Xalq artisti
Ramiz Həsənoğlu: "Ac həriflər hər zaman
olub, var və olacaq"
Elə mövzular var ki, onlara müraciət edəndə
sanki qarşındakı bu haqda danışan ilk müsahibdir.
Hansı ki bu mövzu daima gündəmdə olan bir sahəni əhatə
edir və müzakirələr, araşdırmalar,
yanaşmalar, fərqli baxışlar, mübahisələr
bitmək bilmir ki, bilmir. Biri onu qəlbən sevir, dəyərini
bilir, var gücü ilə qoruyur, yaşatmağa
çalışır. Digəri ağına-bozuna baxmadan
ad-san, şan-şöhrət naminə nəyə desən əl
atır. İstedadı varmı-yoxmu onu zərrə qədər
maraqlandırmır, təki adı çəkilsin və
öz zənnincə, "parlasın". Dünyanın
bütün qitələrində bu sahə var və hər
bir xalqın, millətin tanınmasında çox əhəmiyyətlidir.
Təbii ki, bu sahənin adı mədəniyyətdir.
Biz də mütəmadi olaraq bu mövzuya müraciət
edir, bu sahəni tərənnüm və təbliğ edənlərlə
tez-tez söhbətləşir, fikir və düşüncələrini
sizlərlə də bölüşürük. Günün
müsahibini uzun illərdir tanıyıram. Bu gün belə,
böyük tamaşaçı kütləsi tərəfindən
hələ də maraqla qarşılanan, dəfələrlə
izlənilən teletamaşaların çəkilişlərinin
demək olar ki, şahidi də olmuşam. Onun
yaratdığı hər yeni tamaşa yaxşı mənada
səs-küy yarada bilib hər zaman. "Ötən ilin son gecəsi",
"Yollar görüşəndə", "Qatarda",
"Kökdən düşmüş piano", "Evləri
köndələn yar", "Topal Teymur",
"Günahsız Abdulla", "Ordan-burdan",
"Yaşıl eynəkli adam", "Ac həriflər",
"Bala başa bəla", "Fatehlərin divanı"
kimi tamaşaların hər birindən el məsəli kimi
çəkilən sitatları hələ də eşidirik.
Tamaşaların adlarından müsahibimizi
tanıdınız. Əməkdar
incəsənət xadimi, respublikanın Xalq artisti, Azərbaycan
teatr, kino və televiziya rejissoru Ramiz Həsənoğlu şənbə
qonağımızdır.
- "Haqq bu gün öz haqqını haqsızdan
uman olmuş. Hara gedir bu dünya"? Bəxtiyar Vahabzadənin
misralarıdır...
- Mən də belə dünyada narahatam. Azərbaycan
bu dünyanın bir parçasıdır. Dünyada baş
verənlər istər-istəməz Azərbaycanda da əks-səda
kimi öz təsirini göstərir. Bu günlərdə
ölkə başçısının Milli Məclisdəki
çıxışında beynəlxalq vəziyyətlə,
Azərbaycanın durumu ilə bağlı ciddi söhbəti
oldu. Bir vətəndaş kimi bunları çox dərindən
dərk edirəm. Ümid edirəm ki, dünya ilə bərabər,
Azərbaycanın da başı üzərindəki bu
boz-bulanıq buludlar tezliklə çəkiləcək və
insanlar quruculuğa daha çox xidmət edəcək, nəinki
vurub-dağıtmağa, özünümüdafiəyə.
- Yəqin Ramiz Həsənoğluda sənətə
maraq ailədən gəlir...
- Təbii... Valideynlərim sənət adamları
olub, hər ikisi teatrda çalışıb və
ömürlərinin sonuna qədər bu işə xidmət
ediblər. Bu baxımdan bu peşəni seçməyim təsadüfi
olmayıb. Valideynlərinin yolunu davam etməyən bir
çoxlarını tanıyıram. Lakin mən bu yolu
seçdim və heç də heyifsilənmirəm.
- Və anladınız ki, bu, gedəcəyiniz yeganə
yoldur...
- Heç zaman özümə sual vermədim ki, bu
yolla hara gedib çıxacağam. Sadəcə gedirdim və
yol məni özü harasa gətirib
çıxarırdı. O da var ki, insan tutduğu yolu getdikcə,
zənginləşir, hansısa bir mərtəbəyə gəlib
çatır. Sənət yolu istər-istəməz məni
sənət meyarları ilə düşünməyə
vadar etdi. Kitablarla dostluğum məni böyük mütaliəyə
çatdırdı. Düşüncəsi dərin insanlarla
ünsiyyətdə olmaq qazandığım dəyərli
meyarlardır.
- Beləcə, o zaman Azərbaycan Dövlət Teatr
İnstitutu adlanan ali məktəbin mədəni-maarif
fakültəsinə daxil oldunuz...
- Bəli, əvvəl axşam şöbəsinə
daxil oldum sonra qiyabi təhsilə yönəldim,
çünki işləməyə çox həvəsli
idim. 20 yaşında üz tutduğum televiziya ilə taleyimi
bağlamış oldum.
- Amma bir ali təhsillə kifayətlənmədiniz
axı...
- Zaman göstərdi ki, gördüyüm işlər
üçün müəyyən bir səviyyə
lazımdır. Artıq yolumu dəqiqləşdirəndən
sonra hiss etdim ki, arsenalımdakı biliyim kifayət qədər
deyil. Ətrafıma göz gəzdirdim və gördüm ki,
yaşda məndən böyük olan həmkarlarım
Sankt-Peterburq Dövlət Teatr, Musiqi və Kinematoqrafiya
Akademiyasını bitirib və onların karyerasındakı
irəliləyiş daha çox gözə çarpır.
Düşündüm ki, bəlkə mən də bu yolla
gedim. Bu fikrə gələnə qədər isə mən
Sankt-Peterburqda təkmilləşdirmə kursu
keçmişdim. Elə o zaman orada maraqlı bir mühitin
olduğunu görmüşdüm. Şəhərin
özü, insanları, televiziyada ola yaradıcı atmosfer həm
maraqlı, həm də cəlbedici idi. Və sonda qəti qərara
gəldim ki, fikirlərimin inkişafı üçün həmin
akademiyaya daxil olmalıyam və oldum da. Ustadımız
televiziya rejissorluğu sahəsində zamanının nəhənglərindən
olan David İsaakoviç Karasik idi. İkinci Dünya
müharibəsini keçmiş bu insanın zəngin
mütaliəsi, gözəl zövqü vardı, tələbələrinin
sevimlisi olsa da, hədsiz tələbkar bir pedaqoq idi.
Təhsilimiz qiyabi idi və ilin iki ayını orada
olsaq da, bizi var gücümüzlə işləməyə
yönəldə bilirdi. Çox maraqlı yanaşma tərzi
vardı. Bizə deyirdi ki, iki ay burdasız sonra hərə
öz məmləkətinə gedir. Qalan vaxtda siz nə
edirsinizsə, bunu mən bilmirəm. Ona görə də bizdən
gündəlik yazmağımızı tələb edirdi.
Öz növbəmizdə biz tələbələr onun dediyi
gündəlikləri yazıb müəllimimizə göstərirdik.
Və beləcə, 1973-cü ildən bu günə qədər
mən gündəlik yazıram.
- Yəni fasiləsiz...
- Yox, bir ara fasilə oldu sonradan yenə başlandı
yazılmağa. Bir var gündəliyi özün
üçün yazırsan, onu kimsə nə vaxtsa oxuyacaq
bilinmir. Amma biləndə ki, yazdığın gündəliyi
ustadın oxuyacaq, çalışırsan ki, müəllimin
səni daha yaxşı tərəfdən tanısın. Bəzən
özünü bəyəndirmək üçün
orijinallığa üz tutursan və sənə elə gəlir
ki, bu, həqiqətən belədir. Mən yazıçı
deyiləm, lakin insan təkbaşına qalanda istər-istəməz
öz-özü ilə danışır. Bax, bu gündəliklər
həmin danışıqların yazılı variantıdır.
Gündəlikləri yazanda anladım ki, yazıçılar
çox xoşbəxt insanlardır. Onların
qarşısındakı ağ vərəq
öz-özünlə danışmaq üçün bir
vasitədir.
- Yəqin ki, ikinci təhsilin təsiri
yaradıcılığınızdan yan keçmədi...
- Mənim əsas işlərim orada təhsil
aldığım və bitirdikdən sonrakı illərdə ərsəyə
gəldi. "Ötən ilin son gecəsi",
"Qatarda", "Evləri köndələn yar",
"Topal Teymur", "Günahsız Abdulla",
"Ordan-burdan" və üzü bəri gələnlər.
Bu yolu keçdiyimə görə taleyimə və məni bu
yola təhrik edənlərə minnətdaram.
- Teatr, kino və televiziya rejissorusunuz. Təbii ki, bu
üçündən birində daha rahatsınız.
- Bu yaxınlarda bir sitata rast gəldim. Məşhur
aktyor Jan Qabenə sual verirlər ki, yaxşı rol oynamaq
üçün nə lazımdır? Cavab verir ki, bunun
dörd şərti var: ssenari, ssenari, ssenari və yenə də
ssenari. Rejissor sənətinin əsasını təşkil
edən amillər var ki, həm teatrda, həm kinoda, həm də
televiziyada tətbiq olunur. Bu yolla getdiyimdən hansı sahədə
çalışmaq kimi bir problemim yoxdur. Lakin mən
özümü daha çox televiziyada təsdiq etdiyim
üçün əsas yönüm elə oradır. Bununla
belə, nə teatrda, nə də kinoda özümü təsadüfi
biri hesab edirəm.
- Onda bir az televiziyadan danışaq...
- Cəmiyyət fərdlərdən ibarətdir və
hərənin fərqli baxışı, münasibəti var.
Eləsi var ki, televizoru heç söndürmür, evdə
imkanı olmasa belə, əlindəki telefonla televizoru izləyir.
Elələri də var ki, hərdən bir kanala qonaq gedir, yəni
nəyə baxacağını seçir. Mən məhz bu
ikincilərin tərəfindəyəm. Televiziya dünyanı
dərk etmək üçün vasitələrdən biridir.
Bu, bir həqiqətdir. Lakin bir də var professional tərəfdən
yanaşma. Azərbaycan teleməkanında bəyənib və
bəyənmədiyim kanallar var. İnciklik yaranmasın deyə,
ad çəkmək fikrindən uzağam. Lakin onu da bilirəm
ki, istənilən zaman hardan nəyi gözləmək olar və
nəyə baxmaq olar.
- Çəkdiyiniz tamaşalar janr etibarilə müxtəlifdir.
Amma mənə bu gün Azərbaycan televiziyasındakı
komediyalara münasibətiniz maraqlıdır.
- Yəni əyləncəli proqramları nəzərdə
tutursunuz. Bu proqramları ucdantutma qılıncdan keçirmək
olmaz, çünki onların arasında ciddi yanaşan müəlliflər
var. Bunların içində "Bu şəhərdə"ni
qeyd edə bilərəm. Onların tamaşalarında
sırtıqlıq yoxdur, ssenari var, aktyorların
ustalığı var, gördükləri işdə
bayağılıqdan çox uzaqdılar. O üzdən digər
kanallara da tövsiyə edərdim ki, bu aktyorların ciddi
yanaşmasından bəhrələnsinlər.
- Amma sanki tarixi
mövzulara müraciət istəyi çox zəifdir...
- "Topal Teymur" tamaşasına 42 il əvvəl
quruluş vermişəm və hələ də tarixi
mövzu mənim üçün aktualdır. Buna "Fatehlərin
divanı"nı da nümunə çəkə bilərəm.
Bu günün özündə bu tamaşanın davamı
haqqında söhbətlər var və iş də gedir.
İşin ləng getməsinin müəyyən səbəbləri
olsa da, ümid edirəm ki, çıxış yolu
tapılacaq və ürəyimiz istədiyi şəkildə
"Fatehlərin divanı"nı tamaşaçılara təqdim
edə biləcəyik. Biz bu tamaşanın çəkilişlərinə
başlayanda onun davamlı olacağını düşünürdük
və o türk tarixinin Mircəfər Bağırova qədər
gəlib çatmaq kimi bir fikirlərimiz vardı. Hazırda
İlqar Fəhminin qələmə aldığı ssenaridə
Qarabağ, Zəngəzur motivləri yer alıb, artıq
hazırlıq mərhələsindəyik və
düşünürük ki, yaz aylarında çəkilişlərə
rəvac veriləcək.
- Tariximizin Qarabağ adlı yaddaşı...
- Bu mövzuya Azərbaycan televiziyasında 32 ildir fəaliyyət
göstərən "Sabah" yaradıcılıq
emalatxanası son illərdə bir neçə dəfə
müraciət edib. Sirac Mustafayevin çəkdiyi
"Yağlı boya ilə ailə portreti" adlı filmi
kifayət qədər bəyənildi və
tamaşaçı marağı qazana bildi. Hazırda qələbəmizə
həsr olunmuş "Gecikmiş vağzal" adlı
quruluş artıq istehsalatdadır. Tamaşanın ssenarisi
Sirac Mustafayevə aiddir, o, eyni zamanda rejissordur. Artıq məşqlər
gedir, gələn ay çəkilişlər başlanacaq.
Daha bir ssenari İlqar Fəhmiyə aiddir və "Bir bazar
günü" adlanır. 44 günlük Vətən
müharibəsinin ilk günü haqqında yazılan bir
pyesin televiziya ssenarisi aktual olduğuna görə istənilən
vaxt onu istehsalata buraxmaq imkanımız var. "Sabah"
yaradıcılıq emalatxanasının eyni zamanda bədii-sənədli
formatda hazırladığı "Yad et məni" silsiləsi
var ki, orada da Qarabağ mövzusu kifayət qədər
işıqlandırılr.
- "Sabah" yaradıcılıq emalatxanasının işlərindən
danışdınız. Dövlət Televiziyasının
"Azərbaycantelefilm" adlı Yaradıcılıq
Birliyi də var ki, bir müddət ora rəhbərlik etmisiz.
Yaradıcılığınızda kəmiyyət, yoxsa
keyfiyyət yanaşması...
- Heç vaxt kəmiyyət mənim üçün
məqsəd olmayıb. Harada fəaliyyət göstərməyimdən
asılı olmayaraq çalışmışam ki, mən və
ətrafımdakı insanlar birlikdə yalnız keyfiyyət
üçün işləyək. Yəni ortaya qoyduğumuz
işdə professionallıq olsun.
- Ramiz Həsənoğlunun dəsti-xəttini davam etməyə
maraqlı olan və ya həvəs göstərən yetirmələri...
- Düzü, mən istəməzdim ki, kimsə mənim
dəsti-xəttimi özü üçün əsas
götürsün. Mənim üçün daha
maraqlıdır ki, hər kəsin öz fərdi
yanaşması olsun. Belə olan halda o insan artıq öz
seçimini edə bilir. Mən kiməsə bənzəməyi,
kimisə təqlid etməyin tam əleyhinə deyiləm, bu
yolu biz də keçmişik. Əgər bir gənc vaxtilə
mənim gördüyüm işlərə baxıb ondan bəhrələnirsə,
buna ancaq sevinə bilərəm. Lakin mənim
üçün daha vacibi odur ki, həmin gənc orada
ilişib qalmasın, öz üslubunu tapıb onun ardınca
getsin.
- 70-ci illərin sonu 90-cı illərin ortalarına qədər
hazırladığınız teletamaşalar hamısı bir
qayda olaraq böyük əks-səda yarada bildi...
- Bunu dövr tələb edirdi və o zamanın
tamaşaçıları bugününkü deyil. O dövrdə
yaradıcılarla tamaşaçılar arasında bir ahəng
vardı və dediyiniz əks-səda həmin harmoniyanın
cazibəsindən yaranırdı.
- Bir rejissor kimi özünüzü tam qane edən
bir işiniz olmamış deyil...
- Olub... Amma hansı iş olduğunu deməyəcəyəm.
- "Ac həriflər" zəmanəmizə də
gəlib çatıb...
- Çünki ac həriflər hər zaman olub, var və
olacaq... Bu, insanın xislətidir və zəmanəyə
baxmır.
- "Fatehlərin divanı"nın qorxusu...
- Məsuliyyəti çox böyükdür. Bu divana
çəkilən insanlar dövrdən, əsrdən,
kimliyindən, şəxsiyyətindən asılı olmayaraq,
gördüyü işlərin məsuliyyətini
daşımalıdır. Ona görə də hər birinin
"Fatehlərin divanı"na ehtiyacı var.
SÖZARDI: İki il əvvəl dövlət
televiziyası Ramiz Həsənoğlu haqqında "Uzun yolun
bələdçisi" adlı film çəkib. Mənə
çox maraqlı oldu ki, görəsən, peşəkar
rejissor filmin yalnız qəhrəmanımı olub, yoxsa bir
professional kimi filmə müdaxiləsi də olub.
"Ara-sıra haqqımda yazanlar da olur, çəkənlər
də. Mən hər zaman etikamı gözləyir və
müdaxilə etməklə özümə haqq
qazandırmıram" cavabını alanda, bir daha anladım
ki, kübarlıq yolun keçmək hər kəsə nəsib
olmur.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet .- 2024.-28 sentyabr (¹177).- S.14;15.