Torpağımızı
əlimizdən alma, İlahi!
I yazı
MÖVSÜM ÖNCƏSİ
MÜLAHİZƏLƏR...
Hərdən öz-özümə fikirləşirəm,
görəsən, nədəndir, teatrı gah barometr, gah məbəd,
gah tribuna, gah da emalatxana adlandırırlar?!
Məgər üç min ildən çox tarixi olan
TEATR özünü öz adı ilə tam, dolğun ifadə
edə bilmirmi?! Bəzən teatra "gerçəkliyin
güzgüsü" də deyirlər. Hətta dahi Mirzə
Cəlil bu "ayina"da özünü görüb, təəccüb
və xəcalətdən gözləri bərəlmişlərə
də işarə edib...
Bəşər tarixinə, lap elə güclənməkdə
olan hərbçi ruhun amansızcasına
çalxaladığı və məhvərindən qopartmaq
istədiyi dünyamıza - bu günümüzə nəzər
salanda da görürük ki, "teatr" sözü
insanlara çox xoş gəlib. Çünki bədii
yaradıcılıqdan çox-çox uzaq olan sahələrə
də bu sözü şamil ediblər və edirlər: "hərbi
əməliyyatlar teatrı".., "siyasi səhnə"..,
"kulisarxası oyunlar".., "siyasi rollar"... və s.
Hər kəsə məlumdur ki, "teatr asılqandan
başlayır", amma ömründə, heç olmasa, bir dəfə
teatra gələn hər kəs onu da bilir ki, teatrın
canı-qanı alovlu ideyaların, sehrli duyğuların, dərin
düşüncələrin, sevinc və kədərin mənbəyi
olan və "səhnə" adlanan ecazkar məkandır...
Hərəkətdə olan tarixi ZAMAN XIX əsrin sonu
XX əsrin əvvəllərində "REJİSSOR"
adlanan yeni yaradıcı peşənin doğuluşuna səbəb
oldu. Cəmiyyətin bütün strukturlarını
özünəməxsus formada təkrarlayan və tədricən
"cəmiyyətin modeli" statusunu qazanan teatr öz
içində ictimai-sosial qurğularına uyğun
iyerarxiyasını, vəzifə təbəqələşməsini
də müəyyənləşdirdi və sözügedən
iyerarxiyanın başında teatrın BƏDİİ
RƏHBƏRi (və ya baş rejissoru - teatrın içində
cərəyan edən bədii prosesin başında duran sənətkar)
durdu. Bir sözlə, "bədii rəhbər" vəzifəsinə
təyin edilən şəxs yaradıcı strukturun
başında yer alır, həm bədii-estetik prosesin
önündə durur, həm də teatrın
yaradıcılıq platformasını, ideya-bədii
proqramını, repertuarını və s. müəyyənləşdirir.
Bu gün, yəni bizim zəmanədə, əslində
isə elə bütün zamanlarda "bədii rəhbər"in
başlıca funksiyası yaşayıb-yaratdığı
zaman içində "öz zamanını" yaratmaq
missiyasıdır. Bu missiya yetərincə yerinə yetiriləndə
K.S.Stanislavski, V.E.Meyerxold, B.Brext, P.Bruk, A.İsgəndərov,
M.Məmmədov, T.Kazımov, H.Atakişiyev,
V.İbrahimoğlu, A.Nemət və b. adları teatr tarixinin özəl səhifəsində
"yaşamaq"da davam edir...
Bu yaxınlara qədər istər Bakının
müxtəlif teatrlarında (Azərbaycan Dövlət Yuğ
Teatrı - baş rejissor, Azərbaycan Dövlət Milli Gənc
Tamaşaçılar Teatrı - baş rejissor, Azərbaycan
Dövlət Akademik Musiqili Teatrı və b.), istərsə də
Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında (rejissor,
1988-2014-cü illər) çoxsaylı tamaşalara uğurlu
quruluş vermiş Əməkdar incəsənət xadimi, Dövlət
mükafatı laureatı, rejissor Mehriban Ələkbərzadənin
yaradıcılığında realizə etməyə,
formalaşdırmağa cəhd etdiyi fərdi metodunun elementlərini
qabarıq sezmək mümkün idi. 151 yaşlı ana
teatrımızın yaşam gücünə malik ənənəsinə
genetik doğmalığını çoxdan təsdiq
etmiş Mehriban xanım sözügedən teatrın bədii
rəhbəri təyin edildikdən sonra (2023-cü il 13 may)
öz fərdi yaradıcılıq metodunu zənginləşdirmək və
milli teatrımızın mütərəqqi ənənəsinə
yeni həyat vermək üçün münbit bir mühitin
yarandığını həməncə anladı və gecəsini-gündüzünə
qatıb, bu istiqamətdə işə başladı... Məsələnin
subyektiv məqamına gəldikdə isə Mehriban
xanımın qarşısında bədii rəhbər olaraq
ilk növbədə yaradıcı heyətə (baxmayaraq ki,
25 il ərzində truppanı əməllicə
tanıyırdı) adaptasiya tələbi dururdu.
M.Ələkbərzadə bu vaxta qədər müəllifi
olduğu tamaşalarda ("Qatil", "Nuri-Didə
Ceyhun", "Mənəm... mən", "İsgəndərə
yeni namə"...) dramaturji əsərə münasibəti,
qlobal mövzu seçimi, fəal müəllif mövqeyi,
aktyorlarla aşırı tələbkarlıqla işləmək
qabiliyyəti, bədii səhnə kompozisiyasının
parametrlərinin dominantlığı ("Kod adı
V.X.A...") və s. ilə seçilən fərdi
yaradıcılıq metodunu formalaşdırmağa, realizə
etməyə yönəldi. O, duyub-anladı ki, bu gün bədii
rəhbər kimi "müəlliflik hüququ"na, öz
paradiqmasına uyğun ədəbi material seçmək sərbəstliyinə
daha çox malikdir... və "qızıldan qiymətli
vaxt" itkisinə yol vermək olmaz...
Bədii rəhbər kimi hazırladığı ilk
tamaşa (Ç.Aytmatov "Əsrə bərabər
gün", iki hissəli fantastik realizm) ilə bəyan etdi
ki, müəlliflik ilk növbədə rejissorun professional,
intellektual səviyyəsinin və vətəndaş
mövqeyinin meyarıdır. Tamaşanın müəllifi və
quruluşçu rejissoru M.Ələkbərzadə bu günə
qədər uğurla sınaqdan çıxartdığı
təcrübəni ("Kod adı V.X.A...", "İsgəndərə
yeni namə"...) daha da zənginləşdirmək əzmini
nümayiş etdirdi. Onun rejissor iddiaları və mövqeyi
sözügedən tamaşada teatrın müqtədir
aktyorları ilə iş metodikasında öz əksini
tapdı. O, rejissor kimi özünün başlıca vəzifələrindən
birini - aktyordan ötrü oynadığı personajın təqdim
olunan vəziyyətdəki psixofiziki əməl xəttini
düzgün qurdu. Tamaşanın ali məqsədini
"emosional dona bürünmüş ictimai-siyasi
çağırış" kimi müəyyənləşdirməsi
onu iki çox çətin və çox vacib məqsədə
yetirdi, yəni obrazların, eyni zamanda tamaşanın ideya
tutumunu açmaqla aktyorların oyununu daha da məzmunlu etdi.
İkinci məqsəd isə tamaşanın ideya
tutumunu tamaşaçılara emosional tərzdə təqdim
etməsi oldu. O, tamaşanın tamhüquqlu müəllifi
kimi "Əsrə bərabər gün" romanının
üzərində ciddi ədəbi əməliyyat aparmaqdan
çəkinmədi və ədəbi kompozisiyanı
köklü surətdə yenidən - səhnəyə
uyğunlaşdıraraq qurdu.
Beləliklə, yazıçı Ç.Aytmatovun
"Əsrə bərabər gün" romanı
quruluşçu rejissor M.Ələkbərzadənin tamaşa
müəllifliyi sayəsində özünün "teatr
bürüncəyi"nə büründü və səhnəyə
xalis "teatr libası"nda qədəm qoydu. Belə ki,
romanın kompozisiyasına, mətninə cəsarətlə və
ədəbi istedadla yanaşan Mehriban xanım yaradıcı
heyətə (57 nəfər!) dəqiqliklə
ölçülüb-biçilmiş və səhnə təcəssümündən
ötrü son dərəcə əlverişli olan ədəbi
mətn təqdim etdi. O, müəllifi olduğu tamaşada məzmun
və formanı, ideya və emosional qatları aşkarlamaqla,
AKTYORlar üçün obrazın inkişaf perspektivini,
tamaşanın bədii sistemindəki yerini, rolunu və əhəmiyyətini
tam açıqlamış oldu.
M.Ələkbərzadə öz rejissor niyyətini ilk
məşqdən aydın və səlis tərzdə
açıqladığı üçündür ki,
aktyorları yalnız öz rollarını deyil,
bütövlükdə bu monumental tamaşanın bədii-ictimai
sistemini realizə etməyə kökləyə bildi. Məhz
bu səbəbdəndir ki, tamaşada əsas rolların
ifaçılarına
"solo" imkanını verərək aktyorlara özünüifadəyə,
yaratdığı obraza "çevrilmə"yə gərəkli
olan münbit zəmin yaratdı. Və 57 aktyorun məşğul
olduğu tamaşada heç kim kölgədə qalmadı...
"Torpaq və yaddaş haqqında ən uzun hekayət"
olan bu tamaşada səhnədən bizə ötürülən
"Adını unutma!.. ", "Torpağını, tarixi
yaddaşını qoru!.." çağırışı
tamaşa boyu get-gedə güclənərək "Bəşəriyyəti...
insanlığı qoru!.."
çağırışına qədər yüksəldi...
Tamaşada çoxqatlı yaddaş mövzusu etik
qatın üzərində şaxələnir və süjet
konstruksiyasında bu mövzuya əsas yer verilir. Sözügedən
mövzunu çözələyən bir-birinə sıx
hörülmüş "lövhələr" retro-zəncirvari
tərzdə təqdim edilir. Bu tamaşada əsas konflikt Nurəddin
Mehdixanlının yaratdığı dəmiryolçu fəhlə
Yedigeylə Anar Heybətovun "alitəhsilli ziyalı"
Sabitcanı arasındakı konfliktdir. Bu konfliktin
açılması üçün teatr
tamaşaçını kulminasiya nöqtəsinə,
qarşıdurmanın zirvəsinə və sonuna professional
oyun sərgiləyən aktyorlar vasitəsilə gətirib
çıxarır. Tamaşa müəllifinin
qaldırdığı bütün mətləblər isə
bu qarşıdurma fonunda "vərəq-vərəq"
açılır...
Tamaşanın əsas ideyasını -
KEÇMİŞİ, KÖKÜ OLMAYAN İNSAN
GƏLƏCƏYİ OLMAYAN İNSANDIR - görkəmli sənətkarımız
Nurəddin Mehdixanlının heyrətamiz tərzdə
yaratdığı Yedigey obrazı təsdiqləyir.
Bütün hadisələr "yerlə-göy arasında min
dəfə ölüb-dirilən" Yedigeyin-Nurəddin
Mehdixanlının xatirələri və dünyadərki
süzgəcindən süzülərək
canlandırılır. Ucsuz-bucaqsız səhranı öz
ruhu miqyasında dərk etməsi Nurəddin
Mehdixanlının Yedigeyini həqiqət
axtarışlarına yönəldir. Aktyor Yedigeyin bu əzablı,
məşəqqətli axtarışlarını, gələcəyi
görmə, dərketmə anlarını (inanır ki,
günahı - "Zərifə sevgisi" ucbatından Nayman
ana qəbiristanlığı onu da qəbul etməyəcək)
ağır iztirablardan keçərək yaşayır.
Tamaşa başlayarkən Laləzar Mustafayevanın xəsis
boyalarla yaratdığı həssas, təmkinli,
bağışlamağı bacaran etibarlı Ukubala (Yedigeyin
arvadı) ərinə Qazanqapın ölüm xəbərini
verəndə Nurəddin Mehdixanlı - Yedigey həməncə
"belə bir insan ölübsə, bu gecə heç kim
yatmamalıdır..." deyir və dostunun Ana Beyit qəbiristanlığında
dəfn edilmək vəsiyyətini yerinə yetirməyə
başlayır...
Tamaşada Ana Beyit qəbiristanlığı mifin,
müasirliyin və Kosmosun - üç əsas bədii
qatın uzlaşdığı məkan olmaqla yanaşı, həm
də onun mərkəzidir (Boranlı stansiya ilə birlikdə!).
Yedigeyin başçılıq etdiyi ölünü dəfn
etməyə gedən matəm dəstəsi Ana Beyit qəbiristanlığına
doğru əzablı bir "səyahət"ə
yollanır...
Tamaşa bizi Çingiz Aytmatov, Mehriban Ələkbərzadə
və Nurəddin Mehdixanlının yaratdığı Yedigeylə
birlikdə mənəvi-ruhsal səyahətlərin ən... ən...
ən çətininə - əsrə bərabər
günü bir yerdə yaşamağa dəvət edir. Nurəddin
Mehdixanlının aktyor şəxsiyyəti, möhtəşəm
ifası əsrlərin ibrətamiz əfsanələrinin həyatının
ən məşəqqətli... ən ağır
gününə ustalıqla hörülmüş Yedigey
obrazının məzmununu daha da zənginləşdirir.
Əzəmətli səhnə görkəmi olan bu sənətkar
oyun meydançasında "çəkisizlik şəraiti"ndəymiş
kimi çevik hərəkət edir və ilk kəlmələri
səsləndirən andaca tamaşaçıya "hakim kəsilir".
Bu sənətkarın güclü, mənəvi-ruhsal təbiəti,
vətəndaş mövqeyi və tamaşaçını
heyrətə salan "mütləq özünüifadə"
qabiliyyəti yaratdığı Yedigey obrazına ruhundan
rişələnən oyun tərzi bəxş edir. Aktyor
Yedigeyin kədərli hekayətini bütün
varlığı ilə yaşayır və özünün
aşıb-daşan enerjisi sayəsində səhnəyə
addım atan andaca həməncə istər səhnəni, istərsə
də tamaşaçı zalını özünə tabe
edir. Göründüyü kimi, özü də bundan
zövq alır. Onun böyük mənəvi və fiziki
güc sərgiləyən oyununda özünü büruzə
verən və müxtəlif situasiyalarda aşkarlanan əməl-fəaliyyət
zəncirinin "kardioqramması" açıq-aydın
oxunur.
Tamaşada səhnəyə canlı
çıxarılan dözümlü, sədaqətli, folklor
mənşəli dəvə - Sarınər obrazı Yedigeyin
təbiətdəki prototipidir. Dünyanın
yaranışından sonuna qədər ram edilməz bu səhralar...
bu dəvələr... bu sərt təbiət həmişə
duracaqdır. Ç.Aytmatov nəsrindən rişələnən
bu düşüncələrlə də teatr Sarınəri
canlı-canlı səhnəyə gətirir.
Ç.Aytmatov nəsrində heyvanların taleyi rəmzi
mənada insanın... bəşəriyyətin taleyi ilə
sıx bağlılıqda verilir. Sarınər
yazıçının bədii dünyasında parlaq təsvir
edilir, insaniləşdirilir, psixoloji keyfiyyətlərə yiyələnir,
insan kimi onun da fərdi taleyi olur. Nurəddin
Mehdixanlının mükəmməl ifasında Boranlı təbiətinin
bir parçası olan Yedigeyin sərt səhraların digər
parçası olan Sarınərlə canlı dialoqu bizi
"təbiətin harmoniyasını pozmayın!"
çağırışına kökləyir. Bu kontekstdə
Sarınərin tamaşada canlı iştirakı,
personajlaşdırılması teatrın Ç.Aytmatovla həmfikir olması
ilə yanaşı, həm də əbədi yaşayacaq mifə...
rəvayətə işarə kimi də qavranılır.
Tamaşanın mifoloji, mifik, əfsanəvi qolunu
"Manqurt əfsanəsi", fantastik qolunu isə kosmik planet
və onun sakinləri təmsil edir. Yedigeyin mürəkkəb,
sintetik obrazını yaradan Nurəddin Mehdixanlı Yedigeyin
xatirələri ilə həm də obrazının həyat
yolunu canlandırır. Tamaşada təklif edilən məkanda
dəfn mərasiminin üzvlərini qəbiristanlığa
aparan YOL həm də mifoloji dona bürünərək sakral
məkana - Ana Beyit qəbiristanlığına və eyni
zamanda İNSAN QƏLBİNƏ GEDƏN YOLa çevrilir.
Yedigey ilə yanaşı, digər obrazlar da bu YOLda
"içlərinin-içinə" lağım atmalı
və insani dəyərləri axtarıb-araşdırmalı
olurlar. Ana Beyit qəbiristanlığına gedən yolun
bağlanmasının əsas səbəbi isə əcdadlarına
dönük çıxanlara verilən mənəvi cəza
kimi yozulur.
Teatrın öz tamaşaçısına
ötürmək istədiyi məzmunlu informasiya - ideya
emosional başlanğıcla mütənasib şəkildə
təqdim edilir. Belə ki, tamaşanın müəllifi və
quruluşçu rejissoru emosional sarsıntını
başlıca amil dərəcəsinə yüksəltmədiyi
üçün ideyanı da dominantlaşdırmır. Bu səbəbdən
də tamaşaçının qavrayışı intellektual
və emosional qavrayışların harmoniyası ilə səciyyələnir.
Türkün özünəqayıdış prosesini gücləndirməyə
yönələn bu tamaşada
tamaşaçıya ötürdükləri
duyğuları anlayan, anladıqlarını
emosional-intellektual şəkildə bizə aşılaya bilən
aktyorları görürük.
Səhnə variantının ideya strukturu, yəni ali
məqsədi, hadisə xətti, konflikti və temporitmi
tamaşanın müəllifi tərəfindən dəqiq
parametrləri olan "səhnə lövhələri"
vasitəsilə təcəssüm etdirilir: "Qatar yolu
(stansiya) Boranlı", "Sarı Özək",
"Sakit okean - Kosmik gəmi", "Sinif otağı",
"Boranlı razyezdi", "Manqurt əfsanəsi...",
"Ana Beyit...", "Donanbay quşu əfsanəsi..."
və s. Sözügedən bu "lövhə"lərin hər
biri üçqatlı kompozisiya komponenti, ünsürü
kimi bitkin və mükəmməl formada həll edilib.
Məryəm ƏLİZADƏ
Sənətşünaslıq doktoru, professor
525-ci qəzet .-2024.- 20 sentyabr (№ 171).- S.10;11.