Naxçıvanda
farmasyonluq: yenilikçi xətt, yoxsa müəmmalı təriqət?
Bu maraqlı mövzu - Naxçıvanda
farmasyonların fəaliyyəti ilə bağlı məlumatlara
bir sıra mənbələrdə rast gəlmək olar. Hər
şeydən əvvəl qeyd edək ki, bu məsələyə
münasibət birmənalı deyil və Naxçıvanda
farmasyonluğun fəaliyyəti, bütövlükdə isə
farmasyonluğun mahiyyəti ilə bağlı bir-biri ilə əks
mövqedə olan fikirlər mövcuddur. Yazımızda
mövcud mənbələrə istinad etməklə
sözügedən məsələ haqqında müəyyən
məqamları diqqətə çatdırmaq istərdik.
Bəzi müəlliflərin fikrincə,
Naxçıvanda masonluq "farmasyonluq" adı ilə
tanınan təriqət kimi ötən əsrin əvvəllərində
fəaliyyət göstərmişdi. Belə ki, jurnalist Rzaqulu
Nəcəfov "C.Məmmədquluzadə və Azərbaycan
səhnəsi" adlı məqaləsində (Cəlil Məmmədquluzadə.
Məqalələr və xatirələr məcmuəsi.
Bakı, Azərbaycan SSR EA-nın nəşriyyatı, 1967, səh.
71-102) "Naxçıvanda farmasyonluq" məsələsinə
toxunaraq yazır: "...bu dövrdə Naxçıvan şəhərinin
öz camaatının bir qismini içərisində vücuda
gələn "farmasyonluq" təriqətinə əl
vurmaq dəxi lazım gəlir. Çünki belə bir təriqətin
mövcud olması və təriqətçilərin aşkar
surətdə öz oyunlarını ifa edərək Ömər
Xəyyamın, Cəlaləddin Ruminin və Nəbatinin əsərlərini
hər məclisdə və hər yanda oxumaları və
sufilik fikrini nəşr etməkləri,
öz-özlüyündə mollaların nüfuzunu zərbələyib
əfkar ümumiyyətlə, təsirsiz qalmayan bir hadisə
idi.
Naxçıvan farmasyonları şəhər əhalisinin
orta təbəqəsi, orta əsnaflarından, fikri
açıq bəy və xırda alverçilərdən
ibarət bir qrup idi. Bu farmasyon qrupuna - Əhməd, Kürdov,
Kəblə Tağı Abbasov (Ələkbər Qəribin
atası), Kəblə Abbas (doktor Əli Abbasovun atası),
Adıgözəlbəy Camalbəyov (Qasım Camalbəyovun əmisi),
Nuruxan Mamed Cəfər ağa (Kəngərlilərdən),
xanlardan - Bəhman xan, Abbasbəy Vəzirov (Heydər Vəzirovun
əmoğlusu), Kəblə Yaqub boyaqçı, Məşədi
Ələsgər Məşədi Əliş oğlu, Kasib Məmmədqulu
və Murquz Cabbar daxil idilər...
Onlar zahirdə o zamanlar Tehranda təsis olunan "Franq
Mason" lojasına bənzər, sufiliyə yaxın, dəhrilik
ilə tənasüxi məzhəb arasında olan bir təriqət
iddia edərək özlərini farmasyon
adlandırırdılarsa, həqiqəti halda laməzhəblik
bayrağı altında meydana
çıxmışdılar...
Onların içində Fərəcullah Şeyxov kimi
ali təhsil görmüşləri vardı (1896-cı ildə
Moskva darülfünunun hüquq fakültəsini
bitirmişdi)".
Sonra Nəcəfov üzvlərdən Fərəculah
Şeyxovun qardaşı "ömrünü zindanlarda və
sürgünlərdə" keçirən, "nəhayət,
1921-ci ildə İran Kommunist firqəsinin Rəşt komitəsi
katibi vəzifəsində olarkən Gilanda baş verən vətəndaş
davasında Kiçikxan bandalarının əlində Bəstə
hücum etdikləri zaman qətlə" yetirilən Nəsrullah
Şeyxov, "əsnaf təbəqəsinə mənsub
olan" Məşədi Qurbanəli Şərifov, "Mirzə
Cəlilə İsgəndər tipini ilham etdirən",
"Kəngərli bəylərinin varlı qismindən olaraq
Şahbaz ağanın qardaşı Rusiyada hüquq
darülfününü qurtarıb Fransada ikmal təhsil
etmiş, türkcə, farsca, savadlı, istər Avropa, istər
Şərq dilləri və ədəbiyyatı ilə
aşina, geniş əhatəli bir zat" olan Paşa ağa
Sultanov haqqında geniş şəkildə məlumat verir.
Maraqlıdır, görəsən, jurnalist Nəcəfovun
söylədiyi kimi, Tehranda təsis edilmiş "Franq
Mason" lojasına bənzəyən Naxçıvandakı
farmasyonluq təriqəti masonluğa xas olan xüsusiyyət və
əlamətlərə malik olmuşdumu?
Zahiri məqamlara diqqət etdikdə, Nəcəfovun
adlarını çəkdiyi şəxslərin çoxunun
həmin dövrlərdə məhz masonluğun geniş
yayıldığı xarici ölkələrdə təhsil
aldığını demək olar. Məsələyə bir
qədər də geniş baxsaq, həmin vaxtlar masonluğun
geniş vüsət aldığı ölkələrdən
biri Fransa idi və maraqlıdır ki, Naxçıvanda
tamaşaya qoyulan ilk teatr tamaşalarından biri iki fransız
müəllifi olan T.Barrel və L.Tibunun "Evdə
qalmaqal" vodevilinin rus dilində iqtibasından ibarət
olmuşdu.
Lakin bütün deyilənlər farmasyonluğun
masonluqla eyni olduğunu və onların Naxçıvanda fəaliyyət
göstərdiyini deməyə əsas verirmi?
Bu suala cavab verməzdən əvvəl qeyd edək ki,
fransız yazıçılarının əsərinin
Naxçıvanda nəyə görə tamaşaya qoyulmasının
səbəbinə filologiya elmləri doktoru Fərman Xəlilov
"Naxçıvanda ilk teatr tamaşaları" adlı məqaləsində
("Naqşicahan" eğitim-bilim-kültür ve
araştırma dergisi, Şubat, 2005, sayı, 06, seh. 16-17) bu
cür aydınlıq gətirir: "T.Barrel və L.Tibunun
"Evdə qalmaqal" vodevili, M.P.Fyodorov tərəfindən
rus dilində iqtibas edilmiş və 1870-ci ildə Moskvada nəşr
olunmuşdu. Bir pərdədən ibarət olan bu vodevil
keçən əsrin 70-80-ci illərində Moskva və
Peterburq səhnələrinin repertuarında mühüm yer
tutmuşdu. Həmin əsərin kiçikliyi və ehtimal ki,
mövzu və ideyaca Naxçıvan şəraiti
üçün aktuallığı yerli həvəskarları
bu əsərə müraciət etməyə vadar
etmişdi".
XIX əsrin sonlarında Naxçıvanın
etno-coğrafi, siyasi vəziyyətini öyrənmək
üçün buraya gəlmiş rus generalı Konstantin
Nikolayeviç Smirnov isə Naxçıvanda fəaliyyət
göstərən sufi dərviş qruplarından biri olan
nöqtəvilik məsələsinə toxunur və məsələyə
tamamilə fərqli prizmadan yanaşaraq qeyd edir ki,
"Naxçıvan bölgəsinin bir sıra yerlərində
yaşayan nöqtəvilər XIX yüzilliyin ikinci
yarısı - XX yüzilliyin əvvəllərindən etibarən
Avropa xasiyyəti kəsb etməyə və özlərini
frank-masonlar və ya Naxçıvanda deyildiyi kimi
"farmasyon"lar (farmason) adlandırmağa
başlamışlar".
Tədqiqatçı Ərəstü Həbibbəyli
"Sivilizasiyaların kəsişməsində türk
dünyası" adlı kitabında məhz bu məqama
toxunaraq yazır: "İctimai fikir tarixində yer alan
masonluğun və ya mason lojalarının islam dini əleyhinə
və bütünlükdə Şərq dəyərlərinə
qarşı təşkilatlanmış bir missoner cərəyan
olması haqqında mülahizələrin fonunda masonluq və
sufiliyin reallıqda bir-birinə düşmən olması,
onların əks etdirdikləri dəyərlərin disharmoniya
ilə səciyyələnməsi, eləcə də Şərq
ölkələrində mason ideyalarına
uyğunlaşmanın Qərbin gizli bir missiyasına xidmət
etməsi təsəvvürü yaradır. Bu baxımdan, rus hərbçi-şərqşünas
Konstantin Smirnovun təəssüratları da bu mənzərəni
əks etdirir. Lakin onun araşdırmasının daha çox
müşahidəyə əsaslandığını nəzərə
alsaq, sufi bir cərəyanın Qərb təsirinə
düşməsi ehtimalı inandırıcı
görünmür".
Akademik İsa Həbibbəyli də bu məsələyə
toxunur və yerli ziyalıların "farmason"
adlandırılmasını onların mason ideyalarına xidmət
etməsi ilə deyil, yenilikçi ruh və Avropa tipli libas və
davranışı ilə əlaqələndirir: "XIX əsrin
sonunda Naxçıvan mühitində mühafizəkar qüvvələr,
xüsusən də bəhailik təriqətini təmsil edən
qüvvələrlə gənc maarifçi nəsil
arasında ciddi, gərgin toqquşma və çəkişmələr
olmuşdur. Mühafizəkarlar bu ziyalılara qarşı kin
və nifrət hissi oyatmağa çalışır, "dəli",
"farmason", "firəngiməab"... kimi sözlərlə
təhqir edirdilər. Lakin onlar Avropa masonçuluğunun
radikal, monopolist qanun və tələblərini qəbul etməmişlər.
Bəlkə göstərilən dövrdə Naxçıvan
maarifçiləri bunlarla heç lazımi səviyyədə
tanış da deyildilər. Azadfikirli, mədəni, maarifpərvər
olmaları, həqiqət axtarıcılığı
ideyasına sədaqətləri onların fəaliyyətini
ideyaca masonluğa yaxınlaşdırmışdır.
Farmasonluq Azərbaycana, xüsusən Naxçıvana Tehran
"fərmuşxana"larından, Türkiyədəki
Osmanlı lojalarından sızıb gəlmiş, lakin
müstəqil bir təşkilata çevrilə bilməmişdi.
Müşahidələr göstərir ki, 80-90-cı illərin
maarifçilərinə bu adı, ayamanı onların tərəfdarları
deyil, əleyhdarları vermişlər".
Haqqında söhbət açdığımız
mövzu barədə ciddi elmi tədqiqatlar aparan digər bir
alim - filologiya elmləri doktoru, professor Hüseyn Həşimlinin
də fikirləri maraq doğurur. O da bu qənaətə gəlib
ki, sufi cərəyanı (bəhs edilən nöqtəviliyin
bu qolu) qərbin vasitəsilə ortaya
çıxmamışdı. "Naxçıvanda
farmasyonluq: tarixdə və ədəbiyyatda. Naxçıvan
tarixinin səhifələri" adlı əsərində
müəllif yazır: "Bir fikir cərəyanı olmaq
etibarilə farmasyonluq daha çox şərq zəminində
təşəkkül tapmış, kökü XVI əsrə
gedib çıxan nöqtəvilik təriqəti ilə
bağlı olmuşdur. Farmasyonların ideya-fəlsəfi
qaynaqları sırasında məzdəkilik və xürrəmiliyin
də bəzi izləri müşahidə edilməkdədir".
Biz, Naxçıvanda farmasyonluğun masonluqla eyni
anlayış olub-olmaması, habelə Şərqdə olan
sufizm təlimi ilə Qərbdə olan masonluq arasında
birbaşa bağlılıq və əlaqə barədə
sadəcə mövcud yanaşmaları təqdim etdik. Öz
fikrimizə gəldikdə isə, düşünürük
ki, Naxçıvandakı farmasyonluqla masonların, ya da
hansısa digər bir cərəyanın arasında yalnız
ideya və həyat tərzi baxımından müəyyən
oxşarlıqların olmasını rəhbər tutaraq fikir
yürütmək, əlbəttə, yanlışlıq olar.
Lakin bununla bərabər, həm də o fikri müdafiə
edirik ki, Naxçıvanda farmasyonluq və onların fəaliyyəti
barədə daha geniş və sistemli elmi
araşdırmaların aparılmasına ehtiyac vardır.
Ehtimal etmək olar ki, sözügedən mövzu barədə
daha tutarlı və qəti mövqeyi ortaya qoymaq
üçün nə qədər çox fakt toplanılarsa
və tədqiqata cəlb olunarsa, elm üçün məlum
olmayan və ya tərəddüdlə
yanaşdığımız müəyyən məqamlara
işıq tutmaq olar.
Yunis XƏLİLOV
Naxçıvan Dövlət Universitetinin Hüquq fənləri
kafedrasının baş müəllimi, hüquqşünas
525-ci qəzet .- 2024.- 29 oktyabr(№198).-S.11.