Mirzə Əli Möcüzün
avtoqraflarının taleyi: bir yanlışın izi ilə
XX əsrdə Cənubi Azərbaycanda meydana
çıxan satirik poeziyanın görkəmli nümayəndəsi
Mirzə Əli Möcüzün (1874-1934) həyatı, fəaliyyəti
və ədəbi irsi haqqında bir sıra köhnə və
yanlış məlumatlar bu gün də məqalədən məqaləyə,
kitabdan kitaba, hətta dissertasiyadan dissertasiyaya keçərək
təkrarlanmaqdadır. Biz bu məqaləmizdə belə
yanlış məlumatlardan birinin üzərində
dayanacağıq ki, bu da Möcüzün
avtoqraflarının böyük bir hissəsinin Cənubi Azərbaycanının
məşhur kitabşünas alimi və ictimai xadimi Hacı Məhəmməd
Naxçıvaninin şəxsi kitabxanasına
aparılması ilə bağlıdır. Bu barədə ilk
dəfə söz açan şairin əsərlərinin ilk
naşiri Qulam Məmmədli yazır: “Möcüz...
ömrünün axırlarında Şəbüstərdən
çıxıb Şahruda köçməli olubdur. Təbrizdən
keçəndə bir neçə gün Hacıgildə
(Hacı Məhəmməd Naxçıvani nəzərdə
tutulur - F.X.) qalıbdır. Bu vaxt Möcüz Hacıya
söyləyib ki, şəbüstərli dostlarından Müəddəb
adlı birisinə əlli tümən borclu olduğu
üçün bütün yazılarını ona verib
halallıq alıbdır. Şair gedəndən sonra Hacı Məhəmməd
Şəbüstərə gedib Müəddəbi tapıb,
Möcüzün borcunu verib və yazılarını
alıb gətiribdir”.
Möcüzün öz əlyazmalarını Müəddəbə
verməsi haqqında başqa bir məlumat isə şairin həmyerlisi,
sonralar Şimali Azərbaycanda yaşayan və orada vəfat edən
filologiya elmləri namizədi Qurbanəli Məmmədzadəyə
məxsusdur. O, hələlik heç yerdə çap olunmayan
“Azərbaycan şairi Mirzə Əli Möcüz Şəbüstəri
və mənim xatirələrimdən” adlı iri həcmli əlyazmasında
yazır: “Möcüz övladı olmadığı
üçün ən yaxın sirdaşı olan ağa Mirzə
Əli Yəhyazadənin... qızını... öz
qızı... hesab edərdi. Bu qız da Şəbüstərdə
Məhəmmədrza Müəddəb adlı bir xəyyata (dərziyə
- F.X.) ərə verilmişdi. Şair Məhəmmədrzanı
öz qızının əri və kürəkəni kimi
bildikdə öz şeirlərini Şahruda gedəndə ona
tapşırmışdır”. Əldə etdiyimiz bir sıra
yeni faktlar həm Q.Məmmədlinin, həm də Q.Məmmədzadənin
məlumatlarının həqiqətə uyğun
olmadığını göstərir.
Əvvəla, Müəddəbin kimliyi haqqında. Məhəmmədrza
Müəddəb (1912-1991) həqiqətən Şəbüstərdə
tanınan məşhur dərzilərdən biri olub. Mükəmməl
təhsil almasa da, ədəbiyyat həvəskarı kimi şəxsi
mütaliəsi sayəsində Şərq poeziyasından xəbərdar
idi. Möcüz satiralarının vurğunu olan Müəddəb
həm də, bir mürid kimi şairin ideyalarının fəal
təbliğatçısı olub.
Gələk Q.Məmmədlinin Müəddəbi
Möcüzün “şəbüstərli dostlarından
birisi” kimi təqdim etməsi məsələsinə.
Möcüzün istər Şəbüstərdə, istərsə
də İranın başqa şəhərlərində və
hətta İstanbulda yaşayan çoxlu dostu olub. Şair
onların bir qismi ilə məktublaşmış, bir qismi ilə
tez-tez Şəbüstərin müxtəlif yerlərində
və ayrı-ayrı evlərdə görüşüb fikir
mübadiləsi aparmış, digər bir qismi ilə isə
daha çox yaxınlıq edərək ürək sirrini
bölüşmüşdü. O, müntəzəm olaraq
şeirlərində yaxın dostlarının əksəriyyətinin
adını xatırlamış, vaxtaşırı onlara mənzum
məktublar və öz yeni şeirlərini göndərmişdi.
Əgər Müəddəb həqiqətən
Möcüzün dostu olsaydı, şair hökmən
şeirlərində onun da adını çəkər,
yaxud hər hansı bir münasibətlə onu
xatırlayardı. Hər halda biz hələ bu günədək
Möcüzün belə bir şeirinə rast gəlməmişik.
Digər tərəfdən 1933-cü ildə Şahruda gedərkən
60 yaşını haqlayan şairin özündən təxminən
40 yaş kiçik olan 21 yaşlı bir gənclə dostluq
etməsi də inandırıcı görünmür.
Araşdırmalar göstərir ki, Q.Məmmədzadənin
Möcüzün Müəddəbi “öz qızının əri
və kürəkəni” hesab etməsi haqqındakı
“xatırlamaları” da həqiqətə uyğun deyil.
Düzdür, Müəddəb Möcüzün dostu
M.Ə.Yəhyadazənin kürəkəni idi. Lakin 2008-ci ildə
Şəbüstərdə Müəddəbin oğlu Əli
ağa tərəfindən surəti bizə təqdim olunan
M.Müəddəbin şəxsiyyət vəsiqəsindən
aydın olur ki, onun atasının M.Ə.Yəhyazadənin
qızı Əzizə xanımla izdivacı
Möcüzün vəfatından düz dörd il sonra -
1938-ci ildə qurulub. Belə olan halda Möcüz Müəddəbi
necə öz “qızının əri və kürəkəni”
hesab edə bilərdi?
Q.Məmmədzadənin adını çəkdiyi
M.Ə.Yəhyazadə Cəmi Şəbüstərin maarifpərvər
ziyalılarından biri olub. Onun ən böyük xidməti
Şəbüstərdə qız məktəbinin təşkilində
fəal iştirak etməsidir. M.Ə.Yəhyazadə həqiqətən
Möcüzün yaxın qonşusu və sadiq dostu idi.
Sübut üçün uzağa getməyə ehtiyac yoxdur.
Şairin öz şeirlərində dəfələrlə
M.Ə.Yəhyazadəni bir dost kimi xatırlaması bu fikri təsdiq
edən ən tutarlı faktdır. M.Ə.Yəhyazadənin
qızı Əzizə xanıma gəldikdə isə, o da
Şəbüstərdə açılan qız məktəbinin
ilk şagirdlərindən idi. Bu məktəbin
açılmasında çox böyük xidməti olan
Möcüz, Əzizənin simasında öz
qızını gördüyü üçün onu ürəkdən
sevib və onun oxumasıyla təskinlik tapıb.
Beləliklə, yuxarıda istinad etdiyimiz məlumat və
faktlar bizə belə bir qənaətə gəlməyə əsas
verir: Q.Məmmədlinin yazdığı kimi Müəddəbi
Möcüzün dostu, yaxud Q.Məmmədzadənin
“xatırladığı” kimi “öz qızının əri
və kürəkəni” yox, sadəcə olaraq şeirlərinin
pərəstişkarı və ideyalarının təbliğatçısı
hesab etmək daha doğrudur. Burada bir məsələyə də
aydınlıq gətirmək zəruridir. Möcüzün
avtoqrafları hansı yolla Müəddəbin əlinə
düşmüşdü? Q.Məmmədlinin iddiasına
görə, “Möcüz... Müəddəb adlı birisinə
50 tümən borclu olduğu üçün bütün
yazılarını ona verib halallıq alıbdır”.
Əlimizə çatan yeni sənəd və məlumatlar bu
iddianın da əsassız olduğunu göstərir. Vaxtilə Şəbüstərdə
yaşayan Möcüzün bacısı nəvəsi 70
yaşlı Yaqub ağanın şairin əlyazmalarının
taleyi ilə bağlı anası Rübabə xanımdan
eşitdiyi və 12 avqust 2003-cü ildə Şəbüstərdə
şəxsən bizə (möcüzşünas Məmmədəli
Niqabi və bu sətirlərin müəllifinə)
çatdırdığı aşağıdakı məlumatın
həmin iddianın həqiqətə uyğun
olmadığını əsaslandırmaq üçün
xüsusi əhəmiyyəti vardır. “Möcüz
Şahruda gedəndə evinin açarlarını
bacısı qızı - mənim anam Rübabəyə vermək
istəyib. Lakin Möcüzün arvadı Səriyyə
xanım tündxasiyyətli olduğuna görə anam onun
dedi-qodusundan və giley-güzarından uzaq olmaq
üçün açarları qəbul etməyib. Buna
görə də Möcüz evinin açarlarını Mirzə
Əli Yəhyazadə Cəmi və Əlibəy Yəhyazadə
qardaşlarına verib. Möcüzün ev əşyaları
və sandıqda saxladığı əlyazmaları evində
qalıb”. Bu məlumatdan aydın olur ki, şair Şahruda gedərkən,
görünür, geri qayıtmaq ümidini itirmədiyindən
əlyazmalarını heç kimə verməyıb və
onlar şairin evindəki sandıqda qalıb. Həmin hadisədən
bir il sonra Möcüz Şahrudda vəfat etdiyi
üçün Yəhyazadə qardaşları
sandığı açmağa məcbur olmuş və
şairin əlyazmalarına sahiblənmişlər.
Şübhə etmirik ki, bir neçə il Yəhyazadələrin
nəzarətində olan avtoqraflar 1938-ci ildə Əzizə
xanımla evlənərək bu ailə ilə qohum olan Müəddəbə
etibar edilib. Əldə etdiyimiz nadir bir sənəd də
sübut edir ki, Yəhyazadələrin sahib
çıxdığı əlyazmalar ailənin kürəkəni,
Möcüzün pərəstişkarı Müəddəbin
şəxsi arxivində saxlanırmış. Bu sənəd
Möcüzün ədəbi irsini toplamaqla məşğul
olan Ə.Naxçıvaninin 14 yanvar 1939-cu ildə öz əli
ilə farsca yazdığı və günümüzədək
qorunub saxlanan kiçik bir qəbzdən ibarətdir. Qəbzin
tərcüməsi belədir: “Ağayi-dərzi Rza Müəddəb
Şəbüstəridə olan mərhum Möcüzün
öz xətti ilə kiçik vərəqlərə
yazılmış bir qədər şeiri mən Əli
Naxçıvaniyə təhvil verildi ki, inşallah,
üzünü köçürəndən sonra o həzrətə
qaytarım. Habelə mərhum Möcüzün tərtib edəcəyim
divanının bir nüsxəsini də o həzrətə təqdim
edim və bu qəbzi geri alım (Ə.Naxçıvaninin
imzası)”. Qəbzdən göründüyü kimi,
Ə.Naxçıvani avtoqrafları qaytarmaq şərtilə
Müəddəbdən təhvil almışdır. Məqsəd
isə şairin divanını çapa hazırlayarkən həmin
avtoqraflardan istifadə etmək idi. Ə.Naxçıvani
avtoqrafları Müəddəbdən alıb apardıqdan
sonra 2 il 3 ay ərzində onların arasında çox gərgin
məktublaşma olub. Müəddəbin məktubları əlimizə
gəlib çatmasa da, Ə.Naxçıvaninin ona
yazdığı üç cavab məktubundan aydın olur
ki, Müəddəb təkidlə avtoqrafların
qaytarılmasını tələb edib,
Ə.Naxçıvani isə onları üzünü
köçürüb qurtardıqdan sonra
qaytaracağını bildiribdir. 1941-ci ildə sovet
qoşunları İrana yeridiləndən sonra onlar
arasındakı kulminasiya nöqtəsinə çatan gərginlik
yox olub. Ana dilində yazıb-yaradan ifşaçı şairə
mənfi münasibət bəsləyən İran rəsmi
dairələrinin sovet qoşunları İrandan
çıxarılandan sonra gözlənilən qisasından
ehtiyat edərək Müəddəb avtoqrafları geri almaq
fikrindən, Əli ağa isə şairin divanını
çap etdirmək təşəbbüsündən əl
çəkib. Beləliklə, şairin avtoqraflarının
Müəddəbdən alınan böyük bir hissəsi
H.M.Naxçıvaninin şəxsi kitabxanasında qalıb.
Sual olunur: Əgər Q.Məmmədlinin iddia etdiyi
kimi, Möcüz 50 tümən borcu müqabilində əlyazmalarını
Müəddəbə verib onunla “halallaşmışdısa”
və H.M.Naxçıvani Müəddəbin 50 tümənini
verib həmin əlyazmaları alaraq şəxsi
kitabxanasına gətirmişdisə, 1939-cu ildə Əli
ağanın yenidən xüsusi qəbzlə Müəddəbdən
“kiçik vərəqlərə yazılmış bir qədər
şeiri” təhvil almasına ehtiyac var idimi? Xeyr!
Çünki Q.Məmmədlinin yazdığına görə,
Müəddəb Möcüzün “bütün
yazılarını” H.M.Naxçıvaniyə vermişdi.
İkincisi, keçən əsrin 30-cu illərində
İranda 50 tümən heç də kiçik məbləğ
deyildi. Möcüzün bir sıra şeirlərində
göstərdiyi bəzi zəruri ərzaq məhsullarının
qiyməti ilə hesablasaq, bahalığın son həddə
çatdığı həmin dövrdə 50 tümənə
45 kq. buğda, 30 kq. ləpə, 25 kq. quyruq, 20 kq. qənd, 3
kq. çay, 500 yumurta almaq olardı. Belə bir vəziyyətdə
21 yaşlı Müəddəbin 50 tümənlə
Möcüzün əlyazmalarını əvəzləşdirib
onunla “halallaşması” inandırıcıdırmı? Xeyr!
Çünki o vaxt belə yüksək dəyərə malik
olan pulu nə Möcüz kimdənsə borc alar, nə də
kimsə kasıb şairə bu məbləğdə borc verərdi.
Zənnimizcə, yuxarıda istinad etdiyimiz yeni sənəd
və məlumatlar Q.Məmmədlinin Möcüzün 50
tümən borcu müqabilində şeirlərini Müəddəbə
verməsi haqqındakı iddiasının əsassızlığını,
həm də Möcüzün avtoqraflarının hansı
yolla Müəddəbin əlinə düşməsi və
sonralar məhz Əli ağanın təşəbbüsü
sayəsində H.M.Naxçıvaninin şəxsi
kitabxanasına aparılmasının təfsilatı və
tarixçəsinin həqiqi mənzərəsini aşkara
çıxarmaq üçün kifayətdir.
Fərman XƏLİLOV
AMEA Naxçıvan Bölməsi Əlyazmalar Fondunun
baş direktoru,
filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet .- 2025.- 6 iyun(¹98).-S.23.