Seyid Əzim Şirvani qəzəllərində
ruhun seyri
XIX əsr Azərbaycan poeziyasında qəzəl
janrının mükəmməl nümunələrini
yaratmış Seyid Əzim Şirvaninin (1835-1888) qəzəllərində
sevən aşiqlə çəfakeş məşuq bir
qütbdə birləşir. Bu qütblərin mərkəzində
isə şairin lirik "mən"i dayanır. Seyid Əzimi
həm öz müasirlərindən, həm də sələflərindən
fərqləndirən məziyyətlərdən biri onun lirik
qəhrəmanının konkret ünvanının bəlli
olmasıdır. Bəzən lirik növdə yazılan əsərlərin
konkret ünvanı məlum olmur, onlar konkretlikdən uzaq olur.
Gözəllərin tərənnümü, onların ilahi
varlıqla müqayisəsi, ilahi məhəbbətə
mübtəla olub sevgiləri ümumi bir kateqoriya təşkil
edir. Seyid Əzim poeziyasında bütün bu xüsusiyyət
dəyişir.
Onun "Üzündür" rədifli qəzəlində
ünvanı tam bəlli olan, şairin hər gün
reallıqda rastlaşdığı gözəl bir
qadındır. Seyid Əzimi özündən əvvəlki sələflərindən
fərqləndirən əsas əlamətlərdən biri də
onun qəzəllərində ünvanlı gözəllərin,
real şəxslərin olmasıdır.
Ey mah, sənə ol ahi-dəmadən nə
üçündür,
Ayinəyi-dildə bu kədər, qəm nə
üçündür?
mətləli qəzəlində şair yaxın
adamının ölümünə yas saxlayan bir gözəlin
daxili iztirablarını poetik dillə qələmə
almışdır. Şeirin lirik qəhrəmanı şairin
hər gün qarşılaşdığı peal
varlıqdır. Şair onun iztirablarına dözə bilmir,
gözəlin qəm-qüssəsi onu sıxır, onun pərişan
halı şairi üzür. Ona "batdın yenə bəxtim
kimi qaraya" deməklə, gözəllə bir dərddə
olduğunu vurğulayır. Gözəlin kədərini dağıtmaq
üçün yeri gəldikcə ona məsləhət də
verir:
Dünyaya gələn getmək
üçündür, bu nə qəmdir,
Bir fikr elə gör xilqəti-aləm nə
üçündür?
- deyən şair insanın bu aləmə nə məqsədlə
gəldiyini, həyatın mənasını, bu həyatın
əbədi olmadığını ona anlatmaq istəyir. Lirik
qəhrəman gözələ məsləhətlər versə
də, həm də onun halına acıyır, onun
üçün könlünün şəm kimi
yandığına, bu həsrətdən gözlərinin qəm
yaşı tökməsinin nə səbəbdən
olmasını vurğulayır. Sonda şair lirik qəhrəmana
"bəs pərdeyi-ceşmində olan nəm nə
üçündür", deyir.
Qəzəllərinin birində şair "gün o
gün olsun ki, səni məclisi səhbada görüm",
deyərək, real aləmdə olan sevgilisini "şərab"
məclisində görmək istəyir, o günün tez gəlməsini
arzulayır. Burada aşiqin məqsədi məşuqəni hər
gün: gecə də, gündüz də, yuxuda olsa belə,
onun gül camalını yenə görmək istədiyini
deyir:
Özgə aləmdir həqiqətdə bu vəhdət
aləmi,
Kəsrət ilə aşiqin halı pərişan
olmasın.
Seyid Əzim Şirvani yaradıcılığında
din ayrı-seçkiliyi yoxdur. Onun
yaradıcılığında istər müsəlman, istər
bütpərəst, istər nəsrani olsun hamı birdir.
Aşiq üçün sevgilisinin istər məsciddə, istərsə
də kilsədə olmasının heç bir fərqi yoxdur,
onun arzusu sevgilisini görməkdir:
Məqsədim, şəşəeyi-mahi-cəmalındı
sənin,
Xah məsciddə onu, xah kəlisada görüm.
Şair qəzəllərinin bəzisində mifik,
dini, əfsanəvi obrazlardan istifadə etməklə
özünün poetik fikir yükünü oxucusuna
çatdırır. Bəzi qəzəllərində isə
seyri-süluk yolu ilə sanki fövqəltəbii qüvvə
vasitəsi ilə bu aləmdən ayrılaraq, başqa bir aləmdə
olduğunu ruhunun dili ilə gördüklərini
danışır:
Boynuma saldın o müşkin zülfüvün
zünnarını,
Ey büti-tərsa, məni eşqində Sənan eylədin.
Seyid Əzim burada oxucusunun yaddaş kodunda yer alan dini rəvayəti
poetikləşdirir. Bu beytlə bağlı Qurani-Kərimdə
belə bir ayə keçməkdədir. "Hamınız
bir yerdə Allahın ipindən möhkəm
yapışın". Poeziyada ip, sac, tel, tük və sair təsəvvüf
terminləri bağlılıq anlamı kəsb edir. Burada
zülf vəhdətlə kəsrət arasındakı əlaqəni
göstərən vasitə kimi dəyərləri
özündə əks etdirir. Bu beytdə zülf öz
müstəqim mənasından uzaqlaşaraq irfani məna kəsb
edir. Zülf həm də cism ilə can (ruh) arasında əlaqə
yaradan bir vasitədir.
Təsəvvüf ədəbiyyatında seyi-sülük
gəzmək, səyahət etmək anlamını verir. Təsəvvir
elmində səyahət iki mənada anlaşılır, bu
real şairin səyahəti də ola bilər, ikinci forması
isə şairin xəyalən səyahətidir. Haqqında
söz açdığımız səyahətlər hər
iki məqamda adi gəzinti deyil, insanı tərbiyələndirici,
əxlaqverici bir səyahət formasıdır. Bu səyahət
insanın öz daxili dünyasından ilahi varlığın
vüsalına doğru hərəkətidir. Poeziyada gerçəkləşən
bu səyahət, şair ruhunun varlıq aləmindən
ayrılaraq Allaha doğru olan yolçuluğunun gerçəkləşdirilməsidir.
Seyid Əzimin "Genə gəldim" rədifli qəzəli
məzmun baxımından şairin təsəvvüf
ideyalarını özündə təzahür edən
gözəl qəzəllərindən birdir. Şair bu qəzəlində
təsəvvüfün mərhələ və məqam təlimlərindən
istifadə etməklə gözəl poetik əsər
yaradıb. Sufi fəna-fillah halına yetişmək, həqqi-mütləqə
qovuşmaq üçün müxtəlif çətinliklərlə
rastlaşır və onları dəf etməkdən
ötrü müəyyən mərhələ və məqamlardan
keçərək, mərifət əhlinə, hal əhlinə
çevrilir. Son anda fənaya qovuşub, həqqi mütləqə
çatır və bununla da o, öz əvvəlki halından
çıxaraq, başqa bir yolun yolçusu olur.
Canan yoluna verməyə can mən genə gəldim,
Bu Kəbə ara olmağa qurban genə gəldim.
Qəzəlin mətlə beytində aşiq ilahi
varlıq yolunuda özünü qurban vermək
üçün yenidən gəldiyini etiraf edir. Bu gəlişinin
səbəbi ilə Kəbə zinətlənəcək, onun
gəlişi ilə Kəbənin yeni bir təravət
alacağını deyir.
Təsəvvüf poeziyasının özünəməxsus
rəmzlər dili var, bəzi şairlər bu dili "quş
dili" adlandırıblar. Seyid Əzim də bu dili
özünəməxsusluqla işlədərək, söz
içərisində söz yarada bilmişdir. Qəzəldə
"can" sözü müxtəlif anlamları
özündə ehtiva edir. İşlənmə məqamından
asılı olaraq bu cinas ifadənin məzmun və fikir
yükü dəyişir. Əgər bəzi yerlərdə
"can" sözü "qurban olmaq, fəda olmaq, can vermək,
ölmək mənalarında işlənirsə, bəzi məqamlarda
"ruh" mənasında işlənir. Şair bu qəzəlində
ruhun müxtəlif varlıqlarda təcəlla edib
dönüşündən söz açır. Deməli,
şair ruhunun artıq bu aləmə bir dəfə gəldiyini,
amma onun hər hansı bir varlıqda-insanda təzahür edə
bilməyib yenidən öz aləminə
döndüyünü etiraf edir.
Sonrakı beytdə şair deyir:
Bir gəlmiş idim verməyə can, olmadı qismət,
Getdim, dolanıb bir dəxi, ey can, genə gəldim.
Beytin birinci misrasında "can" sözü fəda
olmaq, özünü qurban vermək mənasında işlənirsə,
ikinci misrada "can" sözü ruh mənasında işlənib.
Şair ikinci misrada ruhun yenidən dolanaraq dondüyünü,
yenidən bu aləmə gəldiyini deyir.
Dərman dedilər dərdi nihanimə dəhanın,
Yox yerdə sanıb dərdimə dərman, genə gəldim.
Beytin açılışı: aşiqin gizli dərdinin
dərmanını məşuqənin ağzını (dəhanın)
bildilər, amma mən yenə dərmanın o "yoxluq"
aləmində olduğunu bilərəkdən, yenə gəldim,
deyir.
Klassik poeziyada dəhan (ağız) anlamında işlədilən
bu ifadə fars sözü olub zahirən danışıq mənası
bildirir. Təsəvvüf poeziyasında "yoxluq" mənası
kəsb edən (dəhan) bu söz haqqın kəlamı mənasında
işlədilir. Dəhan yoxluq aləmində bəzən gizli
olan sirlərin faş olması üçün
ötürücülük funksiyasını yerinə yetirir.
Yüz dəfə xəzan olmuş idi bağü
baharım
Bu bağı görüb, fəsli-gülüstan genə
gəldim.
Bü beytdə dəfələrlə
bağ-bağçasının xəzan olduğunu,
dağıldığını görən aşiq, bahar fəslində
gülüstana dönən bağnı görüb, yenə
gəldiyini deyir.
Aldım ələ payi-mələxasa dilü canı,
Sandım ki, çıxıb təxtə Süleyman,
genə gəldim.
Bu beytdə şair bizim yaddaş kodumuzda yer alan
"Qarışqa və Süleyman" əhvalatını
yadımıza salır. Beytin qısa
açılışı belədir: Qarışqa
Süleymanın taxta çıxmasını eşidib ona
çəyirtkənin budunu hədiyyə aparır, mən isə
səni görmək üçün hüzuruna ürəyimi
çıxararaq əlimə alıb gəlmişəm.
Sevgilinin hüzurunu şair Süleymanın taxtı ilə
müqayisə edir, yenə üstünlüyü sevgilisinin məqamına
verir.
Qəzəlin məqtə beytində şair deyir:
Seyyid, neçə yol gəlmiş idim mülki-cahanə,
Səd şükür tapıb surət-insan, genə
gəldim.
Bu beytdən belə aydın olur ki, şair insan ruhunun
dövr edərək bu aləmə müxtəlif formalarda gələ
bilməsinin mümkün olduğunu deyir. Ruhun bu aləmə
dönüşünün və insan cismində bərqərar
olmazdan öncə hansı vəziyyətdə olası
haqqında A.Gölpınarlı yazır: "Onlar bu aləmə
gəlməzdən əvvəl nəşir
(dağınıq -X.H.) halında idi. Onların hissələri,
yəni cüzləri heyvan, bitki və cansiz varlıqlarda təzahür
idi. Bu hal hərflərə bənzəyir. Ana və baba yeyib
içdikləri şeylərdən onun mayasını
toplamış, sonra ana rəhmində tərkibə düşərək,
həşr (toplanma - X.H.) edilərək bu aləmə gəlmişdir
ki, bu da hərflərin birləşərək kəlmə, kəlmələrin
birləşərək söz oluşuna bənzəyir".
Seyid Əzim poeziyası fəlsəfi və
irfanyönlü bir poeziyadır. Şair dövrünün
bütün elmlərini mükəmməl bilmiş, onlardan
yeri gəldikcə şeirlərində istifadə etmişdir.
Bu baxımdan şairin "Genə gəldim" rədifli qəzəlinin
məqtə beytində demək istədiyi fikir yükü
ruhun bu aləmdə insanda təzahü etdiyini, onun insan cismində
bərqərar olmasını oxucuya çatdırır.
Xuraman HÜMMƏTOVA
Filologiya elmlər doktoru
525-ci qəzet .- 2025.- 20 avqust (№147).- S.7.