Xalq mahnılarımızda təbiət:
motivlər və obrazlar
"GÜL AÇILANDA YAZ OLUR,
BƏH-BƏH-BƏH!.."
"Hər bir insan ağac əkməlidir, becərməlidir,
böyütməlidir. Əgər kimsə sağlam
ağacı kəsirsə, o, nəinki xalqına, millətinə,
ölkəsinə xəyanət edir, o öz ailəsinə,
özü-özünə xəyanət edir. Ona görə də
hər bir ağacı qorumalısınız, hər bir
ağacın qorunması uğrunda mübarizə
aparmalısınız..."
Ümummilli lider Heydər Əliyev
Bu ifadə ilə təbiəti Ana qədər
qutsallaşdırır. Böyük yaradan təbiəti hədsiz
dərəcədə gözəl, min bir rəngli,
düşündürücü, sirlərlə dolu
yaradıb: əsrarəngiz mənzərələr, uca
dağlar, yaşıl, sıx meşələr,
güllü-çiçəkli çəmənlər, mavi
dənizlər, firuzə boyalı göllər, axar gur
çaylar, buz bulaqlar, ucsuz-bucaqsız səhralar, möcüzəli
buzlaqlar... Bizi isidən Günəş, bütün
varlıqlara can verən Yağış, havamızı təmizləyən,
bizi sığallayan Külək, bizə ruzu verən Torpaq...
və bütün bunların mərkəzində dayanan
İnsan... Yaradan İnsanı-Adəmi gildən və torpaqdan
yaradıb. Bu Yer və bu torpaq - həyatın
başlanğıcıdır.
Ana Təbiət... Azərbaycan xalqı bizi əhatə
edən təbiətə bu şəkildə müraciət
edir. Təbiət hər birimiz üçün əbədi
bir ilham mənbəyidir. O, bizi gözəl mənzərələri
ilə əhatə edir, bizə daim yaşamaq və yaratmaq
üçün ilham verir, ruhumuzu oxşayır. Təbiətdə
hər bir şey harmoniya və ilahi qaydada yaranıb, əzəli
və əbədi bir tarazlıq halındadır. Təbiət
canlı poeziyadır, onun ən kiçik zərrəciyi də
qiymətlidir, xüsusi gözəlliyə malikdir.
Xalq musiqisinin başlıca mövzularından biri
"dağ" konseptidir. "Uca dağlar", "Dağda
bitər lalələr", "A dağlar", "Ay uca
dağlar başında", "Dağlarda çiçək"
və digərləri dağ mövzusunu daşıyır. Digər
xalq musiqi örnəklərində də bu mövzu ana xətt
kimi mahnı boyu izlənilir. Məlum olduğu kimi, Azərbaycan
el nəğmələri içərisində lirik, sevgi və
məhəbbət mövzusunda olan mahnılar
üstünlük təşkil edir: sevgi motivləri məhz təbiət
qoynunda təqdim olunur. Gənc oğlan öz sevgilisini
dağda görüb vurulur, onunla gizli-gizli dağda
görüşür, yarını dağa səsləyir,
dağda gəzən ceyrana bənzədir və sair. Xalq
mahnılarında dağ təsvirləri də inanılmaz dərəcədə
mənalı və dəqiqdir. Azərbaycandakı
dağların çox uca olması, həm
"çınqıllı, daşlı",
"qarlı-qarsız" və ya "yaylım-yaylım",
dağ qızılgüllərinin "oyum-oyum" olması,
"dağlara çən düşməsi" poetik dillə
təsvir olunur və mahnının əsas ovqatının
yaranmasına zəmin hazırlayır. "Uca dağlar
başında ceyranların gəzişərək yol eyləməsi"ndən,
"dağların səfalı-vəfalı
olması"ndan, dağda yovşanların, lalələrin,
çiyələyin bitməsindən bəhs olunur, qoyun
sürülərinin otlaması və digər mənzərələr,
gözəlliklər vəsf edilir.
Sevgi münasibətləri, təsvir olunan hadisələr
dağlarda - məhz təbiət qoynunda baş tutur.
Xalq mahnılarında "bulaq konsepti"nin də
xüsusi yeri var: "Söhbət-saz ilə", "Getdim
gördüm, bulaqdadır", "Qarabağın
maralı", "Üç gündən bir", "Getmə
bulaq başına", "Sudan gələn sürməli
qız" bu mövzulu mahnılara misal ola bilər.
"Bağ-bağça-qızılgül,
gül-bülbül" konsepti bütün Şərq poeziyası
və musiqisi üçün əsas mövzulardan biridir. Bu
mövzuda klassik şairlərin müxtəlif janr və
formalarda yazılmış çox sayda şeirləri
vardır. Azərbaycan xalq yaradıcılığı da bu mənada
istisna deyildir. Xalq mahnılarının poetik mətnlərində
bu mövzuda olduqca içdən gələn, poetik gözəlliyə
malik misralar var və onlar mahnının əsas
ovqatını, milli hiss və semantik özəlliklərini
ortaya qoyan əsas amillərdən biridir. Mahnıların
melodik-intonasiya özəyi isə məhz həmin
ab-havanın təsiri altında yaranır və həmin təsirdən
qaynaqlanan hiss-həyəcanı yetərincə ifadə edir.
"Qızılgül", "Mən gülü dəstə
bağlaram", "Bağa girdim, gül dərdim,
Gülü yara göndərdim" ("Uca dağlar"),
"Gül-çiçəyi dərərəm, Əlvan
çələng hörərəm" ("Nar-nar"),
"Bağçada güllər, oxur bülbüllər",
"Bülbüllər oxur, cəh-cəh vurur",
"Xarıbülbül" ("Sarı bülbül"),
"Ay dili-dili", "Qızıl gül", "Sona
bülbüllər" və bir çox digər mahnılar
bu qəbildəndir.
Azərbaycan xalq yaradıcılığında təbiət
qoynunda yaşayan çöl quşları, meşə və
dağ heyvanları da musiqiçilər, şairlər tərəfindən
geniş vəsf olunan mövzulardır. Bülbüllə
yanaşı, kəklik, yaşılbaş sona, leylək,
göyərçin, quba-qazlar, laçın, tovuz quşu,
üçtelli durna, kəklik və başqa quşlar xalq
mahnılarında tez-tez təsvir edilən obrazlardır və
bu səpkili xalq havalarına da çoxlu sayda misallar gətirmək
mümkündür.
Ceyran, ahu, maral da xalqımız tərəfindən
gözəllik rəmzi kimi qəbul edilir. Gözəl qamətli
qızlar daim zərif görkəmli ceyrana bənzədilir,
ahunun iri qara gözləri isə xanımların gözləri
ilə müqayisə olunur. "Azərbaycan maralı",
"Qarabağın maralı", "Şuşa
ceyranı", "Gəl-gəl, ahu balası", "Ahu
kimi", "Aman ovçu" mahnılarında bu təbiət
obrazları üstünlük təşkil edir və insanla
eyniləşdirilir.
Məqalənin ikinci sərlövhəsini məşhur
mahnının ilk misrasından götürmüşük:
"Gül açılanda yaz olar, bəh-bəh-bəh!"
Həqiqətən bu mahnı səslənəndə sanki təbiətin
gözəlliyindən cuşa gəlmiş insanın iç
dünyasından qopan hisslər oyanır və dilə gəlir.
Melodiyanın zil səslərdən başlayaraq əvvəlcə
yuxarı, sonra isə aşağı istiqamətdə hərəkət
etməsi, misra sonunda "bəh-bəh-bəh"
nidasının təkrar edilməsi insanın təbiətdən
aldığı zövqü, məmnunluq hisslərini, həzzi
olduqca dəqiq şəkildə ifadə edir. Mahnı
yalnız iki musiqi cümləsindən ibarətdir. I melodik
cümlə üç dəfə oxunaraq təkrar-təkrar
səslənir və sanki təbiətin gözəlliyindən
yaranan coşqun hissləri təkrar oxumaqla daha da qabardır, həyəcanlı,
ehtiraslı və təsirlidi şəkildə ifadə edir.
Daha sonra yekun musiqi cümləsi ilə hisslər aləminin
içində məst olan bir insanın keçirdiyi
duyğular tərənnüm olunur. Xalq mahnısı söz və
musiqinin qırılmaz vəhdəti ilə parlaq bir
obrazlılıq yarada bilir. Həqiqətən, şairlərin,
söz ustalarının vəsf etdikləri kimi, yaz gələndə
güllər açır, quşlar cəh-cəh vurur, təbiət
al-yaşıla bürünür, ağaclar çiçək
açır... günəş daha tez-tez göy üzündən
boylanaraq qəlbimizi isidir, torpağa nur çiləyir... Həqiqətən
də göy üzünə baxıb, dərindən nəfəs
alıb bu sözləri deməkdən savayı, qiy vurub
oxumaqdan savayı, heç nə qalmır: bəh-bəh-bəh!!!
Bu əsrarəngiz xalq mahnılarını Azərbaycan
xalqı - zərif duyğularla yaşayan, təbiət sevən
və ona dəyər verən istedadlı insanlar yaradıblar.
İnsan Tanrı tərəfindən bütün
canlılardan üstün yaradılan, elmi ixtiralar, bədii kəşflər
meydana çıxaran, təbiəti zənginləşdirən
bir varlıqdır. Bununla belə, bəzən insan özü
bilmədən, bəzən isə bilərəkdən təbiətin
qəniminə çevrilir. O, özünün
yaratdıqları ilə Ana təbiəti fəlakətə
sürükləyir, təbiətə ziyan vurur. Zavod və
fabriklərin tüstüsü, məişət
tullantıları, dənizlərə, çaylara
axıdılan zəhərli maddələr, çirkab
suları, qırılan meşələr və qanlı
müharibələr, yaşadığımız Yeri az qala
ikiyə böləcək qədər güclü
partlayışlar... Yer Kürəsinə dəyən ziyan əslində
hər birimizə atılan ölümcül zərbədir.
Çünki Yer kürəsi bütün insanların -
ümumi evidir və onu qorumaq hamımızın borcudur. Gəlin
Ana təbiəti qoruyaq və onu tərənnüm etməkdən
qalmayaq. Bulağın, arxın, çayın, gölün, dənizin
- bir sözlə, suyun qədrini bilək ki, "Getdim
gördüm, bulaqdadır"ı ürəklə oxuya bilək
və bu gün "su qiyməti"nə alıb
içdiyimiz suyu sabah "qızıl qiyməti"nə
almayaq.
Təbii fəlakətlər olmasın ki,
"Apardı sellər Saranı" deməyək,
"Gül bağçalar"ı zümzümə edək.
Havanı çirkləndirməyək ki, "Süsən
sünbül"lər bitsin, "Əs, ey gilavar",
"Ay dərya kənarında" söyləyə bilək.
İqlim dəyişikliyi olmasın ki, "Abı
yaşıla bürünür", "Əcəb səfalı
dağlar", "Söhbət saz ilə" oxuyaq,
"Qubanın ağ alması"nın dadını-ətrini
duyaq.
Əsrarəngiz təbiəti qoruyaq ki, ondan daim
zövq alaq, həyatda yaşamaq arzusunu itirməyək, təbiət
gözəllikləri qoynunda var olaq, ilham alaraq nəğmələr,
mahnılar qoşaq! Yay gəlsin, payızla əvəzlənsin,
qış olsun, yaz açılsın və biz də ürəkdən
oxuyaq:
Gül açılanda yaz olur, bəh-bəh-bəh!
Kədərim, qəmim az olur, bəh-bəh-bəh!
İradə KÖÇƏRLİ
Sənətşünaslıq doktoru, professor
525-ci qəzet .- 2024.- 25 oktyabr(№196).-S.13.