahdaşlarından etibarsızlıq
gördüyünə görə siyasətdən
uzaqlaşıb. Bir az keçib, səhhəti ilə
bağlı ciddi çətinliklər ortaya
çıxıb və o, universitetdəki iş yeri ilə də
vidalaşmaq məcburiyyəti qarşısında qalıb.
Yaranmış vəziyyət, təbii ki, Nizaməddinin - həyatsevər
dostumuzun əhvalına öz təsirini göstərib:
Keçəl Həmzə Qıratı
Koroğlunun əlindən
Aldadıb alan kimi
Məni məndən aldılar.
Bu misraları Nizaməddinin "Mən kiməm"
adlı ömür kitabından götürmüşəm. O
kitabda bu cür kədərli məqamlarla yanaşı, qəzəblə
süslənmiş məqamlar da var: "...məni çevrələyən
cəmiyyət mənə boy verə bilmir. Okean gəmisi
gölməçədə üzə bilməz". Nizaməddinnamədəki
kədərin və qəzəbin hardan gəldiyi bəllidir.
Aydın məsələdir ki, Nizaməddin Şəmsizadə
etibarsız dünyada qədir-qiymətinin layiqincə bilinməyəcəyindən
nigarandır. Amma nigarançılığa, rəhmətlik
Abbas Zamanovun sözləri ilə desəm, şikayətə
heç bir əsas yoxdur. 70 yaşının tamam olduğu
bir vaxtda Nizaməddin dostumuz qoy sufiyanə bir eşqlə
insanı - üzündə ilahi nur gəzdirən bəşər
övladını sevməkdə davam eləsin və bilsin ki,
Nizaməddin Şəmsizadə adlı ədəbiyyatşünas
və azərbaycanşünası tanıyanlar, onun
sözünə dəyər verənlər sayca öz
düşündüyündən qat-qat çoxdur.
10 oktyabr 2024-cü il
Muxtar KAZIMOĞLU
525-ci qəzet.-2024.- 19 oktyabr(№192).-S.20;21.