Yaşamaq zarafat
deyil!
Esse
...Həyatın ağır yükünü
çiyinlərimdə çəkilməz dərəcədə
hiss edəndə, qorxularla, ümidlərlə, itkilərlə,
sevinclərlə dolu bu yolun sonuna gəlib
çatdığımı düşündüyüm məqamlarda
yaşamağın ciddiyyətini daha dərindən
anlamışam. Adına "yaşamaq" dediyimiz bu
anlayışın son dərəcə sadə, həm də
misilsiz şəkildə mistik varlığı məni suallar
qarşısında qoyub: heç bir məqsəd güdmədən,
yalnız yaşamaq üçün yaşamaq - bu qədər
təlatümlü, bu qədər çılğın və
eyni zamanda bu qədər insani ola bilərmi? Bu hissiyyat
içində vücudumla və ruhumla toxunduğum həyat
heç vaxt tam qavraya bilmədiyim, itirməkdən qorxduqca
daha çox sevdiyim bir sehr kimi bütün varlığıma
hopub. Yolun sonunda peşmanlıq içində geriyə
boylanmadan gözünü yumub dərindən nəfəs
alıb "yaşadım" deyə bilməyin möcüzəvi
duyğusu... Elə səmimi, elə tənha, elə
özünəməxsus, elə ağrılı və həm
də elə şəfalı... Bütün bunların
içindən keçəndən sonra artıq bilirəm: Yaşamaq
əslində məcburi öhdəlik deyil, seçimdir,
qürurdur, inaddır, eşqdir, nə olursa olsun, həmişə
varlığını hiss etdirən tək həqiqətdir.
Və hər nədirsə, zarafata vurulub gözardı ediləsi
məfhum deyil... Məhz Nazim Hikmətin məşhur
"Yaşamağa dair" şeir üçləməsinin
1947-ci ildə yazdığı ilkin hissəsində olduğu
kimi...
Yaşamak şakaya gelmez,
büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın,
bir sincap gibi mesela,
yani, yaşamanın dışında ve ötesinde
hiçbir şey beklemeden,
yani bütün işin gücün yaşamak olacak...
"Sincab" metaforası təsadüfi seçilməyib,
bu, həyatı məhz təbiətin bir canlısı kimi
yaşamağın möhtəşəm təsvirindən əlavə,
sadəliyi, təbiiliyi, instinkti, gündəlik həyatın
içində öz yerini bilməyin fəlsəfəsini
açır. Sincab üçün də həyatın
çətinlikləri var, amma o, çətinliklərdən
şikayətlənmədən, sızıldamadan məhz ona
bəxş edilən həyatı lütf bilərək
yaşayır: gözləntisiz, saf, öz təbii sevgi
axarında... Bəs ilk baxışda çox sadə
görünən bu "yaşamağı" biz
şüurlu varlıq olaraq bacara bilirikmi? Daha çoxunu əldə
etmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxaraq, bəzən təkəbbürün
çoxluğundan, bəzən empatiya yoxluğundan çat
verə-verə yaşamağı ruhi aqoniyaya çeviririk.
Bütün işimiz-gücümüz yaşamaq olmalı ikən...
Ustad şair yaşamağın ciddiyyəti haqqında hər
rəngdə misralarla əsl həyat tablosu yaradıb:
Yaşamayı ciddiye alacaksın,
yani o derecede, öylesine ki,
mesela, kolların bağlı arkadan,
sırtın duvarda,
yahut kocaman gözlüklerin,
beyaz gömleğinle bir laboratuvarda
insanlar için ölebileceksin,
hem de yüzünü bile
görmediğin insanlar için,
hem de hiç kimse seni
buna zorlamamışken,
hem de en güzel, en gerçek şeyin
yaşamak olduğunu bildiğin halde...
Bu misralar həyatın yalnız özün
üçün deyil, həm də yeri gələndə
başqaları üçün də yaşanmalı
olduğunu xatırladır. Empatiya, fədakarlıq və
altruizm xüsusi qəhrəmanlıq kimi təqdim edilmir, təbii
insani hal kimi verilir. Üstəlik, bu fədakarlıq
qarşılığını gözləmədən, mənalı
həyat üçün başqalarının həyatına
dəyər qatmaq kimi ekzistensialist bir
çağırış olaraq ruhumuza ünvanlanır. Burada
Nazimin ali humanist idealları parlayır: o,
"üzünü belə görmədiyi" insanları,
onların ümidlərini, səssiz ağrılarını
düşünür. Bu nöqtədə şairin öz
bioqrafiyası da yada düşür: o, həyatının ən
gözəl illərini "qolları bağlı, arxası
divara" doğru qaranlıq həbsxanada keçirməsinə
baxmayaraq, azadlığa, insanlığa, gələcəyə,
ən ümdəsi də yaşamağa dair gözəl,
ümidli şeirlərini yazmağa davam edib. Və beləcə
biz bəzən bu genişlikdə gözəlim dünyada
yaşamağı bacarmadığımız halda, o, həbsxanada
yaşamağın dəyərini anlayıb...
Yani, öylesine
ciddiye alacaksın ki yaşamayı,
yetmişinde bile,
mesela, zeytin dikeceksin,
hem de öyle
çocuklara falan kalır diye değil,
ölmekten korktuğun halde
ölüme inanmadığın için,
yaşamak yanı ağır bastığından...
Burada həyat sevgisinin ən təmiz, idealist
forması təsvir olunur. Yaşamaq ölümün bir
addımlığında olarkən belə həyata ümidlə
baxmaqdır. Zeytun ağacı bu şeirə elə - belə,
gəlişigözəl söz kimi "əkilməyib":
uzunömürlülüyün, davamlılığın və
ümidin rəmzi kimi dikilib. Könül tərəzisində
hər bioloji fərdə məxsus ölüm qorxusu instinktinə
qarşı Nazimin əslində ölümün
mövcudluğuna inanmaması hikməti qoyulub... Və bu tərəzinin
ikinci gözü - yaşamaq, yaşatmaq tərəfi
ağır gəlir. Ölümə bundan daha həyati, daha
poetik, ümid dolu münasibəti ancaq Nazim bacarardı.
Bütöv həyatı və yaradıcılığı
ilə sadəlövhcəsinə bağlandığı
ideal və ümid abidəsi...
"Yaşamağa dair" silsiləsinin ikinci
şeirində isə şair bizi həyatın fərqli
ekstremal səhnələrinə aparır: cərrahiyyə
otağı, müharibə cəbhəsi, həbsxana... Hər
yerdə, lap bir addımlıqda ölüm ehtimalı var, amma
eyni zamanda, həyat davam edir. Öncə əməliyyat
masasını "görürük":
Diyelim ki, ağır ameliyatlık hastayız,
yani, beyaz masadan,
bir daha kalkmamak ihtimali de var.
Duymamak mümkün değilse de
biraz erken gitmenin kederini
biz yine de güleceğiz
anlatılan Bektaşi fıkrasına,
hava yağmurlu mu, diye
bakacağız pencereden,
yahut da sabırsızlıkla bekleyeceğiz
en son ajans haberlerini.
Əməliyyat masası üzərindəki parlaq
tibbi bəyaz işıqlardan tunelin sonundakı nuru görməyə
bircə addımın olsa da, yenə də bir dostun
danışdığı lətifəyə ürəkdən
qəhqəhə çəkməyi bilməlisən...
Gündəlik xəbərlərlə də maraqlanmalısan,
pəncərədən çölə yağış həsrəti
ilə boylanmağı da bacarmalısan. Bəlkə
hamıdan daha erkən "getməyin" kədəri qəlbində
olsa belə. Yaşamaq məhz budur... Bu hissə psixoloji
müqavimətin manifestidir. Nazim Hikmət sonunacan inad edir:
harada, necə olursansa ol, yaşamaqdan əl çəkmə...
Sonra növbəti ekstremal şəraitə - müharibənin
ortasına "düşürük":
Diyelim ki,
dövüşülmeye deyer bir şeyler için,
diyelim ki, cephedeyiz.
Daha orda ilk hücumda, daha o gün
yüzükoyun kapaklanıp
ölmek de mümkün.
Tuhaf bir hınçla bileceğiz bunu,
fakat yine de
çıldırasıya merak edeceğiz
belki yıllarca sürecek olan
savaşın sonunu.
Yaşamaq həm də bir andaca üzüqoylu
düşüb ölmək varkən ümidi sevməkdir,
sonun nə olacağı ilə maraqlanmaqdır. Və
ardınca şairin özünün də təcrübə
etdiyi həyatın növbəti kəskin qırılma
nöqtəsi gəlir:
Diyelim ki hapisteyiz,
yaşımız da elliye yakın,
daha da on sekiz sene olsun
açılmasına demir kapının.
Yine de
dışarıyla birlikte yaşayacağız,
insanları, hayvanları,
kavgası ve rüzgarıyla
yani, duvarın ardındaki dışarıyla.
Yani, nasıl ve nerede olursak olalım
hiç ölünmeyecekmiş gibi yaşanacak...
İlk baxışda rahat görünə bilər,
amma "içəridə" ikən "çöldə"kilərlə
birgə-heç ölməyəcəkmiş kimi insanlarla,
heyvanlarla, qovğalarla, küləklərlə canbir qəlbdə,
eyni inamın ahəngində, eyni ümidin ritmində
yaşamağı bilmək asan deyil. Başımızın
üstündə mavi səma, parlayan günəş,
ixtiyarımızda seçimlər varkən yaşamaqdan
başqa özümüzü hər zülmə
düçar etmək "azadlığımıza"
burada Nazim Hikmət dörd divar arasından, dəmir
barmaqlıqlar ardından meydan oxuyur! "Yaşamağa
dair"in üçüncüsündə dünyanın
faniliyini elmi, dini, ruhi bilgisi ilə bilməsinə rəğmən
deyir:
Bu dünya soğuyacak günün birinde,
hatta bir buz yığını
yahut ölü bir bulut gibi de değil,
boş bir ceviz gibi yuvarlanacak
zifiri karanlıkta uçsuz bucaksız...
Kainatın ucu-bucağı görünməyən
zaman-məkan sonsuzluğunda dördəlli yapışıb
yaşamaq sandığımız, amma əslində sadəcə
ömür boyu eqolarımızı "yemlədiyimiz"
"Yer həyatı"mızın bir
"çürük qoz" qədər boşluğunu və
bozluğunu bundan daha inandırıcı, daha xəbərdaredici,
daha poetik necə yazmaq olardı ki?! Bu ürküdücü
kosmik tənhalıq içində belə, sonsuz nəhənglikdə
gözə dəyməyəcək bir zərrə
olmağın, bir gün həm fiziki, həm metafizik
sonluğu bilməyin dözülməz melanxoliyasında, məhzunluğunda
belə sevərək yaşamağın zəruriliyi
anladılır:
Şimdiden çekilecek acısı bunun,
duyulacak mahzunluğu şimdiden.
Böylesine sevilecek bu dünya
"Yaşadım" diyebilmen için...
Şeirin bütün ruhunda həyata passiv bir
heyranlıq deyil, nəsibimizə düşən ömrün
haqqını verərək canla-başla yaşamağın
estetikası təbliğ edilir: bu fanilik içində
"yaşadım" deyə bilmək üçün
dünyanı hər halıyla sevmək... Ustad şair bizə
həyatın təzadları, gözəllikləri və
ağrıları ilə birgə var olmaq, insan olaraq qala bilmək
cəsarəti verir... Bu, Nazim Hikmətin bütün fəlsəfəsinin
yekunudur. Yaşamaq bəsit akt deyil, çox böyük bir məsuliyyətdir.
Bu məsuliyyətin içində sevgi var, ağrı var,
gözləmə var, ümid var, fədakarlıq var və ən
əsası - ciddiyyət var.
"Yaşamağa dair" şeiri bəşəri
manifestdir. Onun fəlsəfəsini həyatın
qaranlığı ilə bərabər yaşamaq iradəsi
işıqlandırır. Bu iradə nə mistik, nə sadəcə
bioloji instinktdir - bu, şüurlu, məsuliyyətli, sevgi dolu
bir varlığın yaşamağa verdiyi qiymətdir.
Şeirdə poetik dilin fövqəladə gücü
insanı hər misrada kövrəldəcək dərəcədə
özünü göstərir: sadəlikdə dərinlik,
ritmik axıcılıq və simvolik ifadələrlə
ruhumuzun sarı simlərini tərpədir.
XX əsr türk poeziyasında həm forma, həm də
məzmun baxımından, eləcə də romantizm və
realizmin, lirika ilə fəlsəfənin vəhdəti
aspektindən "Yaşamağa dair" yeni bir nəfəsdir.
Hər kəsin yaşamağı özünəxas
şəkildə anlaması və anlatması var. Yaşamaq o
qədər təsvirəgəlməz dərəcədə
gözəl, misilsiz və təzadlıdır ki, Nazim Hikmət
kimi yaşamağı hər yönüylə bilən dahi qələm
ustası belə hər misrasında "deyəlim ki",
"yəni" deyə yaşamağın izahını vermək
üçün poetik burulğanlarda ehtiraslı inadla
fırlanıb, dönüb-dolanıb... Yaşamağın
dilə gətirilməyən tərəfləri ilə də
elə duyğu fırtınası qoparıb ki, dediyi qədər
demədiklərinin də qəlbimizdə möhtəşəm
aurasını yaradıb.
Nazim Hikmətin "Yaşamağa dair"
anlatdığı nə varsa, həyatın içindədir
və içindəndir. Bu şeir insan yaşamaqdan usananda,
ümidlər tükənib cana doyanda dəfələrlə
oxunub, oxunub, oxunub bir udum duru suyla "qəbul edilməli"
"antidepressant"dır. Bunun "qəbulundan" sonra, hər
bədbin əhvala yuvarlanan kimi dünyadan əlini-ətəyini
üzüb getməyə haqqın da qalmır:
yaşamağı ciddiyə alacaqsan, çünki yaşamaq
zarafat deyil!
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet .- 2025.- 19 aprel(№66).- S.20.