“Zəngəzur dəhlizinin
açılması böyük dövlətlərin də marağındadır”
Avqustun 8-də Vaşinqtonda keçirilmiş
üçtərəfli görüş Cənubi Qafqazın
gələcəyi, regionda yaranmış yeni
reallıqların praktiki mərhələyə keçməsi,
sülhün və təhlükəsizliyin bərqərar
olmasında tarixi hadisə oldu. Bu sammit həm də Zəngəzur
dəhlizi üçün yaşıl işıq
yandırdı. Tərəflərin – Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev, ABŞ Prezidenti Donald Tramp və Ermənistanın
Baş naziri Nikol Paşinyanın imzaladıqları Birgə Bəyannamədə
region üçün strateji əhəmiyyət
daşıyan Zəngəzur dəhlizinin (yeni adı ilə
"Beynəlxalq Sülh və Rifah naminə Tramp
Marşrutu" (TRIPP) yaradılması müddəası da
öz əksini tapdı.
Zəngəzur dəhlizinin açılması rəsmi
Bakının əsas tələblərindən biri idi.
Prezident İlham Əliyev öz
çıxışlarında hər zaman Zəngəzur dəhlizinin
mütləq şəkildə reallaşacağını,
bunun zaman məsələsi olduğunu vurğulayırdı.
Bir neçə gün əvvəl Kəlbəcərdə
yerli sakinlərlə görüş zamanı da dövlət
başçısı bu mövzuya toxundu. Vaşinqtonda
sülh sazişinin paraflanmasının faktiki olaraq Ermənistan-Azərbaycan
qarşıdurmasına son qoyduğunu vurğulayan Prezident,
bununla bərabər, Naxçıvanla quru
bağlantısının da təmin edildiyini söyləyib:
“2020-ci ilin noyabrından son günlərə qədər biz təkidlə
bu məsələni daim gündəlikdə saxlayırdıq
və müxtəlif yollarla bu məqsədə çatmaq
üçün səylər göstərirdik və nəhayət,
biz buna da nail olduq. Artıq Ermənistan bu öhdəliyi də
üzərinə götürmüşdür və ümid
edirəm ki, yaxın bir neçə il ərzində biz
qatarlarla və avtomobillərlə Azərbaycanın əsas
hissəsindən Naxçıvana gedə biləcəyik. Eyni
zamanda, bu, təkcə Azərbaycanın iki hissəsini bir-biri
ilə birləşdirməyəcək. Bu, eyni zamanda, beynəlxalq
nəqliyyat dəhlizinə çevriləcək. İndi Azərbaycan
ərazisindən bir neçə nəqliyyat dəhlizi
keçir və bu, əlbəttə ki, ölkəmizin önəmini
artırır. Bir dəhliz də məhz bu istiqamət üzrə
gedəcək”.
Dövlət başçısı bildirib ki,
artıq Zəngilana qədər dəmir yolunun inşası
uğurla davam edir, yəqin ki, gələn il başa
çatacaq. Naxçıvan Muxtar Respublikasında da dəmir
yolunu tam müasirləşdiriləcək. Ermənistan ərazisində
də dəmir yolunun tikintisi nəzərdə tutulur.
Ümumiyyətlə, Vaşinqton sammitindən sonra Zəngəzur
dəhizi ilə bağlı bir sıra addımlar
atılıb. Avqustun 22-də isə Türkiyədə bu
yolun mühüm bir hissəsinin
Qars-İğdır-Aralık-Dilucu dəmiryol xəttinin təməli
qoyuldu. Türkiyənin nəqliyyat və infrastruktur naziri
Abdulkadir Uraloğlu mərasimdə bildirib ki, Naxçıvana
qədər uzanacaq polad magistralın uzunluğu 224 kilometr təşkil
edəcək. Bu dəmir yolu xətti ildə 5,5 milyon sərnişin
və 15 milyon ton yük daşımaq mümkün olacaq.
Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan
avqustun 25-də Nazirlər Kabinetinin iclasından sonra bildirib
ki, Zəngəzur dəhlizi Türkiyə, Ermənistan və
Azərbaycan arasında bir növ barışıq layihəsidir.
Onun sözlərinə görə, Zəngəzur dəhlizi
layihəsinin həyata keçməsi nəticəsində
Türkiyə, Azərbaycan və Ermənistan arasında
iqtisadi əməkdaşlıq yeni bir mərhələyə
qədəm qoyacaqdır: “Təməli qoyulan 224 km-lik dəmir
yolu xətti Türkiyə üçün qürur mənbəyidir.
Bu dəhliz ildə 5,5 milyon sərnişin və 15 milyon ton
yük daşıya biləcək. Yeni nəqliyyat layihəsinin
təkcə ölkəmizə deyil, bütövlükdə
regiona da müsbət təsir edəcəyinə əminəm”.
Vaşinqton görüşü ilə həyata vəsiqə
alan 42 kilometr uzunluğunda nəzərdə tutulan bu dəhliz
Ermənistanın Sünik vilayətindən keçməklə
Azərbaycanın əsas ərazisini Naxçıvan
eksklavı ilə birləşdirməyi və daha sonra
Türkiyəyə çıxışı təmin etməyi
hədəfləyir. Amma Zəngəzur dəhlizi təkcə
regional yox, həm də beynəlxalq əhəmiyyətli bir
layihədir. Müasir çağırışlar fonunda nəqliyyat-logistik
imkanlarının genişləndirilməsi, dəhlizlərin
şaxələndirilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Bu baxımdan Zəngəzur dəhlizinə beynəlxalq dəstək
başadüşüləndir. İstənilən halda, dəhliz
məsələsində gəlinən nöqtə məhz Azərbaycanın
prinsipial, qətiyyətli mövqeyinin nəticəsidir. Azərbaycan
həm Ermənistanın, eyni zamanda, bu layihənin əleyhinə
olan bəzi qüvvələrin mövqelərinə,
açıq bəyanatlarına baxmayaraq, öz qəti
mövqeyindən bir addım belə geri çəkilmədi.
Bu dəhliz sözsüz ki, bütün Avrasiya regionunun siyasi
və iqtisadi xəritəsini dəyişdirəcək, Cənubi
Qafqazı Avropa və Asiya ilə birləşdirən regional
nəqliyyat şəbəkəsinin bir hissəsinə
çevriləcək. Dəhliz açıldıqdan sonra təkcə
Naxçıvanla əlaqə bərpa olunmayacaq, həm də
Azərbaycan-Türkiyə əlaqələri daha da güclənəcək,
türk dünyasının inteqrasiyası dərinləşəcək.
Yeri gəlmişkən, Belarus Prezidenti Aleksandr
Lukaşenko da Zəngəzur dəhlizi ilə bağlı
maraqlı açıqlama verib. Onun sözlərinə görə,
Zəngəzur dəhlizi regional nəqliyyat və ticarət əlaqələrinin
gücləndirilməsinə xidmət edəcək və onun
qarşısını almaq mümkün deyil: “Təbii ki, bu,
İrana xoş gəlmir, amma buna heç kim müqavimət
göstərə bilməz”.
Milli Məclisin deputatı Arzuxan Əlizadə
mövzu ilə bağlı “525”ə deyib ki, Azərbaycan
İkinci Qarabağ müharibəsindəki şanlı qələbəsindən
sonra Zəngəzur layihəsini irəli sürməklə
qlobal miqyasda diqqəti buna cəlb edə bildi. Onun sözlərinə
görə, kommunikasiya xəttinin açılması
böyük dövlətlərin, güclərin də
marağındadır: “İstər ABŞ, istər
Böyük Britaniya, Çin, Türk dünyası
üçün də çox böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Bu dəhliz Türk dünyası, Asiya ilə
Avropa arasında körpü rolu oynayacaq. Zəngəzur dəhlizinin
açılması region ölkələri, eləcə də
regiondan kənar qlobal güclər üçün çox
böyük iqtisadi dividendlər vəd edir. Asiya ilə Avropa
arasında iqtisadi bağlılıq, kommunikasiya
qovşağının açılması, daha sərfəli
şərtlərlə, daha az məsrəf sərf ediləcək
yolun açılması kommunikasiya qovşağından
istifadə edəcək ölkələr üçün
iqtisadi imkanlar deməkdir. Bu baxımdan Azərbaycanın
gündəmə gətirdiyi layihə artıq reallaşmaq
üzrədir. Cənab Prezident hər zaman vurğulayırdı
ki, Zəngəzur dəhlizi mütləq açılacaq. Biz
bilirik ki, dövlət başçısı verdiyi vədlərin
hər birini mütləq şəkildə həyata
keçirir. Dünyanın əsas gücü olan Birləşmiş
Ştatların dəstəyinin faktiki olaraq bu layihənin
gerçəkləşməsi üçün qarant rolunu
oynadığını deyə bilərik. Zəngəzur dəhlizi
tezliklə reallaşacaq. Artıq işlərə
başlanılıb. Təbii ki, bura investisiyalar
qoyulmalıdır. 8 avqust Vaşinqton görüşündə
bununla bağlı da bir çox fikirlər səsləndirildi”.
Deputat layihənin həm də siyasi dividendlərinin olmasına
diqqət çəkib: “Siyasi faydası ölkələr
arasında münasibətlərin normallaşması, əlaqələrin
genişlənməsi, iqtisadi bağlılıqdır ki, bu həm
də regional sabitlik, təhlükəsizlik üçün
bir qarant rolunu oynayır. Yəni kommunikasiya
qovşağının açılması ilə nəhayət
ki, Cənubi Qafqaza davamlı, daimi sülh və sabitlik də
gələcək ki, Zəngəzur dəhlizi layihəsi həm
də bu baxımdan da olduqca əhəmiyyətlidir”.
A.Əlizadə layihəyə qarşı
çıxan qüvvələrin hələ də
qaldığını söyləyib: “Belə qüvvələrin
sabah da olacaqları istisna edilmir. Əslində hətta həmin
qüvvələr də bu kommunikasiya xəttinin
açılmasında maraqlıdırlar və oradan dividend
götürmək istəyirlər. Onların cəhdləri dəhlizin
açılmasına qarşı müqavimət deyil, dəhlizə
nəzarət uğrunda bir savaşdır. Bu savaşın
içində olan ölkələr var. Bizim şimal və cənub
qonşularımız bu məsələdə özlərini
kifayət qədər narahat hiss edirlər. Çünki
xüsusilə ABŞ şirkətinin prosesə
qoşulması ilə onların bu məsələdə əsas
aparıcı qüvvə olması istəyi arxa plana
keçmiş oldu. Ona görə də baş verən
inkişafları öz maraqları üçün bir təhlükə
hesab edirlər. İstənilən halda, heç bir dövlət
bu layihənin qarşısını almaq iqtidarında deyil.
Bu, artıq geridönməz bir prosesdir. Layihə mütləq
şəkildə gerçəkləşəcək. Zəngəzur
dəhlizi açılacaq və bölgəyə, iştirak
edən tərəflərə böyük iqtisadi və siyasi
dividendlər gətirəcək”.
Pərvanə
525-ci qəzet .- 2025.- 27 avqust (¹152).- S.4.