Dilsuz yaradıcılığı:
milli siqlət və bəşəri motivlər
DƏYƏRLİ ƏDİBİMİZİN
YAXINLAŞMAQDA OLAN 80 İLLİK YUBİLEYİ
MÜNASİBƏTİLƏ
Dilsuz sovet dövründə dünyaya gəlib,
yaradıcılığa da həmin dövrdə
başlayıb, lakin əsərlərinin ideya istiqaməti,
mövzusu və məzmununa görə onu sovet yazarı
adlandıra bilmərik. Başqa sözlə desək, o,
şeirlərində kommunist ideologiyasını vəsf etməyib,
rejimin sifarişlərini yerinə yetirməyib. Bu o demək
deyil ki, Dilsuz dissident şair olub. Onun poeziyası daha çox
milli siqlətli, bəşəri motivlidir. Şair əsərlərində
Vətən, tarixi şəxsiyyətlər, ana, torpaq, ailə
dəyərləri, məhəbbət kimi temalara toxunur və
mövzuları özünəxas bir formada ifadə edir. Dilsuz
poeziyası lirik “mən”inin yüksək milli, mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətlərinə, sənətkarlıq məziyyətlərinə,
bədii-estetik özəlliklərinə görə
aktualdır, cəlbedicidir. Bədii yaradıcılığa
ötən əsrin 70-ci illərindən başlayan
şair-publisistin əsərləri “Dilsuz”, “Dilsuz Mustafayev”
imzaları ilə “Azərbaycan”, “Ulduz” jurnallarında və
respublikanın nüfuzlu qəzetlərində dərc edilib,
Azərbaycan radiosunda səslənib. Şeir və hekayələri
rus, türk, fransız, gürcü və sair dillərə tərcümə
olunub. Yaradıcılığında bədii tərcüməyə
xüsusi yer verən Dilsuz daha çox dünya
dramaturqlarının əsərlərini doğma dilə
çevirib.
lll
Həyat yoluna qısaca nəzər saldıqda
görürük ki, Dilsuz (Mustafayev Dilsuz Murtaza oğlu) 1945-ci
il martın 1-də Tərtər rayonunun Buruc kəndində
anadan olub. Səkkizillik məktəbin ikinci sinfini bitirdikdən
sonra ailəliklə Tərtər rayon mərkəzinə
köçdüklərindən, orta təhsilini 1961-ci ildə
1 nömrəli məktəbdə başa vurub. 1962-1968-ci illərdə
Azərbaycan Dövlət Politexnik İnstitutunun avtomatika
fakültəsində təhsil alıb. Əmək fəaliyyətinə
Bakının Əmircan qəsəbəsindəki sənaye
müəssisələrinin birində layihəçi-mühəndis
kimi başlayıb, 1968-1970-ci illərdə həmin müəssisədə
işləyib. Gənc şair Azərbaycan Dövlət Radio və
Televiziya Verilişləri Komitəsinin (2005-ci ildən Azərbaycan
Televiziya və Radio Verilişləri Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti)
radio verilişləri bölməsi ilə əməkdaşlığa
başlayıb, sonra orada əmək fəaliyyətini davam
etdirib, səs operatoru, ədəbi-dram baş
redaksiyasının incəsənət və radio teatrı
şöbəsində redaktor (1973-1979) kimi
çalışıb.
Ötən əsrin 70-ci illərinin ən çox
sevilən “Sabahınız xeyir”, “Axşam görüşləri”,
“Natəvan” qızlar klubu, “Lirika dəftərindən”,
“Muğam saatı”, “Arzu” musiqi poçtu”, “Yazıçı
və zaman”, “Mahnı şəhəri gəzir”, “Teatr mikrofon
qarşısında” kimi radio verilişləri sırasında
Dilsuzun sıx əməkdaşlıq etdiyi “Bulaq” verilişi
xüsusilə populyar idi. Tanınmış jurnalist Aybəniz
Məmmədəliyevanın unudulmaz publisist İntiqam Mehdizadənin
xatirəsinə həsr etdiyi “Əlvida, “Bulaq dədə” məqaləsi
dövrün radio ab-havası və onun yaradıcıları,
o cümlədən, Dilsuzun fəaliyyəti haqqında
aydın təəssürat yaradır: “1973-cü ildən
İntiqam müəllim özünə müqəddəs məbəd
bildiyi Azərbaycan Radiosunda işləməyə
başladı. O günləri belə xatırlayırdı:
“Elə bil dünən idi. 1973-cü ilin martı və məni
Azərbaycan Radiosuna, sonralar müdiri olduğum “İncəsənət
və radio teatrı” şöbəsinə redaktor vəzifəsinə
işə götürdülər. Başçılıq
etdiyim şöbədə Gülşən Salmanova, Rafiq Səməndər,
Çingiz Kərimov, “Ədəbi-dram”ın o biri şöbələrində
Məmməd Oruc, Dilsuz, Famil... Hamısı da istedadlı,
yeni söz deməkdən yana sinov gedən, savadı, səriştəsiylə
çoxlarından seçilən şöbəyə
hamı həsəd aparırdı. Baş redaktor Mailə
Muradxanlı əməkdaşlarıyla
öyünürdü”.
Dilsuzun tərcümeyi-halı və
yaradıcılığında Azərbaycanın istiqlalı,
Cənubla bağlı problemlər müəyyən iz
buraxıb. Millətin dərdini yazan şair kimi ümummilli məsələlər
daim onu düşündürür, fikirlərini oxucularına
üstüörtülü çatdırır, eyni zamanda məhdud
sayda olan soydaşları ilə bu istiqamətdə gizli fəaliyyət
də göstərirdi. Dilsuz dostu Abbas Abdullaya ithaf etdiyi
“Sevdiyim şairə məktub” şeirində Quzeyə,
Güneyə gözləməyin yox, ayağa qalxıb birləşməyin
zamanı olduğunu söyləyir, yoxsa söyüdlərin,
qovaqların, qoz ağaclarının, qarağacların
quruyacağını, dağın, dənizin, torpağın
üşüyəcəyini bildirir, arzularını dilə gətirir:
Əkməyəkmi bayraqlarımızı? -
İstidə kölgəsinə
yığışarıq...
Bir and var - içim,
Bir bayraq var - açım,
Bir qaranlıq var - keçim...
Milli ideyalar təbliğ etdiyinə görə 15
yanvar 1975-ci ildə həbs və mühakimə olunan
Əbülfəz Elçibəy sonralar Dilsuzun adını
dövrün “fəal vətənpərvəri, elsevərləri”
cərgəsində çəkir və ondan o dövr
üçün əldə olunması ağlasığmaz nəşr
- türklər haqqında kitab əldə etdiyini
yazırdı.
Radioda işlədiyi illərdə getdikcə ədəbi
mühitdə nüfuz və geniş oxucu auditoriyasında rəğbət
qazanan Dilsuz dövrün seçkin nəşrlərindən
“Azərbaycan” jurnalı redaksiyasına ədəbi
işçi kimi işə dəvət olunur, çox
keçmir ki, ona publisistika şöbəsinin müdiri vəzifəsi
etibar edilir (1979-1992). Dilsuz özü nisbətən gənc
olsa da, ədəbiyyata yeni qədəm qoyan gənclərə
diqqət və qayğı ilə yanaşır, istedadlı
qələm əhlini daim ruhlandırırdı. Şair,
Əməkdar mədəniyyət işçisi Qəşəm
Nəcəfzadə illər sonra xatırlayır: “Dilsuz
maraqlı və həm də sevdiyim şairdir... “Yol” hekayəsinin,
“Ağ atlı oğlanın nağılı” kitabının
müəllifidir. 80-ci illərin əvvəllərində
şeirlərimə baxıb dedi: - Sən indiyəcən
hardasan? - Rayondayam. - Niyə indiyəcən gəlməmisən?
- İndi gəlmişəm, bəyənirsiniz şeirlərimi?
- Əlbəttə, üzümüzə gələn nömrə
çap olunacaq. - Doğrudan layiqdir? - Hətta jurnalın
üz qabığında çap olunmağa belə layiqdir”.
1991-ci ildə Azərbaycan müstəqilliyinə
qovuşanda Dilsuza müəyyən məqamlar təklif edilsə
də, o, kürsüdən imtina etmiş,
yaradıcılıq fəaliyyətinə üstünlük
vermişdi. “Axtarış” qəzetində ədəbi
işçi (1992), “Kəndin səsi” qəzetinin redaktor
müavini vəzifəsində
çalışmışdı (1992-1993). Nəhayət, o
dövrdə Baş nazirin müavini olan Kamil Vəliyevin
israrlı dəvəti ilə Nazirlər Kabinetində işə
başlayır və pensiyaya çıxanadək (2010) Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetində məsul işçi
kimi fəaliyyət göstərir.
lll
Dilsuzun yaradıcılığı poeziya, bədii nəsr,
publisistika, dramaturgiya, tərcümə sahələrini əhatə
edir. O, eyni zamanda çox sayda bədii, publisistik əsərlərə
redaktorluq edib, rejissor, ssenarist kimi də fəaliyyət
göstərib. Dilsuzun ideya, mövzu və aktuallıq
baxımından diqqətəlayiq
yaradıcılığı zəngin, amma özünün də
etiraf etdiyi kimi, pərakəndə, dağınıq və
nizamsızdır. Əsərlərinin siyahısını belə
kimsə, heç Dilsuzun özü də bilmir. Təsadüfi
deyil ki, onun irsi ilə bağlı bir-iki kiçik həcmli qəzet,
sayt yazısı istisna olmaqla, elmi məqalələr,
monoqrafiyalar, kitablar yazılmayıb. Bununla belə,
çoxsaylı oxucu məhəbbətini qazanan Dilsuzu
tanımayan söz, sənət əhli yoxdur. Ayrı-ayrı ədəbi
dərnək, məclis və tədbirlərdə Dilsuzun
yaradıcılığı haqqında sahə mütəxəssisləri
ən yüksək fikirlər söyləmiş, əsərlərinin
ideyası, məzmunu, sənətkarlığı barədə
ağızdolusu danışmışlar.
Dilsuzun yaradıcılıq yolu enişli-yoxuşludur,
yatmış vulkana bənzəyir:
qəfildən püskürür, illərlə sönür,
səs-sorağı gəlmir. Gözlənilmədən
“Beşik nəğməsi” ilə ədəbi mühiti
çalxalayır, yaxud birdən “Yol” ilə az qala
fırtına qoparır, anidən qeyb olur, sonra da bir “Triptix”lə,
yaxud tərcümə əsərləri ilə xəbərsiz
peyda olur. Dilsuz xaraktercə qəhrəmanı Ağ atlı
oğlana bənzəyir, cəsur, ədalətli, zülmə
və zalıma qarşı amansız, mərd, humanist,
xeyirxah, nəcib!
Yaradıcılığının ana xəttini
poeziya təşkil edir. Şeirlərinin mövzu dairəsi
geniş və əlvan olsa da, bütün əsərləri
ideya baxımından bir-biri ilə səsləşir.
Şairin milli duyğularla, vətənpərvərlik hissləri
ilə, mənəvi dəyərlərə, adət-ənənələrə
məhəbbətlə süstlənmiş əsərləri
dərin məzmunu, orijinal fikirləri, yüksək sənətkarlığı
ilə oxucunu təsirləndirir, həyəcanlandırır,
düşündürür, ona mənəvi qida, estetik
zövq verir.
Dilsuzun ilk mətbu şeiri o hələ məktəbli
ikən Tərtər rayon qəzetində dərc olunub. “Ana”
adlı həmin şeir ədəbi həyata istedadlı gəncin
gələcəyini müjdələyir:
Azmı daramısan telimi yana,
Əllərin saçıma daraq olubdur.
Doğulduğum gündən bir an, ay ana,
Sanma, könlüm səndən uzaq olubdur!
İlk və hələlik son şeir kitabı 1981-ci
ildə işiq üzü görüb. “Ağ atlı
oğlanın nağılı” adlı topluda 37 şeir
verilib. Bəlkə, sovet dövründə buraxılan yeganə
kitabdır ki, burada “Lenin”, “Sovet”, “Kommunizm”, “Qırmızı
bayraq”, “Sosializm yarışı”, “Komsomol”, “Pioner”, “Kolxoz”,
“Sovxoz”, “28 Aprel”, “26-lar”, “Qızıl Ordu” kimi sözlər
tamamilə “unudulub”, “yaddan çıxıb”. Əvəzində
şairin ideya və istəyini,
yaradıcılığının məğzini,
mayasını, cövhərini oxucuya ötürməyə
xidmət edən açar sözlərə - “Vətən”,
“Yurd”, “Ocaq”, “Azadlıq”, “Dədə Qorqud”, “Oğuz”, “Dəli
Domrul”, “Bamsı Beyrək”, “Qoç Koroğlu”, “Qırat”,
“Dürat” “Şuşa”, “Araz”, “Göycə”, “Kəpəz”,
“Mil”, “Muğan”, Şahdağ”, “Xəzər”, “Bayraq”,
“Türk” “Qurd”, “Gündoğan”, “Günbatan” kimi milli ruhu
oyadan, diri saxlayan kəlmələrə tez-tez rast gəlinir.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Xalq
yazıçısı Elçin istisna olmaqla, Dilsuz
haqqında heç bir ədəbiyyatşünas, tənqidçi,
yazıçı, jurnalist, publisist ətraflı, tutarlı
söz deməyib. Bəzən 3-5 ortabab şeir yazana
“Uğurlu yol” yazır, meydan verir, bəh-bəhlə tərifləyir,
göyə qaldırırıq. Nədənsə, Dilsuz kimi
milli duyğuların nadir tərcümanı gözdən-könüldən
uzaq qalır.
(Ardı var)
Abid TAHİRLİ
525-ci qəzet .- 2024.-26 sentyabr (¹175).- S.15.