MƏŞHUR
NƏĞMƏNİN OXUNMAYAN ÜÇÜNCÜ BƏNDİ
Bu dəftərçə Ənvər Əlibəylinin
yadigarıdır. Səliqəli xətti ilə
gördüyü, eşitdiyi, şahidi olduğu əhvalatları
qələmə alıb - hamısı bir-birindən
maraqlıdır. Və düşünürəm ki, bəlkə
də haçansa onlar qovuşaraq Ənvər Əlibəylinin
yeni bir kitabını yaradacaqmış.
Burada elə hadisələrdən bəhs olunur ki,
onlar köhnə nəsillərin gedişiylə çoxdan
yaddaşın alt qatına çöküb, ya da tamam
unudulub: Ənvər Əlibəylidən əvvəlki
dövrün - 1920-30-cu illərin təşvişli
olmuşları, onun bilavasitə içəridən izləyə
bildiyi radio-televiziya həyatının ayrı-ayrı
adamların bircə-bircə adlarını-soyadlarını
sadalamaqla bəzən qüssəli, bəzən məzəli
hekayətləri, ədəbi mühitdə şahid olduğu
və yazıya-pozuya düşməmiş nə qədər
bilinəsi təfərrüatlar.
Ənvər Əlibəylinin ailə üzvlərindən
başqa kimsənin indiyədək görmədiyi və
qızı Şəfəq xanımın mənə verdiyi o
dəftərdəkiləri üzə çıxarmasaq,
yaxın tariximizin səhifələrindəki bir çox
şəxsiyyətlər və hadisələr
bütövlüyü və bütün çalarlarıyla
tanınmaz. Böyük aktyorumuz Mirzağa Əliyev
haqqında indiyəcən qələmə alınmış
bütün yazıların sırasına Ənvər Əlibəylinin
dəftərindəki bu kiçicik, amma
düşündürücü xatirə əlavə edilincə,
o misilsiz sənətkarın portreti bir az da
dolğunlaşır. Çünki bu epizodda həm aktyor
Mirzağa Əliyevə xas hazırcavablıq, ani improvizə
qabiliyyəti, həm də bir dəyanətli, qeyrətli
kişi olaraq qəddar zəmanədə ləyaqətini, sifətini
rəzillərdən qoruya bilmək bacarığı var.
Yazır ki, günlərin birində teatr mühitində
adamsatan, evyıxan kimi tanınan bir həpənd Mirzağa Əliyevə
yaxınlaşır. O çağlarmış ki, Abbas Mirzə
Şərifzadə, Ülvi Rəcəb artıq tutulubmuş,
ziyalılar sırasından həbslər davam edirmiş və
Mirzağa Əliyev də səksəkədəymiş ki, onu
da ha bu gün, ha sabah götürərlər. O
çuğulu da, ehtimal ki, Mirzağanın
qılığına girib söz almaqçün
qısqırdıblarmış. Həmin şeytan
yaxınlaşır Mirzağa Əliyevə, söhbəti
uzaqdan başlayır, ordan-burdan xeyli gəvəzəyəndən
sonra gəlir mətləb üstünə. Soruşur ki, sən
bilərsən, görən, Abbas Mirzəni, Ülvini nəyin
üstündə tutublar, neyləyiblərmiş ki, onlar?
Mirzağa qayıdır ki, vallah, xəbərim yoxdur. Qarayaxa əl
çəkmir ki, yox, elə demə, hər halda bilməmiş
olmazsan, neçə illərdir eyni səhnələrdəsiz,
qastrollara çıxırsız, səfərlərə
gedirsiz, oturub-durursuz, çörək kəsirsiz, söhbətləşirsiz,
mümkün deyil sən bilməyəsən. Mirzağa yenə
cavabdan qaçmaq istəsə də, baxır ki, bu hərif
qır-saqqız olub əl çəkmir, istədiyini
almayınca gedəsi deyil. Əyilir həmin adama sarı ki, hə,
səbəbi bilməyinə bilirəm, amma camaat arasında
deyə bilmərəm, istəyirsən bir az qırağa
çəkilək. Lotunun gözünə işıq gəlir
ki, aha, bunu ram eləmişəm, torumdadır: "Lap
yaxşı, xəlvətə çəkilək deyirsən,
çəkilək də. Elə yad qulaqlar eşitməsə
yaxşıdır, ora-bura xəbər apararlar". Bir az dalda
yerə çəkiləndən sonra Mirzağa
pıçıltıyla deyir ki, amma sən canın, məbada
mənim adım ola, sənə ürək qızdırıb
söyləyirəm, bilirsən də, hər adama sirr
açmaq, söz demək mümkün deyil, birinin
üstünə beşini də qoyub hara lazımdır
çatdırırlar. O nakişi məqsədinə lap
yaxın olmağının əminliyi ilə dərhal
irişərək dillənir ki, ay Mirzağa, qəti narahat
olma, ürəyini buz kimi saxla, kişi deyilik, daşdan söz
çıxar, məndən yox. Mirzağa girir rola,
sağa-sola baxıb guya kimsənin onları eşitmədiyinə
tam əmin olandan sonra çönür həmsöhbətinə
sarı, xısın-xısın deyir: "Bax, yenə təvəqqe
edirəm, öz aramızda qalsın, nə diş bilsin, nə
dodaq, sən vicdanlı, namuslu adamsan, ona görə bu sirri sənə
açıram. Abbas Mirzəni də, Ülvi Rəcəbi də
eyni səbəbə tutublar. İkisinin də evində,
çarpayılarının altında tank tapılıb".
Bunu deyib aralanır, o mərdümazar da qalır
gözünü döyə-döyə...
Şeirlərində bir ayrı görüm
bucağından seyr edilən dövr və insanlar Ənvər
Əlibəylinin yarıgündəlik-yarıxatirələr
toplusu sayıla biləcək bu dəftərində zəmanənin
rentgen şüaları altında çəkilmiş,
örtülü qatları aşkarlayan şəkilləri
kimidir. Elə onunçün evi qədər
doğmalaşmış radio-televiziya məkanı da bu balaca
dəftərçədə bir başqa cür, kadrlara
düşməyən epizodları ilə görünməkdədir
...Möcüzənin 1938-ci ildə 12 yaşı
vardı - Azərbaycan radiosu 1926-cı ilin noyabrından
gündəlik səslənirdi və onda Ənvər Əlibəyli
22 yaşında idi. Gəldi Azərbaycan radiosuna və bu,
taleyin hökmü imiş. Sonra illər boyu Azərbaycan
radiosu və televiziyası ilə bağlı oldu. Araya
müharibə girdi, getdi davaya, salamat qayıtdı, bir
sıra qəzet-jurnal redaksiyalarında çalışdı
- "Vətən uğrunda", "İnqilab və mədəniyyət",
"Təbliğatçı" jurnallarında məsul
katib, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə redaktor oldu,
oradansa göndərdilər təzə iş yerinə -
1950-ci ildə izahsız cazibənin yönəltməsiylə
yenidən Azərbaycan radiosunda idi. Səsləndiyi illər
boyunca Azərbaycan radiosunun tarixinə adı məxsusi xidmətləri
ilə yazılan bir neçə yaxşı rəhbəri
olub. Həmin yaxşıların arasında Ənvər Əlibəylinin
məqamı ən yüksəkdədir. Onun radioya rəhbərlik
etdiyi dönəmdə fonoteka sözün əsl mənasında
"qızıl fond"a çevrilir, millətin səs xəzinəsini
yaratmış o incilərin hər birinin araya-ərsəyə
gəlməsində Ənvər Əlibəylinin
işıqlı izi, zəhməti, təşəbbüskarlığı,
eşqi var.
1956-cı ilin fevralında Azərbaycan televiziyası
doğulur və Radio-Televiziya Verilişləri Komitəsinin
ilk sədri də Ənvər Əlibəyli təyin edilir.
Radioda başladığı işləri burada davam etdirir, təbiəti
etibarı ilə qurucu olduğundan Azərbaycan televiziyasının
da köhnə dost radio kimi insanlara yaxınlaşa,
doğmalaşa bilməsindən ötrü usanmadan
bütün bacardığını sərf edir, bu millətəxeyir
işə istedadlı məsləkdaşlarını da
qoşur, çox vaxt gecə saatlarına qədər iş
otağında qalır.
İlk yol açanlar o adamlardır ki, əksəriyyət
"bunu etmək olmaz, mümkün deyil" düşünərkən
onlar həmin addımları atmağa, həmin işləri
görməyə özlərində qətiyyət
tapırlar. Bu müdrik sözləri özü də
yolaçanlardan olan dahi Albert Eynşteyn söyləyib.
Və Ənvər Əlibəylinin də
ömrünün radio-televiziyaya rəhbər olduğu illəri
ərzində bir çox ilklərə imza atan olmaq şərəfinə
yetməyinin gizlinci onun suyu üfürə-üfürə
içənlərdən olmamasında, lazım gələndə
risk edə bilməsində, mümkün zərbəni üzərinə
götürməkdən çəkinməməsindəydi.
Azərbaycan radio-televiziyasının artıq uzun
adlandıra biləcək yolu boyunca xalqa daim yaxın olan bu məkanda
minlərlə yaradıcı insan çalışıb. Hərəsi
özünə görə iz qoyaraq (bəzən
yaxşı, bəzən xoş olmayan) neçə-neçə
rəhbərlər gəlib-gedib. Əksər üstün
ziyalılarımız, ünlü ədiblərimiz milli dəyərimizə
dönən bu əziz ünvandan keçib, burada yetişib,
böyük ədəbiyyata və sənətə bu
uçuş meydanından qanadlanıb
İlk gəncliyindən ömrünün son saniyələrinəcən
(sözün birbaşa mənasında son saniyələrinəcən!
Çünki keçindiyi anlarda əlində axşam radio bayramında
edəcəyi məruzənin çap olunduğu və təkrarən
gözdən keçirdiyi vərəqlər vardı) teleradio
ilə bağlı olmuş Ənvər Əlibəylinin efirə
həsr edilmiş ömrünün anlatdığı əsas
həqiqət və onu bir rəhbər olaraq bu idarənin
bütün tarixi boyu fəaliyyət göstərmiş digər
sədrlərin hamısından seçdirən başlıca
məziyyət bu insanda yüksək səriştəlilik,
kollektivə ailəsi kimi qayğıkeşlik və məhəbbətlə
yanaşmaq, yeniliklərə canatmanın fədakarlıqla
qovuşması idi.
1957-ci il iyulun 9-da Azərbaycan televiziyası birinci dəfə
studiyadankənar verilişi təqdim eləyir.
Və bu, sevimli "Neftçi"nin oyunundan ilk futbol
reportajı idi ki, onu da həmin anlarda Azərbaycan
televiziyasının ilk futbol şərhçisinə
çevrilən Ənvər Əlibəyli aparırdı.
Qızı Şəlalə xatırlayır ki, atası
çoxlu məktublar alırmış və həmin məktublardan
birini açanda iri zərfdən ustalıqla çəkilmiş
rəsm çıxır. O şəkli göndərən
özünü çəkibmiş: diz üstə
çöküb, əllərini göyə açıb.
Yazırmış: "Ənvər müəllim, bu mənəm
və sizinçün dua edirəm ki, "Neftçi"nin
oyunlarını şərh edəndə "qool" deyən,
azarkeşləri sevindirən səsiniz tez-tez gəlsin!"
Futbol matçlarının ardınca Azərbaycan
televiziyası Hökumət Evinin qarşısındakı
Lenin (indiki Azadlıq) meydanından birbaşa yayımla bayram
nümayişlərini göstərir. Respublika rəhbərliyinin
tribunalardan zəhmətkeşləri salamladığı bu
canlı yayımların siyasi çəkisini və xüsusi
məsuliyyətini nəzərə alaraq həmin
reportajların ilk aparıcısı da Ənvər Əlibəyli
özü olur.
İndi Azərbaycan
teleradiosunun vətənə xidmətdə ötən onillərini
əks etdirən kitabxanalar dolduracaq qədər bolluca,
yüzlərlə məqalələr, araşdırmalar,
dissertasiyalar, kitablar var. İllər ötdükcə daha da
sıxlaşacaq bu silsilədən "Danışır
Bakı" adlı ilk kitabsa 1968-ci ildə işıq
üzü görüb və müəllifi yenə həmin Ənvər
Əlibəyli (Və o, sonranın bəzi sədrləri kimi
başqalarının yazdıqlarını mənimsəməmişdi,
ayrı-ayrı redaksiyaların hazırladığı fəsilləri
bir-birinə culayaraq üstünə öz imzasını
qoymamışdı - kitab ilk sətrindən son cümləsinədək
öz qələmindəncə çıxmışdı).
Radioda elektromaqnit səsyazma texnikası 1949-cu ildən
tətbiq edilməyə başlayır və 1950-ci ildən
radioya rəhbərlik edən Ənvər Əlibəyli bu
istiqamətdə də mühüm bir ilkin bünövrəsini
qoyanlardandır: Azərbaycan teatr sənətinin şanlı
yolu 1873-cü ildən - Mirzə Fətəli Axundzadənin əsərlərini
Həsən bəy Zərdabi, Əsgər ağa Gorani, Nəcəf
bəy Vəzirov kimi nurluların ilk dəfə səhnəyə
gətirməsindən başlanırdısa, Ənvər Əlibəylinin
də payına milli teatrımızın büsbütün
yeni səmtinə - teatrın səslə "görünən"
dövrünə ilk imza atanlardan olmaq xoşbəxtliyi
düşdü.
Ənvər Əlibəylinin Azərbaycan radiosuna rəhbərlik
etdiyi çağlarda ilk dəfə efirdən radiotamaşalar
səsləndi. Məşhur aktyorları ilə Azərbaycan
Dram Teatrı radioya gəlmişdi. Radio adətən göstərmir,
eşidilir. Ancaq üzdən ziddiyyətli təsir
bağışlayan "radiotamaşa" deyimi istedadlı
rejissor, Ənvər Əlibəylinin sadiq dostlarından olan
Rauf Kazımovskinin hazırladığı radio teatrı
nümunələriylə məcazi mənasından aralanaraq
lap sərrast deyiş kimi qavranılırdı. Çünki
həmin ilk səslənişlərin hər birində dinləyici
sanki evində deyil, teatr salonunda oturan kimi idi və
tamaşaları bütün əyaniliyi ilə
"görürdü". Həm də kimlər
oynayırdı o tamaşalarda! Bu gün hamısının
adı teatrımızın əbədiyaşar klassikləri
cərgəsindədir. Yaşarı olmalarının bir səbəbi
də məhz həmin radiotamaşalardır. Dinləyirik,
"görürük", valeh oluruq. Bu lentlər
olmasaydı, onların əksərinin böyüklüyü
haqqında heyran xatirələrə inanmaqdan başqa çarəmiz
qalmayacaqdı.
1940-cı illərin məktəblisi olmuş qocaman
insanlar danışırdılar ki, onların dərsliklərində
Bülbülü Koroğlu rolunda, at belində ekranda göstərən
şəkil vardı və altında da
yazılmışdı ki, "Gün gələcək, siz mənzilinizdə
əyləşərək "Koroğlu" operasını
seyr edə biləcəksiniz". Anına görə sanki xəyal,
əlçatmaz arzu olan bu niyyət iri zaman parçası
sovuşmadan gerçəkləşdi. Televiziyanın azərbaycanlıların
həyatına daxil olması bir yana, elə tezliklə ana dili
dərsliyinin vəd etdiyi hadisə də baş tutdu. Camaat
evindən çıxmadan, televiziya ekranı
qarşısında əyləşərək teatra da
getmiş kimi oldu, operaya da. Elə Azərbaycan
Televiziyasında 1956-cı ilin iyulunda birinci dəfə
nümayiş etdirilən irihəcmli dram əsəri
"Şamdan bəy"in efirə qanadlanmasına səbəbkar
da Ənvər Əlibəyli idi. Dostu və silahdaşı
Rauf Kazımovskiyə dünən radioda səxavətlə
verdiyi meydanı bu gün televiziyada açmışdı və
Rauf da etibarı artıqlaması ilə doğruldurdu - az
öncə radioda nə qədər parlaq idisə, hələ
imkanları bəsit televiziyanın da sanki boyundan ucaya qalxaraq o
çağ üçün heyrətamiz sayılası
yeniliklər edirdi.
Bilmirəm, bu, haçansa elə doğrudan olmuş və
sonra sivilizasiya ilə birlikdə qeybə çəkilmiş
televiziyanın nağıllara çökən əks-sədasıdır,
ya insanların öncəgörümlü diləklərinin
ifadəsi - hər halda televiziya anlayışı təsəvvürlərdə
qədimlərdən varmış. Belə olmasaydı, Qərbin
və Şərqin nağıllarında, rəvayətlərindəki
uzaqları yaxına gətirərək göstərməyi
bacaran "Sehrli güzgü", "Əfsunlu cam",
"İsgəndər aynası" da yaranmazdı. Azərbaycan
televiziyasının da, kinosunun da tarixində ən yüksək
təriflərə layiq bəhrələri qalan, 1958-ci ildə
yaradılmış "Azərbaycantelefilm"də çəkilən
əvvəlinci bədii filmlərdən birinin də ssenari
müəllifi Ənvər Əlibəyli idi. Həm də
Kamil Rüstəmbəyovun quruluş verdiyi, 1964-cü ildə
Bakı televiziyası ilə ilk dəfə göstərilən
"Zəncirlənmiş adam" adlı bu bədii televiziya
filmi dublyaj edilərək 1968-ci ildə Sovet İttifaqı
ekranına çıxan ilk Azərbaycan telefilmi idi.
Azərbaycanın bu gün sahib olduğu misilsiz xəzinələrdən
biri Milli Radio və Televiziyamızın səslər və təsvirlər
dəfinəsidir. Haqlı olaraq "Qızıl fond"
adlanan bu qiymətəsığmaz sərvətlər
toplusunun ən seçmə incilərinin lentə
alınması, bu xəzinənin ilk dəfə təməlinin
qoyulması da radio-televiziyamızın 1950-1960-cı illərdəki
"altun dövrü"nə təsadüf edir ki, burada yenə
ilk göz önünə gələn o çağlarkı
efir məkanımızda bütün bu qəbil irəliçi
təşəbbüslərə bilavasitə rəhbərlik
etmiş Ənvər Əlibəylidir.
Fotolar qalıb - neçə radio və televiziya
verilişinin yazılışında gedişatı kabinetindən
izləməklə ürəyi soyumayan Ənvər Əlibəyli
yazılış otağında, ya da çəkiliş
meydanındadır.
...Azərbaycan efirində bu ənənənin də təməlini
Ənvər Əlibəyli qoyub və o dövrdə -
1960-cı illərdə sovet televiziyasında bu, heç də
rahatca baş tutan və başağrısız
ötüşüləcək təşəbbüs
deyilmiş: hər bahar gələndə Azərbaycan
televiziyasında, radiosunda qatar-qatar Novruz verilişləri və
konsertlərini seyr edib dinləyəndə Ənvər Əlibəylini
də yada salın.
O zamanlar yeganə olan Azərbaycan televiziyasında ilk
Novruz verilişləri və çəkilişlərinin təşəbbüskarı
Ənvər Əlibəyli idi. Novruz bayramı Azərbaycan
televiziyasına bütün təntənəsi ilə ilk dəfə
1967-ci ilin martında Ənvər Əlibəylinin bu quruma rəhbərlik
etdiyi vaxt çıxıb - Ənvər Əlibəylinin
bayram çəkilişləri gedən əsnada komitədə
iş otağında əyləşərək oradan xəbərlər
gözləməyə səbri çatmamışdı,
yollanmışdı Qız qalasının böyründə
qurulmuş, İçərişəhəri, Bakı
küçələrini bayram ovqatı ilə dolduran
insanları lentə alan kameraların yanına, çəkilişlər
başa çatanacan oradan aralanmamışdı.
Azərbaycan radiosunda sonralar onillərl
ə davam edəcək bir çox bəyənilən,
gözlənilən verilişlər də 1960-cı illərin
əvvəllərində ilk dəfə Ənvər Əlibəylinin
sayəsində həyat vəsiqəsi qazandı. Sonralar
adları dəyişilsə də, mahiyyəti, vəzifəsi
yerində qalan, daha heç vaxt bircə gün belə efirdən
ayrılmayacaq son xəbərlər proqramları:
"Günün səsi" 1960-cı il iyunun 13-də,
"Günün ekranı" 1967-ci ilin noyabrında ilk dəfə
Teleradio Verilişləri Komitəsinin sədri Ənvər Əlibəylinin
xeyir-duası ilə efirə çıxdı.
Ənvər Əlibəylinin qısa ömrü ərzindəki
ümummilli mənası olan ilklər bir görün nə qədərdir!
Həm də bu ilklərin hər birinə
çatmaqçün Ənvər Əlibəyli dönə-dönə
"nə olur-olsun" deyib riskə də getmişdi, hərdən
gördüyü nəcib işlərin əvəzində
yediyi zərbələrin acısını səssiz-səmirsiz,
açıb-ağartmadan çəkmişdi. Mərkəzi
Komitədəki hansısa qatı mühafizəkar buyurmuşdu
ki, filan-filan xalq mahnıları, təsniflər efirdən
yığışdırılsın, sözləri kommunist mənəviyyatına
tən gəlmir. Ənvər Əlibəyli
anlamışdı ki, indi ixtiyar sahibi olan bu cahilə canın
çıxsa da, həqiqəti qandıra bilməyəcəksən,
o misralardakı ülviyyəti bu dar düşüncəli nə
illah etsən də, anlamayacaq, amma mahnıları da xilas etmək
lazım idi. Yenə qızlarının mənə
nağıl etməsidir ki, bir axşam Mirvarid Dilbazi onlara qonaq
gəlibmiş. Ənvər müəllimlə gecədən
xeyli keçənədək oturub mahnıların mətnində
"cərrahiyyə" aparırlarmış ki, səslənişinə
yasaq qoyulmuş bu mahnıların radioya, televiziyaya yolu
açılsı.
Çox keçmir mətbuatda mahnı mətnlərindəki
dəyişikliklərə görə Ənvər Əlibəylini
tənqid edən yazılar da görünür, qınaqlar da
eşidilir.
Heç nəyi açıb-ağartmır, atəşi
götürür öz üstünə, deyirmiş ki, onsuz
da bu dəyişmələr müvəqqətidir, vaxt ötəcək,
indi məcburən ixtisara salınan, dəyişdirilən
tarixi sözlər öz yerini təzədən tutacaq, əsas
odur bu mahnıları bu gün qoruyaq, onları dustaqlıqdan
qurtaraq.
Haçansa qazanılmış uğurlardan daha
parlaqlarını əldə etmək, haçansa yetilmiş
zirvələrdən daha qəlbilərini fəth etmək
mümkündür, hər rekord haçansa sınır. Ancaq
ilk olmaq bəxtəvərliyi həmişə onu qazananlarda
qalır.
Və Ənvər Əlibəyli kimi xoşbəxtlər
məhz birincilər, ilk yol açanlar kimi daim sayğı ilə
anılır. Bu misraları şair Ənvər Əlibəyli,
elə bil ki, ölümsüz gələcəyini öncədən
görərək, irəlicədən duyaraq yazıb:
Bir gün dayanacaq ömür karvanı,
Mənim üçün artıq nə qış
olacaq, nə bahar.
Əbədi tərk edəcəyəm insanları,
dünyanı,
Onlar da məni tərk edəcəklərmi, görən?
Yox, yox, adım yaşayacaqdır.
Nə dünya məni unudacaq, nə insanlar,
Qəbrimə gül daşıyacaqlar.
O güllərdən duyacağam səni,
bahar, səni, bahar.
...Bu şeirlərin hərəsini yüz, bəlkə
min dəfə görmüsünüz, eşitmisiniz. "Oxumusunuz"
yox, "Görmüsünüz, eşitmisiniz" ona görə
yazıram ki, bu misralar hər azərbaycanlının
yaddaşına, ruhuna kitab səhifələrindən daha əvvəl
ekran pəncərəsindən hopub.
Bir vaxt uşaq idin, dost idin mənə,
Biz birgə gəzirdik yaşıl bağları.
Səni gördüm, dostum, yad etdim yenə,
Şirin yuxu kimi həmin çağları.
Ah, niyə,
Nə üçün
Mən beləyəm bəs bu gün?
Ah, niyə
Sənin mən
Tuta bilmirəm əllərindən?
Əlbəttə ki, gözləriniz sətirlər
üzərində gəzə-gəzə bu misraları
eşidirsiniz. Əfsanəvi Rəşiddir oxuyan. "Bəxtiyar"
filminin bu nəğmənin səsləndiyi andakı
kadrları, söz yox ki, bu anda gözləriniz önündən
keçir. Bu saya sözlər lap çoxdan elə həmin
filmin hər lövhəsi kimi ömrümüzün
parçalarıdır. Biz bu cür azərbaycanlıyıqsa,
bunda həmin filmin, o filmin içərisindəki hər təsvirdən,
hər ifadədən tutmuş hər nəğməyədək
hər ayrıntının təsiri, izi var.
Dörd dost, dörd ürək, dörd
yoldaşıq biz,
Birdir arzumuz, istəklərimiz.
Hər gün suları tən yara-yara
Birgə gedirik biz buruqlara.
Ayrılmaz dostlarıq biz,
Tükənməzdir qüvvəmiz.
Qarşımızda baş əyir
Mavi, dalğalı dəniz.
Əminəm, bu sətirləri görüncə
içərinizdə onları səslə, nəğmə
kimi oxuyursunuz, əminəm ona görə ki, elə bu anda mən
özüm də böyük Rəşidə qoşulub
ürəyimdə o mahnını zümzümə edirəm
və bu, səndən-məndən asılı deyil,
sövq-təbii oxuyuruq. Çünki bunlar lap çoxdan
hamımızın olan Vətən nəğmələridir.
Hər dəfə artıq həyatımızın,
zövqümüzün ayrılmaz parçasına
çevrilmiş "Bəxtiyar" filminə baxanda,
böyük Rəşid Behbudovun doyulmaz oxusunda misilsiz Tofiq
Quliyevin nəğmələrindən feyziyab olanda Ənvər
Əlibəylini də anın. O filmdəki nəğmələrin
əksərinin sözləri Ənvər Əlibəylinindir.
Hər dəfə Nərminə Məmmədovanı,
Şövkət Ələkbərovanı, Mirzə Babayevi,
Gülağa Məmmədovu... eşidəndə Ənvər
Əlibəylini də yada salın. Onların mehriban səsində
onillər boyunca ömrümüzün və ruhumuzun daimi
müşayiətçisinə çevrilmiş neçə-neçə
gözəl nəğmənin sözləri Ənvər Əlibəylinindir.
XX yüzildə doğulmuş o nəğmələr
yarım əsrdən çoxdur ki, bizimlədir və
vaxtın pıçıldadığı gerçək də
budur ki, onlar elə müdam bu xalqla qalacaqlar. Sevimli nəğmələrin,
solmaz şeirlərin, minnətdarlıqla anılan nəcibliklərin
ünvanı olmaq Ənvər Əlibəylinin məsud qismətidir!
...Rauf Hacıyevin musiqisini, Ənvər Əlibəylinin
sözlərini yazdığı, zamanının
axışıyla nimdaşlaşmayan, solmayan bir nəğmə
də var. Ənvər Əlibəylinin nəğmələşmiş
digər silsilə şeirləri kimi, bu da ekrana
çıxınca xalq rəğbəti qazanan bir kinofilmlə
ilk dəfə ömrümüzə daxil oldu. Mahnı 1962-ci
ildə bəstələnmişdi, lakin onu birinci kərə
1963-cü ildə "Əhməd haradadır?" filmində
eşitdik. Kadrlardan Mirzə Babayevin məlahətli avazı gəlirdi.
Rauf Hacıyevlə Ənvər Əlibəylinin
yazdığı həmin "Azərbaycanım"
mahnısını oxuyurdu:
Özün kimi vüqarlıdır uca dağların,
Hüsnünə bir yaraşıqdır yaşıl
bağların.
Bizimlə bir başlamışdır gözəl
çağların.
"Yurdum, yuvam, məskənimsən,
Azərbaycanım",
Anam, doğma vətənimsən,
Azərbaycanım!
Çox keçmədi ki, bu mahnı ekrandan
ayrılıb müstəqil həyatını yaşamağa
başladı. "Azərbaycanım"ı Gülağa Məmmədov
oxudu, ardınca Şövkət Ələkbərova, daha sonra
Flora Kərimova, İlhamə Quliyeva və neçə-neçə
başqaları. 1969-cu ildə isə o mahnının həyatında
büsbütün yeni mərhələ başladı. Estrada
simfonik orkestrinin müşayiəti ilə "Azərbaycanım"ı
misilsiz Rəşid Behbudov ifa etdi.
Mahnının sürətlə
hamınınkılaşmasına öz gözəlliyi və
məziyyətlərindən savayı, bir mühüm səbəb
də vardı: 1960-70-ci illərdə orta məktəblərdə
nəğmə dərslərində şagirdlərə
öyrədilən seçmə mahnıların
sırasında bu da yer alırdı və böyüklər
kimi, uşaqlar da onu həvəslə əzbərləyib
oxuyurdular.
1960-cı illərdən bəri yurdumuzu tərənnüm
edən onlarla, yüzlərlə uğurlu nəğmələr
yaransa da, Rauf Hacıyevlə Ənvər Əlibəylinin
"Azərbaycanım"ı köhnəlmir, sevilməkdə,
səslənməkdə, məclislər bəzəməkdə
davam edir. Bu mahnının musiqisi də, sözləri də
yalnız onu oxuyanların deyil, təxminən elə
bütün azərbaycanlıların yaddaşındadır:
El bilir ki, tükənməyən sərvətin
vardır,
Sinən üstü ağ pambıqlı göy
tarlalardır,
Buruqların göy Xəzərdə qatar-qatardır,
"Yurdum, yuvam, məskənimsən, Azərbaycanım",
Anam, doğma vətənimsən, Azərbaycanım!
Bu nəğmə lap çoxdan
xalqınkılaşıb, lakin az adama bəllidir ki, bu iki bəndlik
mahnının yazılmış, di gəl, heç vaxt
oxunmayan bir bəndi də var.
Yəqin ki, ikisinin də - həm şairin, həm bəstəkarın
rəyi bu məsələdə yekdil olmuşdu. Ənvər Əlibəyli
də, Rauf Hacıyev də o vaxt bu şeirin bəlkə də
ən təsirli olan üçüncü bəndini kənara
qoymağı daha münasib saymışdılar.
Çünki yaxşı anlayırdılar, lap özləri
saxlasalar da, senzura həmin bəndi qayçılayacaq, lap o sətirlər
mahnıda qalsa belə, həmin sözlərin ucbatından
mahnının hər kəsə eşidilməsinin yolu
qapanacaq.
1950-60-cı illərdə Azərbaycanın tarixi
taleyinin ən düyünlü məsələsi, ikiyə
bölünməkliyimiz haqqında açıq
danışmaq, yazmaq olmurdu. Xüsusilə Bəxtiyar Vahabzadənin
"Azərbaycanın birliyi və istiqlaliyyəti uğrunda
vuruşan Səttarxan, Şeyx Məhəmməd Xiyabani və
Pişəvərinin əziz xatirəsinə" ithaf etdiyi,
1813-cü il oktyabrın 24-də şahlıq İranı və
çarlıq Rusiyası ilə bağlanmış, Azərbaycanın
ikiyə parçalanmasına bais olan müqavilənin növbəti
ildönümünə "hədiyyə" kimi qələmə
aldığı "Gülüstan" poemasının yerli
redaktor Məhsəddin Abbasovun cəsarəti sayəsində
Şəkidə "Nuxa fəhləsi" qəzetinin
1960-cı il 23 və 26 oktyabr saylarında işıq
üzü görməsindən, bu etirazçı,
coşdurucu əsərin Azərbaycanda əl-əl gəzməyə
başlamasından sonra sovet "KQB"-si daha da
xoflanmışdı, Cənub mövzusu bir az da
qapalılaşmış, siyasi cəhətdən ən
xatalılar zümrəsinə qatılmışdı.
Və o vurhavurda mahnıda belə bir bənd:
Sənə şirin arzum deyim, diləyim deyim,
Havam deyim, suyum deyim,
çörəyim deyim,
İki yerə parçalanmış ürəyim
deyim.
"Yurdum, yuvam, məskənimsən,
Azərbaycanım",
Anam, doğma vətənimsən, Azərbaycanım!
Ənvər Əlibəyli şair olsa da, onun sərbəstlik
dərəcəsi müasiri olan başqa şairlərin
azadlıq həddindən əsaslı şəkildə
seçilirdi. Televiziya və Radio Komitəsinin rəhbəri
kimi o, siyasi vəzifə daşıyırdı. Günün
şərtlərinə görə, aydındır ki, hər
sözünü daha ehtiyatla dilə gətirməli,
yazılarında ideoloji tələblərə daha səliqəli
riayət etməli idi. Bütün bunları bilə-bilə
belə yazmışdı. Yazdığı anda da, yəqin
ki, anlayırdı bu təhər yazmaq siyasi baxımdan məqbul
deyil. Ancaq o, şair idi, əsl şair idi və onu idarə edən
başlıca qüvvə ürəyi, duyğuları idi.
Şairlərinsə heç də həmişə isti
ürəyi soyuq ağla tabe etməyə gücləri
çatmır.
Ənvər Əlibəylinin radio-televiziya illərinin
bir başqa unudulmaz yadigarı da Azərbaycanın ikiyə
şaqqalanmasının onun hər zaman qəlbində
daşıdığı ağrılardan olmasına dəlalət
edir
Araz bir çaydır ki, yüzillər, minillərdir
burula-burula axıb keçir. Dünyanın yüzlərlə,
minlərlə başqa çayları kimi, Arazın da nə
zaman yarandığını bilən yoxdur. Heç kəsə
bəlli deyil ki, bu adı bu çaya kim, nə zaman verib. Amma
dünyanın başqa "Araz" çayı var ki, onun dəqiq
doğum tarixi bəllidir. İli də, günü də, hətta
axtarsan, saatı da məlumdur. O adı o çaya kim verib, o da
naməlum deyil: 1964-cü il oktyabr ayının 15-də Azərbaycan
efirindən "Araz" adlı bir çay axmağa
başladı. Özünün məxsusi
çağırtı musiqisi vardı. O başlıq
eşidilən kimi bütün Azərbaycanda və Azərbaycanın
sərhədlərindən uzaqda hər kəs səsindən
tanıyırdı ki, bu danışan "Araz"dır - Azərbaycan
Respublikasının "Araz" radiosu. Musiqili, ədəbi-bədii
verilişlər, zövqlü konsert proqramları, müəyyən
saatlarda səslənən qısa xəbərlərdən
ibarət bu kanal tezliklə dərin rəğbətlər
qazandı. Və ən ümdəsi - illərin təcrübəsi
sübut etdi ki, məhz "Araz" adına uyğun əhəmiyyətlidən-əhəmiyyətli
bir vəzifəni yerinə yetirməyi, musiqimizin, sənətimizin,
ədəbiyyatımızın qanadlarında sərhədlərin
ən qapalı çağlarında otaylı-butaylı Azərbaycanı
qovuşdurmağı, daha yaxın etməyi bacarıb. Bu radio
adaşı Araz çayı kimi ayıran deyildi, uzaqları
yaxın edən, qovuşdurandı. 1990-cı illərin lap əvvəllərində
Böyük Britaniyada idim - Mançester şəhərində.
Əslən Cənubdan olan, indi ABŞ-da, Vaşinqtonda
yaşayan kompüter texnologiyaları üzrə mütəxəssis
və rəssam dostum Əbülfəz Bahadurinin uzun mənzilindəki
rəflərdə saymaqla qurtarmayacaq qədər çoxlu
kaset düzülmüşdü. Əksəri 1960-70-ci illərdə
Azərbaycan radiosunda səslənmiş verilişlərin,
konsertlərin yazıları idi. Soruşdum ki, bunları necə
toplamısan, haradan əldə eləmisən? Cavab verdi ki,
vaxtilə Təbriz bazarında bu kasetləri satırdılar.
Adamlar vardı ki, "Araz" radiosundan müəyyən
verilişləri, konsertləri lentə alırdı, sonra
çoxaldıb bazarda satırdı. İnsanlar da bunları
bir dərslik, doğma dilimizdəki bədii kitablar kimi
alırdılar və beləcə, Güneydə özünəməxsus
anadilli kaset mədəniyyəti formalaşmışdı.
Səsləndiyi onillər boyunca yaradıcısı Ənvər
Əlibəyli olan "Araz" radiosu elə zəngin sərvət
doğurub ki, gələcək onillər, yüzillər boyunca
da o səs saxlancları yaşayacaq, insanları
düşündürəcək, duyğulandıracaq, onlara
zövq, bilgi verəcək. Sovet dönəmində
otaylı-bu taylı Azərbaycanda milli ruhun oyanışı
və yüksəlişində, mədəni səviyyənin
inkişafında ölçüyəgəlməz xidmətləri
olan "Araz" radiosu sadəcə arzulamaqla yaranmayıb.
Onun gerçəkləşməsi, həyata vəsiqə
alması yolunda inadlı mübarizələr aparılıb.
Eləcə də hər bazar günü dinlədiyimiz
muğamat konserti. Onillərdir ki, nəsil-nəsil azərbaycanlılar
hər saat 14-də radionu Bakı dalğasına
tuşlayır, ənənəvi muğamat konsertini dinləyir.
Zənn edirsinizsə ki, o muğamat konsertinin Azərbaycan
efirinə yol tapması elə gündəlik radio işi kimi
baş verib, yanılırsınız. "Araz"
radiokanalının da, muğamat konsertinin də Azərbaycan
efirində oturuşması uğrunda Ənvər Əlibəyli
heç də asan olmayan gərgin iş aparıb. Və o
unudulmaz şəxsiyyətə yalnız bizə yadigar
qoyduğu solmaz şeirlərə görə deyil, həm də
bunlardan ötrü minnətdar olmalıyıq.
İnsanlara
Lazım olan insan
Tək qalmaz heç bir zaman.
İstəmərəm ömrümdə
Bircə gün də tək qalam.
Yaşamaq istəyirəm
O qədər -
Nə qədər ki
İnsanlara lazımam!
Ənvər Əlibəy
li vur-tut 52 illik ömür sürüb. Amma həmin
ömür davam etməkdədir. O, yaşamaqdadır və bu
misralarındakı arzusu da gerçəkləşib.
Çünki Ənvər Əlibəyli bu gün yalnız
xatirə kimi hafizələrdə deyil, yadigar qoyduqları ilə,
yaratdıqları ilə də hər an insanlara gərəklidir.
...Ənvər Əlibəyliylə ayrılıqdan
yarım əsrdən də artıq vaxt keçir. 52 illik
ömür nədir ki! Qurub-yaratmaq, yurduna faydalar vermək
eşqi ilə dolu bir insan üçün qısadan-qısa
ömür payı. Amma yoxluğundan onillər sovuşsa da,
bu illər ərzində o, bir ləhzə də tək
qalmayıb! Hər gün, hər an sevimli Azərbaycanı ilə
birgə olub. Və yaşayır! Çünki insanlara
lazımdır! Xalqın doğmasına,
ömür-günümüzün ayrılmaz
parçasına çevrilmiş nəğmələri,
şeirləri ilə o, bu gün də gərəyimizdir,
bütün sabahlarda da hamımıza məhrəm olacaq.
...Balalarının ən böyük arzusudur ki, Ənvər
Əlibəylinin çox sevdiyi və tərənnüm etdiyi
Bakıda onun adını daşıyan küçə
olsun və övladları da
günlərin birində o küçədən keçmək
sevincini yaşasınlar. Əlbəttə ki, mədəniyyət
tariximizdə öz yolu və silinməz izi olan Ənvər Əlibəylinin
xatirəsinə ən azı bir küçə boyda ehtiram vəfa
borcumuzdur. Ancaq o unudulmaz aydınımızı
düşünərkən ürəkdən keçən və
həll növbəsinə durmuş bir dilək də var - bir
vaxt, sovet dövründə Rauf Hacıyevlə Ənvər Əlibəylinin
məşhur "Azərbaycanım"ının həmin
ixtisara salınmış bəndi qayıtsın yerinə.
İndi ki bizə o bəndi oxumağa, mahnıya qataraq mətni
bütövləşdirməyə mane olan yoxdur.
Daha möhtəşəm bütövləşmələr
isə məhz belə-belə qəlpələrdən,
ülvi amala aparan müqəddimələrdən
başlanır!..
6 yanvar 2024
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2024.- 17 yanvar,№8.- S.10-11.