ATA QƏDƏR
SEVİMLİ, OĞUL QƏDƏR ƏZİZ
Bu gün Vaqif bizə ondan daha yaxın və həm də
daha məşhurdur. Öz ədəbiyyat tarixinə
az-çox bələd sıravi azərbaycanlının
onları müqayisə etmək heç ağlına da gəlmir.
Yəni o hara, bu hara? Axı Molla Pənah Vaqif (1717-1797)
ümumi təsəvvürdə ədəbiyyatımızın
ən böyükləri zümrəsindədirsə də, az
tanınmaq ucbatından Qasım bəy Zakirin yeri əslində
ona yaraşan məqamdan xeyli aşağıdadır. Bu da qətiyyən
belə düşünənlərin təqsiri deyil. Baislər
Zakiri bu millətə gərəyincə
yaxınlaşdırıb sevdirməkçün iş
görməli olub görməyənlərdir.
Ancaq gedişatın bu yerə gəlib yetişməməsi
üçün daha əvvəllərdə lazımınca zəhmətlər
çəkilmişdi. Zakirin kimliyini, hansı gücün
sahibi olduğunu millətə anlatmaq yolunda vaxtında elə
gərəkli və sanballı işlər görülüb
ki, üstünə əlavə olaraq nəsə qoymaq demirəm,
heç olmazsa bu ritm saxlansaydı, Zakir bu gün tam haqq etdiyi
azmanlar qatarında çöhrəsi öndə görünənlərdən
olardı. 1925-ci ildə Salman Mümtaz ilk dəfə Zakir
şeirlərinin geniş müqəddimə ilə ayrıca
toplusunu buraxmışdı, 1957-ci ildə Kamran Məmmədov
şair haqqında onun həyatı və irsini bütün
yönləri ilə araşdıran kitab yazmışdı,
aralıqda çıxan digər Zakir şeirləri məcmuələrinihələ
bir kənara qoyaq - şairin 1964-cü ildə Süleyman
Rüstəmov tərəfindən hazırlanmış
akademik nəşr sayılası mükəmməl “Əsərləri”
işıq üzü görmüşdü və ən vacibi
- Zakir orta məktəbdə tədris edilir, əzbərlənən
şeirləri ilə gənc nəslin yaddaşına
böyük ədəbiyyatı dərk etməyə
başladığı çağlardan
ötürülürdü. O köhnə işlərə
indi - XXI yüzilin üçüncü onilindən baxırkən
aşkarca duyulur ki, həmin nəşrlərin hər birində
yüksək elmi peşəkarlıqdan əlavə Zakirə
müəlliflərin sadəcə rəğbəti,
ehtiramı deyil, dərin sevgisi var.
Elə bil ki, həmin övlad sevgisi sonralar səngiyən
kimi oldu. 1950-60-70-ci illərdə Zakirin abidəsi də
yapılmışdı, məşhur rəssamlarımız
onun surətini fırçaya da almışdılar, şeirlərinə
illüstrasiyalar da çəkilmişdi, bəstəkarlarımız
şeirlərini də nəğmələşdirmişdilər.
Nə edildisə, elə o vaxt edilənlər oldu.
Üstünə yeniləri gəlmədi. Yaxşı, gəlmirdi-gəlmirdi,
barı edilmişlərin yaddaşın fəal qatında
qalmasına çalışılaydı. Bu da edilməyib.
Odur ki, qoca Zakiri indi xatırlamaq cəhdim onun haqqında nəsə
xüsusu təzə söz demək istəyindən daha
çox onu bürümüş sükutu və dumanı
dağıtmaq, həqiqətən hər cəhətdən
nurlu olan varlığı və camalını bugünün
insanına daha yovuq etməkdir. Zakirinsə bu xalq
üçün etdiklərinə və vicdanla
sürdüyü həyata, yadigar qoyduğu qiymətli ədəbi
mirasa görə hərdən-hərdən, yada düşəndən-düşənə
deyil, mütəmadi olaraq belə nəvaziş və diqqət
görmək haqqı var!
Cəfər Cabbarlı Mirzə Fətəlinin
müstəsnalığını ilk növbədə onun
tilsimqırıcı olmasında görür, əsrlərcə
Füzuli sözünün başına dolanmaqda olan ədəbiyyatı
bu çıxılmazlıqdan qurtararaq yeni bir yolla irəlilədə
bilməsində tapırdı.
Amma eyni işi Zakir də gördü axı!
Özü də Zakir birdən-birə ədəbiyyatımızın
iki başlıca səmtinin hər birində tilsimqırma qəbilindən
olan belə yenilikçiliyə imza atdı.
O, qəzəlçiliyə yeni hüsn, həcvguluğa
büsbütün yeni ictimai məna verməyi, sonrakı
satiramızın təməlqoyucularından birinə
çevrilməyi bacardı.
Zəmanənin gerçək simasını
canlandıran mənzum məktubları iləsə ədəbiyyatda
tamam yeni bir istiqamət yaratdı.
Şeirlə məktub yazmaq vərdişi Zakirdən
yüzillər əvvəl də olmuşdu. Ancaq Zakir qələmə
aldığı silsilə məktublarla örnək şeir
növü doğurdu. Bu şeirlər silsiləsində
keçmişlərdəki şəhraşub və şəhrəngizlərin
müasirləşmiş görüntüsü də
vardı, ictimai satira dalğası da, ədəbiyyatımızda
yeni olan səmimi, doğruçu deyiş tərzi də,
olanları artırıb-əskiltmədən olduğu kimi əks
etdirmək meyli də.
Bunlar Zakirdən gələn elə
üstünlüklər idi ki, onları görməmək
mümkün deyildi və bilici Firidun bəy Köçərlinin
sərraf gözləri, təbii ki, həmin özəlliklərin
hər birini müşahidə etmişdi: “Türk qəzəlləri
var ki, Füzulinin qəzəllərinə bərabərdir.
Müxəmməs və qafiyələri Vaqifinkindən əskik
deyil. Amma asar ü əş`arının cümləsindən
artıq əhəmiyyətlisi və məişətimizə
münasibətlisi Mirzə Fətəli Axundova,
qutqaşınlı general İsmayıl bəyə, qubernator
Mixail Petroviç Kolyubakinə, Rəhim bəy Uğurlubəyova,
Cəfərqulu xana, Baharlı Mirzə İsmayıla, zəngilanlı
Məhəmməd bəy Aşiqə, Mirzə Mehdiyə və
digər müasiri olan dost-aşnalarına yazdığı məktublardır
ki, cümləsi nəzm ilə açıq və sadə
dildə yazılmışdır. Bu məktublarda dürlü
məsəllər, zərif kinayələr vardır ki, azdan
çox və nazikdən yoğun mənalar anlamaq gərəkdir”.
Sözü sözdən, şəxsiyyəti şəxsiyyətdən,
bu ədəbi əməli obiri ədəbi əməldən
səriştə ilə seçib-sonalamağa qadir Salman
Mümtazsa hələ bir əsr qabaq Zakirin şeirlərini və
haqqında bilgiləri ilk dəfə sanballı bir kitaba
sığışdıraraq Azərbaycan oxucusuna təqdim edərkən
onu, Vaqifin ardıcılı olsa da, Vaqifdən daha irəliçi
sayaraq təsdiqləyirdi ki: “Vaqifin getdiyi yolu təqib edən
və xalqa yanaşmaq üçün Vaqifdən daha sürətli
və cəsarətli addımlar atan namdar şairlərimizin
başçısı Qasım bəydir”.
Və təəssüflənirdi ki, “bu günə
kimi bizə adi və əhəmiyyətsiz şairlər cərgəsində
göstərilən bu böyük şairimiz Vaqifin müəqqəb
və müqəllidi, Sabirin pişvası və müctəhididir.
Zakirdən əvvəl elin və xalqın dərdlərindən
sözgəlişi qəbilindən olaraq
üstüörtülü surətdə bir və ya iki beyt
yazan tək-tük şairlərimiz olmuşsa da, Zakir kimi cəsarətli,
hər bir sinfin eybini, suçunu apaçıq üzünə
çırpıb xəyanət və cinayətini tamamilə
gözlərinin içinə söyləyən
olmamışdır”.
Mümtaz Zakirin qırmanclayan satiralarını “dəhşətli
şeirlər”, özünü isə “böyük el
şairi adını qazanmağa ləyaqət kəsb
etmiş qəhrəman şairimiz” deyə təqdim edirdi.
Zakiri düşünürkən gərək bir
mühüm cəhət də daim nəzərdə saxlana. O,
yaradıcılıqda necəydisə, həyatda da elə idi.
Tarixin yaxın və uzaq dövrlərində ömür
sürmüş, yaşayan və gerçəkdən də
çox üstün olan yaradıcılığa sahib ədiblərimizin
hamısına bu baxımdan bələd olmasaq da, hər halda
həm şəxsiyyətlərini, həm irsini gözəlcə
bildiklərimiz də az deyil ki, onların adamlıqları ilə
yazdıqlarının heç də həmişə tən
gəlmədiyindən agahıq.
Qasım bəy Zakirsə yalnız sözündə
deyil, əməlində də dürüst imiş -
haqsızlığa səbr etməyən, ürəyini
deşən sözü içərisində saxlamayan!
Yazdığı kəskin misralara görə Zakirə
qeyzlənənlər, qisasa can atanlar olduğu kimi,
düzü deyən sərt dilinə görə ondan incik
düşənlər də az deyilmiş.
Firidun bəy Köçərli Zakirin bu məziyyətləri
barədə ona görə inamla bəhs edirdi ki, bunları ən
ürək qızdırdığı mənbədən -
atası Əhməd bəydən eşitmişdi: “O zat-i
şərif xoşsurət və xoşsima, ağ bədənli,
uca qamətli, zəifülbünyə bir vücud imiş,
göyçək, ağıllı və göy rəngə
mail gözləri var imiş, simasından, hərəkət və
süknasından asar-inəcabət və rəşadət
görünərmiş. Danışmağı fəsih və
sövtü dilkəş olmağa görə çoxları
özünə mail edərmiş və danışanda ona
qulaq asmamaq olmazmış. Bir az tündməzac olduğu
üçün tərpənişində dəxi
çapüklük görünərmiş. İnsaf və
mürüvvətdən xaric sözlər və işlər
şairi təbii halından çıxarıb onun qeyz ü
hiddətinə səbəb olarmış”.
İndi rəvadırmı belə kişidən uzaq
düşək, onu tez-tez yada salmayaq, adını,
sözünü müdam diri saxlamayaq?!
...Şahidlər dünyanın hər yerində,
tarixin hər dövründə bir-birinə bənzəyir.
Şahidlərin vicdanlısı, doğruçusu da olur.
Şahidlərin arasında həqiqəti əyənlərə,
saxtakarlara da az rast gəlinməyib. Bu, insanlara da aiddir, insan
kimi danışa bilən, şahidlik eləyən, həqiqətlərin
üzə çıxmasına kömək göstərmək
imkanı olan tarixi vəsiqələrə, yazılı
qaynaqlara da. İnsanların arasında düzlər və əyrilər
olan kimi, elə sənədlərin içində, tarixi vəsiqələrin
arasında da əyrilər də var, həqiqəti əyənlər
də kefin istəyən qədərdir. Ancaq tarixi sənəd
olan şahidlərin insanlardan mühüm bir fərqi də
var. Onlar yalnız gerçəklərin aşkarlanmasına
kömək etmirlər, həm də dönüb körpü
ola bilirlər. Pıçıldaya bildikləri ilə əski
zamanları bizim günlərin qoynuna gətirirlər, bizi
aparıb o çağın insanları ilə müasir edirlər.
XVIII yüzildən qalan bir Kişi köynəyi var ki, o da
şahiddir. Bizi iki-üç əsr o yana apara bilir. Bu
Köynəyi bir Kişi geyibsə də, həmin Köynəkdən
çox insanlar çıxıb. Çünki bu,
Şuşa qalasının qurucusu Pənahəli xanın
köynəyidir. Bu köynəyə zamanında “gülləbatmaz
köynək” deyiblər. Üstündə naxış kimi
Quran ayələri yazılıb. Rəvayət edirlər ki, Pənahəli
xan döyüşlərə gedəndə bu köynək əynində
olarmış. Nə zirehli paltardan, nə qalxandan, nə də
bədənini qoruyacaq hansısa digər dəmir-dümürdən
istifadə edərmiş. Onların hamısının əvəzinə
bu köynəyi geyinərmiş və inanarmış ki,
Köynək onu qoruyacaq. Həqiqətən də, Pənah
xan çox döyüşlərin içərisindən
keçib, çox çətin sınaqlarla üzləşib,
ancaq köynək onu həmişə bəlalardan hifz edib. Bu
köynəyin üstündəki müqəddəs
yazılara görəmi belə olmuşdu, ya tarix, tale
özü Pənahəli xanı Qarabağ üçün,
Azərbaycandan ötrü qoruyurdu?
Pənahəli xan məşhur Cavanşirlər nəslinin
öndəri idi və həmin sülalədən tariximizdə
qalacaq neçə-neçə böyük şəxsiyyətlər
yetişdi. Cavanşirlər nəslindən
çıxmış və Azərbaycan tarixində həmişə
qalacaq, həmişə seviləcək, ölməz sözləri
ilə daim ehtiramlar oyadacaq belə məşhurlardan biri də
Qasım bəy Zakirdir.
Və əslində Qasım bəy də elə rəmz
olan həmin Köynəkdən çıxıb.
Qarabağın say-seçmə ailələrindən birinin
övladı, Köçərlinin deyişincə, bu bölgənin
“mümtaz nücəbalarından” olan Qasım bəyin
atası Əli bəy, Əli bəyin atası Şahverən
bəy, onun da atası Kazım ağa idi ki, bu sonuncu Pənahəli
xanın doğma qardaşı Hüseynəlinin oğlu idi. Yəni
köynək həmin mübarək köynəkdir.
Qan, əsil-nəcabət, iliyə işləmiş
şəcərə intizamı öz yerində. Cavanşirlər
nəslindən olanların hamısında həm də
kiçik yaşlarından mütləq sülalə məsuliyyəti
vardı. Cavanşirlər mərd, torpağa bağlı, eli
istəyən olublar. Çalışıblar ki, xalq
üçün nəsə etsinlər. Qasım bəy Zakir də
başqa cür ola bilməzdi. O da şanlı nəslinin millətə
xeyir, yurda dayaq olmaq ənənələrini sədaqətlə
və başacan davam etdirdi. Nə qədər maneələrlə,
məşəqqətlərlə üzləşdisə də,
bu xislətindən dönmədi. Özü də, ailəsi
də çox əzablara mübtəla oldu. Onun Pənahəli
xan kimi əyninə geyəsi bu cür “gülləbatmaz
köynəyi” yox idi. Onu bəlalardan qoruya biləcək,
qarşılaşdığı əzablara sipər çəkə
biləcək yeganə güc qələmi, kağızı,
ürəyindən axıb gələn sözlər idi. Hərçənd
elə hərdən onların ucbatından da ayağına
daşlar dəydiyi olurdu. O kəslər ki
sağlığında Qasım bəyin həyatını
acı eləyirdilər, onların hamısını vaxt
aldı apardı. Əksərinin heç adı yada da
düşmür, xatırlananda da haçansa Qasım bəy
Zakir kimi qeyrətli və gərəkli bir vətən
yavrusunu incitdiklərinə görə nifrinlə
anılırlar. Qasım bəy isə o fənaya
uğramışlardan fərqli olaraq bitməz
ömrünü davam etdirməkdədir. Çünki onun əynində
ulu babası Pənahəli xanın əynindəki “gülləbatmaz”dan
daha qüvvətli bir köynək həmişə olub, bu
gün də var. Dürr kimi inci sözlərdən
biçilmiş o köynək Qasım bəy Zakiri tarixin
dünənində də qorudu, bu gün də qoruyur,
bütün gələcəklərdə də hər
şeydən qüvvətli zaman qasırğalarından
salamat çıxaracaq. Çünki yaşanmış
tarixin sübut etdiyi danılmaz həqiqətlərdən biri
də budur ki, var olanlar arasında sözdən daha
yaşarı, sözdən daha solmaz, sözdən daha məhrəm
heç bir nemət yoxdur.
...Qasım bəy Zakir Qarabağın təlatümlü
çağlarında dünyaya gəlmişdi - 1784-cü ildə.
Bu tarix dəqiq bəllidir. Ən əski zamanlardan XIX
yüzilliyin ortalarınadək Qarabağın başından
gəlib keçənlərdən bəhs eləyən
kitabının adını Mirzə Adıgözəl bəy
“Qarabağnamə” qoymuşdu. Müxtəlif mövzulu əsərlərin
adlarına “namə” kəlməsini əlavə etmək adətinin
müsəlman Şərqi ədəbiyyatı və tarixindəki
təcrübəsi azı min ildir ki, var və məsnəvilərin,
şeir silsilələrinin, risalələrin sərlövhəsinə
çıxarkən adətən bu söz “kitab” anlamında
işlənərdi. Elə Mirzə Adıgözəl bəyin
əsərində də Qarabağ haqqında kitab mənasındadır.
Ancaq bunu bilə-bilə tarixi əsərlərin, o sıradan
“Qarabağnamə”lərin başlığındakı “namə”ni
həmişə elə ilkin anlamında, “məktub” mənasında
qavrayıram. Dünəndən bizə və bizdən
sonrakılara göndərilmiş məktub!
Mirzə Adıgözəl bəy 1845-ci ildə
tamamladığı Məktubunda Zakirdən də
yazırdı. Onlar uşaqlıq yoldaşı olmuşdular,
eyni mədrəsədə təhsil almışdılar.
O məşhur mədrəsədən bir başqa
ad-sanlı qarabağlı - Mir Möhsün Nəvvab
(1833-1918) da 1891-ci ildə başlayıb 1892-ci ildə bitirdiyi
təzkirəsində bəhs edərək yazırdı ki,
“Zakir həmişə mənim “Quran”dan dərs dediyim məktəbin
qarşısında oturacaq yerində əyləşərdi.
Hər dəfə də əlində qələm-kağız
olardı və şeir yazardı. Çox vaxt həcvlər
deyərdi, türk və fars dillərində qəsidə, qəzəl,
müxəmməs, dördlüklər yazıb hamıya verərdi”.
1795-ci ildə Qarabağın başı üzərindəki
buludlar sıxlaşmağa başlayır. Ağa Məhəmməd
şahın qoşunu Qarabağ səmtinə hücuma
keçir. Həmin il Qasım bəy Şuşada mədrəsədə
oxuyurdu.
1797-ci ildə, Qacar ordusu Qarabağa ikinci dəfə həmlə
edəndə Qasım bəy artıq yekə oğlan idi, 13
yaşı vardı, dünyanı dərk edirdi, baş verən
hadisələrin dəhşətini anlayırdı.
Həmin il Şuşa qalasını fəth etmək
istəyən Şah Qacar arzusuna çatmadan qətlə
yetirilir. Amma həmin il daha bir dəhşətli hadisə də
baş verir. Qasım bəyin hələ uşaqlıq,
yeniyetməlik çağlarından şeirlərinin aludəsi
olduğu Molla Pənah Vaqif oğlu ilə birlikdə
öldürülür. Təbii ki, gözünün
önündə baş verən bu müsibətlər,
şahidi olduğu qırğınlar, dağıntılar,
ölüm-itimlər Qasım bəyi elə uşaqlıq
dövründə yaşından daha yaşlı etməyə
bilməzdi.
Üzləşdiyi yüz cür sıxıntılar,
sarsıntılar olmasaydı, bədəncə yetərincə
sağlam olan Qasım bəy Zakir bəlkə daha uzun
yaşayardı. O, 1857-ci ildə 73 yaşında vəfat etdi
və 73 illik ömrünün 60 ilini qələm-kağızla
birgə oldu, yazıb-yaratdı.
Nəvvab onu elə bu cür - əli qələm-kağızlı,
həmişə şeirlə baş-başa xatırlayırdı
və görünür, Zakirin tarixdə, millət
yaddaşında qalmalı şəkli də elə budur:
şeirlər yazan, düşünən,
yazdıqlarını dost-tanışa paylayan, sabah bundan daha
yaxşısını yazacağına əmin olan ilhamlı
cavan şair!
“Şairin yaratdığı tərcümeyi-haldır”
deyimi sübuta ehtiyacı olmayan həqiqətdir. Şair nə
qədər mücərrəd, zahirən zəmanəsinə,
gününə dəxli olmayan mətləblərdən
yazır-yazsın, hökmən qələmindən
çıxanlarda günü də olacaq, özü də.
Zakirə gəlincə, hətta onun qəzəllərini,
müxəmməslərini, müstəzadlarını, təcnislərini,
qoşmalarını, gəraylılarını qırağa
qoysaq belə, - hərçənd onlarda da vaxtın
çöhrəsi görünməkdədir, -
satiralarında, mənzum məktublarında isə o,
birbaşa içərisindən keçib-getdiyi zamanın
şəklini çəkib.
Ancaq başqalarının yazdığı, Zakirin
öz ömrünün şəklini bizə göstərən
qaynaqlar da var. Zakirin həmin mənbələrdən
görünən həyatı kədərli,
üzüntülüdür.
Qarabağ hakimi Pənahəli xanın külfəti
qol-budaqlı olmuşdu - on iki oğlu vardı, səkkiz
qızı. Xan hələ sağlığında
böyük oğlu Məhəmmədhəsəni vəliəhd
təyin etmişdi. Fəqət qismət elə gətirdi ki,
Məhəmmədhəsən erkən vəfat etdi və taxta
yiyə durmaq, hakimliyi davam etdirmək digər oğlun -
Mehdiqulu xanın bəxtinə düşdü. Mehdiqulu xan
yaxın qohumlarından olan Qasım bəyə
Xındırıstan kəndini hədiyyə etmişdi. Vur-tut
20 ailəli Xındırıstan Qarabağın sən deyən
varlı kəndlərindən deyildi. Olan-olmazı çox da
geniş olmayan üzüm və tut bağları idi. O kəndin
Qarabağın digər kəndlərindən
kasıblığının bir əlaməti də bu idi ki,
illik gəliri cəmivaxta görə az bir məbləğ -
450 manat gümüş pul edirmiş.
Ancaq Zakir gözütox, aza qane olan bəy idi və o
çağlar Azərbaycan boyu Qarabağdakı kimi bəylər
çoxdusa da, əksəriyyəti savadsız, bir çoxunun
da tamahı Həzrət Əlinin qılıncından iti idi.
Qasım bəy zamanının bəylərinin əksərindən
fərqli olaraq dərin bilikli, geniş
dünyagörüşlü şəxsidi, amma daha vacib olan
başqa bir keyfiyyəti vardı ki, o, qətiyyən
özünü rəiyyətdən ayırmazdı. Elə kənd
camaatı ilə birgə əkib-biçirdi, məhsul
yığımında iştirak edirdi, “bəyəm” deyib
özünü dartmadan camaatla eyni süfrə arxasında
oturub çörək kəsirdi.
Bu sadə davranış, xalqçı rəftar elin
gözü qabağında baş verirdi. Başqalarına da
ibrət olsun deyə ayrı-ayrı şahidlər
bütün bunları yalnız rəvayətlər kimi dildən-dilə
ötürməyib, həm də sənədləşdirib, gələcəkdəkilər
də bilsin deyə yazıya da alıb. Ancaq
başqalarının yazması öz yerində, həyatının
bu çalarını, kimliyini, hansı uruğun balası
olmasını Zakir özü də misralarında tarixləşdirib:
Tanırı məni məcmui otuz iki Cavanşir,
Bir mərd-i xoşliqavu həm sahib-i tədbir.
Rövşəndi qamu aləmə -zatımda Xudavənd,
Xəlq eyləməyib mu qədəri hiylə vü
təzvir.
Atalar məsəlidir ki, yüz yeyənin olsun, bir deyənin
olmasın.
Qasım bəy bər-bəzəksiz, təmtəraqsız
həyatını yaşayırdı. Süfrəsi isə həmişə
açıq idi. Yüz yeyəni var idi, ancaq deyənlərin
sayı bir yox, lap çox imiş. Həm də Zakirin əleyhinə
deyənlər, onun rahat ömrünü məhvərindən
çıxaranların bir çoxu bunu bilavasitə şairin
özünə görə yox, qohum-əqrəbasından
narazılıqları üzündən edirdilər. Qasım
bəy qızı Nənəş xanımı Əli bəy
Fuladova ərə vermişdi. Əli bəy Mehdiqulu xanın təsərrüfat
işlərini idarə edirdi və Mehdiqulu xan da ondan çox
razı imiş. Əli bəy ailəsi ilə Ağdamda
yaşayırdı, babat güzəranı vardı, lakin
Mehdiqulu xanla ədavət saxlayan Cəfərqulu xan, - o Cəfərqulu
xan ki, həm də şairliyi vardı,”Nəva” təxəllüsü
ilə şeirlər yazardı, - öz kininin, hikkəsinin bir
səmtini də Fuladova yönəltmişdi. Çünki
Əli bəy Fuladovun Mehdiqulu xanın işlərini rəvan
aparması Cəfərqulu xanı hiddətləndirən bir
ayrı səbəb idi. Nə qədər ki Mehdiqulu xan
sağ idi, Cəfərqulu xan Əli bəy Fuladovun əleyhinə
cınqırını çıxara, artıq hərəkət
edə bilmirdi. Ancaq Mehdiqulu xanın vəfatından sonra
qollarını çırmalayır, girişir Əli bəy
Fuladova cürbəcür tələlər qurmağa.
Şuşa sakini Məməğanlı Kərbəlayı
Allahverdini öyrədirlər ki, hökumətə şikayət
etsin, guya Əli bəy ondan min iki yüz tümən pul
alıb, qaytarmır. Üzə durası yalançı
şahidlər də tapırlar, divanla danışıqlar
aparırlar və razılıq alırlar təsdiq eləsin
ki, həqiqətən, Əli bəy Fuladov o borcu alıb. Cəfərqulu
xanın adamları buna da nail olur ki, qərarda borcun əvəzinə
Fuladovun əmlakının müəyyən hissəsinin
şikayətçiyə verilməsi təmin edilsin.
Əslində heç bir borc söhbəti-filan yox idi
və elə iri miqdarda pul demişdilər ki, Fuladovun onu
ödəyəcək halı da yox idi. Ona görə də
Əli bəyin əmlakının böyük bir hissəsinin
alınıb şikayətçiyə verilməsindən
savayı, çarə qalmırdı. Qazi o hökmü
çıxarır və Əli bəyin ailəsi
müşkül vəziyyətə düşür.
Xındırıstan balaca kənd idi, gəliri-çıxarı
zorla bir-birini tamamlayırdı. Amma indi Qasım bəy Zakirin
bu Fuladov hadisəsindən sonra yükü bir az da artır.
Qızını nəvələri ilə birgə o
dolandırmalı olur. Ancaq hər bədbəxtliyin ardında
bir xoşbəxtliyi, hər nəhs işin arxasında
könül atlandıran bir xoş təsadüfü Pərvərdigar
daim ehtiyatda saxlayır. Qasım bəy Zakirin yanında
böyüdüklərindən, onun tərbiyəsini
gördüklərindən üç qız nəvəsinin
üçü də şair olur. İbrahim bəy Azər,
Abdulla bəy Asi, bir də Xudadat bəy. Bütün sevincini də,
dərd-qəmini də misralarına tökən Qasım bəy
Zakir həyatının bu hadisələrini də şeirlərində
əks etdirib və yazır ki, bundan özgə bir qəmim
yoxdur. Ancaq bundan özgə bir qəm də gəldi. Qasım
bəy Zakirin qardaşı Şahverənin iki oğlu
vardı: Rüstəm, Behbud. Zəhmətkeş bir ailə idi.
Onlar da torpağa, əkin-biçinə bağlı insanlar
idilər. Əli bəy Fuladovla düşmənçiliyə
başlayanlar bu ailəyə başqa istiqamətdən də
hücumlar etməyə başlayırlar. Qarabağ hakimi
Tarxan Mouravova yol tapırlar. Cürbəcür böhtanlar
uydururlar, şər atırlar. Deyirlər, bu ailə
çarın ziddinə danışan, hökumət əleyhinə
işləyəndir.
Yay günləri Xındırıstanda gündüzlər
çox qızmar olduğundan Rüstəm kəndə iş
üstünə axşam sərini düşəndən sonra
gedərmiş. Təbii ki, axşam getdiyindən qayıdanda
da xeyli gecəyə düşürmüş. Tarxan Mouravov
adamlar göndərir. Rüstəmi qayıdanda gecə
vaxtı həbs edirlər ki, sən yolkəsənsən,
qaçaq-quldursan, nə illah eləyir, hara getdiyini, haradan gəldiyini
desə də, məhəl qoymurlar. Etinasızlıq göstərirlər,
ona görə ki, onların məqsədi həqiqəti
eşitmək deyildi, məqsədləri Rüstəmi həbsə
atmaq idi. Adamın işi tərsə düşməsin. Qəziyyə
elə gətirir ki, Rüstəm türmədə olduğu
vaxtlarda bir neçə dustaq qaçır. Tarxan Mouravova xəbər
verirlər ki, dustaqxanadan qaçanlar var. Arasalar da, o
dustaqxanadan qaçanları tapa bilmirlər. Tarxan Mouravov qərara
alır ki, o qaçanlara əli çatmasa da, türmədən
qaçmayanları, qalanları cəzalandırsın. Necə
döyürlər, necə işgəncə verirlərsə,
bir neçə dustaq həyatını itirir və
öldürülənlərdən biri də Rüstəm bəy
olur. Rüstəmin balaca qardaşı, Qasım bəy Zakirin
o biri qardaşoğlusu Behbud orda-burda danışır ki, mən
bu qanı yerdə qoymayacam,Tarxan Mouravovdan qisasımızı
alacam.
Bu sözü, üstünə beşini də qoyaraq
Qarabağ hakimi Tarxan Mouravova çatdırırlar. O da qət
edir ki, Behbudun əlindən xata çıxmamış
qabaqlayıcı tədbir görsün. Qabaqlayıcı tədbir
də o olur ki, Behbudu da tutub atırlar zindana. Ancaq Behbud igid,
qorxmaz, cəsur bir oğlanmış. Necəsə türmədən
qaçmağa imkan tapır və başlayır
qaçaqçılığa. Harada qabağına bir
hökumət məmuru çıxırsa, başının
dəstəsi ilə onu cəzalandırır. Bütün
bunlar - bir tərəfdən Əli bəy Fuladov hadisəsi, o
biri yandan da Behbud qəziyyəsi Zakirin başına təzə
bəlalar açır. Behbud harada bir əməl törədirsə,
yapışırlar Zakirin yaxasından, başlayırlar onu
incitməyə. Zakir hökumətə ayrıca bir ərizə
də yazır ki, mənim qardaşoğlum
qaçaqçılıq edir, ancaq onun mənə dəxli
yoxdur. Kim idi bunu vecinə alan. Hətta Zakirin özünün
başının üstünü təhlükə
almışdı. Deyirdilər ki, iğtişaşlara,
etirazlara səbəb olan, bütün bunlara camaatı
qızışdırıb təhrik edən elə Zakirin
özüdür. Qasım bəyi də həbs etmək niyyətindəydilər.
Sözgəzdirənlər, qeybətçilər, hökumətə
yarınmaq üçün girəvə arayanlar Zakirin bu vəziyyətindən
istifadə edirlər. Guya hökumətə sədaqətli
olduqlarını göstərmək üçün Tarxan
Mouravova Qasım bəy Zakirlə bağlı yüz cür
iftiralar söyləyirlər. Onu
qızışdırırlar ki, bu Qasım bəyin
qolunu-qanadını qırmaq lazımdır. Əlində-ovcunda
olanları almaq lazımdır ki, gücü azalsın.
Çünki imkanı çox olduqca o, dövlət
üçün təhlükədir. Və 1849-cu ildə
Zakirin həyatında daha bir müdhiş hadisə baş
verir. Tarxan Mouravov özü başda olmaqla 700 atlıyla balaca
Xındırıstan kəndinə hücum edir.
Xındırıstan elə balaca bir yer idi ki, ora 700 yox, 30-40
atlı ilə getmək də yetərli idi. Ancaq bu qədər
qoşun kimi dəstə ilə ora getməkdə məqsəd
vahimə yaratmaq idi. Onsuz da yoxsul olan kəndi başdan sona
çapıb-talayırlar. Zakirin özünü təhqir
edirlər.
Tarxan Mouravov da çoxdan cəhənnəmə vasil
olub, onun ətrafındakı 700 atlının da adı it dəftərində
yoxdur. Qasım bəy Zakir də hamımız kimi insan idi,
ömrünü yaşadı, getdi. Ancaq söz ki belə
deyil. Yazılan söz qalır və nə qədər ki
Qasım bəy Zakirin o hadisələrdən bəhs eləyən
şeirləri ortadadır, həmin misralar nizə olub xəbisləri
deşəcək. Yalnız Tarxan Mouravov və onun ətrafındakıları
yox, elə bu qəbildən olmuş evyıxan insanların
hamısına qənim olmaqda davam edəcək - o adamları
ki, bədxahdırlar, o kəsləri ki, başqasına quyu
qazandırlar, o haramzadaları ki, başqasının
haqqını yeyəndirlər.
Bir dəstə rəzil toplaşaraq şairi incidib. Elə
güman ediblər ki, çoxdurlarsa, qoluzorludurlarsa, şairə
pislik etmələri çətin olmaz. Ancaq Zakir
yazdıqları ilə onların dərsini elə verib ki, nəinki
qisas qiyamətə qalmayıb, əksinə, qiyamətədək
davam edəcək. Həm də yalnız onlar özləri deyil,
elə onlarabənzərlər də hər dəfə bu
şeirlər oxunduqca təzədən xortlayıb təzədən
məhşər ayağına çəkiləcəklər,
daim lənətlərə hədəf olacaqlar.
Bu, Qasım bəyin həyatındakı qara zolaq idi.
Xındırıstan kəndinə hücum edən hökumət
adamları şairin oğlu Nəcəfqulunu,
qardaşoğlusu İsgəndər bəyi də həbs edib
aparmışdılar. Şeirlərindən savayı o hadisələrlə
bağlı Qasım bəy Zakirin yazdığı rəsmi
bir məktubda qalır. Həmin kağızı 1850-ci il
oktyabr ayının 24-də Qafqaz Canişinliyinə,
Qarabağ işlərinə nəzarət edən general-leytenant
knyaz Beybutova yollayıb. Qasım bəy Zakirin o məktubu
yazdığı günlərdə nələr çəkdiyini
hiss etməkçün gərək naməni qaçaraq yox,
sətir-sətir oxuyasan. Çünki bu məktub yalnız
Zakirin həmin günlərdəki həyəcanlarını
və pərişanlığını əks etdirmir, həm
də bütün baş vermişlərin gerçək
tarixçəsidir.
Qasım bəy “mən bəyzadələrdən və
əsl ocaq sahiblərindən varam” yazır və Cavanşirlər
nəslindən olmasını, əsl bəy titulu
daşımasını öz əli ilə bir daha təsdiqləyir.
Davam edir ki, “özüm də 65 sinnini tamam eyləmişəm”.
Bəzən elmi ədəbiyyatda Qasım bəy
Zakirin doğum tarixini dəqiq göstərmək ətrafında
mübahisələr düşüb. Biri 1784 göstərib,
bir ayrısı 1785, digəri 1787, hətta 1790 yazanlar da olub.
Söz yox, doğum tarixini Qasım bəyin özündən
yaxşı bilən olmaz və 1850-ci ildə bildirirsə ki,
bu məktubu yazanda 65 yaşına çatıb, demək, təvəllüd
tarixi də buna uyğun hesablanmalıdır.
“Hənüz məndən xilaf-izabitə iş baş
verməyib və dəftərxanalarda mənim adıma bir hesab
mərqum deyil”.
Zakirin danışığı da, şeirinin dili də
sadə olub və anlaşıqlı, aydın el dilidir ki, var.
Ancaq belə ifadə tərzi Zakir dövrünün rəsmi
məktubyazma üslubudur ki, oturuşmuş ənənəyə
uyğun olaraq rəsmi müraciətlərdə qəlibləşmiş
ifadələr, ərəb-fars kəlmələri gen-bol
işlənərdi.
Və gəlir keçən il baş vermiş hadisənin
- Tarxan Mouravovun 700 nəfərlik dəstə ilə kəndə
hücum etməsinin üstünə: “Nəhayət, şimdi
bir il tamam olur ki, Şuşa şəhərinin
uyezdninaçalniki knyaz Tarxan Mouravov öz ixtiyaratının
zoru ilə və polkovnik Cəfərqulu ağanın təhriki
ilə bicürm-günah (heç bir günahı olmadan -
R.H.) və bitəhqiq-iməratib (işləri də
araşdırmadan - R.H.) mənə və mənə təəllüq
(mənə aid - R.H.) Xındırıstan kəndini təmamən
700 atlı ilə, o cümlədən, Cəfərqulu ağa
olsun, bir növ taxtüqarət edibdir ki, tamam ac və
möhtac qalmışıq. Və o zülmlər ki bizlərin
başına gətirilib, əvvəldən axıra heç
bir kəsin başına gəlməyib. Əvvəla, mənə
xəlayiq içində rubəru (camaat arasında
üzümə qarşı - R.H.) föhşlər deməklə
mənim nəcabətimi bilmərrə itirib; ikinci, mənim və
övladımın 19 baş əyalımızı həddən
ziyadə bihörmətlik ilə Şuşa şəhərinə
zəval aparıb, hənüz o cümlədən mənim
oğlum Nəcəfqulu bəyi və qardaşım oğlu
İsgəndər bəyi bicürm-günah qanunsuz bu ərz-i
müddətdə məhbus etmək ilə bizləri həddən
ziyadə borclu edib. Ona binaən məniki tuğra ərizə
Şamaxı quberniyasına və bir tuğra ərizədəxi
canişin həzrətlərinə dörd ay üç həftə
olur ki, pişnihad etmişəm. Hənüz mənə rizaməndlik
hasil olmayıb. Şimdi sizin ədalət və mürüvvətinizə
ümidvar olub dördüncü ərizədir ki, pişnihad
edib istida edirəm ki, Allah-təala xatirinə bir nəfər
etibar edən çinovnik təyin buyurasız ki, ...təhqiq-i
məratib olub haqq olan tərəfə rizalıq mərhəmət
oluna.
...Ba vicudi inki, Xındırıstan kəndi kimi
Qarabağ vilayətində kəsbkar füqəra kənd
yoxdur və mənim kimi fərağat və öz halı ilə
dolanan adam da yoxdur”.
Bəy ola-ola elə rəiyyət kimi güzəran
keçirməsi haqda başqalarının dediklərini bu
cümlələri ilə Zakir bir daha özü də təsdiqləyir.
Bu bir məktub idi ki, Qasım bəy rəsmən
müşkülü barədə hökumətə şikayətlənir,
məsələnin ədalətlə
araşdırılmasını diləyirdi. Ancaq o, həm dəvə
daha əvvəl şair idi axı. Hökumətə göndərdiyi
məktub lap illərcə dəftərxana küncündə
tozlana-tozlana qalıb unudula da bilərdi. Ancaq Zakir qələmindən
çıxan şeirləşən “ərizə” artıq
hansısa hökumət məqamına, ya məmura yox,
birbaşa tarixə ünvanlanırdı, bu müraciətin
indi və gələcəkdə oxunmaması, eşidilməməsi
mümkünsüz idi.
Üç ildən əfzundur iki fərzəndim
Sürülüb qürbətə, dağılıb
kəndim.
Piranəsərlikdə havadan endim,
Necə olar edəm seyr-i gülüstan?
Acı günlər davam edirdi. Qasım bəyin həbs
olunmuş oğlu Nəcəfqulunu və qardaşoğlusu
İsgəndəri əvvəlcə Voronejə, oradan da
Kaluqaya sürgün etmişdilər, ancaq şairdən əl
çəkmək fikirləri yoxdu. Onun özünü də
Qarabağdan ayırıb Bakıya sürgün edirlər.
Amma bunu edə-edə başqa bir ayrılığı da
törədirlər - Qasım bəyi ailəsindən cüda
salırlar. Arvad-uşaq qalır Qarabağda, o özü isə
Bakıda - sürgündə. Ancaq bu qüssəli günlərində
də Zakiri sınmağa qoymayan, ona güc, ümid, təsəlli
verən dayaq vardı - etibarlı dostlar! Belə sidq ürəklə
bağlandığı sirdaşlarından ikisi xüsusilə
seçilirdi: İsmayıl bəy Qutqaşınlı, bir də
Mirzə Fətəli Axundzadə.
Mirzə Fətəlinin kimləri qəlbinə
yaxın tutması haqda sözləri var: “O kəslər ki
xalqını sevir və onun mədəniyyətinin tərəqqisinə
kömək edir, o insanlar mənim dostum və müxlisimdir”
Mirzə Fətəlinin Zakirlə
mehribanlığı və qarşılıqlı sədaqəti
digərləri ilə olan rəfiqliyindən daha dərində
idi. Zakir məhz Səbuhinin umduğu xalqı sevən, elin mədəni
tərəqqisinə çalışanlardan idi. Qasım bəyi
Mirzə Fətəli ilə canbir qəlb edən əqidə
ortaqlığı, məslək şərikliyi idi.
Mirzə Fətəli hələ 1840-cı ildə
Mirzə Şəfi Vazehlə birlikdə çar hökumətinə
müraciət etmişdi ki, ona ana dilində litoqrafiya -
çapxana açmaq üçün icazə verilsin.
Rüsxət də verilmişdi və Axundzadənin həmin mətbəədə
nəşr etmək istədiyi ilk iki kitabdan biri Vaqifin, digəri
Qasım bəy Zakirinki idi.
Mirzə Fətəli əlyazmasını Qasım bəydən
almışdı və nəşrə hazırlanan həmin
nüsxə səhifələrindəki Mirzə Fətəli
qeydləri ilə bu gün ortadadır.
O əlyazmaya bir də qayıdarıq, hələliksə
1850-ci ilə, Bakıya, sürgündə xiffət çəkən
Zakirin yanına gedək. Dərd-qəm əhatəsində,
özü Bakıda naçar durumda. Əli kimsəyə
çatmır, ailəsi Qarabağda başsız qalıb,
dolanışıq sıxıntıları ilə
çapalayır, oğlu ilə qardaşoğlusu Rusiyanın
ucqarlarında həbsdə. Bu çətin günündə
də yenə ona kömək Mirzə Fətəlidən gəlir.
O, hökumətlə münasibətlərindən, Rusiya cəmiyyətinin
yuxarı təbəqəsindəki seçmə insanlarla əlaqələrindən
istifadə edərək Qasım bəy Zakirin Bakı
sürgünündən azad edilməsinə nail olur.
Dostlar, ona arxa dayananlar öz yerində, ancaq bu əzablı
günlərdə Qasım bəyin ruhdan düşməməsinin,
şax dayana bilməsinin əsas səbəbi onun mətinliyi,
sarsılmaz iradəsi idi. Daxili qüvvəti, əyilməzliyi
həmin günlərdə yazdığı və and, əhd
kimi səslənən şeirlərində də əks
olunub.
Rah-imüsibətdə keçmişəm candan,
Müxənnəsdir qorxan bir qaşıq qandan.
Qasım bəy Zakirlə Mirzə Fətəli Axundzadənin
ülfətinin, dostluğunun bir başqa tarixi sübutu da var.
Zakir ətrafındakı düşüncələrində
Firidun bəy Köçərli diqqətəlayiq bir təfərrüata
da toxunur ki, “əgərçi Zakirin nəsr ilə
yazdığı bir əsər də olsa, biz təsadüf
etmədik, vəli bəzi şəxslərin rəvayətinə
görə, Mirzə Fətəli Axundov tərtib
qıldığı “Hacı Qara” komediyası Qasım bəyin
nətice-yi xəyalatıdır ki, nəsr ilə yazıb
mirze-yi mərhuma təqdim edibdir. O, dəxi məzkur vaqiəni
“Sərgüzəşt-i mərd-i xəsis” ünvanı ilə
indiki dona salıbdır”.
Bu rəvayət nə dərəcədə dəqiqdir,
söyləmək çətindir. Ancaq Firidun bəy
Köçərli kimi son dərəcə ciddi bir
araşdırıcı hətta babalı söyləyənlərin
boynuna atsa da, lap şayiəni belə təsadüfi mənbəyə
arxalanaraq yazısına gətirməzdi.
Zakirsə nəsr yazmağına yazıb və bu sahədə
qələm çalmasının təsdiqini də
özü edir:
Şikəstə Zakirəm, nəsri bilirdim cümlədən
əfzun,
Düşəndə rişte-yi nəzmə çəkərdim
bəs dür-i məknun,
Künun sövda-yi eşqin bir sayaq etmiş məni məğmun,
Dəxi məndən təvəqqe etməyin əşar-i
xoşməzmun.
Ancaq Qasım bəy Zakirlə Mirzə Fətəli
Axundzadənin saf münasibətlərinin bir anı da var ki,
çox sevimlidir və daha şayiə, rəvayət yox, həqiqətlərin
gözəlidir.
1854-cü ildə Qasım bəy xoşbəxtlərin
xoşbəxti idi. 70 yaşına çatmışdı və
ömründə elə hadisə baş vermişdi ki, bu
yaşına qədərki bütün acıları
canından çıxaracaq gücdə idi.
1854-cü ildə “Qafqaz” qəzetinin 29-cu sayında
Mirzə Fətəli Axundzadənin bir şeiri işıq
üzü görür və Qasım bəyə sayğı
ilə üz tutaraq Səbuhi ona “atam” deyir.
Və çox keçmir həmin qəzetin 50-ci
nömrəsində Zakirin də şeiri çıxır,
Qasım bəy də eyni məhəbbətlə Mirzə Fətəliyə
“Əziz fərzəndim” deyə müraciət edir.
Tariximizin, mənəviyyatımızın, zövqümüzün,
sözümüzün o mərhələsi idi ki, sərhəddə
dayanan kimiydik. Bir çox köhnəlmişlərdən
ayrılıb yeniliyə doğru can atırdıq. Bu qətiyyən
sadə olmayan yolda Zakirlə Mirzə Fətəli öndə
gedənlər, yenilik gətirənlər, yıpranmış
qəlibləri sındıranlar və əlbəttə ki,
müqavimətlərlə, təzyiqlərlə, dodaqbüzmələrlə
də ən çoz üzləşənlər idilər.
İki nəfər idilər, ancaq onlara, yüzlərə
bərabərdilər. Çünki ruhca, ürəkcə, əqidəcə
birdilər. Çünki bu ona ata qədər sevimli, o buna
oğul qədər əziz idi.
Bunca doğmalıq olmasa, sıldırımlar necə
aşılar?!
4 sentyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .-2024.- 7 sentyabr.(¹162).- S.18-19.