SAHİRİN SEHRİ
Onda hələ gənc idi. Gəlib
çıxmışdı Fransaya və birinci dəfə idi
ki, gözəllər gözəli Parisi görürdü. Bu
ölkə, bu şəhər onu həmişə cəzb eləmişdi.
Elə o səbəbdən də fransızcanı
yaxşı öyrənmişdi. Parislə görüşənəcən
çox kitablar da oxumuşdu. Amma xiyaban-xiyaban gəzirdi, seyr
eləyirdi və görürdü ki, bu şəhər indiyədək
oxuduğu kitabların ən maraqlısı, ən sevimlisi, ən
doyulmazıdır.
1930-cu illərin ortaları idi. Əlbəttə, o
vaxtın Parisi ilə indinin Parisi xeyli fərqlənir. Lakin o qəşənglik
ki elə bil Parislə birgə doğulub, o vaxtda bu şəhərdə
idi, indi də onunladır. Yenə Paris kafelər, nəğmələr,
sevgilər şəhəridir. Gecəyədək
küçələrinin get-gəli kəsilməyən
bayram ovqatlı şəhər.
Həbib Sahir ilk dəfə gördüyü Parisin hər
binasının, hər ağacının, hər abidəsinin
şəklini, eşitdiyi melodiyaların hər xalını
yaddaşına həkk etməyə
çalışırdı. Yorulmadan, usanmadan elə hey sanki
ona illərin doğması olan məhəllələri
dolaşırdı. Bir gün yox, iki gün yox - Parisdə
olduğu bütün ay boyunca.
1935-ci il idi, gələcəyin böyük şairi Həbib
Sahir Parisdə idi və Paris onun ömrünə yalnız
şəhərlərin ən gözəli kimi daxil olmurdu.
Buradan Həbib həm də şeirdə tutacağı yeni
yolun ruhunu, nəbz döyüntülərini özü ilə
aparacaq.
Bütün bunlardan 80 il ötəndən sonra
günlərin birində şairin heykəltaraş oğlu Həmid
Sahirlə üz-üzə əyləşəcəyik və
o xatırlayacaq ki, adətən 1930-cu illərdə İrandan
Avropaya, xüsusən Parisə gedənlər qayıdanda
özləriylə ətir, papaq, müxtəlif suvenirlər gətirməyə
çalışardılar. Atam isə bizə bunların
heç birini sovqat gətirməmişdi. İri
çamadanının içərisi fransızca cürbəcür
kitablarla, Luvr muzeyindən müxtəlif rəssamların
tablolarını və heykəltaraşlıq əsərlərini
əks etdirən açıqcalarla dolu idi.
Həmid Parisdən gələn bu kitab və
açıqcaların evə necə girib sonra bu mənzildə
hansı yeri tutması ilə əlaqədar dəqiqləşdirirdi
ki, nənəsi, yəni atasının anasının
oxuduğu bircə kitab varmış, o da "Quran" və
mömin qadın bütün başqa kitabları, illah da ki, ərəb
hürufatında olmayanları haram sayarmış: "Ona
görə də atam Parisdən gətirdiyi kitabları və
şəkilləri evimizin bir bucağında taxta
sandığın içərisində nənəmin
gözündən uzaqda saxlayırdı. Yalnız xeyli illər
sonra o kitablar da üzə çıxdı. Sandıqdakı
fotolar da çərçivəyə salınaraq evimizin
divarlarını bəzədi".
Həmid gəlişlərindən birində masamın
üstünə illərdən bəri səslənməmiş
maqnitofon kasetlərini qoydu. Vaxt ötdükcə bu lentlərin
kövrəkləşib qırılması,
üstünün şirəsinin tökülməsi, daha əvvəl
ora hansısa başqa səslər yazılıbsa onların
altdan üzə çıxaraq bubiri səsə
qarışması var, uzun sözün qısası,
vaxtında rəqəmsallaşdırılmasa, onlardakı səs
yazılarının gec-tez itirilməsi, ya təhrifli hala
düşməsi mümkündür. Odur ki, Həmidin gətirdiyi
həmin köhnə lent dolaqlarını ən qısa zamanda
köçürtdürdüm. Gecələrdən birində
sübhədək o lentlərə qulaq asdım. Elə Həbib
Sahir də axşamlarınmı, gecələrinmi birində
maqnitofonu quraraq çoxusu kitabda-yazıda olmayan bu şeirləri
oxumuşdu. Şairin 2005-ci ildə Bakıda
buraxılmış "Seçilmiş əsərləri"
toplusunda bu şeirləri aramayın, tapmayacaqsınız.
Bu səs Cənubi Azərbaycanın böyük
söz ustası, İranda azərbaycandilli yeni şeirin banisi
Həbib Sahirin səsidir. Bu səs onun ömrünün
yorğun çağlarından, artıq ixtiyar illərindən
gəlir. Amma oxuduğu bu şeirində də ruhu gəncdir,
misraları cavanlıq şövqü ilə doludur:
Bir güllə bahar olmaz
O qəmaludə mühit yar ilə xəndan olmaz.
Çünki tək bir gül iləfəsl-ibaharan
olmaz.
Su axar batlağa, olcouhəri səyyalə ərir,
Ayna tozlansa, günün nəqşinümayan olmaz,
Hərdiyarın gözəli varsa da, lakin, gözəlim,
Züb`i məskunda, inan,sən kimi canan olmaz.
Zülfünü etməsə aşüftə o
satqın Leyla,
Qeys-iMəcnun gönülü zar ü pərişan
olmaz.
Odlasa göy meşəni qəhr ilə iblis-i zaman
Gül-çiçək açmaz olur, murğ-eqəzəlxan
olmaz.
Tərk edən həmvətənin ruhunu şeytana
satar,
Dəhridə el qəmini çəkməyən insan
olmaz.
Əsilləri Miyanadan idi. Hələ Həbibin
doğulmasından xeyli öncə babası ailəsini də
götürüb Miyananın Tərək kəndindən Təbrizə
köçmüşdü. Burada da məşhur Sorxab məhəlləsində
- həmin "Məqbərətüş-şüəra"nın
("Şairlər məzarlığı"nın)
olduğu həndəvərdə yurd salmışdılar.
Və bu da taleyin işidir ki, sabahın şairi elə
şairlər oylağı sayılan məhəllədə
1903-cü ildə anadan olur (Lakin İstanbul Universiteti Ədəbiyyat
fakültəsindəki tələbə biletində təvəllüd
tarixi 1904-cü il göstərilib).
Atası çox ailəcanlı, qayğıkeş
insan idi. Amma Mir Qəvvam həm də yetərincə
sözünü deyən, ötkəm adam idi. Ailə ortabab,
hətta bir az kasıbyana dolansa da, arxayın idi, güvənli
idi və xoşbəxt idi. Ancaq tale bu iddiasız səadəti
də onlara çox görür. Cavan atanın qəfil qətli
ailəni naçar duruma salır. Sıxıntılı,
sarsıntılı uşaqlıq illəri xeyli uzaqda qalanda o
qəmli günləri Həbib Sahir belə
xatırlayırdı:"Mən beş yaşına
çatanda kəndimizdə bir fırtına qopdu. Atam bir
payız gecəsi qonaq getdi və bir daha getdiyi yerdən geri
dönmədi. Yetim qaldıq. Altımıza köhnə
keçə saldıq. Aclıq gördük, korluq çəkdik,
böyüdük".
Hər kəsin Sorxab dediyi doğma məhəlləsinə
öz dilimizdəcə Qızılsu söyləyən Sahir
keçmiş günləri şeirində də tez-tez anar,
duyğulu misraları ilə xatırlayardı:
Burası Qızılsu - bizim yurdumuz,
Təbrizin gözündə işıqlı ulduz.
Səhərləri aydın, şəfəqi rəngin,
Yaşıl bağçaları bir cənnət təkin.
Pəncərə açılır, tərpənir pərdə,
Allı-güllü gəlin eyləyir xəndə.
Çıraq kimi yanır hər səhər
çağı,
O silib-süpürür damı, otağı.
Kilimi döşüyür, açır süfrəni,
İncə bir səs ilə çağırır məni.
Buracan hələ atalı bəxtiyar günləridir.
Evin kişisi günlərin birində gedib qayıtmayandan sonra
cavan gəlinin - Həbibin anasının dodağındakı
xəndə - gülüş də gedir, külfətin
ağırlığı onun zərif çiyinlərinə
çökür və Təbrizin gözünün
işığı saydıqları məhəllə də
onlarçün viranə kimi görünür.
O, cecim toxuyur, qırağı çin-çin,
Bir tikə çörəklə yaşamaq
üçün.
Gəlin gecə-gündüz çalışır,
amma
Əyini bəzənmir, zəngin olmur da.
Gün boyamayır artıq dağı-dərəni,
Gəlin çağırmayır bir daha məni.
Burası Qızılsu - xaraba diyar,
Xaraba diyarda könülmü açar?!
Məxməri güllər, ah, payızda solub,
Sazlı-sözlü evə matəmlər dolub.
Həyatsa davam edirdi. Bu, hər üzü olan həyatdır
- bir tərəfdən bağlayan Allah o biri yandan mütləq
hansısa qapını açır. Pərvərdigar bu
uşağa - balaca Həbibə hələ kiçikliyindən
ifrat həssaslıq, dünyanı və insanları başqa
cür görmək, həmdərd ola bilmək, şairlik
istedadı bəxş etmişdi.
Uşaqdakı tükənməz həvəsi,
oxumağa, öyrənməyə sonsuz canatmanı
görüncə hələ dörd yaşındaykən onu
bacısı ilə birgə Sərdaba məktəbxanasında
bir mollabacıya tapşırırlar. Altı yaşında isə
rəsmən təhsil almaq vaxtı yetişir və artıq
onunla dərsə gedən yaşıdı uşaqlardan fərqli
olaraq, yazı-pozu bilən Həbibi qardaşı ilə bərabər
əvvəlcə Seyid Həmzə, sonra isə Heydər Kəlisəsi
Məktəbxanasına göndərirlər. 1980-ci illərin
başlanğıcında qoca Sahir o uşaqlıq illərini
anırdı və onun öz səsindən bu sətirləri
bircə-bircə kağıza köçürürəm:
"Hələ ağzımdan süd iyi gəlirdi. Anam məni
bir gün mollabacı yanına apardı. Mollabacının məktəbi
bir dənə alaqaranlıq şeh zirzəmi idi, quzey idi - pəncərələr
şimala baxardı. Mollabacı da bir dənə qarı arvad
idi, özü də cinli-dualı. Cini tutanda uşaqların dərisini
soyardı. Hələ mənə ehtiram elədi. Birinci
gün "əlif zəbər ə, be zəbər bə,
cim zəbər cə"ni öyrəndim. Getdim anamın
yanına. Anam dedi ki, Həbib bala, bərəkalla, de
görüm sənə nə öyrətdi? Dedim ki, "əlif
zəbər ə, be zəbər bə, cim zəbər cə"ni
öyrətdi. Dedi: "Bəh-bəh, maşallah, molla
olacaqsan!"
Hələ sonra zıqqına-zıqqına
"Quran"dan bəzi şeylər mənə öyrətdi.
Bir gün nənəm dedi ki, Həbib, səni aparacağam
Molla mədrəsəsinə, məscidə. Axı onda
mollalar məscidlərdə məktəb qurardı. Dedim, niyə
axı? Dedi ki, mollabacı deyir ki, Həbib kişi olub, mən
onları qız uşaqlarının yanında saxlaya bilmərəm,
bacı, götür get. Məni apardı mollanın
yanına. Dedi ki, molla, Həbibi gətirmişəm sənin
yanuva, buna dərs ver. Əti sənin, sümükləri mənim.
Molla da bir dənə çosaqqal, yekə əmmaməli,
gözləri qanlı, bir cəllad idi. Onun da sadizmi var idi. Hər
gün uşaqları döyərdi. Hələ məni bir
neçə gün ehtiramla döymədi. Molla da yenə də
"Quran"dan dərs verdi. "Əbvab-icinan" gətirər,
"Gülüstan" gətirər, özü də bilməzdi.
Mənə də deyərdi ki, sən niyə öyrənmisən,
məni döyərdi. Molla arvadlara məhəbbət duası
yazardı. Həmişə kişmiş, noxud yeyərdi,
çubuq çəkərdi. Kefi gələndə
uşaqları döyərdi. Günortadan sonra deyərdi ki, mən
yatıram, siz də səs eləməyin,
başınızı qoyun yatın. Biz də uzanardıq,
xor-xorla yatardıq. Belə-belə, mən elm öyrəndim".
Amma Həbibin getdiyi o ilk mollaxanavari dərsxanalar bu
gözü və şüuru açıq uşağa dar gəlirdi.
Başlayır yeni üsulla dərs verən
"Rüşdiyyə"mədrəsəsinə getməyə.
Hələ "Rüşdiyyə" mədrəsəsinə
getməsindən qabaq, axund yanında dərs aldığı
vaxtlarda onun sinif yoldaşlarından biri gələcəyin
qüdrətli söz bahadırı Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar olmuşdu.
Həbib Sahirin dəftərlərində, çap
olunmamış şeirlərinin arasında o uzaq dərs illərinə
aid yarızarafat qoşduğu bir dördlük də
qalıb.
Və həmin şeir hər gün dərsə birgə
getdikləri Şəhriyara ünvanlanıb:
Məni gözləməsən, dur get məscidə.
Axund döyüb dünən, naxoşlamışam.
Şişi yatsa bir az ayaqlarımın,
Səhər gəlməsəm də, gələcəm
axşam.
Həbib orta təhsilini Əmirxizinin idarə elədiyi
"Mədrəse-yi Məhəmmədiyyə"də
başa vurur və bu mədrəsədə təhsil alarkən
gələcək yoluna, bütövlükdə taleyinə təsir
edəcək mühüm bir insan qənşərinə
çıxır.
Cənubi Azərbaycanda milli azadlıq hərəkatının
öndərlərindən olmuş Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin birinci müavini, görkəmli şair, ədib və
inqilabçı Mirzə Tağı xan Rifət "Mədrəse-yi
Məhəmmədiyyə"də onun fransız dili və ədəbiyyatı
müəllimi olur. Həbibi ilk dəfə Türkiyədə
nəşr edilən "Sərvət-ifünun",
"Ədəbiyyat-icədidə", "Rəsmli ay" ədəbi-ictimai
dərgiləri ilə məhz müəllimi Rifət
tanış edir.
Rifət ustad zəkalı şagirdində işıq
gördüyündən, onun sabah millətə layiqincə
xidmət göstərə biləcəyinə
inandığından səmtini Türkiyə sarı - ana
dilində olan ədəbiyyatı oxumağa yönəldirdi.
Çünki yaxşı anlayırdı ki, Həbib nə qədər
qabil bir öyrənci olsa da, farsca təhsil ala-ala türkcə
- ana dilində yüksək keyfiyyətli ədəbiyyat
yaratmaq səriştəsinə yiyələnə bilməyəcək.
Həbib Türkiyədən Təbrizə gəlib
çatan o məcmuələrdə Tofiq Fikrətin, Cəlal
Sahirin şəkli də, məzmunu da yeni olan, ənənəvi
fars şeirinin deyim tərzindən kəskin fərqlənən
şeirlərini oxuduqca onların cazibəsinə düşməyə
bilmirdi. Bu cazibə elə qüvvətli olur ki, Həbib Cəlal
Sahirin adını öz adı ilə əbədilik
qovuşdurur.
Sonralar Həbib Sahir keçmişləri vərəqləyərkən
belə yazırdı: "Mən Cəlal Sahirin şeirlərini
xəyaləngiz, xoşahəng olduğuna görə
çox bəyənirdim. Mən onun mənəvi təsirini
yaddan çıxarmadım deyə "Sahir"i özümə
soyad seçdim".
Həbib Sahirin üzgün, duyğulu, qəmgin səsini
dinləyirəm:
Burada var iki yol:
Biri sağdır, biri sol.
Birisi tozla, dumanlarla
bürünmüş diyarın dövlətidir.
Şeytan orda əzəli təxt qurub,
Qatı cəllad hamı əlpəncə durub.
Torpağı qanlasulanmış.
Musəvilər hamı hakim - şərəfi,
şairi danmış.
Hər gecə daxmaları
Əzrail gəzmədədir,
Həqqi, azadlığı şər əzmədədir.
Burada var iki yol:
Solda iqlim-i səhər
Və qızıllıqlara qərq olmuş
həyat səadəti.
Orda gərmişdi qanad mürğ-i hüma,
Göz dikibdir günəşə no-ibəşər.
Orda firuzə göy açmış
çadırın,
Qara-qorxunc deyil orda yarın.
Burda vardır iki yol:
Sağdakı bəlde-yi zülmata çatar,
Orda solmuşdu bahar.
Qoxumuş nəhrlərində arama tazə həyat.
Orda hər ləhzə həram,
Ölüm açmışdı qanad.
İnsanın gülməz üzü
şeytanı görsə bir an.
Orda hər şey düzələr.
Nə vaxt yazıb bu şeiri Həbib Sahir?
1940-50-cı illərdəmi, ya daha sonra, bəlkə lap
axır illərində? Fərqi yox, onsuz da o, həmişə
məhz belə düşünmüşdü. İçərisində
olduğundan daha gözəl həyatı xalqına
arzulamışdı, düşüncəsindəki cənnətə
millətinin qovuşması üçün gücü
çatan işi sözü ilə görməyə daim
çalışmışdı. Bunun ən
mümkünsüz, ən təhlükəli olduğu ən
qəddar əyyamlarda da!
...Həbib Sahir orta təhsilini başa vuraraq
1926-cı ildə diplom alanacan çox məktəb dəyişir.
Hətta bundan sonra da fransız dilini mükəmməl öyrənmək
üçün katoliklər mədrəsəsinə daxil
olub üç il də orada oxuyur.
Həbibin uşaqlıq, yeniyetməlik
çağlarında beləcə tez-tez məktəb dəyişməsini,
ömrünün sonrakı illərini izlədikcə isə
həm də tez-tez məkanını dəyişməyə
çalışmasını, vətəndən xaricə səfərlər
etməyə can atmasını daxilindəki müdam onu hərəkətə
gətirən, yönəldən, dinc buraxmayan
sığmazlıq duyğusu ilə bağlayıram.
Lap ağlı dünyanı kəsən ilk
uşaqlıq illərindən ta ömrünün son günlərinəcən
qəliblərə yerləşməmək onun ən
başlıca keyfiyyətlərindən olub, darıxan ürəyi
onu həmişə yeni üfüqlərə doğru səsləyib.
Həbib Sahir 1927-də bir neçə il Təbrizdə
və ardınca da İranın müxtəlif şəhərlərində
müəllimlik edəndən sonra İstanbula yollanır.
İstanbul lap çoxdan idi ki, onun arzularının
şəhəri idi. Məqsədi bu idi ki, İstanbulda ali təhsil
alsın. Amma maddi vəziyyətini azacıq da olsa
yaxşılaşdırmaq üçün əvvəlcə
İstanbuldakı "Dəbistan-i İraniyyan" mədrəsəsində
iki il fars dili və ədəbiyyatından dərs verir, müəyyən
qədər imkanlanandan sonrasa, 1929-cu ildə İstanbul
Universitetinə coğrafiya ixtisası üzrə qəbul
edilir.
Həbib Sahir İstanbula Bakı-Tiflis-Batum yolu ilə
getmişdi. Bakını ilk dəfə o vaxt
görmüşdü və bu şəhərə
vurulmuşdu. Qət etmişdi ki, mütləq yenə
Bakıya haçansa qayıtsın.
Ömrün yeddi ili İstanbulda keçir və
1933-cü ildə Həbib çoxdankı arzusuna
çatır - Bakıya gəlir. Bir müddət dili dilindən,
ruhu ruhundan olan bu şəhərdə qaldıqdan sonra yenidən
Fransaya - Parisə yollanır.
Həbib Sahirə elə uşaqlığından
etirazçılıq, haqsızlığa dözməmək,
ürəyindən keçənləri birbaşa dilə gətirmək
cəsarəti xas idi. Bu da öz xatirələrindəndir:
"Yeddi yaşındaydım. Məktəbxanaya gedirdim, gecələr
çıraq yandırıb əlimə qələm
alardım. Öz ana dilimdə şeir yazardım. Mütəvəssətənin
üçüncü kilasındaydım. Fransız dilindən
farscaya bir şeir tərcümə elədim. Sonra da Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin ölümünə bir mərsiyəmanənd
şeir yazdım və orda Müxbirüs səltənəni
nifrin etdim". Bu xatirələrdəki 16-17 yaşlı Həbib
Sahirdir. Bu çılğın düşüncəli gənci
axarında olduğu hadisələrin və mühitin qoynunda təsəvvür
etməyə çalışın. Ətrafında nələr
baş verdiyini, milli hissləri coşanların hansı məşəqqətli
aqibətlə qarşılaşdığını
görür və ana dilinin yasaq edildiyi ölkədə ana
dilində şeir yazmağa qeyrət edir, həm də
dikbaş, qan-qan deyən misralar qələmə alır, hakimiyyəti
qarğayır.
Bu elə hisslərdir ki, belə erkən yaşda
könüldə nə öyrətməklə, nə təhrik
etməklə yarana bilər. Belə barışmazlıq,
haqsızlığa dözməməklik daxildən gələn
izahsız bir yurdçu, xalqçı məhəbbətin
hökmü idi.
Bir yeniyetmə milli rəmzə çevrilən məşrutə
qəhrəmanı, elin sevimlisi Xiyabanini öyürsə, əksinə,
Xiyabani hərəkatını amansızca yatıranlardan olan
Cənubi Azərbaycan valisi, İranın üç dəfə
baş naziri olmuş Müxbirüs səltənə Mehdiqulu
xan Hidayəti hələ bərkiməmiş misraları ilə
nifrətlərinə hədəf edirsə, bu, artıq fitrət
məsələsi idi - uşaqlığından, yeniyetməliyindən
Həbibə bir alın yazısı kimi nəsib olmuş
inqilabi ruhun diktəsi idi.
...İstanbul illərində nəfəs
aldığı və İrandakından qat-qat azad
saydığı ictimai-siyasi hava, Parisdə keçirdiyi illərdə
yaxından müşahidə etdiyi və ədalətsizliyə,
bərabərsizliyə qarşı necə dözümsüz
münasibət bəsləndiyini gördüyü sərbəst
fikir mühiti Həbib Sahirin içərisində təməlindən
var olan etirazçılıq, inqilabçılıq,
azadlıqsevərlik hisslərini daha da qüvvətləndirmişdi.
Məcrasına sığmayan o daşqın
duyğular Həbib Sahirlə həmişə qalacaq və
sıra-sıra şeirlərə çevriləcək.
Öz səsində dinlədiyim bu şeiri də
yaşlaşdığı, heysiz vaxtında oxuyur və
aydındır ki, çoxdan yazıb. Bədən qocalıb,
taqət azalıb, amma səsində yenə həmin əsəbi
nəbz çırpınmaqdadır, yenə doğmaca dilinin
təəssübkeşliyini edir:
Qızılpərdə Araz
Qıvrılır, gah açılır indi
qızılpərdə Araz,
Kollar ardında çalır bir sarıquş
eşqilə saz.
Yağmasa qarla yağış bağlar olur bir quru
çöl
İçməsə yaz günü su, tarla şəqaiq
açmaz.
Olmasa rəng cavahirdə alan olmaz onu
Kimsə yalvarmaz, inan, tazə gəlin etməsə
naz.
Çeşmə-yi şeir qurur, şair olan sakit olur,
Olmasa güllü bahar, zəmzəməli ətirli
yaz.
Yer üzü cənnət olur, dəstan olur bənd-i
fikir,
El elə yardım edib ağ qaranı sevsə bir az.
Yad sürər dəftərini: "Farsca qəzəl
yaz, söylə",
Eyləyə şahrəva:"Farsca da yaz, türkcə
də yaz".
...İrana qayıdıb müəllimliyə
başlayandan sonra dikbaşlığının cəzasını
elə ilk aylardaca alır. Yox, əvvəlcə
mükafatlandırılmışdı. İran Maarif Nazirliyi
Həbib Sahiri Zəncana müəllim göndərmişdi. O
da işə başlamasından çox keçməmiş
"Coğrafiya-yixəmsə" adlı bir dərslik
yazır və 1936-cı ildə həmin kitaba görə Həbib
Sahiri təltif edirlər. Fəqət bir az keçir,
baxırlar ki, bu cavan müəllim ağını
çıxardır - uşaqlara dərsi ana dilində deyir, məktəbdə
öz aralarında onlara ana dilində danışmağı təşviq
edir. Ayıq hökumət narahat olur. Həbib Sahiri Zəncandan
Mazandarana sürgün edirlər.
Və az sonra şair orada malyariya xəstəliyinə
tutulur. Müalicə üçün Tehrana gəlməsinə
icazə verməyə məcbur qalırlar. Ancaq babatlaşan
kimi onu bu dəfə Qəzvinə sürgün edirlər. Bir
müddət orada işlədikdən sonra Həbib Sahirə
"bəlkə ağlı başına gəlib"
ehtimalı ilə gedib Təbrizdə müəllimlik etmək
izni verirlər.
Gəlir və bir bir müddət doğma şəhərdəki
"Dəbistan-inizam"da çalışır. Di gəl,
yenə farağat dayanmır. 1940-cı illərin əvvəllərindən
o, yenə ictimai-siyasi həyatın ən qaynar nöqtələrindədir.
Pişəvəri hərəkatı başlananda isə
mübarizənin ön cərgəsində gedənlərdən
olur.
Cənubi Azərbaycanda Milli Hökumətin
qurulduğu çağlar onun həyatının ən məsud
parçası idi. Gecə-gündüz
çalışır, yuxusuna haram qatır, məktəblər
üçün ana dilində dərsliklər yazırdı.
Lakin nə acı ki, bəxtiyar günlərin ömrü tez
bitir. Milli Hökumət süqut edir, Pişəvəri hərəkatının
çox fədailəri qurban gedir. Asılan asılır,
güllələnən güllələnir, mühacirətə
pənah aparanlar canını o cür qurtarır, minlərlə
azərbaycanlısa İranın sərt şəraitli
bölgələrinə sürgün edilir. Bu cəza Həbib
Sahirdən də yan keçmir. 1947-ci ildə onu Ərdəbilə
sürgün edirlər. Əvvəldən yaxşı
tanıdıqlarından başqa, sürgünə göndərilənlərdən
fərqli olaraq, onun üstündə məxsusi güclü nəzarət
qoyurlar. Bir yerdə çox oturuşub ətrafında
özü kimiləri yığaraq aranı
qarışdırmasın deyə üç il sonra Həbibi
oradan da Qəzvinə yola salırlar.
Və Sahir sanki lap yaxında olan Təbrizə daha
heç vaxt qayıda bilməyəcək. Təqaüdə
çıxmasına az qalmış onun axırıncı
sürgün yeri olan Tehrana gəlməsinə icazə verirlər.
Zahirən sanki hər şey qaydasında idi - Tehran paytaxt idi,
böyük şəhər idi, ucqarlardakı kimi çox cəhətdən
korluq çəkmək sıxıntısı burada yox idi. Həbib
Sahirinsə ürəyi hər an ruhunun paytaxtı Təbriz
idi. Amma onu Təbrizdə işləmək hüququndan məhrum
etmişdilər. Çarəsi nə idi?! Tehranda qalır,
müəllimliyini edir, elə məktəbdəki fəaliyyətini
də burada sona yetirir. Təqaüd yaşı
çatınca məktəbdən ayrılır və həyat
kitabı da Təbriz xiffəti ilə Tehranda qapanır.
Və bu, öz səsində qalan şeirlərindəndir
ki, elə kitab haqqındadır. Həyatın kitabı
haqqında:
Mətni aydınsa həyatın kitabı,
Ehtiyac yoxsa da təfsirə əgər,
Yazacaqlar mən öləndən sonra
Ona mübhəm və uzun haşiyələr.
O həvadislə dolu bir əsəri
Oxumaz oldu mənim əkranım.
Tağ-i nisyanda qalıb tozlandı
İndi yıpranmış olan "Divan"ım.
Çox kitab var, onu naxışla bəzər
İncə əllərlə həmən bu canan.
Leyk göz yaşları ilə islanmışBu
kitabın bütün övraqı, inan.
Bir bahar axşamı dibaçə yazıb
Ona Mustofi-ye divan-i qəza.
Mən ölürkən ona bir son qoyacaq
Bir xəzan, ya ki qəmaludə kitab.
Elə hey o şəhərdən bu şəhərə
köçməyə məcbur edilən,
yazdıqlarını yarıaşkar-yarıgizli nəşr
etdirən, ömrü boyu ehtiyac içərisində
yaşayan Həbib Sahiri həmişə məğrur,
inamlı, sınmaz, yenilməz edən bir qüvvə
vardı - parlaq amallarının, ülvi arzularının bir
gün hökmən gerçəkləşəcəyinə
dərin ümid.
Ümmid, əgər bu qaranlıq cahanda olmazsa,
Kim axtarardı həyatın şəfəqli
çeşməsini?
Həyatın eşqi əgər olmasaydı xatirədə
Ölüm kəsərdi sevincin gözəl və
şən səsini.
Ümid köhnə şərabdır ki, xalqı sərxoş
edər.
Ümid ilə qara dünya səfalı cənnət
olar.
Ümid ilə gül açar bağçalar və
quşlar oxur,
Yaşıllanar quru çöllər, axar, coşar
çaylar.
Bəşər gözün açar-açmaz
gülər, gülər dünya,
Üfüq bir ayna kimi parlayıb da şövq salar.
Ümid qəmli könüldə işıq
saçan gündür.
Görən, işıqlı günü görməyib
də kim ağlar?
Həyatı anlamayıb kim ölümlə qəhr
olsa,
Sovurur cahan, gül açarkən baharı iblisin,
Həyatı anlamayan zülmə baş əyər,
heyhat,
Həyat zülmün odunda yanıb olur bitkin.
Məhz belə - uzun, 80 ili aşan həyatı boyu
müdam şam kimi yanmış, amma öz inandığı
və ümid etdiyi kimi yandıqca daha yetkin, daha bitkin, daha mətin
və mükəmməl olmuş Həbib Sahir millətinin və
yurdunun yaddaşında elə həmişə bitkinlik, yenilməzlik
abidəsi, son ucu da haqqın zəfərinin hökmən gələcəyinə
sarsılmaz ümidin heykəli kimi yüksələcək.
Şəhriyarı mən də sevirəm, onun
farsdilli müasir şeirin zirvəsi olması da farsların
özlərinin belə etiraf etdikləri həqiqətdir,
ustadın "Heydərbabaya salam"ı da, ana dilindəki
digər şeirləri də sevimlidir. Ancaq axı nə onda,
nə də digər güneyli şairlərimizdə Sahirdə
olan duru dil, Sahirdəki vətəndaşlıq təpəri,
Sahirə xas və onun ömrünün ən böhranlı
mərhələlərində də bir an belə səngiməmiş
bunca atəşin millətçi ruh var.
Şəhriyar da "Heydərbaba"sında xiffətlə
geridə qalmış günləri anaraq öz
ömrünün lövhələrini cızıb, bir növ
tərcümeyi-halını yazıb və ona cavablar söyləmiş
bir qatar güneyli şair də həmin sayaq.
Və Sahir də ömrün qürubunda
keçmişlərə baxıb, uzun həyat yolunu bir
şeirə sığışdırıb. Onları da
oxuyun, bunu da. Olsun ki, obirilərindəki şirinliyi,
göyçəkliyi, bəzəkliliyi bunda
tapmayacaqsınız. Sahirinsə elə istədiyi bu idi.
"Bu mənim ömrümdür, mən belə yaşadım"
deyirdi, "mən bu yolu seçdim və keçdim"
söyləyirdi.
Tək şairin özü yox, bütöv millət,
bütün Güney Sahirin bu saya şeirində daha aydın
görünür, ya o biri şeirlərin hamısında?
Əkinə göyərəndə, ağaclar güllənəndə
Mərmuz dünyadan işıqlı aləmə gəldim.
Beşik məni sıxarkən, ev məni boğarkən
Anam mənə lay-lay dedi.
Anamın südü mənə can verdi.
O məni öpərkən dodaqlarım,
Üzüm, gözüm al rəngə boyandı,
İçim yandı.
Beləliklə, bəxtim, taleyim oyandı.
O yatdım, beş yaşa çatdım.
Kəndimizdə tufan qopdu.
Atam bir gecə
payız gecəsi qonaq getdi,
bir daha evə geri dönmədi,
Yetim qaldıq.
Sınıq lampa yaktıq.
Altımıza köhnə keçə saldıq,
Aclıq gördük, korluq çəkdik,
Hey! Batmış dünya.
Nə günlər gördük, böyüdük.
Məktəblərdə, mədrəsələrdə
mövhumatla başımızı tovladılar.
Bizi azqın saldılar.
Dedilər ki,
ulduzu kor olanın bəxtidə qara olur,
qul olur.
Daxmada yatsın gərək,
Dünyanı atsın gərək.
Böyüklərə hörmət, ərbablara xidmət
edib,
Bir parça çörəklə, bir kuzə su ilə
keçinsin.
Allaha şükr eləsin.
Ərəbi yazı canımı sıxdı.
Ədəbiyyat isə ümid evimi yıxdı.
Dünya beş gündür dedi.
Gözəllərdə vəfa yox,
Həyatda cəfa çox.
Özünə gəl, deyridə otur,
su başında çadır qur,
həyatın üzünə at tüpürcək.
Dərvişliklə, qələndərliklə
alışmadım, iki yol arasında qaldım.
Bir tərəfdə təsəvvüfün rəmzili
qaranlıq dünyası,
Bir tərəfdə isə günəşlə
parlayan real aləm gördüm.
Atımı işığa sürdüm, mahnı
söylədim, şeir yazdım,
Yazdım, pozdum,
Yadlar məni danladılar,
Ellər məni andılar, alqışladılar.
Mən yolumu tapmışam,
İşıq aləm oradadır.
Şən günlər, azad ellər oradadır.
(Bu şeiri də öz səsindən yazıram, Azərbaycan
oxucusuna bəlli olan kitabındakı şeirlər arasında
bu da gözə dəymir).
..."Sahir" - bu söz kökünü
"sehr"dən alır. Yəni "sehr edən",
"sehrbaz", "cadugər" deməkdir. Amma Sahir nə
sehr edən idi, nə sehrbaz, nə cadugərdi.
Sadədən sadə, səmimidən səmimi bir
insan idi, duaya-bitiyə, tilsimə də inanan deyildi.
Ona valideynlərindən qalan əsl adı Həbib
idi. "Həbib"sə "dost", "sevilən",
"istəkli" deməkdir.
Əslində yadigarları ilə yanaşı qoyanda
bu söz ona daha çox yaraşır.
Lakin şairin ömrü uzunu "Sahir" kəlməsi
"Həbib"in yanında oldu axı!
Həbib Sahir! Sehrləyən dost!
Amma "sahir" sözünün azacıq fərqli
başqa anlamı da var: "Cəzb edən", "məftun
qoyan".
Ata-anası verən adı ilə şairlik təxəllüsü
yanaşı duranda məhz bu məna çaları ona
münasibətdə daha uyğun, daha yerinə düşəndir.
Həbib Sahir - məftun edən, özünə
doğru çəkən dost!
Çünki şair Həbib Sahir saf
duyğularının, məhrəm arzularının, yurduna,
millətinə, insana bağlı munis diləklərinin ifadəsi
olan şeirləri ilə həqiqətən hər kəsə
sirdaş, dost idi və yaratdıqları ilə cazibəsinə
salmağı, valeh etməyi bacarırdı.
Özü çoxdandır həyatda yoxdur, fəqət
şeirləri həmin çəkiciliyini, əski
valehediciliyini sadəcə onun sağlığında
olduğu təki hifz etməyib, bəlkə vaxt ötdükcə
daha da artırıb.
O, hər yurddaş üçün - istər Cənubda,
istər Şimalda - əsl Həbib - sadiq dost, etibarlı
könül həmdəmi qiymətini saxlamaqda, Sahir - çəkici
olmaq, yeni-yeni sevənləri müdam sözünün cazibə
dairəsinə yığmağı davam etdirməkdədir.
"Çox işlə, ana dilində çox oxu,
çox yaz, yazdıqların yaxşıdır, sən
şairlərin ən yaxşılarından olacaqsan"
ümidini ona uzaq 1940-cı illərdə Cəfər Xəndanla
Osman Sarıvəlli vermişdi.
Bakıdan Təbrizə o zaman böyük bir
ziyalı dəstəsi - yazıçılar, şairlər,
alimlər, jurnalistlər, musiqiçilər getmişdi. Mədəni
quruculuq işləri ilə məşğul idilər, orada qəzet-jurnal
buraxırdılar, yan-yörələrinə Güneyin
cavanlı-ahıllı istedadlı qələm sahiblərini
toplayaraq ədəbi məclis yaratmışdılar.
Həbib Sahir həmin çağlarda 40-nı yenicə
adlamışdı, hələ qarşıda qələmlə
ürək-ürəyə qalacağı 40 ildən də
artıq möhlət dururdu.
Lap uşaqlıq dövründən həm farsca, həm
ana dilində şeirlər qoşsa da, Həbib ümidlə,
coşqun həvəslə, gözəl gələcəyə
inamla daşan 1940-cı illərdə həyatdakı ali məqsədi
və məramının şeir olmasına bütün
varlığıyla əmin kəsilmişdi, Cənubda
yaşasa da, həmişə bir gözü Şimalda
olmuşdu, əsas dil, üslub, yazı tərzi məktəbini
də bu tayda tapmışdı.
Şeir dili odlananlar içindir,
Şeirin dili atəşlidir, dərindir.
Həbib Sahirin bu misraları çox zaman məcazi
qavranılan, elə gəlişi gözəl adi şair
sözləri deyildi, onun daim sadiq qaldığı sabit meyar, qələmini
və ruhunu yönəldən dəyişməz ülgü
idi.
Cənubi Azərbaycanda anadilli sərbəst şeirin
təməlini qoyan Həbib Sahir oldu.
Bu incə ruhlu şair bütövlükdə yetərincə
narahat, düyünlü, enişli-yoxuşlu olmuş həyatında
iki dəfə müdhiş xəyal
qırıqlığı yaşayıb.
Birincisindən sonra yenidən dikələ, dirçələ
bildi, ikincidən sonra isə sadəcə ömür tükənib,
içəridən güc yığaraq yenidən sabaha
ümidlənməyə qalmış ömür möhləti
bəs etmədi.
Qismətinə ilk ruh uçurumu 1946-cı ildə
çıxmışdı. XX əsrin qırxıncı illərinin
birinci yarısında İranda, Cənubi Azərbaycanda milli
düşüncənin oyanışı, hərəkatçılığın
qüvvətlənməsi, ana dilinin layiq olduğu hüququ rəsmən
qazanması, Pişəvərinin
başçılığı ilə Milli Hökumətin
qurulması Həbib Sahiri elə silkələmiş, elə vəcdə
gətiribmiş ki, şahidlərin təsdiqincə, elə
doğmaca oğlu Həmidin ən yaxın məsafədən
müşahidələri əsasında söyləməsincə,
o, bir yox, bir neçə adamın görə biləcəyi
işlərə əncam çəkməyə qələmi,
ürəyi və zəkası ilə fədakarlıqla
girişirmiş.
Milli Hökumətin yolunun yarımçıq
qırılması, ümidlərinin puç olması,
arzularının ürəyində qalması, qan-qada,
müsibətlər, əbədi kimi görünən
ayrılıqlar, həsrətlər Həbib Sahiri sarsıtsa
da, o, vaxt hələ cavan idi.
Doğmuş günəş bir də doğar
ümidiylə bütün əzablara, məşəqqətlərə,
sarsıntılara tab gətirir, saysız acılara rəğmən,
yenə qapıların açılacağı, xoş
günlərin qayıdacağına inam bəsləyirdi.
Və əbəs də deyilmiş.
1970-ci illərin sonlarında şahlıq səltənəti
devrilir, İran İslam İnqilabı baş verir. Sanki
şair on illərcə qəlbində yaşatdığı
əziz diləklərinə çatır.
Lap 1945-ci ilin 21 Azərindən sonra olduğu kimi, ana
dili yenə qol-qanad açır, elə oçağkı
kimi, bir-birinin ardınca ana dilində bolluca qəzet-jurnallar nəşr
edilməyə başlanır, milli mədəni mühit
1940-cı illərin ortalarındakı sayaq coşmağa
üz qoyur. Həbib Sahir Cənubdakı Yazarlar Birliyinə rəhbərliyə
başlayır, gənc qələmlərin ən yaxın
dostuna, havadarına, istəklisinə çevrilir.
Heyhat!..
Çoxları -
həyatın şirinliyindən,
ölümdən deyəndə -
fəryad qoparır.
Sahir də dərdinin dərinliyindən
Həyatdan ölümə pənah aparır...
Son saat yetişəndə 83 yaşı vardı.
Yorğun Sahir özümü ölümə pənah
apardı, ya ona bu yolda bələdçilik,
"yardım" edənlər oldu?
Bu, cavabı indi axıracan məlum olmayan bir
sirr-ixudadır. Ya bəlkə bu gizlinci çox ucalarda - səmalarda
aramağa lüzum yoxdur, elə yerdə xüsusi xidmətlər
nəyin necə baş verdiyindən, ya nəyi nə təhər
törətdiklərindən özləri sənədli-sübutlu
gözəlcə agahdırlar.
Bədən nədir ki! Yaşayır, il-il köhnəlir,
nimdaşlaşır və istədin-istəmədin, bir
gün köçmək növbəti çatır.
Mühüm olan ruhdur, sənin
doğurduqlarının içərisindəki nurdur, onlardan
saçan gücdür. Bu dəyərlərsə vaxtın
zavalına tabe deyillər, qocalıq, ölüm-itim onlara
yaxın düşəsi taqətdə deyil.
Həbib Sahir özü yoxdur, sözü diridir və
canlı, nəfəs alan sözlərinin artıq nə
sürgünlərdən, həbsdən-zindandan, asılmaqdan
qorxusu var, nə ümidsizlikdən, xəyal
qırıqlığından hürküsü.
Çünki Sözün üzü həmişə
Gələcəyə sarıdır, Sözün pənahı
ən dar macalda belə ölüm deyil, HƏYATdır!
Sübutu Həbib Sahirin ömrü və Şeiri!
Bu isə artıq elə sehrdir!
14 sentyabr 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet .- 2024.- 18 sentyabr №(169).- S.12-13;16.