"İrəvan
kişi gimnaziyası və onun azərbaycanlı məzunları"
AZƏRBAYCANIN TƏHSİL TARİXİNƏ
DƏYƏRLİ TÖHFƏ
Təhsil tarixinin müqayisəli, sistemli və dərindən
öyrənilməsi onun cəmiyyətin
və bütövlükdə ölkənin inkişafına
verdiyi töhfələri qiymətləndirməyə, millətin
əxlaqi-mənəvi inkişafındakı rolunu dəyərləndirməyə
imkan verir. Təhsil tarixi millətin formalaşma tarixini,
müxtəlif dövrlərdə hansı əxlaqi-mənəvi
dəyərlərin və idealların vacib olmasını,
milli inkişafın ümumi məqsəd və
strategiyalarını dərindən mənimsəməyə,
xalqın milli kökləri ilə bağlı olan təhsil-tərbiyə
mədəniyyətini formalaşdıran sosial-siyasi və
iqtisadi amilləri müəyyənləşdirməyə
kömək edir.
Millətin min illər boyu yaratdığı təhsil-tərbiyə
mədəniyyətini mənimsəməklə təhsilin cəmiyyətin
dəyişən şərtlərinə və
ehtiyaclarına necə uyğunlaşdığını
öyrənə bilirik. Təhsil sosial fenomen kimi millətin
milli kimliyinin formalaşmasında, keçmişlə
müasirlik arasında mənəvi əlaqənin
qurulmasında, milli-mənəvi dəyərlərin, mədəni-tarixi irsin qorunub saxlanılmasında,
milli birliyin yaradılmasında, gələcək nəsildə
strateji düşüncə, analitik təhlil və qiymətləndirmə
qabiliyyətinin inkişafında
əhəmiyyətli rol oynamaqla yanaşı, insanlara
keçmişdəki səhvlərdən nəticələr
çıxarmağa kömək edir, gələcək
üçün dərs verir və onları daha yaxşı
bir gələcəyə hazırlayır.
Azərbaycan təhsil tarixinin ayrı-ayrı mərhələləri
ilə bağlı sistemli araşdırmalar aparılsa da,
onlarla fəlsəfə və elmlər doktorluğu
dissertasiyaları müdafiə edilsə də, monoqrafiyalar nəşr
edilsə də, deməliyik ki,
bu, qaneedici deyil. Çünki indiyə kimi bütöv Azərbaycanın
təhsil tarixi yaradılmayıb. Azərbaycanın hüquqi və
siyasi xəritəsindən kənarda qalan hissəsində on
minlərlə insanın
zaman-zaman yaratdığı təhsil-tərbiyə mədəniyyəti
tədqiqatlardan təcrid edilib. İslamaqədərki təhsil
mədəniyyətimiz (zərdüşt məktəbləri,
Alban məktəbləri) hələ də öz tədqiqini
gözləyir. Eramızın IV əsrində xristian dinini rəsmi
din elan edən Alban dövləti mövcudluğunun sonuna qədər
bu və ya digər dərəcədə xristian
ideologiyasının təsir dairəsində olmuşdur. Alban
çarı Yesuagenin dövründə, V əsrin əvvəllərində
Albaniyada mövcud olan məktəb sistemi müxtəlif səbəblərdən
hələ də təhsil mədəniyyətimizin bir hissəsinə
çevrilməyib. Bu səbəbdən də ermənilər
islamaqədərki xristian-türk mədəniyyətini mənimsəyərək
özününküləşdiribər. Hələ sovet
dövründə erməni tarixçiləri Azərbaycandakı erməni məktəblərini
öz təhsil tarixlərinin bir hissəsi kimi tədqiq
edir, müxtəlif (erməni,
rus və xarici) ensiklopediyalarda və nüfuzlu nəşrlərdə
Bakı, Gəncə, Şuşa, Xankəndi, Şamaxı
şəhərlərindəki erməni məktəblərindən
bəhs etməklə adını, oxucularda həmin şəhərlərin
də erməni şəhərləri olması təsəvvürünü
yaratmağa çalışırdılar.
Keçən əsrin 50-ci illərində ermənilərin
təhsil və pedaqoji fikir tarixi ilə bağlı təhriflərlə
dolu olan kitabları hətta Misirdə və Fransada nəşr
edilib. Erməni təhsil tarixçiləri dünyanın
hansı ölkəsində olmasından asılı olmayaraq
erməni məktəblərini öyrənərək onlar
haqqında cild-cild kitablar yazıblar. Cənubi Azərbaycanda,
Dərbənddə, Borçalıda və Qərbi Azərbaycandakı
ənənəvi (məktəb və mədrəsə) və
dünyəvi təhsil ocaqları sistemli şəkildə Azərbaycan
tədqiqatçıların tədqiqat predmetinə
çevirməmişlər. Son illərdə bu sahədəki
"sükut buzu" sınmaqdadır.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin 29 dekabr 2021-ci il tarixli "İrəvan Müəllimlər
Seminariyasının 140 illiyinin qeyd edilməsi haqqında"
sərəncamından sonra Qərbi Azərbaycanın tarixi,
coğrafiyası, etnoqrafiyası, mədəniyyəti ilə
yanaşı, təhsili ilə də bağlı xeyli tədqiqatlar
meydana gəlib. Hazırkı Ermənistan ərazisindən
kütləvi şəkildə deportasiya olunmuş azərbaycanlıların
və onların varislərinin ictimai-mədəni birliyini təmin
edən Qərbi Azərbaycan İcmasının
yaradılması, həmin ərazilərdən qovulmuş azərbaycanlıların
təhlükəsiz və ləyaqətli şəkildə,
sülh yolu ilə geriyə qayıtmasını hədəfləyən Qayıdış
Konsepsiyasının qəbulu Qərbi Azərbaycanla
bağlı tədqiqatların intensivliyinə güclü təsir
göstərib.
Qərbi Azərbaycanın maarifçilik və təhsil
tarixi ilə bağlı Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin
İbtidai təhsilin pedaqogikası kafedrasının
müdiri, Qərbi Azərbaycan İcmasının Ziyalılar
Şurasının sədr müavini, pedaqoji elmlər doktoru,
professor, Əməkdar elm xadimi Fərrux Rüstəmovun sistemli
tədqiqatları
xüsusi maraq doğurur. O, Qərbi Azərbaycanda təhsil
və pedaqoji fikir tarixinin tədqiqi, tədrisi və təbliği
sahəsində xeyli uğurlara imza atıb. Onun Qərbi Azərbaycanın
təhsil tarixinə həsr olunmuş ilk kitabı "İrəvan
Müəllimlər Seminariyası və onun məzunları"
(2022) adlanır. Kitab haqqında geniş məqalə
yazdığımdan onun haqqında geniş danışmaq
fikrim yoxdur. Qısaca xatırladım ki, kitabda
seminariyaların təşəkkül tarixini, fəaliyyət
istiqamətlərini, əsasnamə və nizamnamələrini
müqayisəli şəkildə araşdıran müəllif
İrəvan Müəllimlər Seminariyasının təşkilindəki
(8 noyabr 1881) çətinlikləri və maarifçilərin
fədakarlıqlarını inandırıcı faktlarla verib,
seminariyanın açılmasını ləngidən əsas
səbəbləri səciyyələndirmiş,
seminariyanın müəllim kadrları
hazırlığındakı rolunu və təhsilin məzmununun
(tədris planı, tədris proqramı, dərslik və dərs
vəsaitləri) təkmilləşdirilməsi istiqamətlərini
təhlil edib, azərbaycanlı məzunlarla bağlı
oçerklər verib.
Professor Fərrux Rüstəmovun yeni kitabı
"İrəvan kişi gimnaziyası və onun azərbaycanlı
məzunları" (Bakı: Elm
və təhsil, 2024, 480 s.) adlanır. Kitabın ideya müəllifi
sənətşünaslıq elmləri doktoru, professor
Ədalət Vəliyev, elmi redaktoru Qərbi Azərbaycan
İcmasının sədri Əziz Ələkbərli, ön
sözün müəllifi professor Misir Mərdanov, rəyçilər
tanınmış tədqiqatçı alimlər Nazim Mustafa,
Cəbi Bəhramov, İbrahim Bayramov, Yaqub Babayev, Fərzalı
Rüstəmlidir.
Qərbi Azərbaycan (indiki Ermənistan) ərazisində
yaşamış soydaşlarımızın orada
yaratdığı maddi və mənəvi dəyərlərin,
təhsil-tərbiyə mədəniyyətinin, dövlətçilik
ənənələrinin öyrənilməsinin, tədqiq və
təbliğ olunmasının hazırkı dövrdə
çox mühüm mədəni və siyasi əhəmiyyət
daşıdığını müəllif belə izah edir:
"Bu, hər şeydən əvvəl, Ermənistan adlanan təcavüzkar
dövlətin son 30 ildə
apardığı yalan və böhtan siyasətinə
cavab olaraq onun özünün uydurma tarixinə yenidən
baxılmasını tələb edir. Digər tərəfdən,
bu, həm də Azərbaycan tarixinin mühüm bir mərhələsinin,
siyasi sərhədlərimizdən kənarda qalan
torpaqlarımızda (İrəvan, Zəngəzur,
Göyçə, Dərələyəz və b.) millətimizin
əsrlər boyu yaratdıqları maddi və mənəvi dəyərlərin,
təhsil-tərbiyə mədəniyyətinin, ədəbi-bədii
irsin, dövlətçilik ənənələrinin öyrənilməsinə
dövlət səviyyəsində
çağırışın ifadəsidir".
Kitabın ilk bölümündə qədim Azərbaycan
şəhəri İrəvanın dövlətçilik
tariximizdə, mədəniyyət, mənəviyyat və
maarifçilik tariximizdə yeri və rolu müəyyənləşdirilir,
şəhərin erməniləşdirilməsinin real mənzərəsi
yaradılır. "Üləma, füzəla və
şüəra" (F.B.Köçərli) yurdu kimi
tanınan İrəvan şəhəri yarandığı
gündən Azərbaycan xalqının mədəniyyət və
mənəviyyat mərkəzinə çevrilmiş, həm
xanlıqlar dövrünə kimi, həm də xanlıqlar
dövründə Azərbaycanın dövlətçilik
tarixinin ayrılmaz tərkib hissəsi olub.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev haqlı olaraq deyir ki, "İrəvan Ermənistana
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti yarananda, məhz Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti tərəfindən verilmişdir. İrəvan
xanlığında yaşayan insanların əksəriyyəti
azərbaycanlı idi. Zəngəzur mahalında
yaşayanların hamısı azərbaycanlı idi. Ona
görə, tarixi baxımından da bu, bizim
torpağımızdır".
Məlumdur ki, zaman-zaman İrandan, Türkiyədən,
Suriyadan, Fransadan İrəvan torpaqlarına
köçürülən ermənilər yerli azərbaycanlılara qarşı
qanlı toqquşmalar (1905-1907, 1918-1920) törədib,
deportasiyalar (1948-1953; 1987-1991), fiziki və mənəvi terror həyata
keçiriblər. Bunun da nəticəsində yerli əhali
tarixi torpaqlarını tərk etmək məcburiyyətində
qalıb.
Ardıcıl və sistemli şəkildə erməniləşdirmə
siyasətinə baxmayaraq, XX əsrin 80-ci illərinin sonuna kimi
Qərbi Azərbaycanda, o cümlədən, İrəvan
şəhərində əhalinin mühüm bir qismini etnik
azərbaycanlılar təşkil edib.
Zəngin mündəricəyə malik kitabın
"Cənubi Qafqazda qəza məktəblərinin təşəkkülü
və inkişafı" adlı ilk fəslində müəllif
Şuşa, Nuxa, Bakı, Gəncədən sonra İrəvanda
açılan ikisinifli qəza məktəbinin tarixini şərh
edir, onun üçsinifli qəza
məktəbinə çevrilməsinin səbəblərini
izah edir, qəza məktəbinin
infrastrukturu, təhsilin məzmunu, ştat cədvəli,
şagirdlərin, o cümlədən, azərbaycanlı
şagirdlərin inkişaf dinamikası, kitabxanası, nəzarətçiləri
(müdirləri), fəxri qəyyumları, fənn müəllimləri,
o cümlədən, Azərbaycan dili və şəriət
müəllimləri (Molla Tağı Mahmudoğlu, Mirzə
Ələkbər Elxanov)
haqqında ətraflı məlumat verir. Müəllifin
hesablamalarına görə, 1837-1868-ci illərdə İrəvan
qəza məktəbində 364 nəfər azərbaycanlı
şagird oxuyub.
"İrəvan üçsinifli qəza məktəbinin
progimnaziyaya çevrilməsi" adlı ikinci fəsildə
İrəvan qəza məktəbinin əsasında 1869-cu ildə yaradılan kişi
progimnaziyasının tarixi mənbələr əsasında
araşdırılır, kişi progimnaziyasının tədris
planı geniş təhlil edilir, ştat cədvəli səciyyələndirilir,
Azərbaycan, rus və erməni şagirdlərinin inkişaf
dinamikası müqayisəli şəkildə təhlil edilir, progimnaziyanın pansionu, kitabxanası, tərbiyəçiləri
(müdirləri), sinif tərbiyəçisinin köməkçiləri, dil və
ilahiyyat müəllimləri, inspektorları, katibləri, fənn
müəllimləri, həkimləri və nəğmə
müəllimləri haqqında
dəyərli məlumatlar verilir. Müəllif Qafqaz Tədris
Dairəsinin popeçitelinin illik hesabatları əsasında
1869-1880-ci illərdə İrəvan
kişi progimnaziyasında 267 azərbaycanlı şagirdin
oxumasını müəyyənləşdirməyə
müvəffəq olub.
Kitabın "İrəvan kişi
gimnaziyasının yaranması, inkişafı və ermənilər
tərəfindən bağlanılması" adlı III fəslində
İrəvan kişi progimnaziyasının gimnaziyaya çevrilməsinin şərtləri
və onun quberniyanın elmi-mədəni həyatında rolu
araşdırılır, inkişaf istiqamətləri, təhsilin
məzmunu, şagird kontingenti, gimnaziyanın məzunları,
pansionu, tərbiyəçi (müdir) köməkçiləri,
Pedaqoji Şurası, kitabxanası, fizika kabineti, fəxri qəyyumları,
inspektorları, katibləri, fənn müəllimləri, həkimləri
haqqında arxiv sənədləri əsasında ətraflı
məlumatlar verilir.
Kitabın IV fəslində
gimnaziyanın direktorlarları (Vladimir İosifoviç
Brajnikov, Qriqori Alekseyeviç Boqolyubovski, Feodor Yefimoviç
Kotılevski, Fyodr İliç Stasenko, Eduart Aleksandroviç
Çoqaşvili), V fəslində gimnaziyanın Azərbaycan dili və şəriət
müəllimləri (Mirzə Ələkbər Elxanov, Firidun
bəy Köçərli, İsmayıl bəy Şəfibəyov)
və 92 nəfər azərbaycanlı
məzunları haqqında qısa oçerklərlə
yanaşı, onların şəkilləri və
attestatlarının surətləri verilir. Bu fəsildə
İrəvan gimnaziyasnda təhsil almayan alitəhsilli irəvanlılar
(Abbasəli Makinski, Ələkbər Qədimov, Əliəsgər
Qədimbəyov, Leyla Şahtaxtlı, Kübra və Ruqiyyə
Mirbağırovalar və b.) haqqında verilən oçerklər
də maraqla oxunmaqla yanaşı, İrəvan təhsil
mühiti ilə bağlı oxucuda tam təsəvvür yaradır.
İrəvan qəza məktbində, progimnaziyada və
gimnaziyada çalışan bütün direktorların,
müəllimlərin, inspektorların, həkimlərin
adlarının ilkin mənbələr əsasında müəyyənləşdirilməsi
və kitabda verilməsi gərgin zəhmətin nəticəsi
kimi dəyərləndirilməlidir.
Haqqında oçerk verilən məzunların, demək
olar ki, hamısı İrəvanda və ümumiyyətlə,
Azərbaycanda maarifin və maarifçiliyin inkişafında
müstəsna xidmətlər göstərmiş,
ictimai-siyasi, elmi-mədəni, ədəbi-bədii və
pedaqoji fəaliyyətləri ilə millli-mənəvi dərk
prosesinin inkişafına dəyərli töhfələr
vermişlər. Onların adlarını xatırlatmaqla bu millətin
onlara olan hörmət və ehtiramımı bildirmək istəyirəm:
Abbas ağa Fərəcov, Abbas bəy Allahverdibəyov, Abbasəli
bəy Ağabababəyov, Abdulla bəy Kəngərlinski, Adil
bəy Ağabababəyov, Adil bəy Ağabababəyov-Muğanlinski,
Adil bəy Qazıyev, Adıgözəl Qədimov, Allahyar bəy
Sultanov, Ağa bəy Bağırbəyov, Baxşəli
ağa Şahtaxtinski, Cahanbaxış bəy Muğanlinski,
Cahangir bəy Qədimbəyov, Cəlil bəy Səfiyev, Eynəli
bəy Sultanov, Əbülfət bəy Bağırbəyov,
Əhməd Rəcəbli, Əkbər bəy Qazıyev,
Əkbər ağa Sadıqov, Əkbər ağa
Şeyxülislamov, Ələkbər bəy Qədimbəyov,
Əli Kərbəlayı Əliyev, Əli bəy Makinski,
Əliqulu bəy Sultanov, Əliəşrəf bəy
Qazıyev, Əjdər Hacıbəylinski, Əsədulla bəy Kəngərlinski, Əsəd
bəy Ağabababəyov,
Əsildar Ağabababəyov, Əziz Əliyev, Fərrux bəy
Hüseynbəyov, Fərrux bəy Ağakişibəyov, Fərəculla
Şeyxov, Firuz bəy Ordubadski, Həbib bəy Səlimov, Həmid
bəy Allahverdibəyov, Həmid bəy Şahtaxtinski,
Hüseyn ağa Şahtaxtlı, Hüseynqulu bəy Səfiyev,
Xasfolad bəy Hacıyev, Xəlil bəy Qasımbəyov, Xəlil
Məhəmmədov, İlya bəy Mahmudbəyov, İrza
Hacıbəylinski, İslam bəy Hacıbəyli, Kərim bəy
Qazıyev, Qambay Vəzirov, Mahmud bəy Məhəmmədbəyov,
Maqsud Məmmədov, Mehdiquluxan İrəvanski, Mehdi bəy Məlikaslanov,
Məcid Hacı Rəcəbov, Məhəmməd Məhərrəmov,
Məhəmmədtağı Qazıyev, Məhəmmədbağır Rzayev, Məmmədəli Hacı Məmməd
oğlu, Məmməd bəy Qazıyev, Mirzəəli Abbasov,
Mirhəsən Mirbabayev,
Miryusif Mirbabayev, Mirhüseyn
Mirbağırov, Mirməhəmməd Mirbağırov, Mirəhməd
Miryəhyayev, Mirabbas Mirbağırov, Mustafa bəy
Topçubaşov, Müğbil xan Məhəmmədbəyov,
Nəriman bəy Nərimanbəyli, Rza Məşədi
Ağayev, Salahov Yusif, Əliqulu bəy Şahtaxtinski, Şamil
bəy Bağırbəyov, Teymur bəy Makinski, Yusif bəy
Mürsəlbəyov, Yusif bəy
Qazıyev, Zülfüqar bəy Makinski və b. Müəllif
İrəvan maarifçilik mühiti və İrəvan
kişi gimnaziyası ilə bağlı fakt və hadisələri
zaman və məkan kontekstində dəyərləndirərək
ictimai-siyasi hadisələrin fonunda təhlil edib, bu bölgədə
ədəbi-ictimai, elmi-mədəni həyatın ənənəvi
dolğunluğunun və canlılığının qorunub
saxlanılmasında təqdirəlayiq xidmətlər göstərib,
pedaqoji fikir salnaməmizə yaddaqalan səhifələr
yazmış maarifçilərin həyat və fəaliyyətinin
ən mühüm məqamlarına işıq salınıb.
Kitabda ilk mənbələr və rəsmi dövlət
sənədləri əsasında xeyli fakt və hadisələr
dəqiqləşdirilib, mətbuat səhifələrindəki,
konfrans materiallarındakı yanlışlıqların səbəbləri
araşdırılıb.
Professor Fərrux Rüstəmovun "İrəvan
kişi gimnaziyası və onun azərbaycanlı məzunları"
adlı kitabı bütöv Azərbaycanın təhsil və
pedaqoji fikir tarixinə dəyərli bir töhfədir.
Ümid edirəm ki, yüksək elmi-nəzəri əhəmiyyəti,
şərh üslubu, ümumiləşdirmə səviyyəsi,
ilk mənbələrin zənginliyi
ilə seçilən bu kitab təhsil tədqiqatçılarının
və geniş oxucu kütləsinin stolüstü kitabına
çevriləcəkdir.
Misir MƏRDANOV
AMEA Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun direktoru,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet .- 2024.- 29 oktyabr(¹198).-S.12.