Tar və ruhun vəhdəti
TARA DOĞRU...
TV verilişlərinin birində ustad tarçı
Ağasəlim Abdullayevdən soruşanda ki, gənc tar
ifaçılarına nə tövsiyə edirsiniz, onlar nəyə
daha çox diqqət yetirməlidirlər, çox maraqlı
və eyhamlı cavab verdi: "Qoy "Orta mahur"u
düzgün çalmağı öyrənsinlər. İstənilən
tarçının ustalığının səviyhəsini
göstərən mizan-tərəzi
bu muğamdır".
Mən "Orta mahur"u çox sevirəm və onun
bütün instrumental ifalarını dinləməyə
çalışıram. Bu yaxınlarda yeniyetmə, gənc və
nisbətən orta nəsli təmsil edən
tarçıların ifasında daha bir neçə "Orta
mahur" dinlədim və bu ifaların fonunda ustadın
yuxarıda qeyd etdiyim fikirlərinin bələdçiliyi ilə
bu qeydləri yazdım.
Doğrudan da, Ağasəlim müəllim niyə məhz
"Orta mahur"un adını çəkir həmin
verilişdə?
İş ondadır ki, "Orta mahur" orijinal
quruluşa, metro-ritmik xüsusiyyətlərə malik
muğamlarımızdan biri, hətta deyərdim, birincisidir.
"Fa" ladında qurulmuş bu kompozisiyanın əsas
özəlliyi bundadır ki, instrumental ifa üçün
tarçıdan güclü bilək, həddən artıq
çevik barmaqlar tələb edir. Amma bu o demək deyil ki,
"Orta mahur" sadaladığım keyfiyyətlərə
malik istənilən tarçı üçün rahat yemdir.
Qətiyyən belə deyil. Bu muğamı düzgün ifa eləmək
üçün daha vacib 3-cü bir şərt də var -
duyan ürək!
Əslində istənilən melodiya ilk növbədə
ifaçının daxilində, duyğularının rəngarəng
qammaları fonunda doğulur və onun ürəyi ilə
barmaqlarının ən yaxşı halda vəhdətindən,
ən pis halda isə onlar arasındakı məsafənin
ölçüsündən asılı olaraq çölə
müxtəlif rənglərdə püskürür. Əgər
texniki ustalıq səslərin hikmətini, ürəyin dediklərini
tam olaraq ifadə etmək gücündədirsə, ideal ifa
alınır. Yox, əgər bu baş vermirsə, onda ümid
qalır bayaq dediyim məsafənin insafına - bu məsafə
nə qədər qısadırsa, ifanın normal olma ehtimalı
bir o qədər yüksək olur.
Bu mənada "Orta mahur"u ifa eləmək,
doğrudan da hər kişinin işi deyil, çünki bu
muğam təkcə quruluşuna görə yox, məzmununa,
emosional çalarlarına görə də mürəkkəbdir
- çağırış, üsyan ahəngində başlayan muğam
tədricən lirik-psixoloji ovqatda duyğusal bir monoloqun ritmik
tempinə köklənir, ardınca yenə də hisslər fəvvarə
kimi coşur, daha sonra ərklə edilən giley-güzar,
eyhamlar... və muğamın monoloq qəibindən
çıxıb maraqlı, dramatik bir dialoqa çevrilməsi...
Bütün bu nüansları, çalarları dinləyiciyə
çatdırmaq, səslərin obrazlarını yaratmaq sizə
asan gəlməsin. Bunun üçün "Orta mahir"un,
üstəgəl, tarın dilini o səviyyədə mükəmməl
bilməlisən ki, sən, tar və muğam arasında da
dialoq baş tutsun, bütün bu mürəkkəb
nüansları, necə deyərlər, tarın canından
qopara biləsən.
Bəs bizim bəzi tarçılar nə edirlər?
"Orta mahur"u arpeçio tipli etüdə
çevirib öz texnikalarını nümayiş etdirir,
keçidləri süni şəkildə uzatmaq, qammaların
sayını artırıb öz
"ustalıqlarını" gözə soxmaqla
muğamın kompozisiyasını pozur, öz "kəşflərinə"
"Orta mahur" donu geydirib geydirmə muğam yaradırlar.
Sənsə səbrini baxıb sona kimi dinləmək istəyəndə
bu qondarma səs kombinasiyalarından bezirsən, məzmunnuz
akkordlar, frazalar qulağını dəng edir. Çünki
tar qəbin, ürəyin diktəsi ilə
çalınmır, kompüterin emal etdiyi quru, duyğusuz səs
horrası kimi səslənir.
Belə ifaları dinləyəndə onlar mənə
texniki tərəqqinin insanların ruhunu, qəlbini,
duyğularını işğal etdiyi, insanların
texnikanın əlavəsinə çevrildiyi
çağımızın istehzalı gülüşləri
təsiri bağışlayır.
Çox sadə bir həqiqət var -
ifaçının çalğı texnikası ifa olunan əsərin
məzmununu açmağa xidmət etməli, məqsədə
çevrilməməlidir. Bizim gənc tarçıların
çoxu bu sadə həqiqəti dərk etmir, nəticədə
onların ifaları Molla Nəsrəddinin "ət və
pişik" məsəlini yada salır: məsələn,
tutaq ki, elə "Orta mahur"u dinləyə-dinləyə
özünə sual verirsən: "Bu, "Orta mahur"dursa,
bəs onda arpeçio nəyə deyilir? Yox, əgər dinlədiyim
arpeçiodursa, onda "Orta mahur" hanı?"
Halbuki bu muğamın illərin sınağından
çıxmış, etalona çevrilmiş instrumental ifaları var.
Mən Hacı Məmmədovun ifasında bu muğamın
üç müxtəlif lent
yazısını dinləmişəm və qeyd-şərtsiz
deyə bilərəm ki, üçü də şedevrdir. Hər
şey o qədər dəqiq ölçülüb
biçilib, zərgər dəqiqliyi ilə cilalanıb ki, nəinki
guşələr, məqamlar, hətta pauzalar, kök səsləri də dil
açıb danışır.
Əslində ustad müraciət etdiyi bütün
muğamları fərqli yozumda səsləndirir, ifalarına təkrarsız,
bənzərsiz rənglər qatırdı. Amma onun "Orta
mahur"u ayrı aləmdir - ustad bu muğamın necə deyərlər,
bütün cikini-bikini açıb töküb ortaya!
Hacı müəllim o səviyyədə virtuoz
ifaçı idi ki, dost-tanışlar arasında ifa zamanı
onun 3 yox, 5 barmağın hamısından istifadə etməsi
barədə miflər dolaşırdı. İstəsəydi,
gözlərini yumub istədiyi texniki tryukları muncuq kimi bir
sapa düzərdi. Amma o, belə ucuz yola getmir, texniki
ustalığını qədərində, ifa olunan əsərin
məzmununu daha dərindən açmaq üçün bir
vasitə kimi nümayiş etdirirdi. Bu mənada onun ifaları
məzmun və formanın ideal vəhdətini nümayiş
etdirən klassik nümunələr, dəyərini heç
vaxt itirməyən böyük bir irsdir.
Əlbəttə, yazdıqlarımdan belə
çıxmasın ki, mən bütün gənc
ifaçıları Hacı müəllimi təkrar etməyə
çağırıram. Xeyr, belə deyil. Hər bir
tarçının ifası ilk növbədə onun qəlbinin
harayı, duyğularının rəngidir - ürək əsəri
nə dərəcədə duyur, özünə hopdurursa,
ifa da o qədər gözəl, təsirli alınır. Ona
görə də hər hansı muğamı 2 əsl,
yaradıcı tarçı heç vaxt eyni cür ifa edə
bilməz. İnstrumental ifa hardasa bədahətən deyilən
şeir kimidir və onun son variantı əvvəlcədən
proqlamlaşdırılmır, hər kəs öz
"Segah"ını, öz "Rast"ını, öz
"Şur"unu elə ifa prosesində yaradır. Musiqi
tariximizə "Əhsənin "Şuru", "Habilin
"Segah"ı", "Kamilin "Qarabağ şikəstəsi",
"Qarabağ bülbüllərinin "Bayatı Şiraz"
gəzişmələri" adları ilə daxil olmuş
incilər dediklərimə şəhadət verən klassik
nümunələrdir.
Bir də ki, Hacı Məmmədovun 2-ci həyat
verdiyi "Orta mahur"!
Bizə bu ifaların solğun təkrarı yox, onlarla
rəqabət apara bilən yeni adların
"Segah"ları, Şur"ları... lazımdır.
Hacı Məmmədov yeri gələndə musiqi
frazalarını - cümlələrini sözə, hecalara, hətta
səslərə qədər xırdalamağı,
vurğuları, durğu işarələrini yerli-yerində
işlətməyi ustalıqla bacarırdı - "Orta
mahur"da olduğu kimi.
Belə xoşbəxtlik yalnız tar
ifaçılığının zirvəsində dayanan nəhəng
sənətkarlara qismət olur!
P.S. Musiqi xiridarlarının "tarın
kralı" adlandırdığı bu qeyri-adi şəxs
tar çalmağı müstəqil şəkildə öyrənmiş, tam ali musiqi təhsili
almamışdı. O, ixtisasca həkim idi və uzun illər
müxtəlif səhiyyə ocaqlarında həkim-cərrah,
baş həkim vəzifələrində
çalışmışdı.
Amma bu paradokslar Azərbaycanın tar
ifaçılığı sənətində onun ən
yüksək zirvəni fəth etməsinə mane ola bilmədi!..
TƏBRİZLİ QIZLARIN QƏLƏBƏSİ
Bu yaxınlarda sosial şəbəkədə
maraqlı bir video izlədim: təbrizli bir qız yenə də
təbrizli qızlardan ibarət kiçik bir ansamblın
müşayiəti ilə "Səndən mənə yar
olmaz" xalq mahnısını oxuyurdu.
Həmvətənlərimizin bu təəssübkeşliyi,
milli musiqi irsimizə belə həssas münasibəti məni
möhkəm kövrəltdi ("Möhkəm" ona görə
deyirəm ki, ümumiyyətlə, bu mahnını dinləyəndə
həmişə kövrəlirəm). Mahnını dinləyə-dinləyə
mənə elə gəldi ki, üstündə
dayandığım Vətən torpağının sərhədləri
bir az da genişləndi, içimdəki asudəliyin, xətircəmliyin
boyu bir az da uzandı.
Ansamblın üzvləri - gənc qızlar
müğənnini həvəslə müşayiət edir,
müğənni isə onlardan da həvəslə ürəkdən
oxuyurdu, özü də nəzərlərini kameradan, yəni
bizdən ayırmırdı, sanki bizə - Arazın bu
tayındakı qardaş-bacılarına həmrəylik, mənəvi
birlik mesajı göndərmək istəyirdi.
Videoya təkrar baxanda gördüm ki, tar, nağara,
kaman, pianino çalan qızlar da nəzərlərini tez-tez
kameraya yönəldir, gülümsəyə-gülümsəyə
bizə baxırlar. Xüsusilə də göyçək
tarçı qız.
Müğənni qız isə oxuyurdu:
Səndən mənə yar olmaz,
Əhdə vəfadar olmaz,
Min cür gül-çiçək olsa,
Bülbülsüz bahar olmaz.
Küsdürmüsən, çək nazımı,
Qışa döndərmə yazımı,
Çalıb dindirmə sazımı,
Yaralıyam, yar, yar.
Mahnının ifasında hər şey - müğənninin
səsi də, alətlərin dialoqu da yerində idi, tək
bircə şeydən başqa - qızların çöhrələrindəki
o işıqlı təbəssüm, fərəh, qürur
mahnının nə musiqisinin, nə də sözlərinin
ruhuna uyğun gəlirdi: gördüklərim təxminən
ona bənzəyirdi ki, kimsə gülə-gülə nə
isə kədərli bir hekayə danışır.
Paradoksal bir vəziyyət yarandı. İş
ondadır ki, mahnının ayrıca audioyazısını
dinləməklə video lentinə baxmaq ayrı-ayrı
şeylərdir. Əgər mahnı video formatında təqdim
olunursa, deməli, müğənni jestləri, mimikası ilə
həmin mahnının məzmununu vizual işarələrlə
tamamlamalı, yəni oxuduğunu yalnız dinlənilən
yox, həm də görünən, baxılan tekstə
çevirməlidir. İfanın audio yazısı və video
variantı arasındakı fərq də bundadır. Biz mahnı səslənən
videoya müğənninin saç düzümünü,
geyimini, bədən quruluşunu seyr etmək üçün
yox, orda səslənən mahnının məzmununu daha dərindən
duymaq üçün baxırıq axı!
Bu mahnı bir vaxtlar kimisə özünə yar bilən,
sonra aldandığını görən yaralı bir kəsin,
yəni şikəstənin qəlbinin harayı kimi doğulub
və ona görə də minor ladındadır. Qızlar isə
sanki onu bu qəlibdən çıxarıb major ladına
transfer edirdilər ki, bu da bütün ruhuna kədər,
hüzn çökmüş bir adamın əlindən
yapışıb onu rəqsə dəvət etməyə bənzəyirdi.
Amma qəribədir, mən bu paradoksal vəziyyəti
təbrizli qızların xeyrinə izah etmək, onlara haqq
qazandırmaq üçün alışıb yanırdım
- normal məntiqə uyğun gəlməsə də.
Və həmin izahı tapdım.
Təbrizli qızlar bu mahnını çalıb-
oxuyanda içlərində qaynayan duyğuları - azərbaycanlı
olmaları ilə fəxr etdiklərini, bundan qürur
duyduqlarını mahnının ovqatından üstün
tutmuşdular, daha doğrusu, onlar heç özləri də
hiss etmədən bu duyğular mahnıdakı kədər,
hüzn motivlərini qeyri-iradi olaraq üstələmiş,
onlara qalib gəlmişdi
Təbrizli qızlar öz sevincləri, təbəssümləri
ilə bütün dünyaya belə bir mesaj göndərirdilər
ki, baxın, biz Azərbaycan ruhunun yetirmələri, azərbaycanlı
ruhunun sahibləriyik və dünyada heç nə bu ruhun
bütövlüyünü poza bilməz, yaddan heç vaxt
ruhumuza dost, simsar ola bilməz
Qoy üzünüz bundan da çox gülsün, təbrizli
bacılarımız!!!
Amin!
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2024.- 19 yanvar,¹10.- S.11.