Əsrimiz və biz
Ömrümün müxtəlif çağlarında
yazmışam və çıxışlarımda demişəm:
Mən XX əsrin adamıyam! Həyatımın 47 ili bu əsrin
sovet bolşevik-kommunist ideologiyasının hakim olduğu
müstəmləkə dövrünə təsadüf edib.
XX əsr zəngin, fəqət mürəkkəb, ziddiyyətli
bir epoxa idi. İki dünya müharibəsi, üç siyasi
inqilab, 37-nin amansız repressiyalarını görən, bir
çox xalqıları, xüsusən türk
xalqlarını özünə zorla tabe etmiş SSRİ
adlı qorxunc imperiya çartaçartla biabırcasına
çökdükdən sonra öz azadlığına və
müstəqilliyinə qovuşmuş milli respublikalarda lokal
müharibələr başlandı. Müstəqillik Azərbaycana
qanlar bahasına başa gəldi: 20 yanvar
qırğını, Xocalı soyqırımı və sair.
Hələ de-yure müstəqillik əldə etmişdik,
de-fakto müstəqillik bərqərar olmamışdı.
Ölkəmiz müstəqil olmuşdu, biz özümüz hələ
müstəqil deyildik, şübhə, tərəddüd,
aldanışlar, inamsızlıq və vahimə içində
yaşayırdıq. Yaşlı nəslin, xüsusən
ziyalılarımızın, yazıçılar və
şairlərin ailə üzvlərinin canından repressiya
qorxusu çıxmamışdı, hələ də vahimə
küləkləri əsirdi. Belə bir tarixi şəraitdə
Azərbaycanda hakimiyyət boşluğundan, dövlətin səriştəsiz
adamların əlində olmasından istifadə edən əbədi
düşmənlərimiz sovet-rus ordusunun köməyi ilə
əliyalın xalqı Qərbi Azərbaycandan qovdular,
Qarabağı - torpaqlarımızın 20 faizini işğal
etdilər. Qarabağ 30 il işğal altında qaldı, yerlə-yeksan
edildi, xalqımızın mənəviyyatı, dini və
milli-mənəvi dəyərləri təhqir olundu. Bu, təkcə
silahımızın gücsüzlüyü deyil, həm də
şüurumuzun, milli qürurumuzun, tarixi
unutqanlığımızın məğlubiyyəti idi. Biz
1813-cü il Gülüstan, 1828-ci il Türkmənçay
işğal aktlarını, 1905, 1918, 1946-cı illərin
deportasiya və qırğınlarını bir ara unutduq,
Kommunist partiyasına sədaqət göstərərək
guya məmnuncasına yaşadıq. Bəzi şairlərimiz
isə "Qardaş olub Hayastan Azərbaycan"
mahnılarını yazdılar. Məzlum kütlə isə
aşığın dili ilə belə oxudu:
Başımızda motal papaq
Ağ şalvarda qara yamaq
Əlimizdə yavan tikə
Bir-birimizi sökə-sökə
Kommunizmə gedirik biz.
Bütün bunlar geniş kütləyə çox
aydın olması da, xalqın düşünən hissəsinə
yaxşı məlumdur. Bir yəhudi qonşum İsrailə
gedərkən mənə demişdi: "Nizami, hamının
bildiyi şeyləri danışma, bu səni hörmətdən
salar". Mən demək istəyirəm ki, XX əsr və
onun 90-cı illəri Yadın Yaddaş üzərində
hökmranlığı dövrü idi. Mənim mənsub
olduğum nəsil bu ictimai-tarixi
biabırçılığı yaşamalı olduq,
çünki öz torpaqlarımızda bir müddət ikinci
erməni dövləti qondarılmışdı.
lll
Mən 90-cı illərdə ölkədə ideoloji
boşluğa görə istiqlal mücadilələri apararaq
"Azərbaycan ideologiyası" (1996) kitabını
yazdım, 2006-cı ildə onu nəzəri və təcrübi
cəhətdən yenidən işləyərək "Azərbaycançılıq"
adı ilə çap etdirdim. Həm birinci variantda, həm də
ikinci nəşrdə başlanğıcda belə cümlələr
yer alır: "Azərbaycan infarkt keçirmiş ürəyə
bənzəyir, taleyin amansız zərbələrindən
parça-parçadır. Onun əlacı millətin birliyindədir,
bu birliyi vahid milli ideologiya yarada bilər". Şair və tərcüməçi
Sabir Mustafanın bir sonetində belə ibrətli bənd var:
Kəsib doğradılar Azərbaycanı
Dünyada qəm varmı belə qəm kimi?!
Yaşat ürəyində böyük Turanı
Yaraların üstə qoy məlhəm kimi.
Bu bir bənd milli düşüncəmizin "yol xəritəsidir".
Bu yaxınlarda mənim "Turan: tarixi gerçəklik və
müasirlik" (2024, 240 səh.) kitabım çap olunub.
Kitab Prezident, Ali Baş Komandan İlham Əliyevin "Bizim ailəmiz
Türk dünyasıdır" sözləri ilə
başlayır. Faktiki olaraq mən XX və XXI əsrlərin,
II və III minilliklərin qovuşub ayrıldığı
bir dövrün türk adamıyam. Bunu bilir və
böyük qürur hissilə deyirəm: "Dünya ona
görə gözəldir ki, orada türklər
yaşayır. Harada türkcə danışıq eşidirəm,
dönüb ora salavat çəkirəm! Türkün səsi
gələn tərəf mənim qibləmdir" (bax: Turan:
tarixi gerçəklik və müasirlik. 2024).
Mənim və mənsub olduğum millətin
arxasında 5000 illik şərəfli bir tarix dayanır:
Sorma mana oymaqımı, boyumu,
Beş min ildir millət kimi yaşaram
Demə mana Oğuz, Qayı, Osmanlı,
Türkəm: bu ad hər ünvandan
üstündür.
(Ziya Göyalp)
Türk - güclü deməkdir. Osmanlı dövlətinin
qurucusu Qayı bəyi Osman deyib ki, ölümdən qorxmayan
adama türk deyilir. Ərəb alimi və ədibi Bəhəl
Cahiz yazıb: "Bir türk, ayrılıqda bir xalq deməkdir".
Bizim romantik şair-filosofumuz hələ XX əsrin önlərində
"Bən bir türkəm, dinim, cinsim uludur, // Sinəm,
özüm atəş ilə doludur" - deyib.
Biz bu əsrin - XXI əsrin ən müzəffər
millətiyik. Varlığımızdakı saf türk
qanı coşdu və cəsarətlə dünyadakı
açıq və gizli bədxahlarımıza məhəl
qoymadan 30 illik işğala 44 gündə son qoyduq. Bu təkcə
modern silahlarımızın yox, müharibənin artıq
tarixi zərurət olduğunu BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasında uzaqgörən diplomatik məntiqlə əsaslandıran
böyük siyasətçinin - Azərbaycan Prezidentinin siyasi
iradəsi, gülə-gülə şəhidliyə gedən
yeni gənc nəslin uğuru idi.
Məhz hər günü bir ilə bərabər
olan, bəşəriyyətin bu vaxtadək görmədiyi
yeni müharibə - dəqiq seçilmiş taktika və
strategiya sayəsində XXI əsrin 20-ci ilində yeni tarixi -
Müstəqil Azərbaycanın Zəfər tarixini yazdıq.
Bununla da Azərbaycanın qalib rəhbəri dünyaya yeni
sahman təklif etdi.
Bəli, fəxr edirəm ki, bu həm də mənim
öz məharətləri ilə Vətən müharibəsinin
gedişində erməni faşizminin tarixi simasını
açan bir türk - Azərbaycan ziyalısının əsri
idi.
lll
Dostum Yaşar "Altmışıncılar"
poeziyasının ən yaxın tədqiqatçısıdır,
bunu "Özünəqayıdış lirikası" monoqrafiya
sübut edir. Mən onun haqqında mübahisə təriqilə
yazdığım geniş "Ədəbi məktub"da bəzi
şeyləri demişəm. İndi isə onu deyim ki, bizim XX əsrin,
xüsusilə sovet dönəminin ədəbiyyatı oxucuya
şirin, cazibədar yalan danışıb həyat həqiqətini
çəhrayı eynək arxasından göstərib,
yüngül desək, oxucunu - xalqı, milləti
çaşdırıb, gerçəkliyi tarixi inkişafda
görməyə imkan verməyib, çünki ədəbiyyatımızın
- şairlərin, yazıçıların, hətta jurnalistlərin
canında 37-nin vahiməsi var idi. Bizim ədəbiyyatda,
xüsusən ədəbi tənqiddə həqiqəti deyənlər
37-də repressiya olundu, əksəriyyəti 15 dəqiqəlik
prokurorsuz, vəkilsiz Zaryanov, Matuleviç və Jiqurdan ibarət
hərbi "məhkəmənin" (Diqqət yetirin
heç biri türk, heç müsəlman da deyil!)
hökmü ilə ağır məşəqqətlərdən
sonra güllələndi.
Fəqət bu gün biz o ədəbiyyatı ittiham
edə, qınaya bilmərik. Söhbət zərif ruhlu
şair və yazıçılardan, mədəniyyət
adamlarından, bir sözlə, canı ət və candan ibarət
İnsandan gedir.
Əlbəttə, qoy bizdən sonra gələnlər
bilsinlər ki, sovet, kommunist, bolşevik-daşnak ədəbiyyatı
mövcud ideologiyaya tabe olan, kommunist partiyasının ətəyindən
yapışan, siyasi çamurluq ədəbiyyatı idi.
İndi biz şairlərin tək-tək şeirlərini -
M.Müşfiqi, R.Rzanı, Əli Kərimi, Ramiz Rövşəni
tələbələrə məsləhət
görürük.
lll
XXI əsr dünyada türk əsri olacaq, bəşəriyyətin
idarəçiliyi türklərin əlinə keçəcək.
Bunun üfüqləri artıq görünməkdədir.
Dilim ulu
Dinim nurlu
Tanrıdan - Allaha
Türkün yolu
Qurani-Kərim
Hikmət dolu
Ya Məhəmməd Mustafa
Sığınmışam Allaha!
Bu, mənim duamdır. Onu oxuyub özümü dərk
edirəm. Fəqət mənim türk sivilizasiyam İslam
dinindən çox-çox qədimdir. Bu qədimliyin sonu
Orxan-Yenisey yazıları, Qobustan şəkli həqiqətləridir.
Ünvanı isə antik Yunanıstan fatehi, əfsanəvi
Makedoniyalı İskəndəri heyrətə qoyan Zərdüşt
Peyğəmbərin möhtəşəm "Avesta" abidəsidir.
Zərdüştlük Günəşə və Aya, Gecəyə
və Gündüzə tapınan təbiət dinidir. Nə
yaxşı ki, Novruz bayramımız, atəşkəsdələrimiz
bu dindən soraq gətirir. Təbiət Allahın şah əsəridir,
ən kamil gözəllik, ən zərif səs-nəğmə
təbiətdədir. "Çəmən olan yerdə
xalça nə lazım, Lilpar olan yerdə dolça nə
lazım" - deyib, İncə ruhlu, lirik şairimiz Hüseyn
Arif Mənim fəlsəfəm belədir: "İnsan
yaşadığı cəmiyyətdən çox,
doğulduğu təbiətə bənzəyir. Bulaq suyu
içənlə, arx suyu içən bir ola bilməz. Kim təbiəti
sevirsə, təbiətə yaxındırsa, o həm gözəl,
həm də güclüdür. Türklər təbiətin
övladıdır.
Dünyanın böyük şəxsiyyətlərindən
biri, türkün isə düşməni I Pyotr belə deyib:
"Bir türk bir alman alayıdır, iki türk bir alman
ordusudur, üç türkü birləşməyə
qoymayın, amandır". Onun 1725-ci ildə
yazdığı məxfi işğalçı "Vəsiyyətnamə"
bu gün də Rusiya üçün qüvvədədir.
lll
Bir qədər öncə də qeyd etdiyim kimi, hər
günü bir ilə bərabər olan 44 günlük
müharibədə qazandığımız möhtəşəm
Zəfər müəyyən qədər milli qürur və
fərəh gətirdi, donmuş mühitdə yumşalma
başlandı, torpaqlarımız, Qarabağımız 30
illik mənfur erməni işğalından azad olundu. Tarixdə
misli görünməmiş bu müharibə əvvəlcə
Cənubi Qafqazda, sonra bütün Türk dünyasında, nəhayət
bəşər tarixində yeni era yaratdı. Dünyada ilk dəfə
Prezident, Ordu və Xalq üçlüyünün ali vəhdəti
qalib gəldi. Biz buna görə də biz gülə-gülə
şəhadətə gedənlərə, eyni təbəssümlə
canından olan qazilərimizə əbədi olaraq minnətdarıq.
2020-ci ilin o böyük 44 günündən sonra Azərbaycanda
yeni tarix başlandı. Bu il - 2024-cü ildə isə mənim
70 yaşım tamam oldu. Və mən bu əsrə
böyük ümidlərlə baxıram.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Dövlət mükafatı laureatı, Əməkdar
elm xadimi
525-ci qəzet.-2024.- 22 oktyabr(¹193).-S.12.