Keçmişə sayğı, gələcəyə
ümid
İLQAR FƏHMİNİN 50 YAŞINA
Fikrimcə, insan həyatına yalnız
doğulduğu gün və bu gün arasındakı illər
yox, həm də yazdığı sözlər, qoyduğu iz,
toxunduğu ruhlar ölçü verir. Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir simalarından olan İlqar Fəhmi də məhz bu
ölçü ilə tanınan söz
adamlarımızdandır. Onun ömür payı hələ
yarıda olsa da, yaratdığı əsərlər, dediyi
sözlər, müdafiə etdiyi ideyalar onu artıq milli ədəbi
yaddaşın vacib bir hissəsinə çevirib.
Sözlə nəfəs alan, sözdə yaşayan,
sözdən yola çıxıb insanın ruhuna çatan qələm
adamlarındandır İlqar Fəhmi.
Yaradıcılığı ilə həm milli ədəbiyyatın
dərin qatlarına enən, həm də müasir oxucunun
düşüncəsinə işıq salan söz
adamıdır.
Bir yazıçının
yaradıcılığı yalnız yazdığı əsərlərlə
deyil, həm də sözə yanaşma tərzi, ədəbiyyata
gətirdiyi nəfəs, milli-mənəvi dəyərlərə
baxışı ilə ölçülür. İlqar Fəhmi
50 illik ömründə Azərbaycan ədəbiyyatına məhz
belə bir nəfəs gətirən, sözün fəlsəfəsini
dərk edən, klassikanın təməl daşlarını
müasir dövrün təfəkkürü ilə birləşdirən
qələm sahiblərindəndir.
Onun zəngin ədəbi yoluna nəzər salanda
görürük ki, İlqar Fəhmi təkcə
yazıçı deyil, həm də düşüncə
adamıdır. Poeziya, nəsr, esse, tərcümə - hər
bir janrda öz sözünü deyib. O, dünya ədəbiyyatını
Azərbaycan oxucusuna, Azərbaycan sözünü isə
dünyaya təqdim etmək missiyasını daşıyan tərcüməçilərdəndir.
Klassik şairlərin qəzəllərindən tutmuş Qərb
romanlarının incəliklərinə qədər fərqli
ədəbi qatlarda işləməyi bacaran, o ruhu asanlıqla
duyan və təqdim edən ədəbiyyatçılardandır.
Muğam kimi axan ömür
Onun 50 illik ömür yolu muğamın sədaları
kimi çoxqatlı, həm ahəngli, həm də improvizə
ilə zəngindir. Uşaqlıq illərindən ədəbiyyata,
poeziyaya maraq göstərməsi, milli söz mədəniyyətinin
incəliklərini dərk etməyə
çalışması onun gələcək
yaradıcılıq istiqamətini müəyyənləşdirib.
O, ədəbiyyatı sadəcə yazmaq üçün
deyil, yaşamaq üçün seçənlərdəndir.
Oxucu onun mətnlərində bir növ
"sözün içində gəzən" səyyaha
çevrilir. Hər sətir, hər ifadə səni
düşünməyə vadar edir: həyat nədir, insan
hansı dəyərlərlə yaşamalıdır,
keçmişlə gələcək arasında körpü
necə qurulur, tarix bizə hansı dərsləri verib? O,
insan taleyini təkcə hadisələr toplusu kimi yox, mənəvi
sınaqlar, daxili mübarizələr və ruhun
axtarışları kimi təqdim edir. Onun fəlsəfəsi
bəzən muğamın improvizə azadlığını
xatırladır - əvvəlcədən yazılmış
bir ssenari yoxdur, amma daxildə möhkəm qurulmuş harmoniya
hökm sürür.
Muğam demişkən, İlqar Fəhminin
yaradıcılıq yolu Azərbaycan ədəbiyyatında
klassik irsə bağlılığın və müasirlik
axtarışlarının paralel şəkildə yaşaya
biləcəyini sübut edir. O, bir tərəfdən qəzəl,
muğam kimi milli mədəniyyətin sütunlarını bədii
mətndə yaşadır, digər tərəfdən isə
bu dəyərləri çağdaş insanın
düşüncə dünyasına uyğun şəkildə
təqdim edir. Ədəbiyyat onun üçün nə
keçmişin tozlu xatirəsi, nə də dəbə
uyğun müvəqqəti bir oyundur, söz onun
üçün həm yaddaş, həm də gələcəkdir.
Muğam onun üçün sadəcə musiqi
janrı deyil, milli yaddaşın kodu, azərbaycanlı ruhunun
səsi, əsrlərin ötəsindən gələn ahəngdir.
Muğamın çoxqatlı melodiyası kimi, onun mətnləri
də çoxqatlıdır: birinci qatında hadisələr,
ikinci qatında isə dərin mənalar, hələ
açılmamış türlü-türlü sirlər
gizlidir. Necə ki, muğamın hər şöbəsi
öz duyğusunu, öz hekayəsini danışır,
İlqar Fəhminin hər əsəri də ayrı bir ruh
halını ifadə edir. Bu əsərlərdə bəzən
kədərin zərifliyi, bəzən də ümidin
işığı hiss olunur.
Onun üçün söz və musiqi arasında
görünməz bir bağ var. Muğamın sədaları
ilə bədii mətnin ritmi onun
yaradıcılığında bir nöqtədə birləşir.
O, bəzən hekayəsində muğamın improvizə
gücünü, bəzən esse mətnində qəzəlin
incə qafiyəsini hiss etdirir. Onun
yaradıcılığı sübut edir ki, ədəbiyyat
da musiqi kimi, insan ruhunun ən dərin yerlərinə toxuna
bilir. Elə buna görə də onun yazıları yalnız
oxunmur, həm də dinlənilir. Oxucu mətnin sədasını
qulağında eşidir, sözün daxili ritmini hiss edir.
Qəzəl qanadında klassikaya sadiqlik
Milli dəyərlərə bu bağlılıq onu həm
klassik irsin qoruyucusu, həm də müasir ədəbiyyatda ənənə
ilə yeniliyi birləşdirən körpü kimi göstərir.
İlqar Fəhmi yaradıcılığında qəzəl
xüsusi yer tutur. Qəzəl onun üçün
keçmişdən gələn bir poeziya forması olmaqla
yanaşı, bu gün də canlı və nəfəs alan
bir ifadə vasitəsidir. İlqar Fəhmi qəzəlin sadəcə
formal gözəlliyini yox, həm də fəlsəfi-ruhani
mahiyyətini qiymətləndirir. Onun mətnlərində bəzən
bir qəzəl beyti bütün bir fəlsəfi fikrin
açarı olur. Klassik qəzəl forması İlqar Fəhminin
mətnlərində bəzən bir obrazın dilində, bəzən
hekayənin ritmində, bəzən də esse mətninin fəlsəfi
dərinliyində boy göstərir.
Düz 11 il öncə - ədəbiyyatımızda sərbəst
şeirin daha da yayğınlaşdığı, gənclərin
ən çox bu janra üz tutduğu bir dövrdə
Yazıçılar Birliyinin mənim də müdavimlərindən
olduğum Gənc Ədiblər Məktəbində İlqar
müəllimlə görüş keçirilmişdi. Həmin
görüşdə şair biz gənclərə bir
çox tövsiyələr vermiş, ədəbiyyatla,
poeziyayla bağlı düşüncələrini, təcrübələrini
bölüşmüşdü. Amma həmin görüşdə
onun qəzəl janrı haqqında dediklərini, əruza
duyduğu sonsuz sevgini bu gün də unuda bilmirəm. Gənc
həmkarlarımdan birinin niyə şeirdən nəsrə
keçdiyi ilə bağlı sualına İlqar Fəhminin
verdiyi cavabda mənim diqqətimi məhz əruza olan o sevgi cəlb
etmişdi: "Əslində, mən nə yazsam da, yenə qəzəlxanam.
Romanım da, ssenarilərim də qəzəlin
qırıntılarıdır. Əruz mənim ürəyimin
döyüntüsüdür. Sənət növlərinin
asan yazıldığı bir dövrdə əruz kimi qəliz
bir janrdan yapışmaq özü bir qəhrəmanlıqdır.
Çünki sən elə yazmalısan ki, fikirlərini
formaya sala biləsən".
Bu bağlılıq təsadüfi deyil. Qəzəl
onun üçün yalnız söz oyunu və bədii forma
deyil, həm də milli düşüncənin poetik təcəssümüdür.
Klassik poeziyanın obrazlar sistemi, rəmzləri, ritmi onun əsərlərinə
sirayət edib, onları daha zərif və eyni zamanda daha dərin
edib.
Fəlsəfənin səssiz sədası
İlqar Fəhminin əsərlərində diqqət
çəkən cəhətlərdən biri də, heç
şübhəsiz, onun fəlsəfi
baxışlarıdır. Onun hər cümləsinin
arxasında həyatın mənasına dair suallar gizlənir:
insan kimdir, zaman nədir, yaddaş necə işləyir, tarix
bizə hansı dərsləri verir? Bu suallara cavab axtararkən
o, həm Şərqin hikmət ənənəsinə, həm
də Qərbin fəlsəfi düşüncəsinə
müraciət edir.
Onun mətnləri sanki bir düşüncə
axınıdır - oxucuya birbaşa hökmlər vermir, amma
düşünməyə, hiss etməyə, müqayisə
aparmağa çağırır. Bəzən bu fəlsəfə
muğamın improvizəsini xatırladır: əvvəlcədən
yazılmamış, amma daxildə möhkəm qurulmuş bir
harmoniya ilə irəliləyir.
Bu cümlələri yazarkən bu günlərdə
Azərbaycan Mətbuat Şurasının sədri,
Yazıçılar Birliyinin sədr müavini Rəşad Məcidin
sosial şəbəkədə paylaşdığı bir mətni
xatırladım. O bu mətndə İlqar Fəhmi və Fazil
Mustafa kimi düşüncə adamlarımızın,
filosoflarımızın dəyərindən söz
açır, onların iki kitabını təqdim edirdi.
İlqar Fəhmidən təqdim edilən kitab 2023-cü ildə
çap olunan "Şərq arxetipləri" əsəridir
ki, müəllif bu kitabdakı incə məqamlara toxunaraq
oxucunun diqqətini əsərə cəlb edir:
"İlqar Fəhminin vaxtaşırı nəzər
saldığım kitabında da məni heyrətləndirən
məqamlar çoxdur. O, yazıçı və incəsənət
adamı kimi muğama, klassik poeziyaya dərindən bələddir,
bu kontekstdə xalqımızın arxetiplərini
araşdırır. Qəzəl və nərd oyununun
xalqın düşüncə tərzinə necə sirayət
etdiyini və ya əksinə, düşüncə tərzimizin
bunların yaranmasında rolunu maraqlı şəkildə təqdim
edir, düşündürücü qənaətlərə
gəlir.
Eyni zamanda, teatr və səhnə sənətinə
münasibətimizin niyə avropalılar kimi deyil, soyuq və
etinasız olduğunu, bunun əvəzində toy-düyün
və dini mərasimlərə kütləvi şəkildə
qatılmağımızın səbəblərini
inandırıcı arqumentlərlə izah edir.
Müəllif "atalar və oğullar" problemini
Avropa ilə müqayisə edərkən bizim cəmiyyətimizdə
nədən daha çox "gəlin-qayınana"
konfliktinin qabarıq olduğuna da maraqlı yozum verir".
Ədəbi mühitdə fikir adamı
İlqar Fəhmi təkcə yazıçı kimi
yox, həm də ədəbi mühitin fəal
iştirakçısı, hətta bəzən istiqamətvericilərindən
biri kimi tanınır. Onun məqalələri, ədəbi
polemikalardakı çıxışları, gənc yazarlara
verdiyi dəstək və tövsiyələri göstərir
ki, o, ədəbiyyata yalnız şəxsi
yaradıcılıq kimi deyil, milli mədəniyyətin
ümumi işi kimi baxır. Ədəbiyyat onun
üçün estetik zövq məsələsi olmaqla
yanaşı, milli kimliyimizin və mədəni irsimizin ən
sağlam və ən zərif müdafiə vasitəsidir.
Onun mövqeyi bəzən sərt görünə bilər,
amma bu sərtlik arxasında sözün təmizliyinə, dəyərlərin
qorunmasına olan sadiqlik dayanır. O, ədəbi mühitdə
modaya uyğun mövqelər deyil, vicdanın diktə etdiyi
fikirlər səsləndirir.
Keçmişdən gələcəyə uzanan
körpü
İlqar Fəhmi öz
yaradıcılığında klassiklə müasir olanı,
milli ilə ümumbəşəri olanı birləşdirir.
Keçmişin dəyərlərini gələcəyə
daşımaq üçün yalnız nostalji kifayət deyil
- bu dəyərləri müasir oxucuya yeni bədii formalarda təqdim
etmək lazımdır. İlqar Fəhmi məhz bunu bacaran
yazıçılardandır.
Bu baxımdan son illərdə Azərbaycan teatr səhnəsində
bir-birinin ardınca izlədiyimiz pyesləri, xüsusən,
dövlət əhəmiyyətli illərə həsr
olunmuş əsərləri ayrıca yer tutur. Onun "Nəsimi
İlinə", "Nizami Gəncəvi İli"nə həsr
etdiyi, ilin ədəbi yekunu kimi Əməkdar incəsənət
xadimi, tanınmış rejissor Mehriban Ələkbərzadə
ilə birlikdə araya-ərsə gətirdikləri "Mənəm
mən", "İsgəndərə yeni namə" əsərləri,
eləcə də Əməkdar incəsənət xadimi Bəhram
Osmanov tərəfindən səhnələşdirilən
"Son reportaj" və Əməkdar artist Nicat Kazımovun
səhnə həyatı bəxş etdiyi "Balaca kişilər"
əsərləri Azərbaycan teatr tarixində silinməz
izqoyan tamaşalara çevrilib.
Onun yaradıcılığı sübut edir ki, milli
mədəniyyətin sütunları yalnız qorumaqla yox, həm
də daim yenidən yaradılmaqla möhkəmlənir.
Bu il İlqar Fəhmi 50 yaşını qeyd edir. Bu, ədəbiyyatda
böyük təcrübə və zəngin
yaradıcılıq yolu deməkdir. Amma eyni zamanda bu yaş hələ
yeni ideyaların, yeni əsərlərin
başlanğıcıdır. Onun
yaradıcılığında artıq möhkəm təməl
var, amma hələ qarşıda yazılacaq çox mətn,
cavabını tapacaq çox sual var.
O yazmaqla, tərcümə etməklə, milli dəyərləri
təbliğ etməklə, gənc qələm sahiblərinə
örnək olmaqla ədəbiyyata xidmət edib, edir. Bu xidmətlərin
arxasında təkcə yazıçı əməyinin zəhməti
yox, həm də sözə, mədəniyyətə və
xalqa bağlı bir ömür dayanır.
Bu yubiley təkcə bir ömrün mərhələsi
deyil, həm də oxucular üçün İlqar Fəhminin
söz dünyasına yenidən nəzər salmaq, onu daha dərindən
kəşf etmək fürsətidir.
İlqar müəllim, "525-ci qəzet"in
kollektivi olaraq, sizi əlamətdar yubileyiniz münasibətilə
ürəkdən təbrik edirik! Sözünüz daim
muğam kimi dərin, qəzəl kimi zərif, həyat kimi rəngarəng
olsun. Sizə möhkəm cansağlığı, bitməz
yaradıcılıq enerjisi və hər zaman ruhunuzu
qidalandıran ilham arzulayırıq!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet .- 2025.- 16 avqust (№145).- S.15.