Naxçıvan
musiqi mühitinin görkəmli yetirmələri
(Əvvəli ötən sayımızda)
Zəngin mədəniyyəti ilə bəşər
tarixinin ən qədim sivilizasiya mərkəzlərindən
biri olan Azərbaycanın dünya səviyyəsində qəbul
edilən Qobustan, Gəmiqaya qayaüstü rəsmlərində
musiqi ilə bağlı təsəvvürlər, musiqi və
rəqsin vəhdətindən ibarət olan təsvirlər
xalqımızın ilkin musiqi sənətinin, musiqinin xalq həyatında
və məişətindəki yerinin göstəricisi olmaqla,
musiqinin xalqımızın məişət mədəniyyətinin
ayrılmaz tərkib hissəsi kimi önəmli rol
oynamasından xəbər verir.
XX əsr bütövlükdə Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında olduğu kimi, Naxçıvanda da ədəbi-mədəni
həyatla yanaşı, milli mədəniyyətimizin
inkişafında, xüsusilə musiqi sahəsində sürətli
inkişaf mərhələsi olub.
Nəriman Məmmədov yaradıcılığı
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin, eləcə də
Naxçıvan musiqi mədəniyyətinin inkişafında
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Nəriman Həbib
oğlu Məmmədov 1927-ci il dekabrın 27-də
Naxçıvan şəhərində anadan olub. O, kiçik
yaşlarından musiqiyə həvəs göstərməyə
başlamış, musiqi sahəsində ilk
addımlarını da Naxçıvan şəhərində
fəaliyyət göstərən pioner və məktəblilər
evində (indiki Heydər Əliyev adına Uşaq və Gənclər
Sarayı) atmışdı.
Pioner və məktəblilər evində
yaradılmış tar dərnəyində, Səfər Rəcəbovun
sinfində təhsil alan bəstəkar, daha sonra
Naxçıvan şəhər 1 saylı uşaq musiqi məktəbində
təhsilini davam etdirmişdi. Hələ usaqlıqdan hiss
olunan qeyri-adi musiqiçilik istedadı həm müəllimlərinin,
həm də valideyinlərinin nəzər-diqqətini cəlb
edib. O vaxt kimsənin ağlına belə gəlməzdi ki,
doğma diyara dərin tellərlə bağlanan bu balaca
oğlan illər sonra bu yerləri vəsf edən sanballı
musiqi əsərləri yazacaq, Naxçıvan torpağı
bəstəkar övladının bəstələrində,
necə deyərlər, başdan-başa gül
açacaqdı. "Naxçıvan", "Araz üzərində
Çənlibel Qalası", "Qızlar
bulağı", "Çiçəklənən
Naxçıvan", "Sirab" kimi təkrarsız əsərlər
sənətkarın torpaq, el sevgisindən yaranıb onun
yaradıcılığında önəmli yer tutacaqdı.
Musiqi məktəbini uğurla bitirdikdən sonra Nəriman
Məmmədov Asəf
Zeynallı adına Bakı Musiqi Texnikumuna (indiki Bakı
Musiqi Kolleci) daxil olur. Texnikumda oxuduğu illərdə o, xalq
çalğı alətləri üçün
"Suita"sını bəstələyir. Hələ
musiqi texnikumunda oxuyarkən gənc Nərimanın xalq
çalğı alətləri üçün bəstələdiyi
suitası görkəmli bəstəkar, dirijor Səid Rüstəmovun
rəhbərlik etdiyi xalq çalğı alətləri
orkestrinin ifasında səslənir. Bu bəstəkarın incəsənət
dünyasına ilk uğurlu addımı idi. Onu da qeyd edək
ki, Nəriman Məmmədov ayrı-ayrı illərdə
Bakı Musiqi Akademiyasının iki fakültəsini bitirib:
musiqişünaslıq üzrə 1956-cı ildə, bəstəkarlıq
üzrə (professor C.Hacıyevin sinfi) 1961-ci ildə
bitirmişdir. Nəriman Məmmədov nədən və kimdən
yazırsa yazsın, öz lirik dünyasına, daxili məninə
sadiq qalan bəstəkar, musiqişünas idi. Məhəbbətlə,
ilhamla yazdığı müxtəlif janrlı əsərlər
onun musiqi istedadından, dərin bilgilərindən irəli gəlirdi.
Səməd Vurğunun eyniadlı poeması əsasında
yazılmış "Humay" baleti 80-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet teatrında səhnələşdirilmişdi.
"Humay" baletində muğamlarımızdan məharətlə
istifadə edilib. Xalq artisti Cövdət Hacıyevin fikrincə,
"Nəriman Məmmədov Humay ilə balet tariximizin yeni
parlaq səhifəsini açdı". Maraqlıdır ki,
baletin klaviri Moskvada çap edildi. Bəstəkarın
yaradıcılığında instrumental musiqi müxtəlif
janrlarla təmsil edilir. Onun xüsusilə proqram xarakterli simfoniyaları
- Hüseyn Cavidə həsr olunmuş IV simfoniyası,
Xocalı faciəsinə həsr olunmuş VII simfoniyası və
"Fərhad və Şirin" poeması diqqətəlayiqdir.
"Humay", "Şeyx Sənan" baletləri, 5
musiqili komediya - "Altı qızın biri pəri",
"Qız görüşə tələsir", "Məmmədəli
kurorta gedir" (T.Bakıxanovla birlikdə), "Olacağa
çarə yoxdur", "Pasport", 7 simfoniya (IV -
Hüseyn Cavidə, VII - Xocalı şəhidlərinə həsr
olunub), fleyta, violin və piano üçün trio, simfonik
poema, zərb alətləri və orqan üçün poema,
"Azərbaycan" oratoriyası, piano və orkestr
üçün 5 konsert, xalq çalğı alətləri
orkestri üçün "Dəstgah", "Zərbi-muğam",
Azərbaycan şairlərinin sözlərinə bəstələnmiş
mahnılar və sair əsərləri onun musiqi sənətimizə
dəyərli töhfələridir.
N.Məmmədov bir musiqişünas kimi Azərbaycan
muğamlarının notlaşdırılması və tədqiqi
sahəsində mühüm xidmətlər göstərib.
Tarzən-pedaqoq Əhməd Bakıxanovun ifasından
"Rast", "Şur", "Çahargah",
"Segah-Zabul", "Bayatı-Şiraz",
"Humayun", "Şahnaz", "Rahab"
muğamlarını instrumental şəkildə, xanəndə
(Hacıbaba Hüseynov, Yaqub Məmmədov) və sazəndə
dəstəsinin ifasından "Çahargah" (Moskva, 1970)
və "Rast" (Moskva, 1978) muğam dəstgahlarını
vokal-instrumental şəkildə nota salıb.
Ötən əsrin 50-ci illərində şifahi
peşəkar musiqinin bilicisi bəstəkar Nəriman Məmmədov
muğam dəsgahlarının silsilə şəkildə
yazılması işinə başlayır. Bunun nəticəsində
müxtəlif illərdə "Bayatı-Şiraz",
"Şur" instrumental, "Çahargah" və
"Rast" vokal instrumental muğam dəsgahları Moskvada,
"Rast", "Şahnaz", "Çahargah", "Humayun", "Segah",
"Zabul" və "Rahab" instrumental muğamları isə
Bakıda nəşr olunur. Bu nəşrləri Azərbaycan
musiqi irsinin mənimsənilməsində və öyrənilməsində
mühüm bir mərhələ saymaq olar. Bütün bunlar
bəstəkar-musiqişünas Nəriman Məmmədovun
milli musiqimiz qarşısında qiymətli xidmətləridir.
Nəriman Məmmədov həm də gözəl
lirik mahnılar müəllifi idi. "Nə zaman
darıxmışam", "Döyünən ürək",
"Yenə peşman oluram", "Gözüm axtarır səni",
"Sənin eşqin, mənim eşqim", "Səndə
çoxdan gözüm var", "Kaş güləydi bəxtimiz",
"Ulduzun olaydım", "Küsmüşəm,
dindir", "Ayrılıq olmasaydı", "Tez səni
axtarıram", "Mən səni axtarıram", "Mən
səninəm" mahnıları oxunduqca xəyalımızda
onun sənətkar obrazı yenidən canlanır. Qeyd edək
ki, bəstəkarın mahnılarını bütün
dövrlərin ən məşhur müğənniləri
oxuyub - Rəşid Behbudov, Şövkət Ələkbərova,
Gülağa Məmmədov, Flora Kərimova və digərləri.
Təbii ki, bu siyahını uzatmaq da olar, ancaq bəstəkarın
əsərləri kim tərəfindən oxunursa oxunsun, daim
müəllifinin ünvanına gur alqışlar
qazandırır. Hər dəfə bu mahnıları dinləyəndə
bəstəkar qəlbinin həzin
pıçıltıları, kövrək hissləri, zərif
duyğuları aydınca hiss olunur.
Görkəmli bəstəkarın
yaradıcılığından qırmızı xətt kimi
keçən və ona böyük şöhrət gətirən
üç musiqili komediyası Azərbaycan musiqisinin
qızıl fondunu bəzəyir. "Altı qızın biri
Pəri", "Məmmədəli kurorta gedir",
"Qız görüşə tələsir" musiqili
komediyaları Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya
Teatrında uğurla tamaşaya qoyulub. Bəstəkarın
böyük şairimiz Səməd Vurğunun "Komsomol
poeması"nın motivləri əsasında
yazdığı "Humay" baleti 1981-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında uğurla səhnəyə
qoyulub.
N.Məmmədov Ə.İsazadə ilə birlikdə
Azərbaycan xalq yaradıcılığının örnəklərini
toplanıb nəşr edilməsində böyük xidmətlər
göstərməklə "Azərbaycan xalq mahnıları
və oyun havaları" məcmuəsini tərtib etmişdi.
O, elmi məcmuələrdə çıxan bir sıra
mühüm məqalələrin müəllifidir.
Nəriman Məmmədovun heyranedici, çoxşaxəli
bəstəkarlıq yaradıcılığı vardır.
O, yeddi simfoniya yazıb. Bəstələdiyi 7 konsertindən
dördü fortepiano ilə simfonik orkestr, 7-ci konserti isə
fleyta ilə orkestr üçün yazılıb. Fortepiono
üçün yazdığı konsertlərin ikisi Moskva
radiosunun fondunda saxlanılır. Nəriman Məmmədov bir
neçə simfonik poema, kamera orkestri üçün pyeslər,
instrumental əsər-kvartet, trio və sonata bəstələməklə
yanaşı, öz yaradıcılığında mahnı
janrına da xüsusi yer ayırmışdı. 700-ə
yaxın mahnısı Azərbaycanın görkəmli
müğənnilərinin ifasında lentə yazılıb.
Bəstəkar öz mahnılarının mətnləri
üçün əsasən şairlərdən R.Rza,
B.Vahabzadə, F.Qoca, R.Heydər, R.Muxtar, N.Kəsəmənli,
R.Abdullayev, M.Urud və X.Vəfanın sözlərinə
müraciət edib.
N.Məmmədov Azərbaycan Respublikası (1982) və
Naxçıvan Muxtar Respublikasının (1974) Əməkdar
incəsənət xadimi, Azərbaycan Respublikasının Xalq
artisti (2005) fəxri adlarına layiq görülüb. O,
1961-ci ildən Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının üzvlüyünə qəbul edilmişdi.
Qayğıkeş müəllim, görkəmli bəstəkar,
Bakı Musiqi Akademiyasının professoru Nəriman Məmmədov
ömrünü musiqi mədəniyyəti tariximizə xidmətdə
başa vurdu. 2015-ci ilin aprel ayının 6-da
dünyasını dəyişdi, mənalı
ömrünün son gününədək
yazıb-yaratdı. Özündən sonra xalqımıza
ölümsüz əsərlər buraxdı. İllər
keçsə də, o dəyərli incəsənət xadimi
hər zaman mahnıları, müxtəlif əsərlər
ilə xatırlanacaq. Bu gün bizim sevərək dinlədiyimiz
mahnılar bəstəkarın mənalı ömrünün
akkordları, musiqi xəzinəmizin dəyərli inciləridir.
Yoxluğu Azərbaycan bəstəkarlıq mühitində, mədəniyyət
dünyamızda da hiss olunmaqdadır. Naxçıvan
torpağının bəstəkar oğlu musiqiyə xidmətləri
və zəngin fəaliyyəti ilə öz adını əbədiləşdirib.
Naxçıvan musiqi məktəbinin Ramiz Mirişli və
Nəriman Məmmədov kimi görkəmli nümayəndələrinin
yaradıcılıq fəaliyyətləri mənəvi dəyərlərimizin,
eləcə də milli musiqimizin inkişafına, təbliğinə
təkan verib. Görkəmli musiqi xadimlərinin bəstəkarlıq
sahəsində əldə etdikləri nailiyyətlər bu
gün də onları yaşadır. Belə ki, dövlətimiz
tərəfindən vaxtaşırı yubileyləri
keçirilir, adları əbədiləşdirilərək
müxtəlif müəssisələrə, musiqi məktəblərinə
verilib. Onların həyat və yaradıcılıqları tədqiqatçıların
diqqət mərkəzindədir. Bu sənətkarların hər
biri haqqında tədqiqatlar aparılıb, kitab, monoqrafiya, məqalələr
yazılıb. İnamla deyə bilərik ki, bundan sonra da
onların həyat və yaradıcılıqları
ardıcıl tədqiqata cəlb ediləcək, daha geniş
araşdırılaraq yeni-yeni monoqrafiyaların, kitabların,
məqalələrin ərsəyə gəlməsinə yol
açacaq.
Aysel NOVRUZOVA
AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənənət
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun əməkdaşı
525-ci qəzet .- 2025.- 23 avqust (№150).- S.23.