"Ötən
günə gün çatmaz..."
GÖZ YAŞLARININ QƏLƏBƏSİ, YAXUD TAR
SƏRGÜZƏŞTLƏRİMİN UVERTÜRASI
Atam çox istəyirdi ki, mən yaxşı
tarçı olum (təklif edirəm ki, "tarzən" əvəzinə
bu sözü işlədək). Ona görə də müxtəlif
üsullarla məndə bu sənətə maraq oyatmağa
çalışırdı. Nəhayət, mən 3-cü
sinifdə oxuyanda bir gün əlimdən tutub Mədəniyyət
evindəki tar dərnəyinə apardı, "əti sənin,
sümüyü mənim" prinsipi ilə dərnəyin o
vaxtkı rəhbəri Yaqub müəllimə (Mürsəlov)
tapşırıb getdi...
İlk dərsim çox uğursuz keçdi. Dərnəyə
gec gəldiyimdən buradakı uşaqlar ötən 2 ay ərzində
azdan- çoxdan tarı tutmağı, mizrabı simlərə
toxundurub, ən azından bir barmağı pərdəyə
qoyub tarı dınqıldatmağı öyrənmişdilər.
Mən isə hər şeyi 0-dan başlamalı idim. Üstəlik,
tarım da yox idi (və yaxın perspektivdə olmağı da
gözlənilmirdi). Ona görə də tarı sinəmdə
düzgün tutmaq bir yana, simləri döyəcləyə-döyəcləyə
barmaqlarımı pərdələr üzərində gəzdirmək
mənə o qədər çətin göründü ki,
elə orada - sinifdəcə özümü inandırdım
ki, məndən heç zaman tarçalan çıxmayacaq...
Küçəyə çıxan kimi atamın qəzəbli
sifəti gəldi durdu gözlərimin qabağında - məni
ağlamaq tutdu və evimizə qədər olan ən azı
20-25 dəqiqəlik yolu xısın-xısın
ağlaya-ağlaya qət etdim. Özümü həyətə
salanda zırıltılarım sanballı bir
hönkürtüyə çevrildi və anam əməllicə
qorxdu:
- Nə olub, a bala? Səni döyüblər?..
Necə deyəydim ki, döysələr bundan
yaxşı olardı? Ağlaya-ağlaya bəyan etdim ki, mən
tar çalmaq istəmirəm və bir daha ora
qayıtmayacağam.
Anam üz-gözünü turşudub dərindən
bir ah çəkdi:
- Heyif səndən, heyif bizim zənnimizdən...
Axşam atan gələr, həll edərsiz.
Bu o demək idi ki, əsl zıppıltı hələ
qabaqdadır. Onsuz da atamın nəzərində fərli bir
uşaq deyildim və bu tar əhvalatından sonra dönüb
olacaqdım fərsizin kvadratı. Hələ mükafat kimi
yağlı bir qapaz da ala bilərdim. Yeganə pənahım
göz yaşlarım idi. Ona görə də güc verdim
ağlamağa ki, tempi itirməyim - axşam atam gələnə
kimi evdən mənim zırıltım, gözlərimdən
isə yaş əskik olmadı.
...Atam həyətə girəndə təhər-
tövürümdən işin nə yerdə olduğunu
anladı. Kişinin rəngi qaraldı, səsi
kallaşdı, amma yenə də məni "adam" eləmək
üçün qulaqburmasına, silləyə yox, pedaqoji
üsullara əl atıb, tar çalmağın yaxşı
şey olması barədə uzun bir leksiyaya başladı,
amma görəndə ki, mən deyilənləri qanmaq əvəzinə
öz zırıltılarımla onun leksiyasına züy
tutmaqda israrlıyam - kişi yoruldu, "Səndən çətin
adam olsun" - deyib əllərini yellədi və adəti
üzrə divana uzanıb çox güman ki, ona mənim kimi
fərsiz bir oğul bəxş etdiyinə görə taleyindən
şikayət edə-edə guya ki, dincəməyə
başladı.
Təbii ki, təhlükə tam
sovuşmamışdı, ehtiyatı əldən verib kirisəydim,
atam düz yola qayıtdığımı
düşünüb məni sabah yenidən ora apara bilərdi.
Odur ki, bu faciəni nikbin sonluqla başa çatdırmaq
üçün ağlamağın o vaxtlara kimi öyrəndiyim
bütün çalarlarını bir-birinə qatıb
funksiyamı ləyaqətlə yerinə yetirməkdə davam
etdim - ta o vaxta qədər ki, gecə düşdü, yatmaq
vaxtı çatdı və sızıltılarımdan cana gəlmiş
atam axır ki, qapını açıb gözlədiyim
sözləri dedi:
- Baş-beynimiz getdi daha. Səsini kəs! Getmirsən
getmə.
Və elə həmin o andaca elə bil qurbağa
gölünə daş atdılar. Səsimi xırp kəsməyimlə
yuxuya getməyim bir oldu.
Amma sən demə, bu, tragikomediyanın hələ
1-ci hissəsi imiş.
Düz bir il sonra dərsdən çıxıb evə
gələndə Mədəniyət evinin
qarşısındakı çinara vurulmuş elandan bildim ki,
tar dərnəyinə yeni qəbul var. Şeytan məni necə
qıdıqladısa, tar çalmaq istəyi bircə anın
içindəcə bütün varlığıma hakim kəsildi.
İstəyimin evdəkilər tərəfindən
alqışla qarşılanacağını
düşünüb şəstlə həyətimizə
girdim, uca səslə "Sabahdan tar dərnəyinə gedəcəm"
- deyib anamın reaksiyasını gözlədim. Anam mənim
gözlədiyimə rəğmən, üzünü
turşudub başını buladı, "Balaca boyunla
camaatı barmağına dolamısan ha. Sənin ipinin
üstünə odun yığmaq olmaz" - deyərək mənim
bəyanatımı boşa verəndə anladım ki,
batmışam, ötən il baş verənlər mənim
tar dərnəyinə gedən yolumun üstünə elə
bir zıppıltı daş dığırlayıb ki, Azərbaycanın
bütün stajlı pəhləvanlarını bir yerə
yığsan da, onu yerindən tərpədə bilməzlər.
O ki qaldı mənim ipimə, bütün qüvvələri
səfərbər edib onun möhkəmliyini sübut etməli
idim.
Ümd qalırdı yenə də ağlamağa. Və
mən ötən il qazandığım təcrübəyə
əsaslanıb bir ağlamaq ağladım ki, buna sadəcə
ağlamaq demək günah olardı. Bu, tutuquşu kimi təkrarladığım
"Yox, mən gedəcəm" misrasının mənim
sızıltılarımın, iniltilərimin müşayiəti
ilə muğamsayağı ifası kimi bir şey idi.
Axşam atam gəldi,
bu dəfə onun tərsliyi tutdu və mənim
"Ağlamaq" dəstgahım yatana kimi yox, düz səhərə
kimi davam elədi. Yalnız bundan sonra atam inandı ki, deyəsən,
mən yavaş-yavaş "adam" olmaq istəyirəm.
...Səhər şişmiş, qızarmış
gözlərimə 3-4 ovuc su çırpıb atamla birgə
üz tutdum Mədəniyyət evinə.
"RƏSUL RZA BAĞÇASINDA BİR
AXŞAM..."
Xalq şairi Rəsul Rzanın Göyçay
çayına yaxın yerdə kiçik bir bağ evi
vardı. Bütün göyçaylılar bilirdi ki, yaz
ağzı, payız aylarında ustad ya özü, ya da ailəsi
ilə birlikdə burada dincəlməyi xoşlayır. Amma
hamıdan fərqli olaraq o vaxtlar dəliqanlı yeniyetmələr
olan mən və dostum Yaşar hər dəfə bu evin, həyətin
yanından keçəndə üzərindən nar
ağaclarının "başı" görünən
hasara, dəmir darvazaya qəribə bir nisgillə, həsrətlə
baxırdıq - görəsən, sevdiyimiz şairin
ayağı dəyən həyətdə gəzmək, onun əllərinin
sığalladığı ağaclara, güllərə
toxunmaq bizə nəsib olacaqmı?..
Nəhayət, mülayim, xoş bir yaz gecəsi istəyimizi,
necə deyərlər, partizan üsulu ilə
reallaşdırmaq qərarına gəldik. Gecənin qara
vaxtı - hamı şirin yuxuda olanda obyekti "fəth"
etmək üçün həmin ünvana gəldik, daş
hasarı aşıb, Allah bilir, neçə-neçə
gözəl şeirin doğulduğu həyətə endik...
Aylı bir gecə idi və həmin məqamda Ay həyətin
başındakı kiçik çarhovuzun tuşunda
dayandığından onun dupduru suyunda bərq vurub həyəti
ikiqat işığa bələmişdi. Bircə andaca
Aylı gecənin sehrinə düşdük, çarhovuzun
alçaq divarının üstündə oturub gözlərimizi
gah göydəki, gah da göydən qopub çarhovuzun
içinə düşən Aya zillədik. Qəfildən
Yaşar 3 ədəd şam çıxartdı və biz o
şamları da yandırıb hovuzun dairəvi divarı
üzərinə düzdük - Ay işığına
şam işığı da qarışdı...
Az sonra o həyətdə, həmin sehrli,
işıqlı aurada bizim qeyri-adi "Poeziya gecəmiz"
başladı. Ay hovuzdakı güzgüdə bəzənib-
düzənməyini başa çatdırıb çəkilənə
qədər əvvəlcə Rəsul Rzanın, sonra isə
Füzulinin əzbər bildiyimiz şeirlərini söylədik,
çinarı Aya, Ayı dənizə, dənizi küləyə,
nə bilim, daha nəyi nəyə qatdıq...
Həmin o anlarda mən qəribə bir hiss də
yaşadım - qəfildən mənə elə gəldi ki,
biz 2 nəfər deyilik, ustad da bizim yanımızdadır, deyə-gülə
bizimlə söhbət edir, hər dəfə onun
misralarını səsləndirəndə gülümsəyir,
sözümüzü kəsib nə isə demək istəyir...
Bir il sonra artıq əsgərlikdə olan Yaşar
Göyçaylı günlərin həsrətindən bəhs
edən bir şeir yazıb uzaq Barnaul şəhərindən
mənə göndərmişdi. Həmin şeirdə bu
misralar da vardı:
"Rəsul Rza bağçasında bir axşam,
Səhərədək şeir dedik, qurduq
şam..."
Həmin o sehrli gecədən 47 il keçir. Amma bu
xatirənin işığı azalmır ki, azalmır...
XATADAN NECƏ QURTARDIM
1977-ci ilin mayında çəkdirdiyimiz bu şəklin
fərqləndirici bir məziyyəti var - təbiilik. Biz
obyektivin qarşısına hansısa yaxşı bir pozada
yaxşı şəkil çəkdirmək
üçün keçməmişdik və bu, heç yada
da düşmürdü - səhəri gün dostum Yaşar hərbi
xidmətə yollanacaqdı (elə fotoatelyedəki əsgər
kitelini də ona görə geyinmişdi ki, özünü
psixoloji cəhətdən yeni həyata kökləsin), mən
isə demək olar ki, hər gün ünsiyyətdə olduğum
dostumdan ayrı düşəcəkdim. Ona görə də
fotokamera elə indidən hər ikimizin gözlərindən
aşıb-daşan nisgili, bizi qarşıda gözləyən
darıxdırıcı günlərin
ağrısını, xofunu çox rahat şəkildə
qeydə ala bilmişdi.
Yaşar uzaq Barnaulda yaman darıxırdı. Mənsə
ona "palaz- palaz" məktublar yazıb həm öz
başımı qatırdım, həm də Yaşarı
darıxmağa qoymurdum. 1 il sonra özüm əsgər
getdim. Daha 1 il sonra Yaşar əsgərlikdən qayıtdı
və "palaz" məktublar yazmaq növbəsi ona
çatdı. Elə bəri başdan deyim ki, onun hər biri
12 vərəqli şagird dəftəri həcmində (!) olan
məktubları mənə həm də
başağrısı oldu.
Niyəsini deyim, bilin.
Milliyyətcə rus olan bir
zabitin yanında ağzımdan
qaçırmışdım ki, Azərbaycanda ikiyə
bölünmüş vətənimizi bütöv və
müstəqil görmək istəyən içi mən
qarışıq xeyli gənc var və biz gec-tez öz istəyimizə
çatacağıq. Gözünə döndüyüm dərhal
bunu qoyur zampolitin ovcuna. O da üzü yuxarı bir dosye
hazırlayır ki, bəs filan hərbi hissədə, filan
yerdən gəlmiş belə bir şübhəli tip xidmət
edir. Yuxarıdan dərhal göstəriş gəlir: bu tipin
kimlərlə əlaqə saxladığını,
dostları ilə hansı mövzuda
yazışdığını nəzarətə
götürün. Əgər şübhələr
özünü doğrultsa, gətirin bura, xüsusi idarəyə
təhvil verək, məşğul olsun. Beləcə, mənə
gələn bağlamaları, məktubların "siyasi
ekspertizası" başlayır. Bunu dərhal hiss
etmişdim. Evdən gələn bağlamalar əsasən təzə
nəşr olunan kitabların nüsxələri, ədəbi
jurnalların yeni nömrələri olurdu, ona görə də
bu sarıdan nigarançılığım yox idi. Amma əsəb
gərginliyi keçirirdim, ağzımı Allah yoluna qoyub zəvzəklik
etdiyimə görə özümü bağışlaya
bilmirdim. Məşədi İbad demişkən, heç hənanın
yeri idi? Özü də harada - sovet ordusunda xidmətdə. Bu
tərəfdən də Yaşarın palaz-palaz məktubları.
Yaşar "palaz" məktublarında bu mövzuda
düşündüklərindən, olanlardan-keçənlərdən
yaza bilərdi. Gəl ondan sonra sudan quru çıx
görüm, necə çıxırsan.
Amma xoşbəxtlikdən 2 illik əsgər həyatı
Yaşarı əməllicə müdrikləşdiribmiş.
Onun yazdıqları ədəbi esselərdən,
Göyçay çinarlarını, Göyçay
çayını vəsf edən şeirlərdən, dostyana
zarafatlardan o yana keçmirdi.
Mənim depressiyaya düşdüyüm həmin o
böhtanlı günlərdə milliyyətcə yəhudi
olan Mrşeryakov soyadllı gənc bir zabit bir gün mənim
növbədə olduğum qazmaya gəldi, yanımda əyləşib
az qala pıçıltı ilə ordan-burdan - siyasətdən,
totalitar cəmiyyətdən, belə cəmiyyətdə
dediyin sözə görə məsuliyyətdən söz
açdı və əvvəlcə düşündüm
ki, onu kəşfiyyata göndəriblər ki, məndən
söz alsın. Həyəcanım, gərginliyim daha da
artdı. Bunu o da hiss elədi və durub gedəndə dediyi
sözlər indi də qulaqlarımda səslənir:
- Hüseynov, yadında saxla, kiməsə söz deyəndə
yanınızda üçüncü şəxs, yəni
şahid olmayıbsa, boynuna almasan, o sözü sənin
adına yaza bilməzlər...
Kim bilir, bəlkə də onu həqiqətən kəşfiyyata
göndərmişdilər. Amma bu yəhudi zabit mənimlə
söhbətə ifşaçı yox, xilaskar missiyası ilə
gəlibmiş.
Nə isə...
Beləcə xatadan qurtardım. Amma hər halda mənə
eləyə biləcəkləri pisliyi elədilər - min bəhanə
edib xidməti xasiyyətnamə vermədilər ki, ali təhsil
ala bilməyim. Məni Allahım xilas etdi - 1980-ci ildən
etibarən ali məktəblərə sənəd verəndə
mütləq əsgərlikdən xidməti xasiyyətnamə
təqdim etmək məcburiyyəti aradan
götürüldü və mən həmin il Universitetin tələbəsi
oldum.
Allah hamını xata-baladan qorusun.
....Gör hardan başladım, hara gəlib
çıxdım.
(Ardı var)
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet .-2024.-13 sentyabr (¹165).- S.11.