"Renessans"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı muzeyşünas Türanə Məhərrəmlidir.
Müsahibimizlə tanınmış rəssam Cəmaləddin
İsmayılovun "Renessans" əsəri haqqında
danışmışıq.
Cəmaləddin İsmayılov Azərbaycan rəssamlıq
mühitinin tanınmış simalarındandır və
xüsusilə tarixi mövzular, döyüş səhnələri
və monumental kompozisiyalar üzərində işləməsi
ilə seçilir. O, uzun illər AMEA-nın Tarix
İnstitutunda çalışıb, həm elmi, həm də
yaradıcılıq sahəsində paralel fəaliyyət
göstərib. Rəssamın yaradıcılığında
əsas istiqamət insanın mədəni kimliyini və tarixi
yaddaşını bədii vasitələrlə ifadə etməkdir.
Onun əsərlərində realist təsvir, simvolik yanaşma
və çoxqatlı kompozisiya özünü göstərir.
Beynəlxalq və yerli sərgilərdə iştirak edən
rəssamın işləri şəxsi kolleksiyalarda
saxlanılır. "Renessans" əsəri onun mədəniyyətlərarası
dialoqa əsaslanan ən mühüm işlərindən biri
hesab olunur.
- Cəmaləddin İsmayılovun "Renessans" əsərində
milli və bəşəri mədəniyyətlərin bədii
sintezi necə işlənib?
- "Renessans" əsəri rəssamın uzun illər
dünya sənəti və Azərbaycan mədəniyyəti
üzərində apardığı müşahidələrin
nəticəsi olaraq meydana çıxıb. Rəssam Avropa
Renessansının ideyalarını - insanın yenidən kəşfi,
humanizm və sənətə verilən yüksək dəyəri
- Azərbaycan mədəniyyətinin inkişaf mərhələləri
ilə paralel düşünüb. Əsərin ideya təməli
həm də ölkədə gedən mədəni dirçəliş
prosesləri ilə bağlıdır. Rəssam iş
zamanı İtaliya və Niderland məktəblərinin klassik
üsullarına, işıq-kölgə həllinə və
perspektiv prinsiplərinə müraciət edib. Bununla
yanaşı, əsərdə Şərq miniatür sənətinin
dekorativliyi və Azərbaycan ornamentikasının ruhu da hiss
olunur.
Müasir Azərbaycan təsviri sənətinin diqqətçəkən
nümunələrindən biri olan Cəmaləddin
İsmayılovun "Renessans" adlı əsəri milli və
dünya mədəniyyətinin simvolik qatlarını
özündə birləşdirən çoxşaxəli
kompozisiya ilə seçilir. Rəssam bu əsərdə bir
millətin yaddaşını, tarixi enerjisini və mənəvi
oyanışını vahid vizual məkanda cəmləyərək
"dirçəliş" ideyasının bədii ifadəsini
yaradır. Tablonun ən mühüm cəhətlərindən
biri odur ki, burada müxtəlif dövrlərin, müxtəlif
mədəniyyətlərin və fərqli ideoloji
dünyaların nümayəndələri bir araya gətirilmiş,
beləliklə, zamanlararası dialoq yaradılıb. Bu
yanaşma "Renessans" adının mahiyyətinə
uyğun olaraq yenilənmə, aydınlanma və intellektual
yüksəliş ideyasını daha da gücləndirir.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Rəng həlli onun ideya yükünün əsas
daşıyıcısıdır. Rəssam qızılı,
isti kərpic və dərin qəhvəyi tonlardan istifadə
edərək həm klassik Avropa ikonoqrafiyasını
xatırladan, həm də Şərq sənətindəki
metafizik işıq təsəvvürünü yaradan fon
qurub. İşıq-kölgə münasibətləri
renessans üslubuna uyğun dramatik şəkildə verilib.
İsti və soyuq tonların harmoniyası əsərin
emosional təsirini artırır və tamaşaçını
mərkəzi obrazlara yönəldir.
- Bəs kompozisiyada əsərin ideyası necə
işlənib?
- Kompozisiya çoxfiqurlu və çoxqatlıdır,
bu isə əsəri həm vizual, həm də məna
baxımından zəngin edir. Mərkəzi fiqur
kompozisiyanın ideya nüvəsidir və bütün digər
elementlər bu nüvəyə doğru istiqamətlənir.
Perspektiv həlli klassik akademik qaydalara söykənsə də,
fiqurların ritmi və dinamizmi daha modern təsir yaradır.
Kompozisiyada aşağı və yuxarı hissələr
arasında balans qorunur, fiqurların jestləri, baxış xətləri
və işıq istiqamətləri vizual harmoniyanı
gücləndirir.
Əsərdə xüsusi yer tutan Dədə Qorqud
obrazı türk dünyasının mənəvi köklərini
simvolizə edir. Bu fiqur yalnız bir dastan qəhrəmanı
deyil, həm də xalqın müdrikliyinin, birliyinin və əxlaq
kodeksinin vizual təcəssümüdür. Onun tabloda
görünməsi Azərbaycan mədəniyyətinin ən
qədim qatlarına - şifahi ədəbiyyatın və
Oğuz mədəniyyətinin arxaik yaddaşına istinad kimi
qiymətləndirilir. Dədə Qorqud əsərin ideya
yükünü daşıyan mənəvi sütun rolunu
oynayır. Kompozisiyada əhəmiyyətli yer tutan digər
motiv Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"sidir. Rəssam
bu obraz vasitəsilə Şərqin elm, düşüncə
və fəlsəfi dərinliklə dolu renessansını
xatırladır. Nizaminin əsərləri bəşəri
ideallar, ədalət, məhəbbət, irfan və hikmət
üzərində qurulduğuna görə tabloya intellektual
işıq saçır. Bu motiv əsərin ümumi
ideyasını daha da dərinləşdirərək Azərbaycanın
orta əsrlərdəki bədii-mədəni yüksəlişinə
işarə edir.
Əsərin bədii strukturunda saz və tar xüsusi
simvolik gücə malikdir. Saz - xalq ruhunu, aşıq sənətinin
poetik dərinliyini, sözün və musiqinin sintezindən
doğan təbii enerjini təcəssüm etdirir. Tar isə Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin professional mərhələsini -
muğam məktəbini, klassik musiqi ənənəsini və
akademik səhnənin formalaşmasını simvolizə edir.
Bu iki alətin birlikdə verilməsi milli identikliyin həm
xalq, həm də professional kanallar vasitəsilə
inkişafını göstərir. Beləliklə, musiqi vasitəsilə
mənəvi dirçəliş xətti tabloda tamamlanır.
- Tabloda təsviri xüsusi maraq doğuran fiqurlardan
biri də Napoleon Bonapartdır.
- Şərq klassikləri ilə yanaşı, Qərb
tarixinə aid bu şəxsiyyətin tabloda yer alması Cəmaləddin
İsmayılovun geniş dünyagörüşünü
nümayiş etdirir. Napoleon bəşəriyyətin siyasi
renessansını, iradə gücünü, dəyişiklik
yaratmaq əzmini və liderlik təfəkkürünü
simvolizə edir. Rəssam bu obrazla Şərq və Qərbin
renessans ənənələrini bir məkanda
qarşılaşdırır və tamamlayır.
"Renessans"da müxtəlif tarixi şəxsiyyətlərin
və mədəni rəmzlərin birləşməsi təsadüfi
deyil. Rəssam bu kompozisiya vasitəsilə göstərir ki,
milli kimlik mədəni yaddaşa söykənir və mənəvi
yüksəliş ədəbiyyat və fəlsəfə ilə
birləşir. Həmçinin güc və iradə həm
tarixdən, həm mədəniyyətdən qaynaqlanır.
Şərq və Qərb bədii-estetik harmoniyada birləşə
bilər. Əsərin ümumi estetik atmosferi mədəniyyətin
müxtəlif qollarını vahid kompozisiyada toplayaraq həm
milli, həm də bəşəri renessansı ifadə edir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- Əsər rəssamın şəxsi
kolleksiyasına aid hesab olunur və daha çox sərgilərdə
nümayiş etdirilir. Rəsmi olaraq daimi şəkildə
saxlanıldığı konkret muzey göstərilmir. Tablo
müxtəlif mədəni tədbirlərdə və sərgilərdə
ictimaiyyətə təqdim olunur.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- "Renessans" insanın və mədəniyyətin
yenidən doğuluş ideyasını simvolizə edir. Əsər
bizə göstərir ki, hər dövr öz dirçəlişini
yaşaya bilər və mədəni inkişaf heç vaxt
dayanmaz. Rəssam milli irsin dünya mədəniyyəti ilə
dialoqa girdikdə daha güclü olduğunu vurğulayır.
Əsər həm də bir növ bədii manifest kimi
çıxış edir - insanın, xalqın və mədəniyyətin
yenilənmə gücünə olan inamı təcəssüm
etdirir.
Aytac Sahəd
525-ci qəzet .- 2025.-3 dekabr(№220).- S.10.