Xalq artisti Mehriban Zəki: “Aktyorluq ən böyük,
amma minnətdarlığı az olan peşədir"
Bütün peşələr gözəldir. Hər
birinin özəlliyi, peşəkarları, qəlbən sevənləri
var. Hələ sənəti uğruna fədai olanları demirəm.
Müəllim, həkim, ədəbiyyatşünas,
riyaziyyatçı, bioloq, kimyaçı, fizik, jurnalist...
Sadalamaqla saya gəlməyən sənət və peşələr.
Amma yeganə bir sahə var ki, adının özündə sənət
kəlməsini daşıyır. Bunun dəfələrlə
fərqinə varsam da, nə dilə gətirmişəm, nə
də qələmə almışam. Yəqin ki, vədəsi
indi çatıb. Həmin sahənin adı incəsənətdir.
Bu adı kim düşünüb, kim tapıb bilmirəm. Amma
çox yerində səslənir. Və məhz bu sahədə
çalışanlar sənətin incəliyini yaşada bilənlərdir.
Heç uzağa getməyək. Artıq ötən ildə
qalsa da, üç həftə
əvvəl elə şənbə günü müsahibimiz
olan Xalq artisti Fəxrəddin Manafov söhbətində belə
fkir söylədi: "İnsan övladı incəsənətdən
gözəl heç nə yaratmayıb".
Özlüyündə fikir yadımda qaldığından
düşündüm ki, ilin ilk şənbə qonağı
da elə incəsənət adamı olsun ki,
oxucularımızla xoş əhvalla görüşək.
Amma təəssüf ki, əjdaha ili elə ilk günlərdən
alovunu püskürməyi bacardı və bir neçə dəyərli
insanları əbədiyyətə qovuşdura bildi. Allahdan
hamısına rəhmət diləyirik. Neyləyək ki, bir
yandan boşalıb, bir yandan da dolmağı bacaran dünyada
həyat öz axarı ilə davam edir və bizlər də
yolumuzla yürüməliyik. Bugünkü
qonağımızı bir sənətkar kimi çoxdan
tanıyıram. Lakin bir neçə il öncə "5 dəqiqə"
adlı qısa telefilmdə oynadığı mükəmməl
jurnalist obrazından və Ramiz Rövşənin məşhur
"Mən bu ağlamalı, mən bu gülməli
dünyaya ağlayıb-gülməyə gəldim"
misraları ilə başlayan şeiri ifasında dinlədikdən
sonra onunla müsahibə hazırlamaq istəyim xeyli artdı.
Di gəl ki, istəmək hər şeyi həll etmirmiş.
Ara-sıra saxladığım əlaqələr zamanı
vaxt darlığını səbəb gətirsə də,
imkan olan kimi görüşüb söhbətləşməyə
ümid verirdi. Axır ki, bu ümidin şöləsi Yeni ildə
parladı. Beləliklə, ilin ilk şənbə
qonağı teatr və kino aktrisası, Xalq artisti Mehriban Zəkidir.
- Bir dünya tapılmaz bundan ölməli...
- Mən də tamahlanıb ölməyə gəldim...
Və bu gün bu dünyada çox vaxt narahatam
dünyanın özü kimi. Gəncliyimdə
düşünürdüm ki, digər yaşıdlarım
kimi nəyisə düzəldərəm, nəyisə dəyişə
bilərəm, nəyəsə qarşı
çıxmağı bacararam. Amma getdikcə görürsən
ki, bəyəm sən bu dünyada təksən? Əlindən
nə gələcək ki? Tarix boyu belə düşüncəli
insanlar çox oıub, lakin müəyyən bir dönəmdən
sonra ya geri çəkiliblər, ya barışıblar, ya da
dünyanın gedişatını anlayıblar. Əsas mahiyyət
özünü dərk etməkdir. Sevdiyim Ramiz Rövşən
demiş, çətini özünlə
barışmaqdır. Bu dünya ilə, insanlarla
barışmaq olar. Ən böyük problem sən
özünsən. İnsan dünyanı yox, özünü dəyişməlidir.
Mən də bunu anladım. Və hər gün
düşünürəm ki, bu narahat dünyada ən
azından kimsəni narahat etməmək, kimsəni incitməməyə
səy göstərməlisən.
- Sizi yaxından tanımaq üçün bir qədər
əvvələ qayıdaq...
- Məni yaxından tanımaq üçün tərcümeyi-halımın
xronoloji ardıcıllığına söykənmək
lazım deyil. Məni tanımaq üçün -
düzdür, bu, çox güclü səslənəcək,
bəlkə də buna iddialı olduğumdandır - ruhumu
tanımaq lazımdır. Ruhumun gəldiyi yer haradır, orada
özümü necə hiss edirəm, nə istəyirəm, nə
duyuram. Bunu sözə çevirmək mümkün deyil. Bəlkə
orada hələ də uşaqlığımda
qalmışam, böyüməmişəm. Bütün
bunlar boşundan deyil. Ekzüperinin "Balaca şahzadə"
əsərini yəqin ki, oxumusuz. Mənə görə bu,
nağıl deyil, həyat kitabıdır. İnsan
yaranışından hər şey istəyir. Maddi rifahı
yüksək olsun, ehtiyac nədir bilməsin. Bunun uğrunda
çalışan insan nəyisə əldə edə bilməyəndə,
faciə yaranır. Bəlkə ruhən bu dünyaya nə
üçün gəldiyini düşünməlisən? Bəlkə
bu dünyada ən vacib şey oturub saatlarla dənizə
baxmaqdır, nəinki pul qazanmaq. Bilmirəm hardasa oxumuşdum
ki, insanlar ömür boyu sağlıqlarının
hesabına qazandıqlarını sonradan həmin
sağlığı bərpa etməyə sərf edirlər.
Dəyərmi? Elə ona görə də tərcümeyi-halımı
heç özüm də bilmirəm.
- İnsanın qəbul etdiyi qərarların iki
baxış bucağı var. Ya asanlıqla olur, ya da xeyli
götür-qoy edərək...
- Olub ki, anidən qərar vermişəm. Bunu edəcəyəm
deyib, edib etmişəm də. Bu, həm cəsarətdən gəlir,
həm də qorxusuzluqdan. Amma qərarlar arasında da fərq
var axı. Olur ki, atmaq istədiyin addımı xeyli düşünürsən,
qərara tezliklə gələ bilmirsən. Bax, o zaman
özüm üçün 24 saat taym-aut götürürəm
və bu müddət ərzində mütləq şəkildə
nəyəsə varırsan. Əgər qərarsız
qalıramsa, o zaman geri çəkilirəm.
- Aktrisa olmaq qərarı iki yoldan birindən keçə
bilib...
- Bu, çox maraqlı sual oldu. Onu deyim ki, bu qərara
gəlməyim o qədər çoxdan olub ki, indu bu, mənə
maraqlı deyil. Mən artıq gəldiyim bu yolu necə davam
edirəm və necə bitirəcəyəm haqda qərarlar
üzərində düşünürəm.
- İlk addımlar həmişə yaddaşın bir
küncündə özünə yuva qurub yaşayır...
- Düzdür... Artıq tələbə idim və nə
yaxşı ki, qarşıma Vaqif İbrahimoğlu
çıxdı. Bu sarıdan özümü çox
şanslı hesab edirəm. Sənətdə ilk
addımım da onun xeyir-duası ilə başlayıb. Burda
vurğulamaq istədiyim bir məqam var, onu efirdə də
demişəm. 1995-ci ildə ilk dəfə Vaqif müəllim
olmadan çıxışa getməli oldum..
Qırğızıstanda "Manas"ın yubiley tədbirində
çıxışım vardı. Proqramı Vaqif müəllimlə
hazırlasaq da, nazirlik tədbirə tək getməyimi
lazım bilmişdi. Vaqif müəllim yetirmələrinin
üzərində tir-tir əsən bir insan idi. Tədbirdə
mənim yanımda olmayacağını bildiyindən bir
kağız yazıb mənə verdi. Üstündə də
yazmışdı ki, çıxış günü
aç, oxu. Dediyi kimi də etdim. Kağızda
yazılmışdı: "Sən bacaracaqsan, çünki
Tanrı bizi sevir. Uğur olsun, qızım. Dədə".
Teatrda biz ona "Dədə" deyə müraciət edərdik.
Həmin kağız bu gün də mənim
çantamdadır. Bir anamın, bir də Vaqif müəllimin
duası hər zaman mənimlədir. Bu gün də harada
çıxış etməyimdən asılı olmayaraq, həmin
duanı mütləq oxuyuram, yəni o kağız parçasında
yazılan 3-4 cümləni ilk gündən dua kimi qəbul
etmişəm. Həqiqətən ilklər heç zaman
unudulmur. Vaqif müəllim mənə kim olduğumu, hansı
istiqamətdə inkişaf edə biləcəyimin yol göstərəni
oldu. O, mənim ustadım oldu. Sənətdə ustadın
olmağı çox böyük xoşbəxtlikdir. Ustad o
deməkdir ki, sənin sənətdə məktəbin var.
Birinin digərinə münasibətindən asılı
olmayaraq, etiraf etməliyik ki, Vaqif İbrahimoğlu məktəbi
var, Hüseynağa Atakişiyev məktəbi var, Cənnət
Səlimova, Bəxtiyar Xanızadə məktəbləri var və
onlar arxasınca müəyyən nəsilləri gətirə
bilib. İlk addımlarımın ünvanı
"Yuğ" teatrı olub. Səhər saat 11-dən
axşam saat 11-ə kimi davam edən məşqlər mənim
üçün həyat idi. Heç nə
düşünmürdüm, sadəcə orada mən xoşbəxt
idim. Vaqif Bayatlının bir şeiri var:
Qonşu toyuna on hasar
o yana oynayan uşaq,
bir gül yarpağı altında,
gül yarpağı şəklində yazılır
alın yazın.
Qonşu toyuna on hasar
o yana oynayan uşaq,
çıx yarpaq altından,
ay sənə baxır.
Mənim bütün həyatım tərcümeyi-halımla
birlikdə həmin "Yuğ" teatrında yazılıb.
Baxmayaraq ki, artıq bəlli bir yaşım var, baxmayaraq ki, 12
ildir Vaqif müəllim bizimlə deyil, elə gün yoxdur ki,
mən onu xatırlamayım və rəhmət diləməyim.
Hər gün onunla söhbət edirəm və
gözümü əbədi yumana qədər bu, belə də
olacaq. Hansı teatrda çalışmağıma, hansı
filmlərə çəkilməyimə baxmayaraq, mən Vaqif
İbraimoğlunun tələbəsi və yetirməsiyəm.
- Teatr...
- Teatr möcüzədir... Teatr mistikadır. Heç
kəs olmasa belə, səhnədə işıq yanır və
musiqi səslənirsə, artıq möcüzə
başlayır. Pafoslu səslənsə də, deyəcəyəm,
teatr insan mənəviyyatını şəffaf saxlayan məkandır.
Yeni il ərəfəsində bir tanış uşaqları
üçün şənliyə bilet xahiş etdi. Milli Dram
Teatrına uşaqları üçün bilet təşkil
etdim. 40-45 yaşlı fəhlə bir babadır özü. Həyatında
ilk dəfə teatra getmişdi. Şənlikdən sonra adam o
qədər xoşbəxt idi ki, hisslərini gizlədə
bilməyərək, yenə də teatra gedəcəyini sevinə-sevinə
deyirdi. Bax, teatr budur. Yeddi il mən teatrdan uzaq qaldım və
həmin aradan sonra qayıdanda sandım ki, səhnəyə
ilk çıxışımdı, həmin həyəcan, həmin
məsuliyyət olduğu kimi qalmışdı və bu, indi
də davam edir.
- Aktyor...
- Sözün etimologiyasına əsaslansaq, aktyor hərəkətə
gətirən adamdır. Hərəkətə gələn nədir?
Müəllifin yazdığı sözü, rejissorun
qurduğu mizanı, duyğuları, emosiyaları hərəkətə
gətirmək məgər asandır? Biz həyatda
yaşaya-yaşaya heç vaxt bu haqda
düşünmürük, aktyor üçün isə bu
artıq bir peşədir. Mənə görə aktyorluq bu
dünyada ən çətin və ən böyük peşədir.
Bir də minnətdarlığı az olan sənətdir. Amma
onu da vurğulayım ki, bu, mənim seçimimdir və
böyük mənada özümə daha çox
lazımdır, nəinki eşidəcəyim minnətdarlıq.
Oynadığım əsərdə sözü, duyğunu,
emosiyanı tamaşaçıya çatdıra bilirəmsə,
bunun əvəzi yoxdur.
- Sənət yolunuzda teatr da var, kino da...
- Hansı mənə daha yaxındır, onu bilmirəm.
Çünki hər birində fərqli xoşbəxtlik
duyğuları yaşayıram. Bu baxımdan birini digərindən
ayırmaq olmur. Bildiyim tək odur ki, serial seti mənə
heç maraqlı deyil. Mən teatrla kinonu müqayisə etməzdim,
çünki hər ikisində aktyoram. Birində
tamaşaçı ilə canlı ünsiyyətdəyəm,
azadam, sərbəstəm və özümü kənardan
görmək kimi bir imkanım yoxdur. Kinoda rejissoru qaneedəcək
qədər çəkilən dubllar, sənə tuşlanan
kameralar var, hansı ki, onları hiss etməlisən və
öz oyununa tamaşaçı kimi baxa bilən aktyoram. Teatrda heç kəs sənə
"stop" deyə bilmir, orada nə müəllif var, nə
rejissor, nə də bəstəkar.
Kinoda isə bunların hamısı kənardan səni
izləyir, çəkilişi saxlatdırıb
sözünü sənə deyə bilir. Mənsə hər
ikisində öz rolunu ifa edən, hiss və duyğuları hərəkətə
gətirən bir oyunun müəllifiyəm.
- Beş dəqiqə rahat vaxtınız var...
- Anladığım qədər bu, "5 dəqiqə"
filminə işarədir. Əslində beş dəqiqə mənim
üçün çox azdır. Amma dediyiniz həmin beş dəqiqəni
dəniz sahilində var gücümlə qaçardım.
- Sizə tanış bir sualı olduğu kimi elə
özünüzə ünvanlamaq istəyirəm. Elə bir
arzunuz olubmu ki, onu hələ də unuda bilmirsiz..
- Əlbəttə, olub. Amma indi mən də sizə
deyirəm ki, çox dərin qazma, dostum.
- Bir göz qırpımı anda
düşünülə biləcəklər...
- Dediyiniz o bir göz
qırpımını yaşamışam deyə, həmin
vaxtda anlayırsan ki, fikrin sürəti yoxdur. Fikir işıq
seli kimi o qədər sürətlə keçir ki,
tutmağa macal tapmırsan və həmin o bir göz
qırpımında hər şey dəyişə bilər.
- Sonda biz qələm əhlinə demək istədiyiniz
maraqlı olardı...
- Əvvəla
hamınızın Yeni ili mübarək olsun. Arzu edirəm ki,
hər zaman yazacağınız mövzular mənəviyyatı
ilə seçilsin, insanlıqdan, vətəndaşlıq
mövqeyindən uzaqda qalmasın.
SÖZARDI: Evdə ən çox sevdiyim məkan mətbəxdir,
bir şərtlə ki, yığcam, rahat və zövqlə
düzənlənmiş olsun. Bax, elə ürəyimcə
olan belə məkanda Mehriban Zəki ilə rahat söhbətimiz
oldu. Sualları tələsmədən, düşünərək
elə cavablandırdı ki, sanki sözlərin xətrinə
dəyməkdən ehtiyat edirdi. Söhbətimizin sonuna
yaxın belə bir fikir söylədi: "Bir göz
qırpımında hər şey dəyişə bilər".
Bəli, Mehriban xanım, dəyişə bilər.
Ehtiyatsız yazılan, qəlb qıran bir söz kimi. Yeni ildə
həmkarlarıma arzu edirəm ki, qələmimizdən
süzülən hər kəlmə
qələmi incitməsin.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.-2024.- 13 yanvar, ¹6.- S.12.