Dahi bəstəkara
sonsuz məhəbbətlə...
Elə insanlar var ki, sağlığında ölməzlik
qazanır, işıqlı əməlləri ilə
xalqının əzizinə çevrilirlər. Azərbaycan
musiqisinin inkişafına verdiyi əvəzsiz töhfələrə
görə adı xalqının dilinin əzbərinə
çevrilən Üzeyir Hacıbəyli məhz belə
xoşbəxt sənətkardır. Yüksək insani və
yaradıcı keyfiyyətlərini sərgiləyən vətəndaşlığı
və vətənpərvərliyi, əliaçıqlığı
və xeyirxahlığı, eləcə də
ziyalılığı və sənətkarlığı hələ
sağlığında onun "Azərbaycan musiqisinin Peyğəmbəri"
kimi qəbulunu şərtləndirmişdi. Öz
övladı olmasa da, neçə-neçə azərbaycanlı
istedada zamanında əsl atalıq qayğısı göstərməklə
incəsənətimizin inkişafının gələcək
davamçılarının yetişməsinə təmənnasız
töhfələr verməsi onun çox böyük ürək
sahibi olmasını təsdiqləyir.
Bunlardan xəbərdar olan insanlar cəmiyyətdə
tutduğu vəzifədən və mövqedən
asılı olmayaraq, bütün zamanlarda ona
ehtiramlarını göstərmişlər. Onların
arasında Azərbaycanın təsviri sənət ustaları
xüsusi yer tutur, desək, yanılmarıq.
Öncədən deyək ki, Üzeyir Hacıbəyli
yaradıcılığının rəssam, heykəltaraş
və dekorativ-tətbiqi sənət ustaları
üçün bu qədər cəlbedici olmasının
kökündə heç şübhəsiz, əsərlərinin
duyulası dərəcədə ilhamverici və koloritli
olması durur. Bu mənada, əgər onun milli himnlərinin
qürurverici notlarında, "Şəbi-hicran"dakı
yanğıya bələnmiş aşiq harayında, "Sənsiz"
və "Sevgili canan"dakı nisgildə rəssam təxəyyülünü
qanadlandıran rəng və cizgi təzadlarında bədii
düşüncə və hissiyyatın təntənəsi
mövcuddursa, "Koroğlu"sunda isə vətənpərvərlik
və yurd təəssübkeşliyi, ən nəhayət,
"Məşədi İbad" və "Arşın mal
alan"ın ironiyaya bələnən və bu gün aforizmə
dönmüş deyimlərində yaradıcı təxəyyülü
qanadlandıran mənəvi-etik və bədii-estetik dəyərlər
kifayət qədərdir.
Əgər rəssamların Üzeyir bəyin həyat
və yaradıcılığına müraciətini xronoloji
ardıcıllıqla izləməli olsaq, onda bu marağın
öncə onun portretlərinin çəkilməsində ifadə
olunduğunu deməliyik. Belə ki, zamanında, daha dəqiq
desək, 1943-cü ildə o vaxt Moskvadakı V.İ.Surikov
adına Rəssamlıq İnstitutunun tələbəsi olan
Mikayıl Abdullayev dahi bəstəkarın ilk portretini yaratmaq
sifarişini alır. Məlumat üçün deyək ki,
portret o vaxt yeni yaradılan C.Cabbarlı adına Azərbaycan
Teatr Muzeyinin ekspozisiyasını bəzəmək
üçün nəzərdə tutulmuşdu. Onu rəssama
görkəmli dramaturq C.Cabbarlının həyat
yoldaşı Sona xanım sifariş etmişdi. Sifarişin məsuliyyətini
dərindən hiss edən gənc rəssam onu hazır fotolar əsasında
yaratmaq əvəzinə, bilavasitə naturadan işləmək
qərarına gəlir. Mikayıl Abdullayev istəyini
Üzeyir bəyə bildirəndə o bu işə
razılıq vermir. Sonralar məlum olur ki, buna onu vadar edən
səbəb varmış. Belə ki, əvvəllər
Moskvada rəssamlardan biri onun portretini çəkmək istəyib
və bunun üçün bəstəkarın xeyli
vaxtını alıb. Amma vaxt itkisinin
qarşılığında nəticə yaxşı
olmayıb və bu hadisə bəstəkarda rəssamlara
qarşı bir inamsızlıq yaradıb. Bu baxımdan o, 22
yaşlı tələbənin yaxşı portret çəkəcəyinə
də ümid bəsləməyib və etirazını
bildirib. O vaxtlar Bakıda İncəsənət İşləri
İdarəsinin rəisi işləyən Xalq artisti Adil
İsgəndərovun təkidindən və xahişindən
sonra Üzeyir bəy bu işə razılıq verir. Beləcə,
bəstəkarın naturadan çəkilmiş ilk portreti
yaradılır. Portret Üzeyir bəyin o qədər
xoşuna gəlir ki, bu əsəri özündə
saxlamağa qərar verir. Rəssam bundan sonra daha iki portret
işləməyə məcbur olur. İndi onlardan biri
hazırda Bakı, digəri isə Moskva muzeyində
nümayiş olunur.
Bu yerdə deyək ki, sağlığında dahi
musiqiçi ilə ünsiyyətdə olan rəssamlardan biri
də Xalq rəssamı, Dövlət mükafatı
laureatı Kazım Kazımzadə (1913-1992) olmuşdu.
Xalq rəssamı Kazım Kazımzadə
Rəssamın böyük bəstəkarla 1940-cı
illərdə baş tutan bir neçə
görüşü nəticələrinə görə bu
gün bədii-tarixi əhəmiyyət daşıyır.
Onların ilk görüşü 1943-cü ilin gərginliyi
duyulan günlərdə baş tutmuşdu. Yazıçı
Sabit Rəhmanın ona çatdırdığı xəbər
o vaxtlar Azərbaycan Dövlət İncəsənət
Muzeyinin direktoru vəzifəsində çalışan gənc
rəssam üçün gözlənilməz olur: "Bilirsənmi
ki, bu gün axşam saat 8-də Üzeyir bəylə onun
evində görüşməlisən? Onunla not
yazacaqsınız. Özünlə tuş, qələm və
başqa ləvazimatlar apar". Kazım müəllim sonralar
bu əhvalatı xatırlayarkən əvvəlcə Sabit Rəhmanın
dediklərinə inanmadığını söyləyərdi.
Belə ki, S.Rəhman dost-tanışları arasında baməzəliyi,
zarafata meyilli olması ilə tanınırdı. "Mən
də bu xəbəri onun növbəti zarafatlarından hesab
etdim. Amma o, dediklərinin zarafat olmadığını təkrar-təkrar
söyləyəndən sonra onunla razılaşdım. Beləcə,
axşam bəstəkarla "Monolit"dəki mənzilində
görüşdük. Məni çox mehribanlıqla
qarşıladı. Həyat yoldaşı Məleykə
xanımın gətirdiyi çayı içəndən
sonra Üzeyir bəy nə iş görəcəyimi mənə
anlatdı. Əlavə etdi ki, səni mənə çox
istedadlı qrafika ustası kimi tanıdıblar. Görəcəyimiz
iş dövlət əhəmiyyətli olduğundan notun
üzərindəki yazı gözəl xətlə
yazılmalıdır. Məlum oldu ki, mən Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Himninin notu üzərində
onun mətnini yazmalıyam. Bundan sonra o, üzəri
yazılı bir neçə hazır not göstərməklə,
görəcəyim işin mahiyyətini əyani olaraq mənə
anlatdı. Beləcə, axşamdan ta dan yeri ağarana kimi not
üzərində iş apardıq. Bu prosesdə yadımda
qalanlardan biri həmin gecə onun bir neçə dəfə
Himnin müəllifi Səməd Vurğuna zəng etməsi
oldu. O, əsərin nəqarətində musiqi ilə
sözün üst-üstə düşmədiyini bildirməklə,
şairdən sözü yenisi ilə əvəzləməyi
xahiş etdi. Lakin Səməd Vurğun dediyindən dönmədi.
Səhərisi gün mən notu çap üçün
redaksiyaya aparanda qəzetin redaktoru Əli Vəliyev də məsələdən
agah oldu. Şairin inadkarlığını eşidən qəzet
redaktoru Səməd Vurğuna zəng etdi, amma o yenə də
öz fikrində qaldı. Şairin "yox" cavabından
sonra redaktor üzünü mənə tutub: "Üzeyir bəy
necə deyibsə, eləcə də yaz!" - dedi. Səhərisi
gün Himnin notu artıq qəzetdə çap olunmuşdu,
özü də bəstəkarın istədiyi kimi... Bundan
sonra Sabit Rəhmana zəng vurdum. O, mənə təşəkkürünü
bildirdi və dedi: "Hamısını bilirəm, Əli Vəliyev
mənə danışdı. - Bərkdən gülüb əlavə
etdi. - Böyük adamlarla işləmək çətindir!"
Lakin bu, onların sonuncu görüşü
olmadı. Həm muzey direktoru, həm də rəssam olaraq həmkarı
Mikayıl Abdullayevin bəstəkara həsr etdiyi əsərlərdən
xəbərdar olan Kazım Kazımzadə 1945-ci ildə
Üzeyir bəyin portretini çəkməyi qərara
alır. Bunun üçün ondan əvvəlcə
razılıq, sonra isə işləmək üçün
vaxt istəyir. Beləcə, bu yaradıcı təmasdan sonra
Üzeyir Hacıbəyovun qrafik portreti yaranır.
Hazırda Ü.Hacıbəylinin Bakıdakı
ev-muzeyində qorunan bu əsər kağız üzərində
qara karandaşla işlənib. Onun ümumi
kompozisiyasını görkəmli musiqiçinin iri planda təqdim
olunmuş portreti təşkil edir. Bəstəkarın
tamaşaçıya zillənmiş düşüncəli
baxışlarında yaşayıb-yaratmaq eşqi duyulmaqdadır.
Obraz üçün neytral fon-yerlik seçən müəllif,
bununla da üz əzalarının cəlbediciliyinə nail
olub. Portretdə ikonoqrafik dəqiqliyi əldə edən rəssam,
cizgi zərifliyi ilə bəstəkarı səciyyələndirən
mənəvi-psixoloji xüsusiyyətləri gözoxşayan bədii
tutumda ifadə edə bilib. Qənaətimizcə, 79 il əvvəl
ərsəyə gətirilmiş bu portretdə Üzeyir bəyin
nurlu çöhrəsi yaddaqalan tərzdə bədiiləşdirilib.
Kazım Kazımzadə vaxtaşırı dahi bəstəkarla
növbəti - üçüncü
görüşünü xatırlamağı
xoşlayardı. Belə ki, bu qəfil görüşdən
çoxlarının xəbəri yox idi. Onların yeni təması
isə bəstəkarın dünyasını dəyişdiyi
gün baş verib. Azərbaycan xalqı üçün
çox kədərli hesab olunan 1948-ci ilin həmin soyuq noyabr
gününü rəssam də hamı kimi ürək
ağrısı ilə qarşılayıb. Az sonra hökumətdən
gələn təklif isə ondan görüləcək
işə psixoloji cəhətdən hazır olmağı tələb
edirdi. Təklif ağır olduğu qədər də,
yaradıcılıq baxımından maraqlı idi. Belə ki,
o, bəstəkarın ölüm yatağında portretini
çəkməli idi.
Çünki Üzeyir Hacıbəylinin
obrazının olduğu kimi gələcək nəsillərə
çatdırılması önəmli vəzifə hesab
olunurdu. Dövlət rəsmilərinin qərarı ilə
heykəltaraş Fuad Əbdürrəhmanov bəstəkarın
ölümdən sonra maskasını hazırlamalı, iki rəssam
- Kazım Kazımzadə və Salam Salamzadə isə onun
tabutda təsvir olunmuş portretini çəkməli idilər.
Bu məqsədlə hər üç yaradıcını bəstəkarın
nəşinin qoyulduğu Azərbaycan Respublikası Elmlər
Akademiyası Rəyasət Heyətinin binasına aparırlar. Az sonra burada
heykəltaraş və rəssamlar məsuliyyətli
yaradıcı vəzifənin icrasına başlayırlar. Bu
prosesdə heykəltaraş bir qədər gözləməli
olur. Belə ki, maskanın çıxarılması ilk
növbədə mərhumun sifətinin müəyyən məhlul
qatı ilə örtülməsini özündə ehtiva
edirdi. Ona görə də rəssamlar bir qədər cəld
işləməli idilər. Qısa müddətdə hər
iki rəssam bəstəkarın qrafik portretini yaratmağa nail
olurlar.
Kazım müəllim danışırdı ki,
iş prosesində tez-tez qəhər məni boğduğundan
qısa fasilə verməli olurdum. Qənaətimizcə,
psixoloji gərginliyin duyulduğu bir vəziyyətdə bu, belə
də olmalı idi. Doğrudan da, rəssam üçün
yaxından tanıdığı, ünsiyyətdə
olduğu böyük şəxsiyyəti ölüm
yatağında görmək çox ağır idi. Bununla belə,
o, bütün Azərbaycan xalqının qürur duyduğu
Üzeyir bəyin duyğulandırıcı-yaddaqalan
obrazını yaratmağa nail oldu. Qara karandaşla işlənmiş
qrafik əsərdə bəstəkarın güllərlə əhatənmiş
portreti çox inandırıcı tutumda görüntüyə
gətirilib. Bu mənada zamansızlığa qovuşmuş həmin
portretin həm bədii, həm də tarixi əhəmiyyət
daşıdığını deməliyik. Kazım müəllimin
özü də bu portreti yaradıcılığınım
mühüm mərhələsi kimi dəyərləndirirdi.
Ziyadxan ƏLİYEV
Əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet .- 2024.- 18 sentyabr №(169).- S.11.