ƏBƏS
NİGARANLIQ
Hər ömür əslində elə
qatmaqarışıq yuxu kimidir. Yalnız ömür
yaşanıb bitəndən sonra baxırsan ki, hər həyatın
hadisələri zəncirin halqaları sayaq bir-birinə
bağlıymış və keçmişlərdə pərakəndə
kimi görünənlər, sən demə, biri digərini
tamamlamaq, davam etdirməkçün öncədən məhz
bu cür də düşünülübmüş qədər
dəqiqliklə sıralanıb.
Pərvərdigarın yarada bilmək istedadı
bağışladığı düşüncə və
duyğu adamlarının, sənət və qələm
sahiblərinin bir çoxunun sıradan olan insanların əksərindən
ən başlıca fərqlərindən biri də onların
sabahı görmələri, sonra baş verəcəklərin
bir çoxunu irəlicədən sezmələridir.
Zakir də o qafilədən olanlardan idi ki, həm
çox uzaqları - ömründən sonrakıları, həm
də elə ən yaxın sabahları ona əyan edən
fikirlər vaxtaşırı qələmindən, fikrindən,
yuxularından keçirdi.
Bir gün uyqusundan hövlnak oyanmışdı,
çünki röyada görmüşdü ki, onu it
qapıb. Ayılmışdı və bir-birinin ardınca ona
yönələn elə it qapmağına bərabər həmlələrlə
üzləşdikcə anlamışdı ki, elə
yuxudakı bunların xəbərdarlığıymış:
Yatmış idim, gecə röyada məni tutdu köpək,
O qədər keçmədi ki, gördüyüm
oldu gerçək.
Cavanlıqda dərd-sər gələndə,
qarşıdakı illərin çoxluğunun sənə
verdiyi güc, inam, ümid kömək olur ki,
sıxıntıları ürəyinə çox yük etməyəsən,
ən böhranlı vəziyyətlərdə də
sarsılmayasan, ruhdan düşməyəsən,
özün-özünə içəridən dayaq olasan.
Amma yaşlaşdıqca, ixtiyarlığın
ağırlığı çiyinlərindən daha
çox basdıqca möhlətin gödəlməsini hər
növbəti günlə, həftəylə, ayla daha
artıq hiss etdikcə qüssə də çoxalır,
şikayətlənmələr də. Təbii,
qocalığın üstünə zəmanənin və həmzamanların
incitmələri də gələndə, ürək qəmli
sözlərlə dolu, əl dərdi sözə çevirməyə
qadir qələmli olanda o ağrılar zoqqultusu daha heç
vaxt kəsilməyəcək misralara çevrilir.
Zakir bu şeiri haçan yazıb? Yəqin ki,
artıq yetmişində, əbədi gedişin lap astanada
olduğu ömür xəzanında. Artıq növbətin
yetişdiyini ona yalnız tökülmüş dişlər,
əyilmiş bel, tükənmiş taqət anlatmır, getmək
vaxtının çatdığı artıq onunçün
astanadan boylanan qaçılmazlıqdır:
Ağzımda uçuq qəbrə dönüb otuz
iki diş,
Üç-dördü qalıbdır.
Bir-birini tutmaz dəxi onlar görə bir iş,
Kökdən boşalıbdır.
...Köçmək dəmidir, yatma, kişi
çapük ü şakir
Dur, düş yola, tərpən.
Bu getmək anının labüdlüyünü xəbər
verən canını saran ağrı-acıdan, bədəninin
getdikcə tükənən gücündən daha əvvəl
ətrafında yaranan boşluq, ona simsar olanların
sıralarının seyrəkləşməsi idi:
Əfsus, günüm keçdi şər ü
şur ilə daim,
Gəldi dəm-i rehlət.
Tutmuş hələ dünyanı könül hirs ilə
qaim,
Tədbirinə lənət!
Getdi hamı həmdərd-i xoşəxlaq ü
mülayim,
Qaldım mən-i həsrət.
Yoxdur ədədi fovt olanın, hansını
sayım?
Məcmuuna rəhmət!
Qasım bəyin vəfatından yarım əsr
keçəndən sonra şairin baxımsız məzarını
görüb kədərlənən, onun sanki bu bərbad məzarını
da qabaqcadan görməyinin təsdiqi kimi yazdığı
Uçuq görüb məzarımı,
Sanır ki, onda xakəm mən.
Heç deməz ki, yardan ayrı,
Ləhədtək sinəçakəm mən, -
bayatısını xatırlayan Mustafa bəy Behbudov
1908-ci il iyulun 29-da "Tazə həyat" qəzetində
dilxor düşüncələrini belə
bölüşürdü: "Zakir Şişə şəhrində
vəfat etməgə görə darvazadan aşağa məşhur
Mirzə Həsən qəbristanlığında sabiq vəzir
cənab Mirzə Camal ilə (1773-1853 - R.H.) qərabəti
(qohumluğu - R.H.) olmaq münasibəti ilə (Mirzə Camal bəy
Cavanşir Qarabağın zəngin mülkədarlarından
idi və İbrahim xanın baş vəziri olmuşdu. 6 dil
bilən və bir sıra elm sahələrinə mükəmməl
bələd olan Mirzə Camal 1847-ci ildə yazdığı
"Qarabağ tarixi" əsəri ilə məşhurdur.
Onun oğlu Rzaqulu bəy Vəzirov (1814-1875) da tarixçi idi
və "Müqəddimati-sərgüzəştü
Qasım bəy Zakir təxəllüs" adlı bir əsəri
də şairimizin həyat yoluna həsr edilib - R.H.) onun qəbrinin
civarında dəfn olundu. Heyhat, o vəqtdən bu halədək
ki, təxminən əlli il olur, Qasım bəy kimi alimərtəbə
şəxsin qəbri binam ü nişan və xak ilə yeksan
qalıbdır. Belə ki, bu günlərdə Mirzə Həsən
qəbristanlığından keçən vəqti
dönüb Fatihə verəndə Zakirin qəbrini haman qərar
ilə uçuq, xaraba gördüm".
İnsanların qəbirləri də özlərinə
bənzəyir. Həyatda nə dərəcədə
yarımış olursansa, məzarına da həmin yazı
bir başqa şəkildənəsib olur. Hörmət-izzətlə
torpağa gömülən, Qarabağın seçkinlərindən
olan yaxınlarının böyründə uyuyan Zakirin son evi
onillərcə get-gəlsiz, özü demiş,
"uçuq" qaldı, ot-alafla örtüldü, amma 200
yaşı tamam olanda - 1984-cü ildə yan-yörəsindəki
şöhrətli əqrəbası ilə bərabər onun
da qəbri sahmana salındı, vaxtaşırı ziyarət
edilən əziz ünvana çevrildi. Ancaq bu da uzun sürmədi.
Sonralar 30 ilə yaxın müddətdə o məzar və
yanındakı bütün qəbirlər bizsiz qaldı,
uçulanı uçuldu, dağıdılanı
dağıdıldı və erməni qəsbkarlar oralardan
qovulandan sonra daha heç vaxt uçuq qalmamaq, qərib
olmamaqçün bizə qayıtdı...
Bizdə də, dünyanın dörd bucağında
da tarix boyu ədəbiyyatın qanadları, şeirin şəkilləri
sırasında mədhiyyə də olub, həcv də. Ədəbiyyatımızda
min ildən artıqdır ki, bunlar yanaşı
addımlayır. Birini öyüblər, vəsf ediblər,
hökmdarlara həsr edilən sıra-sıra mədhiyyə-qəsidələr
yazılıb. Amma eyni zamanda mədhiyyə-qəsidələrin
yanında hərdən-hərdən kəskin sözlü həcvlər
qoşmaq vərdişindən də əl çəkilməyib.
Qələm qamışdan idi, onun iki başı vardı, qələmin
daim o üzü də olub, bu sifəti də.
Həcvin tənqid, ifşa edən satirik şeir cərgəsində
özünəməxsusluğu bir də ondan ibarətdir ki, həcvlərdə
söyüşdən də yan keçilməyib. Bəzən
insanlararası münasibətlərdə də, cəmiyyət
həyatında da qarşıya eləbəlalar
çıxıb ki, onu sadə sözlə deməklə
ürək soyumayıb, ürəkdən tikan
çıxsın deyə deyişlərin ən "səmimi"sinə
- söyüşə keçiblər. Xaqani Şirvani kimi nəhəng
sıra-sıra mədhiyyələr də yazıb, onların
yanında həcvlərdə. Mücirəddin Beyləqani mədhiyyə-qəsidələrin
yüzlərcəsinin müəllifi idi. Amma onun da həcvləri
var.
60 min beytlik "Şahnamə" yaratmış
Əbülqasım Firdovsinin olduğu iddia edilən və
Sultan Mahmud Qəznəviyə yazıldığı söylənən
həcv də tarixdə qalıb. O nəhənglikdə abidənin
yanında bu balacalıqdakı şeir də ömrünü
sürməkdədir. Azərbaycan ədəbiyyatında da
ötən əsrlərin hamısında neçə
böyük klassikimiz həcv yazmaqdan yan keçməyib və
Zakirin də bir bölük həcvləri ortadadır.
XIX əsr sona yaxınlaşmaqdaydı. Nəcəf bəy
Vəzirov tələbə idi, Moskvada oxuyurdu və
"Əkinçi" qəzeti yenicə çıxmağa
başlamışdı. "Əkinçi"nin ilk
müxbirlərindən olan tələbə Nəcəf bəy
Vəzirov qəzetdə imzasının görünməsindən
fərəhlənərək bir ucdan hey müxtəlif
mövzulu məqalələr yazırdı. O, 1876-cı ilin
22 dekabrında dərc edilən məqaləsində həcv
söhbətinə də toxunurdu ki, mənə Qarabağdan
içərisi şeirlərlə dolu iki bağlama göndəriblər.
Biri Qarabağlı Mirzə Əli Əsgərin qəzəlləri
və həcvidir, digəri Gəncəli Mirzə Mehdinin ona
yazılmış həcvə cavabı. Dəqiqləşdirirdi:
"İnşa-yi Mirzə Mehdi 22 vərəq üstə
tamam olur, Mirzə Əli Əsgərin inşası dəxi
ziyadədir. Xudaya, bu cənabların ağzından nə qədər
nalayiq sözlər çıxıb!"
Nəcəf bəy həcvin böyük ədəbiyyata
daxil olmaması fikrindən kənar idi. Bir şeir növü
ki min illik yol gələ, demək, onun belə
uzunömürlülüyündə hikmət gizlənib. Onu
qayğılandıran ayrı cəhət idi. Nəcəf bəy
1877-ci ilin 12 mayında "Əkinçi" səhifələrinə
çıxan məqaləsində həmin mövzuya bir də
qayıdaraq təəssüflənirdi ki, gələcəkdə
bizim tərəqqi etmək tariximizi yazan indiki zəmanəyə
baxanda məəttəl qalacaqdır ki, nə yazsın. Misal
çəkirdi ki, 30 il bundan əqdəm cənab Zakir, mərhum
Qasım bəy Qarabaği yazan həcv ilə indi
Hadiyül-müəzzin yazan həcvlərə baxan görər
ki, onların təfavütü çoxdur. Doğrudur, cənab
Zakir də çox vaxtda boşsözlər, məsələn,
bir başmaq itmək üstə danışıb, amma yenə
onları oxumaq olur. Lakin indi yazılan həcvlər məst
olan çəkməçi danışığına
oxşadığına görə nəinki onları
çap etmək olmur, hətta adam olan kəs onu oxuyanda əti
ürpərər.
Nəcəf bəy Vəzirovun nəzərincə, həcv
də lazımdır, bu şeir çeşidi ictimai
satiranın nümunəsi olanda, əlbəttə ki, gərəklidir.
Ancaq əlavə edirdi ki, şairlər cəmiyyətin
gözçüləridir, onlar yazdıqları ilə cəmiyyətin
gözünü açmağa xidmət etməlidirlər.
Və Qasım bəy Zakirin həcvlərinin hər
biri də məhz gözləri açmağa yönələn,
bizləyib diksindirməyə hesablanmış sözlər
idi.
Kəmsavad, müalicə əvəzinə şikəst
edən, daha artıq - Əzrayıla dönərək xəstənin
canını alan həkimləri həcv edirdi və bu şeir
növünə xas olan tərzdə həcv etdiklərinin
adlarını bircə-bircə sadalayaraq yazırdı:
Bağır oğlu Məmməd, Məşədi
Hacı,
Əliqulu, Müqim sərimin tacı (əlbəttə
ki, bu yerdə
"başımın tacı"nı istehza ilə
deyirdi - R.H.),
Hər mərizə eyləsələr əlacı,
Ehtiyatın görün, tez olur məmat.
Vərəmə mübtəla olmuş xəstəni
tiryək verməklə sağaltmağa cəhd edən, ishal
olub onsuz da zəifləmiş xəstədən qan alan o
cür piyada dırnaqarası belə təbibləri "əcəl
katibləri" adlandıran Zakir buna da rişxənd edirdi ki,
belə naşılıqla iddiaları adam yıxır,
özlərini Aristotelə, Hippokrata bərabər tuturlar:
Tiryak yedirirlər hər kim olsa diqq,
Heyzədən aldırır xun-i basəliq;
Yenə bu hal ilə o qövm-i zindiq
Özlərin sanırlar Ərəstu, Boqrat.
Yenə ad çəkir. 30 il qoyuna gedib
çobanlıq etmiş Çəmənli kəndindən
olan Cəfərin də həkim olub həkimlər qatarına
qoşulmasına lağ edir:
Sən gör necə xərab olub zəmanə,
Çəmənli Cəfər də mərd ü mərdanə
O da təbib olub, girib meydanə,
Çölün cəngəlindən
yığıbdı qat-qat.
Niyə adlar çəkmədən, ümumən
saxta təbibləri bəlkə bundan da sərt tənqid və
ifşa edən şeir yazmaq mümkün olduğu halda hər
çəkdiyi adla təzə bir düşmən
qazanacağına əmin olsa da, qələmini bəlli
adamlara tuşlayırdı?
Əsl millətpərvərlik, camaatına canı
yanmaq elə budur. Qəzəldən- müxəmməsdən,
qoşmadan-gəraylıdan fərqli olaraq, həcvlərin,
neştərləyən qoşquların yayılma sürəti
qat-qat çox idi. El arasına çıxdımı, dərhal
əl-əl, dil-dil ötürülürdü. İstəməyəninin,
sabah bu pisliyin intiqamını almağa çalışacaq bədxahının
daha 3-5 nəfər çoxalmasından ehtiyatlanmayaraq atəşi
öz üzərinə götürürdü, elə
yazdığı və adları birbaşa çəkdiyi
bircə şeirlə gör neçə əldəqayırma
təbibin bazarını bağlayırdı, bununla da
camaatın onlarca, yüzlərcə balasının
canını başıboş cəllad həkimlərin cəngindən
qurtarırdı.
Qasım bəy Zakirin bu qəbil şeirləri
içərisində Hüseyn bəyə yazdığı həcv
də görünməkdədir. Kim imiş bu Hüseyn bəy
deyilən? O, "Qarabağnamə" müəllifi, kapitan
Mirzə Adıgözəl bəyin oğlu idi. Alçaq təbiətli,
böhtançı, yaltaq, simasız bir şəxs
olmasını o çağın ayrı-ayrı
qaynaqlarının təsdiq etdiyi bu adamın maarifpərvər
atası ilə Zakirin xoş münasibətləri olmuşdu
və ona görə də abır-həyanı itirən,
aradakı pərdəni götürən Hüseyn bəyin hərəkətləri
Zakiri çox pəjmürdə edirdi.
Yolunu azmış gəda Zakirin əleyhinə də
orda-burda çox danışar, iftiralar, cürbəcür
şayiələr uydurarmış. Nəhayət, səbir
kasası daşan Qasım bəy Zakir qələmini
çırmalayır, başıpozuğun cəzasını
verir.
Var özgə vilayətdə də tək-tək
köpək oğlu,
Hədsizdi bu viranədə, bişəkk, köpək
oğlu.
İt itdi, tanır hürən vaxt aşnanı,
yadı,
İrs oldu sizə yetənə hürmək, köpək
oğlu.
Bu iynəli misraları ilə Qasım bəy Zakir həcv
etdiyinə o həqiqəti anladır ki, sənin hansı yolun
yolçusu olduğunu biz yaxşı bilirik. Ancaq it itliyi ilə
belə bəsit gerçəkləri qandığı, fərq
qoyduğu, hər yetənə hürmədiyi halda sən itcə
də yoxsan, başqalarına böhtanlar, iftiralar
yağdırmağın öz yerində, məni də
qatırsan onların cərgəsinə.
Qasım bəy Zakirin qələmə
aldığı həcvləri XVIII-XIX yüzillərdə
yazılması dəb olan bir çox başqa həcvlərdən
seçdirən məziyyətlərdən biri də
onların qisasçılıqdan, kimisə qaralamaq niyyətindən,
şəxsi motivlərdən çox uzaqda durmasıdır. Hətta
üzdən şəxsi inciklikdən bəhs edən kimi
görünən həcvində də ictimai məna və
siqlət var. Qəlbinə dəymiş, onu rəncidə
etmiş, elə bu Hüseyn bəy kimi insanlar hansısa
misralarında keçib gedir, onları tənqid edə-edə
həm də öyüd verir, kalların başına
ağıl qoymağa çalışır. Ancaq elə ki
söz gəlib vəzifəsi vilayətdə qayda-qanunu bərqərar
etmək olduğu halda xalqa əziyyət verən məmurlara
yetişir, Zakirin gözünü qan örtür. Borcları
xalqın xeyir-şərini yola verməkdən ibarət olan
mollalar dürüst yoldan sapanda, Allahı, peyğəmbəri
unudub şeytana xidmət edəndə, təfriqəçiyə
uyanda, təriqətlərə üz tutanda, cəmiyyət həyatında
qarışıqlıqlar salanda Qasım bəyin hövsələsi
çatmırdı, başlayırdı bu alaq otlarını
dəryazlamağa. Həm də bu zümrədən olub
yalnız Qarabağda gözünün qabağında
dolaşanları deyil, Azərbaycan boyu eyni kökdə olub
eyni tərs məzhəbə qulluq edənlərin hamısını
qatırdı qabağına.
Sürahi solunda, badə sağında,
Məzə qabağında, mey dodağında,
Çeşmə kənarında, çay
qırağında
Əmmame-yi seyyid, mollayə bir bax.
Kimdir baxan peyğəmbərə, imamə,
Bu dağılmış düşən deyil nizamə!
Orucluqda şürb-i mey-i gülfamə,
Mah-i məhərrəmdə zinayə bir bax!
Elə biz də baxaq. Çox da ki, Zakir şeiri bir əsr
qabaq yazıb. O şeirin pəncərəsindən seyr edəndə
bu gün də nə qədər istəsən, üzdə
bir cür, batində ayrı təhər olanlarla tuş
düşəcəksən.
Qasım bəy Zakirin digər həcvgulardan
mühüm bir fərqi də diqqətəlayiqdir. Bir sıra
başqalarının, lap XIX yüzilin, XX əsrin əvvəllərinin
çox həcvlərində az qala hər misrada, hər beytdə
biədəb ifadələr yer alır ki, sonralar onları nəşr
etdirmək də müşkülləşir, belə
şeirləri ortaya çıxaranda həmin qaba sözlərin,
ifadələrin yerinə nöqtələr düzmək məcburiyyəti
yaranır. Ancaq Zakir həcvlərində söyüşdən,
camaat arasına çıxarılması münasib olmayan
nalayiq ifadələrdən qaçır. Neştərə
dönən, söyüş yox, sözün içərisindəki,
deyişin cövhərindəki ifşaedici həqiqət olur.
Odur ki, hətta tarixdə qalan bir sıra görkəmli
şairlərimizin o qəbil ifadələrlə daşan, hətta
bədii cəhətdən yüksək şeirlərini indi
ortaya çıxarmağa adamın üzü gəlmir.
Qasım bəyinsə həcvləri elə onun
qoşmaları, qəzəlləri, gəraylıları,
bayatıları, təmsilləri, mənzum məktubları ilə
yanaşı, bu gün də sevilərək kitabdan-kitaba
adlayır.
Həcvləri inqilab əndişəli Qasım bəy
Zakirin daha bir kəskin silahı idi.
Qasım bəy Zakirin mübtəla olduğu bir
çox sarsıntıların, çəkdiyi əziyyətlərin
baisi Cəfərqulu xan idi. Daha çox ağrıdansa budur
ki, axı o, həm də Nəva idi - şair idi. Hesabla, Zakirə
gərək başqalarından daha həssas münasibət bəsləyəydi.
Ancaq əksi alınmışdı. Düzdür, münasibətlərinin
rəvan çağları, bir-birlərinə qarşılıqlı
hörmət bəslədikləri günlər də
olmuşdu. Zakir də həmin çağlarda Cəfərqulu
xanın şəninə bir neçə şeir həsr
etmişdi. Ancaq bu dövr tez sovuşmuşdu. Cəfərqulu
xan Zakirlə düşünüşəndən sonra ona
göz verib, işıq verməmiş, hey təqib etmiş,
ayağının altında bir-birindən dərin
çalalar qazdırmış, məkrli tələlər
qurdurmuş, kitabını birdəfəlik
bağlatdırmağa can atmışdı. İndi sən Cəfərqulu
xan ol, Nəva ol, bu da Qasım bəy Zakir olsun.
Qasım bəy ona düşmən kəsilən Cəfərqulu
xana elə dağ basıb, elə şapalaqçəkib ki, həmin
dağın tüstüsü və o şapalağın əks-sədası
bu günə qədər gəlib çatıb.
Yarımayıb kimsə ömründə səndən,
Mükəddər qayıdar qapına gələn.
Xeyrə-şərə yarımayan, qapısına
xahişə, minnətə gələn bircə kəsi də
razı yola salmayan Cəfərqulu xan ellik qəbahətli
xüsusiyyətləri ilə Zakirin bir neçə
satirasının hədəfidir. Ancaq oxuduqca bunu da
görürsən ki, Cəfərqulu xandan bu qədər
pisliklər görəndən sonra da Zakir ucadır və
ucadadır. Bu şeirlərin heç biri yalnız şəxsi
narazılıqların, fərdi küskünlüyün bəhrəsi
olaraq yaranmayıb. Həmin tənqidi şeirlər
böyük ölçüdə yalnız Cəfərqulu
xanın - bir şəxsin də deyil, bütün
harınlamış xanların, bəylərin ortaq, ümumiləşmiş
surəti idi.
Və Zakirin şeirlə dediklərinə elə o
çağın mətbuatı da şərik
çıxmaqda, rəsmi bəlgə əlavə etməkdədir.
"Qafqaz" qəzeti 1857-ci ildə çıxan
58-ci sayında yazırdı ki, Cəfərqulu xan qumara qaynar
hərislik nümayiş etdirir, gecə-gündüz oynamağa
hazırdır. Həqiqi bir əsilzadə kimi pula
qarşı soyuqqanlıdır, həmişə də uduzur.
Vaxt olub ki, o, qırx saat kart masasının arxasında əyləşərək
ən mahir oyunçuları da yorub, külli miqdarda pul uduzsa
da, nə uduzmağı, nə də yorğunluğu sifətində
kiçicik bir əlamətlə də olsa hiss edilib. Sonra da
oradanca ata minib, ova gedib.
Hətta o dövrün mətbuatının
qüsurlarından söz açdığı belə qəbahətli
adama həm də ondan şəxsən namərdliklər
görmüş Zakirin satira oxlarının batması təbii
imiş. Cəfərqulu xan tipinin yanından Firidun bəy
Köçərli də ayaq saxlamadan keçməyib. Oda,
söz yox ki, Cəfərqulu xan Nəvanı yaxşı
tanıyırdı, şəcərəsindən tutmuş
indisinəcən hər cikinə-bikinə bələd idi.
Odur ki, "Riyazul-aşiqin" müəllifi Məhəmməd
ağa Müctəhidzadənin Cəfərqulu xan haqqında
şit və ifrat tərifli sözləri onu haldan
çıxarmışdı. Müctəhidzadə hansı səbəblərdənsə
Cəfərqulu xanı göylərə qaldırır, onun
çox əliaçıq olmasından bəhs edir, tez-tez fəqir-füqəradan
ötrü ehsan süfrələri təşkil etməsindən
yazırdı. Firidun bəy Müctəhidzadənin bu
doğru olmayan məlumatı və təmtəraqlı təqdimatına
ona görə biganə qala bilməzdi ki, Məhəmməd
ağa sözünə etibar bəslənən, qələminin
çəkisi olan bir şəxs idi. Köçərli nabələdləri
səhv fikrə sala biləcək mövqeyi nüfuzlu bir qələm
sahibinin kitabında oxuyarkən susub qala bilmızdi.
Firidun bəy yazırdı ki, bu qədər
mübaliğə və ifrat nəyə lazımdır? Bu
boş ibarələr ancaq kəlamı etibardan salar. Hər
şəxsi öz sifətilə yazmaq, bildirmək
yaxşı deyilmi?
Firidun bəy Müctəhidzadə ilə
razılaşmayaraq yazırdı ki, Cəfərqulu xan
qonaqlıqlar veribsə də, o məclisdə başda
oturanlar elə bu xanın özü kimi lotu-potu,
qumarbaz-filanmış.
Qasım bəy Zakirin müxtəlif satirik şeirlərini,
Firidun bəyin bu qəbil təhlillərini, həmin dövrdə
çıxan mətbuatın ayrı-ayrı ictimai adamlar və
hadisələrə təxirə salınmadan münasibət
ifadə etməsini oxuyub izlədikcə
düşünürsən ki, hər halda fəal bir ictimai nəzarət
mövcudmuş.
Ziyalılar da, qələm sahibləri də,
redaksiyalarla əməkdaşlıq edən müxbirlər də
özlərinin cəmiyyət və xalq qarşısında məsuliyyətlərini,
borcluluqlarını dərk edərək deyilməli və
yazılmalı sözləri vaxtında ictimaiyyətə
çatdırırmışlar, o əyintilər ki
inkişafa mane olur, o çatışmazlıqlar ki cəmiyyəti
geri çəkir, o bəd əməllər ki insanların
rahat həyatını pozur, daim diqqətdəymiş.
Firidun bəy Köçərlinin, Qasım bəy
Zakirin, digər qələm adamlarının gücü
sözdə idi. Onların birbaşa müdaxilə edərək
hadisələrin səmtini dəyişmək imkanı yox idi.
Ancaq onlar qadir qələmin böyük gücünə
inanırdılar, qələmin, sözün, insanların
düşüncəsində yarada biləcəyi
fırtınalardan xəbərdar idilər. Ona görə də
gördüklərini, onları narahat edənləri hökmən
yazırdılar. Və ən mühümü, onlar hər an,
fikirdə də, sözdə də, əməllərində
də bir yerdə idilər, əl-ələ, səs-səsəydilər.
XXI əsrin ucalığından baxarkən Qasım bəy
Zakirin şeirləri bir meydan teatrı təsiri oyadır.
Şair özü də başverənlərin gur axarında,
qəhrəmanlarının arasındadır.
Onun sağında-solundakılar, başı üzərindəkilər
- göydəki qatarlaşan durnalardır, güldür,
çiçəkdir, dağlardır, çaylardır, onu əhatə
eləyən təbiət gözəllikləridir. Və bir də
düzlü-əyrili insanlar - Zakirin sevdikləri, vəsf
etdikləri, əks tərəfdə də bu cür görmək
istəmədikləri, cəmiyyətə gərəkli şəxslərə
çevrilmələri üçün yontalanmalarına,
cilalanmalarına ehtiyac duyulanlar.
Xəbər alsan bu vilanın əhvalın,
Bu vilada həddən aşıb şərarət.
Hər kim nə iş görə, puluna minnət,
Bir mu qədər yoxdur ədlüədalət
Və leykən şöhrəti bicayə bir bax.
Şərin ətrafı bürüdüyündən
gileylənir, "bir mu" - tük qədər ədalətin
olmamasından şikayətlənirdi və qənaəti də
budur ki, pulun işlədiyi, rüşvətin ayaq tutub
yeridiyi, məmurun qudurduğu məkanda ayrı cür də
ola bilməz.
Zakirin "marallar"ının bir qismiəmmaməlidir.
Vaxtilə -Zakirin dönəmində Şuşada təziyə
mərasimləri keçiriləndə ayrı-ayrı məhəllələrdə
ağköynəkli dəstələr təşkil
olunarmış. Matəm günlərində hərəsi bir
tərəfdən çıxar, şəhərin mərkəzinə
doğru irəliləyər, çox zaman da onların
arasında dava-şava düşər, hətta
ölüm-itimə qədər gedib çatarmış. Bunu
görən yerli hökumət həmin ağköynəklilər
dəstəsinə yasaq qoyur. Ancaq buna baxmayaraq,
Şuşanın qazisi Mirzə Əbülqasım
nüfuzundan, əlaqələrindən istifadə edərək
ağköynəklilər dəstəsinin yenidən fəaliyyətə
başlamasının icazəsini alır, təzədən
tində-bayırda görünməyə başlayırlar.
Növbəti təziyədarlıq gəlir, yenə
dava qızışır, yenə qan düşür,
neçə nəfər ölüb-itən, yaralanan olur.
Hökumətin, qanunun öhdəsindən gələ bilmədiyinin
də çarəsi vardı. Çarə qələm idi, dərman
iti söz idi.
Və Qasım bəy Zakir yazır, onları da
ifşa edir, ikiüzlülüklərini,
riyakarlıqlarını, üzdə bir, arxada başqa cür
olmalarını hər kəsə faş edir:
Zövq ü şövq ilə səhərdən rəh-i
məscid tutduq,
Zar ü məhzun qayıtdıq həmə nakam yenə.
Misl-i səyyad-i cəfapişə yerə danə səpib,
Hərə bir növ qurar mürğ-i dilə dam yenə.
Ancaq Qasım bəy Zakirin həm dırnaqarası, həm
gerçək qəhrəmanlarının əhatəsində
dolaşdığı cəmiyyət meydanını əks
etdirən çoxsurətli tabloda surətlər lap çox
idi. Bir tərəfdə baqqal dayanmışdı və o da
azərbaycanlı, müsəlman idi. O baqqalın peyğəmbəri
də tacir olmuşdu. Həmin baqqalın peyğəmbəri
insanlara düzlüyü, mürüvvəti vəsiyyət
etmişdi. Bəs bunlar neyləyirdilər? O baqqal, o tacir şəhərlidir,
təcrübəsi çoxdur, bicliyi hədsizdir. Ucqar kənddən
yanına alverə gələn sadədil kəndlinin elə
özü kimi bu millətin övladı olmasını sanki
unudaraq dərhal aldatmağa cəhd edir:
Səhra mərdümünü (çöl
adamını, kəndçini - R.H.) şəhr əhli
görcək
Yalvarıb, yapışıb oturtdu çömlək.
Beş arşında sürüşdürər
üç çərək,
Taciri seyr elə, sövdayə bir bax.
Taciri belə, onun yanında dayanmış baqqalı
da elə həmin təhər.
Baqqal tərəziyə qoyar imanın.
Əsəl qiymətinə satar ayranın.
"Əsəl" bal deməkdir. Baqqal
qarşısındakının onun din qardaşı, can
qardaşı olmasını eyninə almayaraq bu dəqiqələrdə
onu fikirləşir ki, görüm bu hərifə turş
ayranı bal qiymətinə necə aldırıram.
Və Zakir bu aldatmanı özünü mömin sayan
bir insanın dinə xəyanəti hesab eləyir.
Baqqal tərəziyə qoyar imanın,
Əsəl qiymətinə satar ayranın,
Dindirsən it kimi tutar dörd yanın,
Deyən yoxdur al-iəbayə bir bax.
Qasım bəy Zakir iki əsrdir ki, qəhrəmanlarının
- şeirinə gətirdiyi gerçək tarixi şəxsiyyətlərin
və yaratdığı surətlərin arasındadır,
artıq əbədilik də onlarla bir yerdə qalacaq. Vaxt dəyişib,
əsrlər başqalaşıb, hətta minillik əvəzlənib.
Zamanın gedişiylə o qəhrəmanlar geyim-kecimcə,
danışıqca, nəqliyyatca, ev-eşikcə dəyişiblər.
Bu gün onlarla yanaşı meydanda olan nəvə-nəticələri,
kötükcələridir. Zahirən nə qədər dəyişmiş
olsalar da, Zakiri oxuyanda, Sabiri mütaliə edəndə
görürsən ki, ba, qarşındakı elə köhnə
tanışlardır ki!
Oradakı darğanın, baqqalın,
qlasnının... zaman keçişi ilə sadəcə vəzifəsinin
adı dəyişib. Mahiyyət ki qalır.
Və nə qədər ki mahiyyət diridir, nə qədər
ki Zakirin öz zamanında silib-süpürüb yox etməyə
çalışdığı umulmazlıqlar yenə bizə
badalaq gəlməkdədir, demək, bu şeirlər diri
olacaq, demək, Qasım bəy də bitməz mübarizələrini
davam etdirəcək.
...Qasım bəyin özünü və nəslini
qarabaqara izləyən nəhsliklərin son ən
müdhiş zərbələri qardaşı Şahverənin
oğlu Rüstəmin qərəzlə, şər-böhtanla
həbsə atılaraq orada altı ay dindirməsiz
saxlanmasından sonra Şuşa həbsxanasında çar
hökuməti tərəfindən güllələnməsinə
dözməyən qardaşı Behbudun qisas almaqçün
qaçaq düşməsindən sonra gəlmişdi.
Hökumət əvvəl-axır Behbudu öldürsə də,
Qasım bəyə və nəslinə yağı kəsilmiş
məmurlar toxtamamışdılar. Zakiri ittiham etmişdilər
ki, həbsxanadan qaçmış Behbud hökumət qüvvələri
tərəfindən zərərsizləşdirilməzdən
qabaq əmisi Qasım bəyinki olan Xındırıstan kəndinə
tez-tez baş çəkirmiş, hətta bir ara orada
yaşayıbmış.
Qasım bəy Zakir bu çoxgedişli məkrli
oyunun nəticəsində düşdüyü tələdən
- Bakı sürgünündən qurtarmaqçün çox
dostların səylərinin nəticəsi olaraq uzun xidməti
yazışmaların yekununda 1852-ci il martın 14-də Qafqaz
Diyarı Mülki İşlər İdarəsinin rəisigeneral-leytenant
Bebutov Qafqaz canişininə müsbət cavab veriləcək
belə bir təqdimat yollamışdı: "Zati-alilərinizin
qərarına əsasən mənə 1850-ci il noyabrın
10-da göndərilən 3168 saylı təlimata əsasən
öldürülmüş qaçaq Behbudun 60 yaşlı
qohumu Qasım bəy Əli bəy oğlunu
davranışı ciddi polis nəzarəti altında saxlamaq
şərti ilə Bakıya sürgün etmək əmr
olunmuşdu. Şamaxının mülki hissəyə baxan hərbi
qubernatorugeneral-mayor Çelyayev keçən ilin 29
fevralında mənə 265 saylı təqdimatla müraciət
etmişdir ki, sizin həmin qərarınızın icrası
Şuşa qəza rəisinə
tapşırılmışdı, amma Qasım bəyin öz
yaşayış yerində olmaması səbəbilə bu əmr
icra edilməmişdi. Eyni zamanda Şuşa qəza rəisindən
ona təqdimat göndərilmişdir ki, Şuşa qəzasında
soyğun və qarətlər yenidən başlananda Qasım
bəyin rəftarı müşahidə edilərkən nəinki
onun tərəfindən hər hansı qanunsuz hərəkətin
törədildiyi müşahidə edilməmiş, əksinə,
Qasım bəy özü dəfələrlə rəisə
haqlı olduğunu sübut etməkçün ona fürsət
verilməsindən ötrü müraciət etmiş, həmçinin
bu ilin 12 iyunundan 3 iyulunadək rəisə, ziyankarlar tərəfindən
pozulan sakitliyin və əmin-amanlığın bərpasına
çox kömək göstərən məlumatlar
çatdırmışdır. Şuşa qəzasının
rəisi Qasım bəyin bir çox hörmətli bəylər
tərəfindən təsdiqlənən mötədil
davranışını, onun özünə rəhbərlik
qarşısında bəraət qazandırmaq
üçün istəyini, yaşlı və xəstəhal
olmasını, eləcə də oğlu və
qardaşoğlusunun Rusiyaya sürgün edilməsi ilə cəzaya
məruz qalmasını, nəhayət, onun qaçaq Behbudla əlaqələrinin
olması haqda cəmiyyətdə şübhələr
yaranması bədbəxtliyinə uğramasından sonra
malikanəsinin dağılması və çöküş
halına düşməsini nəzərə alaraq, Qasım bəyin
hazırkı xəstə vəziyyətinin onu sürgünə
göndərmədiyi məsələsinə də hörmətlə
yanaşaraq Qasım bəyin öz yaşayış yerində
saxlanması barədə vəsatət qaldırır.
General-mayor Çelyayev qəza rəisinin təqdimatındakı
məlumatların doğruluğuna əmin olaraq və qəza
rəisinin özünün Qasım bəyin qənaətbəxş
davranışına zəmanət verməsini diqqətdə
saxlayaraq Qasım bəyin üzərində polis nəzarətini
təmin etməklə öz yaşayış yerində
saxlanılmasını rica edir. Sizin xeyirxah münasibətinizə
və məsələnin müsbət həllinə ümid bəsləyərək
zati-alinizə ünvanladığım bu təqdimata onu da əlavə
edim ki, mən də öz tərəfimdən Qasım bəyin
öz yaşayış yerində polis nəzarəti
altında saxlanmasına razıyam".
Qasım bəyin Bakıya sürgün edilmiş
olduğu halda bu və bundan əvvəlki bir neçə mərtəbəli
rəsmi sənədlərdə guya yaşayış yerində
tapılmaması ucbatından indiyədək sürgünə
göndərilməməsi kimi yanlışın yer
almasını məqsədli şəkildə
atılmış addım saymaq lazım gəlir. Müxtəlif
nüfuzlu şəxslərin xahişləri və
ağızaçmalarından sonra məsələnin müsbət
həllinə yuxarıdan icazə verilmişdi ki,
aşağıdan yuxarıya doğru müvafiq təqdimatlar
göndərilirdi. Görünür, artıq icrası
başlanmış sürgün cəzasını ləğv
etməkdənsə, icrasına hələ
başlanmamış qərarı dayandırmaq hüquqi
baxımdan daha münasibmiş ki, məhz belə bir yolu
seçmişdilər. Amma istənilən halda hətta
güzəşt edilirdisə də, Qasım bəy üzərində
polis nəzarətinin təmin edilməsi məsələsi
qüvvədə saxlanılırdı.
...Zakir nikbin, gözəlliklər aşiqi, insanı vəcdə
gətirən, ruhu tərpədən zərif şeirlər
yaradan usta şair idi. Ancaq ağsaqqal çağlarında
düçar olduğu müsibətlərdən sonra onu
qüssə, ruh düşkünlüyü, dərin kədər
bürümüşdü. Bu göynəklərin əks-sədası
onun məhzun sətirlərindən də gəlirdi.
Dostların, tanışların xahişi, minnəti, zəmanəti
ilə Bakı sürgünündən xilas olaraq Qarabağa gəlsə
də, daim polis nəzarəti altında idi. Çox
kasıbyana güzəran keçirirdi və həmin ürək
üzən günlərində bu qəmli sətirləri də
yazmışdı:
Ol keçən dəmləri hanı Zakirin?
İtkin olub adı-sanı Zakirin.
Ötmüş zaman sübut etdi ki, Zakirin bu
nigaranlığı əbəsmiş. Fəqət mətləblərin
dərininə daldıqca yəqin edirsən ki, əslində
elə o vaxt, Zakirin sağlığında da bu təlaş
yersizmiş. Çünki elə o vaxt da onu sevənlər yetərincə
idi. Fəqət hər halda bizim zamanların içərisində
ikiqat əbəsdir. Çünki o sətirlər
yaşayır, yaşadıqca da Zakiri yaşadacaq, ona sevgilər
yönəldəcək, qoymayacaq ki, ad-sanına zərrəcə
xələl dəysin.
Ancaq Zakirin həmin pərişan günlərinin ona
yalnız cürbəcür sıxıntılar
yaşatmayıb həm də təhqir kimi görünən
bir hadisəsi də şairi daim müşayiət edəcək.
Di gəl, daha təhqir deyil, təqdir kimi!
Zakiri Bakı sürgünündən azad edirlər,
qayıdır Qarabağa, gəlir Şuşaya, yollanır
Xındırıstana. Öz evində idi, ancaq o, təqribən
ev dustağı kimi idi. Ömrünün son 3 ilində
Qasım bəyin üzərindən polis nəzarəti əskik
olmadı.
Və bu da bir tale hökmüymüş ki, gərək
Zakirə nəzarət heç vaxt bitməyə. Ancaq daha
polisin güdükçü və şübhəcil nəzarəti
yox. Ona və doğurduqlarına sonsuz ehtiramlar bəsləyən
xalqın nəzərləri müdam Zakirin solmaz
misralarının üzərində olacaq.
Və o kəsilməyən məhəbbətli nəzarət
imkan verməyəcək ki, nə Qasım bəy Zakirin məzarının
yolu itsin, nə adı və şeirləri dillərdən və
düşüncələrdən aralansın, nə də
onun vaxtilə çox incidilmiş canını və ruhunu
bundan belə narahat edən olsun!
9 sentyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 14
sentyabr №(167).- S.16-17.