Xaricdə təhsil alan tələbələrin
dil problemi
Bu gün xaricdə təhsil almaq istəyən tələbələrin
sayının artması beynəlxalq təhsil sistemlərinin
inkişafını göstərir. Xarici universitetlər tələbələrə
yüksək keyfiyyətli təhsil, fərqli mədəniyyətlərlə
tanışlıq və qlobal əmək bazarında
üstünlüklər təqdim edir. Lakin bu müsbət
imkanlarla yanaşı, tələbələr bir sıra
çətinliklərlə də qarşılaşırlar
ki, bunlardan da ən başlıcası xarici dil maneələridir.
Xaricdə təhsil üzrə ekspert Aisa Aslanova deyir
ki, dil maneələri xarici təhsilin ən böyük
çətinliklərindən biridir. Tələbələr,
tədris dilindəki anlayışsızlıqlar səbəbindən
dərslərdə iştirak etməkdə çətinlik
çəkirlər. Akademik dilin spesifik terminologiyası və
gündəlik danışıq dili arasındakı fərqlər
tələbələrin dərslərdə iştirakına və
akademik performansına əhəmiyyətli dərəcədə
təsir göstərə bilir. Dil maneələrini aşmaq
üçün müxtəlif strategiyalar mövcuddur. Təhsil
müəssisələri tələbələrə
xüsusi dil kursları, hazırlıq proqramları və
akademik mentorluq xidmətləri təqdim edir. Eyni zamanda, tələbələr
öz təşəbbüsləri ilə də dil bacarıqlarını
inkişaf etdirə bilərlər. Məsələn, dil
öyrənmə tətbiqləri, lokal icmalarla əlaqələr
qurma və dil mübadiləsi proqramları, tələbələrə
dil baryerlərini aşmaqda yardımçı olur. Mədəni
adaptasiya da xarici təhsilin bir hissəsidir. Dil maneələri
mədəni şokla da əlaqəlidir. Yeni mühitə
uyğunlaşmaq və sosial əlaqələr qurmaq tələbələr
üçün çətinlik yarada bilər. Bu səbəbdən,
təhsil müəssisələrinin və tələbələrin
göstərdiyi səylər əhəmiyyətlidir.
Aisa Aslanovanın sözlərinə əsasən, tələbələrin
dil maneələri üzrə problemlər
yaşadığı ölkələr sırasında ən
çox Çin, Yaponiya və Koreya yer alır: "Son illərdə
Kanada beynəlxalq miqyasda populyarlığını
artırmış bir təhsil mərkəzinə
çevrilib. Bunun səbəbləri arasında Kanadanın
çoxmədəniyyətli cəmiyyəti, yüksək
keyfiyyətli təhsil sistemi və ingilis dili ilə
yanaşı, fransız dilində də geniş imkanlar təqdim
etməsi kimi amillər var. Bu, tələbələrə
yalnız dil biliklərini artırmaqla qalmayıb, eyni zamanda
beynəlxalq əlaqələrini genişləndirmək və
qlobal iş bazarında rəqabət üstünlüyü
qazanmaq imkanı da yaradır. Son vaxtlarda rəsmi beynəlxalq
dil imtahanlarına qarşı artan maraq onu göstərir ki,
dillərə qarşı maraq keçən illərlə
müqayisədə xeyli artıb. Demək olar ki, hər ay
Bakıda IELTS, TOEFL, Duolingo, TestDAF, DELE və digər imtahanlar
keçirilir və minlərlə şəxs burada iştirak
edirlər. Bəziləri belə imtahanlara iş
üçün qatılsalar da, əksəriyyət bu
imtahanlarda onun təhsil sahəsində tələb kimi
göstərildiyi üçün iştirak edirlər".
Ekspert bildirib ki, Kanada dil kursları müxtəlif yaş
və səviyyələrə uyğun proqramlar təqdim edir.
Bu proqramlar, qısa müddətli intensiv kurslardan tutmuş
uzunmüddətli akademik hazırlıq kurslarına qədər
geniş bir spektri əhatə edir. Belə kurslar tələbələrin
dil bacarıqlarını inkişaf etdirmək
üçün nəzərdə tutulmuş spesifik metodikalar
və resurslarla təmin olunur. Tələbələr həmçinin
müasir tədris texnologiyalarından və müxtəlif
kommunikasiya vasitələrindən istifadə etməklə
praktiki təcrübələr qazanırlar.
A.Aslanovanın dediyinə görə, dil maneələrinin
aradan qaldırılması üçün kompleks yanaşma
tələb olunur. Təhsil müəssisələri və tələbələr
bu çətinlikləri aşmaq üçün birgə səylərini
artırmalıdırlar: "Bu yanaşma ilə tələbələr
xarici təhsil imkanlarından maksimum dərəcədə
faydalana bilərlər, həmçinin qlobal əmək bazarında
rəqabət qabiliyyətlərini artıraraq müvəffəqiyyətli
karyeralar qurma şansı əldə etmiş olarlar".
Beynəlxalq təhsil üzrə ekspert Mirzə Məmmədlinin
sözlərinə əsasən, xaricdə təhsil almaq
üçün tələb olunan dil bilikləri çox
vacibdir. Əksər hallarda tələbələrdən TOEFL
(Test of English as a Foreign Language), IELTS (International English Language
Testing System) kimi beynəlxalq dil sertifikatları tələb
olunur. Nüfuzlu universitetlərə qəbul olmaq istəyənlər
isə SAT (Scholastic Assessment Test) imtahanı verməlidirlər:
"Avropada və ABŞ-də təhsil almaq istəyən
abituriyentin 11 il ərzində attestatının ortalama qiymətləri
və IELTS, TOEFL, SAT nəticəsi tələb olunur. Hər
bir universitetin özünün spesifik tələbləri var.
Bunlar vahid qaydada deyil. Avropada oxumaq üçün minimum 6.5
IELTS balı tələb olunur. ABŞ-də oxumaq istəyirsə,
TOFEL - 100, IELTS - 6.5, 7, SAT-da minimum 1200 balı keçməlidir.
Göründüyü kimi, xaricdə təhsil almaq istəyən
abituriyentlərin dil bilgisi ən alı səviyyədə
olmalıdır. Bu, mütləqdir, vacibdir".
Ekspertlər hesab edir ki, istənilən dili mükəmməl
şəkildə bilmək üçün orta məktəb
pilləsində bu dilə yiyələnmək lazımdır.
Azərbaycan isə təhsilində ən böyük
problemlərdən biri şagirdlərin və tələbələrin
xarici dil biliyinin zəif olmasıdır. Hazırda orta
ümumtəhsil məktəblərində birinci xarici dil kimi
90-95 faiz ingilis dili tədris edilir. İkinci xarici dil olaraq
fransız, alman dilləri tədris olunan məktəblərimizə
də rast gəlinir. İllər öncə orta məktəblərdə
xarici dil kimi ingilis dilinin tədrisinə beşinci sinifdən
başlanırdı. Bu gün məktəblərimizdə
ingilis dili dərsləri birinci sinifdən başlayaraq tədris
olunsa da, hansısa xüsusi keyfiyyət dəyişikliyi
müşahidə etmək mümkün deyil.
Buraxılış imtahanı zamanı xarici dil fənnindən
abituriyentlərə dinləmə və oxuyub anlama
bacarığı tələb edən mətnlər təqdim
olunur. Ancaq abituriyentlər bu mətnlərlə bağlı
çətinlik çəkir. Bunun səbəbi isə orta məktəblərdə
xarici dilin yaxşı səviyyədə tədris
olunmamasıdır.
Təhsil eksperti Elşən Qafarovun dediyinə görə,
bu gün əksər ümumtəhsil məktəblərində
xarici dil fənninin tədrisi ilə bağlı metodik vəsaitlər,
linqvistik aparatura və texnika demək olar ki, yox səviyyəsindədir:
"Təhsil haqqında qanunun 19-cu, "Ümumi təhsil
haqqında qanun"un isə 13-cü maddəsində göstərilir
ki, tam orta təhsil səviyyəsini bitirən hər kəs
bir və ya bir neçə xarici dildə ünsiyyət
qurmağı bacarmalıdır. Bu gün məktəblərdə
xarici dil zəif tədris olunduğundan şagirdlərin
çoxunun dil bilgisi, danışıq bacarığı
yoxdur. Dili yaxşı bilənlər isə kurslara gedən
şagirdlərdir. Təəssüf ki, bu gün ümumtəhsil
məktəblərində xarici dilin tədrisi ilə
bağlı ciddi problemlər var. 152 min müəllimin təqribən
30 mini xarici dil müəllimidir. Ancaq onların heç 10
faizi tədris etdiyi xarici dildə ünsiyyət qurmağı
bacarmır. Bu səbəbdən də şagirdlər məcbur
qalıb dil kurslarına üz tuturlar. Bu kurslar da kifayət qədər
bahalıdır. Halbuki xarici dildə ünsiyyət saxlamaq, dil
öyrənmək qabiliyyəti kurslarda deyil, məktəbdə
formalaşmalıdır". Ekspert bildirib ki, bu gün
şagirdlərin dil öyrənmək üçün
kurslara üz tutmasının əsas səbəbi məktəblərdə
xarici dilin zəif tədris olunmasıdır.
Təhsil eksperti Kamran Əsədov bildirib ki, orta
ümumtəhsil məktəblərində xarici dilin tədrisi
iki istiqamətdə - əsas və ikinci xarici dil olaraq
keçirilir: "Əsas xarici dil birinci sinifdən, ikinci
xarici dil isə beşinci sinifdən tədris olunur. Tədris
planına dair qeydlərdə də göstərildiyi kimi, istər
əsas, istərsə də xarici dili seçim hüququ
valideynlərə verilir. Onlar müəyyən olunmuş dillər
- ingilis, alman, fransız, rus, ərəb dilləri arasında
seçim etməkdə azaddırlar. Mövcud qanunvericiliyə
əsasən, hətta valideynlərin seçimindən asılı
olaraq zərurət yaranarsa, eyni sinifdə iki xarici dil qrupu da təşkil
oluna bilər. Ölkədə daha çox tədris olunan
xarici dillərə gəlincə, xarici dillərin öyrənilməsi
ilə bağlı ümumi bir tələbat var. Bu tələbat
istəsək də, istəməsək də, cəmiyyətin
özü tərəfindən formalaşır. Hər birimiz
bilirik ki, beynəlxalq aləmə əsas
çıxış dili ingilis dilidir. Bu baxımdan, ölkəmizdə
xarici dillərin tədrisində əsas dil kimi ingilis dili
çox böyük üstünlük təşkil edir. Təxmini
hesablamalara görə, məktəblərimizdə birinci xarici
dil kimi 90-95 faiz ingilis dili tədris olunur. Əsas xarici dil
ingilis dili olan məktəblərdə isə ikinci xarici dilin
daha çox rus dili olduğu müşahidə edilir. Təbii
ki, ikinci xarici dil olaraq fransız, alman dilləri tədris
olunan məktəblərimizə də rast gəlinir. Bundan
başqa, əsas xarici dil fransız, alman dili olan məktəblərimiz
də var. Lakin bu məktəblərin sayı çox
azdır. Ərəb dili tədris olunan məktəblərimizə
isə çox nadir hallarda rast gəlinir. Təqribən 15 il əvvəl
orta məktəblərdə ingilis dili beşinci sinifdən
başlayaraq tədris olunurdu. Bu sinifdən başlayaraq on
birinci sinfə kimi tədris olunurdu. Dərsliklər hər il
deyil, bir neçə il sonra dəyişilirdi. Lakin Azərbaycanın
Avropaya inteqrasiyasından sonra Azərbaycanda da ingilis dilinə
tələbat artdı. Hazırda istənilən sahədə çalışan
şəxslər, tələbələr, şagirdlər bu
dili öyrənməyə can atırlar".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet .- 2024.- 14
sentyabr №(167).- S.9.