Ədəbi
köşk: Nə var, nə
yox?
"Ədəbi köşk"ümüzü tərif
və ya tənqid edənlərin varlığı bizi
sevindirir, deməli, maraqlandırmaq mümkündür. Şəxslərə
yönələn giley-güzarlı, umu-küsülü
ismarışlarınızı təklif şəklində
info@525.az elektron ünvanına yollasanız, sevinərik.
Hörmətlə, "525"
***
Şair və şəhid övladı haqqında
hekayə...
Bir gün Şəhriyar adlı şair şəhidlərə
həsr olunmuş tədbirə gedir. O, adətən, belə
həssas tədbirlərdə əlavə nəsə
danışmağa utanır, həmişə şeirini deyib
keçir yerinə. Bu dəfə də belə edir. Bir az
sonra qarabuğdayı bir oğlan uşağı
yaxınlaşıb soruşur: - Bir söz deyə bilərəm
qulağınıza?
- Əlbəttə, buyur.
- Atama şeir yaza bilərsiz?
- Niyə yazmıram?! Yazaram. Atan haqda məlumat...
Telefonu alıb vikipediya səhifəsini göstərir.
Şəhriyar ona nömrəsini verib deyir:
- Votsapa yazarsan, şeir hazır olan kimi göndərərəm.
Şəhid övladı bir neçə addım
gedib qayıdır:
- Yazarsınız ki, onun üçün çox
darıxıram.
Şəhriyar alnından öpüb: "Baş
üstə, - deyir, - yazaram".
Çox keçmədən oğlan yenə
qayıdır:
- Əmi, bacım da darıxır onunçün, bunu
da yazarsız?
- Gözlərim üstə, onu da yazaram.
Şəhid övladı aralanır, amma həyəcanla
geri qayıtsa da, şairə çatmağına iki addım
qalmış, nə düşünürsə,
daşınır fikrindən. Şəhriyar bunu görüb
onu yanına çağırır:
- Nəsə sözün vardı?
Şəhid övladı başını
aşağı salır, qulaqlarınacan qızarır.
- Utanma, de, nə deyəcəkdin?
- Heç nə, deyəcəkdim anam... anam da
darıxır onunçün, onu da yazın...
Bunu deyəndən sonra sanki çiyinlərindən
yük götürülür uşağın. Qəflətən
üzündə yaşına yaraşmayan qürur peyda olur və
tamamilə təmkinli intonasiyayla sual edir:
- Əmi, amma düzünü de, ayıb deyil ki? Hə?
***
Ədiblərin nadan yerliləri...
Qazaxlı Səməd Vurğunu,
naxçıvanlı Hüseyn Cavidi, şamaxılı Sabiri
"özününkü" hesab edir. Bu nadan yerlilərin
özününküləşdirmə kampaniyası o qədər
vüsət alıb ki, digərləri düşünür:
"Day Sabiri şamaxılılar təbliğ edir də, mən
ayrı vacib işlərlə məşğul olum". Sonra
da məlum olur ki, heç Sabirin
"özününkü" bir yönlü iş görə
bilməyib...
Yazıçı-dramaturq Firuz Mustafa çoxdankı
azarımız olan yerlipərəstlikdən şikayətlənir:
"...Sən demə, Hüseyn Cavid və Mirzə Cəlil
Naxçıvan ədibləri, Cabbarlı Xızı
dramaturqu, Axundov Şəki yazıçısı, Əlibəy
Hüseynzadə Salyan mütəfəkkiri, Mirzə Ələkbər
Sabir Şirvan satiriki, Səməd Vurğun Qazax şairi,
Üzeyir Hacıbəyov Qarabağ bəstəkarı, Nizami Gəncəvi
Gəncə dahisi imiş... Son dövrlərdə bu və digər
nəhəng simaların təbliği bu istiqamətdə
aparılır. Özü də hər birinin öz "təəssübkeş
həmyerliləri" tərəfindən. Bu cılız, bu
dayaz, bu nadan "yerlipərəstlər"
bu dahi insanlara gah lupa, gah da mikroskop altında baxırlar.
Onları "böyütmək" istəyirlər, əvəzində
özləri kimi xırdalayırlar... Bir məşhur
mahnının sözləri yada düşür:
"Haralısan, haralı, durna?.."
***
Qadınların hədəfi bu dəfə El
Romandır!
Gənc şair El Roman "Kulis"ə işə
başlayandan bəri Ulucaysayağı manevrlər edir.
İndi də qadın şairlərdən yazıb. Təəssüf
ki, mənim növcavan dostumun mövzu tapa bilməməyi tez
bilinir, onun taktikası yoxdur, safdır, təmizdir,
özünü tez ələ verir. Çox yaxşı bilməlidir
ki, bu məsələ didişdirilib-didişdirilib ətdən-qandan
çıxmış məsələdir. Bu qədər
mövzunun, bu qədər baş verənlərin içində
El Romanı nə vadar edir ki, qadın şairlər söhbətini
xırdalamağa çalışsın... Nəysə,
olduyla öldüyə çarə yoxdur. El Roman yazır:
"Qadın şair" anlayışı isə mövcud
deyil. Boş çoxluqdur. Çünki hər sənətin
uğurlu sənətkarı da, uğursuz sənətkarı
da ola bilirsə, bunun şairliyə heç bir aidiyyəti
yoxdur. Ya şairsən, ya deyilsən".
Bir xanım da bu paylaşıma rəy yazıb ki, bir
adamın təxəllüsü "El Roman" ola, ondan nə
yazmağı gözləyəsən? El Roman biçarə də
cavab verib ki, bu adı mənə dədəm-nənəm
verib...
El Roman elə bilir, qadın şairləri hədəfə
alıb, amma yanılır... O bu yazı ilə
özünü qadınların hədəfinə
çevirdi, ilk fürsətdə fətva veriləcək!
Özü də fətvanı, çox güman, Rəbiqə
Nazimqızı verəcək...
***
Yaşın nə fərqi var ki, yazıram roman...
"Teas PRESS" roman müsabiqəsi elan edib. Birinci
yerin sahibinə 3000 manat verirlər, romanını da havayı
çap edirlər. Amma müsabiqədə yalnız 35
yaşa qədər olan yazıçılar iştirak edə
bilər.
Yazıçı Ülviyyə Heydərova məsələyə
ilk reaksiyasını verdi: "...35 yaş nədir sən
Allah? Yaxşı mətn yaşa baxmır. Ümumiyyətlə,
ədəbiyyat yaşa baxmır. Ya müsabiqə edin, ya da
etməyin. Edirsinizsə, yaş söhbəti ilə əlimizi-ayağımızı
bağlamayın. "Peterburq duası" romanımı verməyi
düşündüm, yaş qabağımı kəsdi".
Ülviyyə xanım öz istedadı, zəhmətkeşliyi
naminə indiyə qədər çox müsabiqələrdə
qalib olub, təltif edilib. Çox yaxşı! "Teas
PRESS"in müsabiqəsində də səy göstərmək
istəyi başadüşüləndir. Amma 35 yaşa qədər
roman yazanların arasında rəqabət formalaşdırmaq,
daha yaxşıları üzə çıxarıb maddi dəstək
olmaq üçün yetkinlik yaşını keçmiş
yazıçılar təmkin göstərməli, bəzi
müsabiqələrdən öz xoşlarına çəkilməlidilər.
"Teas PRESS" də özü bu dəfə yaş senzi tətbiq
edərək həmin rəqabət mühitini
formalaşdırmağa çalışır.
Ülviyyə xanımın paylaşımına
yazılan rəylər isə bir az da məyusedicidir.
Narıngül Nadir deyir ki, yaş məhdudiyyəti
qoyulduğu üçün müsabiqələrin
çoxunda qaliblər də nisbi olur, baxırsan, birincilik
adına heç nə yoxdur əsərdə, deyirlər
yaxşı əsər təqdim olunmadığı
üçün nisbi götürmüşük. Qurban
Yaquboğlu isə bir az da sərtdir: "Yaş məhdudiyyəti
qoymaq olar, amma bu müsabiqədə yerinə düşməyib,
çünki roman daha yuxarı yaşlı
yazıçılar üçün uyğun janrdır".
Təbii ki, sərt də olsa, haqlıdır, roman təcrübə
məsələsidir. Amma həm Azərbaycanda, həm
dünyada 30 yaşa qədər sanballı roman yazan müəlliflər
olmayıbmı? Olub... Nə qədər ki belə
inamsızlıq var, inanmıram nəsə yaxşı bir
şey yazıla, yazılsa belə, normal qiymət verilə...
***
Bakıda alim "işləməkdənsə",
şair "işləmək" yaxşıdır...
Nicat Həşimzadə deyir, şeir nədi axı, əsas
elmdir. Son illərdə azərbaycanlı alimlər hansı
fövqəlbəşəri kəşfə imza atdı ki,
azərbaycanlı şairlər öz poeziyası ilə bu kəşfin
kölgəsində qaldı? O yazır: "Təəssüf
ki, bəzi insanlarımız hələ də sənət,
peşə və ixtisas anlayışlarını
qarışdırırlar. Şairlik, yazarlıq sənətdir,
peşə deyil. Sənət pul gətirə də bilər,
gətirməyə də bilər. Sovet vaxtı bir anadan
soruşublar ki, oğlun harda işləyir. Ana da cavab verib ki,
Bakıda şair işləyir... Həqiqətdir ki, Nəsiminin,
Füzulinin poeziyasının bu gün bizə heç bir
köməyi yoxdur. Dünya başqa dövrünü
yaşayır. Biz isə hələ də poemada, bayatıda
qalmışıq. Kaş Azərbaycanda elm ədəbiyyatımızdakı
şeirlər qədər güclü olaydı. Hər il
500-dən çox adamın alimlik adı aldığı bir
ölkədə elmdə ciddi uğur yoxdur..."
Nicat, əgər sən dediyin kimi elm sahəsində
ciddi uğur yoxdursa, elə indiki zamanda şair "işləmək"
alim "işləməkdən" yaxşıdır...
***
Davam edir pessimizm...
Qan Turalı yazır ki, sovet dövrü arxada
qalıb, siyasi sistemin senzurası olmasa da, bu dəfə
yazıçılarımız kütlənin arzu etdiyi əsəri
yazmaqla uduzurlar: "Ancaq di gəl ki, siyasətdən də
qorxulu bir düşmən ortaya çıxıbdır:
Kütlə! Tarixdən heç bir zaman kütlə bu qədər
ədəbiyyatın meyarına çevrilməmişdir... Bu
növ yazıçıların yazdıqları əlbəttə
ki, kütlənin xoşuna gəlməlidir. Pulu kim verirsə,
musiqini də sifariş edən odur".
Hədiyyə Şəfaqət isə sovet
dövrü tarixi romanlarımızla müasir dövr tarixi
romanlarımız arasında üslub, süjet, dil fərqinin
hiss olunmadığını yazır. Nağılların mətnlərini
həqiqətə daha uyğun olduğunu bildirir.
Cavanşir Yusifli bir az da irəli gedir: "İndinin
mətnlərində forma, mənim fikrimcə,
sıyıqdır, yəni formaya çevriləsi məna
yoxdur, müəllif o zaman gözəl mətnlər yarada
bilir ki, onun sözü bütün mövcud sözlərdən
yerdən göyəcən fərqlənsin, hamının
bildiyi söz yox olub, həyat səhnəsindən qeybə
çəkilib yenidən zühur edə bilsin, amma... biz hər
təsadüfdə Axundzadənin kimyagəri ilə
rastlaşırıq, Hacı Nuru da qoşulub onlara..."
Necə bəyəm, dostlar, daha yaxşı yazanlar
yoxa çıxdı?
***
Təzə nə var?
Prezidentin sərəncamı ilə Məhəmməd
Füzulinin 530 illiyi silsilə tədbirlərlə qeyd
olunacaq. İlin Füzuli ilə bağlı ilk hadisəsi:
Milli Kitabxanada Mir Cəlalın "Füzuli sənətkarlığı"
kitabının alman dilində nəşrinin təqdimatı
zamanı alman şərqşünas Mixael Raynhard Hess dahi
şairin qəzəlini almanca deyib.
***
Xəyal Rza yazır: "Qardaş Özbəkistana səfərim
zamanı Özbəkistan Dövlət İncəsənət və Mədəniyyət
İnstitutunun rəhbərliyi ilə görüşdük. Fərqli
və gözəl layihələrimiz olacaq". Deyəsən,
Xəyal Rza birdəfəlik Özbəkistana getmək istəyir.
Yaxşı bir təşəbbüskar adama rast gəlmişdik,
onu da özbəklər əlimizdən alacaq...
***
İlham Əziz Kəramətin yeni romanı barədə
yazıb, ümumən, əsəri təqdir edib. Bəyənmədiyi
nüanslar da var: "Mənə elə gəlir ki,
yazıçı yazdığı mətni bəşəriyyətə
pay verməlidir. Sabah-birigün bu əsər başqa dillərə
də tərcümə edilə bilər. Kəramət bir
neçə yerdə Ramiz Rövşənin "qara
paltarlı qadın", "Aynur Camalın saytı",
"Aqil Abbasın filan sözü", ifadələrini
işlətməklə mətni konyuktura toruna salıb. Uqanda
oxucusuna bu adlar yaddır, orda bu isimlərin gücü bizim cəmiyyətlə
eyni deyil".
Nə əcəb İlham Əziz romanda tez-tez təkrarlanan
"İlham Əzizin satdığı kostyum" ifadəsini
irad tutduğu ifadələr sırasına əlavə etməyib.
Yəqin, o fikirləşib ki, "İlham Əzizin
satdığı kostyum" ifadəsi sabah-birigün başqa
dilə yaxşı tərcümə oluna bilər...
***
Səddam Laçın hədiyyə kitab istəyənlərdən
gileylənir. Ona deyirlər: "Kitabı hədiyyə
göndərin, onun ləzzəti başqadır, hər
şey pulla deyil ha". Səddam isə həqiqəti
pıçıldayır: "Vallah, kitab çapı
pulladır..."
***
Kitabçılıqla məşğul olan Pərviz
Muradov Coşqun Həsənzadənin "Papatyalar solmadan gəl"
adlı şeir kitabını paylaşaraq "son
dövrün ən məşhur şeir kitabı" kimi təqdim
edib. O ədalətsiz başlığa dözməyən
Orxan Saffari dərhal klavyaturasını işə salıb:
"Ay dostum, niyə belə edirsən? Sən o kitabların
içində belə kitabı təqdim etmək
üçün varsan? Heç normal kitab oxumursuz?
Zövqünüz belə şeylərdisə, başqa məsələdə
niyə hakim kəsilirsiz? Olmadı ki..."
***
Bir müddətdir Yaradıcı Yazarlıq Təliminə
başlayan Ramil Əhməd fevral qrupu üçün elan
verir: "Öz hekayəni bizimlə yaz!" Cəlil
Cavanşir isə Yaradıcılıq Emalatxanası
üçün çağırış edib: "Əgər
siz də dramaturq və ssenarist kimi peşəkarlardan öyrənmək
istəyirisinizsə, bizi seçməyiniz məsləhətlidir".
Hazırladı: Nadir YALÇIN
525-ci qəzet.- 2024.- 27
yanvar,№ 16.- S.13.