"Ömrün
geridə qalanından arxayınam"
Əməkdar incəsənət xadimi Hüseyn Mehdiyev:
"Səmimiyyətlə yaşamışam, nə həyatda,
nə də sənətdə riyakarlığım olub"
...Və beləcə, bir arada qeyd etdiyimiz iki gözəl
bayramın tətilini başa vurduq. Tətilin təsiri
altında yaşasaq da, artıq gündəlik iş həyatına
qayıtmağa məcburuq. Amma yəqin ki, aramızda elə tətil
günlərində işi unutmayan və yeni həftə
üçün tədarükünü görənlər də
oldu. Həmin ərəfədə mən də peşəsinə
çox bağlı bir sənət adamı ilə
görüşə bildim. İncəsənətin çox
sevdiyim bir sahəsinin peşəkarı ilə söhbətləşmək
həmişə maraqlı olur və həmişə də
istər-istəməz məşhur filmimizdən korifey sənətkarımızın
artıq sitata çevrilən sözləri yadıma
düşür: "Ayə, ay camaat, bu kino ki var, bu, çox
qəliz məsələdir. Həm qəlizdir, həm də
ki vacib". Hə, bax, elə bu bir cümlə kifayət etdi
ki, bugünkü müsahibimizin peşə sahəsi sizə bəlli
olsun.
Son dörd ildə ikinci dəfədir ki, müsahibə
üçün bu məkana gəlirəm. Olduqca sakit, səssiz-səmirsiz
olan bu həyətdə məni ilk qarşılayan da, yola
salan da çənəsini əllərinə söykəyib
gözlərini özünə məlum nöqtəyə dikən
böyük dramaturq Cəfər Cabbarlının büstü
olub. Daha sonra sükuta qərq olan dəhlizlər və sonunda
həmsöhbətimlə yaradıcı ünsiyyət
qurduğum bir iş otağı. Bilmirəm nədənsə
mənə elə gəlir ki, zamanında bu səssiz dəhlizlər
qaynar qazana bənzər həyat yaşayıb. Bəlkə
ona görə ki, Azərbaycan kinosunun qızıl
dövrünün şahidləriyik və onun bu günü
bizi əvvəlki kimi sevindirmir? Suallar çox, cavablar fərqli...
Beləliklə, müsahibimiz Azərbaycan Professional
Kinorejissorlar Gildiyasının İdarə Heyətinin fəxri
sədri, Avropa Kino Akademiyasının üzvü, Əməkdar
incəsənət xadimi Hüseyn Mehdiyevdir.
- Təbiət yaz donunu geyindi, onu sevinclə
qarşıladıq, lakin dünyamız hələ də
rahat deyil...
- Elə mən də
rahat deyiləm... Ömür qısalır, bunu o mənada
deyirəm ki, əlimiz çatmayanda, təsir edə bilməyəcəyimiz
ərəfələrdə nələr olacaq, onu bilmirəm.
Bu fikirlərim sırf kino sahəsinə aiddir. Dünya
problemləri isə siyasətçilərin işidir.
- Azərbaycanın həm gözəl, həm də
özünəməxsus özəlliyilə sevilən Şəkidə
dünyaya gəlmisiniz...
- Elədir, amma bunun bir tarixçəsi var. Atam Mahmud
Meydiyev əslən Qubadlıdandır. Məktəb yaşlarında
olanda Şəki İpək Kombinatında çalışan
dayısının yanına işləməyə gəlib.
Sonra Zaqafqaziya Partiya məktəbinə daxil olub və müxtəlif
dövlət strukturlarında çalışıb. Mənim
artıq iki yaşım olanda ailəmiz Bakıya
köçüb, atam
"Kommunist" qəzetində məsul vəzifədə
çalışıb. Özümün bütün həyatım
Bakı ilə bağlıdır. Arzum kino sahəsində
çalışmaq olub və bu istəyimə də
bacardığım qədər çatmağa
çalışmışam.
- Bu arzunuza rəğmən, ilk təhsiliniz indiki Azərbaycan
Texniki Universiteti olub...
- Elədir... Məktəbi bitirəndən sonra sənədlərimi
Teatr İnstitutuna verdim, amma ora kortəbii, yəni
hazırlıqsız, tələblərə uyğun şəkildə
gəlmədiyimdən qəbul olunmadım. Sonra Politexnik
İnstitutuna daxil oldum. Bu, həvəsdən irəli gələn
bir istək deyildi. Sadəcə olaraq gələcəkdə həyat
yoldaşım olacaq qız ora daxil olduğundan, mən də
tələbəlik illərində onun yanında olmaq istədim.
Səbəb bu idi.
- Və bu ali məktəbi bitirdikdən sonra
fotojurnalist fəaliyyətinə başladınız...
- Qonşuluğumuzda fotojurnalistlər vardı, mən
də rəsm çəkməyə həvəsli idim.
Yavaş-yavaş foto ilə maraqlanmağa başladım və
qonşuluqdakı peşəkarlar mənə yol göstərib
istiqamət verirdi. Beləcə, fotolar çəkməyə
başladım, düzü, pis də alınmırdı və
həmin fotoları qəzetlərə təqdim edirdim. Həmin
ərəfədə yazıçı Anarın baş redaktoruluğu
ilə "Qobustan" jurnalı nəşrə
başladı və orada Tofiq Abdinlə tez-tez reportajlar etməyə
başladıq. Daha sonra "Ulduz", "Ədəbiyyat və
İncəsənət" qəzetində də
çalışdım və deyərdim ki, işin öhdəsindən
asanlıqla gələ bilirdim. Eyni zamanda ürəyimcə
olan fotolar da çəkirdim. Sonda isə bütün çəkdiklərim
"Fotopoeziya" adlı fotokitabda öz əksini tapdı.
- Amma kinoya olan sonsuz sevgi sizi Moskva Ümumittifaq
Dövlət Kinemotoqrafiya İnstitutunun kinooperatorluq fakültəsinə gətirdi.
Bir qədər bu sevginin başlanğıcından
danışaq...
- Başlanğıc yaradıcı bir ailədən gəlib.
Atam jurnalist, bir qardaşım şair Tofiq Mahmud, o biri rəssam
Rafiq Mehdiyev. Bu günün tanınmış simaları
qardaşımın universitetdən tələbə
yoldaşları olublar, onlar tez-tez bizim həyətdə
yığışardılar. Yaşadığımız həyət
indiki Murtuza Muxtarovla Zərgərpalan
küçələrinin kəsişməsində yerləşirdi
və həmin dövrlərdə o ərazidə bir teatr bumu
vardı, yəni özfəaliyyət şəklində. Həvəskar
tamaşalar göstərməyə, konsertlər verməyə
maraq çox idi. Mən belə bir mühitdə böyüməyə
başladım. Özümdə də həmişə bir
liderlik, öndə olmaq kimi bir təpər vardı. İndiyə
qədər yadımdadır kiçik yaşlarımda bir
arzumu bildirəndə böyüklər deyərdilər ki, tələsmə,
çətin istəkdir, bir Allah qoysa de. Zamanla istədiyim hər
şeyə nail olmuşam, tək sənətdə deyil, elə
hər bir işdə və düşünürəm ki,
heç də pis keyfiyyət deyil. Kinoya isə məni yönəldən
qardaşım Tofiq olub. Mənə kinoya aid bir kitab
bağışlamışdı və onda anladım ki,
kinonun əsas və güclü elementindən biri təsvirdir.
Beləcə, kino ilə dərindən maraqlanmağa
başladım. O zaman leytenant Şmidt adına zavodda kino həvəskarları
klubu vardı. Orada həvəskar kamera ilə nələrisə
çəkirdik, öyrənirdik. Sonra oxudum ki, Pionerlər
sarayında "Həvəskarlar
arasında təlimatçı" kimi bir dərnək var. Həmin
dərnəyə də getdim, oranı bitirdim, hətta vəsiqə
də aldım. Evdə bu həvəsimə qarşı hər
zaman dəstək gördüm və sonda bu yol məni sənətin incəliklərini
öyrənmək üçün Moskvaya qədər
apardı.
- Dövrün böyük ali məktəbindən
keçdiniz...
- Moskva mənə çox şey verdi. Etiraf edim ki,
dünya kinosu haqqında təsəvvürlərim tam
başqa idi. Orada yüksək səviyyəli müəllimlər
vardı. O zaman bizə, yəni SSRİ kinoteatrlarına xaricdən
gələn filmlər seçildikdən sonra nümayişə
verilirdi. Amma baxışa buraxılmayan filmlər
vaxtaşırı olaraq bizim instituta gətirilirdi və
qapalı baxışlar altında o filmlərə baxmaq
imkanı olurdu. Təbii ki, bütün bu proseslərin
müsbət təsiri oldu.
- Vətənə qayıtdıqdan sonra həyatınızın
"Azərbaycanfilm" dövrü başlandı...
- Çətin olmağına baxmayaraq, mənə dərhal
iş verdilər. Bu, sənədli film idi, lakin rejissorla bir-iki
gün çəkilişə çıxandan sonra xoşuma
gəlməyən məqamlar oldu və həmin işdən
imtina etdim. İlk işim Teymur Bəkirzadə ilə
"Dissonans" sənədli filmi oldu. Film çox bəyənildi,
böyük uğur qazandı və mənim kino sənətində
vizit kartım oldu. Bundan sonra prosess öz axarı ilə davam
etdi.
- Ömrünüzün yarım əsrdən
çoxu bu kinostudiya ilə bağlıdır. Bu o deməkdir
ki, "Azərbaycanfilm"in qızıl dövrünün
şahidisiniz...
- Qızıl dövr dediyiniz sovetlər birliyi
vaxtlarının özündə də çətinliklər
çox olub. Vaxt olub ki, səssiz
adlandırdığınız bu dəhlizlərdə biz
aylarla məvacib gözləmişik. "Azərbaycanfilm"
büdcədən maliyyələşmirdi. Sovetlərdə
belə bir sistem qurulmuşdu. Filmi çəkmək
üçün Mərkəzi Bankdan kredit alınırdı.
Çəkiliş bitəndən sonra film Moskvaya təhvil
verilirdi. Yalnız banka arayış təqdim edildikdən sonra
həmin krediti bağlayırdılar. Ona görə ki,
Ümumittifaq ekranına çıxan hər bir film həm
öz vəsaitini çıxarırdı, həm də gəlir
gətirirdi. Deməyim odur ki, düşünməyin biz o zamanlar
filmləri çox asanlıqla ərsəyə gətirmişik.
Filmi tez təhvil vermək üçün günlərlə
burada gecə-gündüz işləmişik. Yaradıcı
heyət bir filmi təhvil verəndən sonra o, rezervə
keçirdi. İllərlə film gözləyən sənətkarlar
olub. Yaxşı tərəfi o idi ki, bədii filmdən
başqa sənədli filmlər, "Salnamə",
"Mozalan", dublyaj var idi və onların hesabına
yaradıcı insanlar çalışa bilirdilər. Elə
bir mühit yaranmışdı ki, hamı kinonun
inkişafına can atırdı. Təəssüf ki, o
mühiti bu gün məhv edirlər.
- 70-80-ci illərdə istehsal edilən filmlərə
tamaşaçı bu gün yenə də bəh-bəhlə
baxır, nəinki müasir dövr filmlərinə...
- Bu fikrimi bir dəfə səsləndirmişəm.
Bizim müasir filmlərlə klassik filmlər arasında olan
münasibət düzgün deyil. Söhbət sovet
dövründə çəkilən filmlərdən gedir. O
filmlərin baxımlı olması rejissorun zəhməti,
bacarığı sayəsindədir. Dövr sovet
ideologiyasına xidmət edirdi, hər filmdən ideoloji nəfəs
gəlməli idi. Lakin bütün bunlara rəğmən,
senzuraya, təzyiqlərə baxmayaraq, bizim
rejissorlarımız çəkdikləri filmlərdə
insanı, onun psixologiyasını önə çəkməyə
bacarıblar. Bizim filmlərdə sırf ideologiya nəfəsi
yoxdur. Demirəm, aralarında zəifləri var, amma
ümumilikdə o filmlərin günümüzdə də
baxımlı olmasının əsas səbəbi insan
taleyinin reallığıdır. Mən əsas səbəb
kimi bunu görürəm. Bir də həmin filmlər
zamanın sınağından keçiblər. O zaman
kinostudiya il ərzində səkkiz film çəkirdi və
bunlardan ikisinə, ya üçünə bu gün
baxılır, qalanlarından sizlərin heç xəbəri
yoxdur, deməli ki, seçim vardı. Amma bu gün səkkiz
film çəkilirmi ki, onun içindən bir neçəsi
seçilsin? Bizə "Hollivud"u misal çəkirlər.
Onlar ətək-ətək pul sərf edib fimlər çəkir.
Həmin filmlərin yalnız 5-6 faizi elə bir gəlir gətirir
ki, heç bir ziyan gözə görünmür. Bizdə isə
deyirlər ki, kinoya ayrılan vəsaitin müqabilində film
tamaşaçı da qazanmalıdır, festivallara da
çıxmalıdır, lap elə "Oskar" da
almalıdır. Düşünən yoxdur ki, sənəti
önə çəkmək lazımdır, geriyə yox. Məsələyə
münasibətdə qeyri-peşəkarlıq var. Məqsədin
nə olduğunu bilmirəm. Bildiyim odur ki, bu yol kinomuzu tənəzzülə
aparır.
- Anladığım o oldu ki, kinomuzun bu günü
sizi qane etmir...
- Bəli, durum məni qane etmir. Siz klassik filmlərimizə
toxundunuz, amma onu mütləq vurğulamaq lazımdır ki,
müstəqillik illərində - mən 90-cı illəri nəzərdə
tuturam - nə qədər gözəl filmlərimiz çəkildi.
"Qəzəlxan", "Təhminə", "Bəxt
üzüyü", "Yuxu" baxdıqca baxılan filmlərdir.
"Azərbaycanfilm"lə yanaşı, özəl
studiyalar da vardı. Vaqif Mustafayevin "Hər şey
yaxşılığa doğru", Ayaz Salayevin
"Yarasa" filmləri beynəlxalq mükafatlar aldı.
Dövlətin dəstəyilə çəkilən
"Özgə vaxt" və "Sarı gəlin" filmləri
də eyni uğuru qazandı. Azərbaycan kinosunun, onun yaradıcı insanlarının
potensialı tükənməzdir, sadəcə bunun
üçün şərait yaratmaq lazımdır. Bu şəraiti
isə yaratmaq istəmirlər. Özlərində cəsarət
tapıb səbəbi açıq şəkildə bildirsinlər,
biz də bilək.
- Dövlətin kinoya diqqəti də var,
qayğısı da...
- Amma nə yaradıcı mühit var, nə də
peşəkarlıq. Müstəqilliyimizdən bu yana otuz ildən
artıq vaxt keçib. Özəl-özəl deyənlər
indi haradadır? Niyə inkişaf etmədi özəl
studiyalar? "Azərbaycanfilm" mane oldu onlara, yoxsa biz
yaradıcı insanlar? Bilmirəm iqtisadimi deyim, sosialmı
deyim, lakin görünən odur ki, lazımi mühiti yaratmaq
mümkün olmadı. Özəl studiya yaratmaq, onu inkişaf
etdirmək o qədər də asan məsələ deyil. Kino
emalatxanasının yaradılması elə ağır
prosesdir ki, onun öhdəsindən gəlməyi hər kəs
bacarmır. Əlimizdə olanları məhv edənlər qoy
bizi düşündürən suallara cavab versinlər. Əgər kinomuzun inkişağı həqiqətən
əsaslı səbəblər üzündən ləngiyibsə
və artıq maneələr aradan qalxacaqsa, bizdə də sənətin
gələcəyinə arxayınlıq yaranar. Əslində
çox istəyirəm ki, onlara bəraət
qazandırım, lakin yaranmış vəziyyətə real
baxışım buna imkan vermir.
- Kinosevərlərin əksəriyyəti kinomuzun bu vəziyyətinin
serialların ortaya çıxması ilə əlaqələndirir...
- Yox... Müstəqillik illərindən Türk
Kinemotoqrafiyasına nəzər sala bildik. Onlarda kino bizdən
qat-qat zəif idi. Onlar o zaman cizgi filmlərini inkişaf etdirmək
üçün bizdən bu sahə üzrə sənətçilər
istədilər. Biz də öz növbəmizdə bir
neçə sənətçini ora göndərdik.
Türkiyə kinosunun inkişafına təkan verən
seriallar oldu. Həmin serialların arxasında böyük vəsaitlər
vardı və məhz həmin böyük pullar hesabına
Türkiyə kinosunu qaldıra bildilər. Bizdə isə qəpik-quruşa,
rejissorun, yaradıcı qrupun gücü, əziyyəti
hesabına çəkilən seriallar var. Serial
kinemotoqrafiyanın bir janrıdır və
tamaşaçını ekrana bağlayan bu Türk
seriallarını telekanallar
çəkmir, studiyalar çəkir. Yadımdadır, o zaman
serialların çəkilməsində dövlət öz dəstəyini
verdi. Prezidentin fərmanına əsasən milli kinonun
inkişafı istiqamətində serialların çəkilməsi
üçün müəyyən vəsait ayrıldı və
bu işlə o zaman Teleradio Şurası məşğul
olmağa başladı. Həmin vəsait hara getdi?
Hamısı qeyri-peşəkarlara və ona görə də
indiyə qədər axsayırıq. Maraqlı serialların
yaranması yalnız orijinal, peşəkar sənətkarların
ortaya çıxması ilə ola bilər. Kinomuzun dirçəlməsində,
inkişafında, beynəlxalq müstəviyə
çıxması istiqamətində yetəri qədər
professional sənət adamları var. Gənclər də var,
orta nəsil də, yaşlı təbəqə də. Sadəcə
onlara məhəl qoyulmadan ortaya yeni oyunçuları
atırlar. Serial yaxşı və maraqlı sahədir, bir
şərtlə ki, dəyərini verə bilsinlər.
- 90-cı illərin sonunda Hüseyn Mehdiyev Azərbaycan
Professional Kinorejissorlar Gildiyasını yaratdı. Yəqin ki
səbəbsiz deyil...
- Bu, zamanın tələbi idi. Kinemotoqrafiyanın
inkişafı üçün bir neçə vacib amil var
ki, onlardan biri də müəllif hüquqlarının qorunmasıdır.
Bu, təkcə müəlliflərə aid deyil, ümumilikdə
kino prosesinin tənzimlənməsi deməkdir. Bir müəllif
ssenari yazır, bu, onun beyninin, təxəyyülünün məhsuludur.
Hər hansı bir kino istehsalçısına öz işini
təqdim etməyənə qədər müəllif
hüququ yalnız ona aiddir. O vaxt ki həmin ssenari bir
prodakşına, bir studiyaya və ya dövlətə
satılır, artıq bütün hüquqlar
istehsalçıya keçir. Eləcə də rejissor bir
istehsalçı ilə müqavilə bağlayandan sonra o,
özündə şəxsi və hər növ istifadədən
gələn qonorar almaq hüququnu saxlaya bilir. Film ərsəyə
gəlir və istehsalçı onu nümayiş
üçün kinoteatra verir, onlar da öz növbəsində
hüquqlarını qoruyur. Gildiya bu səbəbdən
yarandı və bu gün də fəaliyyətini davam etdirə
bilir.
- Yaşı bir əsri ötmüş bu məkanın
lal sükuta qərq olan boş dəhlizləri onun sakinləri
üçün ağır və üzücü
olmalıdır...
- Bütün yaradıcı heyət üçün
ağırdır. Bax, bu korifeyləri görürsünüz
(otağın divarları boyu sıralanmış nəhəng
sənətkarların portretlərini göstərir), bu dahilərin
hüququ varisləri bizimlə müqavilə bağlayıb.
Həmin varislər bu sənətkarların əsərlərinin
istifadəsindən bizdən qonorar alır. Bizi yaşadan onlar
və ayaqda olan müəlliflərdir. Dediyiniz o lal sükuta
görə hamı narahatdır. Amma bununla belə, bu
sükutun divarları arxasında indi istedalı uşaqlarımız
oturub işləyirlər, nələrsə yaradırlar və
bir ümidlə yaşayırlar ki, vəsait olacaq, onlar da istədiklərini
reallaşdıra biləcəklər.
- Kinomuzda Qarabağ mövzusu...
- Qarabağ mövzusu kinomuzda kifayət qədər
işıqlandırılıb və təbii ki, davam da edəcək.
Məni üzən odur ki, millətin bu həssas nöqtəsindən
sui-istifadə edib həm kinonu vururlar, həm də onun
inkişafına mane olurlar. Ölkədə baş verən
hadisələrə hər kəsin öz münasibəti var,
o cümlədən də yaradıcı insanların.
Yazıçılar da, şairlər də, rəssamlar da,
heykəltaraşlar da, jurnalistlər də bu mövzudan kənarda
qalmayıb. Eləcə də kinomuz, yüksək səviyyədə
filmlərimiz var Qarabağ mövzusu ilə bağlı.
Birinin adını çəkəcəyəm, 10 il əvvəl
rejissor Elxan Cəfərovun çəkdiyi
"Yarımçıq xatirələr" filmi. Sosial şəbəkədə
aləm bir-birinə dəymişdi, bir partlayışa səbəb
olmuşdu həmin film. Mövzuya fərqli münasibət, rus
əsgərinin mövqeyi müxtəlif millətlərin
nümayəndələrini bir-birinə
saldırmışdı. Rus, erməni, tacik, gürcü
yazdıqları şərhlərdə didişirdilər. Bu,
film həqiqətən bir şedevrdir. Çox istərdim ki,
kinomuzda hər mövzuda şedevr adlandıra biləcəyimiz
filmlərimiz olsun.
- Novruz ərəfəsində 80 yaşınız
oldu. Yəqin ki, gözucu geri boylandınız...
- Ümumiyyətlə
geriyə baxan deyiləm. Çünki nə istəmişəmsə,
onu etmişəm, səmimiyyətlə yaşamışam, nə
həyatda, nə də sənətdə
riyakarlığım olub. Ona görə də ömrün
geridə qalanından arxayınam. Yalnız arzusunda olduğum
bir neçə film vardı ki, onları ərsəyə gətirə
bilmədim. Yəqin ki Allah bunu qismətimə yazmayıb.
- Və sonda gənc nəslə peşəkar nəsihəti...
- Bu yaxında beynəlxalq qısametrajlı filmlərin
festivalı keçirildi və mən münsiflər heyətinin
üzvü idim. Adını çəkmək istəmirəm,
bizim də bir filmimiz nümayiş olundu. Digər filmlərlə
müqayisədə hiss etdim ki, filmdə nə isə
çatmır. Müəyyən bir mükafat alsa da, film
önə çıxanların siyahısına düşmədi.
Sonra bildim ki, filmin on bir dəqiqəsi kəsilib. Gənclərə
tövsiyəm odur ki, təkcə yaratmaq yox,
yaratdıqlarını müdafiə etməyi, qorumağı
bacarsınlar.
SÖZARDI: Çox düşündüm, lakin hər
dəfə də hərlənib-fırlanıb korifey sənətkarın atalar məsələinə
çevrilən məşhur sözlərinin üstünə
qayıtdım: "Ayə, ay camaat, bu kino ki var, bu, çox qəliz
məsələdir". Qəliz olduğu qədər də,
maraqlıdır. Arzu edək ki, kinomuzun qarşısına sipər
çəkməsinər, izn versinlər yaşasın...
Tamilla M-ZADƏ
525-ci qəzet .- 2025.- 8 aprel(¹57).- S.12;13.