Arvad bazarı
HÜRRƏM SULTANIN HİKKƏSİ
Hürrəm Sultan tarixdə iz qoyan
qadınlardandır. Ancaq mənim üçün nə əsirlikdən
necə xilas olmağı, nə Osmanlı tarixində nikah
bağladan ilk qadın sayılmağı, nə də Sultan
Süleyman ilə dillərə dastan sevgi yaşamağı
maraqlı olub. Onun həyatını araşdırarkən sadəcə
bir şey düşünmüşəm: bir insan necə bu qədər
intriqa düşkünü ola bilər? Qana
susamışlıqla, "övladlarım
üçün..." deyərək başqalarının
övladlarına qıymaqla, "ancaq mən, sadəcə mən,
mən, mən..." deyərək necə hüzurlu həyat
sürmək olar? Təbii ki, rahat ömür sürməyib.
Özü həyatda ikən iki gənc övladının
- Mehmet və Cihangirin
ölümünə şahid olub. Bəyazitlə Səlimin
bir-biri ilə qanlı-bıçaq olmasını
görüb. Qızını sevmədiyi Rüstəm
Paşaya ərə verərək bədbəxt etdiyini
başa düşüb. Sual yaranır: onda bu qədər
vurhavur nə üçün idi, bu qədər qan,
gözyaşı, savaş, kimə və nəyə görə
idi? Özü də hikkəsindən çox erkən
yaşda öldü. Ürək xəstəsi olduğunu
deyirlər. Bu boyda həngamələrə ürəkmi tab gətirərdi?
Hikkə qədər insanı sürətli şəkildə
tükəndirən ikinci bir hiss yoxdur. İnsanı məhvə
sürükləyir və öz əli ilə
özünü yox edir. Hər şeyə rəğmən,
bir həqiqət var: Hürrəm Sultan tarixdə önəmli
qadın fiqurlarından biridir. Ona görə də, bu dəfə
yolumu Hasekidən saldım.
İstanbulun təməlinin atıldığı
nöqtə
Haseki - Fateh bölgəsinin qədim səmtlərindən
biridir. Fındıqzadə ilə Ağsarayın arasında
yerləşir. On altıncı əsrin ortalarına qədər
bu səmt qadınlar üçün qurulan bazar idi. Ona
görə də, ərazi həm də Arvad bazarı adı
ilə tanınır. 1550-ci ildə Qanuni Sultan Süleymanın
həyat yoldaşı olan Hürrəm sultan tərəfindən
bu səmtdə inşa edilən Haseki Sultan məscidi və
Haseki külliyəsinin burada tikilməsinə görə bu ərazi
Haseki səmtinə çevrildi. Əslində ərazinin dərin
keçmişi var. Bu gün Haseki səmtinin olduğu nöqtə
əvvəllər Arkadios Formu idi. Yəni Konstantinapol
(bugünkü İstanbul) şəhərinin təməli
1403-cü ildə burada atılmışdı. Şərqi
Romanın ilk imperatoru Arkadius zəfərlərinin
adını daşıyan bir sütun ucaldır və şəhər
qurulmağa başlayır.
Arvad bazarı
Sonralar sütunların yaxınlığında Arvad
bazarı qurulur. Alıcısı da, satıcısı da
qadınlar olur. Qadınların ehtiyaclarının
qarşılandığı, kişilərin girməyi
qadağan olunan arvad bazarı sistemi XIX əsrə qədər
davam edir. Külliyənin şöhrəti bölgənin əsas
adını vurub keçir və ərazi Haseki adlanır.
Yeri gəlmişkən, Bizans dönəmində
buradan xalq tərəfindən bazar yeri olaraq istifadə
edilirdi. İstanbulun fəthindən sonra səmt
osmanlıların əlinə keçdi. Ondan sonra
qadınların öz əl işlərini, meyvə-tərəvəz
satdıqları, alıcıların da, satıcıların
da qadın olduğu bazarların sayı artmağa
başladı. Buna görə də, səmtə zaman
içində Arvad bazarı deyilməyə başlandı. Bəzi
əcnəbi tarixçilər və elçilərin
yazdıqlarına görə, Arvad bazarı əsir alınan
kölə qadınların satıldığı yer idi. Rəvayətə
görə, Hürrəm sultanın burada külliyə və
məscid tikdirməsi təsadüf deyil. Özü də
kölə bazarından satın alındığı
üçün taleyinə meydan oxumaq məqsədi ilə bu
işə qol qoyub. Övliya Çələbi deyir ki,
Şahzadələr anası Haseki Sultan məscidi Qanuni Sultan
Süleymanın Hürrəm sultana etdiyi jestdir. Çələbi
də haqlıdır, çünki bu abidə bənzərsizdir.
Təbii ki, belə gözəlliyin memarı Sinan olar. Abidə
memar Sinanın İstanbuldakı ilk əsəridir. Sonralar
Sinan klassikinə çevriləcək olan
ardıcıllıq buradan başlayır, plana mədrəsə,
məktəb də əlavə edilir və külliyəyə
çevirirlər. Memar Sinan fərqini bu ilk işində
bütün çılpaqlığı ilə
ortalığa qoyur.
İçindən yol keçən külliyə
Məscid kiçik, amma olduqca fərqlidir. Topqapı
sarayındakı Çinili köşkdə saxlanan çini
kitabəsindəki məlumata görə, inşa işləri
1538-ci ildə başlayır bir il sonra tamamlanır. 1613-cü
ildə məscidin qəyyumu Həsən bəyin səyləri
ilə soldakı divarı yox edir, yerinə iki sütuna oturan
tağlar qoyur. Eyni böyüklükdə ikinci "qübbəli
ziyarətgah"la məscid böyüyür. Mehrab bu
sütunların ardında qaldığı üçün
standartdan kənar görüntü qazanır. Girişdəki
beş qübbəli son camaat yerinin ilk inşa edilən qisimdə
olmağının səbəbi də budur. Ənənəvi
olan paxlava motivli sütun başlıqları və
qırmızı kərpicdən qurulan tağlı son camaat yerindən
məscidə daxil olunur. Yeri gəlmişkən, son camaat yeri
məscidin girişində insanları ibadət etməsi nəzərdə
tutulan yerdir.
Qapının hər iki yanında kufi yazıları
var. Memar Sinanın baş memar olduqdan sonra inşa edilən
"ilk böyük abidələr toplusu" olan Haseki
külliyəsi həqiqətən də möhtəşəmdir.
Külliyə ilə məscidin ortasından yol keçir.
Yolun bir tərəfində sübyan məktəbi, mədrəsə,
imarət, şəfaxana, digər tərəfdə isə məsciddir.
Sübyan məktəbi Sinanın ərsəyə gətirdiyi
məktəblər içində ən gözəli
sayılır. İki mərtəbədən ibarət bu
geniş bina yalın memarlığa sahibdir. İmarət
sübyan məktəbinin arxasında yerləşir. Əsas
giriş qapısının açıldığı
keçidin sonunda ağaclarla dolu atriumu var. Qübbəli və
bacalı mətbəxlər bu atriumun əhatəsində yerləşir.
Osmanlının ilk xəstəxanası
Darüşşəfa - tərkibində iki ümumi həkim,
bir göz həkimi, bir cərrah, dörd xəstə
baxıcısı ilə idrar şüşələrinə
baxan iki xidmətçinin qeydə alındığı və
işçi sayının 28 nəfərə yaxın
olduğu şəfaxana olub. 1558-ci ildə şəfaxananın
xərci 114 min 550 sikkə təşkil edib. Bura Osmanlı
torpaqlarının ən qədim xəstəxanalarından
biri sayılır.
Mədrəsə məscidin
qarşısındadır. Dərsxana və otaqlarla əhatələnən
eyvanlı atrium bir-birinə uyğun detalları ilə diqqət
çəkir. Başak Oğuzun İstanbulun "Yüz Memar
Sinan əsəri" kitabında Haseki külliyəsini
"Sinanın külliyə abidələrindən olan
"Haseki külliyəsi"nə baxanda arada qalan dar
keçid və boşluqların necə təbii üsullarla
işlədiyini, zəngin perspektivlər
yaratdığını görməmək mümkün
deyil" deyir. Haqlıdır. Buranın özünəməxsus,
ovsunlayan ab-havası var. Yorucu deyil, insanda həyəcan
yaradır. Bəlkə də, Hürrəm sultan fərqinin
külliyəyə yansımasıdır bu mistik duyğu.
Külliyənin incəlikləri
İbadətgahı işıqlandıran iki
sıralı pəncərələrdən altdakılar dirəkli,
üstdəkilər kəskin kəmərlidir. Dəbdəbəli
olmayan mehrab gipsdən düzəldilib. Bu gün isə ağ
mərmər görüntüsü verəcək şəkildə
boyanıb. Minbər mərmərdən hazırlanıb və
çox sadədir. Tavan tamamilə qələm ilə işlənib.
Qübbədə göy, qırmızı və yaşıl
rəngin hakim olduğu şəmsə və ulduz motivləri
ilə arabesklər, divarlarda isə qəliblə divarda
açılan oyuq işləmələr gözə dəyir.
Hökmdar məqsurəsində qiblə yönünü
göstərən pərdə motivli qələm içi
mehrab dizaynı nəzərə çarpır. Şərəfə
altında nişli çıxıntılar,
barmaqlıqların daş lövhələrində geometrik
dizaynlı qabarıq işləmələr var. Fəvvarənin
isə heç bir memarlıq üstünlüyü yoxdur.
Külliyənin girişində üç qapı
mövcuddur. Bunlardan biri mədrəsəyə, ortadakı
sıbyan məktəbinə, digəri isə imarətə
aiddir. İmarət və sıbyan məktəbi arasında
XVI əsr abidəsi olan kəsmə daşdan çeşmə
mövcuddur. Məscidin qarşısındakı mədrəsə
1539-1540-cı illərdə inşa edilib, klassik tərzdədir.
Qapısının qarşısında sütunlu eyvanı
var.
Hardan haraya...
Külliyə 1660, 1918 yanğınlarında və
1894 zəlzələsində ciddi zərər görüb. Bu
günədək yanlış təmirlər, düzəltmələr
səbəbi ilə özünəməxsus
görüntüsünü xeyli itirib.
Son olaraq 1963-1974-cü illərdə Vəqflər
müdirliyi ilə "Klub Mediterreneen" arasında
müqavilə imzalanır, məscid istisna olmaqla digər abidələr
turizm məqsədilə istifadə üçün
restavrasiya edilir. Fəqət xüsusilə səmt sakinlərinin
etirazına əsasən bu qərar ləğv olunur, dini təhsil
məqsədi ilə Diyanət İşləri İdarəsinə
verilir. 1976-cı ildən bəri "İstanbul Haseki Təhsil
Mərkəzi" adı ilə fəaliyyət göstərən
külliyədə müftilik və vaizlik üzrə peşə
təhsili verilir. Bu gün külliyənin mədrəsəsi
yataqxana, qapalı dərs yeri məscid, imarəti yeməkxana,
sıbyan məktəbi iclas zalı, şəfaxanası təhsil
və idarə binası kimi istifadə edilməkdədir.
Türkan TURAN
525-ci qəzet .- 2024.- 14
sentyabr №(167).- S.21.