Çexovun "Qara
rahib nəzəriyyəsi"
(Əvvəli ötən sayımızda)
Peyğəmbərlərin öncəgörmələri
bilik və təcrübəyə yox, mistika və
möcüzəyə, universal istedad və vergiyə aid
edilirdi. Hətta bioqrafiyasında möcüzə olmayan həqiqi
peyğəmbər kimi qəbul edilmirdi. Peyğəmbərlik
institutu universal istedad nəzəriyyəsinin, fərdi vergi
anlayışının möhkəmlənməsi ilə
bitdi.
Lakin məhz Ziqmund Freyd universal pəhləvanlıq
gücü haqda təsəvvürü parçaladı:
sübut etdi ki, universal fiziki güc və fərdi seksual enerji
üst-üstə düşmür: onun tələbələri
sübut etdilər ki, universal fiziki güc cəhətdən zəif
adamlar qeyri-adi seksual enerjinin daşıyıcısı ola
bilir. Freyd özü bu məsələni açıq
müzakirəyə çıxarmırdı, çünki
riyakar əxlaqçılar onu rüsvay eləmək
çün girəvə gözləyirdilər. Amma Freyd buna
yol vermirdi. Başını aşağı salıb insan
davranışında və yaradıcı işlərdə fərdi
seksual enerjinin rolunu araşdırırdi, əslində
universal istedad nəzəriyyəsini rədd edir, fərdi
seksual enerji və fantaziyaların misilsiz və
ölçüsüz bir yaradıcı güc mənbəyi
olduğunu əsaslandırırdı. Freyd mifdən, tarixdən,
folklordan, ədəbiyyat və incəsənətin
bütün formalarından misallar tapıb öz paradoksal nəzəriyyəsini
elmi dəlillərlə zənginləşdirirdi. Onun tələbələri
fərdi seksual enerjinin sosial sistemə transformasiyasını
araşdırdılar. Nəticədə, freydizm an qaranlıq
bir yerə - fərdi insan yaddaşına və instinktiv
davranış mexanizmlərinə qapı açan
böyük nəzəriyyə oldu və marksizmlə
yanaşı, XX əsrin iki elmi bayrağından biri oldu. Halbuki
Freydə qədər fərdi seksual enerji və
illüziyaların sosial sistem yaratma potensialına heç kəs
diqqət yetirməmişdi. Freyd sübut etdi ki, fərdi
seksual fantaziyalar, arzu və istəklər müstəqil
dünya obrazına çevrilə bilir və fərdlərin
davranış və seçimlərinə təsir edərək
sosial və siyasi həyata da transformasiya edə bilir. Bu tezis
freydizmin XX əsrdə ədəbiyyat, incəsənət və
kinoya dərindən nüfuz etməsinə səbəb oldu.
Uşaq seksuallığı, bu çağın travmaları
və fantaziyaları detektiv süjetlərin ayrılmaz
açarı oldu.
ABŞ-da süni, vərdişli istedad nəzəriyyəsindən
təhsildə və biznesdə geniş istifadə edilir. Bu
monoteizmdəki təlqin nəzəriyyəsinin müasir şəklidir.
Freydin araşdırdığı şüuraltı mexanizmlər
ən yeni rəqəmsal reklam nəzəriyyəsinin əsası
oldu. Bu nəzəriyyə də sadə bir həqiqətə
əsaslanırdı: instinktiv davranış mexanizmləri və
qərarlar hər fərdin yaddaşının əsasını
təşkil edən fərdi dünya obrazı ilə
bağlıdır. Və insanların heç bir qərar və
seçimi təsadüfi deyil, bütün seçimlər fərdin
həyatı boyu bu, ya digər şəkildə sistem təşkil
edir, davam edir. Rəqəmsal reklam nəzəriyyəsi və əməliyyəsi
də buna əsaslanır.
Sayırıq ki, Çexovun fərdi
illüziyaların, fərdi emosional ekstazların insan iradəsini
yaradıcı hünərlərə istiqamətləməsi
nəzəriyyəsi illüziya və
qalüsünasiyaların obyektivliyini ilk dəfə təsdiqləyir
və deyir: ən anormal illüziya normal
illüziyasızlıqdan daha bəhrəlidir.
lll
Biz görürük ki, sağlam düşüncəli
şəxslərin tapdığı pozitiv ideyalar cəmiyyətdə
yayılanda tarixən öz əksinə çevrilir. Niyə
belə olur? Buna ən gözəl misal tərbiyə nəzəriyyəsinin
tarixidir. İnsanların tərtib etdiyi ilk kitablar hərbi
nizamnamələrdi. İlk mərhələdə bunlar hər
bir döyüşçünün anlamalı olduğu əmrlər
toplusu idi. Sonra təkallahlı dinlərin kitablarını da
Allahın əmrləri adlandırdılar. Sonra imperatorluq idarəçiliyi
yarandı. Bütün dövlət əmrlərlə idarə
olunan hərbi struktura çevrildi, məmur və zabit
anlayışları eyniləşdi. Nizamnamədə olmayan əmrlər
yasaq edildi və bu, sosial tərəqqinin dayanması ilə
bitdi və antifeodal burjua inqilabları başlandı. Burjua
inqilabları sosial tərbiyənin və idarəetmənin hərbiləşdirilməsinə
qarşı idi. Fərdi azadlıq nəzəriyyəsi
universal hərbi tərbiyə və intizama qarşı
qoyuldu. Amma bu fərdi azadlıq mütləqləşəndə
cəmiyyət sürüyə çevrilir, fiziki güc və
hiylə hakim olur.
Cəmiyyət - yasaqlarla yaşamaqdır. Fərdi
azadlığın ədalətli sərhədləri yoxdur.
Demokratiyanın da ədalətli icra mexanizmi yoxdur. Tarix həm
də fərdi azadlığın çoxluğun mənafeyinə
görə məhdudlaması tarixidir. Cəmiyyətlər
çoxlu qanunlar qəbul etdikcə aydınlaşır ki, hələ
daha çox qəbul edilməlidi və bu, proses sonsuz davam edəcək.
Qanunların sayının artması da onları mənasız
edir. Vətəndaşlar onlar üçün yaradılan
minlərlə qanunları bilmirlər. Ona görə qəddar
norma yaranıb: qanunu bilməmək cinayəti məsuliyyətindən
azad etmir. Qanun və onun obyekti bir-birindən uzaqlaşır.
Bu o deməkdir ki, varlı ölkələrdə
gördüyümüz əxlaqdan imtina, onun nisbiləşməsi,
aşınması prosesi təhlükəlidir və antifeodal
inqilablara oxşar dağıdıcı inqilablara yol
açacaq. Çünki ancaq qanunlarla idarə olunan cəmiyyətlərdə
yaxın adamların bir-birini sevərək yaşaması
mümkün deyildir. Sevginin də əsası əxlaqdır.
Sonsuz sayda qanunlar qəbul edilməsinə nədən
ehtiyac yaranır? Çünki azadlığı mütləqləşən
fərd öz mənafeyinə görə qanunlardan yan
keçməyi öyrənir, bu, qanunsuz varlanmaya kömək
edir. Fərdin şəxsi mənafeləri ədalətli
qanunları pozmağa yönəlir. Bir qanun digərini
pozmağa alət olur. Ümumi ədalət üçün
yaradılan həmkarlar ittifaqı, siyasi partiyalar, fondlar, dini
qurumlar ümumi ədalətin yox, güclü fərdlərin
toplumlarda hegemonluq alətinə çevrilir. Qanun da özqəbuledilmə
hədəflərinin əksinə işləməyə
başlayır.
Pozitiv ideyalar da qanunlar kimi ümumi ədalət və
rifah xatirinə ortaya atılır. İnzibati vəzifələri
ələ keçirən tamahkar hegemonlar onları da şəxsi
maraqları üçün alətə çevirir.
lll
Fərdi illüziya, xəyal, fobiya və filiyalar,
qopmaz ideyalar nədir? Bunlar əslində şüurlu həyatla
formalaşıb davam edən fərdi dünya
obrazlarının qəlpə və hissələridir. Onlar fərdlərin
fəaliyyətində, şüurlu və instinktiv qərarlarında
obyektiv amillərdən daha mühüm rol oynayır və
davamlı olur. Görünür, indiyə qədər fərdi
davranışı öyrənən psixologiya hər kəsdə
alayı olan dünya obrazına lazımi diqqət yetirməyib.
Yəqin ona görə ki, fərdlərin
yaddaşındakı dünya obrazı identik bir şey hesab
edilib. Sən demə, fərdi yaddaşda eyniyyət yoxdur, bu,
ancaq texniki surətçıxarmada belə görünür.
Əslində yaddaş prosesi təbii bir prosesdir, təbiətdə
isə mütləq eyniyyət yoxdur, olsaydı bu, təkamülün
qarşısını alardı.
Əslində Freydin araşdırdığı
şüuraltı mexanizmlər dünya obrazının
ayrı-ayrı hissələridir. Şüuraltı mexanizmlər,
məsələn, seksual davranış ümumi yaddaşdan
ayrı deyildir, bu mexanizmin qərar və hərəkətləri
və hərəkətsizliyi əvvəlki yaddaş bazası
əsasında işləyir. Aclıq və seksuallıq
instinktləri qorxu və onun fərdi təcrübə ilə
formalaşan fobiya və sosial qadağalar kontekstində işləyir.
Buna görə fərdi davranış mexanizmləri
yaddaşdakı dünya obrazı fonunda, kontekstində daha
çox amili nəzərə almaqla öyrənilə bilər.
Kovrin öz dahiliyini sübut etmək,
ömrünü instinktiv olaraq buna sərf etmək istəyir.
İlk baxışda bu, təsadüfi bir şeydir, elm
üçün maraqsızdır. Və ya kasıb bir kəndli
bütün həyatını kənddə bir ev tikməyə
sərf edir. Freydizmdə bunların yeri və izahı yoxdur.
Lakin Çexov təkid edir ki, fərdi illuziya və xəyallar
bəşəriyyətin tərəqqisinə
şüuraltı mexanizmlərdən az təsir göstərməyib.
Əslində Napoleon, Hitler, Stalin, K.Siolkovski də öz xəyal
illüziyaları dalınca gedən adamlar idi. Yəni fərdi
niyyətlər və qopmaz ideyalar bəşəriyyətin irəliyə
yüksəlişində şüuraltı mexanizmlərdən
az rol oynamayıb. Əslində fərdi dünya obrazı
anlayışı fərdlərin və toplumların yaşam
mexanizmlərini daha çox amilin cəmi kimi anlamağa imkan
açır. Həm də sosial tərəqqidə yaddaş
və onun cəmi olan dünya obrazının tək-tək
instinktiv mexanizmlərdən qat-qat çox rol
oynadığını ortaya qoyur.
Bütün ölkələrdə əhalinin
yarısı seçkilərə getmir, bunun səbəbi odur
ki, insanların azı yarısı davranış hərəkətlərini,
qərar və seçimlərini öz daxili aləmləri ilə
əlaqəli qəbul edirlər. Onların mənəvi-psixoloji
müvazinəti, rahatlığı (komfortu) üçün
daxili dünya obrazına uyğunluq daha vacibdir. Başqa bir
misal: yazısı olmayan dağ xalqlarının şəhərə
köçüb universitet bitirən nümayəndələri
belə çətin və konfliktli vəziyyətə
düşəndə öz kəndlərindəki adət və
əxlaqa uyğun seçimlər edirlər.
Yaddaşlarında 18-20 yaşacan formalaşan dünya
obrazı onların bütün problem və seçimlərini
təyin edir. Onlardan hər hansınasa xeyrinə olan
variantı nə qədər izah etsən, sabah gün gedib
öz uşaqlıq anlayışlarına uyğun hərəkət
edir, yəni yaddaşındakı dünya obrazına zidd olan
qərar qəbul edə bilmir. Çünki öz ziyanına
olsa da, bu adam daxili emosional müvazinətini pozmadan qərarı
verir, ziyanına olan sözü deyir. Və ya çox alimlər
öz əqidəsinə qarşı olan informasiyanı
oxumaqdan imtina edirlər, bu barədə arqumentləri eşitmək
belə istəmirlər. Aydındır ki, fərdi dünya
obrazına zidd olan hər şey diskomfort yaradır. Bu,
bütün adamlarda eyni dərəcədə deyil.
İnsanların sinifdə əlaçıların sayı qədər
olan hissəsi rahat uyğunlaşanlardır, onlarda daxili
dünya obrazının müqaviməti zəifdir, ona körpə
rəy və qərarlarını asanlıqla hər gün dəyişirlər
və yaxşı karyera qururlar.
Fərdi dünya obrazlarının elm
üçün nəyi maraqlıdır? Bura əslində fərdi
yaddaşın ən qaranlıq yeridir. Amma real həyatın fərdlərin
başında, yaddaşında yaranan dünya obrazı
adamların həyatında dramatik bir rol oynayır.
İnsanların yarıdan çoxu yaddaşındakı
dünya obrazına uyğun yaşayır, yəni qərarlar
verir və seçimlər edir. Bunlara şərti olaraq tərs
adamlar demək olar. Onların davranışında
yaddaşdakı dünya obrazı ilə bağlılıq
üstün olur.Onlarömür boyu sosial qaydalara, tələblərə
müqavimət göstərirlər. Bir adam oğurluq və
ya dələduzluğa görə neçə dəfə həbs
cəzası alır, amma bundan əl çəkə bilmir.
BeIə adamlar haqda deyirlər: aş onun başında
bişir (ocaqda yox), yəni belə adamlar üçün
hadisələrin özü, obyektiv tərəfi yox,
onların öz yaddaşlarındakı variantı əsas
olur. Onlar hadisənin yaddaşlarındakı variantına nəinki
şübhə edirlər, onu mütləq həqiqət
sayırlar. Buna görə Kovrin öz dahiliyi haqda daxili
inamının Tanya, həkimlər və atası tərəfindən
sındırılmasını faciə kimi, öz şəxsiyyətinin
dağıdılması kimi qəbul edir.
İkinci qrup adamlara üzüyola demək olar.
Onların davranışında real dünya mexanizmləri təyinedici
olur. Onlar tabe olmağı, icra etməyi, əmr almağı
xoşlayırlar. Məktəbdə əlaçı olurlar,
çünki içlərində sosial tərbiyəyə
müqavimət yoxdur və ya azdır. Onlardan hər şey
düzəltmək olur. Amma görünür ki, sosial tərbiyəyə
meyilli adamlar əksəriyyət deyil. Bunu məktəbdəki
siniflərin tərkibində görmək olar.
Əlaçılar 30-35 nəfərlik sinifdə on-on beş
faiz olur. "İstəsə, oxuyar" kateqoriyası təxminən
qırx faiz... Qalanlar təhsil və tərbiyəyə
müqavimət göstərir. Hər sinifdə əlaçıların
yarısı qədər islaholunmaz uşaqlar olur. Onların
davranışında daxili dünya obrazı təyinedicidir. Dərs
və məktəb onlar üçün maraqlı deyil,
müəllimlərin onlar haqda rəyinə tam laqeyd olurlar.
Bugünkü psixologiyanı artıq alimlər yox,
kompüter proqramlarının adamların davranışını
təsnif etmək funksiyası irəli aparır.
Davranış və seçim variantlarının say təsnifi
əvvəlki psixologiya üçün şüuraltıya məxsus
sayılan mexanizmlərin, variant saylarının təkrarlanma
sayına əsaslanan mexanizmlər üzə
çıxarır. Alıcılıq seçiminin fərdi vərdişlərə
və variant sayına əsaslanan təkrarları əsasında
proqramçılar əmtəə və xidmət
satışının həcmini artıran proqramlar düzəldirlər.
Bunlar klassik elmə aid kəşflər sayılmır, bu
proqramların özü də əmtəə kimi
satılıb alınır. Rəqəmsal epoxada əmtəə
və xidmət satışını artıran proqram və
alqoritmlər get-gedə ən yüksək maddi dəyər
olur. Əslində köhnə sosial dəyərlər
kompüter epoxası üçün dəyərini itirir.
Çünki kompüterin verdiyi qərar və seçimlər
şəxsiyyət başlanğıcına aid hər
şeydən azad sayılır. Belə görünür ki,
süni intellektə məxsus universal mexanizmlər öz qərarları
ilə bəşəriyyəti əxlaqdan azad edəcəkdir.
Əxlaq qanunla qoyulan yasaqların ibtidai formasıdır.
Hüquqda da əxlaq yoxdur, ədliyyə sözü isə
fiksiyadi, fəslində işləməyən xoş niyyətdir,
qəddar cəza maşınını pərdələyən
bir sözdür. Görünür, əxlaqı qorxu əvəz
edəcək. Biz, deyəsən, əxlaqdan əvvəlki, yəni
əxlaqdan azad bir dövrə tərəf
qayıdırıq.
lll
Belə görünür ki, Çexovun Qara rahib nəzəriyyəsi
psixologiya və əxlaqda işləyən universal normanı
rədd edir, fərdlərin səhv etmək və təzədən
başlamaq təşəbbüsünü və
şansını müdafiə edir. Bu həqiqətən
sosial tərəqqiyə səbəb olan bir alətdir. Amma
universal normanı da insanlar qəddarlıqdan yaratmayıb.
Ən böyük paradoks da burdan yaranır. Sosial tərəqqi
ziddiyyətlərin vəhdət və mübarizəsindən
özünə yol açır.
Amma hər halda Çexov haqlıdır, universal əxlaqı
və psixoloji norma da çox halda ədalətsiz olur. Bunu qəbul
etmək asandır, amma buna əməl etmək çətindir.
Yəqin buna görə Çexovu müdafiə edənlər
az olub. Cəmiyyətdə orta normadan fərqli adamlardan həmişə
ehtiyat ediblər, daha çox qorxublar. Buna baxmayaraq, Çexov
dünya ədəbiyyatının ən müdrik
yazıçılarından, dünyaya gəlmiş ən
ağıllı, ədalətli adamlardan biri olub. O, XIX əsrdə
doğulmuşdu, əsasən də həmin əsrdə
yaşadı, amma rəqəmsal texnologiyalar erasında da biz
onun əsərlərində dövrümüzü qabaqlayan
ideyalar tapırıq.
31 iyul,2024, Bakı-Qalacıq.
Rəhim ƏLİYEV
525-ci qəzet.-2024.- 19 oktyabr(№192).-S.19.