Azərbaycanın
balanslı siyasəti: Şərq və Asiya prioritetdir
Son illər Azərbaycan öz xarici siyasətini
şaxələndirməkdə, əməkdaşlıq
coğrafiyasını genişləndirməkdədir. Bu
sırada Şərq və Mərkəzi Asiya regionu xüsusi
önəm kəsb edir. Bir tərəfdən bu, qədim
köklərə, tarixə dayanırsa, digər tərəfdən
burada geosiyasi reallıqlar, qlobal çağırışlar,
Qərbin apardığı riyakar siyasət, beynəlxalq
hüququn pozulması kimi amillər öz təsirini göstərir.
Bütün bunlar ölkələri xarici siyasət
konsepsiyalarını yenidən nəzərdən keçirməyə
vadar edir. Azərbaycan da bu qlobal kontekstdə öz
maraqlarını qorumaq və daha etibarlı tərəfdaşlıq
modelləri qurmaq üçün xarici siyasətinin
coğrafi istiqamətlərini şaxələndirir. Qeyd
etdiyimiz kimi, bu istiqamətlər arasında Şərq və
Asiya ön plana çıxmaqdadır.
Azərbaycanın xarici siyasəti uzun illərdir ki,
balanslaşdırılmış və çoxtərəfli əməkdaşlığa
əsaslanan bir model üzərində qurulub. Bu yanaşma Azərbaycanın
həm Qərb, həm də Şərq ölkələri ilə
münasibətlərini paralel şəkildə inkişaf
etdirməsinə şərait yaradıb. Ölkəmiz bir
sıra Avropa təşkilatlarında təmsil olunub, Qərblə
müxtəlif istiqamətlər üzrə əməkdaşlıq
qurub. Lakin postpandemiya dövründə və xüsusilə
2020-ci ildən sonra regionda və dünyada baş verən
proseslər, Qərbin riyakar münasibəti, Rusiya-Ukrayna
müharibəsi, enerji bazarındakı dəyişikliklər
Azərbaycanın xarici siyasətində yeni tərəfdaşlıqlar
qurması üçün əsaslı zəmin
formalaşdırıb.
Bütün bu geosiyasi dəyişikliklər fonunda
ölkəmiz Şərqə və Asiyaya doğru xarici siyasət
kursunu yalnız alternativ istiqamət kimi deyil, strateji prioritet
olaraq formalaşdırmağa başlayıb. Ölkəmizin
beynəlxalq təşkilatlarla fəal əməkdaşlığı
davam edir. Azərbaycan Türk Dövlətləri Təşkilatı
(TDT) və İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı
(İƏT) çərçivəsində fəal diplomatik
xətt yürüdərək həm Türk, həm də
İslam aləmində inteqrasiyanı gücləndirən
mühüm təşəbbüslərlə
çıxış edir. Ölkəmizin 2024-2026-cı illərdə
Asiyada Qarşılıqlı Fəaliyyət və Etimad Tədbirləri
üzrə Müşavirəyə (AQEM) sədrlik etməsi,
regional iqtisadi əməkdaşlığın fəallaşdırılması
baxımından strateji əhəmiyyət daşıyır.
Qoşulmama Hərəkatı çərçivəsində
Azərbaycanın son illərdə nümayiş etdirdiyi
uğurlu sədrliyi və təşəbbüsləri bu
qurumun nüfuzunun artmasında mühüm rol oynayıb.
Şanxay Əməkdaşlıq Təşkilatı
(ŞƏT) ilə əməkdaşlıq isə Azərbaycanın
Asiya regionundakı geosiyasi mövqeyini möhkəmləndirən,
təhlükəsizliyi və iqtisadi əməkdaşlığı
təşviq edən yeni bir istiqamət kimi aktuallıq
qazanır.
Asiya regionundan danışanda vurğulamaq
lazımdır ki, bura təkcə coğrafi baxımdan deyil, həm
də geoiqtisadi və geosiyasi baxımdan dünyanın strateji
mərkəzinə çevrilməkdədir. Çin, Pakistan,
Hindistan, Cənubi Koreya, İndoneziya, Malayziya, Sinqapur kimi
ölkələrin sürətli iqtisadi artımı,
texnologiya və sənayedə innovativ yanaşmaları Asiya
qitəsini qlobal güc mərkəzi statusuna yüksəldib.
Hazırda Çin "Kəmər və yol" təşəbbüsü
ilə Asiyanı, Avropanı və Afrikanı birləşdirən
nəhəng ticarət və infrastruktur şəbəkəsi
formalaşdırır. Bu təşəbbüs çərçivəsində
Azərbaycan kimi strateji keçid ölkələri xüsusi əhəmiyyət
qazanır. Ölkəmizin nəqliyyat və logistika
imkanları, - xüsusilə Zəngəzur dəhlizi,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu, Bakı Beynəlxalq Dəniz
Ticarət Limanı, Trans-Xəzər Beynəlxalq Nəqliyyat
Marşrutu (Orta Dəhliz), - Asiyanın məhsul və
resurslarının Avropa bazarına çıxışı
üçün əvəzolunmaz körpü rolunu
oynayır. Bu baxımdan, Azərbaycan artıq təkcə
regionda enerji ixracatçısı yox, həm də qitələrarası
nəqliyyat qovşağı kimi tanınır.
Əminliklə deyə bilərik ki, Asiya artıq təkcə
uzaq bazar yox, Azərbaycan üçün strateji tərəfdaşlar
coğrafiyasıdır.
Aprelin 9-da ADA Universitetində keçirilən
"Yeni dünya nizamına doğru" mövzusunda beynəlxalq
forumda çıxış edən Prezident İlham Əliyev
Azərbaycanın xarici siyasətinin Şərqə və
Asiyaya yönəldiyini xüsusi olaraq vurğuladı. Bu,
ölkəmizin artıq təkcə Qərb tərəfdaşları
ilə deyil, Şərqdə yerləşən yeni iqtisadi və
siyasi güc mərkəzləri ilə sistemli əməkdaşlıq
qurmağa qərarlı olduğunu göstərdi. Dövlət
başçısı qeyd etdi ki, Azərbaycanın bu istiqamətdə
atdığı addımlar təkcə alternativ
axtarışı deyil, çoxqütblü dünya
nizamında balanslaşdırılmış siyasət
yürütmək strategiyasına əsaslanır. Prezident
İlham Əliyev, həmçinin bildirdi ki, Qərbdə
mövcud olan ikili standartlar, xüsusilə də Ermənistan-Azərbaycan
münasibətləri fonunda sərgilənən ədalətsiz
yanaşmalar, Azərbaycanın yeni strateji tərəfdaşlıq
marşrutları üzrə fəaliyyətini gücləndirməyə
sövq edib. Asiya və Şərq ölkələri ilə əməkdaşlıq
daha real, qarşılıqlı hörmətə və ədalətə
əsaslanır. Prezidentin bu çıxışı ilə
ölkəmizin xarici siyasətində Şərqə və
ya Asiyaya yönəlik kursun artıq konseptual çərçivədə
təsdiqləndiyi, dövlət strategiyasına çevrildiyi
aydın şəkildə elan edilmiş oldu.
Xüsusilə, 2020-ci ildə 44 günlük Vətən
müharibəsindən sonra Qərb institutlarının, o
cümlədən Avropa Parlamenti və bəzi Qərb ölkələrinin
media orqanlarının Azərbaycanın haqlı mövqeyinə
qarşı ədalətsiz və qeyri-obyektiv yanaşma sərgilədi.
Bu kimi hallar Azərbaycanda Qərbə qarşı
etimadsızlıq yaratmaqla yanaşı, strateji qərarların
istiqamətini də dəyişdirdi. Azərbaycanın tərəfsiz
və ədalətli mövqe gözlədiyi Avropa
strukturları tərəfindən birtərəfli şəkildə
Ermənistana dəstək verilməsi ölkəmizi alternativ
geosiyasi tərəfdaşlara üz tutmağa sövq etdi.
Azərbaycanın Şərq və Asiya ilə
münasibətlərində nəzərəçarpacaq dərəcədə
artan diplomatik fəallıq son illərin xarici siyasət xəttinin
bariz göstəricisidir. Bu fəallıq həm ikitərəfli,
həm də çoxtərəfli formatda özünü
göstərir. Prezident İlham Əliyevin aprelin 22-də
Çinə dövlət səfəri bu kontekstdə
xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Milli Məclisin deputatı Rasim Musabəyov
"525"ə deyib ki, Azərbaycan ilk mərhələlərdə
bütün Avropa təşkilatlarında olub, ATƏT-dən
tutmuş Avropa Şurasına qədər: "Avropa
İttifaqının 10 üzv dövləti Azərbaycanın
strateji tərəfdaşıdır. Amma təbii ki, tarixə
baxanda görürük ki, tariximiz bizi daha çox Şərqlə,
Mərkəzi Asiya ilə bağlayır. Bu baxımdan Azərbaycan
öz siyasətində balansı möhkəmləndirməklə
məşğuldur".
Deputat deyib ki, qeyd edilən regionda Azərbaycan
üçün prioritet partnyorlar var, bu sırada Mərkəzi
Asiya yer alır ki, bu coğrafiya ilə münasibətlər
daha da dərinləşəcək: "Çinlə
münasibətlər yüksələn xətt üzrə
inkişaf edir. Pakistanla münasibətlərimiz demək olar
iki ölkənin münasibətləri müttəfiqlik səviyyəsinə
qaldırılıb. Pakistanla xeyli böyük layihələrimiz
var, Azərbaycan orda neft-qaz kəşfiyyatı aparacaq, sonra
istismarını təşkil etmək niyyətindədir.
Ancaq onlarla yanaşı, İran da var. Qeyd edim ki, İranla
ticarət dövriyyəmiz o qədər də yüksək
deyil. Cılız, balaca Ermənistanın İranla dövriyyəsi
bizdən çoxdur. Bu, normal hal deyil. İsraildə də qaz
yatağında SOCAR işlər aparacaq, müəyyən
layihələr olacaq".
R.Musabəyova görə, Azərbaycanın hazırda
üstünlüyü Mərkəzi Asiya, o cümlədən
Çin və Pakistandır: "Ancaq hesab edirəm ki,
imkanlarımız genişləndikcə, coğrafiya da
genişlənəcək".
Onun sözlərinə görə, Qərb Azərbaycana
qarşı özünü yaxşı aparsaydı belə,
Bakı hər bir halda balansı təmin etmək
üçün Şərqə doğru addımlar
atacaqdır: "Yəni burada tək səbəb Qərb tərəfdaşlarımızın
özlərini riyakarcasına aparması, ikilistandartlardan
çıxış etmələri deyil. Halbuki bu amil də nəzərə
alınır. Azərbaycan açıq şəkildə
bildirib ki, nə NATO-nun, nə Avropa İttifaqının qapısını
döymək istəyi var. Ona görə də bu balans
Yaxın Şərqlə də, Uzaq Şərqlə də
münasibətləri dərinləşdiməyi tələb
edir".
Beynəlxalq Münasibətlərin Təhlili Mərkəzinin
Şərqi Asiya üzrə eksperti Vüsal Quliyev
"525"ə bildirib ki, Azərbaycanın xarici siyasətində
son illərdə müşahidə edilən ən
mühüm tendensiyalardan biri coğrafi istiqamətlərin
şaxələndirilməsidir. Bu konteksdə, Şərq və
Asiya istiqamətləri ön plana çıxır. Bu, bir tərəfdən
ölkənin iqtisadi və siyasi maraqlarını daha geniş
coğrafiyada müdafiə etmək məqsədi
daşıyırsa, digər tərəfdən də dəyişən
qlobal güc balansına uyğunlaşmaq strategiyasıdır.
Azərbaycan bu bölgələrdə müxəlif
platformalar vasitəsilə həm ikitərəfli əlaqələri
dərinləşdirməyə, həm də çoxtərəfli
əməkdaşlıq təmaslarını gücləndirməyə
səy göstərir. Asiya regionu, xüsusilə də
Çin, bu baxımdan strateji əhəmiyyət
daşıyır".
Ekspert bildirib ki, Çin-Azərbaycan münasibətlərinə
gəldikdə, burada ciddi perspektivlər var. İki ölkə
arasında əməkdaşlıq təkcə iqtisadi deyil, həm
də nəqliyyat, enerji və rəqəmsal texnologiyalar sahələrini
əhatə edir: "Orta Dəhliz və Zəngəzur dəhlizi
kimi layihələr, Çin üçün Avropaya alternativ
bağlantı imkanları təqdim etdiyi kimi, Azərbaycan
üçün də Çin bazarına və nəhəng
Asiya iqtisadi sisteminə inteqrasiya şansı yaradır. Bundan əlavə,
"Bir Kəmər, Bir Yol" təşəbbüsündə
Azərbaycanın rolu getdikcə artır və bu, ölkəmizi
Çin üçün mühüm strateji tərəfdaşa
çevirir.
İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra Qərbdə,
xüsusilə bəzi Avropa dairələrində Azərbaycanın
əleyhinə yönəlmiş qərəzli siyasətin
müşahidə olunması, Bakı üçün yeni
strateji tərəfdaşlar axtarışını
aktuallaşdırdı. Əlbəttə ki, Çin ilə
münasibətlərin genişləndirilməsi təkcə
alternativ siyasi dəstək axtarışı deyil, həm də
yeni iqtisadi və strateji imkanlara çıxış vasitəsi
kimi görülməlidir. Beləliklə, Qərbin ikili
standartlara əsaslanan yanaşması Azərbaycanın Şərq
siyasətinə daha çox önəm verməsinə əlavə
təkan verdi. Bu baxımdan,
Çin ilə gücləndirilən konstruktiv təmaslar və
strateji bağlar, Azərbaycanın beynəlxalq arenada milli
maraqlarını daha effektiv şəkildə qorumağı
baxımından əhəmiyyətlidir".
Pərvanə
525-ci qəzet .- 2025.- 25 aprel(№70).-S.5.