ÖZGƏ ZAMANI DA
BİZİMKİ EDƏ BİLƏN
Məntəqələr, məskənlər
arasındakı məsafəni bizlərdə müxtəlif əyyamlarda
fərqli ölçüblər. Filan yerə yetişməkçün
gərək filan fərsəx gedəsən, burdan ora filan
ağaclıq yoldur, orayla buranın arası filan mildir. Mərhələ
də deyiblər, dirsək də, addım da, qolaç da.
Amma ulularımız məsafəni yalnız uzunluq
ölçüləriylə deyil, vaxtla da hesablayıblar -
burdan ora filan saatlıq, filan günlük, filan aylıq yoldur
söyləyiblər.
Min il əvvəl ömür sürmüş ulumuzla,
səkkiz əsr öncə, beş əsr qabaq, lap doxsan,
yetmiş il əvvəl yaşamış məşhurumuzla
bugünümüzü ayıran məsafələr məgər
həmişə üzdən göründüyü kimidir? Bəzən
bir əsr öncə yazıb-yaratmış sənətkar
bizə doqquz yüz il qabaq qələm çalandan daha uzaq gəlir,
hərdən üç əsr əvvəlki
parlağımız bütün cizgiləriylə bizə
yarım əsr əvvəl yaşamış və irsi
itib-batmış sənətçidən daha aydın
görünür. Tariximizdə qalan böyük
düşüncə və duyğu sahibləri ilə
aramızdakı vaxt və məsafənin
iriliyi-xırdalığı onlardan bizə qalan mirasa
bağlıdır. İrs nə qədər zənginsə, o
qədər yaxındırlar, nə qədər kasadsa, bir o qədər
uzaqdadırlar.
Bəs şair Məşədi Azər Buzovnalı ilə
məsafəmiz nə qədərdir? Hər halda zahirən
gördündüyündən daha çox. Vaxtca yaxınsa
da, indi əlimizdə-ovucumuzda bir neçə qovluqdan
artıq qələm bəhrəsi olmadığından sanki
onun gerçək surəti də əsrlərin
uzağında sayrışır. Axı doğurduqları
indi oxuya bildiklərimizdən qat-qat çoxmuş!
Məşədi Azər Buzovnalının bir
bölük qüssəli şeiri də olub. Ona görə
"olub" ki, heç də hamısı əlimizdə
deyil. Hansılarısa bizə çatıb, hansılarısa
itib-batıb. Ustad həmin şeirləri ruhən bağlı
olduğu böyüklərin, qəlbinə məhrəm olan
insanların, yaxın dostların həyatdan getməsi səbəbiylə
yaşadığı acıların təsiri ilə
yazıb.
Həsən bəy Zərdabi vəfat edəndə
millət ağsaqqalının əbədi gedişinin dərdinə
dalaraq qələm götürmüşdü, bir
ağı-qəzəl yazmışdı. Ağadadaş
Müniri dünyadan köçəndə, Cəfər
Cabbarlı vəfat edəndə, Səməd Mənsuru itirəndə
yenə Azər kədərlə dolu idi, növbəti mərsiyələrini
yazırdı. Mirzə Ələkbər Sabir rəhmətlik
olanda da misraları ağlayan şeirini yazmışdı, Məhəmməd
Hadinin matəmi də sözlərinin gözünü
yaşartmışdı. Bu şeirləri yazmağı nə
kimsə ona tapşırmışdı, nə də rica
etmişdi. Bu gedənlərin hər birinin bütöv
xalqınkı olduğunu dərk edirdi, həm də yalnız
bugününkü deyil, sabahınkı olduqlarınıda
duyurdu və ürəyi vadar edirdi ki, həmin hüznlü
günlərdə millət dərdini millətinə nəzmlə
yazılan belə başsağlıqları ilə ifadə
etsin. Həmin göynəkli sətirləri yazanda Azər bu
acı həqiqəti də unutmurdu ki, hərəsi bir zirvə
olan o şəxsiyyətlərin heç biri sağkən əsl
qiymətlərini almayıblar, layiq olduqları
"sağol"ları xalqdan eşitməyiblər.
Özü də həmin qafilədən olduğundan bu şəxsiyyətlərin
yüksək dəyərini, xalq üçün müstəsnalığını
gözəlcə anlayırdı, belə itkilərin cəmiyyətdə,
millətin mənəvi aləmində hansı dərin
boşluqlar yaratdığından bütün acısı ilə
agahdı, ona görə də qəmlənməyə,
qüssəsini yanıqlı misralara çevirməyə
bilmirdi, digər tərəfdən, bu şeirlər həm də
əslində hər biri işıqlı dünyanı erkən
tərk edən o seçilmişlərdən hamının əvəzindən
onun üzrxahlığı kimiydi.
Məşədi Azər belə sızıldayan
şeirlərindən birini də Haşım bəy Saqibə
(1870-1931) həsr etmişdi. Öz buzovnalısı
Haşım bəy onun həm yetirməsi, amma həm də
artıq ədəbi mühitdə yerini tutmuş həmkarlarından
biri, sevdiyi şairlərdən idi, tez-tez də
görüşər, həmsöhbət olardılar.
Haşım bəyi o çağın Abşeron şairlərinin
bir çoxundan seçdirən vacib keyfiyyətlər
vardı. O da digərləri kimi qəzəl də, qəsidə
də, mərsiyə də yazırdı, klassik şeirin
bütün şəkillərindən ustalıqla istifadə
edirdi, ancaq onun yaradıcılığındakı
başlıca xətlərdən biri də gördüyü
naqisliklərin böyründən laqeyd keçə bilməməsi,
bəsit həcvçi deyil, təkə enməyi, mahiyyəti
görməyi bacaran bişkin satiraçı olması idi.
Onun iti gözlərindən axarında olduğu həyatın
kəm-kəsirləri yan ötmürdü - belə iti
görmək bir tərəfdən üstünlük idisə,
obiri yandan ürəyin artan yükü idi və belə
daşları da könüldə çox daşımaq
olmurdu, Saqib də onları sözə döndərib
yüngülləşirdi. O, başqalarının
görüb bənd olmadığı üzdə olan əngəllərdən
daha artığını, zahirən sezilməyənləri,
rişələri dərinlərə işləmiş
qüsurları da sezirdi, onları dartıb üzə
çıxarırdı, zahirdəki bir çox
arzuolunmazlıqların məhz bu zəhərli və zərərli
köklərdən törəndiyini hamıya faş edirdi. Həm
də bunları sərrast, deşici, bədii cəhətdən
də cazibədar, cilalı sətirlərlə ərz etməyi
bacarırdı.
Ustadlıq-şəyirdlik xətir-hörməti
öz yerində, amma Saqibin Azərə münasibəti bu
hisslərdən daha yüksəkdə idi və o, Məşədi
Azər kəlamının aşiqlərindən idi və
şeirlərinin neçəsini elə ona cavab olaraq
yazmışdı. Azərdən bəhrələnən,
ondan öyrənib geniş şeir üfüqlərinə
qanadlanan abşeronlu şair təkcə Saqib deyildi ki! Belələri
çoxdu, amma Azər də Saqibi onların hamısından fərqləndirirdi,
cavanların arasında ən üstünü hesab edirdi və
xüsusi məhəbbət bəsləyirdi.
Haşım bəy Saqibin yaxın qohumu, akademik Ziyad Səmədzadənin
anasının xatirələrinə istinadən təsdiqincə,
1931-ci ildə ömrünün 61-ci ilində vəfat edən
Haşım bəy Saqiblə vidalaşmağa Təbriz, Dərbənd,
Buxara, Səmərqənd, Şəki, Lənkəran,
Şuşa şəhərlərindən din xadimləri,
şair və ədiblər axın-axın gəliblərmiş
və bütün yas məclislərində
"Quran"ı Məşədi Azər özü
oxuyurmuş.
Haşım bəy Saqib məslək və qələm
sirdaşı Məşədi Azəri özünün əsl
ustadı, böyüyü saydığını, onunla
qürur duyduğunu, şeirdə yetə bildiyi ucalığa
görə ona minnətdar olduğunu "Divan"ı boyunca,
müxtəlif illərdə yazdığı şeirlərində
dönə-dönə dilə və qələmə gətirir:
Çox təəccüb etmə, Saqib, mən qəzəl
ustadiyəm,
Aləmə fəxr eylərəm, ustad Azərdür
mana.
Saqib ustadı Azəri
sadəcə başqa qüvvətli şairlərdən biri
deyil, dövrünün ən görkəmli şairi, "əsrin
söz ustası" adlandırırdı və digərlərinə
meydan oxuyaraq bəyan edirdi ki, digər beləsi varsa, üzə
çıxarın görək:
Kim oldı əsr süxənsənci, Saqib, Azərtək,
Kimün nə həddi var olsun, var, aşikarə
çıxar.
Və ifrat təvazö ilə özünün də
şeir meydanında əsl şairlik mərtəbəsinə
hələ yetmədiyini, bu şərəfə nail
olmağın da tək yolunu ustada gərəyincə xidmət
edib ondan hələ çox öyrənməkdə
görürdü:
Saqib, hələ sən yetməmisən sərhəd-işe`rə,
Məqsudə yetərsən, eləsön xidməti-ustad.
Müəllimi Azərlə niyə fəxr etmək
lazım olmasının səbəbini də Saqib elə
birbaşa bildirir - çünki şeir şəkilləri
içərisində ən yuxarıda dayanan qəzəldirsə,
həmin taxtda hökmran kimi əyləşən, bu səmtdə
birinci olan da Azərdir:
Təfaxür Azər ilə eylə, Saqib, Azəristandə,
Təməllüq rəngi yox məndə, qəzəl
təxtində sultandur.
Artıq bir başqa qəzəlində Saqib məsələnin
peşəkar tərəflərini açır, məğzi
izah edirdi ki, vəzni-qafiyəsi yerində, müəyyən məzmuna
malik, bəlkə səslənişi də göz və qulaq
oxşayan qəzəldən Azər qəzəlini seçdirən
başlıca məziyyət bu ustaddakı incə "qəzəl
zövqü"dür. Qəzəl zövqünüsə
Saqib fitri bir qabiliyyət sayır və məst olmayanın mey
ləzzətini, hicran çəkməyənin vəsl qədrini
bilmədiyi kimi, ali qəzəlin də necəliyini Saqib qədər
qəzəl zövqünə hali olmayan başa düşməz:
Qəzəl zövqini bilmək, Saqiba, asan degül hərgiz,
Qəzəl zövqini Azər kimi məşhur olmayan
bilməz.
Və özünün də şeirdə gəlib, nəhayət
ki, ustadlar məqamına çatmasının gizlincini yenə
başqa yerdə aramır, məhz Azər kimi müəllimdən
dərs almasında tapırdı:
Saqib, cəhanə fəxr elə ustad-işe`rsən,
Tə`lim aldun Azər-iali cənabdən.
Saqib Abşeronda və oçağkı Azərbaycanda
az qala hər iki şairdən birinin qəzəllər
yazdığı basırıqda çoxluqdan ayrılaraq
önə çıxa, məhz mahir qəzəlçi kimi təsdiqlənməsinin
sirrini də özündə yox, ustadı Azərdə
aramağı tövsiyə edir, səbəbi Azərdən qəzəlin
gizli düsturunu, ən dərindəki cövhərini, həyatverici
iksirini mənimsədiyində görürdü:
Mənəm Azəristanun şairi, Azərdən
ögrəndim
Qəzəl arayişini, Saqiba, iksir şəklində.
Saqibin Məşədi Azərə vurğunluğu o
həddə idi ki, "Bülbülün gül və xar ilə
müzakirəsi" adlı mənzuməsində
gününün məşhur şairlərini sadalayıb hər
biri haqqında təqdirli qənaətlərini
bölüşəndən sonra yenə Azəri digərlərindən
kəskin şəkildə ayırır, onun şeir sənətində
elə Vətən boyda olduğunu söyləyirdi:
Hərif-işe`rdür, Nadir, bu Saqib,
Gedüb bisərü payə olma talib.
Müqəyyəd olgilən, Yusif, Cəlalə,
Yetərsən məqsədə, hədd-ikəmalə.
Sataşma Asəfə, mümtazdür ol,
Şikar-işe`rdə şəhbazdur ol.
Müniri çərxi-nəzmə mahi-taban,
Ziya təxti-qəzəl üstündə sultan.
Desəm Azər əgər Azəristandur,
Fünun-işe`ri ilə sanma yalandur.
XX əsrin ilk onilliklərində Quzey Azərbaycanda
yaranan poeziyada farsca yazmaq vərdişi artıq arxa sıraya
keçmişdisə də, hər halda Qarabağda da,
Abşeronda da tək-tək də olsa həmin xətti davam
etdirənlər vardı. İndi əski şeir şəkillərində
və əruzda yazan şairlərin əsas hədəflərindən
biri əruzlu şeiri ana dilimizə daha artıq
uyğunlaşdırmaq, onu qəliz ərəb-fars tərkiblərindən
bacardıqca daha çox arıtlamaq idi. Saqib xəyalən
üzünü bu yolda çalışmışların
öndəri qoca Füzuliyə tutaraq deyirdi ki, ümidsiz olma,
yolunu bizim tərəflərdən sal, şahid olacaqsan ki, sənin
bir zamanlar uğrunda çalışdığın məqsəd
yolunda indi Abşeronda Mirzə Əbdülxalıq Yusif,
Ağadadaş Müniri, Həsən Səyyar, Əlağa
Vahid kimi can qoyanlar var. Saqib bu sadalamada mənzərə
doğru və bütöv görünsün deyə
özünü də unutmurdu, amma Azəri yenə bunların
hamısının içərisində ayırırdı,
bir baş hündürdə tuturdu, ona
"nabşüar", yəni dil saflığını, dil
təmizliyini özünə deviz eçmiş ustad
adlandırırdı:
Xətm olub məndə demə türk dilində əş`ar,
Ey Füzuli, eylə bu Bakuyə bir ləhzə
güzar.
Bu sözündən nola bir dəm edəsən əstəğfar,
Yusifün gör qəzəlin, eyləgilən
canı nisar.
Vahid-i meykədə ovbaşi, Həsən tək Səyyar,
Saqibə verdi Müniri ədəbi şe`r yazar.
Cənnəti cümləsinün dövrəsinə
çəkdi həsar,
Azəri kişvərinün Azəri var
nabşüar.
Sənət meydanında tarixin hər dövründə
və dünyanın hər yerində rəqabət də,
qısqanclıq da, mənəm-mənəmlik də,
gözügötürməzlik də həmişə olub və
belələrinə qarşılıq olaraq tərəzinin
gözünün əyilməsinə imkan verməməyə
çalışanlar, qiyməti insafla, ədalətlə dilə
gətirməyi vicdan borcu sayanlar da tapılıb. Azər
Buzovnalını başqaları ilə müqayisə edərkən
Saqibin verdiyi bu qiymət çox yüksək idi, ancaq onu da
hiss edirdi ki, belə dəyərləndirməylə
barışmayanlar da tapıla bilər. Həmin səbəbdən
də yazırdı ki, Azəri bu zəmanənin Füzulisi
kimi tanımaq fikri ilə razılaşmaqçün sadəcə
qərəzsiz olmaq yetər:
Əsrün, əlbəttə, Füzulisi gərək
Azər ola,
Qərəzün yoxdısa təsdiq elə, ey
naşı müşir.
Şərqin yaşı yüzillərlə
ölçülən şeir məclislərinin, o sıradan
elə həmin yığnaqların oturuşmuş və nəsil-nəsil
ötürülən ənənələrindən biri də
bu idi ki, bəlli bir şeirə vəzni, qafiyəsi, digər
ölçüləri və bariz cəhətləri
saxlanmaqla ayrı-ayrı şairlər tərəfindən
cavablar yazılardı və həmin bənzətmələrdə
də məqsəd sanki artıq deyilib bitmiş bir mətləbi
daha gözəl necə ifadə etmək olar, ustaca şeirləşdirilmiş
bəlli fikri yeni fikir qədər təzə səslənəcək
ahəngdə necə yaratmaq mümkündür
yarışmasına girişərək sözü kimin daha
artıq ram edə bilməsini, kimin daha cilvəli göstərə
bilməsini sübuta yetirmək idi. Amma digər bir vəzifə
də nəzirə yazılan mətnə münasibətdə
daha parıltılı, daha cilalı misralar doğurmaqla
yanaşı, ilkin fikrin yeni qatları və
çalarlarını taparaq, yaxud hətta fikrin səmtini
başqa istiqamətə yönəldərək əvvəlkindən
də xoşagəlim bir məna ortaya qoymaq idi.
Məşədi Azərin dillərdə gəzən
ibrətli qəzəllərindən biri insanı gözü
və ruhu tox olmağa, haqqı qoyub nahaqa meyl etməməyə,
nakəsin başında börk olmaqdansa, qeyrətli bir
insanın ayağının altında payəndaz
olmağı üstün tutmağa səsləyirdi:
Fəqr xoş, qeyr-i həqə mültəmis
olmaqdansa,
Xan-i hər süfləyə, ey dil, məgəs
olmaqdansa.
Yəni haqq olmayanı istəməkdən, hər
alçağın süfrəsinə milçək olub
qonmaqdansa, kasıblıq daha yaxşıdır.
(Azər şeirlərinin xalqımıza bu gün
hansı təhrifli səviyyədə çatmış
olmasının göstəricisi kimi elə bircə bu beytin
şairin hələ ki, yeganə olan "Seçilmiş əsərləri"
nəşrində necə verilməsinə baxmaq kifayətdir:
"Fəqri-xoş qeyri həqə mültəmis
olmaqdansa,
Xan hər süfrəyə, ey dil, məgəs
olmaqdansa".
Bu cür verilişdə misraların mənası
tamam anlaşılmaz kökə düşür).
Həmin şeirə nəzirə - təxmis yazanlardan
biri elə Azərin əmisi oğlu, onun kimi İmaməliyev
soyadı daşıyan Ağasəlim Fədai olmuşdu:
Nola bir qismət olaydı o böyük Azər ilə
Oturub dəm keçirək, əldə qızıl
sağər ilə,
Olmayaq yar hər əclaf ilə, hər kafər ilə,
"Yetməmək mənzil-i məqsudə tən-i
lağər ilə,
Yaxşıdır raiz-i nəfsəfərəs
olmaqdansa".
(Son beyt: Yəni nəfsinin təlimçisi olanın
madyanına dönməkdənsə, arıq bədən ilə
məqsəd başına gedib çatmamaq daha
yaxşıdır).
Fədai bu cavabı 1941-ci ildə qələmə
almışdı, bir sıra başqa şairlərlə
yanaşı, həmin Azər qəzəlinə 1930-cu illərin
tanınmış aktyoru Əhməd Anatollu (Rumlu da) elə qəzəl
biçimində bənzətmə yazmışdı:
Parə-parə kəsilib şişə çəkilmək
xoşdur,
Gündə min sillə yeyən köhnə dəf
olmaqdansa.
Sərvə bax, sərv kimi başını qaldır
fələyə,
Ayaq altında əzilmiş ələf olmaqdansa.
Rumlu, mərdanəsifət ölməyi yeydir
kişinin,
Mütərəddid dayanıb bitərəf olmaqdansa.
Amma həmin Azər şeirinə ilk, ya ilklərdən
olan, həm də yetərincə uğurlu bənzətmələr
Saqibinki idi və məntiqlə 1920-ci illərdə, ya ən
geci 1930-cu illərin lap başlanğıcında də
yazılmışdı. Ona görə "bənzətmələr"
ki, Saqib Azər qoşqusuna bir yox, iki cavab yazıb.
Birincisi canı sayıq gecə qarovulçusu kimi
qorumaqdansa, ömrü dünyanın ləzzətlərini
dadaraq keçirməyi məsləhət bilənməqtə
ilə tamamlanan qəzəli:
Saqiba, sərf elə meyxanədə mey nəş`əsinə,
Can məta`in ona bica əsəs olmaqdansa.
Digəri isə təsadüflərə ümid bəsləyərək
yaşamaqdansa, əsilsiz, nəciblikdən uzaq birisi ilə
oturub-durmaqdansa, qəbrin üstün olduğunu təsdiqləyən
şeiri:
Qəbr xoş, ömr mənə pənc ü
şeş olmaqdansa,
Nanəcibzadə ilə həmnəfəs olmaqdansa.
Məşədi Azərin bir çox şeirlərinə
bənzətmələr silsiləsinin yaranmasının
anlatdığı gerçək ondan ibarətdir ki, bu
yaradıcılıq artıq ülgüləşmişdi, hələ
özü həyatda ikən onun irsi meyara çevrilmişdi.
Əlbəttə, istənilən sahədə, o
sıradan sənətdə, ədəbiyyatda qəlibə
çevrilən əsərlər yaratmağa nail olmaq, məktəbə
dönmək həmişə çətindir və belə
keyfiyyətlərə sahiblik həmin şəxslərin
fövqəladəliyindən deyir. Lakin Azər Buzovnalı bir
para başqa istedadlı yaradıcıların, elə
çağdaşı olmuş bir qisim şairlərin də
yetişdiyi həmin mötəbər səviyyədən də
daha uca düşüncə və etiraf qatına da dikəlməyi
bacarmışdı. Zaman keçdikcə içəridən
zənginləşən, təcrübəliləşən və
ruhən millətinə daha artıq qaynayıb-qarışan
Məşədi Azər ahəstə-ahəstə millət
müəllimləri və yönəldicilərinin
şanlı qatarına qoşulurdu. Həm o, artıq xalqı
qarşısında özünü elə məktəbdə
dərs dediyi sevimli şagirdləri qarşısında olan
sayaq sərbəst hiss edirdi, öz öyrəncilərinə
yaxşı şagird olmaqçün nəyi və necə
bilmək lazım olduğunu aşıladığı kimi,
indi misraları ilə xalqına da əzəmətli və
qadir olmaqdan ötrü nələrə əməl etmək tələb
olunduğunu car çəkirdi.
Şeirlərindən birinin adını
"İttihad-i miləl" qoymuşdu, amma ittihada - birliyə
çağırış yaxşı millət olmanın təməl
şərti kimi müəllim Azərin tək bu deyil,
çox şeirlərindən keçirdi. O, birliyi millətin
hər müşkülünün qapısını
açmağa qadir möhtəşəm açar hesab edirdi,
ixtilaflardan qurtulmuş xalqın dağları da yenə biləcəyinə
inanır və inandırmağa çalışırdı:
İttihad ilə bu gün həqqə qərin
(yaxın, yoldaş - R.H.) olmaq olar,
İttihad ilə xətərlərdən əmin olmaq
olar.
İttihad eyləsə, hər millət olur sahib-i tac,
Təxt-i izzətdə bu tövr ilə məkin
(yer tutmaq, möhkəmlənmək - R.H.) olar.
İttihad olsa əgər hümmət-i mərdanə
ilə,
bisüxən, qalib-i yüz kuh-i mətin olmaq olar.
Mirzə Ələkbər Sabir azadlıq
sevdalısı olmağın ümdə şərtinin
insanı sevməkdən keçdiyi düşüncəsində
idi, "Bəli, insanlıq olan yerdə də hürriyyət
olur" yazmaqla azadlığı insanlığa bərabər
tuturdu. Elə Azər də təqribən həmin mövqedə
idi və nəhayətdə azadlığa, istiqlala aparıb
çıxaracaq ittihadı elə dürüst insan
olmağı nümayiş etdirmənin rəmzi
sayırdı:
Birləşib şimdi edək cəm-i pərişanlığımız,
İttihad ilə sübut eyləyək
insanlığımız.
Əsarətdən və həqarətdən
qurtulmanın yolunun, ittihada nail olmanın çarəsinin
ölkənin, xalqın fitnədən, şərdən
qurtulmasında görən Azər Buzovnalı Vətəni və
millət qorumaq qeyrətini daşıyanların birliyinə
can atmasını labüd hesab edirdi:
Kimdə ki hifz-i vətən ü millətə
vardır qeyrət,
İttihad etməyə yoldaşına eylər sibqət.
Millət təəssübü çəkmiş,
xalqın azad sabahını gətirməyə çalışmış,
məmləkətlər cərgəsində yurdumuzun da
iftixarlı yer tuta bilməsini amal olaraq seçmişlərin
hər biri ən çox yuxudan qorxublar, var səsləri ilə
bağırmaq istəyiblər ki, yatmayın, oyanın,
mürgü döyməyin, ayağa qalxın. Azər
Buzovnalı bizim qeyri millətlərdən də artıq millət
olduğumuzu, lakin yuxu ətalətinin bizi uçurumlara
sarı çəkdiyini xəbərdarlıq edərək
oyanmağa, qəflət röyası ilə xumarlanmamağa səsləyirdi:
İttihad ilə tapıb aləmdə hər millət
nicat,
Bu sözün həqqiyyətin inkar qılmaz kainat,
İttihadın olmasa, ey tabe-i sövm ü səlat
(oruc-namaz - R.H.),
Həq qəbul etməz yüz il həccə gedib versən
zəkat.
Həmvətənlər, yatmayın, yatmaq zərərdir,
yatmayın!
Çıxdı gün, aləm işıqlandı,
səhərdir, yatmayın!
Ancaq birləşərək tükənməz gücə
çevrilməkçün, Azərin nəzərincə,
insanların əməl etməli olduqları başqa şərtlər
də vardı ki, məhz onlara əməl etməklə
sağlamlaşan fərdlər kamil cəmiyyət yarada bilərlər.
Yoxsa ki, özü sağlam olmayan təklərnə əməlli-başlı
qovuşar və də onların bir-birlərinə
yaxınlaşmasından vəhdət yaranar. Tövsiyə
edirdi ki, nə zahiri parıltılara aldanın, nə də hər
kəsi doğru sanaraq dalınca yollanın. O öndərə
can fəda etməyə hazır olaraq ardınca gedin ki, onun
haqqı görən gözləri, bəsirətliliyi olsun.
Yaxşı, sağında-solunda onlarla, yüzlərlə
ədibin, alimin, ziyalının bircə ehtiyatsız söylənmiş
kəlmə üstündə "xalq düşməni"
damğası vurularaq həbsə atıldığı,
gülləyə tutulduğu, sürgünlərə göndərildiyi
qəddar dövrdə Azər Buzovnalı ürəyindəkiləri
bundan açıq, bundan cəsarətlə necə deyəydi?
Verməyin zahiri xoş, batini bəd kəslərə
dil,
Dust-i cani oxuyub sevməyin hər bədxahi.
Etməyin səcde-yi əsnam yetən bütkədədə
(Hər bütxanədə hər yetən bütə
sitayiş etməyin - R.H.),
Sanmayın hər kəsi həqq, hər yeri həqq dərgahi.
Axtarıb verməlidir dil elə şəxsə ki,
anın
Varıdır dide-yi həqbini, dil-i agahi.
Can fəda eyləyək ol şəxsə, nə dil,
vallahi!
Müttəfiq olmalıyız, müttəfiq! Ey əhl-i
vətən!
Səhli dutmaq nə rəvadır işi fürsət
var ikən.
Bəs Azər Buzovnalı kin-küdurətdən, qərəzdən
qurtulmuş, nicatın birləşməkdə olduğunu dərk
etmiş millətini və yurdunu hansı məqsədlərə
çatmış, bütövlükdə dünyanı və
bəşəri hansı mərəzlərdən xilas
olmuş görmək arzusunda idi?
Bu dünyada yoxdur özgə muradım,
Hər qəmdən özümü azad istərəm.
Nə bir kəsə məxdum (ağa, buyruqçu -
R.H.) olum, nə xadim
(qulluqçu - R.H.),
Xəlqi bu adətə mötad
(alışmış, adət etmiş - R.H.) istərəm.
Ölkələr ədl ilə olsun abadan,
Yaşasın insanlar xürrəm ü şadan,
Heyvandan ayrılsın elm ilə insan,
Olmasın aləmdə Şəddad istərəm.
Cinayət alatı icad olmasın,
Aləm onlar ilə bərbad olmasın,
Qan tökmək insana mötad olmasın,
Bir yerdə qalmasın fəsad istərəm.
Hər kəs ölkəsində yaşasın sərbəst,
Qəflət badəsindən olmasın sərməst;
Acizi əzməsin bir də zəbərdəst
(güclü - R.H.)
Etsinlər bir-birə imdad istərəm.
Müxtəsər, aləmdə cəfadən əsər,
Qalmasın, insanlar olsun bəxtəvər.
Hüquqidə hamı olsun bərabər,
Nə şən ü nə şövkət, nə
ad istərəm.
Bunlar sadə sözlər deyil. Bunlar bir ömür
içində bir neçə həyat yaşamış,
qısa zaman kəsiyində iki dünya müharibəsinə,
insanın insana qarşı amansızlığının ən
müdhiş mənzərələrinə şahid kəsilmiş
dərin düşüncə və həssas ürək
sahibi, gördüklərinin hamısını içərisindən
keçirən müşahidəçi şairin yorğun qənaətləri
idi. Ondan yadigar qalmış şeirlərdən
parçaları da ona görə gen-bol verirəm ki, səsini
yaxından eşidəsiniz, onu öz dilindən, öz səsindən
tanıyasınız. Axı onun yazdıqları hələ
millətinə gərəyincə çatmayıb. Heç
olmazsa bu vəsilə ilə ona bələd olun.
...Yenə özününkü. Məşədi Azərin
qələmindən çıxmışları
yığcam bir kitabçada da olsa, xalqa
çatdırmaqçün ilk təşəbbüsü edən
elə Azərin nəslinin törəməsi -ədəbiyyatçı,
naşir, ensiklopediyaçı Rəhimağa İmaməliyev
olub. 1990-cı illərin ortalarında başlayır Məşədi
Azərin şeirlərini, onun haqqındakı
qoşquları, şairlə əlaqədar xatirələri
toplamağa və özünün yaratdığı "Boz
Oğuz" nəşriyyatında 1996-cı ildə ayrıca
kitab halında buraxır. Kitabda yer alan xatirələrdən
biri də Rəhimağanın özününkü idi -
qohum-əqrəbadan, köhnə nəsillərdən
eşitdiklərini bir yerə cəmləmişdi. Həmin
kitabı buraxanda ona məlum idi ki, daha əvvəl görkəmli
mətnşünas alim və mütərcim Məmmədağa
Sultanov Azərin təxminən 15 çap vərəqinə
yaxın həcmdə olan şeirlər məcmuəsini
hazırlayaraq "Azərnəşr"ə təqdim edib.
Amma nədirsə həmin əlyazma bugün-sabaha salınaraq
xeyli müddət nəşriyyatda
süründürülüb, sonra da ümumən qovluq yoxa
çıxıb.
Məmmədağa müəllim özü mənə
söyləmişdi ki, kitabın nəşr edilməsinə
mane olan əsas səbəb həmin topludakı
türklüyün tarixini və bütövlükdə
şairin qabarıq türkçü
baxışlarını əks etdirən parçalar
olmuşdu. Deyiblərmiş ki, sizdəki nüsxədə
ixtisarlar aparıb gətirin, ikisi də əlimizin altında
olsun, vəziyyətə uyğun hərəkət edərik.
Məmmədağa müəllim deyiləni etmişdi, amma
sonra hər iki qovluq nəşriyyatda yoxa
çıxmışdı, söyləmişdilər ki, bir
nüsxə də gətirin. Üçüncü nüsxə
isə yox idi, məcbur olmuşdu ki, mətni hazırlamağa
təzədən başlasın, həmin dönəmdə də
iş yerini dəyişmişdilər, başı
qarışmışdı, tərtib yarımçıq
qalmışdı. Axıracan da məlum olmadı ki, Məmmədağa
müəllimin nəşriyyata təqdim etdiyi, makinadan
çıxarılmış nüsxə hansı zavala
uğradı - rəyçidəmi qaldı, redaktorunmu
güdazına getdi, ya başqa səbəb çıxdı?
Məmmədağa Sultanovun həyatdan gedənəcən
gözləri yolda idi, ümid edirdi ki, günlərin birində
nəşriyyatdan zəng vuraraq onu əlyazmanın tapılma
xəbəri ilə sevindirəcəklər. Ancaq bu ümid
doğrulmadı, zəng vurulmadı, qovluqlardan da soraq
çıxmadı. Nə o vaxt, nə də sonralar.
Məşədi Azərin öz dilindən
eşidilmiş əhvalatlara söykənərək Rəhimağa
İmaməliyev yazırdı ki, bu nəslin tarixi XI yüzildən
başlayır. Məşədi Azər hərdən ailə
içərisində XI əsrdən üzü bu yana bir-bir
babalarını sadalayırmış.
Daşıdıqları İmaməliyev soyadının da
XVII əsrdə yaşamış babalarından gəldiyini
deyirmiş.
Və yeni dövrdə şəcərənin
soyadına çevrilmiş babanın adını da elə Məşədi
Azər özü daşıyırdı - İmaməli idi.
Məmmədağa müəllim bunu da nağıl edirdi ki,
köhnə tarixləri araşdırmağa həm aludə,
həm də bu sahədə səriştəli olan Məşədi
Azər sədası on birinci yüzildən gələn şəcərənin
uzaq keçmişindəki şairlər, alim övladları
haqda da məlumatlıymış. "Su gəldiyi arxa bir yol
da gələr" məsəli daşıdığı fəlsəfə
elə təsadüfdən yaranmayıb. İmaməliyevlər
nəslindən Azərdən sonra şairlər də, tanınmış
alimlər də çıxdısa, bu, əlavə bir
göstərici idi ki, nəsildə, qanda belə keyfiyyət
elə əvvəlki əsrlərdə də varmış.
Ancaq nəslin məşhurları və parlaqları
arasında bütün zamanlar üçün Məşədi
Azərdən üstünü olmadı. Buzovnalı Azəri
böyüklüyünə yaraşan şərafətdə,
bizə gəlib çatan bütöv irsi ilə
bugününkü və sabahınkı etmək həm onun
öz doğma nəslinin borcudur, həm yeni ədəbiyyatşünaslar
nəslimizin vəzifəsi. Hələ ki Ustad yol gözləyir...
...Məşədi Azərin 1990-cı illərdə hələ
həyatda olan yeganə şagirdi, o vaxtlar artıq sinni 100-ə
doğru irəliləyən Əhəd Cəmilzadə
adlı bir köhnə buzovnalı ağsaqqal varmış ki,
Ustadla bağlı xatirələrini də qələmə
alıbmış. Nə qədər ki o və onun kimi Məşədi
Azərlə ünsiyyətdə olmuş köhnə
kişilər sağmış, Məşədi Azər də
yeni günlərə məsafəcə yaxın kimiymiş. Məşədi
Azər vaxtilə Əhədə Buzovna məktəbində dərs
deyibmiş və onun həmin məktəbə necə gedib
düşməsinin də öz macəralı tarixçəsi
varmış. Əhəd Cəmilzadə yada salır ki,
1917-ci ildə bolşeviklər Rusiyada hakimiyyətə gələndən
Bakıda şayiələr dolaşırmış ki, onlar
gec-tez bura da gələcək, hakimiyyəti ələ alacaq, ərəb
əlifbası yığışdırılacaq, kiril əlifbası
tətbiq olunacaq. Ona görə də Məşədi Azər
çox çalışandan sonra müvəffəq
olubmuş ki, Buzovnada beşsinifli bir məktəb
açılsın, orada tədris ana dilində və əski əlifba
ilə aparılsın, özü də həmin məktəbdə
ədəbiyyat dərsi verirmiş.
Əhəd Cəmilzadə xatırlayırdı ki,
evlərinin düz qabağındakı ikimərtəbəli
mülkdə yerləşən həmin məktəbə
düzəlməsinin səbəbkarı atası Məşədi
Balaəmi ilə danışaraq uşağı məktəbə
göndərməyə razı salan Məşədi Azər
olubmuş.
Ancaq çox keçmir ki, Əhədin məktəbdən
ayağı kəsilir. Babası Kərbəlayi Cəmil onu məktəbdən
ayırır ki, daha "uşkola" getmə, orda çox
olsan, sən də başlayacaqsan başına şapka
qoymağa.
Bu əhvalatdan xəbər tutunca Azər kiçik bir
məktub yazıb Əhədə verir ki, apar çatdır Cəmil
kişiyə. 2 günmü, 3 günmü sovuşur və
Əhəd məktəbə qayıdır, onu dərsə gətirən
də ata-anası yox, elə məktəbdən
çıxarılmasına bais olan babası imiş.
Sən demə, Buzovnalı Azər kərbəlayiyə
məktubunu elə uşağın - Əhədin adından,
özü də şeirlə yazıbmış, həmin
şeir də Kərbəlayi Cəmili necə tutubmuşsa, əməlinə
peşman olaraq uşağın əlindən
yapışıb özü təzədən məktəbə
qaytarıbmış. Əhəd Cəmilzadənin
sözüncə, Məşədi Azər həmin Buzovna məktəbində
1923-cü iləcən işləyir, özü də məccani.
Hər kəs kimi, Azərin də ehtiyacları
vardı. Ancaq Buzovna məktəbindəki başqa müəllimlər
dedikləri dərsə görə məvacib alsalar da, Azər
maaşsız işləyirdi, o, millətin balalarını
maarifləndirməyi bir ehsan sayırdı, buna savab iş kimi
baxırdı və günah hesab edirdi ki, bundan ötrü nəsə
pul alsın. Ancaq onun qədrini bilənlər, məişətinə
qayğı göstərənlər də vardı. Hacı
Zeynalabdin Tağıyev də, Şəmsi Əsədullayev də,
Musa Nağıyev də qıymırdılar ki, şair korluq
çəksin.
Bu da Əhəd Cəmilzadənin
çatdırdığı soraqdır ki, Hacı Zeynalabdin
Tağıyev 1917-ci ildə Məhəmməd Əmin Rəsulzadəyə
haqqını ödəyəcəyini boyun olaraq
tapşırır ki, Azərin "Həmvətənlərimə"
adlı mənzuməsini ayrıca kitab kimi buraxsın,
çox da ötmür, "Açıq söz" mətbəəsində
şairə dünya boyda sevinc bağışlayan əl boyda
kitabça işıq üzü görür.
Maarifçilik damarı, xalqın içərisindəki
Vətən, millət sevgisini artırmaq şövqü Azər
Buzovnalının daxilində həmişə nəbz kimi
çırpınırdı və bu yolda gücü
çatan bütün vasitələrdən istifadə edirdi.
Azərbaycanda Xalq Cümhuriyyəti qurulanda buna ən çox
sevinənlərdən biri Məşədi Azər
Buzovnalı idi və o münasibətlə bir şeir
yazmış, bu şeirə musiqi də qoşmuşdu.
Və o illərin şahidləri xatırlayırlar
ki, həmin nəğmə dillərdə əzbərmiş:
"Biz Azəri türkləriyik, Azəristan vətənimiz".
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin var olduğu iki ilə
yaxın müddətdə Məşədi Azərin sözlərini
də, musiqisini də özünün yazdığı bu nəğmə
dərs dediyi məktəbdə uşaqların dilində hər
gün himn təki səslənirmiş.
O mahnı çoxdan unudulub gedib. Sovet dövründə
üzə çıxarılması mümkün deyildi, bu
barədə qımıldanardın, səni dama basardılar.
Sonra da nəsillər dəyişdi, ayrı zamanlar gəldi və
həmin mahnını xatırlayanlardan, vaxtilə oxuyanlardan
biri də qalmadı ki, zümzüməsini dinləyəsən,
melodiyanı yadda saxlayasan, qoymayasan ki, heç olmazsa bundan
sonra yaddan çıxa. Məgər unudulmamalı,
qayıdışı vacib olan bircə həmin nəğmədir?
Məşədi Azər Azərbaycan ədəbiyyatı
və mənəviyyatının o səhifələrindəndir
ki, ona bağlı nəinki haçansa oxunmuş dəyərli
bir nəğmə, hətta sadədil insanlara adi görünə
biləcək ən xırda cizgi də gərək əsla
unudulmaya. Hələ ki hətta onu görməyib
dalğasını duyanlardan həyatda qalanlar var ki, Məşədi
Azər adı və sözü onlar üçün ahənrüba
kimidir. Həm ədəbiyyat və ürfan adamı, həm də
şair olan, elə özü indi Buzovnanın Məşədi
Azəri sayılası Hacı Soltan zəng vurub və
üzünü görmədiyi Azər Buzovnalıdan xatirəsini
söyləyir. Qonşuymuşlar, o həyətdə ki vaxtilə
Azər gəzərmiş, yer belləyərmiş, sonra onlar
oranı əkib-becərmişdilər, həmin ocağın
adamları ilə simsar olmuşdular. Hacı Soltanda ki bu qədər
söz eşqi var, bu qədər ki ustadın solmaz sözləriylə
oturub-durub, əslində Azərə həmişə ən
yaxın qohum-əqrəbasından da məhrəmdir.
Könül istər ki, bu cür körpü insanlar çox,
lap çox yaşasınlar. 2024-ün yayında Şahin
Fazili itirdik. Bu gediş məni yalnız əziz bir dostun, saf
insanın, güclü alimin və şairin itkisi kimi
yandırmadı. Mənə elə gəldi ki, "Məcmə
üş-şüəra"nın çırağı da
sozaldı, Məşədi Azər də təzədən
dünyayla vidalaşdı, əski şeirimiz də bizdən
daha bir az aralandı.
Vaxtın ayağından yapışıb onu saxlamaq
mümkünsüzdür. Yeni zaman gəlməlidir və gəlsin
də! Ancaq bu yeni zaman tam ayrı ruhun
daşıyıcısı, özümüzü qərib, hətta
yad hiss etdiyimiz başqa zəmanə olmasın.
Ötmüş vaxtın da, bizdən əvvəlkilərin də
istisi, həniri Azər Buzovnalı kimi ocaqlarda, həmin
ocaqlara can atanlarda yaşayır. Nə qədər ki o ocaqlar
və həmin ocaqlara can atanlar var, yeni zamanlar gəlsə də,
bizimki olmayan özgə vaxtların sazağı bizləri
üşüdə bilməyəcək!..
20 avqust 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 4 sentyabr.(№159).- S.12-13.