Köhnə
Kişinin portret cizgiləri
GECİKMİŞ REKVİYEM
Bəzi insanlar həyatı o qədər diri
yaşayır ki, ölümünə inanmaq olmur.
...Onunla tanışlığımız təsadüf
idi. İlk dəfə bir dövlət mərasimində
qarşılaşdıq. Salonun girişində bir balaca izdiham
yaranmışdı. Hamı kimi, o da növbədə
dayanmışdı.
Girişə mən daha yaxın idim. O, məni
tanımır, ancaq mən onu tanıyıram. Təbii ki, kənara
çəkilib: "Buyurun" dedim. Bir anlıq duruxdu, sonra təşəkkür
ifadə edən bir təbəssümlə içəri
keçdi. Protokoldakı yerində əyləşdi. Elə o
andaca arxaya qanrılıb göz gəzdirdi,
baxışları ilə məni tapıb, bir daha təbəssüm
etdi.
Bu təsadüfdən sonra ara-sıra rastlaşırdıq.
Bir dəfə ayaqüstü söhbətləşdik,
özü telefon nömrəsini mənə verdi. Bayramlarda təbrikləşirdik.
Uzun-uzun söhbətlərimiz olmamışdı. Elə
haradasa qarşılaşanda, salamlaşır, hal-əhval
tuturduq. Həmişə də sanki çoxdan
tanıdığı biri sayaq, hətta doğması imiş
kimi ayrıca isti münasibət göstərirdi. Bu insanın
tükənməyən həyat eşqi, heç kimdən əsirgəmədiyi
pozitiv enerjisi məni heyran etmişdi. Üzündəki nurdan
hamıya pay tuturdu.
Dediyim kimi, onunla təsadüfən tanış
olmuşduq. Amma bu, yəqin ki, zəruri bir təsadüf idi.
Ya da təsadüfi zərurət. Bizi
qarşılaşdıran da, uzaqlaşdıran da bizdən
ucadakı qüvvədir - İlahi qüvvə. Elə
deyilmi?! Anatol Fransın maraqlı bir deyimi var, burda yerinə
düşür: "Təsadüf Tanrının öz
imzasını qoymaq istəmədiyi zaman istifadə etdiyi ləqəbdir".
"Göyün cazibə qüvvəsi" adlı essemdə
isə Jan-Pol Sartrın bir fikrini iqtibas gətirmişdim:
"Ayrılıq - bizi birləşdirən zamanın
adıdır". Budur, zaman sanki bizi o Köhnə Kişidən
- böyük insandan uzaqlaşdırır; artıq beş
ildir, aramızdan ayrılıb gedib. Ancaq zaman, Sartrın dediyi
kimi, bizi birləşdirməyə doğru axıb gedir. Onun
getdiyi yerə - son mənzilə hamımız gedəcəyik.
Vaxt keçdikcə, yaş üstünə yaş gəlir,
biz ömrün vaxt limitini əridirik və İlahi dərgaha
yaxınlaşırıq. Orada doğmalarımızla
görüşəcəyik. O doğmalardan biri də bu
essenin qəhrəmanıdır. Həmin o Kişi adam.
Lao Tszı deyirdi: "Heç vaxt heç kəsdən
heç nə ummuram, ona görə də heç vaxt
heç kəsdən küsmürəm".
Mən də o Kişidən heç vaxt heç nə
ummadım, heç bir xahiş etmədim, nəsə bir
şey istəmədim. Hər dəfə rastlaşanda mənə:
"Çətinliyin olsa, çəkinmə, əlaqə
saxla" deyirdi. Amma mən heç vaxt onu hansısa bir məsələ
ilə bağlı rahatsız etmək istəmədim.
Bizdə - millətimizdə böyüklərin yeri
bir başqa olur. Evdə-ailədə də, cəmiyyətdə
də. İllah da atanın özünə xas bir
ayrıcalığı var, bunu bilirsiniz. Biz tərəflərdə
belə bir söz də var: "Atam mənim
qaraçuxamdır". Sanki gözümüzün
işığı, ürəyimizin dirəyi, kürəyimizin
söykəyi, qolumuzun qüvvəti, biləyimizin taqəti,
ruhumuzun təpəri - çətin günün güman yeri,
dayağımız, qoruyucu qəhrəmanımız
anlamında deyilir bu söz.
Bəli, böyüyü olmayan böyüməz. Ya
da bir yanı həmişə sanki yarım qalar; qəlbi
sınıq, qanadı qırıq halda böyüyər.
Özü ilə bərabər, içindəki o
çatı, bağrındakı ağrını,
gözündəki qüssəni, ruhundakı nisgili də
"bəsləyib böyüdər". Heç özü
də bilmədən, hiss etmədən... İstəmədən!
Bir essemdə yazmışam: "İndi mən odu
söndürülmüş ata ocağının külü
ilə oynayan ahıl uşağam".
Altmış yaşa çatsam da, artıq
ahıllığa qədəm qoysam da, içimdə bir məsum
uşağı yaşatmaqda davam edirəm. Həm də erkən
atasızlığın yaraladığı o məsum-məzlum
uşağı. Ata itkisi ilə vaxtsız incinmiş ruhum
vaxtlı-vaxtında yaşanmamış bir uşaqlıq
çağındadır elə bil. Bu yarım
buraxılmış çağlarım ata qayğısı
ilə bütövləşə bilərdi. Bəlkə mən
bu hisslərlə yanaşıram mənə doğma kimi gələn
özgə atalara.
Həyat çox qəribədir, deyilmi?! Əvvəli
ilə sonu bir-birindən kəskin fərqlənsə də,
insan öz əvvəlini bir şəkildə sona qədər
özü ilə daşıyır. Axırı ölüm
olsa da, qocalığını sanki ikinci uşaqlıq
çağı kimi yaşayır. Artıq qocalmış bir
uşaq və ya hələ də uşaq kimi qalmış bir
qoca olursan. Ölümə də, dediyim kimi, hələ də
uşaq qalmış qoca olaraq gedirsən.
Yazıçı dostum İlqar Rəsulun belə bir
fikri var: "Həyat - sonu ölümlə nəticələnən
ən uzun xəstəlikdir".
Əgər, doğrudan da, belədirsə, biz niyə
tez "sağalmaq" istəyirik?!
Bəziləri bu "xəstəlik"dən
çox erkən... "sağalır". Başqa sözlə,
həyata çox erkən vida edir. Bəzi insanlar həyatı
boyu o qədər dəyər qazanır ki, hətta səksən,
doxsan, yüz il yaşasa belə, gedişi həmişə
adama erkən kimi görünür. Buna, "uzun sürən
xəstəlik"dən "erkən sağalmaq" deyəkmi,
görəsən?!
Bəlkə hə, bəlkə yox. Bilmirəm.
Bildiyim bir şey var: bu essenin qəhrəmanının
günahlarla dolu, zalım dünyada yaşadığı
ömür bir gümrahlıq çeşməsi, həyat
eşqinin qurumayan qaynağı idi.
Gözləri həmişə gülən adama
heç vaxt heç bir xəstəliyi yaraşdırmaq olmur,
o da ola ölümü.
Onu bizdən beş il "dərinliyində" bir
vaxt yarğanı, zaman uçurumu ayırır. Ancaq hələ
də beynimizin bir payı bu müdrik möhtərəmin
ölümünə inanmaqda çətinlik çəkir.
Olur axı bəzən: bir doğmanı itirirsən,
normal şüur bu fakta "təslim olsa da", təhtəlşüur
irrasional bir israrla gerçəkliyi geri itələyir. Ruhunun
hansısa "küncündə" solğun da olsa, bir
ümid işığı həmişə közərir. Sənə
elə gəlir, ya da təbii sövqlə özünü
"inandırmağa" - ovundurmağa
çalışırsan ki, o, harasa uzaq bir səfərə
çıxıb və bir gün mütləq dönüb gələcək.
Bu səfərin son yolçuluq olduğunu - bu mütləq
doğrunu sənin arxa şüurun israrla inkar edir. Birinin gəlməyəcəyini
bilə-bilə gözləyirsən. Bəlkə unutmaqdan
qorxursan. Axı əslində insan elə unudulan gün...
ölür. Unutmadığın, unutmaq istəmədiyin, istəsən
də, unuda bilməyəcəyin insan isə həmişə
yanındadır. Kamil obrazı, nurlu çöhrəsi,
gülümsər gözləri ilə.
Bax, mən əvvəl də bunu yazmışdım:
BƏZİ İNSANLAR HƏYATI O QƏDƏR DİRİ
YAŞAYIR Kİ, ÖLÜMÜNƏ İNANMAQ OLMUR.
Bəlkə bu insanın yoxluğuna
alışırsan, amma bu yoxluqla heç vaxt
barışmırsan. Barışa bilmirsən. Bir frazamı
yeni biçimdə təkrar dilə - yazıya gətirmək
istəyirəm: varlığında varlığından doya
bilmədiyin adamların yoxluğunda yoxluğundan tez
"doymaq" istəyirsən. Bu yoxluq sanki yoxdur sənin
üçün.
İnsan sevdiyinin, əzizinin yoxluğunu asan həzm edə
bilmir. İlahinin təqdiridir, o başqa. Ancaq özündən
sonra dərin boşluq doğuran insanın yoxluğu həmişə
ağrıdır. İçində bir sızı, bir
göynərti kimi qalır. Bu yoxluğu
düşündükcə, aldığın hər nəfəs
ürəyinə ox kimi batır.
Niyə?! Çünki belə böyük şəxsiyyətlərin
varlığı qədər, yoxluğu da böyük olur.
Bəli, həyatda fərqli-fərqli adamlar var.
Var-dövlət adamları çoxdur, dövlət
adamları isə az olur.
Adam var - öz vəzifəsi böyükdür, adam
da var - öz vəzifəsindən böyükdür.
Mənim qəhrəmanım öz rəsmi vəzifəsindən
böyük adam idi. Vəzifəsi ilə böyüyən
yox, vəzifəsini böyüdən kişi idi.
İstər Sovetlər zamanında, istərsə
müstəqil dövlətimizdə çox sayda məsul vəzifələr
tutmuşdu. Ancaq onun həmişə bircə vəzifəsi
var idi: Vətəni sevmək. İnsan sevdiyi qədər
sevimlidir. Vətənini sevəni, Vətən daha çox sevər.
Bilirsiniz, mən həmişə yeri düşəndə
deyirəm: Vətəni dəlicəsinə sevərsən,
ancaq Vətənə yalnız ağılla xidmət edə
bilərsən. Vətənə ağılla xidmət etməyin
çox yolları var. Əgər dövlət vəzifəsində
oturan adam özünü səngərdəki əsgər kimi
hiss edirsə, o, gerçəkdən Vətəni sevir. Mənim
qəhrəmanım Vətənini dəlicəsinə sevirdi
və ona ağılla xidmət edirdi.
O, Sovetlər dönəmində partiya katibi də
olmuşdu, hökumətdə nazir də, parlamentdə deputat
da olmuşdu; ömrünün çox hissəsi rəhbər
vəzifələrdə keçmişdi.
Cavanlığını da yaşamışdı,
ahıllığını da. Ağsaqqallığa da
yüksəlmişdi. Hətta onu ölkənin Ağsaqqallar
Şurasının sədri seçmişdilər.
Ağsaqqalların ağsaqqalı məqamına qədər
gəlib çatmışdı. Hər cür orden-medala layiq
görülmüşdü. Yüksək təltiflər
görmüşdü. Ancaq onun ən yüksək fəxri
adı da, ən uca titulu da bircə dənə idi: Kişi
adam. El dilində deyirlər: "Filankəs kişi
adamdır". Bu adı ona xalq vermişdi. Çünki
heç vaxt özünü xalqdan kənarda, xalqdan
yuxarıda qoymamışdı. Xalqın arasından
çıxsa da, həmişə... xalqın arasında idi.
Dediyim kimi, onun fərdi məzmunu, həyat kredosu, İlahidən
missiyası bu idi: bu dünyada Kişi kimi yaşamaq, bu
dünyadan Kişi kimi getmək. Belə bir bəxtəvərlik
hər insana nəsib olmur.
El arasında bir söz var: köhnə kişilər.
Hətta məşhur söz ustalarından biri belə deyib:
"Köhnə kişilərin zamanında köhlən atlar
vardı. O kişilər o atlara mindilər və getdilər".
Məncə, tam elə deyil; dövrümüzdə də
köhnə kişilər - kişi adamlar olub və var. Atlar
da var. Ancaq o kişi adamlar o atlara minib, geriyə -
keçmişin dərinliyinə çapmadılar. Bu gündən
sabaha doğru gedən yolda bizə bələdçilik elədilər
və edirlər də. Cismən aramızdan ayrılsalar belə.
Köhnə kişilər dedik. Bir var köhnə
kişi, bir var köhnəlmiş kişi. Bu essenin qəhrəmanı
köhnəlmiş kişilərdən deyildi. İz
saldığı keçmişi də bəlli idi, üz
tutduğu gələcəyi də. Keçmişini
üzünə tutub yaşayanlardan olmadı, həmişə
üzü gələcəyə - yeni açılan səhərlərə
tərəf idi. Üzündəki nuru da bu səhərlərdən
alırdı.
Belə insanlar adətən başqalarının həyatlarını
xoşbəxt toxunuşlar edərlər həmişə. Bu
toxunuşlar onun özünü də hər dəfə əvvəlkindən
daha xoşbəxt edərdi. Bioloji saatı sanki "geri
qalmışdı"; yaşından çox cavan
görünürdü. Bu qoca dünyada belə cavan qalmaq hər
kəsə nəsib olmayan bir bəxtəvərlikdir.
Həyatımıza xoşbəxt toxunuşlar dedik. Bəli,
doğrudur, biz həyatımızı bəzən insanlarla o
qədər doldururuq ki, orda özümüzə yer
qalmır. Ancaq insan da var, o, sənin həyatından
çıxanda yeri həmişə boş qalır.
Bəli, həyatı diri yaşayanların
ölümünə inanmaq olmur. Çünki həyatı
dolu yaşayanların yeri həmişə boş qalır.
Yeri boş qalsa da, yolu boş qalmır. Onun
çırağını yandıran varsa, irsini yaşadan
varsa, adını daha da ucaldan varsa,
sağlığındakı qədər yoxluğunda da yolunu
gətirən varsa - həyat və amal məktəbində
davamçıları hələ varsa, deməli, adamın
ölümü ilə yaratdığı boşluqda qaynayan -
qaynayacaq bir həyat bulağı həmişə var.
Adamların hamısı məktəb oxuyur. Ancaq
öz məktəbini yarada biləcək az adam var. Qəhrəmanımız
o çox adamın arasındakı az adamlardandır. Həyatda
öz yolu, cəmiyyətdə öz mövqeyi, idarəçilikdə
öz üslubu vardı, ona görə də ürəklərdə
öz yeri var.
...Anatol Frans "Tanrının imzası" ifadəsini
işlədib. Böyük insanları Tanrının Yer
üzünə qoyduğu imzalara bənzətsək, Fəttah
Səməd oğlu Heydərov da o İlahi imzalardan biri olsa gərək.
Avqustun 4-də onun vəfatının beşinci ili tamam olur.
Ruhu şad olsun!
Bahəddin HƏZİ
525-ci qəzet .- 2025.- 31 iyul(№133).-S.13.