Cinayət və cəza
İlk insanlar Bibliyaya görə dünyaya gəldikdən sonra, bəşəriyyətin
əcdadları sayılan Adəm və Həvva (Adam və
Yeva) Yerüstü cənnətdə (Edemdə) məskunlaşmışdılar.
Onlar heç bir zəhmət çəkmədən
ömürləri boyu buradakı hər cür nemətlərdən
bəhrələnə bilərdilər. Allah onları hər şeylə təmin
etmişdi, təkcə Xeyir və Şər
ağacının meyvəsini yeməyi onlara qadağan
etmişdi. Yaşamaq üçün bütün vasitələrin
bol olduğu şəraitdə insan ölənə qədər
rahat ömür sürə bilərdi. Lakin qadağanı
pozmaq həvəsi qalib gəldi, buna isə onu tamah və nəfsi
saxlaya bilməmək məcbur etmişdi. Qadın təbiətindən
irəli gələn hər şeyi dadmaq istəyi ilə, Həvva
ilanın şeytan xüsusiyyətli təhriki ilə məhz
qadağan olunmuş meyvəni yedikdə, onun ləzzətinin təsiri
altına düşüb, bu xətanı törətməyə
ərini də sövq etdi. Onların gözü
açılmışdı. Allah qoyduğu qadağanın
pozulduğunu görüb, ilk günaha batmaya görə
onların hər ikisini Yerüstü cənnətdən qovdu
və insan nəsli yeni ağır şəraitdə, az qala
Yerüstü cəhənnəmin əzablarına və
çətinliklərinə məruz qalmaqla ömür sürməli
oldu.
İlk günaha batma və ona görə Allah tərəfindən
cəzalanma bu əcdad timsalındakı bəşər
nümayəndələri üçün ibrət mənbəyi
olmalı idi və onlar hansısa bir xəta törətməkdən
uzaq qaçmalı idilər.
Lakin Adəm və Həvvanın ailəsində baş
verən sonrakı hadisə daha böyük bədbəxtliyə
səbəb oldu.
Onların əvvəlcə Qabil (Kain) adlı
oğlanları oldu, sonra isə ikinci oğulları olan Habil
(Abel) dünyaya gəldi. Onlar zəhmətlə məşğul
olub, ailəni ərzaqla təmin edirdilər. Qabil əkinçi
kimi tarlada işləyirdi, Habil isə qoyun
sürüsünü otarıb, çobanlıq edirdi. Bir dədə
Habil qoyunun balası olan quzunu Allaha hədiyyə gətirdi və
o, nəinki hədiyyəni qəbul etdi, hətta bundan
çox razı qaldı. Qabil də Allaha öz hədiyyəsini
verməyə tələsdi, məhsulundan ona nəsə gətirdi.
Lakin Allah onun hədiyyəsini və özünü qəbul
etmədi. Bu, böyük qardaşın qəzəbinə səbəb
oldu və Habilə qarşı paxıllıq onu rahat
buraxmırdı. İki qardaş birlikdə tarlaya getdi və
Qabil kiçik qardaşını qətlə yetirdi. İlk dəfə
olaraq, qəsdən adam öldürmə baş verdi,
çünki nə bir təsadüf, nə də hansısa
bir ehtiyatsızlıq halı olmuşdu. Həm də, hələ
başqa bir cinayət baş verməmişdən, onun ən
ağır növü törədilmişdi.
İnsanı Allah yaratmışdı, həmin
varlığın həyatına son qoymaq da onun səlahiyyətində
idi. Bu qayda ilə hamı razılaşdığından maneəsiz
olaraq həyata keçməkdə davam edirdi. Lakin Qabil ilk dəfə
olaraq Allaha məxsus olan işi öz üzərinə
götürüb, həddi aşaraq, insan həyatına qəsd
etmişdi. Bundan ağır cinayət ola bilməzdi, təəssüf
ki, bu qanlı hadisə həm də başqalarına nümunə
göstərməli olan ilk bəşər ailəsində
baş vermişdi.
Ən dözülməz cəhət o idi ki, bu qətlin
törədilməsi üçün heç bir əsas və
tutarlı səbəb yox idi. Habil şəxsən
qardaşının ziddinə heç bir təmənnalı
hərəkət etməmişdi, sadəcə olaraq Allaha hədiyyə
vermişdi və bu əməlində hansısa bir pis məqsəd
də güdməmişdi. Yalnız paxıllıq,
qısqanclıq kimi insan təbiətinin qüsuru qardaş qətlinə
səbəb olmuşdu.
İkinci təəssüf isə ondan ibarət idi ki,
öz ağır cinayətinə görə Qabil layiqli cəza
almamışdı, Allah sadəcə olaraq ona demişdi ki,
tarlası artıq məhsul verməyəcəkdir. Buna görə o, yaşadığı ərazini
tərk etməli olmuşdu. Ağır cinayətə görə
cəza əslində yüngül könüllü
sürgünlə əvəz olunmuşdu. Allah həm də cəzalandırmadığı
Qabilə demişdi ki, kim onu qətlə yetirsə, onun nəslindən
yeddi adam öldürüləcəkdir. Ədalətin zəfəri
xeyli gecikərək, yalnız qatilə qarşı cinayət
işlədildikdə baş verəcəkdi.
İlk günaha
batmanın müəllifləri olan ailədə həm də
ilk ən ağır cinayət baş vermişdi, qardaş
qatili meydana gəlmişdi. Beləliklə, insan cəmiyyətinin
yol yoldaşı olan cinayətlər lap
başlanğıcdan, onun həyatına ağır damğa
vurmuşdu. Cinayət isə cəzasız qaldıqda, bir qayda
olaraq, daha ağır fəsadlar törədir. Ona görə
də sonralar törədilmiş cinayətə cavab kimi
insanların özlərinin icad etdiyi cəza sistemi meydana gəldi.
Lakin çox hallarda cəza cinayətin
ölçüsünə o qədər də uyğun gəlmirdi,
bu isə onun təsir gücünü azaldırdı. Cəza
əsasən törədilən cinayətə bərabər
şəkildəki cavab rolunu oynayırdı. Bu bərabərlik
"gözə görə göz" prinsipini əmələ
gətirdi. Əlbəttə ki, bu, "gözə görə
başın kəsilməsindən" ədalətli idi.
Quldarlıq cəmiyyətində bu qayda özünü
"Talion qanunu" kimi göstərdi. Qanunun mahiyyəti ondan
ibarət idi ki, zərər toxundurulmuş adam, həmin zərəri
torədənə tam ölçüdə cavabını
qaytarsın. Sonralar isə iri dövlətlərin yaranması
ilə hüquq sistemi inkişaf etdi, cinayətlərə
görə nəzərdə tutulan müxtəlif cəzaların
tətbiq olunması qaydası yarandı. Bu vaxt artıq cinayətin
baş vermə şəraiti və motivləri, həmçinin
cinayətkarın şəxsiyyəti də nəzərə
alınırdı. Bu sahədə ilk böyük sənəd
Hammurabi Kodeksi hesab olunur. Hammurabi Köhnə Babilistanın məşhur
çarı idi, b.e.ə. 1792-1750-ci illərdə
hökmranlıq etmişdi. Onun Kodeksi cəmiyyətin idarə
olunmasında hüququn və o dövr üçün ədalətin
tətbiq olunması nöqteyi-nəzərindən çox
böyük əhəmiyyətə malik idi.
İlkin dövrlərdə cəzalandırma tətbiq
edilməsə də, az sonra qisas almaq, vurulan xətərin əvəzini
ödəmək şəklində olan cəza növləri
meydana çıxdı. İlk qətl hadisəsi isə təəssüf
ki, cəzasız qalmışdı, qatilin öz yaşayış
yerindən sadəcə olaraq uzaqlaşması ilə nəticələnmişdi.
Bibliyada yazıldığı kimi, Habil
qardaşına qarşı heç bir pis hərəkət
etməmişdi, yalnız Allaha itaət şəklində olan
kiçik hədiyyə vermişdi. Qabilin hədiyyəsi isə
həmin Allah tərəfindən qəbul edilməmişdi.
Burada Habilin hansısa bir günahı yox idi. Lakin bu,
böyük qardaşda səfeh bir qısqanclıq
yaratmışdı və o, günahsız bir insanı qətlə
yetirmişdi. Axı Habil Allahın iradəsinə və qərarına
müdaxilə edə bilməzdi. Göründüyü kimi,
belə ağır cinayətin törədilməsi
üçün hansısa bir əsas yox idi, sadəcə,
qısqanclıq dəhşətli qətlin baş verməsinə
gətirib çıxarmışdı.
Bibliyanın təsvir etdiyi digər cinayətlər
İlk bəşər ailəsinin oğlu olan Qabil
tarixdə (əlbəttə, Bibliyaya görə) ilk qatil kimi,
özü də qardaş qatili kimi "şöhrət"
tapmışdı. Bu ibtidai insan tərəfindən cinayətlə
müqayisədə, hətta Herostratın b.e.ə. 356-cı
ildə Efesdə Artemida məbədini yandırmasının
özü də vandalizm halı olduğundan, xəta kimi nisbətən
sönük görünür.
Sonrakı peyğəmbərlərin övladları
da gələcək nəsillərə nümunə olmaq əvəzinə,
qəddarlıq törətmiş, qan
axıtmışdılar, hətta bu iyrənc əməllərinə
adi bir hal kimi baxmışdılar. Bəzən onlar
günahsız insanların kütləvi surətdə məhvini
planlaşdırmış və onu vəhşicəsinə həyata
keçirmişdilər.
Peyğəmbər Ceykobun (Yaqubun) 4 arvaddan 12 oğlu
var idi, onlardan ikisinin - Cozefin (Yusifin) və Bencaminin (Benyaminin)
anası onun sevimli arvadı olan və həyatdan vaxtsız
getmiş Raxil idi. Atanın bu iki oğluna olduqca xoş
münasibəti, Raxilin böyük bacısı Liadan olan onun
6 oğlunda pis bir qısqanclıq yaratmışdı və
onlar hətta Cozefi öldürmək istəyirdilər. Lakin həmin
cinayətə susayanlar, bu iyrənc əməllərindən əvvəl
də qan tökmüşdülər, bütöv bir
tayfanı milli ədavəti rəhbər tutaraq,
qırmışdılar. Bu cinayəti bilavasitə, Lianın
doğduğu Simeon və Levi törətmişdi.
Peyğəmbərin (onun ikinci adı İsrail idi, gələcək
bu addakı ölkənin əhalisi onun 12 oğlunun törəmələrindən
əmələ gəldiyinə görə, həmin dövlət
də məhz onun adı ilə aldanmışdı) Liadan olan
qızı Dina harasa qonaq gedəndə, başqa bir
tayfanın başçısı Hamorun oğlu onu
zorlamışdı. Qız gözəl olduğuna görə
oğlan ona vurulmuşdu və onu qanuni qaydada almaq istəyirdi.
Hamor Ceykobun yanına gəldi ki, onun qızını
oğluna alsın, yaxşı bilirdi ki, oğlu Dinanı həqiqətən
sevir. Dinanın qardaşları etiraz edib, öz şərtlərini
irəli sürdülər. Çünki yəhudi
oğlanlarının və qızlarının başqa tayfa
üzvləri ilə ailə qurması qadağan idi.
Qardaşlar tayfanın kişi cinsindən olan bütün
üzvlərinə yəhudilər kimi sünnət edilməsi
şərtini irəli sürdülər, yalnız bu halda
bacılarının tayfa başçısının
oğluna ərə getməsinə razılıq verəcəkdilər.
Axı yəhudilərin doğulan oğlan uşağı 8
günlük olduqda, ona sünnət edilir, bədənə
belə xəsarət yetirmə yəhudi kişilərinin əsas
əlaməti sayılırdı. İslam dini də meydana gələndən,
kişi cinsindən olanlar üçün bunu vacib dini bir
qayda kimi qəbul etdi.
Əlacsız qalan tayfa başçısı
Dinanın doğma qardaşlarının bu şərti ilə
razılaşdı və şəhərinə
qayıdıb, bunu sakinlərə çatdırdı.
Körpədən tutmuş qocaya qədər kişi cinsindən
olan tayfa üzvlərinin hamısına sünnət edildi.
Üç gün sonra tayfa üzvləri hələ
yaralı kimi yataqda olanda, Simeon və Levi
qılınclarını götürüb, şəhərə
girdilər və müdafiəsiz vəziyyətdə olan
bütün adamları öldürdülər. Sonra isə
onlar şəhəri qarət etdilər.
Ən ədalətsiz cəhət o idi ki, onlar
günahsız insanları vəhşicəsinə qətlə
yetirmişdilər və cəzasız qalmışdılar.
Bu, onları başqa cinayətə də sövq etdi və
atalarının çox sevdiyi arvadından olan ögey
qardaşları Cozefi öldürmək istədilər. Bu məqsədlə
onu çöldə ov etməyə apardılar. Burada onu
yağış suyunu yığmaq üçün olan
çuxura salıb, köynəyini isə kəsdikləri
keçinin qanına bulayıb, evə qayıdanda,
atalarına göstərdilər. Guya ki, Cozefi vəhşi
heyvan parçalayıb öldürmüşdür. Ceykob əziz
oğlunun ölümünə uzun müddət matəm
saxladı. Qardaşlar isə əmin idi ki, Cozef çuxurda
acından və susuzluqdan öləcəkdir.
Cozefi salındığı çuxurun yanından
karvan yolu keçirdi, Misirə gedən tacirlər Cozefi orada
satmaq üçün özləri ilə götürdülər.
Cozefin başına Misirdə çox sayda hadisələr gəldi.
Faraonun mühafizəçisi Potifarın arvadı qəşəng
oğlan olan Cozefə dəlicəsinə vurulmuşdu, onunla
yaxınlıq etmək istəyirdi. Lakin yad sayılan yəhudi
oğlan buna razılıq vermirdi. Qəzəbindən
qadın şərləməkdən istifadə etdi, guya Cozef
onu zorlamaq istəyirmiş. Cozef həbs olundu və dustaqxanada
yuxu yozması ilə şöhrət tapdı. Bu vaxt faraon bir
qorxulu yuxu görmüşdü. Münəccimlər yuxunu
yoza bilmirdilər. Cozef barədə eşidən faraon onu
çağırtdırdı və dustaq yuxunu ona dəqiqliklə
izah etdi. O, azad olundu, sarayda vəzifə tutdu, az sonra ölkədə
faraondan sonra ikinci səlahiyyətli şəxsə
çevrildi. O, ağıllı siyasəti ilə bol məhsul
götürülən illərdə topladığı
ehtiyatdan, məhsul qıtlığı vaxtı istifadə
edib, Misirdə aclığın qarşısını
aldı, hətta qonşu xalqlara da ərzaq köməyi
göstərdi. VII əsrdəki Çin imperatriçası
U, tarixdə o, ölkənin yeganə qadın hökmdarı
idi, Cozefdən xəbəri olmadığı halda, bu
üsulu tətbiq edib, böyük saydakı təbəələrinin
aclığa məruz qalmasına imkan verməmişdi.
Cozef onu öldürmək istəyən
qardaşlarından da qisas almadı, əksinə, onları
taxılla təmin etdi.
Bibliya digər cinayət hadisələri və onlardan
xilas olma misalları ilə də doludur. Persiya çarı
Kserksin (əslində, Artakserksin) Suzadakı hakimiyyət
strukturuna yəhudi Mordexay da daxil idi. Onun qız qohumu Ester
gözəl olduğundan hərəmxanaya götürülmüş
və az sonra çarın xoşuna gəldiyindən, onun
arvadına çevrilmişdi. Mordexay Esterə
tapşırmışdı ki, yəhudi olduğunu heç kəsə
deməsin.
Bu vaxt Kserksin baş naziri olan Haman əyalət
başçılarına bütün yəhudiləri
qırmaq göstərişini vermişdi. Ester bunu ustalıqla
əri olan çara bildirdikdə, həm də arvadına guya
xəyanət etməkdə ondan şübhələndiyinə
görə, Kserks Mordexay üçün onun qurdurduğu dar
ağacından Hamanın özünü asdırdı və
onun yəhudilərin qırğını barədəki
göstərişini ləğv etdi. Beləliklə, Ester
öz xalqını 2,5 min il əvvəl baş verəcək
ilkin Holokostdan xilas etdi. Bəlkə də, Hitlerin məşuqəsi
alman qızı Yeva Braun deyil, Ester kimi müasir yəhudi
qızı olsaydı, fürerin yəhudilərə
qarşı qəddarlığı belə miqyas almazdı.
Ancaq bu, sadəcə bir mülahizədir, Hitlerin quduzluğunu
adi yəhudi qızı da söndürə bilməzdi,
Holokostun qarşısı belə asan yolla alına bilməzdi.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2024.-23 oktyabr(№194).-S.14.