Qasım bəy Zakir: keşməkeşli
ömür, misilsiz yaradıcılıq
GÖRKƏMLİ ŞAİR VƏ İCTİMAİ
XADİMİN 240 İLLİYİ TAMAM OLUR
(Əvvəli ötən sayımızda)
Qasım bəy Zakir, ilk növbədə, incə
ruhlu lirik şair idi. Onun könül oxşayan
qoşmaları, təcnisləri, gəraylı və qəzəlləri
vardır. Təsadüfi deyil ki, Firidun bəy Köçərli
onun qəzəliyyatından söz açarkən, “Qövsidən
sonra Zaqafqaziya şüarası arasında Zakirdən gözəl
və xoşməzmun qəzəl yazan olmayıbdır” qənaətinə
gəlmişdi.
Ədəbiyyatşünas Kamran Məmmədov
haqlı olaraq yazır ki, Zakirin gəraylıları ruh, məzmun
etibarilə şifahi xalq ədəbiyyatına o qədər
yaxındır ki, möhürbəndi olmasa, bunları xalq
yaradıcılığı nümunələrindən
ayırmaq çətin olar. Doğrudan da, belədir. Diqqət
edin. Zakirin aşağıdakı sətirləri hər zaman
diri deyilmi:
Qəm evində zar olalı,
Eşqə giriftar olalı,
Yarımadıq yar olalı,
Nə mən səndən, nə sən məndən.
Qasım bəy Zakirin dilinin belə sadəliyi, xəlqiliyi
Firidun bəyin də diqqətindən yayınmayıb. Onun ədəbi
dilini Sədi Şirazi və Puşkinlə müqayisə edərək
yazıb: “...Sədisi və rusların Puşkini öz ana dillərinin
ustadı və xaliqi mənzələsində olduğu kimi,
Zakir də Azərbaycan türklərinin ustadi-lisanı
olmağa haqlıdır”.
Bu gün biz tarixi olayları nəzərdən
keçirərkən Qasım bəy Zakirin kədərini, qəzəbini,
nifrətini xalqından yana təsəvvür etməməliyik.
Əksinə, bu böyük şairi öz xalqının
görən gözü, işğalçılar tərəfindən
tapdalanan hüququnun, incidilən ruhunun ifadəçisi kimi qəbul
etməliyik.
Vilayətdə urus olub ixtiyar,
Eyləyib bir bina, yoxdu görən kar.
Tamam işlər olub cahilə bazar,
Heyif bu vilayət, heyhatü heyhat.
Çar Rusiyasının müstəmləkəsinə
çevrilmiş bir ölkənin şairi öz
dövrünün ağrılı-acılı mənzərəsini
bunca açıq-açığına söyləməsi
onun bir vətəndaş kimi cəsarətindən xəbər
vermirmi?! Onu da deyək ki, Qasım bəy Zakir təkcə
sözlərində deyil, həyatda da şücaətli şəxsiyyət
olub. O, Qarabağ xanı Mehdiqulu xan Cavanşirlə yaxın
simsar olmaqla yanaşı, həm də yaxın dost, məsləkdaş
idi. Xındırıstan kəndini də Qasım bəy Zakirə
Mehdiqulu xan bağışlamışdı. Əlbəttə,
Qarabağ xanlığının sonuncu xanı Mehdiqulu
xanın da həyatı xoş keçməmişdi. Qafqaz
Qoşunları Ali Baş Komandanı, general A.P.Yermolov onu halal
hakimiyyətindən uzaqlaşdırmaq üçün min bir
hiyləyə əl atırdı. Mehdiqulu xanın qanı
qanından, dini dinindən olan bir sıra həmvətənləri,
təəssübkeşlik hissindən uzaq, milli şüuru
olmayan bəzi bəylər də bu işdə generala
yarınaraq yardım edirdilər. Nəhayət, 1822-ci ildə
general A.P.Yermolov Qarabağ xanlığını ləğv
etdi. Mənliyi incidilmiş Mehdiqulu xan bir gecədə 600 ailə
ilə birlikdə Araz çayını keçərək
illər boyu ruslarla döyüşən Abbas Mirzə
Qacarın yanına getdi. 1827-ci ildə qarabağlıların
yenidən doğma yurdlarına qayıtmasında Qasım bəyin
də xidməti olmuşdu. Şair özü bu barədə
müsəlman əyalətlərinin hərbiyyə rəisi,
general-mayor Abxazovun adına yazdığı 24 aprel 1828-ci il
tarixli ərizəsində yazır: “...1827-ci ildə Abbas Mirzənin
qoşunları məğlubiyyətə uğradıqdan sonra
Mehdiqulu xanın yanına gedərək bir gecə onun
yanında oldum, onunla söhbətdən sonra Araz
çayının o tayından on iki ağaclıq məsafədə
olan Soraqlı camaatından 500-ə yaxın evi Arazın bu
tayına köçürdüb Tuğ kəndində yerləşdirdim…”
(Kamran Məmmədov. Qasım bəy Zakirin “Seçilmiş əsərləri”nə
yazdığı ön sözdən).
Qasım bəy Zakirin həyatı Mehdiqulu xanın vəfatına
– 15 may 1845-ci ilə qədər öz axarında olub. Sonuncu
Qarabağ xanının vəfatından sonra çar
generallarının əl-qolu daha da açıldı.
Neçə il idi ki, Şuşa vilayətinin rəisi Tarxan
Mauravov Mehdiqulu xana və onun yaxınlarına kin bəsləyirdi.
Səbəbi də bu idi ki, qardaşı Aleksandr hələ
Kəbirli mahalının naibi olanda Mehdiqulu xanla aralarında
nifaq düşmüşdü. Mehdiqulu xan və Qarabağ əhalisinin
bir qismi Aleksandrın əməllərindən çara
şikayət etmişdilər. Bundan sonra Aleksandr vəzifəsindən
azad edilərək cəzalandırılmışdı.
İndi Mehdiqulu xanın qəfil ölümü Mauravovun hərəkətə
keçməsinə səbəb olmuşdu. O, ilk öncə,
illərlə Mehdiqulu xanın xidmətində olmuş, ona
oğulluq etmiş, 12 il yaşadıqları Tehrandan vətəninə
qayıtmasında yardımçı olmuş, buna görə
çar I Nikolayın fərmanı ilə praporşik rütbəsi
və qızıl medalla, üstəlik, 300 manat təqaüdlə
təltif olunmuş Əli bəy Fuladovu aradan götürmək
fikrinə düşür. Mehdiqulu xan Qasım bəy Zakirin
qızı Nənəş xanımı Əli bəy Fuladova
almışdı. Ədəbiyyatşünas Salman Mümtaz
yazır ki, Əli bəy Fuladovun ilk oğlu anadan olanda
Mehdiqulu xan onu oğulluğa götürmüş,
atasının adını ona verərək İbrahimxəlil
xanın möhrünü onun cibinə qoymuşdu. Mehdiqulu xan
İbrahimi 10 yaşına qədər öz övladı kimi
böyütmüşdü. Tarxan Mauravov qardaşının
işindən azad edilib cəzalandırılmasında həm
də Əli bəy Fuladovu günahkar bilirdi. Buna görə də
Məmədqanlı Kərbalayı Allahverdi kimi dələduzun
əli ilə şər atdıraraq Əli bəyin
var-dövlətini əlindən aldırdı.
Haqsızlığa dözməyən Əli bəy Fuladov vəfat
etdi.
Filologiya elmləri doktoru, professor Raqub Kərimov
“Qasım bəy Zakir və müasirləri” monoqrafiyasında
yazır:
“Əli bəy Fuladovdan intiqam alıb onu sıradan
çıxartdıqdan sonra növbəti böhtan, iftira hədəfi
Qasım bəy Zakir seçildi. Bunun üçün
ağılagəlməz bəhanələr axtardılar və
heç bir şahid-sübutsuz Zakirin qardaşı oğlu
Rüstəm bəyi tutub Şuşa həbsxanasına salaraq
ona 6 ay əzab verdilər.
Nəhayət, bir gün digər məhbusların
dustaqxanadan qaçmasını bəhanə edərək
Tarxan Mauravovun razılığı ilə onu güllələdilər.
Bu misli görünməmiş ədalətsizlik Rüstəm
bəyin doğma qardaşı Behbud bəyi qəzəbləndirdi
və heç kimlə hesablaşmadan çarizmə və
onun müstəmləkə zülmünə qarşı
silahlı mübarizəyə girişdi”.
İntiqam hissi ilə alışıb-yanan Behbud bəy
gedib Qaçaq Əli bəy Molla Ağacan oğluna
qoşularaq çar məmurlarını, polisləri təqib
edir, bəzilərini isə öldürürdü. Tarxan
Mauravov və əlaltıları “Zakiri günahlandırmaq
üçün münasib şərait
yarandığını hiss edərək əməli işə
keçdilər. Zakir artıq çıxılmaz vəziyyətə
salınmışdı: ya qardaşı oğlu Behbud bəyi
tapıb dövlətə təhvil verməli, ya da onun himayəçisi
kimi məhkəmə məsuliyyətinə cəlb
olunmalı idi” (R.Kərimov).
İki od arasında qalan Zakir Şamaxı vilayətinin
rəisi Mixail Petroviç Kolyubakinə yazdığı mənzum
məktubunda bu məsələyə belə aydınlıq gətirir:
Qaçaqlıq binası edəntək Behbud,
Pişnihad eylədim öz ərzimi zud.
Tərəfgirlik oldu axırda nə sud,
Mənim doğruluğum zərər gətirdi.
Qasım bəy Zakir “Var özgə vilayətdə də
tək-tək köpəyoğlu” sərlövhəli həcvini
Hüseyn bəy adlı müasirini nəzərdə tutaraq
yazmışdı:
Min evlə neçin eyləmisən dəfi-məzərrət,
Asandı əgər Behbudu gəzmək, köpək
oğlu.
Şairin istehza ilə söylədiyi kimi, qaçaq həyatı
yaşayan, çar məmurlarına qənim kəsilən
Behbud bəyi tapmaq elə də asan deyildi, asan olsaydı,
polislər özləri tapardılar. Fikrimcə, Tarxan Mauravov
və ona züy tutan yerli satqınlar üçün Behbud bəyin
tutulmasından daha ziyadə millətin görən
gözü, düşünən beyni olan Zakirin tutulması
vacib idi. Bu məqsədlə 1849-cu ilin oktyabr ayında Tarxan
Mauravov böyük bir dəstə ilə
Xındırıstan kəndinə basqın etmişdi. Təəssüf
ki, Zakirlə arası olmayan, ona kin bəsləyən bir
neçə bəy də bu çar məmuruna qoşulub məkrli
niyyətlərinin həyata keçməsini öz gözləri
ilə görmək üçün Xındırıstana gəlmişdilər.
Qasım bəy Zakirin oğlu Nəcəfqulu bəy və
qardaşı oğlu İsgəndər bəy gələnləri
qarşılayarkən Tarxan Mauravov dərhal onları həbs
etdirib Şuşa qalasına göndərir.
Xındırıstana girən atlı dəstəsi, başda
Tarxan olmaqla qarşılarına çıxan böyük
şairə sayğı göstərməyərək onu təhqir
edirlər. Tarxan Mauravov və qulbeçələri 10 gün
Xındırıstan kəndində qalıb tədqiqat
aparır, əhalini incidir, talançılıq edirdilər.
Unudulmaz ədəbiyyatşünas Kamran Məmmədovun
Gürcüstan Respublikasının dövlət arxivindən əldə
etdiyi bir sənəd ədalətsizliyin bariz nümunəsi
kimi çox qiymətlidir. Zaqafqaziya mülki idarə rəisi
qaçaq Behbud bəy və Qasım bəy Zakirlə əlaqəsi
olan adamların cəzalandırılması haqqında Qafqaz
canişininə göndərdiyi raportda yazırdı:
“Altmış yaşlı Qasım bəy Əli bəy
oğlu ciddi polis nəzarəti altında saxlanılmaq şərti
ilə Bakıya sürgün olunsun, ailəsi isə onunla
birlikdə oraya getməyə məcbur edilməsin; iyirmi
üç yaşlı oğlu Nəcəfqulu bəy, iyirmi
yaşlı qohumu İsgəndər bəy Əli bəy
oğlu hərəsi təklikdə üç il müddətinə
Rusiyanın daxili vilayətlərinə sürgün edilsinlər;
həm də sürgün xərcləri onların öz
hesabına olmalıdır. Behbudun anası və səkkiz
yaşlı kiçik qardaşı Mustafa
yaşadıqları yerdə qalsınlar”.
Siz çar üsul-idarəsinin ədalətsizliyinə
baxın ki, nahaqdan dustaq etdikləri şəxslərin
sürgün xərclərini belə onların boynuna qoyur.
Guya bu günahsız şəxsləri sürgünə yox,
harasa istirahətə göndərirmişlər. Böyük
haqsızlıqla rastlaşan Zakir əsl zülmkarın
ünvanını çox dəqiq göstərib:
Divan demə, hərgiz buna kim, afəti-candır,
Mən söyləmədim, nola ki, məşhuri-cahandır.
Tarxan Mauravovun hökmü ilə Qasım bəy
Zakirin oğlu Nəcəfqulu bəy və qardaşı
oğlu İsgəndər bəy Sibirə sürgün edildi.
Qasım bəy Zakir isə Bakıya göndərildi.
Üç-dörd ay Bakıda gözdustağı olan Zakir həm
doğma Qarabağın həsrətini, həm də uzaq Sibirə
sürgün edilmiş gənclərin
nigaranlığını çəkirdi. O, üzünü
göydə uçan durnalara tutub deyirdi:
Mən sevmişəm onun çəmən-düzünü,
Nəsib ola, bir də görəm üzünü.
Yoxsa danışırsız Vətən
sözünü,
Veribsiniz nə baş-başa, durnalar!
Qasım bəy Zakirin düşmənləri
olduğu kimi, Mirzə Fətəli Axundzadə, general
İsmayıl bəy Qutqaşınlı, Mixail Petroviç
Kolyubakin, general Həsən bəy Ağalarov kimi dostları
da var idi. Şair adlarını çəkdiyimiz bu şəxslərə
mənzum məktublar yazaraq həm qəlbinin harayını
çatdırır, eyni zamanda ölkədə ədalətsizliyin
son həddə çatdığından söz
açır, həm də oğlu ilə qardaşı
oğlunun azad edilməsi üçün kömək etmələrini
xahiş edirdi. O, dostu Mirzə Fətəli Axundzadəyə mənzum
məktubunda nigaranlığını dilə gətirərək
yazırdı:
Gözüm yolda qaldı, könül intizar,
Gəlmədi cavabi-namələr səndən.
Bir aydan artıqdı gedib uşaqlar,
Yetişmədi bizə bir xəbər səndən.
Əldə olan xatirələrdən öyrənirik
ki, Qasım bəy Zakir dostlarının köməyi ilə
3-4 aydan sonra sürgündən azad olunaraq doğma yurduna
qayıtsa da, bütün cəhdlərinə baxmayaraq,
oğlu Nəcəfqulu bəy və qardaşı oğlu
İsgəndər bəy üç il sürgünlük həyatı
yaşayırlar. Nəhayət, 1853-cü ildə
sürgündən azad olub vətənə qayıdırlar.
Zakirşünas alim Raqub Kərimovun yazdığına
görə, elə həmin ildə hər iki gənc Mirzə
Fətəli Axundzadənin və Zakirin yaxın dostu
gürcü Qrendyov polkunun komandiri Qriqori Orbeliyani vasitəsilə
xidməti vəzifəyə götürülmüşlər.
Qasım bəy Zakirin qaçaq qardaşı oğlu
Behbud bəyi də illər sonra polislər tutaraq Şuşa
türməsinə salaraq, orada öldürmüş, hətta
meyitini ailəsinə verməyərək türmə həyətinin
bayır hissəsində basdırmışlar. Bu vəhşilikdən
xəbər tutan Qasım bəy Zakirin qızı Nənəş
xanım gecə ikən bir neçə adamla Behbud bəyin cəsədini
basdırıldığı yerdən çıxararaq gizli
bir yerdə dəfn ettmişdi.
Satirik şeirimizin bayraqdarı olan Zakirin
işğalçı generallar, nəfsinin qulu olmuş yaltaq
soydaşları, hər şeyə laqeyd, biganə,
qaxmarlıq hissindən uzaq insanlar tərəfindən
incidilmiş, küsdürülmüş ruhunun
hayqırtısını bu gün də ürək
ağrısı ilə eşidirik:
Adəm idim, əbəs yerə zay oldum,
Vilayət içində mən rüsvay oldum.
Oğrulara, quldurlara tay oldum,
Sanırdı xəlayiq peygəmbər məni.
Əlbəttə, bu yazıda mənim məqsədim
Qasım bəy Zakirin yaradıcılığını təhlil
edib, görünən dağa bələdçilik etmək
deyildir. Qasım bəy Zakirin həyatı və
yaradıcılığı nəinki kiçik bir məqaləyə,
möhtəşəm bir romana sığmaz. Mənim məqsədim
klassik poeziyanın hər janrında özünü
sınamış və qadir bir şair olduğunu hər sətrində
sübut etmiş Qasım bəy Zakirin 240 illik yubileyinin
ölkə səviyyəsində keçirilməsinin
vacibliyini əlaqədar qurumların, ədəbi ictimaiyyətin
diqqətinə çatdırmaqdır.
6 sentyabr 2024-cü il
Mustafa ÇƏMƏNLİ
525-ci qəzet.-2024.- 25 sentyabr (¹ 174).- S.15.