Düşməncəsinə
sevgi, sublimasiyalı aqressiya...
Esse
"Xoşbəxt olun, ey mənim düşmənlərim!"
(Knut Hamsun. "Pan" romanından)
Yalan əvvəl-axır öldürür; Prosper
Merimenin "Etrusk vazası"ndakı Sen-Kleri
öldürdüyü kimi.
İnsanı əvvəldən axıradək
yaşadan Həqiqətdir. Təkcə öz həqiqəti
deyil, həm də "özgəninki"... Knut Hamsun:
"Ən qəddar düşmənlərimi belə sevməyə...
hazır idim" deyir. Yazıçı yalanmı deyir, ya
gerçək?! Düşmənlərini, doğrudan da,
sevdimi, sevmədimi?! Bunu bilmirəm. Amma paradoks: bəşəriyyətin
ən qəddar düşməni - Adolf Hitler özü Hamsunu
sevmişdi. Ötən əsrin "günortasında"
insanlıq "faşizm" isimli aqressiv feilin qurbanı
olmuşkən, baş aqressor şəxsən Hamsuna, Evolaya,
Vaqnerə... "eşq öpücükləri"
saçırdı. Burda yalan həqiqətlə qolboyun olub
sanki. Görünür, bəlkə də, hər yalanın
içində gerçəyin dərin və zərif cövhəri,
hər gerçəyin içində yalanın iti və zəhərli
tiyəsi dolaşır.
Faşizm doğmalar arasında da sosial kontaktları
dağıdıb, bir-birinə düşmən edəcək
qədər qatı zalımlıqdı. Alman xalqını
aldatmışdılar ki, o, dünyanın sahibi olmaq
üçün yaranıb. Ancaq toplum qaz kamerasının
qızmar, zəhərli "nəfəsini" öz
üzündə, üzərində hiss edəndə, iş
işdən keçmişdi artıq. Alman ictimai orqanizminin
öz daxili şəbəkəsi çox diqqətlə -
alman dəqiqliyi ilə darmadağın edilmişdi. Nəticədə
insanların təkcə xarici düşmənə deyil,
bir-birinə aqressiyası krematoriyadan ərşə dirənmişdi.
Bu vəhşət alman coğrafiyasını aşıb,
ucqarlara qədər yandırıb-yaxmışdı.
Zalım ocağı söndürməyə gedənlərin
çoxu öz doğma ocağına qara kağız olaraq
qayıtdı. Bir çoxu da o qaz kamerasının
tüstüsündə itkin düşdü; nə
ölüsü var, nə dirisi. Fəqət, türklər
demiş: "Ölüsü olmayanın dirisi də
olmaz". Dünyanın tamamını yandırmadan
babalarımız o aqressiya alovunu "beşiyində
boğmuşlar". Son nəfəsinə qədər
boğmuşlarsa, bəs niyə o coğrafiyada ifrat
sağın ayaq səsləri yenidən amansız xora
çevrilir?
İfrat sağ demişkən. İnsanlarda bu və ya
başqa faktorların təsiri altında şəxsiyyət
pozğunluğu yaranır: öz fərdi kimliyini ya hamıdan
üstün görür, ya da hamıdan aşağıda.
Eyni hal bütöv toplumlar miqyasında da özünü
göstərə bilir: hamılıqla narsisizmdən faşizmə
bir addım var. Hamılıqla əziklik sindromu isə
kütlə snabizmini - faciə miqyaslı şahsevənlik mərəzini
körükləyir. Bəli, elm cəmiyyətdə daxili
aqressiya ocaqlarının alovlanmasını sosial
kontaktların qırılıb tökülməsi ilə izah
edir. Ziqmund Freyd buna "sevginin itirilməsi" deyirdi.
İtirilən sevgilərin yeri müqəddəs boşluqdur;
ora əvvəlcə qüssəli çaşqınlıq
"damar", sonra o boşluq yavaş-yavaş
çılğın məyusluqla dolar, axırda bunların
hamısı reaktiv aqressivliyə çevrilər. Bax, onda
dünyanın çarxı çevrilər, bəşərin
də bəxti devrilər... Doğru anladınız: istənilən
cəmiyyətdə, sevginin itirilməsi dərin bir yarğan
yaradar. O dibsiz uçuruma ya "inanclı" təriqətçilik,
ya etnososial təfriqəçilik, ya da ultraradikal firqəçilik...
sızar. O dərindən dərin dərə beləcə
dama-dama bir nifrət gölünə çevrilərsə,
toplumun sağlam hissələrini də öz dibinə çəkmək
istər.
...Bəlkə tərs bucaq olacaq, amma... Bizə axı
kim demişdi ki, hamı bir-birini mütləq sevməlidir?!
Heç kim! Heç Freyd də o cür "total"
sevgidən danışmırdı axı. Total sevgi total nifrətin
astar üzüdür. Bir cəmiyyətdə birlikdə
xoşbəxt yaşamaq üçün bir-birimizi... sevmək
zorunda deyilik. Nifrət etmək zorunda heç deyilik. Hamı
hamının doğması deyil. Hamı hamı ilə dost
ola bilməz, normaldır. Amma hamı hamı ilə
düşmən də olası deyil axı! Niyə də
olsun?!
Ən qanlı savaşlar da bir gün barışla
bitəcəksə, elə indi və burda barış
içində olanların savaş ehtirası necə də
anlamsız görünür, İlahi?!
Sənin özünə də elə
görünürmü, İlahi?!
...Savaş demişkən. Bəzən deyirlər,
müharibə insanın içindəki vəhşini
açıb sərbəst buraxmaqdır. "Vəhşi"
deyəndə isə mütləq ağlımıza heyvan gəlir.
Amma... bilirsiniz, heyvanlar insana ya dost kimi baxır, ya
qurban kimi. İnsan özü isə insana dost kimi
görünüb qurban kimi baxır. O zaman kimin içində
"daha çox... "vəhşi" var?!
...Piter Bençlinin "Çənələr"
romanını bəlkə oxumusunuz. Ya da ola bilsin, bu roman əsasında
Stiven Spilberqin çəkdiyi filmə baxmısınız. Həm
roman, həm film öz yaradıcılarına rekord
ölçüdə şöhrət və sərvət
qazandırmışdı. Təkcə kitab özü 20
milyon nüsxə satıldı. Spilberqin filmi isə iki il
heç bir rəqib tanımamışdı. Mövzu yazıçının
insan qatili kimi tanımladığı nəhəng ağ
köpək balıqları idi. Bu, dünya gündəmində
sensasiya yaratdı. Eyni zamanda hər iki bədii sənət əsəri
sonrakı uzun onilliklər boyu ağ köpək
balığının, eləcə də, başqa növ
köpək balıqlarının kütləvi qətliamına
səbəb oldu; dənizlərin, okeanların bu üzən nəhəng
sakinlərinin ovu çox böyük ölçülərdə
artdı. Yüksək sənətin BƏDİİ
EHTİYATSIZLIĞI üzündən təbiət dərin və
zalım yara aldı. İnsanların bu canlıları
uğratdığı soyqırım Piter Bençlinin
özünü dəhşətə gətirdi və bir
gün yazıçı "Los Angeles Times" nəşrinə
müsahibəsində peşmanlığını və məyusluğunu
boynuna aldı: "Belə bilsəydim, bu kitabı
yazmazdım" dedi.
Və Bençli ömrünün geriyə qalan illərini
köpək balıqlarının qorunmasına həsr elədi.
Alfred Nobel dinamiti kəşf etməyindən peşman olub,
Nobel mükafatını təsis etdiyi kimi. Öz kəşfinin
atom bombasına çevrilməsindən dəhşətə
gəlmiş Albert Eynşteyn də Bençli kimi, Nobel kimi...
eyni sözləri demişdi: "Belə bilsəydim..."
Bax, bu - sonrakı peşmançılıq insanlara,
heyvanlara - təbiətə fayda verdimi?! Təkcə müsəlmanın
deyil, elə xristianın da, iudaistin də, buddistin də,
sintaistin da, lamaistin də... hamının və hər kəsin
sonrakı ağlı!
Bəs bu peşmançılığın
kökündə nə dayanırdı: təbiətə
sevgi, yoxsa nifrət?! Burda sevgini nifrətdən ayıran
"sərhəd dirəkləri" nədənsə elə
bil yoxdur axı. Varsa da, yox dərəcəsində... var!
Təbiəti yaralayanlar, doğrudanmı, həmişə,
ya da sonradan onu çox sevdilər?! Həm də
öldürücü dozada!
Bəli, heyvanlar bizə dost kimi də, qurban kimi də
baxa bilir.
Dostcasına... qurban kimi bəlkə! Biz onları
düşməncəsinə sevdiyimiz qədərində...
Sənə qurban kimi baxanı sevmək... Yox, sevməsəydin,
"Qırmızı kitab" açıb heyvan şəcərəsinin
davamını güdməzdin. Heyvanların, quşların, hətta
kitabxana künclərində yaşayan həşəratların
belə bu kitabdan xəbəri yox!
Meşədə insanla qarşılaşan bir
xallı bəbir hardan bilsin ki, onun nəsli kəsilməsin
deyə insanlar "Qırmızı kitab"
"yazır". Bəlkə xallı bəbir bunu bilsə,
hirsindən xalı "tökülər: bu boyda yalan olar?!
Hə, bir də "müqəddəs yalan" deyə
bir şey uydurub insan. Gerçəkdən də, görəsən,
"müqəddəs" dediyimiz yalana
inanmalıyıqmı?! Yalana müqəddəs donu
biçdiyimiz yerdə Həqiqətin müqəddəsliyini
zədələmirikmi?! Yaralamırıqmı?!
Doğrudur, "müqəddəs yalan" qulağa
xoş gəlir, amma...
Heyvanları "Qırmızı kitab"ın cildlərində
öz zalım iştahından gizlədib qorumaq istədi
insan! Ov olmağın nə demək olmağını
özünün dərisində hiss etmişdi; Harvard
Universitetinin kitabxanasında İNSAN DƏRİSİ
İLƏ CİLDLƏNMİŞ QƏRİBƏ KİTAB
var! Və tək orda deyil, çox yerdə var.
"Avesta"nı on iki min inək dərisinə həkk
etmiş insan o zaman bir kitab üçün on iki min inəyi
"ovlamışdı". Sonra özü də ov oldu; dərisi
ilə kitab üzləndi.
Kim bilir, "Avesta"nın müqəddəsliyinə
sığınan adam bəlkə on iki min inəyin ətinə
tamahlanırmış! İndi buna nə ad verim: asi həqiqət,
yoxsa "müqəddəs"yalan?! "Qırmızı
kitab" özü bu qəddar dilemmanın
harasındadır, görəsən?!
Baxın, müqəddəs yalanla "günahkar"
gerçəyin sərhəddi hardan keçirmiş! Həmin
o "Qırmızı kitab" bir həqiqətdir;
heyvanları qorumaq istəmişik. Ancaq o, həm də bir yalandır
- heyvanların nəslini kəsən də elə
özümüzük. Görünür, axirətimiz
üçün heyvanlardan halallıq ummuşuq. Sadəcə,
bir kitab qarşılığında! Həm də...
heyvanların kitab oxuya bilmədiyini bilə-bilə. Bax, belə
bir Qırmızı Yalanla Axirəti qazanmaq... Nə deym?! Hərçənd
elə bir çıxılmaz dalanda, elə qorxunc arafdayıq
ki! Nə ölüyük, nə diri. Çünki
günahlarımızda savab, savablarımızda günah
daşıyırıq. Bəzən sanki həm
ölüyük, həm diri... Şair necə demiş:
"Allah, məni yarı öldür, yarı saxla
ağlamağa..." Bu durum üçün demişmi?! Bəlkə
hə, bəlkə yox!
Bax, nadir növlərə atdığımız hər
güllə "Qırmızı kitab" adlı həqiqətimizi
də hər dəfə bir az öldürür. Biz nadir
heyvanları, quşları ona görə qorumuruq ki, onları
çox sevirik, yaxud ona görə öldürmürük ki,
onlara çox nifrət edirik. Yox! Əksinə bəlkə
sevdiyimizdən... öldürürük. Bir cüyürün
gözlərinin gözəlliyinə dəlicəsinə
vurğunuq, fəqət ətinin ləzzətinə daha
çox vurulmuşuq. O üzdən vurmuşuq. Bunu etiraf edək
artıq! Qərəz "Qırmızı kitab"
açıb heyvanları, quşları qoruyanda, ya da əksinə
ovlayanda biz... özümüzü sevirik. Gözəl
gözlü, bəxtsiz cüyür misalındakı kimi. Bir
halda insanı öz estetika duyğusu yönləndirir,
başqa halda isə həzm sisteminin biokimyası. Fəqət
görünür, məşhur yazıçı
haqlıdır: kimya təbiətə qalib gəlmiş!
Ovçu ovunda. Bəs öz həmcinsinə aqressiya
saçmaq, öldürmək... Bu da nə?! İnsan kimi
mükəmməl varlığa yaraşdımı?! Hərçənd
təbiətdə insana gerçəyi anladacaq örnək həyatlar
var. Avstriyalı alim, publisist, Nobel mükafatı laureatı
Konrad Lorens "Aqressiya" əsərində heyvanların,
quşların həyatını təhlil edərək insan həyatı
ilə paralellər gətirir. Bir-birini tanımadan, sevmədən
belə birlikdə yuva qurur, o yuvada yaşayır leyləklər.
Hə, hə, o leyləklər! "Səni leylək
gətirdi" deyə adı ilə uşaqları
yanıltdığımız qanadlılar. İnsanın
öz intiminin "təqsir"ini belə ayağına
yazdığı, təqsirsizlik prezumpsiyasından xəbərsiz
o günahsız "günahkar" quşlar... Bəs Lorensin
bu "leylək paradiqması" bizə gizlicə nələr
pıçıldayıb?! Dünyadakı milyardlarla insan
bir-birini tanımaz, etməz. Təbii ki, sevməz də.
Tanıya da bilməz, sevə də bilməz. Ancaq bir yumru
şarın üstündə birlikdə dinc yaşamağa məhkumuq.
Qədim yunanlar tarixi "yormadan"
"iç-içə" yaşamağın doğru yolu
tapmışdılar: katarsis! Aqressiyadan təmizlənmə.
Daha doğrusu, aqressiyanı doğru yerə doğru yönəltmək.
Elm buna "sublimasiyalı aqressiya" adını qoydu.
İdman belə yarandı. Olimpiya oyunları isə, bax, bu
sublimasiyalı aqressiyanın əyləncəli və xoşbəxt
kulminasiyası oldu. Olimpiyanın ilkin fəlsəfəsi də
buna əsaslanırdı: başlıcası qələbə
çalmaq deyilmiş!.. Aqressiyanı yarışa yönləndirib,
əyləncədə "əritmək" bəlkə elə
Bəşəriyyətin ən böyük qələbəsiydi
(ya da qələbə illüziyası!). İnsanın Olimpiya
səbri-filan... İndi bunlar hamısı sanki artıq fəlsəfə
olmaqdan çıxıb. Sadəcə, tarix olaraq qalıb. Ya
siyasiləşərək, ya da ticariləşərək... Və
belə davam etdikcə, sublimasiyasız-filansız,
yarımyabanı aqressiyanın köləliyində
çırpınacağıq.
Yox, demirəm, biz təzədən səksən-doxsanların
Meydanına toplaşıb, hamılıqla
qucaqlaşacağıq; o illüziyam yoxdur. Amma bir vaxt
bir-birimizi Meydanlıq izdihamla, "qara yanvar"casına -
ÖLÜMÜNƏ sevə bilirdiksə, indi, heç olmasa,
bir-birimizə dözə bilərik, deyilmi?! Çox
görmüşük: birinin varlığında
varlığına dözə bilməyən, yoxluğunda
yoxluğuna heç dözə bilmir: "İndi sağ
olsaydı, yanımda olsaydı, bərk-bərk
qucaqlayardım" deyir... Amma yox! Nəfsimizin ruhumuzu əsir
etdiyi yerdə əsrlərlə müdrik səbrimizin geri
dönüşünü gözləyəcəyik. Həm də
səbirsizliklə! Görünür, hələ uzun zaman tək
bircə zalım "idman" növünü
tanıyacağıq: dinc inancımıza arxa çevirib,
zorakılığın dağıdıcı ruh şəklinə
tapınacağıq. "Nəymiş o zalım idman
növü?" deyə soruşsanız, belə deyəcəm:
içimizdəki qorxunc vəhşini, ya da yarımvəhşini
anında cilovlamasaq, Freydin dediyi o itirilmiş sevgini vaxtında
qaytarıb yerinə qoymasaq, hələ çox uzun zaman
QƏZƏBLƏ QALXIB ZƏRƏRLƏ OTURACAĞIQ. Üstəlik,
zərərin yarısını çoxdan, lap çoxdan
ötüb keçmişiksə...
Bahəddin HƏZİ
525-ci qəzet.- 2024.- 5 sentyabr.(№160).- S.14.