Sevginin və xəyanətin
qadını
Ötən həftə maraqlı bir sərgiyə
qatıldım. İçəriyə girəndə nəşəli,
kədərli, fikirli, rəfiqələri ilə
zarafatlaşan, gözünü əsərlərə dikib
uzun müddət önündə tərpənmədən
dayanan, ruh halı qarışıq, məzəli şəkillər
çəkdirən müxtəlif insanlar gördüm. Birdən
hiss etdim ki, sərgidəki bütün ziyarətçilərin
hamısı qadındır. Çünki bu sərgi sevincin və
kədərin, sevginin və xəyanətin qadını, XX əsrin
parlaq rəssamlarından olan Frida Kahlonundur. Sadəcə
tabloları ilə deyil, həyat mübarizəsi ilə də
ikonaya çevrilən sənətçinin əsərləri
"Frida Kahlo gündəlikləri" adı altında
qapılarını sənətsevərlərə
açdı. İstanbulda, "Grand Pera" tarixi binasında
təşkil edilən bu xüsusi sərgidə ziyarətçilər
rəssamın şəxsi əşyaları ilə birlikdə,
Meksikanın rənglərini, simvollarını, ornamentlərini
də görə biləcəklər.
Ehtiras, əzab, sənət...
Təbii ki, Meksika mədəniyyəti bəhanədir,
hər kəsə maraqlı olan Frida Kahlodur. Onun
ehtirasını, əzabını və sənətini eyni
ruha necə sığdırmağı adamları hər zaman
düşündürür. Hətta zənnimcə, bu
üç kəlmə Frida Kahlonun həyatını ən
yaxşı ifadə edən sözlərdir. Çünki
1907-ci ildə Meksikada doğulan bu qadının heyrətamiz həyat
hekayəsi var. Ölənə qədər mübarizə
aparanlardandır. Həyat yoldaşı o dönəm
üçün özündən tanınmış və
daha böyük rəssam Dieqo Rivera idi.
Aralarındakı sevgi xəyanətlə paralel davam
edib. Əslində həyatında iki dəfə qəza
keçirmişdi. Birincisi ayağını və daxili
orqanlarını sıradan çıxarmış tramvay qəzası
idi. İkincisi isə ölənə qədər sevdiyi, onun
üçün fədakarlıq etdiyi Dieqo idi. Birinci qəza
bədənini, ikinci "Dieqo qəzası" isə ruhunu
alt-üst etmişdi. Sevgilisi özündən iyirmi bir yaş
böyük idi, iki dəfə evlənmişdi. Qadınlara
düşkünlüyü ilə tanınırdı.
Başda anası olmaqla, bir çox adam Fridanın Dieqo ilə
münasibətinə qarşı çıxırdı,
lakin o, bütün deyilənləri rədd edirdi. Xəyanətlə
dolu, ölümü çağıran, ölümlə bərabər
davam edən ölümsüz münasibətləri vardı.
Böhrandan doğan fürsət
Uşaqlığında və yeniyetməlik
dövründə üzləşdiyi qəzalar Fridanın
sağlamlığını əlindən almışdı.
Ailəsinin təşviqi ilə rəsm əsəri çəkməyə
başladı. Atasının onun rəsm çəkə bilməyi
üçün yatağının tavanına ayna yerləşdirməyi
ilə həyatında hər şey dəyişdi. Bu çətinliklərdən
güclü sənətçi olaraq çıxdı.
Yatağından baxarkən aynada gördüklərini çəkməyə
başladı. İllərlə davam edən müalicə və
32 əməliyyatdan sonra ayağa qalxanda hamı təəccüblənmişdi.
Hətta həkimlər də üç yerdən bel
sümüyü sınmış qızın nə vaxtsa
yeriyəcəyinə inanmırdılar. Kahlo,
yaşadıqlarına rəğmən, həyatı boyunca
Meksika mədəniyyətini əks etdirən əsərləri
və xüsusilə qadınlara ilham verən güclü
duruşu ilə sənət tarixinə damğa vurdu.
Əslində xəstəliyi yaradıcı
istedadının ortaya çıxmasına səbəb
olmuşdu. Bütün rəsmlərində özünü,
taleyini, ovqatını, əzablarını, sevgi dolu
Fridanı çəkirdi. Bəlkə də, əzab dolu Frida
desək, daha dəqiq olar. Çünki insanların
arasında çılğın, şən, həyat dolu olan
bu güclü qadının rəsmlərində ancaq iztirab və
əzab danışırdı.
Hər şeyə rəğmən, onu içəridən
qurd kimi yeyən münasibətindən əl çəkmirdi.
Əzab çəkir, xəyanətlə üzləşir və
yenə də "Dieqo" deyirdi.
"Bütün bədənlər
çürüyür, Dieqo"
Nə qədər zərbələr vursa da, Dieqonun da
onu sevdiyi danılmazdır. Ən azı məktubları bunu
deməyə əsas verir. İyirmi beş illik izdivac
yaşayan, ən çətin şərtlərdə belə
bir-birindən ayrı qalmağı bacarmayan bu iki insanın
yazdıqları da ağrılı idi.
Həmin məktubların bir qismi bu gün "Grand
Pera"da "Fridanın Günlükəri"ndə sərgilənir.
Məktubları oxuduqca insanın damarlarında axan qan sanki tərsinə
dövr edir.
"Uzun zaman oldu. Səni
sevməyə başlayanda kiçik qız idim. İndi isə
bədəni çürüməyə başlayan
yaşlı bir qadınam. Bütün bədənlər
çürüyür əslində, Dieqo. Köhnəlir
bütün bədənlər. Amma acı çəkən
ürəyin varsa, daha sürətli çürüyür o
bədən. Səni sevməyə başladığım o
gündən bəri acı çəkən bir ürəyim
var. Məni anlamadım deməyəcəyəm, anladın. Elə
ən dözülməz acı da bu idi. Anladığın
halda ürəyimi yandırdın. Bütün həyatımın
hər bir zərrəsini səni anlamağa həsr etdim. Hara
getdinsə, mən də getdim. Nəyə güldünsə,
ona güldüm. Hansı qadınla sevişdinsə, o
qadınla sevişdim. Başqa qadınlarda nə
axtardığını tapmaq üçün
öpdüyün qadınlarla öpüşdüm,
toxunduğun qadınlara toxundum. Bəlkə də, içimdəki
sənə aid olan qəzəbi dayandırmaq üçün
etdim. Qəzəbim dayanmadı, hər dəfə
büsbütün aşiq olaraq sənə
qayıtdım".
Nə az, nə çox; stabil
Doğrudur, belə qızğın sevgilər əvvəl-əvvəl
xoş, ürəkoxşayan görünsə də, bir
müddətdən sonra qarşı tərəf
üçün həyatının ən böyük təzyiq
olduğu qənaətini yaradır, özün də
yorulursan. Məsələ burasındadır ki, çoxluq da
öldürür, azlıq da, stabilliyi qorumaq isə çətindir.
Frida keçirdiyi qəzalara görə hamilə
qalmaq şansını itirmişdi. Bu, ona çox acı
verirdi. Dieqodan körpə dünyaya gətirə bilmədiyi
üçün bətnindən nifrət etməyə
başlamışdı. Onu içindən
çıxardıb atmaq istəyirdi. Çünki bu
orqanı özü üçün yük bilirdi. Çarəsizliyi
bədəninə hopmuş qoxu kimi hiss edən Frida, məktublarını
sevgilisinin ona acıyıb qayıtması üçün
yazdığını etiraf edirdi.
Açığı, bu məktubları
canlı-canlı görmək insanın mədəsinə
yumruq kimi oturdu. Bir qadının bu qədər acı çəkməyi
illər əvvəl mənə "böyük eşq"
kimi gəlirdi, indi isə travma olduğu açıq-aşkar
bəllidir. Görünən odur ki, böyümək belə
olur.
"Fridanın gündəlikləri"ndə sərgilənən
digər əlyazma belədir: "Küçələrdə
xeyli yeridim, gecələr hönkür-hönkür
ağladım. Bir günün içində sənə
aşiq oldum. Mənim olmağını istədim".
Bir başqa məktubunda isə sevgini yox,
qaranlığı seçən Dieqodan bəhs edir: "Pəncərədən
sənə baxıram, kədərli və yalnız,
başını aşağı əyib yeriyirdin. Balkonumun
altından keçirdin: adını çağırdım,
qışqırdım, bağırdım, məni eşitmədin.
Sənə toxunmağa çalışdım, amma
qaçdın. Sənin izini təqib elədim, amma gizləndin.
Səni axtardım, amma sən qaranlıq gecəni seçdin,
ona qarışdın".
Ağır təsir elədi bu cümlələr.
İçimin necə yorulduğunu hiss etdim günlükdə
yazılanları oxuyarkən. Dərk edən üçün
ağır sərgidir, Fridanın nə
yaşadığını anlayanlar üçün
tanış duyğulardır bunlar.
Gündəlik yazılarından ibarət ilk sərgi
Bu sərgi eyni zamanda dünyada gündəlik çərçivəsində
hazırlanan ilk sərgi olma xüsusiyyətini
daşıyır. Proyektin rəhbəri Çingiz
Ayyıldız, Koray Özdəmir, kuratorluğunu Ayşə
Dəmirçi və Dilay Dumanın həyata keçirdiyi sərgini
təşkil etməklərindəki məqsədləri sənətsevələrə
ölümündən 70 il sonra belə yaşamağa davam edən
Kahlonun dünyasına toxunmaq fürsəti yaratmaq olub.
Bütün heyəti təbrik etməyə dəyər, məncə,
məqsədlərinə çatıblar.
Koray Özdəmir sərgidən belə bəhs edir:
"Bu il Türkiyə Kültür Yolu Festivalına qatılmaq
üçün dünyada əks-səda yaradacaq proyektimizi təqdim
etmək üçün qollarımızı çirmədik
və Frida Kahlonun həyatını fərqli perspektivdən ələ
alan "Frida Kahlonun Gündəlikləri" adlı bu sərgini
tərtib etdik. Frida sadəcə rəsmləri ilə deyil,
yazıları ilə də iz qoyan sənətçi idi və
buna görə də, onun daxili dünyasını sərgiləmək
bizim üçün kifayət qədər ciddi iş idi.
Öncəliklə gündəlikləri əldə etməli
idik, ideyamızın ən çətin qismi də bu idi,
bacardıq, gündəlikləri
"Frida Kahlo Corporation"dan əldə edə bildik.
Sonrası gördüyünüz kimidir".
Sərgidə ziyarətçiləri nə gözləyir?
Ziyarətçilər bu sərgidə Fridanın
dünyası ilə yaxından tanış olacaq və onu
daha yaxşı anlayacaqlar. Xüsusilə həyatındakı
dönüm nöqtələrini, əzabları, sevgiləri,
apardığı mübarizələrə dair yazılarını
görə biləcəklər. Sərgi bir neçə
bölmədən ibarətdir. Hər bölmə Fridanın
həyatının fərqli mərhələlərini və
duyğusal dünyasını təmsil edir. Sərgi ziyarətçilərin
Fridanın həyatına və düşüncələrinə
addım-addım daxil olmaqlarını təşkil edəcək
şəkildə tərtib edilib. Bölmələr
arasındakı keçidlər həm fiziki, həm də
digital installyasiyalarla zənginləşdirilib. Süni intellekt
dəstəkli bu yerləşdirmələr ziyarətçilərin
Fridanı beyinlərində daha dəqiq canlandıra bilməkləri
üçün əladır. Sərgini digital sənətçilər,
süni intellekt mütəxəssisləri və installyasiya
dizaynerləri birləşərək hər
ayrıntını Fridanın ruhuna uyğun şəkildə
həyata keçirilməsini tərtib ediblər. Məsələn,
əgər Frida günümüzdə yaşasaydı, necə
görünərdi, necə geyinərdi, bunlar alqoritmlər
vasitəsi ilə hazırlanıb.
Əzab çəkən qadınların səsi
Ziyarətçilərin hamsının qadın
olmağına gəldikdə isə, Frida çəkdiyi əzabı
bütün çılpaqlığı ilə gözlər
önünə sərən sənətçidir. İstər
tablolarına, istər yazdığı məktublara, gündəliklərə
yaşadıqlarını yansıtmaqdan çəkinmir.
Əlbəttə, uğurlarından, sevinclərindən hər
kəs ağızdolusu bəhs edə bilər, bundan asan
heç nə yoxdur. Amma ağrıları ən incə
ayrıntısına qədər dilə gətirmək,
böyük güc, cəsarət, hünər tələb
edir. Bu baxımdan Kahlo əzab çəkən bütün
qadınların səsidir. Çox sevilməyinin,
qadınların onu əl üstündə tutmalarının
səbəbi də budur - ƏZAB.
Türkan TURAN
525-ci qəzet .- 2024.-24 oktyabr(№195).-S.13.