"Düşmüş
mələk"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Şəfa
Dadaşovadır. Onunla məşhur fransız rəssam
Aleksandr Kabanelin "Düşmüş mələk" əsəri
haqqında danışmışıq.
Aleksandr Kabanel 1823-cü ildə Fransanın cənubunda
yerləşən Monpelye şəhərində dünyaya gəlib.
O, tarixi, klassik, dini mövzularda tablolar işləsə də,
portret rəssamı olaraq məşhurlaşmışdı.
Üçüncü Napoleonun sevimli rəssamı olan Kabanel
ilk dəfə 1844-cü ildə Paris salonuna qəbul edilib,
1863-cü ildə isə İncəsənət məktəbində
professor kimi fəaliyyətə başlayıb. Münsiflər
heyətinin üzvü olduğu dönəmdə impressionist əsərlərin
Paris salonuna girməsinə əngəl olub. Bu yanaşması
Fransada impressionistlərin "Rədd edilənlər"
salonunun yaradılması ilə nəticələnib. Aleksandr
Kabanel, 23 yanvar 1889-cu ildə Parisdə 66 yaşında astma xəstəliyindən
vəfat edib.
- Şəfa xanım, Kabanelin bu mövzuya müraciətində
bəlli bir təsirlənmə faktı varmı?
- Kabanel bu rəsmi çəkəndə 24
yaşı vardı. Əsər yağlı boya ilə kətan
üzərində işlənilib. Bu səhnə Con Miltonun 1667-ci
ildə qələmə aldığı "İtirilmiş
cənnət" adlı epik şeirindən təsirlənərək
yaradılıb. Romada heç bir tələbə
şeytanı ehtiva edən bir tablo təqdim etmədiyindən
mövzu sərginin münsiflər heyətini heyrətləndirmişdi.
Tabloda Lusiferin Tanrı tərəfindən cənnətdən
qovulduğu ana şahidlik edirik. Kabanel sürgün və
yalnızlığı vurğulayan bir mələk
obrazından istifadə etməklə diqqətçəkici,
duyğusal atmosfer yaratmağı bacarıb. Lusifer cənnətin
baş mələyidir və Tanrının sevdiyidir, Tanrı
insanı yaradar və mələklərin insanlara itaət etmələrini
əmr edər. Lusifer isə özündən gücsüz və
iradəsiz olana itaət etmək istəməz, bu vəziyyətə
üsyan edər və cənnətdən sonsuzadək qovular.
Aleksandr Kabanel burada şeytanın təsvirini Tövrat mətnlərinə
əsaslanaraq çəkir: "Sən gözəllərin və
müdriklərin ən mükəmməli idin. Sən
Allahın bağında idin. Paltarların naxışlı
daşlarla və qızılla bəzədilmişdi. Etdiyin
heç bir şeyə görə məsuliyyət
daşımadın. Nəhayət, zorakılıq yaratdın
və günahkar oldun". Lusiferin gözlərindəki
yaşlara baxsaq, içində fırtınaların
qopduğunu və yalnız baxışlarına əsaslanaraq
intiqam üçün yandığını hiss edə bilərik.
Aleksandr Kabanel dövrün emosional əsərlərinə
reaksiya olaraq belə emosional tablo çəkir.
Bu əsərlə rəssam içimizdəki
şeytanı aydın görmək imkanı yaradır. Yəni
hər kəs aldada, qəlb qıra, şəhvətə
düşə, inandığı şeylərdən
uzaqlaşa bilər. İçinin kin, nifrətlə dolu
olduğunu gördüyümüz bu fiqur sanki
günahlarımızı əks etdirir. Lusifer tabloda
çılpaq şəkildə uzanmış vəziyyətdə
sağ qolu ilə üzünün bir hissəsini örtməyə
çalışmışdır. Mimikalarını tam
görə bilməsək də, çatılmış
qaşları, boşluğa baxan yaşlı gözləri
bizə Lusiferin hirsi və qəzəbindən əlavə
olaraq yaşadığı ağrını və məyusluğu
da hiss etdirə bilir. Bu detalın sayəsində onun etdiklərindən
peşmanlıq duymadığını görürük.
İzləyiciyə baxan bu gözlər həm də bizi
şeytanla empatiya qurmağa sövq edir və
düşündürür.
- Lusifer sanki o biri şeytanlara bənzəmir.
- Görünüşü, bədən quruluşu,
qanadları, qızılı rəngli, küləkdən
uçuşan saçları o qədər təsiredicidir ki,
ondan qorxmaq mümkün deyil. Tablonun sol tərəfində
Lusiferin qanadlarını görürük. Əzələlərinin
gərgin bir şəkildə dartılaraq təsvir
olunması ilə bədəninin gözəlliyi
vurğulanıb. Rəsmin fonunda mələyin
düşmüş olduğu səmada digər mələklər
təsvir edilib. Əslində bizə Lusiferin
baxışlarının altındakı qəzəb daha
çox təsir edir, nəinki ona yazığımız gəlir.
Eynən Kabanelin Akademiyaya qarşı üsyanı kimi.
Neçə illər qəbul edilməyən və ciddi tənqidlərə
məruz qalan bu əsər Kabanelin hisslərini çox
gözəl əks etdirir.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Tövrat mətnlərindəki təsviri nəzərə
alaraq rəssam tünd və tutqun rəng diapazonundan geniş
istifadə edib, rəng keçidləri ilə səma və
yer arasındakı fərqi vurğulayıb. Lusiferin
qızılı rəng saçlarını, ağlamaqdan
qızarmış gözlərini, bir-birinə kilidlənmiş
əllərini görürük. Sanki o, intiqam
üçün hazırdır, lakin artıq yer üzündən
xilas ola bilməyəcəyini də anlayır. Lusiferin
söykəndiyi qayanın yanında uzun,
yaşılyarpaqlı bir sarmaşıq var. Sarmaşıqdan
Antik Yunan, Roma heykəltaraşlığında, keramikasında
geniş istifadə olunurdu. Burada təsvir olunmuş
sarmaşıq sonsuzluğu simvolizə edir. Lusifer utanc hissi
duyur, çünki digər mələklərin onu
gördüyünü bilir. Bir çox əsərdə
qadın bədəninin qüsursuzluğu önə
çıxarılırsa, bu əsərdə kişi bədəninin
vizual baxımdan estetik görünüşü mənə
daha yenilikçi gəlir. Bunu Lusiferin bədəninin anatomik
quruluşunda görmək mümkündür. Kabanelin
ustalıqla istifadə etdiyi rənglər, rəng keçidləri,
rəsm texnikası mələyin və təbiətin gözəlliklərini
gerçək və təsirli şəkildə əks
etdirir. Rəssam tabloda isti və soyuq rənglərin
balansından istifadə etməklə harmoniya yaradıb.
Lusiferin qanadlarının pastel, açıq, yumşaq rənglərdən
başlayaraq sona doğru tündləşməsi onun
düşmüş mələk olduğunu, bir daha əvvəlki
kimi bəyaz, parlaq qanadlarının olmayacağını
göstərir. Onun gözündən düşən bir damla
gözyaşı isə xüsusi incəliklə işlənib.
Tabloda on doqquzuncu əsrin romantik və simvolik sənət cərəyanlarının
təsiri hiss olunur.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Kabanel fransız Akademik sənətinə əsaslanan
əsərlərində neoklassizmin klassik forma və kompozisiya
dizaynından bəhrələnib və bundan yeni sintezlər
yaradıb. Digər tərəfdən onun Tövratda olan
reallıqları təsvir etməsi güclü
duyğuları ön plana çıxarır. Əsərin
ideya-məzmunu olduqca ifadəli və anlaşıqlı tərzdə
tamaşaçı qarşısına çıxır. Rənglər,
rəng keçidləri, rəsm texnikası ustalıqla
işlənilib. Fiqur mərkəzdə yerləşdirilib.
Lusiferin bədəninin işlənməsində işıq və
kölgədən istifadə olunub.
- Hazırda tablo harada saxlanılır?
- 1847-ci ildə işlənən bu əsər
Fransanın Monpelye şəhərindəki Fabre muzeyinin
kolleksiyasında saxlanılır
- Rəssamın üslubuna xas cəhətlər bu əsərdə
özünü necə göstərir?
- Aleksandr Kabanelin rəssamlıq karyerası inkişaf
etdikcə o öz üslubunu genişləndirirdi. Rəssamın
bənzər işlərini də görə bilərik.
Nümunə olaraq "Adəm və Həvva",
"Musanın ölümü", "Pandora",
"İtirilmiş cənnət", "Nimfa və
Satir", "Veneranın doğulması", "Kleopatra məhkumlar
üzərində zəhərləri sınaqdan
keçirir", "Fedra" əsərlərinin
adını çəkə bilərik.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Lusifer adı "İşıq daşıyan"
mənasını verir. Xristianlıqda Orta əsrlərdən
bəri düşmüş mələyin sinonimi şeytan və
iblis olaraq anılır. Lusifer Allahın əmrinə
qarşı çıxaraq, özünün oddan, insanın
isə torpaqdan yaradıldığını deyir,
özünü üstün görürdü. Buna görə
də vəsvəsə ilə Adəm və Həvvanı
aldadır. Onların bir alma uğruna cənnətdən
dünyaya sürgün edilməsi Lusiferin haqlı olduğunu
sübut edir. Şeytanın gözlərindəki
qızarıqlıq sanki cəhənnəm alovudur. Gözləri
hekayənin bitmədiyini, gerçək üsyanın
başlamadığını və motivasiyasının
intiqamdan qaynaqlandığını deyir. Aleksandr Kabanel bizi bu
əsər vasitəsilə içimizdəki şeytanla
üz-üzə qoyur.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2024.-10 yanvar,№3.- S.12.