Uşaq ədəbiyyatımızın
keçdiyi yola monoqrafik baxış
Son illərdə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda
ölkəmizin ədəbi-mədəni mühitinin müxtəlif
sferalarının öyrənilməsi və yeni prizmadan
araşdırılması istiqamətində tədqiqatlar istər
miqyas, istərsə də mövzu əhatəliliyi
baxımından genişlənib. Misal olaraq bir sıra
fundamental nəşrləri, monoqrafiya və kitabları,
müxtəlif nüfuzlu xarici jurnallarda çıxaraq ədəbiyyatımızın
dünyada təbliğinə xidmət edən məqalələri,
eləcə də beynəlxalq konfranslardakı məruzələri,
nəşrləri göstərə bilərik. Ədəbiyyatşünaslıq
sahəsindəki bu hərəkətlilik özlüyündə
tədqiqat sahələrinin yeni istiqamətlərdə öyrənilməsini
də şərtləndirir. Bir neçə il öncə
Ədəbiyyat İnstitutunda yaradılan "Uşaq ədəbiyyatı"
şöbəsi də bu ehtiyacdan meydana gəldi. Bədii
yaradıcılığın əsas sahələrindən
biri kimi uşaq ədəbiyyatı, eləcə də ədəbiyyatşünaslığın
mühüm istiqamətlərindən biri olaraq uşaq ədəbiyyatının
öyrənilməsi, təbliği və inkişafı belə
bir şöbənin yaradılmasıyla daha aktiv və sistemli
bir fəaliyyət proqramını da ortaya
çıxarmış oldu. Bunun nəticəsi kimi bir-birindən
maraqlı və öyrənilməyə ehtiyac duyulan
mövzularda tədqiqatlar aparılmağa başlandı.
Haqqında danışmaq istədiyim monoqrafiya da məhz bu zərurətdən
irəli gələrək elmi ictimaiyyətə təqdim edilən
gərəkli bir nəşrdir.
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Elmi Şurasının qərarı ilə
çapa tövsiyə edilmiş "Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının
təşəkkülü" monoqafiyası həmin
institutun "Uşaq ədəbiyyatı" şöbəsinin
böyük elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Gülnar Qəmbərovanın bir neçə illik elmi
tədqiqatlarının monoqrafik yekunu kimi araya-ərsəyə
gəlib. Adıçəkilən şöbənin
müdiri, filologiya elmləri doktoru, dosent Elnarə
Akimovanın elmi redaktorluğu ilə nəşr olunan
monoqrafiyanın rəyçiləri AMEA-nın müxbir
üzvü, filologiya elmləri doktoru, professor Tehran Mustafayev və
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Aygün
Bağırlıdır.
Giriş, üç fəsil, nəticə və ədəbiyyat
siyahısından ibarət olan monoqrafiyada müəllif əvvəlcə
Azərbaycan uşaq ədəbiyyatının inkişaf
tarixinə, həmçinin bu sahənin öyrənilmə dərəcəsinə
nəzər salır və belə bir qənaətə gəlir
ki, Azərbaycan ədəbiyyatında klassik dövrlərdən
başlayaraq uşaq ədəbiyyatı sahəsində kifayət
qədər əsərlər ortaya qoyulsa da, bu sahə,
ayrı-ayrı monoqrafiyalardakı qısa icmalları və
müxtəlif məqalələri çıxmaq şərti
ilə, bütövlükdə öyrənilməyib. Vətənpərvərlik
hissinin aşılanması, milli-mənəvi dəyərlərin
təbliği, əxlaqi meyarların uşaqlara
ötürülməsi sahəsində böyük rola malik
olan uşaq ədəbiyyatının keçdiyi yol ilk dəfə
məhz G.Qəmbərovanın araşdırmaları sayəsində
geniş və əhatəli şəkildə ortaya qoyulub.
Monoqrafiyanın birinci fəsli "XIX əsrin sonu XX əsrin
əvvəlləri Azərbaycan uşaq nəsrinin təşəkkül
poetikası" adlanır. Qeyd olunan dövrə keçməzdən
əvvəl müəllif "Klassik uşaq ədəbiyyatının
təşəkkülü" yarımbaşlığında
folklor yaradıcılığından başlayaraq, Nizami,
Füzuli, Xətai və bu kimi digər şairlərin əsərlərində
uşaq ədəbiyyatına aid oluna biləcək
mövzuları təhlilə cəlb edir. "XIX əsrin
sonunda ilk anadilli dərslik və oxu kitablarının
yaranması" yarımbaşlığında isə
"Əkinçi" qəzetinin fəaliyyətə
başlamasıyla anadilli əsərlərin geniş şəkildə
oxuculara çatdırılması məsələsinə
toxunur. Həmçinin uşaqlar üçün dərsliklərin
yazılmasına olan maraqdan bəhs edərək Seyid Əzim
Şirvani, Mirzə Fətəli Axundov, Səid Ünsizadə,
Mirzə Şəfi Vazeh, Rəşid bəy Əfəndiyev və
digərlərinin bu sahədəki fəaliyyətlərinə
işıq tutur. Bu baxımdan N.Dementyevin tərtib etdiyi
"Əlifba" və ilk oxu kitabı, M.N.Didənin 1857-ci
ildə tərtib etdiyi "Kitabi-nəsayeh",
S.Ə.Şirvanini "Rəbiül-ətfal", Uşinskinin
"Vətən dili", "Tatar (Azərbaycan) dili" və
sair dərslik və kitablardan söz açılır.
"XX əsrin birinci yarısı Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatının inkişaf tarixində mərhələ
kimi" yarımbaşlığında, adından da
göründüyü kimi, bir dövrün uşaq ədəbiyyatının
inkişafında nə kimi böyük rol oynadığı
faktlar və nümunələr əsasında ortaya qoyulub. Bu
dövrdə xüsusilə Eynəli bəy Sultanov, Cəlil Məmmədquluzadə,
Məhəmməd Tağı Sidqi, Abdulla Şaiq, Hüseyn
Cavid, Abbas Səhhət, Süleyman Sani Axundov, Sultan Məcid Qənizadə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Seyid Hüseyn, Cəfər
Cabbarlı və digərlərinin uşaq ədəbiyyatının
yaranması və sonrakı nəsil qələm sahiblərinə
olan təsirləri öyrənilərək təhlilə cəlb
edilib.
Gənc tədqiqatçı ikinci fəsli "Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatı Sovet dövründə"
adlandırıb və bu mərhələdə ilkin olaraq
"Sovet dövründə Azərbaycan uşaq
poeziyası"nı ayrıca paraqrafda araşdırıb.
Əsərlə tanışlıq zamanı bu dövrdə Səməd
Vurğunun, Süleyman Rüstəmin, Məmməd Rahimin, Rəsul
Rzanın, Osman Sarıvəllinin, Əhməd Cəmilin, Zeynal
Xəlilin, Nigar Rəfibəylinin, Mirvarid Dilbazinin, Xanımana
Əlibəylinin və baqalarının yaradıcılıq
məhsulları araşdırılaraq öyrənilib.
Müxtəlif poeziya nümunələri əsasında fikirlərini
ortaya qoyan müəllif bu dövr uşaq poeziyası nümunələrinin
əsasən vətən mövzusunu, təbiət gözəlliklərini,
heyvan obrazlarının yaradıldığı təmsil
üslubunda əsərlərin, didaktiv mövzuların daha
çox üstünlük təşkil etdiyi qənaətinə
gəlib.
Onu da qeyd etməyə ehtiyac var ki, birbaşa uşaq
yazıçısı kimi tanınan Xanımana Əlibəyli
yaradıcılığına bu yarımfəsildə daha
geniş toxunulub. Bəlkə də digər məşhur
şairlərlə müqayisədə bu müraciət qəribə
səslənə bilər. Lakin uşaqlara hesablanmış əsər
sayı və nümunə çoxluğu, eləcə də
bütöv yaradıcılıq bu baxımdan müəllifin
tərəfində dayanmaq üçün yetərli əsaslar
verir.
İkinci yarımfəsildə "Azərbaycan
uşaq nəsri sosialist realizmi çevrəsində"
araşdırılıb. Bu dövrü araşdırarkən
müəllifin gəldiyi əsas qənaətlərdən
biri budur ki, əgər XIX əsr uşaq nəsrində folklor
mövzuları, folklora müraciət üstünlük təşkil
edirdisə, XX əsr nəsrinin əsas mövzusu
uşaqların bir şəxsiyyət kimi formalaşmasında
rol oynayacaq əsərlərin ortaya çıxması məsələsidir.
Bu mərhələdə biz Böyükağa Talıblı,
Əli Vəliyev, Mir Cəlal, Süleyman Vəliyev, Abdulla
Şaiq, Tofiq Mahmud, Zahid Xəlil, Əli Səmədli, Ələviyyə
Babayeva, Xalidə Hasilova, Ağəddin Mansurzadə, Rəfiq Zəka
və digər müəlliflərin araşdırma müstəvisinə
çəkildiyini görürük. Xüsusilə Tofiq Mahmud
nəsrinin digər müəlliflərə nisbətən
daha qabarıq işıqlandılması diqqətdən
yayınmır.
Monoqrafiyanın üçüncü fəsli
"Müstəqillik dövrü Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı"
adlanır ki, birinci yarımfəslidə "Keçid
dövrünün uşaq ədəbiyyatı: tələblər,
vəzifələr" kontekstində öyrənilib.
Adından da göründüyü kimi, müəllifin bu hissədə
müstəqilliyin gətirdiyi söz azadlığı
dövründə uşaqların mənəvi və milli
inkişafı üçün ədəbiyyatdan nələr
tələb olunması və bu baxımdan yazıçı
və şairlərin özləri üçün hansı vəzifələri
müəyyənləşdirməsindən bəhs edilir. Bu mənada
Bəxtiyar Vahabzadə, Məmməd Araz, Xəlil Rza, Məmməd
Aslan, Musa Yaqub, Sabir Rüstəmxanlı, Məmməd
İsmayıl, Eldar Baxış, Ələkbər Salahzadə
və başqa şairlərimizin əsərlərinin ideya və
məna keyfiyyətlərinə toxunulur.
Ümumiyyətlə bu dövrdən bəhs edərkən
G.Qəmbərova müstəqillik dövrü uşaq ədəbiyyatımızın
geniş mənzərəsini bir neçə
yarımbaşlıqda təqdim edir. "Yeni təfəkkür
quruculuğunda uşaq ədəbiyyatı: şeir və poema
mənzərəsi", "Azərbaycan uşaq nəsri
müstəqillik illərində"
yarımbaşlıqlarında istər nəzm, istərsə
də nəsr sahəsində ortaya qoyulan yeni
yaradıcılıq nümunələri təhlilə cəlb
olunur. Bu mərhələdə poeziya sahəsində Elman Həbib,
Zahid Xəlil, Rafiq Yusifoğlu, Qəşəm İsabəyli,
Qəşəm Nəcəfzadə, İbrahim Yusifoğlu,
Yusif Nəğməkar, İnqilab İsaq, Asim Yadigar, Sevinc
Nuruqızı, Sevinc Elsevər, Zaur Vedili və digərləri
öyrənilirsə, nəsr istiqamətində isə Xalq
yazıçısı Elçin, Reyhan Yusifqızı,
Elçin Hüseynbəyli Ələmdar Quluzadə, Bayram
İsgəndərli, Elvira Məmmədova, Elxan Yurdoğlu,
Əfsanə Laçın, Orxan Adıgözəl, Nərgiz
İsmayılova kimi müəlliflər ön plana çəkilir
Monoqrafiyanın son yarımfəslini dövrün və
zamanın tələbinə uyğun olaraq son bir neçə
ildə ölkəmizin ərazi bütövlüyünün
təmin olunması məsələsi və bu mərhələnin
nəticəsində Qarabağ münaqişəsinin həll
olunması və dolayısı ilə ortaya çıxan
Qarabağ mövzusu təşkil edir. Müəllif son
yarımfəsli "Müstəqillik dövrü uşaq ədəbiyyatında
Qarabağ mövzusu" adlandırmaqla ədəbiyyatşünaslığın
diqqətini xüsusi mərhələ kimi öyrənilməli
olan bu mövzuya yönəldir. Yuxarıda adı çəkilən
müəlliflərin Qarabağ mövzusunda ortaya qoyduqları
əsərləri bir başlıq altında tədqiq edən
alim bir-birindən maraqlı nümunələr əsasında
fikirlərini əsaslandırır. Qarabağ mövzusunun yeni
nəsillərin milli vətənpərvərlik
ideyasının təbliğindəki rolunu qabardaraq,
Qarabağı düşmən işağlından azad edən
nəslin məhz bu cür ədəbiyyat nümunələri
ilə milli ruhda tərbiyələndiyinə işarə edir.
Monoqrafiyanın "Nəticə" hissəsində
müəllifin araşdırmaları boyu gəldiyi əsas qənaətlər
ümumiləşdirilərək ortaya qoyulub. Burada uşaq ədəbiyyatının
o qədər də mükəmməl şəkildə
inkişafından söz etməyin mümkün
olmadığını vurğulayan müəllif, bu sahədə
bütöv yaradıclıq əzmi ilə
çalışan müəlliflərin
varlığını da elmi əsaslarla təqdir edir.
Ümumilikdə yüzdən çox ədəbiyyatdan
istifadə edərək, onlarla şair və
yazıçını, onların ortaya qoyduqları uşaq ədəbiyyatı
nümunələrini araşdıran, öyrənən, təhlil
və tədqiq edən G.Qəmbərovanın "Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatının təşəkkülü"
monoqrafiyası ədəbiyyatşünaslıq elminin
araşdırlmağa ehtiyacı olan bir sahəsinin öyrənilməsi
baxımından təqdirəlayiqdir. Bu münasibətlə
G.Qəmbərovanı təbrik edir, bundan sonrakı elmi
yaradıcılığında da ona uğurlar arzulayır və
yazımı onun bu fikirləri ilə
yekunlaşdırıram: "Uşaqların hələ
kiçik yaşlarda milli vətənpərvərlik ruhda
böyüməsində ədəbiyyatın rolu misilsizdir. Onlar
üçün yazılmış şeirlər, ərsəyə
gətirilmiş nəsr əsərləri, bəstələnmiş
musiqilər qürur, milli ruh, cəsarət, şücaət
kimi hissləri formalaşdırmalıdır ki, sənətin
potensialı bu kimi mütərəqqi missyada realizə
olunmaqla özünün bədii ifadə imkanlarını
meydana qoysun".
Elxan YURDOĞLU
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent,
şair-publisist
525-ci qəzet.- 2024.- 8 yanvar,№ 1.- S.12.