Mir Həmzə Seyid
Nigari Qarabaği: şair və mücahid şeyx
MÖVLUDUNUN 220, VƏFATININ 140 İLLİYİNƏ
(Əvvəli ötən sayımızda)
XIX əsrin ortalarında Qafqazda rus istilasına
qarşı meydana gələn Cihadın ilk ideya müəlliflərindən
biri Mir Həmzə olub. Ruslar onu özləri
üçün Şeyx Şamil qədər təhlükəli
sayıb, daim həyatına son verməyə
çalışıb, lakin Allahın izni, sədaqətli
qorumaları, müridlərinin sayıqlığı ilə
salamat qalıb, namərdlərə fürsət verməyib.
Şuşadakı Xan sarayına yerləşmiş
rus xəfiyyələri onun Şəki xanına məktubunu ələ
keçirib, bir neçə əqidə yoldaşı tutulsa
da, Mir Həmzə müridlərinin köməyi ilə
Arazı keçib özünü Təbrizə yetirib, rus,
fars xəfiyyələri onu burada həbs edib, ancaq Osmanlı səltənətinə
gizli bağlılığı olan Təbriz valisinin
yardımı sayəsində qaçırılıb.
1866-cı ildə Osmanlı dövlətinə - Ərzuruma
keçirilib, mühafizəsi təşkil olunub, ona yetərli
qədər maaş kəsilib. Bir müddət sonra
xanımı və oğlunu da yanına gətirdib. Dəvət
aldığı İstanbul sarayında ona hər cür maddi
təminatlı vəzifələr təklif edilsə də,
imtina edib yenidən vətənə yaxın olan Ərzuruma gəlib,
1867-ci ilə qədər Ərzurumda yaşayıb, həcc
ziyarətində olub, Şam, Qüdsü gəzib, haqq dərgahına
üz tutmaqda olan Şeyxi İsmayıl Şirvaninin vəsiyyəti
ilə onun yerini tutmaq üçün Amasyaya gəlib, təfsir
və hədis dərsləri deyib, fəal təsəvvüfi
fəaliyyəti ilə də məşğul olub. Onun artan
nüfuzu, nəqşibəndi təriqətinin sürətlə
yayılması həm hakimiyyət dairələrini, həm də
yaxın ətrafdakı digər məzhəb mənsublarını
rahatsız edib, sultan sarayına çoxlu şikayətlər
göndərilib, təzyiqlər səbəbi ilə bir qisim
müridi ilə birlikdə əvvəlcə Samsuna, sonra da
Harputa sürgün edilib.
Mir Həmzə Nigari həzrətlərinin 1885-ci il
sentyabrın 29-da vəfat edib, cənazəsi vəsiyyətinə
uyğun olaraq Harputdan Amasyaya aparılıb, 7 gün sürən
yolçuluqdan sonra Amasyaya gəlib çatan cəsədi məzara
qoyulmaq üçün təkrar yuyulduğunda cisminin,
üz-gözünün nurunun heç pozulmadığı hər
kəsi, məmurları da, müridlərini də heyrətə
gətirib, hətta, onun mumiyalanmış olmasına dair
şübhələr də yoxlanıb, əsassızlığı
aşkar olub, bu əhvalat çoxsaylı mənbələrdə,
İstanbul sarayına göndərilən rəsmi raporlarda da əksini
tapıb.
Həmzə əfəndinin müridi, Qazaxlı
Hacı Mahmud əfəndinin səyi ilə Qarabağ, Qazax və
Borçalıdakı müridlərdən toplanan ianə ilə
türbəsi, türbənin yanında da bir məscid inşa
edilib. Bu məscid Amasyada indi də "Azerilər" və
"Şirvanlı camisi" adı ilə tanınır. 1934
və 44-cü illər də daxil, dəfələrlə
baş vermiş zəlzələlər bu şəhərdəki
bütün tikililəri, o cümlədən, məscidləri
uçursa da, "Şirvanlı camisi"nə xətər
toxunmayıb. Son illər İstanbulda yaşayan Zəngəzur
kökənli inanclı xeyirxah insanın vəsaiti hesabına
məscid və ətrafı abadlaşıb.
Amasyada Qarabağ, Zəngəzur, Şəki,
Şirvan, Qazax, Borçalı mahallarından taleyin
hökmü ilə üz tutub pənah gətirən çox
sayda dindarın əsas ziyarətgahlarından biri Şeyxin
cismi uyuyan bu məsciddir.
İlahi eşq Nigarinin əsas ilham mənbəyi, yaradıcılığının
ana xətti, baş mövzusudur. Mürşidi Şeyx
İsmayıl Şirvani onun haqqında belə söyləyib:
"Mir Həmzə ilahi eşqlə məhvi-vücud
olmuşdur. Onun mürşidi eşqdir".
Eyni fikri Türk ədəbiyyat tarixçisi İskəndər
Pala Nigarinin divanının Türkiyədəki nəşrinin
ön sözündə yazıb: "Mir Həmzə Nigari
adlı lüğətdə bir söz olsaydı,
qarşısında mütləq "eşq"
yazılardı. Ömrünü bir tək eşqə, bir Tək
eşqinə sərf etmiş bu könül dərinliyi olan
şeyx heç şübhə yoxdur ki, XIX əsr türk təsəvvüf
mühit və ədəbiyyatının da öndə gələn
isimlərindəndir. Həyatının çoxunu
keçirdiyi Şərqi Anadolu və Şimali Azərbaycanda
hələ də analar övladlarına onun eşq şeirlərindən
laylalar söyləyirlər".
Yaradıcılığında Hz.Məhəmmədi,
Hz.Əlini, Hz.Hüseyni, Hz.Öməri, Hz.Osmanı sevgi ilə
vəsf edən Şeyx Mir Həmzə Peyğəmbər
soyuna düşmən olan Əbu Süfyan, Muaviyə, Yezid, Mərvan
kimilərinə qəzəbini də ifadə edib,
ömrünün sonunadək bu düşüncələrində
sabit qalıb.
Nəqşibəndi təriqətinə
cani-könüldən bağlılığı, bu yolda fəaliyyətləri
səbəbi ilə Qafqazda sünni təbliğində,
Anadoluda şiəliyin təbliğində suçlanıb təzyiqlərə
məruz qalıb, nüfuzunun genişlənməsindən
qorxuya düşən ruhanilərin paxıllığı,
hökumət orqanlarına basqılara ucbatından tez-tez
Anadolunun müxtəlif yerlərinə köçməyə,
yerini dəyişməyə məcbur qalıb.
Təsəvvüf tərbiyəsini tamamlayıb kamil
mürşid məqamına yetişən Şeyx həyat və
yaradıcılığında Allah sevgisini hər zaman ən
uca məqamda tutub.
Seyid Nigari sufi, təsəvvüf şairidir. Bu gün
də keçmişdə olduğu kimi, Qafqazda, Anadoluda səma
məclislərində mövləvi və nəqşibəndilərin
ayinlərində, zikrlərində Mövlana Cəlaləddin
Rumidən sonra ən çox Seyid Nigarinin insanlara İlahi
sevgisi bəxş edən şeirləri oxunur, ifa edilir,
rituallarda səslənir.
Əlhəmdülillah, Əlhəmdülillah,
Söylər vücudum tamamən Allah.
Görsəm bir bəla, zikrim hüveyda,
Əlhökmü lillah, əlhökmü lillah.
Olmasın canım, olmasam hər dəm
Fikrinlə, Allah, zikrinlə, Allah.
Sovet-KQB rejiminin meydan suladığı illərdə
sevilən yazıçımız İsmayıl
Şıxlının "Dəli Kür"də Nigarini, nəqşbəndiliyi
yaddaşlara gətirməsini minnətdarlıqla xatırlamaq
lazımdır. Bu gün də Qafqaz və Anadolunun bir
çox guşələrində nəqşibəndi təriqətinə
mənsub çox sayda dindar insanlar vardır, onlar həm də
Allaha ibadətin, haqqa qovuşmağın musiqili ritmik zikr
yolunu seçiblər, o yola sadiqdirlər.
Şeyxin dini görüşünün əsasında
Allaha, Həzrəti-Peyğəmbərə (s.ə.s) və
onun əhli-beytinə sonsuz məhəbbət durur. Əksər
şeirlərində də könül verdiyi bu ulu məhəbbəti
vəsf edib, özünün nəqşibəndi olduğunu
da fəxarətlə vurğulayıb:
Nəsli-Məhəmmədi sevmək, istəmək
Haqqın bizə başqa kəramətidir.
Əlmədəd, üftadəyəm, ya dəstgir,
Ya Məhəmməd, ya Əli, ya Nəqşibənd!
Göründüyü kimi, Həzrəti Məhəmmədi
(s.ə.s), Həzrəti Əli ilə birlikdə bu təriqətin
yaradıcısı Bəhaəddin Nəqşibəndini də
piri saydığını söyləyib.
Çoxlu şeirində Kərbəla, İmam
Hüseyn şəhadətliyini sevgi, ürək
ağrısı ilə vəsf edib.
Kərbəla atəşi, ey vah, cigərgahimdən
Baş verib, dil yağılar, sinə yanar, can
ağlar.
Tək Azərbaycanda deyil, bütün islam aləmində
bu gün ən qorxulu meyl islam düşmənləri tərəfindən
çoxsaylı təriqətlərin meydana gəlməsi-gətirilməsidir,
digər təriqətlərə qarşı barışmaz
düşmənçilikdir, qütbləşmədir,
islamın siyasilər əlində vasitəyə çevrilməsidir.
Şeyx Mirhəmzə Nigarinin dini görüşləri, vəsiyyətləri
müqəddəs islam dinimizin birləşdirici mahiyyətinə,
birliyə, bütünləşməyə,
qardaşlaşmağa, güclənməyə vəsilədir.
Nigari yaradıcılığının ikinci əsas
xətti dünyəvi eşqidir - sevib
qovuşmadığı Nigara qarşı bitib tükənməyən
sevgisidir. Onların ilk görüşü haqqında da mənbələrdə
şahid xatirələri qalır... Qarabağı nüfuzlu
Qarapirim bəyinin qızı olan Nigar röyasında
gördüyü Mir Həmzənin onun dərgahına
yaxınlaşdığını duyur, ətrafındakılarla
birlikdə onu qarşılamağa çıxır,
göz-gözə gəldiklərində hər ikisinin nitqi
tutulur, lal sükut içərisində durub dayanırlar.
Nigar Mir Həmzəyə: - Məni gördüyün yuxu
yadındamı?-sualını verir və cavab gözləmədən
baxışları göz-gözə dayananda hər ikisi
huşunu itirir. Mənalar aləmində görüb aşiq
olduğu, ancaq qovuşmadığı bu eşq əhli
özünə Nigari təxəllüsünü seçir,
daha çox bu adla tanınır. "Nigarnamə" məsnəvisi
başdan-başa sanki bir sevgi dastanıdır.
Alıbdır canımı qəmzə,
düşübdür könlümə lərzə,
Hər bir aşiq Seyid Həmzə,
hər bir dilbər Nigar olmaz.
Çox sayda qəzəlində, "Ey cununi-Leyla,
aşiqi-şeyda", "Ey istəyən yari, sevən
dildari", "Ey dili-pursovda, talibi-Ənqa", "Şamu
səhər, ey dil, vəchi-dildarə" kimi qoşma,
"Aşıq oldum gene tazə", "Əqlimi ey guli-xəndan"
gəraylılarında Nigara eşqini rəvan, həzin, sadə,
səmimi bir dildə vəsf edib.
Dərdü möhnətin, ey sənəm, sənəm,
Eşq ilə çəkən, bir mənəm, mənəm.
Arü-varini rahi-mehrdə,
Tarümar edən bir mənəm, mənəm.
Çəkmişəm cəfa, eylə bir vəfa,
Sən də ələta can sənə fəda,
Rahi-mehrdə zari-binəva
Tarükül vətən bir mənəm, mənəm.
Mir Həmzə Nigari yaradıcılığında
Qarabağ mövzusu, Qarabağ həsrəti
üçüncü əsas xətdir. Şair doğma vətəni
Qarabağa çox böyük məhəbbət bəsləyib.
Nigari Qarabağın ruslar tərəfindən
işğalından sonra yazdığı şeirində bu
faciəli hadisənin sinəsinə saplanan xəncər kimi
onu iztiraba qərq etdiyini ifadə edib, Dağıstan şiri
Şeyx Şamilin mücadiləsini vəsf edib.
Mərdi-mərdanə o qaplansifəti-Moskof ilən
Eyləmək cəngü cədəl
şiri-Dağıstanə düşər.
(Ardı var)
Hacı NƏRİMANOĞLU,
"Zəngəzur" Cəmiyyətləri Birliyinin
sədri, tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet .- 2025.- 7 avqust(№138).- S.7.