"Qəmərin
toyu"
YAXUD ZAVALLI QADININ HEKAYƏTİ
Mirzə Cəlilin köməyi və fəal
iştirakı ilə Həmidə xanımın ata
mülkündə açdığı oğlanlarla
qızların birgə oxuyacaqları məktəbə
şagird toplanışından qabaq ümumi
yığıncaq keçirildi. Hər ikisi elmin, təhsilin nə
olduğunu, əhəmiyyətini, xalqa hansı fayda gətirəcəyini
valideynlərə başa salaraq uşaqlarını oxumağa
qoymaq üçün onları yola gətirməyə çalışdı.
Kəhrizlilər Mirzə Cəlilə də, Həmidə
xanıma da böyük hörmət və ehtiram bəslədiklərinə
görə tərəddüd etmədən
övladlarının, xüsusilə də,
qızlarının məktəbə getməsinə həvəslə
razılıq verdilər. Həmidə xanımın əmisi
oğlu Əliş bəy Cavanşir isə hamıya nümunə
olsun deyə, altı yaşlı qızı Qəmərin əlindən
tutub, özü məktəbə apardı. Sentyabrın 1-də
məktəb otuz oğlan və on qızla fəaliyyətə
başladı. Qızlar arasında sinif jurnalına birinci Qəmərin
adı yazıldı. Onda 1909-cu il idi...
Qəmər Kəhrizlidə cəmi bircə il oxudu. Həmidə
xanım Tiflisə gedərkən onu da özüylə
apardı və Qəmər təhsilini orda davam etdirdi. Onun dərslərinə
çox vaxt Mirzə Cəlil özü nəzarət edirdi.
Başı çox qarışıq olanda isə ədib bu
işi həmin vaxtlar onun evində yaşayan Əziz Şərifə
və Əhməd Perinova tapşırırdı. Qəmər
iki ilə yaxın Tiflisdə yaşayıb-oxudu. Hələ
kiçik qızcığaz ikən çoxlu tarixi günlərə
şahidlik elədi, maraqlı hadisələrlə
qarşılaşdı. Burda dahi Sabiri gördü, onun həmsöhbəti
oldu. Tiflisə müalicəyə gələn Mirzə Ələkbər
Sabir dostu Cəlil Məmmədquluzadənin evində xəstə
yatırdı. Həmin vaxtlar onunla elədiyi bir söhbəti
Qəmər heç vaxt yadından çıxara bilmirdi, həmin
anları belə xatırlayırdı: "Sabir əminin o
mehriban surəti indi də gözlərimin
qabağındadır. Bir dəfə məktəbdən gəlib,
gördüm ki, evdə ondan başqa, heç kəs yoxdur.
Mirzə uşaqları götürüb, harasa getmişdi.
Fikirləşdim ki, yəqin harasa qonaq gediblər. Çox məyus
oldum. Mənim bu halımı görən Sabir əmi
soruşdu:
- Bala, niyə bikefsən?
Ağlamsına-ağlamsına dedim:
- Gediblər, məni aparmayıblar!
Dedi:
- Sən uşaqsan axı!
Dedim:
- Sabir əmi, sən ki böyüksən, bəs səni
niyə aparmayıblar?
- Mən də naxoşam, ona görə.
Yadımdadır, Tiflisdə məşhur Azərbaycan
artistlərindən olan Göyərçin xanım Sabiri
yoluxmağa gələr, onun üçün konfet gətirərdi.
Xəstə şair bu konfetdən biz uşaqlara da
paylardı..." (Qəmər xanım Cavanşir.
"Böyük ədib, böyük mürəbbi".
"Bakı" qəzeti, 29 yanvar 1966-cı il, № 24)
1910-cu ilin sonlarında Cəlil Məmmədquluzadə
bir sıra obyektiv səbəblərə görə "Molla
Nəsrəddin" jurnalının redaktorluğunu müvəqqəti
olaraq Məmmədəli Sidqiyə tapşırıb,
Qarabağa dönəndə qızı Münəvvəri,
onunla gimnaziyada bir yerdə oxuyan rəfiqəsi Mariya
Jukovanı və Qəməri də özü ilə Kəhrizliyə
gətirdi. Qəmər təhsilini kənddə davam etdirməyə
başladı. Həmin vaxt çoxları qızlarını
artıq məktəbə qoymaq istəmirdi. Amma Qəmərin
yenidən burda oxuması bəzi valideynləri öz
övladlarını məktəbə göndərməyə
vadar elədi. Məktəbdə dərsləri Molla Səfi
Axundov, Olqa Alekseyevna, Mariya Afanasyeva, arabir Mirzə Cəlil
özü və o vaxtlar on altı-on yeddi yaşlarında olan
Münəvvər xanım deyirdi.
Mirzə Cəlilin qardaşı həbsxanadan yenicə
azad olunmuş Mirzə Ələkbər Məmmədquluzadə,
şair Mustafa bəy Behbudov, həkim Əbdülkərim bəy
Mehmandarov və ümumiyyətlə, dövrün bir çox
tanınmış ziyalıları vaxtaşırı Kəhrizliyə
gəlir, Həmidə xanımın qonağı olurdular. Və
gənc Qəmər də Həmidə xanıma hayan duraraq gəlib-gedənlərə
qulluq göstərməkdə əlindən gələni
edirdi. Mirzə Ələkbər Şuşa bəylərindən
olan dostu Bəhram bəy Vəzirovu da özüylə arabir
Mirzə Cəlilgilin məclislərinə gətirirdi. Bəhram
bəyin gözəl tar çalmağı, Mirzə Ələkbərin
isə pəsdən oxumağı vardı və onlar öz
ifaları ilə dinləyiciləri feyziyab edirdilər. Bəzən
Mirzə Cəlil də kamançasını
götürüb, bu "musiqiçilər"ə
qoşularaq məclisi daha da rövnəqləndirirdi.
Qəmər xanım demək olar ki, Həmidə
xanımın mülkündə qurulan bu məclislərin
hamısında iştirak edirdi. Bir gün isə... Bir gün
Bəhram bəyin adamları ona elçi düşdülər.
Anası qızının çox kiçik olduğunu
bildirib, qəti etiraz elədi. Həlledici söz isə
atasının idi. Əliş bəy "hə" dedi və
az sonra on dörd yaşlı zavallı qızcığaz Bəhram
bəyin evinə gəlin köçdü. Vaxtı
çatanda ailədə bir oğlan uşağı
dünyaya gəldi. Ona ulu babası "Batmanqılınc"
ləqəbli Məmməd bəyin adını verdilər...
Çox çəkmədən Nikolay hökuməti
öz ömrünü başa vurdu. Ölkənin hər
yerində olduğu kimi Qarabağda da hərc-mərclik
dövrü başlandı. Sonra Sovet hakimiyyəti quruldu və
Qarabağdan çoxlu ailə təzə hökumətdən
ehtiyatlanıb, Arazın o tayına üz tutdu. Mirzə Cəlil
Həmidə xanımla, övladları Münəvvər,
Müzəffər, Midhət, Ənvərlə birlikdə
qardaşı Mirzə Ələkbəri, bacısı Səkinənin
oğlu Teymuru, Həmayılı, Bəhramı, onun
ata-anasını, qulluqçuları Xanımcanı,
Nağını, Şirini, Qönçəni, Qəməri
və başqalarını da götürüb, özüylə
apardı. Onlar yolda böyük çətinliklərlə
qarşılaşdılar. Qaçaq-quldurlardan qoruna-qoruna,
gizlənə-gizlənə özlərini birtəhər
Əhərə çatdıra bildilər. Xoşbəxtlikdən,
şəhərin hakimi Mirhəbib ağa Mirhaşım
ağa oğlu Bəhram bəy Vəzirovla tanış
çıxdı. Daha doğrusu, vaxtilə onlar Tiflis
gimnaziyasında bir yerdə oxumuşdular.
Mirhəbib ağa çoxsaylı qonaqlarını
hörmət-izzətlə qarşılayıb, bir neçə
gün evində saxladı. Əhər şəhərində
onlar bir çox maraqlı əhvalatların şahidi oldular.
Mirzə Cəlil sonralar özünün "Xanın təsbehi"
hekayəsində bu hadisələrdən birini qələmə
almışdı...
Bir neçə gündən sonra Qarabağdan gələn
köçkün dəstəsi Təbrizə varid oldu. Yerbəyer
olandan sonra Mirzə Cəlil "Molla Nəsrəddin"in nəşrini
bərpa eləmək fikrinə düşdü. Xeyli müddət
hazırlıq işləri görüldü. Jurnal
özünün Təbriz nəşrinə başladı.
"Molla Nəsrəddin"in nəşr olunmasında
İranın bir çox mütərəqqi adamları
yaxından iştirak edir və əllərindən gələn
köməyi əsirgəmirdilər. Qəmər xanım və
digər gənclər jurnalın xırda-para işlərində
Mirzə Cəlilin ən yaxın köməkçilərinə
çevrilmişdilər.
Günlərin bir günü Mirzə Cəlil teleqram
aldı ki, onu Bakıya işləməyə dəvət
edirlər. Elə bu zaman Qəmərin atası Əliş bəy
də Təbrizə gəlib-çıxdı və gətirdiyi
məktubları Həmidə xanıma verdi. Onlardan birini
Şuşadan bu ailənin ən yaxın dostu, həkim
Əbdülkərim bə Mehmandarov yazmışdı. O, Mirzə
Cəlili də, Həmidə xanımı da məsləhətləşmədən
İrana getdikləri üçün ərkyana qınayır
və tezliklə Qarabağa qayıtmalarını xahiş
edirdi. Məktubların birində isə deyilirdi ki, Həmidə
xanımın öz evinə qayıtmasına və
mülkünü yenə özünün idarə etməsinə
təzə hökumət icazə verir...
Nəhayət, bir neçə dəfə məsləhət-məşvərət
etdikdən sonra, 1921-ci ilin may ayında Mirzə Cəlilgil vətənə
döndülər. Lakin Bəhram bəy Vəzirov həmişəlik
Arazın o tayında qalmağı üstün tutdu. Qəmər
xanım isə ərinin orda qalmaq təklifini qəbul etmədi,
üçyaşlı oğlu Məmmədi də
götürüb, Həmidə xanımgillə birlikdə
Qarabağa qayıtdı.
...Həmidə xanımla Qəmər xanım
qohumluqdan əlavə, aralarında otuz il yaş fərqi
olmasına baxmayaraq, həm də yaxın rəfiqə,
ayrılmaz dost idilər. Sözün həqiqi mənasında,
onlar bir-birindən ayrı dura bilmirdilər. Həmidə
xanım hara gedirdisə, Qəməri də özüylə
aparırdı.
1928-ci ilin yayında Qəmər xanım da, oğlu Məmməd
də ağır malyariya xəstəliyinə tutulmuşdu. Hər
ikisinin həm havalarını dəyişməyə, həm
də ciddi müalicəyə ehtiyacı vardı. Həmidə
xanım ailəlikcə Şuşaya istirahətə gedəndə
onları da özü ilə apardı. Şəhər
bazarına yaxın bir yerdə şirniçi Rza
İbrahimovun (tarzən, respublikanın əməkdar artisti Sərvər
İbrahimovun atası - V.Q.) evində iki otaq kirayə elədi.
Qəməri və doqquz yaşlı oğlu Məmmədi həm
uzun müddət müalicə etdirmək, həm də
oxutmaq, onlara əməlli-başlı savad vermək də
lazım gəlirdi.
Şuşada Qəmər xanım həm məişət
işlərində Həmidə xanıma kömək edir, həm
də müəyyən olunmuş vaxtlarda xəstəxanaya iynə
vurdurmağa gedirdi. Xəstəxananın diş həkimi Raxil
Lvovna Leven-Berlin Qəmər xanıma səliqəli və təmizkar
olduğuna görə ürəkdən vurulmuşdu. Ona
görə də onu yanında işə düzəltmişdi.
Sonralar Qəmər xanım tibb bacısı kursunu da
bitirmişdi. Artıq o, həkimlərin tapşırığı
ilə evlərə gedir, xəstələrə iynə vurur,
onların qayğısına qalırdı.
Həmidə xanım isə işdən sonra Qəmərlə
şəxsi məşğul olur, Kəhrizli məktəbində
və Tiflisdə az-çox öyrəndiklərini təkrarladır,
onu rus və Azərbaycan dillərində sərbəst
yazıb-oxumağa alışdırırdı. Qəmər
asudə vaxtlarında mütaliə də edir, savadını,
biliyini bacardıqca artırmağa
çalışırdı. Çox çəkmədən
bu gənc qadın çadrasını da atdı, fəal bir
ictimaiyyətçi kimi Şuşanın mədəni həyatının
inkişafında öz sözünü dedi.
Həmidə xanım şəhərdə səhiyyə
işçilərindən ibarət kiçik bir dərnək
də yaratmışdı. Bura, əsasən, həkimlər,
tibb bacıları, əczaçılar daxil idi. Dərnək
üzvləri vaxtaşırı İsa bulağına,
Daşaltıya, Səkili bulağa və başqa səfalı,
görməli yerlərə gəzməyə
çıxır, axşamlar isə növbə ilə
bir-birlərinin evinə yığışaraq teatr
tamaşalarından parçalar göstərir, konsertlər
verir, rəqs gecələri təşkil edirdilər. Bu tədbirlərin
ən fəal iştirakçılarından və öndə
gedənlərdən biri də heç şübhəsiz, Qəmər
xanım idi.
Qəmər xanımgil xeyli müddət Şuşada
qaldılar. Buranın təmiz, büllur kimi saf
havasının təsiri və aldıqları müalicələrin
nəticəsində o da, oğlu da getdikcə
yaxşılaşmağa başladı. Artıq bir neçə
aydan sonra hər ikisində bu xəstəlikdən heç bir
əsər-əlamət qalmamışdı.
Mirzə Cəlilin xəstəliyi ilə əlaqədar
Həmidə xanım Bakıya getməliydi. Lakin bütün
varlığı ilə ona bağlanmış Qəməri və
oğlu Məmmədi tək qoyub, daha doğrusu, talelərinin
ümidinə buraxıb, getmək istəmirdi. Ona görə
də Mirzə Cəlilə məktub yazıb, onlar
üçün ayrıca bir mənzil kirələməyi
xahiş elədi. Amma münasib bir ev
tapılmadığından Qəmər xanımgil istər-istəməz
bir müddət də Şuşada qalmalı oldular. Bu
başıkəsik ailəni tək qoymayan Həmidə
xanımın bir ayağı Bakıda, bir ayağı isə
Şuşada idi. Nəhayət, o, Qəmərlə oğlunu
götürüb, Bakıya apardı və ana-bala Mirzə Cəlilin
evində yaşamağa başladı, onun ailə üzvlərinə
çevrildilər.
Dövrün yazıçıları, şairləri,
dramaturqları, aktyorları, ümumiyyətlə, müxtəlif
sahələrdə çalışan ziyalılar tez-tez Mirzə
Cəlilin qonağı olur, saatlarla yaradıcılıq
söhbətləri edirdilər. Heç şübhəsiz
ki, onlar ədibin ailə üzvlərini də yaxından
tanıyırdılar. Gənc Cəfər Cabbarlı da həmin
vaxtlar Cəlil Məmmədquluzadə ilə dostluq edir, yeri gələndə
böyük dramaturqdan məsləhətlər alırdı.
O, Qəmər xanımın çadrasını atan ilk fəal
qadınlardan biri olduğunu bilirdi. Ona görə də gənc
dramaturq və ssenariçi 1928-ci ildə azərbaycanlı
qadınların azadlığa çıxmasından bəhs
edən "Sevil" əsərini ekranlaşdırarkən Qəmər
xanımı baş rolda çəkilməyə dəvət
elədi. Mirzə Cəlil gənc dostunun bu fikrini bəyənib
alqışlasa da, Qəmərin atası Əliş bəy bu
işə qəti və kəskin etirazını bildirdi.
Qəmər xanım evdə Həmidə
xanımın ən yaxın köməkçisi idi. Həm də
rəfiqələri Qönçə, Gülşən və
Suruş Vəzirovlarla birlikdə "Molla Nəsrəddin"
jurnalının nüsxələrini abunəçilər
üçün büküb hazırlayırdı. Mirzə Cəlil
masa arxasında oturub işlərkən Qəmər ona qulluq
edir, çay-çörəyini verirdi. Bir dəfə Qəmər
çay gətirərkən Mirzə Cəlil gözlənilmədən
üzünü ona tutub dedi: "Qəmər, qızım,
axı mənim bu bacoğlum Teymur səninlə ailə həyatı
qurmaq istəyir, nə deyirsən?! Razısan?" Qəmər
utancaqlıqla başını aşağı salıb,
razılıq əlaməti olaraq susdu... Sən demə...
Teymur hələ neçə il bundan əvvəl Xan kəndində
hərbi qulluqda olarkən tez-tez Şuşaya Həmidə
xanımgilə gəlirdi. O, Qəmərə vurulmuş, hələlik
isə bunu heç kəsə bildirməmişdi. Yalnız
1930-cu ildə əsgərliyini başa vurub, Bakıya
qayıdanda ürəyindəkiləri açıb
dayısına bildirmişdi. Və nəhayət, Teymurla Qəmərin
izdivacı baş tutdu. Toyqabağı Mirzə Cəlil
özlərinə pal-paltar almaq üçün onlara pul
verdi.
Cəlil Məmmədquluzadə hələ 1918-ci ildə
bu zavallı qadının uğursuz ailə həyatından bəhs
edən "Qəmərin toyu" adlı bir pyes
yazmışdı. Hətta əsərin bəzi hissələrini
Həmidə xanıma oxumuşdu. Bacısı oğlu ilə
Qəmərin toyundan sonra nə fikirləşmişdisə,
çap olunmamış pyesinin yeganə nüsxəsini - əlyazmasını
cırıb sobaya ataraq yandırmışdı. Həmidə
xanım isə bundan çox mütəəssir olmuş və
ərinə kəskin şəkildə etirazını
bildirmişdi.
Artıq Qəmər xanım Cavanşir (1903-1988) tibb
bacısı, Teymur Kəngərli (1907-1944) isə Bakı ət
kombinatında texnoloq işləyirdi. Xoşbəxt
ömür sürürdülər. Lakin bu xoşbəxtlik də
uzun sürmədi. Teymur İkinci Dünya müharibəsi
başlayanda cəbhəyə yollandı və 1944-cü ildə
qara kağızı gəldi.
...1932-ci ilin yanvar ayı çovğunlu günlərlə
başlamışdı. Hər yer qarla
örtülmüş, yollar buz bağlamışdı. Soyuq
adamı qılınc kimi kəsirdi. Bu cür hava yaxşı
heç bir şey vəd eləmirdi. Mirzə Cəlilin
başağrıları yenə də
başlamışdı. Gecəni yatmamışdı,
özünü çox pis hiss edirdi. Həmidə xanım
stulda oturmuş ərinin əllərini əlinə alanda onun
barmaqlarının gərildiyini hiss elədi. Tez Qəməri
səslədi. Köməkləşib Mirzə Cəlili
oturduğu stuldan götürərək yatağa uzatdılar,
ayaqlarını isti suya saldılar, əllərini,
üzünü yudular, başına dəsmal bağladılar
və sonra həkim çağırdılar. Həkim
huşsuz halda uzanan Mirzə Cəlili müayinədən
keçirib dedi: - Beyninə qan sızıb... Qəmər
xanım özünün "Böyük ədib,
böyük mürəbbi" adlı xatirəsində
("Bakı" qəzeti, 29 yanvar 1966-cı il, N-24) həmin
günü, həmin anları belə xatırlayırdı:
"Vəfatına bir neçə gün qalmış Mirzənin
halı büsbütün xarablaşdı. Gecələr
sübhədək yata bilmirdi. Teymurla dərdləşəndə
o mənə dedi: - Kişinin ürəyinə damıb ki, bu
gün-sabah öləcək. Məndən xahiş elədi
ki, nəbadə onun düşmənlərini - mollaları cənazəsinin
yaxınına buraxaq.
Vəfat edən günü, 1932-ci il yanvarın 4-də
dostlarından biri onu plova qonaq
çağırmışdı. Küçələrdə
çoxlu qar vardı, bərk soyuq idi. O günlər mən xəstə
olduğuma görə yatağımdan durmamalı idim. Amma
durmuşdum. Mirzə bundan xoşlanmayıb, məni məzəmmətləyəndə
mən də cəsarətə gəlib, ona dedim ki, onda siz də
küçəyə çıxmayın, xəstəsiniz.
Yaxşı ki, getmədi. Bu, onun axırıncı
günü imiş. Saat 4-də beyninə qan sızdı, ayaq
üstə dayana bilməyib, yerə yıxıldı. Dərhal
ona iki kamfora iynəsi vurdum. Zorla gözünü
açıb dedi:
- Midhəti çağırın!
Bir az sonra Midhətin işlədiyi yerin adını
söylədi.
- Qos-plan...
Zəng vurub, çağırdıq. Həmidə
xanımla mən və qonşu arvad Mirzənin başı
üstə durub danışanda o, güclə eşidilən
bir səslə:
- Pı-çıl-daş-mayın!
Bu, onun son sözü oldu. Əzizimiz, atamız,
mürəbbimiz, "Mirzə dayı"mız bizdən həmişəlik
ayrıldı... Çox çəkmədən Midhətlə
həkim, Ənvər, Teymur, Faiq Əfəndi (Ömər Faiq
Nemanzadə - V.Q.), daha sonra Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev gəldilər..."
Vasif QULİYEV
525-ci qəzet.-2024.- 12 sentyabr,(№165).-S.14;15.