İçimizdə
ulayan bayquş - vicdanın vəhmi, gecənin
keşikçisi
YAZIÇI İMAMVERDİ İSMAYILOVUN "BAYQUŞ
VƏ QAROVULÇU" HEKAYƏSİNƏ İKİ
BAXIŞ
Əliməmməd NURİYEV,
"Konstitusiya" Araşdırmalar Fondunun prezidenti:
- Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı və
ictimai həyatının nadir paralel axarlarından biri də
İmamverdi İsmayılov şəxsiyyətidir. O, həm ədəbiyyatın
qələm adamı, həm də ictimai yaddaşın tribuna
səsi kimi tanınır. Yeddinci çağırış
Milli Məclisin deputatı kimi dövlət həyatında fəal
iştirak etsə də, ədəbiyyatdan üz döndərməmiş,
əksinə, qəlbin və cəmiyyətin səssiz
çırpıntılarını bədii obrazlara
çevirməkdə davam etmişdir.
Onun ədəbi irsi, xüsusilə hekayəçilik
sahəsindəki fəaliyyəti, Azərbaycan nəsrində
mistik-realist düşüncənin əxlaqi yükü ilə
seçilir. İctimai-siyasi fəaliyyəti dövründə
adının daha çox parlament tribunasından eşidilməsi,
bəlkə də, oxucunu onun yazıçı kimliyinə
bir qədər gec qovuşdurub. Lakin bu gecikmiş
tanışlıq, o hekayələrin öz daxilində gizlətdiyi
insan səsi, vicdan pıçıltısı və zamanla
üz-üzə qalma ehtirası ilə dəyərini itirmir -
əksinə, artırır. O, çağdaş ədəbiyyatımızda
böyük hekayə ustası kimi, həm həyatın bədii
izahını, həm də insanın metafizik portretini yarada
bilən nadir yazıçılardandır.
İmamverdi İsmayılovun "Bayquş və
Qarovulçu" hekayəsi çağdaş Azərbaycan
hekayəçiliyində istisna ediləcək qədər fərqli,
həm də insan psixikasına dərindən nüfuz edən
nadir nümunələrdəndir. Onun yazı üslubu təkcə
mövzu seçimi ilə deyil, həm də insan təbiətinin
və gündəlik həyatın metafizik qatlarına toxunmaq
cəsarəti ilə seçilir. Əgər Mövlud
Süleymanlının sosial psixologiyanı əyaniləşdirən
yazı tərzi, Sabir Əhmədlinin bədii dialoqlarla ictimai
tipaj yaratmaq bacarığı, Anar və Elçinin sətiraltı
fəlsəfi ahəngi varsa, İmamverdi İsmayılovda isə
mistik realizmlə əxlaqi və sosioloji qatların vəhdəti
hiss olunur. Bu hekayədə o, bayquş obrazı vasitəsilə
təkcə gecənin deyil, həm də vicdanın
sükutuna işıq salır. Müəllifin ədəbiyyata
yanaşması klassik folklor motivlərini modern psixoloji
reallıqla vəhdətdə təqdim etməyə imkan verir
ki, bu da onun yazılarını həm zamanla, həm də
insanla üz-üzə gətirir.
Bayquş həm gecənin, həm qorxunun, həm də
sirrin rəmzi kimi hekayədə mərkəzləşdirilir.
O, mənfi personaj deyil; əksinə, insani qorxuların simvolik
"gözəgörünməz mənbəsidir".
Ulaması, sədəsinin qaranlıqda yayılması
qarovulçunun vicdanına, keçmişinin iztirablarına
toxunur. Güllə atmadan əvvəlki daxili monoloqlar,
bayquşun diliylə verilməyə başlayan metafizik
etirazlar onun cəmiyyətin şüuraltında bütöv
bir tənqidin daşıyıcısı olduğunu göstərir.
Bu quş - təbiətin qoruyucusu, qaranlığın
işığı, bütün günahların yükləndiyi
məsum bir səsdir.
Hekayənin ən təsiredici hissələrindən
biri qarovulçunun yuxuları, peşmanlıqları və
qızının faciəli taleyidir. Bu hissələr sadəcə
real xatirə deyil, qaranlığın qopardığı
daxili psixoloji tufanlardır. Bayquşun səsi ilə
üst-üstə düşən bu xatirələr - bir
növ vicdanın təkrar səslənməsi, ruhun
özüylə danışıqlarıdır. Qızın
ruhunun ulartıya qarışması bu hekayəni sənəddən
çox, bir duyğu mətninə çevirir.
Hekayədə bayquşun dili, düşüncə tərzi
və fəlsəfi yüklü ifadəsi qeyri-adi şəkildə
təqdim olunur. "Aaa-uuu" kimi ulartılar sadəcə səslər
deyil; onlar qorxuların, keçmiş faciələrin, cəmiyyətin
gizlində saxladığı dərin əzablı
sualların səslənməsidir. Bu ulartı mətn boyunca
bir növ ədəbi ritm və emosional intonasiya kimi işləyir.
Qarovulçunun yuxularında, keçmişin iztirablarında,
qızın ruhuyla danışığında bu səs bir
göz yaşına, bir hönkürtüyə bənzəyir.
Hekayəyə müdaxilə edən nəvə, yeni
dünya düzəninin bərqərar olması
üçün müdrikliklə yoğrulmuş ağlın
səslənən obrazıdır. O, babasına
çağdaş baxış bucağı ilə
yanaşır, bayquşun mifoloji qaralanmasına etiraz edir, onu təbiətin
müdafiəçisi və hikmətin rəmzi kimi təqdim
edir. Bu nəsillər dialoqu, keçmişin susqunluğuna
qarşı gələcəyin sözünü gətirir,
hekayəyə əxlaqi-mənəvi bir dinamika qatır.
Bayquş obrazı dünyanın bir çox mədəniyyətlərində
həm ölüm, həm də müdriklik simvoludur. Yunan
mifologiyasında Afina adlı müdriklik
tanrıçasının müqəddəs quşu olan
bayquş, hikmət və ədalətin rəmzi
sayılır. Türk mifoloji sistemində isə
şamanların baş geyimlərində bayquş
tükünə yer verilməsi onun fövqəltəbii aləmlə
bağlılığına işarədir. Bu hekayədə
də bayquş həm fövqəltəbii müşahidəçi,
həm də yasaq, unudulmuş sirlərin
daşıyıcısı kimi təqdim edilir.
Bənzər yanaşmalar dünya ədəbiyyatında
Edqar Allan Ponun məşhur "Qarğa" (The Raven) adlı
simvolik şeirində, yaxud Qabriel Qarsia Markesin hekayələrində
bəd əlamət daşıyan canlılar vasitəsilə
rast gəlinir. Lakin İmamverdi İsmayılovun bayquşu - nə
Ponun qaranlıq xəbərçisi, nə də Markesin
alleqorik bəla təcəssümüdür. O, vicdanın
özü qədər məyus, bir o qədər də
ayıq bir müşahidəçidir.
"Bayquş və Qarovulçu" hekayəsi
metaforalarla yüklənmiş mənəvi bir yol gündəliyidir.
O, insanın öz dövrü, vicdanı, inancı və
qorxularıyla öz düzlüklərində tənhalıqla
rastlaşmasını təsvir edir. Bayquş bu hekayədə
təbiətin deyil, insanlığın
danışmağını, susaraq ədalət
axtarmağını təmsil edir. Hekayə oxucunu sadəcə
duyğulandırmır, onu düşündürür -
çünki orada insanın ən məhrəm qorxuları və
öz "bayquş"u ilə hesablaşması vardır.
İmamverdi İsmayılov bu hekayəsində oxucuya
yazıçı mövqeyindən çox bir şahid, bir
ürəkdaş, bir içi sızlayan ağsaqqal kimi
yanaşır. Onun hekayəsinin bu qədər canlı və
poetik olmasının səbəbi də budur: o, təbiətin
fonunda insanı izah etməyə deyil, insanın fonunda təbiəti
duydurmağa çalışır. Elə bu üzdəndir
ki, o, çağdaş yazıçıların çoxunun
əksinə olaraq, obrazla mühakiməni birləşdirə
bilir. "Bayquş və Qarovulçu" sadəcə bir
yazıçının deyil, bir insanın, bir yaddaşın
və bir vicdanın ulartısıdır:
- Aaa-uuu!
Zahid İLHAMOĞLU,
Əməkdar jurnalist:
- Görkəmli ziyalı, tanınmış ictimai
xadim İmamverdi İsmayılovun "Bayquş və
qarovulçu" hekayəsini birnəfəsə oxudum və
hər sətrində insan ruhunun incə qatlarına toxunan dərin
bir bədii mətnlə qarşılaşdım. Hekayə,
sadə süjet xəttinə malik olsa da, ilk cümlələrindən
etibarən oxucunu öz mənəvi dünyasına çəkir
və çoxqatlı mənaları ilə
düşündürür. Müəllif, gündəlik həyatın
adi bir səhnəsini - bağban-qarovulçunun həyatı
və bir bayquşun peyda olmasını - bir azərbaycanlı
oxucuya tanış sükunət və ahəng üzərində
qurur. Amma bu sükunət tezliklə pozulur və nəticədə
əsər bir insani faciənin, daxili
çöküşün, vicdanla qarşılaşmanın
simvolik aynasına çevrilir.
Bayquş bu hekayədə sadəcə quş deyil. O,
həm folklorun, mifologiyanın, qorxuların, həm də
vicdanın, itkilərin, həyatın keçmiş səhifələrinin
simvoludur. Qarovulçunun "səsindən yata bilmirəm"
deyə şikayət etdiyi bayquş, əslində onun öz
daxilində ulayan peşmanlıq, qırılmış
münasibətlər, yarımçıq qalan həyat hekayəsidir.
Bu baxımdan, hekayə bizə göstərir ki, insanın
qarşılaşdığı "kənar təhlükələr"
çox vaxt onun içində dərinləşən
travmaların, haqsızlıqların və günah hissinin əks-sədasıdır.
Əsərin dili həm poetik, həm də xalq
danışıq üslubuna sadiqdir. Qarovulçunun nəvəsi
ilə dialoqu, elə bil iki nəsil arasındakı duyğu,
düşüncə və dəyər fərqini
nümayiş etdirir. Nəvə müasir humanist
düşüncə ilə yanaşır, heyvanların da
yaşamaq haqqını, miflərin içində boğulan
inancları tənqid edir. Bu səhnə əsərin ən
güclü ideya təbəqələrindən birinə -
insanla təbiət, insanla mif arasında körpü qurmaq
ehtiyacına işarə edir.
Əsərdəki yuxu səhnəsi -
qızının "qayıdışı" - həm
mifik qat, həm psixoloji partlayış, həm də qəhrəmanın
daxili çöküşünün kulminasiyasıdır. Bu
səhnə yalnız atalıq faciəsini, ailə
böhranını deyil, eyni zamanda, insanın öz
ömrü boyu daşıdığı vicdan
yükünün nə qədər ağır və hətta
dağıdıcı ola biləcəyini göstərir.
Müəllifin ustalığı ondadır ki, oxucunu
yalnız duyğusal bir səfərə çıxarmır,
eyni zamanda, onu düşünməyə, sual verməyə,
öz həyatını və seçimlərini dəyərləndirməyə
sövq edir. Bayquşun dili ilə sanki bütün məzlumların,
susanların, kənara atılmışların səsi
eşidilir: "Mən ulamıram - mən səslənirəm!"
Bu çağırış insanın içindəki haqq
axtarışının və ümidsiz harayının bədii
əksi kimi oxunur.
Əsərin sonluğu isə həm faciə, həm
də bir növ aydınlanma anıdır. Qarovulçu nəinki
bir bayquşu, əslində öz içindəki qorxunu,
peşmanlığı, keçmişi, insanlığı
vurur. Güllə yalnız bir bədənə deyil,
yaddaşa, inanca, mərhəmətə də dəyir. Bu, həm
də bir növ ictimai şüura toxunan
çağırışdır: biz bəzən "səs
salanları" günahlandırır, amma sükutu pozan bu səslərin
əslində hansı acıları
hayqırdığını eşitmirik.
Yekunda bu hekayə oxucunu yalnız bir ədəbi
zövqlə deyil, insani məsuliyyətlə,
düşüncəylə, daxili aydınlıqla
baş-başa qoyur. "Bayquş və qarovulçu" -
mifin, simvolun və reallığın heyranedici sintezidir. Bu
hekayə təkcə bir hadisənin deyil, bütöv bir insan
taleyinin, cəmiyyətin və mədəniyyətin fəlsəfi
təhlilidir.
Onu da qeyd edim ki, hekayənin dərinliyinə toxunduqca,
müəllifin fikir və təsvir etdiyi hadisələrin
ruhunu böyük maraqla oxudum. İlk baxışda sadə
görünən süjetin içində gizlənən
mürəkkəb mənalar oxucunu düşünməyə
və daxili dünyasına səyahət etməyə dəvət
edir. Xüsusilə məni təsirləndirən məqam isə
əsərin təkcə obrazları deyil, bütövlükdə
cəmiyyətin mənəvi dünyasına güzgü
tutmasıdır.
525-ci qəzet .- 2025.- 19 iyun (№104).- S.10.