Üç sevgi haqqında
hay-küylü premyeraya sözardı
Pərdə enəndən sonra bir gözəl hadisə
də zakulisdə oldu. Ötən həftə paytaxtın əsas
səhnələrindən birində anşlaqla keçən
tamaşada baş verənləri salondakı hər kəs
gördü - bütün tamaşaçılar. Səhnədə
görünənlər ilk olsa da, son deyildi. Əminəm ki,
tamaşa hələ uzun illər teatrın səhnəsindən
düşməyəcək, 80-ci illərin türk
mahnıları fonunda oynanılan çılğın həyat
hekayəti, musiqi və sevgi - böyük publika
üçün cəlbedici mənzərədir deyə təkrar-təkrar
oynanılacaq. Finaldan sonra zakulisdə gördüyümüz
digər iki sevgi isə bir də heç vaxt bu şəkildə
təqdim olunmayacaq. Bu, bir ilk və bir tək göstəri
idi. Təkrarsız. Açması - az sonra.
lll
Ötən həftə Azərbaycan Dövlət
Akademik Musiqili Teatrında səhnəyə qoyulan
"Qadınım" tamaşası sevgi haqqında idi. Real
idimi? Real idi. Tipik idimi hadisələr? Hə, tipik idi. Tipik həyat
hadisələrinin tipik qəhrəmanları. Bəlli
süjet - sevgi üçbucağı, bəlli dramaturgiya -
evli kişi, subay qadın, ehtiras, qısqanclıq və bəlli
sonluq. Heç nə göydəndüşmə deyildi, tam da
həyatda olduğu kimi. Amma həm də bu tipik həyat
olayının maraqlı səhnə həlli - orijinal rejissor
yanaşması, həm də çılğın təqdimat
- peşəkar aktyor oyunu, həm də duyğusal musiqi, vokal,
ifa. Səhnədəki sintez tam da alınmışdı.
lll
Monika Beluççinin məşhur bir fikri var.
Deyir, gözəllik iki halda qadın üçün problemə
çevrilir - bir, gözəllik heç olmayanda. Bir də
gözəllik olanda, amma gözəllikdən başqa
heç bir şey olmayanda. Yəni gözəl olmayan
qadının problemi budur ki, o, gözəl deyil. Və
yalnız gözəl olan qadının da bütün
varlığı problemdir, çünki o, yalnız gözəldir,
nə intellekti, nə ağlı, nə zəkası, nə
qabiliyyəti var, heç bir şey, yalnız qoğala, yəni
quruca gözəl şəkil, bumbuz və məzmunsuz.
Dünya gözəli Beluççi bu fikrini qadına
şamil edib, əslində mövzuya seksist yanaşmasaq, daha
doğru olar - ha qadın, ha kişi - mahiyyət dəyişmir,
insan insandır. Sözügedən
tamaşadakı əsas rolların ifaçıları ikisi də
zahirən çox yaraşıqlıdırlar, amma gözəl
görkəm heç birinə problem yaratmır,
çünki həm də gözəl səsləri, peşə
vərdişləri, bacarıq və məharətləri var.
Gültac Əlili ilə Əmrah Dadaşov - hər biri öz
obrazına tam vaqif, situasiyaya tam hakim.
Teatrın yazılmayan bir qanunu da var - yeni əsərin
ilk on tamaşası premyera sayılar (bəzi sənətşünaslar
bu rəqəmi beşə endirirlər). Və hər dəfəsində
tamaşa bir az da rəndələnib hamarlanar, silkələnib
yerinə oturar, tamamən bişər. Bu dəfə də elə
olacaq.
Türkiyədə çox sevilən dramaturq Tuncər
Cücənoğlunun Matryoşka pyesi əsasında rejissor
İradə Gözəlovanın quruluş verdiyi
"Qadınım" melodramdır. Musiqili melodram. Janr
etibarilə müzikl deyil, amma musiqilə zəngindir,
mahnıların seçimi elə məharətlə işlənib
ki, tamaşanın süjetilə üzvi şəkildə
üst-üstə düşür. "Qadınım"
sevgi haqqındadır. Müasir insanın sevgisi haqda. Kişi
eqosu, adi kişinin yox, özünə heyran kişinin eqosu və
ovçu xisləti süjet boyu artan xətt üzrə
özünü büruzə verir. Ovçu qəhrəman, yəni
Kişi gündə bir xanımla eşq macərası
yaşamağa amadə, eyni zamanda ailəsini də qorumağa
məcbur, hərçənd özü ailədə də bədbəxt,
amma kənarda tapdığı da - sadəcə əyləncə
və əyləncələr, ov, növbəti ov və
saysız-hesabsız ovlar. Ov qəhrəman, yəni Qadın
heç də xoşbəxt deyil, kişiyə ilk
baxışdan aşiq, gerçəkləri bilsə belə,
sevgisinə düşkün, həm də halından qeyri-məmnun,
vəziyyətindən narazı və eynən kişi kimi o da
bədbəxt.
Adam ailədə bədbəxtdirsə, bu ailəni təkcə
elə ailə naminə qorumalıdır, yoxsa öz xoşbəxtliyinə
ailəni qurbanmı verməlidir? Çətin dilemmadır.Bir
də yalan var - tamaşadakı əsas xətlərdən
biri, sevgini də, səadəti də gəmirib öldürən
əsl qatil. Yalan. Kişi həyat yoldaşına da yalan deyir,
sevdiyi qadına da. Qadın anasına da yalan deyir, sevdiyi
kişiyə də. Sonra hamı bir-birinə yalan deyir, yalan
ayaq tutur və yerimir, amma ölüm mələyinə
dönüb həqiqəti də məhv edir, sevgini də. Hər
yerə qaranlıq çökür. Sevgi isə yalnız
işıqda yaşamağa meyilli.
Çünki sevgi özü bir işıq.
"Qadınım" - çağdaş insanın
daxili təlatümlərini, hiss və həyəcanını
olduğu kimi əks etdirir, tam səmimi. Telefon
danışıqları da, ekranda görünən
videosıra da yardımçı vasitə kimi rejissorun
karına gəlir.
Tamaşanın bədii rəhbəri mədəniyyət
sferasında böyük təcrübəsi olan sənət
adamı, teatrın direktoru, Əməkdar incəsənət
xadimi Əliqismət Lalayevdir.
lll
"Qadınım" - 18 plus. Pemyera öncəsi
kuluarlarda məhz belə deyirdilər.
Tamaşanın özündə 18 plusluq heç bir
şey görmədim. Mövzu sevgidirsə, təbii ki, nəvaziş
də olacaq, qucaqlaşma da, təmas da. Amma hər şey o qədər
etik və plastikdir ki. Norma və ədəb çərçivəsini
aşan heç bir şey yox. Bayaq qeyd etdim axı,
tamaşanın bədii rəhbəri bir neçə onillik
teatrlarımıza rəhbərlik və nəzarət edən
bir şəxsdir. Çərçivələrin
götürülməsinə qətiyyən imkan verməz. Bəli,
aktyorlar çılpaq deyildilər. Çılpaq olan hisslər
və duyğular idi.
"Bakraboçi"dəki həmkarım Afət
İslamın dediklərindən: "İlk baxışda
süjet xətti sadədir, amma dərinə gedəndə
görürsən ki, çox mürəkkəb məsələlərə
toxunur".
İTV-dəki həmkarım Saleh Bağırovun
düşündükləri: "Bu tamaşa səhnəmizdə
yeni tərz, yeni üslub, yeni təqdimat idi. Həyatdan
götürülmüş, hər kəsin üzləşə
biləcəyi, bir çoxlarının
yaşadığı həyat hekayəsi. Rejissor İradə
Gözəlova yenilikçidir, aktyorlar Gültac Əlili və
Əmrah Dadaşova - bravo min kərə".
Həmkarım Rövşanə Ağasəfqızının
dedikləri: "Son illər
Musiqili Teatrın repertuarı yaxşılığa doğru
o qədər dəyişib ki, artıq tamaşaçı bu
səhnədə məzmunsuz, boş hırıltı yaradan,
duzsuz, şit, bayağı heç nə görmür.
Zövqlü və düşündürən tamaşalar
xeyli artıb. Vacib nüans - teatra teatrı gözəl bilən,
mədəniyyətin ən dərin qatından xəbərdar
bir peşəkar rəhbərlik edir - Əliqismət Lalayev.
Halal olsun sizə!"
Başqa bir həmkarım, gözəl mədəniyyət
yazarı Ramila Qurbanlının qeydləri: "Türk
dünyasının tanınmış dramaturqu Tuncər
Cücənoğlunun "Matryoşka" pyesi əsasında
hazırlanan "Qadınım" tamaşasının
premyerası möhtəşəm oldu. Rejissor işini
çox bəyəndim. İradə Gözəlovanı təbrik
edirəm. Bu teatrı bir daha kəşf etdim. Daim irəli!"
Dəyərli sənətkarımız, aktrisa Zemfira
Əbdülsəmədovanın dedikləri: "Əslində
təqdimat çox düzgün idi. Əsərdən
çıxış edərək reallığı nəzərimizə
çatdırdı və nəticə etibarilə tənha
qadının hekayəsi elə də bitməliydi. Rejissorun
yanaşması, eyni zamanda aktyorların özlərində
heç bir kompleks yaratmadan, obrazı təbii oyunları ilə
tamaşaçıya çatdırmaları normal
qarşılanmalıdır. Rejissor da öz quruluşunda
çalışmışdı ki, real həyat hadisələrini,
insani hissləri necə var elə təqdim eləsin. Və
buna nail olmuşdu. Bizim sənətdə hadisə sayılan
"Təhminə" filmi bir zaman bütün stereotipləri
alt-üst etmişdi. Stereotipləri kinoda qırmaq olar, teatrda
yox?"
lll
İkinci sevgi.
Tamaşa bitir. Səhnə işığa
bürünür. Heyətin təzimi. Tamaşaçı
alqışı. "Bravo" sədaları. Güllər.
Çələnglər. Yenə təzim. Yenə
alqış. Bu dəm Gültac Əlilinin həyat
yoldaşı - Musiqili Teatrın aktyoru Hüseyn Əlili səhnəyə
çıxır. Xanımına gül dəstəsi təqdim
eləyən aktyor Gültacın başını sinəsinə
sıxıb alnından öpür. Bu, bir sənət
adamının yalnız öz xanımına sevgisi deyil, həm
də onun sənətinə sevgisidir. Bu epizoddan hamı təsirlənir.
Öz xanımının uğurunu bu şəkildə
alqışlamaq bizim kimi patriarxal cəmiyyət
üçün nə qədər yaddırsa, elə o qədər
də dəyərli və qiymətlidir.
lll
"Bu teatrın çörəyini yeyib bu teatra
ağ olanların mənasız yazılarını
görüb həqiqətən qorxmuşdum. Və mən gəldim
tamaşaya baxdım. Siz mənim ürəyimə bir sərinlik
səpdiniz. Bu teatra kolxoz deyən qoyunların dərsi gərək
verilsin. Hər şey o qədər yerindəydi ki. Rejissor
İradə Gözəlova çox sağ olsun ki, teatra daha
bir töhfə verdi. Məndə də həvəs oyatdı
ki, onunla bir tamaşa işləyim. Hər birinizə çox
minnətdaram - teatrın direktoru Əliqismət Lalayevdən
tutmuş texniki heyətə qədər. Bu teatrın
adını qoruduğunuz üçün sağ olun
hamınız! Qarşınızda baş əyirəm. Bax bu
tamaşaya görə bir daha bu sənəti sevdim. Halal olsun!
Halal olsun sizə sənətkar adı!"
Bu, görkəmli sənətkarımız, Azərbaycanın
Xalq artisti Afaq Bəşirqızının premyeradan sonra pərdə
arxasında söylədikləri idi. Səhhətindəki
problemə baxmayaraq, Afaq xanım həmkarlarını təbrik
etmək üçün zakulisə keçdi. Bura onun öz
məkanıdır, doğma səhnəsi. Yaradıcı heyət nə bu gəlişi
gözləyirdi, nə belə həyəcanlı
çıxışı. Uzun illər bu səhnədə
yaşayan, yaşayıb yaradan bir sənətkar teatra, aktyora
və sənətə olan sevgisini belə etiraf etdi. Bu etiraf
"Qadınım"a verilən ən doğru qiymət idi.
Və bu, bir sevgi idi. Bənzərsiz və təkrarsız bir
sevgi - sənət sevgisi. Yazımın
başlığına çıxartdığım həmin
üç sevgidən biri. Bəlkə də birincisi. Axı
bu sənət sevgisi olmasaydı teatrda, yəni elə
Əliqismət Lalayevdə, İradə Gözəlovada,
Gültac Əlilidə və Əmrah Dadaşovda sənət
sevgisi olmasaydı, "Qadınım" teatral mühitdə
belə hay-küy yaratmayacaqdı. Sevgi isə var. Nə
yaxşı ki var.
Afaq VASİFQIZI
525-ci qəzet .- 2024.- 30 yanvar, №17.- S.11.