Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinə yeni baxış
(Rəhim Əliyevin “Yeni Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi oçerkləri” kitabı barədə qeydlər)
Yeni dövr, qloballaşma bəşəriyyətin
qarşısında yeni vəzifələr qoyur, fərqli
çağırışlar edir, insan oğlunun
şüurunu, intellektini sınağa çəkir, onun mənəvi
dünyasını ədalətli, anlaşıqlı dünya
uğrunda mübarizədə məğlub duruma düşməmək
üçün səfərbər edir və insanları birgəlik
duyğuları ilə daha çox bağlayır.
“Qloballaşma dünya miqyasında iqtisadi, siyasi, mədəni,
dini inteqrasiya və birləşmə prosesidir” (Qlebov Q.İ.,
O.V.Milaeva. “Sovremennıe mejdunarodnıe otnoşeniə”. Penza,
2010). Dünya böyüyür, homogenləşir, irqlər,
sərhədlər yox olur, dünya adamı, bəşəri
sima deyilən yeni tipli planetar insan formalaşır. Bəşəri
şüur, planetar düşüncə məhəlli dəyərlər
üstündə qurulsa da, daha mükəmməl, daha bitkin
bir cəmiyyət formalaşdıraraq geniş spektri əhatə
edir. Bu birlik, bu birgəlik, bu vəhdət, planetar insan
formasında təzahür edən bu yeni yaranış məhəbbət
üzərində qurulur. Bizim sevdiyimiz şeylərin
çoxunu hamı sevir: poeziyanı, fəlsəfəni,
kitabları, incəsənət əsərlərini, dilləri,
xalqların və onların arasında fərq qoymadan ali mənəvi
dəyərləri, bir sözlə, yaxşı olan nə
varsa, hamısını.
Qloballaşan dünyaya tamhüquqlu qovuşmaq, bu
çoxluqda əriməmək üçün hər xalq
birinci növbədə özünə qayıdır,
özünü bir daha tanıyır və mükəmməl
bir xarakter kimi özünü toparlayaraq dünyaya birliyinə
qovuşur. Belədə dünyanı zənginləşdirən
insan özünü də qoruyub saxlayır, öz milli-mənəvi
keyfiyyətləri ilə bəşəriyyətin
tamhüquqlu vahidinə çevrilir. Dünya ölkələrində
xalqların öz kökünə, mənşəyinə
üz tutması prosesi fəal gedir. Bu istək etnik fərqləndirici
komponentlərlə, etnik qrupun milli simasını
canlandırmaq üçün nəzərdə tutulmuş
elmi-bədii əsərlərin yaradılmasında
reallaşır. “Qloballaşma dövründə bəzi
xalqlar yaxınlaşmış, hətta, birləşmişlər.
Və buna baxmayaraq, hər xalq öz xüsusi iqlimi, fəsilləri,
landşaftı, milli yeməkləri, etnik tipi, dili qorunduqca
özü olaraq qalır. Çünki bu nəsnələr
milli dəyərləri daim qidalandıran, gücləndirən
varlıq və təfəkkür nümunələridir” (Qaçev
Q.D. “Naüionalnıe obrazı mira”. Moskva, Paritet, 1997, s.448).
Bu baxımdan biz bir xalq olaraq nələrə yenidən
baxmalı, nələri saf-çürük etməli,
tariximizdə (o cümlədən, ədəbiyyat tariximizdə)
nəyin düz, nəyin yanlış
yazıldığını, nəyin ağ, nəyin qara
olduğunu müəyyənləşdirməliyik? Məsələ
burasındadır ki, əsrlər boyunca ya zəlzələdən,
ya da vəlvələdən nə Azərbaycan tarixi, nə ədəbiyyat,
sənət və mədəniyyət tariximiz nizamlı, səlist,
düzgün araşdırılmamış, ona konkret dəqiq
elmi qiymət verilməmişdir. Əsrlər boyunca
boyunduruqda, əsarətdə yaşayan bir xalq kimi tariximizi
araşdırmaq, yazmaq, gələcək nəsillərə
saf və qatqısız, konyukturasız çatdırmaq bizə
nəsib olmamışdır. Xüsusən, elmi əsaslarla
akademik araşdırmalar aparılmamış, mövcud tədqiqatlar
da ya mükəmməl qorunmadığı, ya da sadəcə
itib-batdığı, yaxud qanlı müharibələrdə
süngülərin ucunda fənayə getdiyi üçün
bizə gəlib çatmamıdır. Ədəbi əsərlər
yaradılmış, ədəbiyyat zaman-zaman inkişaf
etmiş, lakin bu nümunələrin də elmi təsnifatı
ya verilməmiş, ya da tarixin kölgələrində
görünməz olmuşdur. Ədəbi tənqid bir elm kimi
XX əsrin ilk onilliklərində formalaşmış, ədəbi
proses elmi çevrədə dominantlıq qazanmış,
müəyyən uğurlara da imza atılmışdır.
Sonralar, sovet dövründə bu, hakim ideologiyanın təpkisi
ilə yenidən konyuktura kölgəsi altına
düşmüşdür. Ədəbiyyat, onun yaranma tarixi,
inkişafı ideoloji iradənin təsiri altında
yanlış sistemləşdirilmiş, təhriflərə
yol verilmiş, bu və ya başqa sənətkarın
yaradıcılığı konyuktura ilə qiymətləndirilmişdir.
Bu baxımdan Rəhim Əliyevin “Yeni Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi oçerkləri” kitabı ədəbiyyat tariximizə
yeni obyektiv münasibət mənasında təqdirəlayiqdir.
Ümumiyyətlə, Rəhim Əliyevin bir ədəbiyyat nəzəriyyəçisi,
ədəbi tənqidçi və tədqiqatçı kimi həmişə
yeni söz deməyə
çalışdığını, ədəbiyyat
tariximizi, ayrı-ayrı şairlərin, mütəfəkkirlərin
yaradıcılığını özünəməxsus,
tamam yeni, obyektiv şəkildə təhlilə cəlb
etdiyinin həmişə şahidi olmuşuq. O, F.Nəimidən,
İ.Nəsimidən də yazanda eyni mövqedədir, ədəbiyyat
nəzəriyyəsi istiqamətlərində
araşdırmalarında da, M.F.Axundzadə, N.Nərimanov,
C.Cabbarlı yaradıcılığı barədə tədqiqatlarında
da. Bu elmi qənaətləri ilə Rəhim Əliyev bizi bir
xalq olaraq ədəbi keçmişimizi daha dəqiq dərk
eləməkdə mahir bir bələdçi kimi
çıxış edir, bizim özümüzü
özümüzə bir daha dərindən tanıdır.
R.Əliyev M.F.Axundzadənin ziyalı kimi
formalaşmasına, əqidəsinin mücərrəd Şərq
təfəkküründən dünyəvi, Avropa qayəli
sistemə düşməsinə, Azərbaycan
maarifçiliyini, burjua-demokratik üsullu ictimai şüurun
getdikcə cəmiyyətdə hakim ideologiyaya çevrilməsi
yollarına da dəqiqlik gətirir, yeni qənaətlərini
tarixi-ədəbi nümunələrə söykənərək
irəli sürür. Burada Seyid Hüseynin, Ə.Haqverdiyevin,
C.Cabbarlının fikirləri əsas istinad nöqtəsi kimi
götürülür. Şübhəsiz, M.F.Axundzadə
haqqında ən çox yazılan sənətkarlardandır.
Lakin tədqiqatların əksəriyyəti ağına-bozuna
baxmadan bir-birini təkrar edir, ədibin həyat və
yaradıcılığına aid faktlar donuq bir ehkamla
bir-birini izləyir. R.Əliyev bu ədəbi stereotipləri
dağıdır, yanaşmada yeni münasibət
bucağı sərgiləyir, M.F.Axundzadənin nəhəng
ziyalı şəxsiyyətinin aydın konturlarını
yaratmaq üçün yeni faktları araşdırmağa
girişir, fərqli münasibət sərgiləməyə cəhd
göstərir. Deyilənləri, irəli sürülən
iddiaları qrafomon kimi təkrarlamağı xoşlamayan tədqiqatçı
yazılanlar içindən elə nüansları seçib nəzərə
çarpdırır ki, bütün bunlar M.F.Axundzadənin bir
yazıçı, bir dramaturq, Avropa təfəkkürlü
bir ziyalı simasına işıq salır.
Tədqiqatçının ən böyük xidmətlərindən
biri M.F.Axundzadənin həyatında çox da
qabardılmayan, kölgədə qalan bir halı da ortaya
qoymasıdır: onun dramaturgiyaya təsadüfən gəlməsini.
1849-cu ildə knyaz Vorantsovun sərəncamı ilə Tiflisdə
teatr binası tikilir. Yerli dillərdə repertuar tərtib etmək
üçün canişin üç komissiya: gürcü,
erməni, Azərbaycan komissiyaları yaratmağı əmr
edir. Azərbaycan komissiyasının təşkili Mirzə Fətəliyə
tapşırılır.
M.F.Axundzadə azərbaycanlıların içərisində
başqa adam tapmadığından özü komediya
yazmağa başlayır və bir ilin içərisində
üç komediya qələmə alır. Müəllif bu
barədə böyük yazıçı və mütəfəkkir
Ə.Haqverdiyevdən sitat gətirir: “O zaman Azərbaycan ədəbiyyatı
nə vəziyyətdə idi? - deyə soruşur, ən
düzgün, ən qısa cavabı verir: “Qəzəllərdən
və varlı şəxsiyyətlərə həsr edilən
mədhiyyələrdən ibarət idi” və davam edir:
“Müftəxor şairlər varlıların ətrafında
fırlanırdılar. Ədəbiyyatın başqa
formaları haqqında nə şairlərin, nə də
xalqın təsəvvürü vardı. Belə bir zamanda
Mirzə Fətəli dram ədəbiyyatının “nümunələrini”
yaratdı”.
Bəzən tarixi inkişaf, ictimai-sosial reformalar məcburilik
səbəbindən də yarana bilir, tarixin təkəri təsadüflər
nəticəsində sürətlə fırlanır. Bu təsadüf,
məcburilik Mirzə Fətəlini də komediyaları ilə
Azərbaycan ədəbiyyatının yeni yolla, üsulla,
Avropa mədəni qaydaları ilə inkişafını
yaratmağa yönəltdi. Mirzə Fətəli bu inqilabi kəşfi
ilə Azərbaycan ədəbiyyatını
gül-bülbül, gözəllərin qara
qaş-gözünü vəsf edən qəzəlçilikdən,
yaltaq mədhiyyəçilikdən xilas edib yenə
inkişafa istiqamətləndirdi.
M.F.Axundzadə öz ictimai-siyasi, ədəbi fəaliyəti
ilə zəmanəni xeyli qabaqlamış, Şərq təfəkkürü
üstündə Qərb mədəniyyəti
formalaşdırmışdır. Onun Azərbaycana təlqin
etdiyi ictimai ideallar o vaxt Azərbaycanda hökmran olan rus
müstəmləkəsinin yürütdüyü dəyərləri
üstələmiş, Avropa mədəniyyəti istiqamətinə
yönəlmişdi. Tədqiqatçı bu mənada C.Cabbarlının
fikirlərinə söykənir. O göstərir ki, M.F.Axundzadə
epoxasının ən dəqiq siyasi və ədəbi
xarakteristikasını da, məhz C.Cabbarlı vermişdir.
C.Cabbarlının 1928-ci ildə yazdığı, fəqət
on il sonra 1938-ci ildə Mirzə Fətəlinin
ölümünün 60 illiyinə çap edilmiş “Mirzə
Fətəli Axundov haqqında” adlı məqaləsində bu
məsələlərə aydınlıq gətirilir. Tədqiqatçı
yazır: “C.Cabbarlı, sanki Axundov dövrünü Mədəni
İnqilab epoxası ilə müqayisə edir. Göstərir
ki, Rusiyanın Qafqaza gəlməsi müstəmləkə
faktı idi, amma ədib bunda həm də inqilabi bir
dağılma və yeniləşmə görür, həmin
illəri ortaya gələn yeni ticarət burjuaziyasının
hakimiyyəti feodallardan alması dövrü adlandırır.
Bu, şübhəsiz ki, belə idi... Burada önəmli olan
Cabbarlının Rusiya ilə Qafqaza gələn yeni iqtisadi və
mədəni sistemin Rusiya deyil, Avropa mənşəli
olmasını deməsidir”.
R.Əliyev fikirlərini inkişaf etdirərək qeyd
edir: “Cəfər Cabbarlının 1928-ci ildə
yazdığı məqalədə yeni bir mövqe
görürük. Demokrati Cümhuriyyətin yaranması və
süqutu, 1920-1922-ci illər də N.Nərimanovun bolşevik
süngüsü ilə qurduğu İkinci Müstəqil Azərbaycan
Respublikası Cabbarlının gözü qabağında
baş vermişdi. Bunların fonunda Azərbaycan
Respublikasının İran təsirindən
uşaqlaşması və təmizlənməsi artıq
dövləti və siyasi zərurət idi. Axundov bu təmizlənmənin
beşiyi başında durmuşdur”. Dəqiq qənaətdir,
sərrast elmi-ictimai qiymətdir.
M.F.Axundzadənin üslubu haqqında ədəbiyyatda
həmişə geniş diskussiyalar getmiş, ədəbi
mübahisələr yaranmışdır. Ədəbiyyatşünasların
bir qismi onu maarifçi realist, bir hissəsi tənqidi realizmin
nümayəndəsi adlandırmışdır. Bəzi tədqiqatçılar
onun yaradıcılığında hər iki metodun, ədəbi
tipin qarışığını və izini
axtarmışdır. Ümumiyyətlə,
yaradıcılıq üslublarının, ədəbi
metodların arasında konkret sərhədlər qoymaq da
metodoloji baxımdan düzgün sayılmır. Sırf fərqli
ədəbi metod yoxdur. Əslində bir metodun içində
digər yaradıcılıq üslubunun çalarları gizlənir,
bir metodun içindən digərləri boylanır. Zaman-zaman,
mövzudan, ictimai-siyasi mövqedən, ədəbi təcrübədən
asılı olaraq müxtəlif yazıçıların
yaradıcılıq nümunələrində bu və ya digər
üslubun nüansları sayrışır.
Mirzə Fətəli yaradıcılığına
da bu rakursdan yanaşdıqda üslubların
qarışığını tapmaq təbiidir. Lakin
yaşadığı ictimai-siyasi mühiti nəzərə
alsaq, ittihad və tərəqqi dövrünün qələm
əhli kimi yanaşsaq, ağıllı gileylərini,
müdrik və həyəcanlı
çağırışlarını əsas götürsək,
əlbəttə, o, dövrünün maarif, elm, mərifət
çırağı yandıranlarından, ədəbiyyatda
isə bu mənəvi-əxlaqi keyfiyyətləri bədii
vasitələrlə car edənlərdən biri kimi səciyyələndirilə
bilər. Mirzə Fətəlinin üslubunu təyin etmək
üçün onun çıxışlarındakı
birbaşalıq, açıq inkar və təsdiq, fikri
birbaşa söyləmək, hətta bədii əsərlərində
fəlsəfi düşüncələrə söykənib
estetik tərbiyə üsullarını irəli sürmək
kimi xüsusiyyətləri araşdırmaq kifayətdir. O, ən
qatı tənqidi fikirlərini belə, ucadan, tezislərlə,
fəlsəfi mühakimələrlə söyləyir. Bu da
maarifçi tendensiyadır.
Bəzi tədqiqatçılar M.F.Axundzadəni tənqidi
realizmin nümayəndəsi kimi birmənalı təqdim edirlər.
Elə olanda, bəs Mirzə Cəlili hara aid edək? Tənqidi
realistlər həyat həqiqətini göstərməklə
kifayətlənir, ona “yaxşı” və ya “pis” münasibət
bildirmir, yazıçı “mən”i neytral mövqedən
çıxış edir. Məsələn, Mirzə Cəlil
kimi. Maarifçi realistlərdə tam başqa cürdür.
Burada yazıçı şəxsiyyəti hadisələrin
içindədir, ona fəal mövqe göstərir, qiymətləndirir,
hökm verir, qərar qəbul edir. Mirzə Fətəli də
ən tənqidi fikirlərində maarifçidir, didaktikdir,
açıq tendensiyalı mövqedədir. Rəhim
Əliyevin də uzun illərin ədəbi mübahisəsində
haqlı olaraq bu mövqedə dayanır. M.F.Axundzadə
yaradıcılığında özünü göstərən
sosial-siyasi, mənəvi-əxlaqi və mədəni
çalarlarla, bu keyfiyyətlərin onun ədəbi
üslubunu yönəltməklə ədibi maarifçi
realizmin nümayəndəsi hesab edir. Beləliklə o, M.F.Axundzadənin
simasında iki mühüm istiqaməti dəqiq müəyyənləşdirir:
mütəfəkkirin Şərq yox, Qərb təmayüllü
yaradıcılıq potensialını və ədəbi
üslubunu. Tədqiqatçı dəqiq elmi mühakimələrlə,
sanki bu mübahisələrə yekun vurur.
Qeyd edək ki, bir tədqiqatçı-alim kimi Rəhim
Əliyevi Azərbaycan ədəbiyyat tarixinin (dolayısı
ilə Azərbaycan siyasi və ictimai tarixinin) ən keşməkeşli,
ziqzaqlı, mübahisəli və problemli məqamları
maraqlandırır. O, klassik ədəbiyyat tarixi barədə
düşüncələrində, müasir ədəbi
proses haqqında mülahizələrində əsl həqiqəti
axtarır, mübahisə doğuran məsələlərə
aydınlıq gətirməyə çalışır. O,
bir ədəbiyyat bilicisi kimi araşdırma və qənaətlərində
ardıcıl və inadkardır.
Azərbaycan tarixinin 1905-ci ildən başlayan və hələ
indiyədək tam araşdırılmamış, həqiqi
siyasi qiymətini almamış dövrü, Cümhuriyyət
illərinin qaranlıq tarixi, N.Nərimanovun İkinci Respublika
illəri, Azərbaycanın 1937-ci ilə qədərki sovet mərhələsi
Rəhim Əliyevin qələmində əsl mahiyyətini
alır. O, bu dövrlərdə Azərbaycanda gedən ictimai-siyasi
prosesləri addım-addım, pillə-pillə
araşdırır, səbir və təmkinlə neqativ və
pozitiv prosesləri təhlilə cəlb edir, tariximizin bu
mürəkkəb dövrünün anlaşılmasında
rol oynayan fakt və hadisələrə geniş şərh və
dəqiq qiymət verir.
Rəhim Əliyevin tədqiqat obyektlərindən
başlıcası Nəriman Nərimanov və Cəfər
Cabbarlıdır. Məlumdur ki, hər iki şəxsiyyət
Azərbaycanın ədəbi prosesində və ictimai-siyasi
tarixində görkəmli yerlərdən birini tutmuş zəfər
və faciə qəhrəmanlarıdır. Rəhim Əliyev
də məhz onlara bu nöqteyi-nəzərdən
yanaşmışdır. Xüsusən, N.Nərimanova. O, N.Nərimanovun
triumfunun və faciəsinin köklərini
araşdırmış, dəqiq nəticələrə gəlmiş,
bu dahi Azərbaycan yazıçısı və siyasətçisinin,
“Azərbaycan bolşeviki”nin zəfər təntənəsinin
və faciəsini köklərinin ictimai-siyasi
qaynaqlarını açıb göstərməyə
çalışmışdır. R.Əliyev bu işdə
N.Nərimanovun tərcümeyi-halındakı qaranlıq
nöqtələri, yaradıcılıq və ictimai-siyasi fəaliyyətindəki
incə nüansları dəqiqliklə seçib-sonalayıb
tədqiqata cəlb etmişdir. Və bununla da N.Nərimanovun
böyük, nəhəng simasını, portret cizgilərini
tamamlamışdır. Alim N.Nərimanovun ədəbi əsərlərini
təhlilə cəlb etməklə yanaşı, siyasi fəaliyyətini
də qabartmış, böyük ədibə olan mənasız
və haqsız hücumlara cavab vermidir. O yazır: “Nərimanovun
siyasi irsinin bizim üçün ən qiymətli cəhəti
İkinci Azərbaycan Respublikası yaradılanda və ləğv
ediləndə Azərbaycan torpaqlarının və sərhədlərinin
düzgün tanınması uğrunda mübarizə idi. Bu
yolda o, sona qədər təkbaşına mübarizə edib.
Bu mübarizələrin çoxu bağlı və apparat
mübarizələri idi. Dağlıq Qarabağın Ermənistana
verilməsi haqda qəbul edilmiş qərarı bir gün ərzində
əksinə dəyişməsinə nail olub. Onu hansısa
torpağı verməkdə günahlandırmaq tarixi həqiqətləri
danmaqdır. Elə müsəlman sosializmi nəzəriyyəsi
də İkinci Dünya müharibəsindən sonra Şərqdə
yayılıb N.Nərimanovun fərziyyələrini təsdiq
etdi. Azərbaycan dövlətçilik tarixi N.Nərimanovsuz təsəvvür
edilə və dərk edilə bilməz. Elə buna görə
Heydər Əliyev də onun təmiz adının üzə
çıxması üçün rus-erməni
qadağası ilə mübarizə apardı, Bakının mərkəzində
ona S.M.Kirovun mənfur heykəlindən uca abidə qoydu”.
Bununla yanaşı, Rəhim Əliyev N.Nərimanovun
siyasi fəaliyyətindəki ağ ləkələri də təmkinlə,
tədqiqatçı soyuqqanlığı ilə
açıb göstərir, onun siyasi illüziyaların,
yalanların, dolanbac siyasi ideyaların arasında
vurnuxmalarını da faktlarla ortaya qoyur. Və sual verir: “Bəs
bu gün əsl N.Nərimanovu gənc nəslə necə
tanıtmalı?” Cavab da birmənalıdır: “Necə olubsa,
elə, yaxşı xidmətləri də, səhvləri də
göstərilməlidir. Bircə, İkinci Respublikanın
qurucusu olmaqla N.Nərimanov Azərbaycan tarixində həmişəlik
fəxri yer tutub”.
C.Cabbarlı şəxsiyyəti, yazıçı
fenomeni ilə Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində,
şəksiz, çəkisi, sanbalı olan simadır. Halbuki
zaman-zaman onun zəngin irsi də qərəzli hücumlara məruz
qalmış, yaxud yanlış ideoloji təhdidlərlə
üzləşmişdir. Qısa ömründə ədəbiyyatımıza
çox böyük irs qoyub getmiş C.Cabbarlının Azərbaycan
mədəniyyəti tarixində qüsursuz və qərəzsiz
mövqeyi də Rəhim Əliyev tərəfindən sərraf
dəqiqliyi ilə qiymətləndirilir. O yazır: “Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığı ilə Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində yeni mərhələ başlanır. Cəlil Məmmədquluzadə
və Sabir dövrü qurtarır, XX əsr dünya realizmi ilə
eyni səviyyədə duran Cabbarlı realizmi dövrü
başlanır. Cabbarlı öz
yaradıcılığının vüsəti, sənət
xəzinəsinin zənginliyi etibarilə Mirzə Fətəli
Axundovdan və Cəlil Məmmədquluzadədən sonra XX əsr
ədəbiyyatının ən görkəmli
simasıdır”.
Bu sitatda “dünya realizmi” frazası diqqəti çəkir.
Bu, Rəhim Əliyevin C.Cabbarlı
yaradıcılığına verdiyi yeni qiymətdir,
özü də sərras və dəqiq qiymətdir.
Doğrudan da C.Cabbarlı realizmi sələflərindən və
müasirlərindən fərqli, yeni keyfiyyətli,
özünəxas orijinal cəhətləri ilə seçilən
ədəbi üslubdur. Bu realizm romantik ovqatla süslənmiş
yeni tipli ədəbiyyatın bünövrəsini qoydu.
Doğrudan da C.Cabbarlının ən qatı realist əsərlərində
də romantik əhval-ruhiyyə sayrışır. Rəhim
Əliyev bunu da ədəbi həssaslıqla qiymətləndirib:
“Bizim ədəbiyyatşünaslıqda Cabbarlı
yaradıcılığının istər ilk, istərsə
də sonrakı mərhələlərində realizm ilə
romantik meyllərin yanaşı mövcudluğu bəzən
ziddiyyət kimi qələmə verilir. Əslində isə
burada heç bir ziddiyyət yoxdur”.
Rəhim Əliyevin yeni kitabında ədəbiyyatın
tarixi, nəzəri prinsipləri, dil quruculuğu, orfoqrafiya,
orfoepiya, dilin morfoloji, sintaksis strukturu barədə mülahizələr
də geniş yer alır. Bu məqamda müəllif kamil bir ədəbiyyatşünas,
ədəbi əsərlərin və dilin fəlsəfəsini,
estetikasını dərindən bilən həssas
araşdırıcı kimi özünü göstərir. Bu
ədəbi görüşlərlə paralel olaraq Azərbaycan
tarixində siyasi-ideoloji hərəkatın
formalaşmasına da dərindən toxunulur. Xüsusən,
milli ideologiyamız azərbaycançılığın
formalaşması, onun tarixi təkamülü, ideoloji hərəkat
kimi oturuşması problemlərinin də tarixi-mədəni mənzərəsinin
elmi formulası verilir. R.Əliyev Əli bəy Hüseynzadə
haqqında yazdığı məqalədə haqlı olaraq:
“Milli şüur sonradan milli dövlət yaratmaq
üçün əsas enerji mənbəyi olmalı idi” - qənaətinə
gəlir. Sonra davam edir: “Əli bəy yazdığı məqalələrin
əsas ideya yükü “türk dilinin varlığı və
əhəmiyyəti” məsələsi idi. “Ana dili də milli
dövlətin əsas bünövrə daşlarından biri
olmalı idi”, - deyə bəyan edir.
Alim fikrini davam etdirərək yazır: “Əli bəy
türklərin birliyini rus slavyanofilliyi kimi təsəvvür
edirdi. Bütün slavyanlar rus çarının, türk
xalqları isə Osmanlı sultanının
başçılığı altında birləşməli
idilər. Əslində bu görüşlər azərbaycançılığın
ümumi hissəsi idi və Birinci Dünya savaşının
faciələri içərisində Rusiya türklərinin məxsusi
taleyi və yolu ortaya gəlib büllurlaşırdı.
Əli bəyin ümumtürk millətçiliyi azərbaycançılığa
nəinki zidd deyildi, bəlkə onun bünövrə prinsiplərindən
idi. Müsavat partiyasının elan edilməsi Əli bəyin
ilk yazılarından altı il sonra baş verdi. M.Ə.Rəsulzadə
və onun həmfikirləri birbaşa Əli bəyin əsasını
qoyduğu türkçülük şüurunun
davamçıları, azərbaycançılığı
siyasi məfkurə kimi ortaya atanlar idi”.
R.Əliyev bu ideyanın intişar tapdığı
dövrün ictimai-siyasi inkişafına, həmin məfkurənin
daşıyıcılarına yaxşı bələddir.
Dövrü əsl tarixçi həssaslığı ilə
dərindən dərk edir və qiymətləndirir.
Ümumiyyətlə, XX əsrin əvvəllərində
baş verən zəngin siyasi, ədəbi, mətbu hərəkat
onun qələmində həssas tədqiqatını tapır.
Bu dövr təkcə Rəhim Əliyevin elmi məqalələrində
deyil, bədii yaradıcılığında da parlaq əks
olunur. Onun “Tağ ev” romanında bu hadisələrin dərin bədii
təhlilini görürük.
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatının
formalaşması və inkişafı bir
araşdırmaçı - alim kimi Rəhim Əliyevin əsas
tədqiqat obyektlərindəndir. Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatını
araşdırma işığında alim bölgənin
ictimai-siyasi hərəkat tarixini də geniş spektrdə təqdim
edir. Bu tədqiqatlar “İkinci Dünya müharibəsi illərində
Cənubi Azərbaycanda muxtariyyət uğrunda hərəkat və
ədəbiyyat”, “Cənubi Azərbaycanda milli hərəkat və
mətbuat (1941-1946)”, “S.C.Pişəvəri “Azərbaycan” qəzetində
(1945-1946)” və s. mövzular altında şərh
edilmişdir. Çox həssas məsələ olan Cənub
mövzusu Rəhim Əliyevin qələmində də həssas
həllini tapır.
Mövzu ilə paralel R.Əliyev Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimovun fəaliyyətini
də işıqlandırır. Mirzə müəllimin,
xüsusən, S.C.Pişəvəri hərəkatı ilə
sıx bağlılığı, bu yolda açıq-gizli
mücadilələri alimin qələmində dərin əksini
tapır. Deyək ki, R.Əliyev Mirzə müəllimin fəaliyyətində
indiyədək ictimaiyyət üçün qaranlıq
nüanslara da aydınlıq gətirir. Ümumiyyətlə,
Rəhim Əliyev Mirzə İbrahimovun həyat və
yaradıcılığına, yazıçılıqla bərabər,
mədəni, ictimai, siyasi fəaliyyətinə də
özünəməxsus qiymət verir. O yazır: “Onun
(M.İbrahimovun - L.R.) kommunist tariximizdəki yeri Nəriman Nərimanovdan,
Mir Cəfər Bağırovdan, İmam Mustafayevdən, Vəli
Axundovdan az deyil. Həm də Mirzə İbrahimovun milli
varlıq uğrunda mübarizələrinin öz məntiqi və
xətti vardır və bu xətt ən çox Nəriman Nərimanova
yaxındır. Təsadüfi deyil ki, o, N.Nərimanov
haqqında bir roman və bir pyes də yazmışdır və
Nərimanov arzularına bağlılığı həmişə
hiss edilmişdir”. Bizcə, Mirzə müəllimə bu siyasi
qiymət heç kimi təkrarlamayan yeni yanaşmadır.
Kitabda Azərbaycan ədəbiyyatının müasir
dövr tarixinə də geniş yer ayrılmışdır.
Bu yazılarda da müəllif sərbəstdir və hər
şeydən öncə, ədalətlidir, qiymət və
yanaşmalarında tərəfkeşlikdən uzaq obyektiv
mövqedədir.
Qeyd etdik ki, milli birlik və inkişaf naminə
ictimai-siyasi tariximiz, ədəbiyyat və mədəniyyətimizin
keçdiyi yol dəqiq, dərindən, konyukturasız
araşdırılmalıdır. Bu xüsusda alim yenə də
deyir: “Bu gün bu araşdırmaları görmək istəməyənlər
də var: onlar radikal millətçi cildinə giriblər,
amma bunlar elə o adamlardı ki, sovet vaxtı partiyanın
“tapşırığı” ilə tariximizi
saxtalaşdırdılar, tarixi həqiqətləri yox eləmək
istədilər. Bu gün onlar yenə keçmişlə
mübarizə kimi don kixotluqla məşğuldurlar. Amma bu dəfə
tarixi bərpa edənlər kimi danışırlar. Özü
də elə danışırlar ki, əməldə yenə
də əsl tarixi dananlar yerində qalırlar”. Belələrinə
qarşı nə yaxşı ki, yenə də Rəhim
Əliyev kimi namuslu tədqiqatçıların mövqeyi sipər
kimi dayanır.
Loğman Rəşidzadə yazır
yazıçı-publisist
525-ci qəzet .-2024.- 24 sentyabr (¹ 173).- S. 14-15.