Ekzistensial həyatlar və ya soyuq
şəhərlərin filmləri
Esse
Norveçli rejissor Yoahim Trier 2006-cı ildə
"Reprise" ("Təkrar"), 2011-ci ildə "Oslo, 31
avqust" və 2021-ci ildə "Dünyanın ən pis
adamı" filmlərini çəkərək Oslo
trilogiyasını tamamladı. Bu filmlərdə Yoahim Trier
Oslodakı orta sinif ailələrindən olan gənclərin,
yazıçıların və illüstratorların şəhərinə,
dost və ailə münasibətlərinə, ekzistensial
mübarizələrinə, şəxsiyyətlərini itirməsinə,
şəxsiyyət axtarışlarına, bədbəxtlik,
çaşqınlıq və durğunluqla dolu gündəlik
həyatlarına diqqət yetirir. Kamera vasitəsilə hər
bir personajın intellektual və emosional dünyalarına dərindən
enərək bizi də bu səyahətə məcbur
qılır.
Yoahim Trier ilk filmi "Təkrar"da diqqətini
Osloda yaşayan, bəziləri yazıçı, bəziləri
isə musiqiçi olmaq üçün mübarizə aparan
bir qrup dosta yönəldir. İlk romanı işıq
üzü görən və tənqidçilərdən
çox müsbət rəy alan Filip (Anders Danielsen Lie)
romanın gətirdiyi şöhrətə və mühitə
baxmayaraq, uzun müddət psixoloji müalicə alır, sonra
yazmamaq qərarına gəlir. Onun yaxın dostu Erik (Espen
Klouman Hoiner) ilk kitabının çap olunacağını
öyrənir və bu müddətdə Oslo ədəbi dairəsinə
daxil olmağa başlayır. Henri Ceymsin 1888-ci ildə
yazdığı "Ustad dərsi" qısa hekayəsi
"Təkrar" filminin əsasını təşkil edir.
Hekayə bir rəssamın yaşadığı burjua və
sənətkar həyatının dilemması və ziddiyyətləri
ilə irəliləyir. "Təkrar"da Erik və Filipin
qayğıları iqtisadi problemlərdən kənara
çıxır və onların yaradıcılıq proseslərinə,
mənəvi qırılmalara, münasibətlərə və
nəyi seçə biləcəkləri və nədən
imtina edə biləcəklərinə yönəlir.
Ssenarisini Trierin Eskil Foqtla birlikdə yazdığı
"Oslo, 31 avqust", 1963-cü ildə Louis Mall tərəfindən
"Vill" romanı əsasında kinoya
uyğunlaşdırılmış "İçimizdəki
yanğın" filminin müasir dövrümüzə
uyğunlaşdırılmasıdır. Filmdə intellektual və
iqtisadi cəhətdən güclü ailədə
böyüyən, lakin təhsilini yarımçıq qoyan
narkoman Andersin (Anders Danielsen Lie) hekayəsi diqqəti çəkir.
Osloda iş müsahibəsindən sonra köhnə
dostları ilə görüşən Anders yeni həyatına
uyğunlaşmaq üçün uzun müddət müalicə
aldığı terapiya mərkəzində bir gün istirahət
edir. Dostlarının problemləri, səthi və istehzalı
söhbətləri, keçmiş təcrübələrinin
xatirələri ilə Oslo gecələrində spirtli
içki, seks və yeni məşğuliyyətlərin
olduğu bir mühitə addımlayır. Ancaq bütün bu
mühitlər və münasibətlər onun yenidən həyata
bağlanmasına deyil, aid olmadığı bu dünyadan
qopmasına səbəb olur.Trierin 2021-ci ildə Eskil Foqtla
birlikdə yazdığı və Kann Film Festivalında
aparıcı aktrisa Renata Reynveyə (Culi) "Ən
yaxşı aktrisa" mükafatını
qazandırdığı "Dünyanın ən pis
adamı" filmində tibb təhsilini yarımçıq
qoyan və fotoqraf olmağa qərar verən Culinin skandinav
soyuğu kimi ürpərdici həyatını izləyirik.
Culi həyatının mənasını axtararkən,
özünü və hisslərini kəşf etməyə
çalışarkən bir məclisdə tanış
olduğu və aşiq olduğu Aksel (Anders Daielsen Lie) ilə
yaşamağa başlayır. Akselin intellektual dünyası,
dost çevrəsi və kitab təqdimat mərasimləri
arasında getdikcə daha çox tənha hiss etməyə
başlayan Culi özündən uzaqlaşmağa
başladığı bu mühitə və münasibətə
son qoyur. Bir gecə o, dəvətsiz qatıldığı
bir məclisdə Elvindlə (Herbert Nordrum) tanış olur.
Filmdə Culi həyatı daim sorğulayan, məna və məqsəd
axtarışında olan, təhlükəsiz həyatından
əl çəkib hər dəfə yeni suallarla həyata
yenidən başlamaq cəsarətinə malik güclü
qadın obrazını yaşatmağı bacarır.
"Təkrar", "Oslo, 31 avqust" və
"Dünyanın ən pis adamı" - Oslo
trilogiyasında Aksel, Anders, Erik, Filip və Culinin
yaşadıqları kiçik nüanslarla fərqlənsə
də, ümumiyyətlə, eyni problemlərlə
formalaşır. Orta səviyyəli müasir insanların həyatından
bəhs edən bu filmlərdə cəmiyyətin və ya
özlərinin gənclərdən gözləntiləri
onların ictimai təbəqəsi, sosial mühiti və
münasibətləri vasitəsilə üzə
çıxır. Ailələrinin onlara təqdim etdiyi fikirlər,
anlayışlar və ya gözləntilər onların
dünyasına aid deyil və bu, bəzən həmin ailədə
böyüyən gənclər üçün təzyiq
elementinə çevrilə bilir. Bu təzyiq onların yeni
yollar axtarmasına və ya xilas yolları tapmasına səbəb
ola bilər. Rejissor öz filmlərinə temporal
sıçrayışları daxil edir. Onun filmlərində
zaman dayanır, irəli və ya geri çəkilir ki, film
reallığı ilə personajların xəyalları
bir-birinə qarışsın. Məsələn,
"Dünyanın ən pis adamı" filmində Culinin
Aksellə rutin münasibətində tıxanma yarananda rejissor
Culiyə vaxt verir, vaxtı dayandırır və bu müddət
ərzində Culi arzusunu gerçəkləşdirir və
yoluna davam edir. Yeni bir qərarla yeni münasibətə
başlayır. Trier filmlərində təkrarları ehtiva
edir, beləliklə, personajların düşdüyü
ümidsizliyi görünən bir şeyə çeviri, eyni
zamanda tamaşaçılara eyni anda bir çox şeyi
yaşamağa imkan verir. Filmlərin həm mövzu, həm də
texniki kontekstində Yeni Dalğa kinosundan təsirlənən
Yoahim Trier tamaşaçıya intellektual tələblər də
qoyur. Tamaşaçılar filmlərdəki personajların
yaşadıqları real dünyanın ekzistensial
axtarışlarını, həzin dalğalar və
yadlaşmalarını izləməklə yanaşı, tarix,
musiqi, ədəbiyyat və rəssamlıq sahələrində
də qısa səyahətə çıxırlar. Hər
üç filmdə personajların münasibətlərində,
karyeralarında və həyat gözləntilərində
qeyri-sabitlik və bədbəxtlik davam edir və buna görə
də onlar yeni axtarışlara, daxili suallara və tənhalığa
qayıdırlar. Hər üç filmdə sevgi əsas yer
tutur. Ancaq adət etdiyimiz balanslaşdırılmış
emosional münasibətdən fərqli olaraq bunlar bəzən
bir-birindən yapışmağa və münasibəti
şübhə altına almağa, uzaqlaşmağa və ya
geri dönməyə açıqdır. Bütün bunlarla
rejissor gərgin əhval-ruhiyyəsi və dəyişən
perspektivləri ilə daha sakit görünən, dəyişən
sürət və zamanla irəli-geri hərəkət edən
personajların daxili narahatlığını, şəxsiyyət
axtarışını, ekzistensial itkisini və müasir
dövrün fərdiliyini ekrana çatdırmağı
bacarır. Həm də inkişaf etmiş bir ölkədə
orta təbəqə gənclərinin hekayələri vasitəsilə.
Trierin hər üç filmində personajların
reallıqları, həyatla bağlı sualları və
qayğıları bir-biri ilə üst-üstə
düşür. Gündəlik həyatın
dağıdıcılığına hər zaman
hazırdırlar və onlar üçün öz həyatlarının
mənasını axtarmaq və yaşamaqdansa, o həyatı
müzakirə edə bilmək daha vacibdir. Onların
axtarışında heç bir iqtisadi gözlənti və
ya güc yoxdur, həyatlarını mənalı etmək və
məqsəd gözləmək vacibdir. Trilogiyanın ilk iki
filmində ekzistensial problemləri olan personajlar kişi olsa da,
son filmdə Culi tək bir kateqoriyaya sığmayacaq qədər
əhatəli və sorğu-sual içində olan
çoxşaxəli qadın obrazı kimi diqqəti çəkir.
Rəvan CAVİD
525-ci qəzet.-2024.-10 sentyabr №(163).- S.11.