Aşıq
Nabat - Şərurun yurd həsrətli bülbülü
Naxçıvan tarixən özünün saz-söz
ustadları ilə də sayılıb-seçilib. Sənətin,
sənətkarlığın inkişaf etmiş mərkəzlərindən
olan Naxçıvan torpağının yetirdiyi ən
istedadlı aşıqlardan biri də, heç şübhəsiz,
Şərur mahalının adı dillər əzbəri olan
qızı Aşıq Nabatdır.
Anadan olmasının 110 illiyini qeyd etdiyimiz Aşıq
Nabat (Nabat Paşa qızı Cavadova) 1914-cü ildə Şərur
rayonunun Parçı kəndində dünyaya gəlib.
Acınacaqlı bir taleyi olan Aşıq Nabat kiçik
yaşlarından ata-anasını itirmiş və
qardaşının himayəsində böyümüşdü.
Nabatın qurduğu ilk ailə də uğursuz olub. Bu
uğursuzluqdan sonra - 1934-cü ildə Aşıq Nabat
doğma el-obasından ayrılır. O, müğənnilər
diyarı Qarabağa üz tutur, öz gözəl səsi ilə
məclislərdə oxumağa başlayır və bir
çox sənətkarlarla tanış olur. Həmin məclislərin
birində Aşıq Ələsgərin qardaşı
oğlu Aşıq Musa ilə tanış olub 3 il onunla məclislərə
gedir. Ondan 30 saz havası və bir neçə dastan öyrənir.
Hətta "Azərbaycan aşıq və şair
qadınları" toplusunda göstərilir ki, Nabat
Aşıq Ələsgərin qardaşı oğlu
göyçəli Aşıq Musa ilə ailə həyatı
qurub. Amma bu fakt inandırıcı görünmür,
çünki sonrakı mənbələrdə də, həmçinin
Aşıq Musa ilə bağlı yazılmış
yazılarda, araşdırmalarda da bununla bağlı hər
hansısa qeydlə qarşılaşmırıq.
Aşıq Nabat 1937-ci ildə Yevlax şəhərinə
köçür. Borsunlu Məzahirin təşkil etdiyi
aşıqlar dəstəsində çıxış edir.
Müasirləri olan Sevdalı Həsən, Pərvanə Həsən,
Aşıq Əsəd, Aşıq Saleh və Aşıq
Teymurla tanış olur, onlarla məclislərə gedir.
Aşıq Nabat özünün məlahətli səsi
ilə Azərbaycanda xeyli tanınmışdı. Bunun nəticəsidir
ki, Azərbaycan aşıqlarının 1938 və 1962-ci illərdə
keçirilən Qurultaylarında nümayəndə kimi
iştirak etmiş, hətta Moskvadakı "Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti ongünlüyü"ndə Azərbaycanı
təmsil edən incəsənət adamlarının cərgəsində
yer almışdı.
59 il ömür sürmüş, 1973-cü ildə
oktyabr ayının 3-də uzun sürən xəstəlikdən
sonra dünyasını dəyişmiş Aşıq Nabat,
öz vəsiyyətinə əsasən, doğma yurdunda,
Şərurun Siyaqut kəndində - Arpaçayın sahilində
dəfn edilib.
Aşıq Nabatın yaradıcılığında
yurd həsrəti ayrıca bir mövzu təşkil edir.
Yuxarıda təqdim etdiyimiz tərcümeyi-halına nəzər
yetirəndə də bu həsrəti anlamaq olur. El
aşığının əlimizdə olan qoşma, gəraylı
və bayatılarının əksəriyyətində yurd həsrəti,
vətən sevgisi, doğma yerlər üçün
alışıb-yanma hissinin ifadəsini müşahidə
edirik. "Mənim" rədifli qoşmasında Aşıq
Nabat sözünə elə həsrət fəryadları ilə
başlayır:
Taleyin hökmüylə gələn qardaşlar,
İtirmişəm, tapın ellərim mənim.
Çərxi-fələk məni saldı toruna,
Ağlamır lal olub dillərim mənim.
Digər bir şeirində - "Yetərmi,
qardaş" rədifli qoşmasında da biz yuxarıdakı
həsrətin, ağrı-acının ifadəsini
görürük:
Bir namə göndərdim badi-səbadan,
Nəzir kimi sənə yetərmi, qardaş.
Laçınımı çəpər üstə
vurdular,
Sarısam, qanadı bitərmi, qardaş?
Uzaq ellərdən doğma obasında qalan
qardaşına badi-səbayla namə göndərən
aşıq, məktubunun yetişəcəyinə şübhəlidir
və əgər yetişərsə, o məktub aşıq
üçün bir nəzir mahiyyətindədir.
Şeirin ikinci bəndi müəllifin boya-başa
çatdığı, havasıyla ilhamlandığı,
suyuyla durulduğu, gözəlliyi ilə dil
açdığı, cuşa gəldiyi müqəddəs
yerlərin nostaljisini əks etdirir:
Sən anadan oldun mərd dünyasında,
İgid tək tanındın el arasında.
Bir mahnı oxusam el havasında,
Avazım sizlərə yetərmi, qardaş.
Şeirin üçüncü və son bəndində
hamıya öz el-obasının hara olduğunu
pıçıldayır və dolayısı ilə də
haralı olduğunu bildirir:
Laçın yuvasında yatmaz yaralı,
Bülbül uçsa bağda güllər saralı.
Soruşmursan, Nabat, əslin haralı?
Şərur tərlanı da itərmi, qardaş?
Bəli, Şərurun aşıq qızı heç
vaxt şərurlu olduğunu danmayacağını, əslinin
haralı olduğunu bir daha bəyan edir. Və bu bəyanın
səbəbi də vətən həsrəti, yurd nisgilidir.
Özünü Şərur tərlanı kimi təqdim edən
aşıq onsuz darıxan Şərur güllərinin də
saraldığını yəqin edir:
Bir yolluq unudub gülüzlü yarı,
Növrəstə cavandım, eylədi qarı.
Nabatam, gətirin bir görüm barı,
Məni qürbətlərə atan bəxtimi -
deyən Aşıq Nabatın şeirlərində qəribliyə
məhkumluğun, vətəndən ayrı düşməyin
hüznü ilə bərabər, bu taleyə qarşı bir
üsyankarlığın da şahidi oluruq. "Həkim"
adlı qoşmasında dediyi kimi:
Düşəndə yadıma vətənim, elim,
Sinəmin oduna qovrulur dilim.
Zəng vurdum gəlmədi o ağır elim,
Kəsilib yolların arası, həkim.
Qəriblikdə doğma yurd yadına
düşdükcə sinəsinin oduna qovrulan aşıq
növbəti bənddə bu taleylə barışmalı
olur:
Nabatam, yatmıram, ağrıyır başım,
Əzəldən qürbətə atılıb
daşım.
Gəlib dərman verə Salman qardaşım,
Tapıla dərdimin dərmanı, həkim.
Aşıq Nabatın qoşmalarında rast gəldiyimiz
el sevgisi, yurda bağlılıq gəraylılarında da
qarşımıza çıxır.
"Yaxşıdır" rədifli gəraylısında
qürbətin ona çəkdirdiklərinin canındakı
ağrısı aşığı dilləndirir:
Qürbət eldə bir bağ saldım,
Dedim, necə gül yaxşıdır.
Dərdimi söylədim ona,
Onda məndə dil yaxşıdır.
Elə ki çatdım yaşıma,
Həsrət qaldım sirdaşıma.
Gör nələr gəldi başıma,
İndi bildim, el yaxşıdır.
Aşıq Nabat söz çalınca,
Gedib qürbətdə qalınca.
Qürbət eldə xan olunca,
Öz yerində qul yaxşıdı.
Bu gəraylıda aşığın yurd həsrəti
tam aydınlığı ilə əksini tapıb. Hətta məşhur
bir el bayatısının motivlərindən yararlanmaqla bu həsrəti
daha gözəl şəkildə ifadə edir. Xalq
bayatısında deyilir ki:
Qürbətdə xan olunca,
Vətənində dilən gəz.
Aşıq Nabat isə elə həmin ovqatda köklənmiş
sazını sinəsinə basır:
Qürbət eldə xan olunca,
Öz yerində qul yaxşıdır.
Digər bir gəraylıda isə dünyadan şikayətlənərək:
İstəməm dövləti, varı,
Könlüm axır vətən sarı.
Tapmadım vəfalı yarı,
Bu dünyada, bu dünyada,
- deyən Aşıq
Nabatın yenə də yurd həsrəti ilə qanadsız
quş kimi çabaladığını görürük.
Həmyerlimizin əlimizdə olan bir gəraylısından
isə anlayırıq ki, doğma el-obasından
ayrılmağın səbəbini fələyin qismətinə
yazır və bu dərddən ya öləcəyini, ya da dərdinə
bir çarə tapacağını dilə gətirir:
Fələk vurdu ayrı saldı,
Düşdüm bu diyara mən də.
Ya bu dərd məni öldürər,
Ya eylərəm çarə mən də.
Filologiya elmləri doktoru Yusif Səfərov
aşığın yaradıcılığını tədqiq
edərkən belə bir qənaətə gəlir:
"Aşıq Nabatın şeirlərindən
görünür ki, Şərur torpağından uzaqda
yaşamaq onda yurd həsrəti, el dərdi yaratmış və
bu hisslər aşığın
yaradıcılığında dərin iz
buraxmışdır".
Bir dəfə Şərura "Aşıq Nabatın
xatirəsinə həsr olunmuş saz bayramı"na dəvət
edilmiş, aşığın Yevlaxda yaşayan qızı Kəmalə
Əliyeva belə demişdi: "Bu yerlər anamın dilinin əzbəri
idi. Beşikdə anamın mənə çaldığı
layla da "Şərili" havası üstə olub".
Aşığın qızının da sözləri
Nabatın Şərur üçün nə qədər
darıxdığını, yurd həsrəti lə
alışan ürəyinin odunu necə söndürməyə
çalışdığını bir daha ortaya qoyur. Onun
üçün Şəruru xatırladan hər şey -
bayatı, musiqi, saz havası məlhəmdi. Məhz bunun
üçündür ki, körpə balasını belə
"Şərili" havası üstə oxuduğu laylalarla
yatırırmış.
Aşıq Nabatın yurd həsrəti son günlərində
də onu öz el-obasına doğru çəkib.
Bacısı Şərəbanunun danışdığı
bir xatirədən də bilirik bunu: "1973-cü ilin noyabr
ayında Bakıdan teleqram aldıq. Getdik. Nabat Semaşko xəstəxanasında
son günlərini yaşayırdı. Xahiş elədi ki, məni
doğulduğum torpağa çatdırın. Qoy orda
canımı tapşırım. Həkimlərlə
danışdıq. Getməyini məsləhət bildilər.
Bakı-Şərur qatarı Xanlıqlar kəndinə
çatar-çatmaz Nabat əl-üzünü yudu, uzun qara
saçlarını daradı və dedi ki, ay bacı, vətənə
gəldim, imana gəldim:
Əzizim, vətən yaxşı,
Geyməyə kətan yaxşı.
Gəzməyə qərib ölkə,
Ölməyə vətən yaxşı.
Demə, Nabat bu bayatıyla vəsiyyət edirmiş.
Bu, onun son sözü, doğulduğu Şərur torpağı
ilə həm salamlaşması, həm də
vidalaşması oldu".
Deyirlər ki, bülbül həsrətini çəkdiyi
gülə qovuşanda özünü onun tikanlarına
çırpır, gülünə qovuşmağın
sevincini bu yolla bildirir və elə sevdiyi gülün qoynunda
da həyatla vidalaşır - həm də ona qovuşaraq.
Aşıq Nabat da yurd həsrətli bir bülbül idi.
Şərur isə onun gülü. Ömrünün sonunda
doğma Şəruruna qovuşmaqdan duyduğu böyük
sevinc onu bir daha bu doğma diyardan ayrılmamaq
üçün buradaca əbədiyyətə qovuşdurdu.
110 illiyi ərəfəsində Aşıq Nabatın
Siyaqut kənd qəbiristanlığındakı məzarını
ziyarət etməyə yollandım. Kənd sakinlərindən
bəziləri bixəbər olsalar da, Aşıq Nabatın əbədi
ünvanını bir ağsaqqal təfərrüatıyla
nişan verdi. Bu nişanla məzarı tapa bilsəm də, təəssüf
hissi məni ağuşuna aldı. Aşığın məzarının
dağılmış halını, yurd üçün
çırpınan bülbülün son mənzilinin ürəkdağlayıcı
vəziyyətini görüb qəhərləndim.
Başdaşının ortasında, qara dördkünc çərçivədəki,
əlimlə möhkəm sildikdən sonra üzə
çıxan, kiril əlifbası ilə yazılmış
"Aşıq Nabat" adını çətinliklə oxunurdu.
Olum-ölüm tarixləri də altda eyni şəkildə
görünürdü - 1914-1973. Bir az da diqqətlə baxanda
yuxarıda balaca bir sazın olduğunu təxmin etmək
olurdu. Məzarın önündəki ağacın altında
oturub, bir sıra ünvanlara ürəyimdə səsləndim:
Azərbaycan Aşıqlar Birlyi, Naxçıvan Muxtar
Respublikası Aşıqlar Birliyi, AMEA Folklor İnstitutu, AMEA
Naxıvan Bölməsi, Şərur rayon icra hakimiyyəti,
Siyaqut kəndinin imkanlı şəxsləri! Aşıq
Nabatın yubiley ilində onun məzarını
abadlaşdırmaqla həm vətəndaşlıq borcumuzun
bir hissəsini yerinə yetirə, həm də o yurd həsrətli
yaralı bülbülün ruhuna rahatlıq bəxş edə
bilmərikmi?!
Elxan YURDOĞLU
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent,
şair-publisist
525-ci qəzet .- 2024.- 19 sentyabr (№ 170).- S.14.