Şəhərin itirilmiş
yaddaşı
Esse
Şəhərlər də insanlar kimidir - doğulur,
böyüyür, dəyişir... Ovqatı gah durulur, gah
bulanır. Amma bir gün elə an gəlir ki, aynada
özünü tanıya bilmir və "Mən kim idim?"
deyə soruşur. Biz çox vaxt düşünürük
ki, binalar, küçələr, meydanlar dəyişəndə,
mərmərə, bəzəkli metallara bürünəndə
şəhər yenilənir. Amma bəzən yenilənmək
həm də silinmək, yox olmaq deməkdir. Şəhərin
küçələrindən çəkilən hər bir
köhnə iz, bizə "təzəlik" kimi təqdim
olunan hər parlaq şüşə, hər mərmər yol,
əslində yaddaş sütunundan əskilən kərpicdir.
Yaddaş tamamilə uçub-söküləndə isə
insan da kimsəsizləşir, elə şəhər də.
Qədim Bakı da özünün ən parlaq
dövrlərində, ən qaranlıq dönəmlərində,
ən boğucu illərində misqal-misqal topladığı
xatirələrin üstündən addımlaya-addımlaya bu
günə gəlib. Tarix boyu mədəniyyətin, sənətin
beşiyi olan Bakımız adı silinən küçələrdə,
uçurulmuş qədim binalarda, bağlanan kinoteatrlarda,
profilini dəyişən kitabxanalarda, işıqları əbədi
sönmüş səhnələrdə öz
keçmişini, qoynuna yığdığı xatirələrini,
acılı-şirinli günlərini itirib, hər itkidə
bir az da kimsəsizləşib.
Bu yazı həmin itirilmiş mədəni təbəqələrin
ardınca bir yolçuluq, səs-küylü şəhərin
içində itən səslərin, yenilənmiş
fasadların altında basdırılan hekayələrin
sorağıdır.
Bir vaxtlar Bakı şəhərinin mərkəzində,
indi bahalı avtomobillərin park olunduğu, iri reklam panellərinin
göz oxşadığı yerdə köhnə bir türkəçarə
məhəlləsi vardı. Küçələr dar, evlər
çiy kərpicli, həyətlərdə sovurulan un tozunun
qoxusu hiss olunardı. O məhəllə artıq yoxdur, yerində
nizamlı, başı göylərə ucalan binalar durur.
Divarlar yenidir, amma nəfəs almır, pəncərələr
genişdir, amma o pəncərələrdə
keçmişin heç bir izi yoxdur.
Şəhər
planlaşdırıcılarının nəzərində bu,
"inkişaf"dır, "müasirlik"dir. Amma itirilən
o köhnə divarların arasında böyüyən nəsillər
üçün bu, öz uşaqlıqlarının yerində
sonsuz boşluq kimidir. Orada yaşayıb dünyadan
köçən bir nənənin səsi, həyətində
futbol oynayan uşaqların gülüşü, qapı
ağzında xalça yuyan qadının
çağırışı, axşamları kişilərin
domino daşlarının taxta masaya dəyən səsi
vardı.
Evlər yıxıldıqca o səslər də
yıxıldı. Biz bəzən bilmirik ki, bir divarın
uçması bir xalqın yaddaşında hansı
boşluğu yaradır. Çünki şəhər
tarixinin bir qismi kitabların yox, məhz divarların
üstündə yazılır, oradan silindisə daha heç
yerdə qalmır.
Uşaqlığımı yada salarkən ən
çox xatırladığım məkan Bakıxanov qəsəbəsində
Adil İsgəndərov adına Mədəniyyət Mərkəzi
idi. Biz ona "dvares" deyərdik. Bütün Novruz
bayramlarımız, Yeni il şənliklərimiz orada keçərdi.
O Mədəniyyət Mərkəzinin divarları arasında
ilk dəfə məşhur insanlar görmüş, Məmmədbağır
Bağırzadə, Canəli Əkbərov, Kəmalə Rəhimli
və digər sənətkarları dinləmişdim. Onda cəmi
7-8 yaşım olardı, ya yox. Sonra həmin "dvares"də
xoreoqrafiya dərsləri almağa başladım, çox
sevdiyim rəqslə daha peşəkar şəkildə məşğul
olmağa başladım. Sonra...
Sonra bir gün universitetə gedərkən avtobusla həmin
Mədəniyyət Mərkəzinin qarşısından
keçirdim. Gördüyüm mənzərə mənim
uşaqlığımın ilk dəfə yox olduğunu,
uzaqda, çox uzaqda qaldığını hiss etdirdi. Mən
o Mədəniyyət Mərkəzinin yerlə bir olmuş
binasının toz dumanı arasında keçmişin
ağrılı naləsini eşidir,
uşaqlığımın
hıçqırıqlarını duyurdum.
Artıq 10 ildən çoxdur ki, keçmişimin ən
gözəl, ən qayğısız illərinin şahidi, tək
və əvəzsiz məkanı olan mədəniyyət
ocağının yerində böyük, çox
böyük bir boşluq var. O böyüklük onun
ölçüsündən daha çox, qəlbimdə
açdığı yaranın izidir. Elə bir iz ki,
heç zaman silinməyəcək...
lll
İllər əvvəl Bakının hər tərəfində
kinoteatrlar vardı. Bəzilərinin qarşısında uzun
növbələr qurular, bəzilərinin foyesi gənclərin
görüş nöqtəsi olardı. Onda kinoteatr film izləmək
yerindən daha çoxu, həyatın bir parçası idi.
Sonra şəhər dəyişməyə
başladı. Bəziləri söküldü, bəziləri
iri ticarət mərkəzlərinin içində
sıxılıb nəfəsi kəsildi, bəzilərinin
adları dəyişdirildi, bəziləri isə sadəcə
unuduldu.
Ən çox ağrıdan isə budur: bu
kinoteatrların çoxunun yerdə qalan hissəsi belə
qorunmadı. Halbuki onlar neçə-neçə nəslin təxəyyülünün
formalaşdığı yerlər idi. İlk sevgi həyəcanı,
ilk film şoku, ilk göz yaşının
düşdüyü qaranlıq zal, böyük ekranda öz
ölkəsini tanımaq hissi...
Bakı kitab mağazaları ilə məşhur bir
şəhər olub. Bukinistlər, köhnə köşklər,
ara məhəllələrdə kitab vitrininə
çevrilmiş kələ-kötür daşlar bu şəhərin
kitabla nəfəs alan yanı idi. Kitab satmaq həm də insan
yetişdirmək idi. Satıcıların əksəriyyəti
satdıqları kitabları yaxşı tanıyır, məzmunundan
xəbərdar olur, alıcılarını adları ilə
yadda saxlayır, hətta hansı müəllifi, hansı
janrı sevdiklərini də bilirdilər.
İçərişəhərdə - Qız
qalasının yanındakı o məşhur kitab
dükanında mərhum Elman dayını tanımayan, onunla
uzun-uzun kitab söhbətləri etməyən, onun tövsiyələri
ilə kitab zövqünü formalaşdırmayan kitabsevər
yox idi, zənnimcə. "Ölkədə bir çörək,
bir də kitab ucuz olmalıdır" - deyən Elman dayı və
onun kiçik kitab mağazası Bakının mədəni
yaddaşının unudulmaz xatirələrindən biridir. Təəssüf
ki, o, da artıq çox uzaqdadır. İndi nə Elman
dayı var, nə də onun dosdoğma kitab dükanı...
İndi şəhərdə kitab mağazaları ya
kafe stilinə keçir, ya da tədricən sıradan
çıxır. Onların yerinə butiklər, suvenirlə
dolu dükanlar, qəhvə zəncirləri
açılır. Bəlkə də estetik baxımdan daha
gözəldirlər, amma heç mübaliğəsiz, bir kitab
mağazasının yoxluğu şəhəri daha
"boş" və daha "səssiz" edir.
Çünki yaddaşı olmayan məkanda səs də
yaşamır.
lll
Kim desə ki, şəhər mədəniyyəti
muzeylərdə yaşayır, böyük səhv edir.
Əsl mədəniyyət küçələrdədir. Bir
zamanlar şəhərin "arxa" sayılan məhəllələrində
xalçaçılar, zərgərlər, misgərlər, qədim
peşə ustalarının bir-biri ilə yanaşı oturub
öz peşə nümunələrini böyük
şövqlə, sevgi ilə hazırlaması, ailə qoxan,
doğmalıq qoxan dar dəhlizlərdən ucalan alət səsləri
bu şəhərin vuran nəbzi idi.
İndi o sənətkar məhəllələrinin
çoxu yoxdur. Köhnə binanın yerində çoxmərtəbəli
yaşayış kompleksi ucalır. Misgərin çəkic səsi
susub, xalça toxuyan qadının barmaqları sükutu
sığallayır, zərgərin işıqlı masası
qaranlığa qərq edilib. Sənəti ölən şəhər
necə yaşayar ki?!
lll
Bugünkü Bakının geniş prospektləri,
hündür binaları, şüşəli fasadları
"çox müasir" görünə bilər. Şəhər
böyüyür, inkişaf edir, yeni mərhələyə
keçir. Amma bəzən bu görünən böyümənin
altında görünməyən bir kiçilmə yatır.
Çünki təəssüflər olsun, modernləşmək
çox zaman köhnəni tamamilə silmək kimi başa
düşülür. Halbuki bir şəhərin əsl
modernləşməsi, özünü itirmədən dəyişməkdir.
Köhnənin üstündən xətt çəkmək
deyil, onu qoruyub yeni ilə birləşdirməkdir.
Parisdə, Romada, İstanbulda məhz bunun nümunələri
var. Köhnə məkanların içində yeni həyat
yaşadılır. Divarlar uçurulmur, onları restavrasiya
etməklə yenidən nəfəs verilir. Bakıda isə
çox zaman "yeni" anlayışı "təmizlənmiş
boş yer" deməkdir.
Bəzən adama elə gəlir ki, şəhərin
keçmişindən utandığı nəsə
varmış kimi onu silməyə can atır. Axı bir şəhərin
gücü keçmişindədir. Nə qədər
qalın, çoxqatlı, dözümlü yaddaşı
varsa, o qədər güclü olur.
lll
Əlbəttə, şəhərin böyüməsi,
binaların yenilənməsi təbii prosesdir. Amma burada əsas
məsələ nostalgiya deyil, qopmuş yaddaşdır.
Nostalgiya keçmişi romantikləşdirir. Biz isə
keçmişin romantikliyi deyil, real funksiyası barədə
danışırıq. Köhnə kinoteatr, köhnə kitab
mağazası, köhnə məhəllə yalnız nostalji
obyekt deyildi, axı bu məkanlar həm də şəhərin
mədəni ritmini daşıyırdı.
Bir şəhər insanların yaşadığı
yerdən əlavə, onların ruhunun,
danışığının, davranışının,
hekayələrinin mərkəzidir.
Bu gün şəhərin mərkəzinə
çıxanda hamı eyni yerdə eyni şəkli çəkir,
eyni kafedə eyni qəhvəni içir, eyni fonun
qarşısında dayanır. Bu, mədəni müxtəlifliyin
azalması və bəlkə də ən təhlükəli
mədəni itkidir. Çünki yaddaş boşluğunu
heç bir yeni bina doldura bilmir.
Hər şey söküldü, dəyişdirildi,
yeniləndi - bəs yaddaş harada qaldı?
Yaddaş hələ də var. Bir kişi küçənin
başında bir zamanlar mövcud olmuş o kinoteatrı
xatırlayırsa, bir qadının
uşaqlığının keçdiyi Mədəniyyət Mərkəzinin
yerindəki o boşluqda ürəyi sızıldayırsa, bir
müəllif köhnə Bakı haqqında hələ də
yaza bilirsə, demək ki, yaddaş var. Bəzən insan
yaddaşı məkandan daha güclüdür. Amma onu da
etiraf edək ki, axı insan fanidir. Bəs ondan sonra o
yaddaşın aqibəti necə olacaq? Onunla birlikdə
torpağamı gömüləcək?!
Elə buna görə bir şəhərin ən
böyük faciəsi binaların uçması deyil,
yaddaşın da onlarla birgə torpağa
qarışmasıdır.
Yaddaşı qorumaq, şəhərin itirilmiş mədəni
təbəqələrini mühafizə etmək muzey yaratmaq,
ya da köhnəni olduğu kimi dondurmaq deyil, keçmişi gələcəyin
içində yaşatmağı bacarmaqdır.
Köhnə kinoteatr qalmasa da, onun ruhunu yaşadan
müstəqil film məkanları yaratmaq olar. Köhnə
kitab mağazası bağlansa da, yeni nəsil
üçün səmimi, canlı kitab məkanları qurmaq
olar. Köhnə məhəllələr sökülsə də,
onların hekayələrini sənədli filmlə, arxivlə,
yazılı xronika ilə qorumaq olar.
Mədəniyyət qorunmayanda işığı
azalır, tədricən sönür. Sönmüş mədəniyyəti
isə bərpa etmək çox çətindir.
Bir şəhərin gələcəyi göylərə
"salam" verən binalarda yox, yaddaşın
qalınlığındadır. Yaddaş nə qədər dərin
olarsa, şəhər bir o qədər ucalar. Yaddaş nə
qədər səthə yayılarsa, şəhər də o
qədər süni və mahiyyətsiz görünər.
Bu gün biz şəhərin yaddaşına sahib
çıxmasaq, gələcək nəsillər
Bakının əsl üzünü, əsl kimliyini ancaq tarix
kitablarında, ya da böyüklərin nağılvari xatirələrində
tanıyacaqlar. Onlara Bakının əsl simasını
göstərən heç bir detal olmayacaq.
Şəhəri insana bənzədirlər çox
zaman. Amma onlar arasında bir fərq var ki, şəhərlər
ölmür, tükənir. Onun tükənməsi isə
yaddaşın silinməsidir. Bakı bizim evimizdir. Bu evi ev edən
isə ilk başda onun keçmişidir. Əgər o
keçmişi silsək, gələcəyimiz yalnız beton,
şüşə və mərmərdən ibarət olacaq.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet .- 2025.-2 dekabr(№219).- S.11.