O gün “Cəbr” dərsi
Bülbüllə başlandı...
26 SENTYABR BÖYÜK MÜĞƏNNİ
BÜLBÜLÜN ANIM GÜNÜDÜR
...1961-ci ildən ən çox yadımda qalan ustad
müğənni Bülbülün vəfat etdiyi
gündür. O vaxtlar bizim Muradxanlı (Kürdəmir) kəndindən
Bakıya ən çox gedib-gələn rəhmətlik Mirzəmməd
kişi olardı. Hər dəfə də təzə bir xəbərlə
qayıdardı: yəni Bakıda getdiyi teatrlardan,
baxdığı tamaşalardan, xüsusilə də
“Koroğlu”dan, Bülbülün Qıratın belində
Koroğlu kimi nərə çəkməsindən həyəcanla
danışardı.
Və adətən axşam çağlarında
qoyun-quzu qabağına çıxan, mal-qaranın
örüşdən gəlməsini gözləyən adamlar
Mirzəmməd kişinin başına
yığışıb, onun söhbətlərinə həvəslə
qulaq asar, maraqdan yaranan bir istəklə onu sorğu-suala
tutardılar. O vaxtlar mən də dövrə vurub dayanan həmin
o böyüklərin böyrünə qısılıb
onların söhbətlərinə diqqət kəsilərdim.
Ən çox da “Koroğlu”dan, “Leyli və Məcnun”dan,
“Vaqif”dən danışılanda söhbət lap şirin
olardı.
Mən Koroğlu və Bülbül sözlərini
ilk dəfə uşaq yaşlarımda həmin söhbətlərdən
eşitmişdim. Çünki o vaxtlar kəndimizdə tək-tük
adamın evində “daş”la işləyən radio vardı.
Sonralar bizim də evimizə radio çəkildi. Bundan sonra mən
Bülbülün bənzərsiz səsini, eləcə də
“Koroğlu” operasından parçaları, dahi Üzeyirin
ölməz mahnılarını radio dalğalarından
eşitməyə başladım. Elə o vaxtdan
Bülbülün səsi, xüsusi avazla oxuduğu
mahnılar canıma, qanıma, duyğularıma hopdu. Mən
sözün əsl mənasında o gözəl səsin,
bir-birindən gözəl mahnıların sədaları
altında böyüyüb yaşa doldum.
...Evimizdə patefon vardı. Yadımdadır, patefonda
oxutmaq üçün atam ilk dəfə Bülbülün
vallarını almışdı. Yəni evimizdə
gördüyüm ilk val Bülbülün valı olub. “Neftçi
Qurban”, “Ölkəm”, “Olmazsa olmaz”, “Gülərəm gülsən”
və sair mahnılarını patefonda tez-tez oxudur,
Bülbülün səsini dinləməkdən doymurduq.
...Səkkizinci sinifdə oxuyurduq. Zəng vuruldu. Birinci
dərsimiz “Cəbr” idi. Rza müəllim sinfə daxil oldu. Həmişə
zəhmli, sərt və ciddi gördüyümüz Rza müəllim
bu gün tamamilə başqa cür görünürdü. O,
ötəri salam verib, əlindəki jurnalı stolun üstə
qoydu. Əvvəlki günlərdən fərqli olaraq
hazır-qayıb aparmadı, dərsi kimin bilib-bilmədiyini də
soruşmadı. İlk sözü bu oldu: “Bilmirəm,
eşitmisiniz, ya yox, Bülbül rəhmətə gedib...”
Səsi titrəyirdi, az qalırdı ağlasın. Dərs
dediyi “Cəbr” kitabı kimi sərt olan Rza müəllimdən
o günədək dərslərdə, deyərdim ki, danlaqdan
savayı heç nə eşitməmişdik. Odur ki, ürəyinin
bu qədər yumşalmasına təəccüb edirdik.
Yerişindən, duruşundan, üz-gözündən zəhm
yağan, həmişə zəng vurulan kimi sinifdə müntəzir
olan, hər dəqiqənin qədrini bilən, sinfə ayaq
qoyar-qoymaz, elə qapının ağzındaca dərsi
danışmağa başlayan Rza müəllim həmin
gün tanınmaz olmuşdu, bərk kövrəlmişdi.
İlk dəfə idi ki, dərs vaxtı kənar mövzudan
danışırdı.
O bu kədərli xəbəri bir də təkrar elədi
və sözünə bir anlıq ara verib: “Gözəl
oxuyurdu, - dedi - doğrudan da əsl bülbül idi...”
Həmin gün “Cəbr” dərsi Bülbüllə
başlayıb Bülbüllə də qurtardı. Biz
Bülbül haqqında Rza müəllimdən çox
şey öyrəndik...
Zaman keçdi. Bülbülün sənətini daha dərindən
duymağa başladım. İnsanın varlığına, qəlbinə
hakim kəsilən, ən incə, ən zərif
duyğuları belə dilə gətirən o mahnıları
ömrümün bu ahıl çağında da kövrələ-kövrələ
dinləyirəm. Bülbülün
böyüklüyünü, Bülbül sənətinin əzəmətini,
onun qəlbimə, varlığıma necə hakim kəsildiyini
ifadə edə bilmək mənim üçün çətindir,
çox çətin!
...Dahi Bülbülün 100 illiyinə həsr olunan
“Bizim Bülbül - dünyanın Bülbülü”
kitabı üçün yazı hazırlamaq mənə də
qismət oldu. Bu məqsədlə Bülbülün ev-muzeyinə
getdim. Bülbül haqqında gözəl xatirələri
onun ömür-gün yoldaşı Adilə xanımın
dilindən eşitmək mənim üçün son dərəcə
maraqlı idi.
Muzeydəki eksponatların hər biri əsl sənət
tarixidir. Dahi müğənni Bülbülün sənət
dünyasından, sənət uğurlarından bəhs edən
çoxsaylı yazılar, sənədlər, fotoşəkillər,
təltiflər, mükafatlar, təşəkkürnamələr,
eləcə də Bülbülün bir vaxtlar çay
içdiyi stəkan-nəlbəkidən tutmuş müxtəlif
məişət əşyaları... Bütün bunları
seyr etdikcə, olub-keçənləri yada saldıqca dərin
bir kədərlə köks ötürməkdən, bu fani
dünyanın vəfasızlığına təəssüflə
baş bulamaqdan savayı, əlimdən heç nə gəlmədi.
Elə muzeydəcə xəyalım yenidən kəndimizə
- Bülbülün adını və səsini ilk dəfə
eşidib zövq aldığım o uşaqlıq və ilk gənclik
çağlarıma qayıtdı...
Bülbül Bədoya gəlmişdi
...Yaxın dostum Ağakərim təkcə
istedadlı memar deyil, həm də həddən artıq musiqi
sevəndi. İndinin özündə də
qulağının dibindən radio, gözünün
qabağından televizor əskik olmur. Təbi gələndə
şeir də yazır. Ya xşırəssamlığı
da var. Evlərində hansı divara baxsan, onun çəkdiyi
şəkilləri, portretləri görərsən.
Yaşı 75-i haqlasa da, mahnıda deyildiyi kimi, təbi-təravəti
cavanlardan geri qalmır. Deyərdim ki, bəzi xasiyyətləri
ona rəhmətlik atası Üzeyir kişidən keçib.
Üzeyir kişi həmişə qonaq-qaralı olub. Nə
vaxtsa qonağı gələndə, daha doğrusu, evində
bir qonaqlıq verəndə mütləq yaxın dostu olan sənətkarları
- aşıq Şakiri, xanəndə Eynulla Cəbrayılovu,
ustad balabançı Həsrəti də
çağırarmış. Qonaqlıq az qala toy kimi
keçirmiş. Balaca Ağakərim də bu sənətkarları
uşaq yaşlarından görüb
tanımışdı...
Ağakərimin bir söhbəti mənim
üçün gözlənilməz oldu. Sən demə, o,
uşaq vaxtı hətta Bülbülü də
görübmüş. “Bu necə olmuşdu” - deyə
soruşdum. Ağakərim maraqlı bir xatirə
danışdı. Onun dedikləri Bülbül haqqında
hazırladığım bu yazı üçün lap
göydəndüşmə oldu. Dostum Ağakərimin
Bülbüllə bağlı xatirəsi belədir:
“Atam, demək olar, hər il yayda İsmayıllıya
- Bədo bulağına dincəlməyə gedir, nənəmlə
məni də özü ilə aparırdı. Kürdəmirin
istisindən çıxıb Bədoya gələndə adam
özünü o ki var rahat hiss edirdi.
Budəfəki gedişimiz çox yaddaqalan, maraqlı
oldu. Həmyerlimiz xanəndə Eynulla Cəbrayılov da bizimlə
biryerdə idi. 1960-cı il olardı. Onda mənim 11-12
yaşım vardı.
İstirahətə gələnlər bir azdan bir yerə
yığışıb nahar eləməyə
başladılar. Atamın gətirib kəsdiyi toğlunun
dadlı kababı adamları süfrə ətrafına
çağırırdı. Yemək-içməyin şirin
yerində gördük ki, mavi rəngli bir “Volqa QAZ-21” gəlir.
Maşın gəlib bir qədər aralıda dayandı.
Maşında sürücüdən başqa bir nəfər
də vardı. O, maşından düşəndə xanəndə
Eynulla Cəbrayılov cəld yerindən qalxıb: “Gələn
Bülbül əmidir” - dedi. Və sevincək halda tez ona
yaxınlaşdı. Görüşüb
öpüşdülər. Hamı süfrə
başından durub Bülbülü qarşılamaq
üçün ona tərəf getdi. Bülbül camaatın
gur olduğunu görüb daha da ruhlandı. Maşından
qavalı götürüb elə oradaca Koroğlunun o məşhur
mahnısını oxumağa başladı:
Səni gördüm, aşiq oldum,
dərdə saldın canımı,
Qara qaşlar, işvə-nazlar
tökdü nahaq qanımı.
Gözəlim, gəl, halımı sor, rəhm elə,
Nədir əmrin, tacidarım, sərvərim?..
Bülbül şaqraq səsli bu gözəl ifası
ilə hamını salamladı. Eynulla onun səhhətini
soruşdu. Bülbül cavab olaraq dedi: “Həkimlər mənə
dağ havasını, kükürdlü bulaq suyunu məsləhət
görüblər. Odur ki, ara-sıra buralara da gəlib-gedirəm”.
Eynulla ilə atam Bülbülü süfrəyə dəvət
etdilər. Bülbül əvvəllcə beş-on
addımlıqdakı bulağın başına enib
kükürdlü sudan içdi, əl-üzünü
yuyandan sonra süfrə başına keçdi. Bir az
yeyib-içəndən sonra çalıb-oxumaq
başladı. Yaxşı ki, yaxın kəndlərin birində
qarmon çalan vardı. Maşın göndərib onu gətirtmişdilər.
Bülbülün sorağını eşidib yaxın kəndlərdən
xeyli adam gəlmişdi. Necə deyərlər, əsl konsert
başlandı. Bülbül gözəl mahnılarından
bir neçəsini oxudu. O, fasilə verəndə Eynulla
oxuyurdu.
Beləcə musiqi məclisi xeyli davam elədi.
Artıq hava qaralmışdı. Bülbül məclis əhlinə
üz tutub, getmək istədiyini bildirdi. Camaat Bülbüldən
xahiş elədi ki, getməyib gecəni qalsın. Amma o,
mütləq gedəcəyini bildirdi. Onu böyük hörmətlə
yola saldılar. Eynullanın isə konserti davam elədi.
Allah rəhmət eləsin Bülbülə, həmin
o günü hər dəfə fəxrlə
xatırlayıram. Çünki uşaqlıq illərimdən
yadigar qalan əziz bir xatirədir”.
Bu gün biz hamılıqla özümüzü
xoşbəxt hesab edirik ki, dahi sənətkar
Bülbülü onun ana vətəni olan
Şuşamızın azad və xoş günlərində
daha böyük qürurla yada salır, xatirəsini dərin
ehtiramla anırıq!
Tofiq ABDULLAYEV,
Azərbaycan Yazıçılar və Jurnalistlər
Birliklərinin üzvü
525-ci qəzet .- 2024.-26 sentyabr (¹175).- S.11.