Əziz Şərifin
Naxçıvana son gəlişi
və Şeyx Məhəmməd Rasizadənin bir
elegiyası
Unudulmaz ədəbiyyatşünas alim, tənqidçi,
tərcüməçi, maarif və mətbuat xadimi Əziz
Şərif (Şərifzadə Əbdüləziz Məşədi
Qurbanəli oğlu) həm də böyük salnaməçi
kimi tarixə adını yazdırıb. O, ədəbiyyat və
mədəniyyət tariximizlə bərabər, bir çox
siyasi tarixi hadisələri də qələmə alıb.
Əziz müəllim sonuncu dəfə 1985-ci ilin
yazında Naxçıvana gəlmişdi. O, doğulduğu,
ömrünün gənclik illərinin xeyli səhifəsini
yaşadığı ata vətəni Naxçıvanı
ürəkdən sevirdi.
Onun tərcümeyi-halına nəzərə salsaq,
görərik ki, Əziz müəllim yaşadığı
uzun illər ərzində ədəbi yaradıcılıqla
bərabər, həm də yüksək vəzifələrdə
işləmişdi. Özünün dediyi kimi, böyük və
mürəkkəb bir tarix yaşamışdı. Bildikləri
yazdıqlarından qat-qat çox idi. Amma həyatında
çox burulğanlardan keçə bilən Əziz müəllim
həmişə ehtiyatlı idi.
Əsas da bu səbəbdən gördüyü tarixi
reallıqlardan bəzən yan keçirdi. Onun
yazdığı çoxlu məqalələr və kitablar
vardır. "Atam və mən" (1893), "Keçmiş
günlərdən" (2 cildə, 1977-1986), "Molla Nəsrəddin
necə yarandı" (1986), "Tapıntılar" (1987) əsərləri
həm də həmişə tariximizdə və ədəbi-mədəni
tariximizdə yaşayacaq dəyərli salnamələrdir. Qeyd
edək ki, "Molla Nəsrəddin necə yarandı"
kitabının rusca variantı "Rojdenie Molla Nasreddina"
(1968) kitabı ustad yazıçı Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin
həyatından və fəaliyyətindən bəhs edən
mükəmməl əsərdir.
Əziz Şərifin axırıncı iş yeri
M.V.Lomonosov adına Moskva Dövlət Universiteti olub. O, həmin
universitetdə "SSRİ xalqlar ədəbiyyatı"
kafedrasının professoru idi (1961-1988-ci illərdə), həm
də həmin kafedranın 1960-1964-cü illərdə
müdiri olmuşdu.
Naxçıvanda hamı, o cümlədən, rəsmilər
də Əziz Şərifə böyük sayğı
göstərirdilər. Sonuncu dəfə Əziz müəllim
Naxçıvana gələndə xəbər tutdum ki, o,
uşaqlıq illərindən tanıdığı və
dayısı Mirzə Əbdüləzim Rüstəmovun həyat
yoldaşı Matan (Fatma) xanımgildədir. Bilirdim ora gələcəyini.
Çünki hər həftənin cümə günü
Əziz müəllimlə telefonda danışırdıq.
Onun özü belə tapşırmışdı. 5-ci
günlər istirahət edirdi. Deyirdi ki, uşaqlıq və gənclik
illərimdən buna vərdiş etmişəm. Telefonla
danışıqlarının birində dedi ki, yarım
gün gedib qohum-qardaşla görüşəcəyəm, sən
də gələrsən.
Matan xanımın anası Şahbəyim Ə.Şərifin
bibisi idi. Ona görə də çox doğmalıqla
söhbət edirdilər. Əziz müəllim deyirdi ki, Matan,
Zaviyə məhəlləsinin bir hissəsini tamam tar-mar ediblər.
Ancaq mənim üçün çox doğma olan bir evi hələ
də uçurmayıblar: Məhəmməd Tağı
Sidqinin yaşadığı evi deyirəm.
Elə bu anda üzünü mənə çevirdi:
Mənim ağabəy gənc dostum, mən Sidqinin "Tərbiyə"
məktəbində oxumuşam. Mirzə Cəlil həmin məktəbi
"Böyük türk məktəbi"
adlandırırdı.
Əziz müəllim həmin Zaviyə məhəlləsindən
söhbət edə-edə vaxtı ilə
yaşadıqları evlərinin haqqında
danışmağa başladı. Dünyadan cavan getmiş
qardaşı Cavaddan ürəkağrısı ilə
danışırdı.
Yeri gəlmişkən bildirim ki, Əziz Şərifin
vəfatı ilə bağlı müxtəlif tarixləri
göstərirlər. Hətta təəssüf ki,
ensiklopediyalarda onun vəfat günü iyunun 8-i göstərilib.
Amma bu tarix dəqiq deyil. Əziz Şərif 1988-ci il iyunun 1-də
gündüz saat 11-də Moskvada vəfat edib. 8 iyunda isə Naxçıvan
şəhər qəbiristanlığında
ata-anasının və qardaşı Cavadın yanında dəfn
edilibdir.
O, təəssüflənirdi ki, yaşadıqları
evlərini 1965-ci ildə söküblər. Anası Nazlı
xanım 1961-ci ildə dünyasını dəyişmişdi.
Nazlı xanım (nəvələri) və oğlu
Cavadla (sağda) birlikdə.
Həmin evdən təəssüratlarını
yazıçı dostu Hüseyn Abbaszadə
"Taqqılbab" hekayəsində qələmə
alıb. Yenə də
üzünü mənə tutub dedi:
- Ağabəy dostum, Cavaddan yazmaq sənin mənə
dost borcundur. Axtarış apararsan. Hüseyn Cavidin
böyük qardaşı Şeyx Məhəmməd Rasizadə
kədərli bir şeir yazıb, əski əlifba ilə
"Şərq qapısı" qəzetində o illərdə
çap olunub (Bu haqda bir az sonra). Taparsan, oxuyarsan və mənim
sonbeşik, nakam qardaşım haqda yazarsan. Bilirdim ki, Əziz
müəllim özündən çox kiçik olan
qardaşı Cavada qəlbən bağlı olub.
Əziz Şərifin anası Nazlı xanım.
1960-cı il, Naxçıvan
"Keçmiş
günlərdən" (Birinci kitab) - "Atam və mən"
(sənədli xatirələr) kitabında (Bakı, 1983)
Əziz Şərif balaca qardaşı Cavadla bağlı
xeyli məlumat verib. Oradakı məlumatlardan aydın olur ki,
uzun illərdən sonra anadan olmuş Cavad, Şərifzadələr
ailəsinə sevinc dolu günlər gətiribmiş. Ona
görə də Cavadın həyatdan nakam getməsini
Əziz müəllim dərin kədərlə
xatırlayırdı. Ömrünün son illərində
daha çox yada salırdı. Onunla bağlı nə
vardısa, Əziz müəllim qayğı ilə
yanaşırdı.
Yeri gəlmişkən, Əziz müəllimin mənə
"Ağabəy" deməsindən əvvəllər o qədər
də xoşlanmırdım. Hətta bir dəfə bu haqda
atama da demişdim. Atam isə ürəkdən
gülmüşdü və demişdi ki, komsomolluğuna
salma, müdrik insanlar hörmət etdikləri cavanlara səmimiyyətlə
belə müraciət edirlər.
Matan xanıma dedi ki, atam öz fotoaparatı ilə
1912-ci ildə Gürcüanidə Cavadın şəklini
çəkib. Mirzə Əbdüləzim dayımın da
albomunda vardı. O fotodan birini Musaya da bağışlarsan (Həmin
gün Cavadın mənə bağışlanan fotoşəklini
də yazıma əlavə edirəm - müəllif). Bilirəm,
ağabəy dostum bir gün onu çap edəcək.
Əziz Şərifin qardaşı Cavad.
Gürcüstan, Gürcüani kəndi, 1913-cü il
Sonra söhbəti ordubadlı dostu Mir Fazil Seyidovdan
saldı. Mir Fazil Seyidov 1895-ci ildə Ordubadda doğulub.
Müxtəsər desək, həmişə iqtisadçı
işləyib. Əziz Şərif ata evini onun ailəsinin
yaşaması üçün təmənnasız verib.
Anası Nazlı xanım Moskvaya getmədiyindən, anası
da onlarla qalırmış. Mir Fazil Seyidov 4 may 1965-ci ildə vəfat
edib. Əziz müəllim bu tarixi yadında
saxlamışdı. Deyirdi ki, Mir Fazilin həyat yoldaşı
Zivər xanımın, qızı Şükufənin, Sabirənin,
Bətulənin, Fatmanın və qardaşları Mir Salehin
yaxşılıqlarını, səmimiyyətlərini mən
heç zaman unuda bilmərəm. O ailənin yaxın qohumu,
1918-ci ildə Azərbaycanın müstəqilliyini təsdiqləyən
"İstiqlal bəyannaməsi"ni imzalayan Mir Hidayət
Seyidovu mən Tiflisdə yaşadığım illərdən
tanıyırdım. Onun həyat yoldaşı Şövkət
xanım Kazımbəyova da İrəvanlı Əliəşrəf
bəyin qızı idi.
İndi qayıdaq əsas mətləbə. Şeyx Məhəmməd
Rasizadə Əziz Şərifin
dayısı Mirzə Əbdüləzimin bacısı
Gövhərin qızı Zərri ilə ailə qurmuşdu.
Cavidlər həm də Müşkünaz xanımın
anası tərəfdən qohum idilər. Əziz Şərifin qardaşının həyatdan nakam
getdiyi bir gündə Şeyx Məhəmməd bu cavanın
vaxtsız ölümünə təəssüflənmiş
və kədərli bir şeir yazıb rəsmi qəzetdə
çap etdirmiş, Şəriflər ailəsinin kədərinə
mənəvi şərik olmuşdu. Onun bu elegiyasını
istedadlı, zəhmətkeş ədəbiyyatşünas
alim Fərman Xəlilov tapmış və mənə
bağışlamışdı. "İstəsən,
çap etdirərsən" demişdi. İndi həmin
elegiyanı oxuculara təqdim edirəm:
"Şərq qapısı" qəzeti 14 avqust
1924, №38 (69)
Naxçıvan kişi müəllimlər məktəbinin
tələbəsi Cavad Şərif 1910-cu ildə (1911
olmalıdır. Bax: Ə.Şərif Keçmiş günlərdən.
Atam və mən. 1983, s.104. - müəllif) iyul ayının
26-da doğulub. 1924-də həmin gündə vəfat
etmişdir.
Hörmətli Əziz Şərifə
Cavad Şərif üçün.
Dördüncü ildönümü
Naxçıvanda*
Xalq gülüb şadlıq zamanda,
Qohum-qardaş ağlaşırdı o anda
Kəndisini öldürdü anan da.
Boyuna biçildi Cavadın kəfən,
Unudulmaz oldu bu dərdi-mihən.
Heç unutmam bundan sonra temmuzu,
Bu ayda o vida eylədi.
Ağlar qoydu anasını, Əzizi
İşıq yolun şərafətli yulduzu.
Üful etdi, yeni tilu edərkən
Dünya bizə oldu bir beytül-həzən.
(*26 iyul 1924-cü ildə Naxçıvanda sovet
hakimiyyətinin elan olunmasının dörd illiyi qeyd edilib, bu
misra ona işarədir).
Fikrimizcə, tapılan bu elegiya Şeyx Məhəmməd
Rasizadənin tədqiqatçıları üçün də
maraqlı ola bilər.
Musa RƏHİMOĞLU-QULİYEV
AMEA Naxçıvan Bölməsi Tarix, Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet .- 2024.- 18 yanvar, №9.- S.13.