Dahi Azərbaycan
şairi Məhəmməd Füzulinin həyatı və
yaradıcılığı şairin hələ
özünün yaşadığı dövrdən etibarən
öyrənilməyə başlanmışdır. XVI əsrdən
başlayaraq XX əsrə qədər meydana
çıxmış elə bil təzkirə göstərmək
mümkün deyildir ki, orada Məhəmməd Füzulidən
bəhs olunmasın. Məhəmməd Füzuli irsinin tədqiqində
təzkirəçilikdən elmi tədqiqata keçid
XX əsrin əvvəllərində baş vermiş və
son yüzillikdə bu sahədə mühüm elmi nailiyyətlər
əldə olunmuşdur. Görkəmli yazıçı
və ədəbiyyatşünas Mir Cəlal Paşayevin
1938-ci ildə namizədlik dissertasiyası kimi müdafiə
olunmuş və ilk dəfə 1958-ci ildə akademik Həmid
Araslının redaktorluğu ilə kitab halında nəşr
edilmiş “Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyası
Azərbaycanda fundamental Füzulişünaslığın
təməl kitablarından biridir.
Məhəmməd
Füzulidən bəhs edən əksər müəlliflər
onun “Elmsiz şeir əsası yox, divar olur” kimi şairin
elmə münasibətini ifadə edən məqama diqqət
yetirmişlər. Lakin ilk dəfə olaraq Mir Cəlal Paşayev
böyük şeir ustadı Məhəmməd Füzulidən
həm də alim kimi söz açmışdır. Əlbəttə,
Məhəmməd Füzuli din, dil, dövran, fələk
və şair, qəzəl haqqında həm də mükəmməl
elmi söz demiş mütəfəkkir şəxsiyyətdir.
Məhəmməd Füzulini “Cavahiratı elmdən” dərindən
xəbərdar olan alim kimi səciyyələndirən
Mir Cəlal müraciət etdiyi mövzu ilə əlaqədar
olaraq, onun şeir sənətinə dair elmi baxışlarını
sistemli şəkildə araşdırıb, şairin
poetika sahəsindəki xidmətləri haqqında
ümumiləşdirilmiş elmi təsəvvür yaratmışdır.
Məhəmməd Füzulinin ümumiyyətlə
şeir sənəti, xüsusən də söz, qəzəl
janrı, şairin ədəbi ictimai mövqeyi, məzmunla
formanın vəhdəti, bədii təxəyyül, tarixi
mövzu və müasir yanaşma və sair kimi məsələlər
haqqındakı fikirlərini Mir Cəlal müəllim
ustad şairin öz sözlərindən istifadə etməklə
obyektiv şəkildə dəyərləndirmiş və
bu məsələlərə münasibətdə ustad
şairin həm də dövrünün söz xiridarı
olan alim kimi çıxış etdiyi qənaətinə
gəlmişdir. Mir Cəlal müəllim haqlı olaraq
belə fikirdə olmuşdur ki, Məhəmməd Füzulinin
“Söz” qəzəli mükəmməl bir ədəbiyyatşünaslıq
nümunəsidir. O, həmçinin Məhəmməd
Füzulinin böyük qəzəl ustadı olmaqla bərabər,
həm də dərin biliyə malik mahir bir qəzəl nəzəriyyəçisi
olduğunu da isbat etmişdir. Bütün bunlar isə Məhəmməd
Füzulinin öz dövrünün mükəmməl
bir ədəbiyyat nəzəriyyəçisi olduğunu
deməyə əsas verir.
Məlum olduğu
kimi, Füzuli eşqinin məzmunu və mahiyyəti məsələsi
də XX əsr Füzulişünaslığında
mübahisəli mövzulardan biri olmuşdur. Bir
çox tədqiqatçılar Füzulinin eşq məsələsinə
münasibətindən söz açarkən onun “platonik
eşq”in tərənnümçüsü olması qənaətinə
üstünlük vermişlər. Azərbaycan füzulişünaslığında
ilk dəfə olaraq Mir Cəlal Paşayev Məhəmməd
Füzuli eşqinin həyati əsaslara malik olan dünyəvi
eşq kimi xarakterizə etmişdir. “Platonik eşq” məsələsinin
populyazrlqı qazandığı dövrdə Mir Cəlal
Paşayevin Füzuli eşqinin həyati və dünyəvi
eşq olduğunu bəyan etməsi bu məsələdə
füzulişünaslığın səmtini dəyişdirən
mühüm elmi-nəzəri müddəa olmuşdur: “Füzulinin
eşqi əsasən real, maddi, insani, həqiqi eşqdir.
Buradakı aşiq də, məşuq də “fələklər,
mələklər” aləmindən gəlmə yox, ictimai
münasibətlərin məhsulu, canlı insandır.
Onların yüksək mənəvi həyatı olduğu
kimi, adi, təbii məişət həyatları da vardır…
Füzuli eşqinin məzmunu dərin, dərəsi isə
genişdir. Füzulinin eşqi əsirlik bilməyən,
din ehkamı və adətlər çərçivəsinə
sığmayan, ancaq yüksək mənəviyyatlı
bir insanın daxili ehtiyac və mənəvi tələblərindən
doğan odlu, azad, qanadlı bir eşqdir”.
Sənətkarlıq
baxımından Məhəmməd Füzulinin
türk-müsəlman dünyası ədəbiyyatında
görkəmli yer tutması qənaəti geniş mənada
şərqşünaslıqda da, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
da qəbul edilmiş obyektiv elmi reallıqdır. Bununla
belə, bədii təsvir və ifadə vasitələrindən
istifadə, şeirlərində məcazların orijinallığı
və zənginliyi dönə-dönə etiraf edilsə
də, sənətkarlıq, poetika cəhətdən
xüsusi aktuallıq kəsb edən bu məsələ
uzun dövr ərzində ayrıca bir tədqiqatın
mövzusu olmamışdır. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində ilk dəfə olaraq Mir Cəlal Paşayev Məhəmməd
Füzuli yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətlərini ədəbiyyatşünaslıq
tədqiqatlarını diqqət mərkəzinə
çəkmişdir. Fikrimizcə, Mir Cəlal Paşayevin
namizədlik dissertasiyası kimi yazdığı tədqiqatını
“Füzuli sənətkarlığı” adlandırılması
təsadüfi olmayıb, təqdim olunan əsərin əksər
fəsillərində dahi şairin fərdi özünəməxsusluğundan,
sənətdə göstərdiyi fərqli şücaətdən
bəhs edildiyini özündə birləşdirir. Doğurdan
da, “Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyası
tam mənada Füzulinin poetikasına həsr edilmiş
mötəbər nəzəri əsərdir. Hətta monoqrafiyadakı
ilk baxışdan daha çox ədəbiyyat tarixçiliyi
təəssüratı yaradan “Nizami və Füzuli”
“Ölməz Məhəbbət dastanı”, “Rindü və
Zahid”, “Bədii nəsri” adlandırılan bölmələrdə
də Mir Cəlal Paşayev mövzuya dair ədəbiyyat
tarixinə aid məlumatları nəzərə
çatdırdıqdan sonra, məsələnin poetikasını,
sənətkarlıq xüsusiyyətlərini ön
mövqeyə çəkmişdir. Mir Cəlal Paşayevə
görə, Məhəmməd Füzuli yaradıcılığı
mövzusundan və janrından asılı olmayaraq,
bütövlükdə ədəbiyyatda insanlığın
mahiyyətini “Zəngin, əngin və rəngin” şəkildə,
bənzərsiz surətdə açıb təqdim edən
nadir sənət nümunəsidir. Məhz yaradıcılığındakı
orijinal ideya-sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə
görə Mir Cəlal Paşayev böyük Azərbaycan
şairi Məhəmməd Füzulini geniş mənada
“Lirik şeirimizin atası” miqyasında qiymətləndirir:
“Füzulinin böyük sənətkarlıq hünəri
orasındadır ki, o, işlənmiş söz, istifadə
formalarına tam yeni, orijinal şəkil, yeni məna,
yeni məzmun və xarakter verir… Predmetə, obyektə,
həyati hadisəyə heç bir şairin yanaşmadığı
bir dəqiqliklə yanaşır. Predmetə yanaşanda
onun kölgədə qalmış bədii fanarla hələ
indiyə qədər işıqlandırılmamış
tərəflərini işıqlandırır. Buna
görə də böyük şairin sənəti hamıdan
fərqlənir, surətləri, hətta zahirən təkrar
görünən bədii surətləri də tam orijinal,
tamam müstəqil xarakter daşıyır. Buna görə
də Füzuli haqlı olaraq lirik şeirimizin (ədəbiyyatımızın
– İ.H.) atası sayılır. O, ədəbiyyat tariximizdə
qəlb aləminə vaqif olan və bu aləmin həyatı
hərtərəfli, xüsusi bacarıqla, gözəl
və şirin bir formada ifadə edən dahi şairdir.”
Mir Cəlal
müəllim haqlı olaraq Məhəmməd Füzulinin
sənətkarlığını onun əsərlərinin
dili ilə üzvi əlaqədə araşdırmaqla
ümumiləşdirilmiş nəticələr
çıxarmışdır. Bu ona görə doğru
elmi yanaşmadır ki, sənətkarların əsərlərindəki
bədii təsvir və ifadə vasitələri onların
mənsub olduqları xalqın dilinin zənginliyinin,
poetik imkanlarının genişliyinin bədii ifadəsindən
ibarətdir. Məcazlar xalqın dilinin daxili zənginliyinin
şair tərəfindən obrazlı şəkildə
ifadəsi vasitəsilə yaradılan təsvir vasitələridir.
Bu baxımdan Mir Cəlal Paşayevin Füzulinin şeirinin
sənətkarlığının öyrənilməsinə
şairin əsərlərinin bədii dil xüsusiyyətlərinin
araşdırılması ilə birlikdə, vəhdətdə
baxması obyektiv elmi yanaşmadır. Mir Cəlalın
yanaşmalarında dil ağacın gövdəsi, məcazlar
isə onun budaqları, yarpaqları və çiçəkləridir.
Ona görə də Mir Cəlalın Məhəmməd
Füzulisi Azərbaycan xalqının milli mənəviyyatının,
dilimizin bağrından qoparaq, qeyri-adi dərəcədə
obrazlı düşünmək və tərənnüm
etmək istedadına malik olan qüdrətli sənətkarlıq
nümunəsidir.
Azərbaycan
dilində yaranan poeziya XIII əsrdən etibarən yaranıb
inkişaf etsə də, XVI əsrdə Məhəmməd
Füzuli türk dilinin-ana dilinin geniş və zəngin
daxili imkanları əsasında yüksək poeziya
standartı yaratmaqla Azərbaycan ədəbiyyatını
xarici dillərin monopoliyasından birdəfəlik xilas
etmək vəzifəsini ümummilli missiya kimi qəbul
etmiş və yerinə yetirmişdir. Mir Cəlalın
bildirdiyi kimi, “ona görə də böyük şair
Azərbaycan dilində incə şeir yazmağın
hünər istədiyini”, – deyir və özü bu
hünəri əməldə bütün parlaqlığı
ilə göstərirdi... Füzuli şeirində ərəb
və fars kəlmələrinin bolluğuna baxmayaraq,
dil öz quruluşu, sistemi, bədiiliyi, səhihliyi
etibarilə anlaşıqlı və sadədir. Mir Cəlal
ilk dəfə yazmışdır ki, “Füzuli şeirində
dilin xalq ruhu, xalq ifadə formaları, hətta çox
yerdə canlı danışıq dilinin xüsusiyyətləri
saxlanılmışdır”. Aşağıdakı
ümumiləşdirilmiş nəzəri qənaət
də Məhəmməd Füzulinin dilinə münasibətdə
yeni və gerçək elmi baxışın ifadəsidir:
“Füzuli yalnız özündən əvvəlki klassik
şeir dilinə, ədəbi dilə yox, ...ən
çox xalq dilinə əsaslanmışdır”. Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında məhz Mir Cəlal
müəllim ilk dəfə Məhəmməd Füzulinin
ədəbi dilimizə gətirdiyi “qabaq”, “quymaq”, “iplik”,
“yasdıq”, “başmaq”, “birçək”, “çanax” və
sair kimi xalq danışıq dilində işlədilən
sözləri seçib tapmış, ondan əvvəl
ana dilimizdə yazan şairlərin əsərlərinin
lüğət tərkibi ilə müqayisə edərək,
şairin azərbaycanlı olması haqqında qəti
fikir söyləmişdir. Məhəmməd Füzulinin
Azərbaycan atalar sözləri və məsəllərindən, söz
birləşmələrindən yaradıcı şəkildə
faydalanması istedadının Mir Cəlal Paşayev
şərhləri ustad sənətkarın ana dili fəlsəfəsini
tam olaraq başa düşməyə imkan yaradır.
Özünəməxsus
məcazlar sistemi yaratması baxımından Məhəmməd
Füzulinin təkrarsızlığı “Füzuli sənətkarlığı”
monoqrafiyasının baş mövzusudur. Mir Cəlal
monoqrafiyanın “Qəzəllər haqqında”, “Bədii
dil xüsusiyyətləri”, “Şeir mədəniyyəti-texnika”,
“Bədii məntiq”, “Lirika” kimi bölmələrində
Füzuli sənətkarlığının şah damarı
olan bədii təsvir və ifadə vasitələrindən
yaradıcı istifadənin müxtəlif aspektlərindən
yüksək nəzəri səviyyədə bəhs etmişdir.
Füzuli şeirində yüksək yer tutan epitetlərin
“bütün misra boyu çəkilən bədii lövhəyə
uyğunluğu” və şairin nadir “epitetli tərkiblər”
yaratmasını müşahidə edən Mir Cəlal
nəzəri qənaətlərini onun şeir xəzinəsindən
aldığı bədii nümunələr əsasında
formalaşdırır. Füzulinin şeirlərindəki
“bədii bəzəklərdən” biri olan mübaliğələrin
şairin yaradıcılığında tutduğu yeri
və ifadə etdiyi mənaları izah etmək
üçün “Leyli və Məcnun” poemasından seçib
təhlilə cəlb etdiyi “Səhraya düşüb
günəş misalı, tənha yürür oldu
laübalı” beyti ilə başlanan parçadakı
mübaliğələrə dair verdiyi açıqlama
həm böyük lirika ustadının əlçatmaz
sənətkarlığını və həm də Mir
Cəlal Paşayevin bədii mətnin nəzəri dərkində
və şərhində göstərdiyi elmi məharəti
əyani şəkildə nəzərə çatdırır.
Mir Cəlal Paşayevin şərhində “Leyli və Məcnun”
poemasından seçilmiş parçada “Məcnunun
göz yaşı yağış kimi, ahı isə ildırım
kimi təsirlidir. Bu təsirin şiddəti elədir
ki, “göz yaşından bir damla səhraya düşsə,
səhralar dənizə çevrilər. İldırımın
bir qığılcımı dəryalara düşsə,
dəryalar səhraya çevrilər”. Bu izahlardakı
bir damla gözyaşının səhraları dənizə
çevirmək qüdrəti, yaxud ildırımın
bir qığılcımının dəryaları səhraya
döndərmək gücü haqqındakı qənaətlər
sadə ədəbiyyatşünas gözü ilə baxanda
təşbeh kimi görünən bədii təsvir vasitəsinin
əslində qeyri-adi bir mübaliğə olduğunu
elmi cəhətdən təsdiq edir.
Füzulinin
təşbeh-bənzətmə dünyası haqqında
da Mir Cəlalın təhlilləri şairin sənətkarlığının
əlçatmazlığını dərk etmək
üçün çox dəqiq qənaətlərdən
ibarətdir. “Füzuli sənətkarlığı” kitabında
təhlili verilmiş çoxsaylı bədii nümunələrdəki
təşbehlərdən biri haqqındakı elmi fikirlər
ustad şairin dahiyanə sənətkarlıq imkanlarına
malik olan yaradıcı bədii düha olduğunu meydana
qoymaq baxımından dərin və əsaslı mülahizələrdən
yoğrulmuşdur. “Bülbülü qəmzədəyəm,
baği-baharım sənsən, Dəhəmi qəddü
rüxün qönçəvü sərvü səmənim”
beytində Füzulinin silsilə təşbehlər yaratmaq
istedadını Mir Cəlal əsl alim olaraq açıb
aşağıdakı kimi aydınlaşdırmışdır:
“Bu kiçik beytdə sözə son dərəcə qənaətlə
bərabər, beş qüvvətli təşbeh verilmişdir.
Nisbətən “həmcins” olan bu təşbehlərin yanaşı
yazılması ilə yenə maraqlı bir bədii
lövhə yaradılmış olur: şair bülbüldür,
məşuqə bahar bağıdır. Məşuqənin
dodaqları bağın qönçəsidir, boyu bağın
sərvidir, üzü isə bağın yasəmənidir.
Bu da maraqlıdır
ki, şair heç vaxt bənzəyən ilə bənzədiləni
yanaşı yazmağı vacib saymır. Bu misrada, əksinə,
o, bütün bənzəyənləri misranın bir tərəfinə,
bənzədilənləri də o biri tərəfinə
yığmışdır:
...Dəhənü qəddü rüxün
Qönçəvü sərvü səmənim”.
Bütün
bunlardan sonra Mir Cəlal Paşayevin “silsilə təşbehlər
Füzuli bədii dilinin ən zəngin xüsusiyyətlərindəndir”,
– kimi ümumiləşdirilmiş elmi nəticə
çıxarması elmi cəhətdən çox təbii
və məntiqli alınır. Bütövlükdə isə
Mir Cəlalın nəzəri qənaətlərini
Füzuli şeirinin daxili məntiqi əsasında formalaşdırması
ədəbiyyatşünaslıq baxımından son dərəcə
zəruri və əhəmiyyətlidir. Etiraf edilməlidir
ki, əksər hallarda ədəbiyyatşünaslar bədii
mətnə özlərinin formalaşdırdıqları,
yaxud müxtəlif elmi mənbələrdən aldıqları
hazır elmi müddəalardakı fikirləri təsdiq
etmək üçün, habelə misal, nümunə gətirmək
məqsədilə müraciət edirlər. Belə məqamlarda
haradansa alınmış və ya uydurulmuş, təxmin
edilmiş, irəli sürülən nəzəri müddəanın
hər hansı bir bədii nümunə ilə təsdiqlənməsi
haqqında bəhs edilən yazıçı və
şairin yaradıcılığı ilə uyğunlaşdırılsa
da, bütövlükdə onun sənətinin mahiyyəti
ilə tam olaraq səsləşmədiyini də müşahidə
etmək mümkündür. Bu cəhətdən ümumiyyətlə
elmi əsərlərində, o cümlədən də
“Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyasında
böyük sənətkarın özünəməxsusluğu
haqqındakı elmi fikirlərin və qənaətlərin
onun şeirlərinin və digər janrlarda yazılmış
bədii əsərlərinin daxili məntiqindən
çıxarılaraq formalaşdırılması
Mir Cəlalın görkəmli bir elm xadimi kimi
özünəməxsusluğunu müəyyən edir.
Buna görə də “Füzuli sənətkarlığı”
monoqrafiyası sözün həqiqi və tam elmi mənasında
Məhəmməd Füzuli sənətinin mahiyyətindən
doğan və şairin yalnız özünə məxsus
olan sənətkarlıq xüsusiyyətlərini meydana
qoyur. Füzulinin fərdi sənətkarlıq xüsusiyyətlərini,
məcazlarını hər hansı bir digər şairə
aid etmək mümkün deyildir. ona görə də bu,
Füzuli sənətkarlığı haqqında onun fərdi
sənət dünyasının işığında yaradılmış
fərqli elmi əsər kimi mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Məhz Azərbaycan ədəbiyyatına bu qədər
dərindən bələd olması, yazıçı
və şairlərin sənət aləmindəki fərqli
özünəməxsusluqlarını görüb qiymətləndirməsi
Mir Cəlal Paşayevin “Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları” kimi ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
dair qiymətli bir dərsliyin, “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər” miqyasında fundamental bir monoqrafiyanın
meydana qoyulmasına gətirib çıxarmışdır.
Mir Cəlalın
“Füzuli sənətkarlığı” kitabı,
ümumiyyətlə eşq şairi kimi tanınmış,
məhəbbət lirikasının şedevrlərini
yaratmış Məhəmməd Füzulinin şeir
dünyasının əhatə dairəsinin genişliyi
haqqında aydın elmi təsəvvür yaradır.
İlk dəfə olaraq Mir Cəlal Paşayev sözü
həmişə aşiqanə olan Məhəmməd
Füzulinin təbiət lövhələri və dini
mərasimlər haqqında da orijinal şeirlər yazmasını
elmi fikrin diqqət mərkəzinə çəkmişdir.
Mir Cəlal müəllim Füzuli şeirlərini diqqətlə
araşdırarkən yəqin etmişdir ki, “Füzuli
şeirində biz gözəl təbiət lövhələri,
peyzajlar görürük”. Və tədqiqatçı
bu qənaətə gəlmişdir ki, “Füzuli insanın,
bəşər gözəlliyinin məftunu olduğu
kimi, zəngin təbiətin də, təbiət gözəlliklərinin
də məftunu idi”. Şairin bahara, payız fəslinə
və qış lövhələrinə həsr etdiyi
şeirləri onun peyzaj lirikasının da istedadlı
yaradıcılarından olduğunu göstərir.
Füzulinin məhəbbət şeirləri ilə
müqayisədə peyzaj lirikası nümunələri
geniş ictimaiyyətə və oxuculara, demək olar
ki, bəlli olmadığından Mir Cəlalın onun
şeir xəzinəsindən seçib yüksək qiymət
verdiyi bahara həsr edilmiş bir şeirini müəyyən
ixtisarla oxuculara çatdırmağı faydalı hesab
edirik:
Seyr qıl, gör kim, gülüstanın nə
abü tabı var,
Hər tərəf min sərvi-sərsəzü
güli-sirabı var.
...Bulunur hər dərdə istərsən
gülüstanda dəva,
Höqqəsində qönçənin sanki şəfa
gülabı var.
… Ğalib
olmuş xəlqə zövqi-seyri-gülşən, ğaliba,
Çəkməyə xəlqi bənəvşə
zülfünün qullabı var.
Bundan
başqa, Mir Cəlal Paşayev Füzulinin eşq şeirlərindən
ibarət olan şeir divanından ictimai məzmunlu lirika
nümunələrini də seçib ayırmışdır.
Mir Cəlalın Füzuli lirikasının ideya-məzmuna
görə təsnifatında aşiqanə qəzəllər,
təsviri qəzəllər və minacat, nət ruhunda
olan rəsmi qəzəllər, yəni dini məzmunlu qəzəllərlə
yanaşı, ictimai-fəlsəfi qəzəllər də
ayrıca istiqamət kimi qeyd olunmuşdur. Lakin Mir Cəlal
müəllim o fikirdədir ki, Füzulinin sırf “ictimai-siyasi
hadisələrə, ya fəlsəfi bir problemə həsr
olunmuş qəzəlləri yox kimidir”. Şair ictimai-fəlsəfi
fikirlərini əsasən mürəbbe, rübai, qitə
və qəsidələrində, poemalarında ifadə
etmişdir. Buna baxmayaraq, Mir Cəlal az sayda olsa da,
Füzulinin ictimai-fəlsəfi qəzəllərini
də müəyyən edib, onun bu sahədəki ədəbi
xidmətlərinin də elmi qiymətini vermişdir.
Mir Cəlalın təhlil üçün ayırdığı
bir qəzəlini dəyərləndirməsi Füzulinin
ictimai-fəlsəfi lirika sahəsindəki baxışlarını
tam təsəvvür etməyə imkan yaradır.
“Füzuli sənətkarlığı”nda haqlı olaraq
Məhəmməd Füzulinin “həyat piyaləsinin
üzü üstə çevrildiyini” mənalandıran
“Dust bipərva, fələk birəhm, dövran bisükun,
Dərd çox, həmdərd yox, düşmən qəvi,
tale zəbu” beyti ilə başlanan qəzəli Azərbaycan
poeziyasında yüksək sənətkarlıqla yazılmış
ictimai-fəlsəfi şeirə ən mükəmməl
nümunə kimi təqdim olunur. Haqlı olaraq qeyd olunur
ki, “mövzunun dairəsi nə qədər geniş olsa
da, şair vahid bir bədii istiqamət ilə gedərək,
çox əhatəedici, ümumiləşdirici və
qabarıq surətdə gözəçarpan obyekt və
vasitələr alır, bununla öz fikrini oxucuya
aşılayır. Mövzusunun genişliyinə, fikrin
dərinliyinə müvafiq olaraq şairin misraları
çox qısa, ifadələri çox konkret, obrazları
çox aydın verilmişdir. Bu qəzəli oxumaqla
oxucu Füzulinin dövrü, o dövrdəki ictimai
münasibət, cəmiyyət həyatı haqqında
təsəvvür, məlumat almış olur”.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Mir Cəlal Paşayev Məhəmməd
Füzulinin “Leyli və Məcnun” poemasını ədəbiyyat
tarixçiliyi ilə ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
işığında təhlil etmişdir. Monoqrafiyada
“Leyli və Məcnun” poemasının yaranma tarixçəsi
mövzusu və ideyası, Qeysin tarixi şəxsiyyət
olub-olmaması, Nizami Gəncəvinin eyniadlı poeması
haqqında verilmiş məlumatlar Mir Cəlalın ədəbiyyat
tarixçisi kimi də professional elm xadimi olduğunu
göstərir. Lakin Mir Cəlal müəllimin
özünün də etiraf etdiyi kimi, “bu yüksək sənət
abidəsi (“Leyli və Məcnun poeması” – İ.H.) haqqında
indiyə qədər (elə indi də – İ.H.) çox
tədqiqat getmiş, çox əsərlər yazılmışdır.
Ancaq buradakı zəngin sənətkarlıq xüsusiyyətlərini,
sənətin ən ecazkar lövhələrini təşkil
edən parlaq şeir nümunələrini, oradakı
yaradıcılıq sirlərini dərindən öyrənməyə
az fikir və diqqət yetirilmişdir”. Bu mənada Mir Cəlal
Paşayevin “Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyasındakı
“Ölməz məhəbbət dastanı” adlanan bölmə
Məmməd Füzulinin “Leyli və Məcnun” poemasının
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə həsr
edilmiş ilk əhəmiyyətli tədqiqatlardan biri
kimi ədəbiyyatşünaslıq elmində həmin
sahədə mövcud olan boşluğu doldurmağa xidmət
edir. Əvvəla, Mir Cəlal digər poemalardan fərqli
olaraq, Füzulinin “Leyli və Məcnun” poemasının
nəinki bədii haşiyələr və ricətləri
ilə hətta “alovlanmaqda, yanmaqda olan iki varlığın
qəlbinin sarsıntılarını, …. bu aşiqlərin
… hüdudbilməz həyəcan və tüğyanlarını
təsvir və tərənnüm edən ruhi həyəcanların
inkişafını” əks etdirən süjetlərinə
görə də lirizmin ardıcıllığı ilə
yazılmış qeyri-adi poema kimi təqdim edir. İkincisi,
Mir Cəlal müəllim “Leyli və Məcnun” poemasında
Məcnunun dilindən verilən qəzəllərin,
Leylinin oxuduğu və eşitdiyi təranələrin
obrazların xarakterlərini açmağa xidmət
etməklə yanaşı, əsərin bədii təsir
gücünü, lirizmini daha da gücləndirən
poetik vasitələr olduğunu müəyyən etmişdir:
“Bir qayda olaraq poema boyunca aşiqlərin halına
müvafiq məzmunlu qəzəllər ara-sıra süjeti
bəzəyir. Bu qəzəllər əlbət ki,
öz-özlüyündə yüksək şeir nümunələri
olmaqdan başqa, gənclərin faciəvi sevgi macərasının
ayrı-ayrı xarakter mərhələlərini əks
etdirmək cəhətindən də çox münasib
və qiymətlidir”. Nəhayət, üçüncüsü
isə, “Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyasında
“Leyli və Məcnun poeması poetika baxımından tədqiq
olunmuş, necə deyərlər, şairin poema janrı
sayəsindəki sənətkarlıq aləmi
açılıb göstərilmişdir. Obrazların
təhlilində də müəllif orijinal elmi ümumiləşdirilmiş
nəzəri qənaət irəli sürür: “Məcnun
bütün varlığını cananı yolunda fəda
edən vəfadardır… Məhəbbət nəinki bu
surətlərin mənəviyyatında, hətta
ümumən həyatında da hakim hiss və qüvvədir.
Böyük şair epizodik surətlərdə də sevginin
ecazkar qüdrətini, hər şeydən üstün olduğunu,
ən yüksək məna kəsb etdiyini göstərir”.
“Füzulidə
alleqoriya” fəslində alleqoriyanın ədəbi
termin kimi mənası və Şərq ədəbiyyatındakı
yeri açıqlandıqdan sonra Məhəmməd
Füzulinin alleqorik əsərlərindən geniş
söz açılmışdır. Monoqrafiyada Füzulinin
“Səhhət və Mərəz”, “Bəng və Badə”,
“Həft cam” (“Şaqinamə”) kimi alleqorik əsərləri
haqqında ümumi məlumat verilmiş, lakin “Həft
cam” poeması geniş təhlil olunmuşdur. “Füzuli
sənətkarlığı”nın yazıldığı
dövrdə Füzulinin “Söhbətül-əsmar”,
(“Meyvələrin söhbəti”) adlı alleqorik əsəri
elm aləminə bəlli olmadığı
üçün monoqrafiyada ondan söz açılmamışdır.
“Həft cam” (“Şaqinamə”) alleqorik əsərini seçib
ayırması isə Mir Cəlalın özünün
yazdığı kimi, həmin əsərin Füzulinin
alleqorya sahəsindəki ustalığını və
orijinallığını sübut etməkdən
başqa, bir də ona görə maraqlıdır ki,
şairin müasir elmlərə, nəzəriyyələrə
nə dərəcədə dərindən vaqif olduğunu,
real həyati, böyük əxlaqi nəticələr
çıxarıb təbliğ etdiyini, habelə sənət,
musiqi haqqında islam ehkamını çox məharətli
bir şəkildə … dəf etdiyini də göstərir”.
Ədəbiyyatşünaslıq elmində klassik Şərq
ədəbiyyatında “Şahnamə”lərin, “İskəndərnamə”lərin
dəbdə olduğu bir vaxtda Füzulinin “Saqinamə”
kimi öz dövrü üçün “təhlükəli
mövzuda” əsər yazması Füzulinin dünyəvi
baxışları ilə əlaqələndirilmişdir.
Lakin Mir Cəlal XX əsrin əllinci illərində nə
qədər çətin olsa da, açıq və qəti
şəkildə göstərir ki, “Füzuli ateist olmamışdır,
dinə, xüsusən islam ehkamına inanmışdır…
Ancaq şairin din təbliğatçılarına, bu
savadlı fırıldaqçılara, dini ehkamın
icrasında gördüyü rəzalətlərə
olan nifrəti də ar-aşkar bir həqiqətdir”. Yeri
gəlmişkən, qeyd etməyi lazım bilirəm ki,
Mir Cəlal müəllimin Məhəmməd Füzulinin
dinə münasibəti haqqında sovet-ateist hökumətinin
din əleyhinə mübarizə apardığı
dövrdə irəli sürdüyü model bizim günlər
üçün də qəbul ediləndir. Hər kəsə
məlumdur ki, “Könül səccadəyə basma ayaq,
təsbihə əl vurma, məscidə basma ayaq, namaz əhli
ilə oturma-durma” kimi beytlərində ifadə olunan fikirləri
nəzərə alaraq Məhəmməd Füzulinin sovet
dövründə ateist şair kimi göstərməyə
cəhd edilmişdir. Müstəqillik dövründə
isə dini motivli şeirlərinə, məsələn,
ramazan bayramını tərif etdiyi qəzəlinə
görə Füzulini dindar şair olaraq təqdim etmək
cəhdləri vardır. Bu baxımdan, Mir Cəlalın
müəyyən etdiyi “dünyəvi baxışlara
malik olan dindar şair” formatı Məhəmməd
Füzulinin dinə münasibətini dəqiq müəyyən
edir. Orasını da qeyd etməmək olmaz ki, nə
“Füzuli sənətkarlığı” kitabının
yazıldığı 1938-ci ildə və nə də monoqrafiya
kimi nəşr edildiyi 1958-ci ildə hər hansı
başqa bir sənətkardan, o cümlədən də Məhəmməd
Füzulidən “dünyəvi baxışlara malik dindar
şair” olaraq söz açmaq heç də asan məsələ
deyildi. Mir Cəlal müəllimin məsələni aydınlaşdırmaq
üçün “Həft cam” (“Yeddi cam” – “Saqinamə”) əsərinə
istinad etməklə heç birini tənqid etmədən
vaizlə şairin dinə və musiqiyə münasibətlərini
aydınlaşdırmaq priyomu əsasında yumşaq
şəkildə irəli sürdüyü “Dünyəvi
fikirli dindar şair” formatı dövrün senzurasının
da üstündən keçə biləcəyi mülahizə
olmuşdur. “Saqinamə” poemasının təhlili prosesində
də Mir Cəlal əsas diqqəti alleqorik şəkildə
altı “həmdəm” saydığı musiqi alətlərinə
və mütrüblə dialoqa, tarixi əhvalatların
gündəmə gətirilməsinin təhlilinə
yönləndirməklə dini motivlərə münasibət
bildirməkdən sanki yan keçməyə çalışmışdır.
Həm də Mir Cəlalın doğru olaraq yazdığı
kimi, Füzuli musiqi alətlərinin timsalında etibarsızlıq
və vəfasızlıq haqqında hekayətləri
təsvir edərək, mütrübün simasında insanın
mənəvi dəyanətini və bütünlüyünü
vəsf etmiş, “dünyəvi fikirli dindar şair” haqqındakı
qənaətini bu təhlillərin içində
çox da diqqəti cəlb etməyən şəkildə
bildirmişdir.
Genişhəcmli
əsərləri sırasında Mir Cəlal Füzulinin
“Rind və Zahid” əsərini də ayrıca təhlil etmişdir.
İki səbəbdən: birincisi, şair və nasir kimi
təqdim etdiyi Füzulini filosof mütəfəkkir
olaraq da göstərmək üçün; ikincisi isə
“Rind və Zahid”in Azərbaycan və ümumiyyətlə
Şərq ədəbiyyatında geniş yer tutan Rind
(azadpərəst) və Zahid (axirətpərəst)
münaqişəsinə yekun vuran fərqli yaratmaqdan
ötrü “Rind və Zahid” Azərbaycan ədəbiyyatına
“atalar və oğullar” problemlərinə həsr edilmiş
ilk və fərqli bədii əsər kimi də ayrıca
təhlilə layiqdir. Rus və dünya ədəbiyyatında
olduğu kimi, Məhəmməd Füzulinin “Rind və
Zahid” əsərində də nə qədər
ağıllı görünsə də, dövrünün
ehkam və ənənələrindən kənara
çıxa bilməyən, yalnız oğlunun səadətini
düşünən Ata ilə mütləq həqiqətə
çatmaq yolunda daha çox cəmiyyətin yeniləşdirilməsinə
və inkişafına üstünlük verən Rind
(oğul) arasındakı fikir ayrılıqları diqqət
mərkəzinə çəkilmişdir. Mir Cəlal Paşayev
fəlsəfəsi mahiyyət daşıyan bu aktual ictimai-mənəvi
məsələdə Füzulinin mövqeyinin həm
“yenilik hislərinə malik olan, azad düşüncəli
dərin mühakiməli” Rindin diqqət mərkəzinə
çəkmək və həm də “ehkamlara kor-koranə
boyun əyən” atanın həqiqətə çatmaq
üçün təkamülə, dəyişməyə
ehtiyacı olduğunu yeniləşməyə üstünlük
vermək niyyəti kimi təzahür etdiyini göstərmək
idi. Fikrimcə, cəmiyyətin inkişafı naminə
yalnız oğulların deyil, Mir Cəlal Paşayevin
müşahidə etdiyi kimi, həm də ataların yeniləşməyə
möhtac olduqlarını göstərməsi Füzulini
“Rind və Zahid”ini dünya ədəbiyyatındakı
“Atalar və oğullar” probleminə həsr edilmiş əsərlərdən
fərqləndirir.
“Füzuli
sənətkarlığı” çoxcəhətli
yaradıcılıq fəaliyyətinə malik olan Məhəmməd
Füzulinin nəsr sənətkarlığına elmi cəhətdən
gur işıq salır. İlk növbədə qeyd etmək
lazımdır ki, 1958-ci ildə çap olunmuş “Füzuli
sənətkarlığı” kitabında o zamana qədər
dini mövzuda yazıldığı üçün qeyri-rəsmi
şəkildə qadağan olunmuş, ya da arxa plana keçirilmiş
Məhəmməd Füzulinin “Hədiqətüs-süəda”
adlı nəsr əsəri haqqında geniş məlumat
verilmişdir. Bundan başqa, o, tədqiqatında dini
mövzuda yazılmış əsərin ideya-məzmununu
danışmaqdan yan keçməklə və əsasən
əsərin sənətkarlıq xüsusiyyətlərindən
bəhs etməklə “Hədiqətüs-süəda”dan
daha ətraflı söz açmaq imkanı qazanmışdır.
Mir Cəlal “Hədiqətüs-süəda”nı janr baxımından
nəsrimizdə birinci “tarixi povest” adlandırır
ki, bu lirik-romantik nəsr üslubunda yazılmış əsərin
janrı baxımından düzgün elmi qiymətdir.
Çünki müxtəlif tədqiqat əsərlərində
öz əksini tapmış “lirik-romantik” əsr ifadələri
janrı deyil, əsərin yazı üslubunu müəyyən
edən nəzəri təyinatdır. Lirik-romantik üslubda
yazılan əsərlərin mənsur şeir, mənsur
hekayə, hətta mənsur roman kimi janr formalarının
olduğu məlumdur. Məhəmməd Füzulinin “Hədiqətüs-süəda”
əsəri də Mir Cəlal müəllimin müəyyən
etdiyi kimi mənsur şəkildə yazılmış
tarixi povestdir. Görkəmli elm xadiminin aşağıdakı
nəzəri tezisi isə əslində dövrün
çətinlikləri nəzərə alınmaqla “Hədiqətüs-süəda”nın
sənətkarlıq xüsusiyyətlərindən bəhs
etmək priyomu demək idi: “Mövzunun dini mahiyyəti,
qəhrəmanların çoxunun dini tarixi simalar olması
heç vaxt bizə əsərin gözəl sənətkarlıq
xüsusiyyətlərini, səlis stilini, qüvvətli
dilini, mülayim təhkiyə, coşqun tərənnüm
üsullarını diqqətdən qaçırmağa
haqq vermir”.
Monoqrafiyada
Füzulinin məşhur “Şikayətnamə” adlı
nəsr əsəri də diqqətlə təhlildən keçirilmişdir.
Mir Cəlal müəllim “Şikayətnamə”nin janrını
elmi-nəzəri cəhətdən düzgün müəyyən
etmişdir: “Füzulinin Nişançı Paşaya
yazdığı və “Şikayətnamə” adı ilə
məşhur olan əsəri ədəbiyyat tariximizdə
bizə məlum olan ilk bədii satirik nəsrdir”, yəni
satirik hekayədir. Monoqrafiyada “Şikayətnamə”nin
mövzusu və ideyası da cəmi iki cümlə ilə
obyektiv şəkildə ifadə olunmuşdur: “Həcmcə
balaca olan (iki varaq) bu məktub (“Şikayətnamə” –
İ.H.) dövrün o zamankı üsul-idarəsinin,
dövlət adamlarının səciyyələndirilməsi
üçün böyük tarixi vəsaitdir. Buna
“şikayətnamə” yox …. Lənətnamə, nifrətnamə
desək, daha düz olar”. Mir Cəlal tərəfindən
Füzulinin “Qazi Ələddinin tərifi” adlı nəsr
əsəri də “bəzəkli, metoforik, çox yerdə
qafiyəli” nəsr əsəri kimi dəyərləndirilmişdir.
Ümumiyyətlə, Mir Cəlal Paşayevin apardığı
təhlillərdən və müqayisələrdən
nəticə çıxararaq, böyük Azərbaycan
şairi Məhəmməd Füzulinin Azərbaycan bədii
nəsrinin formalaşması və inkişaf etdirilməsi
sahəsindəki xidmətlərinə verdiyi aşağıdakı
elmi cəhətdən ümumiləşdirilmiş qiymət
dahi sənətkarın bu sahədəki fəaliyyətinin
real olaraq dəyərləndirilməsi ilə bərabər,
həm də çoxcəhətli yaradıcılıq
fəaliyyətinə malik olan görkəmli sənətkar
kimi onun obrazını da tamamlayır: “Böyük
şairin bədii nəsri ilə yaxından tanışlıq
göstərir ki, Füzuli, eyni zamanda qüdrətli
bir nəsr ustadıdır. Böyük şair olduğu
qədər də böyük ədibdir. İnsan qəlbinin
mahir tərənnümçüsü, həqiqi insani
hisslərin nəğməkarı olduğu kimi, həqiqi
həyat lövhələrinin də gözəl rəssamıdır”.
Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmində orta əsr tədqiqatçılarının
müraciət etdiyi Nizami və Füzuli məsələsi
Mir Cəlal Paşayev tərəfindən ayrıca tədqiqat
obyekti səviyyəsinə qaldırılmışdır.
Haqqında söz açdığımız monoqrafiyada
“Nizami və Füzuli” məsələsindən ayrıca
bir fəsil səviyyəsində araşdırma aparılması
bunun əyani sübutudur. Mir Cəlal Nizami və Füzuli
məsələsini tədqiq edərkən nə Füzuli
pərəstişkarı, nə də Nizami heyranı
kimi çıxış etmir, əksinə, ilk növbədə
bu böyük dühaların ölməz sənətinin
gerçək ortaq tərəflərini tapıb göstərməyə
üstünlük verir. Nizami Gəncəvi kimi Məhəmməd
Füzulinin də “Leyli və Məcnun” mövzusunda əsər
yazmağın çətinliklərindən söz
açmasını, poemasını Nizami ilə eyni bəhrlə
və məsnəvi formasında yazılmasını, əsərdə
beytlərin bir misrasının Leyli sözü ilə, ikincisi
Məcnun sözü ilə başlamasını bu ölməz
sənətkarların bir çox hikmətli sözlərinin
oxşarlığını Mir Cəlal haqlı olaraq “hər
iki şairin” bədii zövqündəki, sənətindəki
daxili vəhdəti, məna səslənməsini
göstərmək üçün” ortaq ədəbi dəyərlər
kimi qiymətləndirmişdir. Bununla belə, ayrı-ayrı
sənətkarlar tərəfindən, xüsusən də
fərqli tarixi dövrlərdə yazılması “Leyli
və Məcnun” mövzusunda qələmə alınmış
bu ölməz əsərləri bir-birindən ayıran
xüsusiyyətlərin də olmasını zəruri
bir tələb kimi irəli sürür. Çünki Nizami
Gəncəvi Leyli və Məcnun mövzusundakı məlum
ərəb rəvayətini eynilə nəzmə çəkmədiyi
kimi, Məhəmməd Füzuli də “təqlid yolu ilə
getməmişdir”. Bu nöqtədən çıxış
edən Mir Cəlal Paşayev sələf-xələf
münasibətlərindəki yüksək ehtiramı
göstərməklə bərabər, məlum mövzuya
yaradıcı münasibətin orijinal təzahürlərini
də zərgər dəqiqliyi ilə müəyyənləşdirmişdir. Mir
Cəlalın tədqiqatında: “Leyli və Məcnun”
poemasının Azərbaycan dilində yazılması,
Füzulidə sıx-sıx əhvalatın yerinə
münasib, gözəl və qüvvətli qəzəllər
verilməsi”, Nizami Gəncəvidə epik təsvirin,
Füzuli poemasında isə lirizmin qüvvətli olması,
nisbi fəallığı ilə seçilən Nizami
Leylisindən fərqli olaraq, Füzuli Leylisinin daxili
dünyasının zənginliyinin önə çəkilməsi,
bədii mətndə bənzərsiz bədii təsvir və
ifadə vasitələrinin yer alması Azərbaycan ədəbiyyatının
iki böyük dühasının eyni mövzuya müraciət
edərkən fərqli bucaqdan yanaşmalarını
nümayiş etdirir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində Nizami Gəncəvi və Məhəmməd
Füzulinin “Leyli və Məcnun”larının oxşar
və fərqli cəhətləri müqayisə edilərkən
Mir Cəlal Paşayevin XX əsrin ortalarında müəyyən
etdiyi məqamlar sonralar əsas kimi qəbul edilmişdir.
Əlbəttə,
Mir Cəlal müəllim böyük Azərbaycan şairi
Məhəmməd Füzulinin ölməz sənətinə
yalnız ədəbiyyat tariximizin orta əsrlər
dövrünün zirvəsi kimi baxmır. Əksinə,
Mir Cəlal Paşayevin təqdimatında Məhəmməd
Füzuli sənəti özünün humanizmi, əbədiyaşar
idealları, tərbiyəvi əhəmiyyəti etibarilə”
böyük mənəvi müasirimiz” kimi təqdim olunur.
“Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyasında
dahi sənətkarın yaradıcılığındakı
müasirlik anlayışının böyük Azərbaycan
yazıçısı Cəlil Məmmədquluzadənin
1925-ci ildə “Molla Nəsrəddin” jurnalında çap
etdirdiyi “Füzuli” adlı məqaləsindən gətirilmiş
aşağıdakı müdrik və uzaqgörən fikirlərlə
ifadə olunması Azərbaycanda tənqidi realizm ədəbi
cərəyanının görkəmli tədqiqatçısı
olan Mir Cəlal Paşayevin özünün də əsl ədəbiyyatın
kəşf edilmiş bədii sözün əbədiliyinə
dərin inamının əks-sədasıdır: “Rəhmətlik
Füzuli “Molla Nəsrəddin”in birinci nömrəsindən
başlayıb, bu günə qədər məcmuəmizdə iştirak
etmiş və şeirlər yazmışdır... İnanmırsınız,
götürün “Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin
20 illiyini tökün qabağınıza, hansı
şeirə baxsanız, görəcəksiniz ki, orada
Füzulidən bir duz vardır.
... Füzuli
azərbaycanlıdır. Çünki dili Azərbaycan
dilidir. Onun məktəbi-ədəbisi bizim şairlərin
başına girib, bütün əsərlərində
bir Füzuli ruhu görünməkdədir.
... “Molla Nəsrəddin”
sözünü qurtarıb deyir ki, Füzuli diridir.
Füzuli şeir dövrümüzün hazırladığı,
yeniliyə məğlub olmaz və sarsılmaz bir qüvvədir”.
Biz də nəticə
olaraq onu deyə bilərik ki, Mir Cəlal Paşayevin
“Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyası
Azərbaycan füzulişünaslığının əsas
təməl kitablarından biridir. “Füzuli sənətkarlığı” kitabı
füzulişünaslığın poetika qolunun əsasnaməsidir.
Mir Cəlal Paşayevin bu elmi əsərindən sonra Azərbaycan
elmində meydana çıxan füzulişünaslıq
əsərlərində “Füzuli sənətkarlığı”ndan
“bir duz” vardır. Böyük sənətin də, böyük
elmin də əsl missiyası bundan ibarətdir.
Akademik Həmid
Araslının elmi redaktorluğu ilə 1958-ci ildə nəşr
edilmiş Mir Cəlal Paşayevin “Füzuli sənətkarlığı”
monoqrafiyası Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin “Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin 530 illiyinin qeyd edilməsi haqqında”kı tarixi Sərəncamının
həyata keçirilməsi sahəsində akademik elmin
hesabatıdır.
Mir Cəlal
Paşayevin “Füzuli sənətkarlığı” monoqrafiyası
yaşayan füzulişünaslıq abidəsidir.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
prezidenti, akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 14
sentyabr ¹(167).- S.12-13;14.