İki mədəniyyətin
şairi
Esse
Şeir ədəbiyyatın ən qocaman qoludur. Nə
qədər yenilənsə, dövr, zaman, şəxsiyyət
anlayışı xeyli dəyişsə də, şeirin
üzərində həmişə ənənənin kölgəsi
var. Poeziyada klassiklik ona görə bütün dövrlərdə
daha çox diqqət cəlb edir.
Qədim mədəniyyət ocaqlarından olan Anadoluda
şeir öz köklü təsirini həmişə qoruyub.
Ən yenilikçi şair belə Anadolunun insanlarından,
laylalarından, bərəkətli torpaqlarından yazıb, ya
da onlara xitab edib. Türk ədəbiyyatında modernizmlə ənənəni
birləşdirən, yeni ifadə tərzləri ilə
keçmişə güzgü tutmağı bacaran şairlərdən
biri də Ahmet Arifdir. Ahmet Arif şeiriyyatı Türkiyə mədəniyyətinin
bütün ünsürlərini özündə cəmləşdirən
az nümunələrdən biridir.
Ahmet Arif (1927-1991) sadəcə bir şair deyildi. O,
Anadolunun səsi, bu torpaqlarda yaşayanların çəkdiyi
dərdin, yaşadığı məhəbbətin və
içində daşıdığı ümidin misralarda
dillənmiş forması idi. Onun poeziyası sadəcə
estetik gözəllik deyil, həm də bir mövqedir:
xalqın, azadlığın və şəxsiyyətin
müdafiəsidir.
Ahmet Arifin şeirlərinin şah damarı Anadolu
insanıdır. Onun poetikasında xalqın dili heç bir bəzək-düzək
olmadan, bütün saflığı və sərtliyi ilə
yer alır. O, xalqın hisslərini böyük bir lirika ilə
ifadə edir, lakin bu lirika intellektual bir romantizmdən çox,
yaşanmış həyatın əks-sədasıdır.
Məsələn, məşhur "Həsrətindən
pranqalar əskitdim" şeirində belə deyir:
Seni anlatabilmek seni
Sana anlatabilmek seni
İyi çocuklara, kahramanlara...
Bu misralarda aşiqin sevgilisi qarşısında
duyduğu acizlik və eyni zamanda sevgisinin əzəməti,
xalqın saf emosional ifadəsi ilə təqdim olunur. Şeirin
strukturu, hər misranın təkrarı və qısa,
vurğulu cümlələri klassik Anadolu danışıq
formasına çox yaxındır.
Ahmet Arif öz poeziyasında kəndlinin sözlərini,
əsgərin iç səsini, nənələrin dilindəki
əfsanələri, ağıları və
nağılları istifadə edir. O, akademik və intellektual
elitanın dili ilə deyil, xalqın
danışdığı dil ilə danışır, bu da
onu oxucusuna daha da yaxınlaşdırır.
Ahmet Arifin poetikası üsyankarlıqla romantizmi birləşdirir.
Onun şeirlərində insana eşq ilə vətən
sevgisi bir-birindən ayrı düşünülmür. Onun
sevgiləri idealizə olunmuş qadın fiqurları deyil, eyni
zamanda azadlıq uğrunda mübarizə aparan xalqın
simvoludur.
Məsələn, "Ay qaranlıq" şeirində
belə bir misra var:
Seni sormam, seni aramam,
seni unuturum sanma
Bir kızı severim, bir de seni,
Bir de ölümü...
Bu misralarda "sevmək" anlayışı
sırf romantik bir hiss deyil, sevmək burada həm də
inandığı dəyərlər uğrunda yaşamaq deməkdir.
Sevgili, ölüm və vətən bir simvollar
üçlüyü kimi yanaşı durur. Bu, klassik romantik
şeirlərdən fərqlənir və Ahmet Arifin
poetikasının əsas özəlliklərindən biri olur.
Şair, sərbəst vəzndən istifadə etməklə
yanaşı, xalq şeiri ritmini də qoruyur. Onun şeirlərində
qəfil keçidlər, ani dəyişən emosiyalar və
yüksək səsli təkrarlamalar oxucuda emosional bir yük
yaradır. Bu da onun poeziyasını sadəcə oxumağa
yox, yaşamağa vadar edir.
Ahmet Arif Diyarbakırda dünyaya gəlmişdi. Bu
şəhər minilliklər boyu çoxmillətli, çoxmədəniyyətli
və çoxdilli bir yerdir. Onun şeirlərində bu təbəqəlilik
açıq-aydın sezilir. "Adiloş bəbənin
ninnisi" adlı şeirində, bölgənin sosial-iqtisadi
çətinlikləri, acı gerçəkliklər və
folklorun poetik ahəngi birləşir:
Adiloş bebek, ağlama
Anan gül kokar, gül açar
Ağlama kuzum, ağlama...
Layla formalı şeirdə, həm şifahi xalq ədəbiyyatının
strukturu, həm də regionun travmatik sosial həyatı poetik
bir forma alır. Ana obrazı tipik türk mədəniyyətindəki
"vətən-ana" konsepti ilə birləşir, lakin
eyni zamanda kürd xalqının laylaları ruhunda yazılıb.
Ahmet Arif kimliyini
şüarla deyil, poeziya ilə ifadə edib, hər cəhətdən
universal bir ədəbiyyat yaradıb.
Ahmet Arifin təsiri yalnız ədəbiyyat sahəsində
deyil, musiqi, sənət və ictimai düşüncə sahələrində
də güclüdür. Onun bir çox şeiri, başda Cem
Karaca, Ahmet Kaya, Edip Akbayram və Selda Bağcan olmaqla bir
çox sənətkar tərəfindən musiqiyə
çevrilib. Bu, onun şeirlərinin ritmik gücünü və
ictimai təsirini sübut edir. Məsələn, "Həsrətindən
pranqalar əskitdim" şeiri, 1980-ci illərdə siyasi
mübarizənin simvolik mətnlərindən birinə
çevrildi. Bir çox tələbə hərəkatı,
solçu və azadlıqsevər qruplar bu şeiri öz
ideologiyalarının poetik ifadəsi kimi qəbul etdilər.
Bu gün belə, Ahmet Arifin misraları sosial şəbəkələrdə,
divar yazılarında, pankartlarda və hətta gənclərin
döymələrində belə yer alır. Onun şeiri
yaşamağa, müqavimət göstərməyə,
ümid etməyə çağırışdır.
Ahmet Arif XX əsr Türkiyə poeziyasının
özünəməxsus və tayı-bərabəri olmayan səsidir.
Onun şeirləri təkcə estetik gözəllik deyil, həm
də sosial yaddaş, tarixi xatırlatma və insani vicdanın
sədasıdır. O, Anadolu insanının, acının və
ümidin şairidir.
Ahmet Arif iki dəfə həbs olunub. Onun şeirləri
yaşadığı dövrdə iqtidar tərəfindən
birmənalı qarşılanmayıb. Lakin xalqın
ağrılarını ifadə etdiyi üçün, bunu cəsarətlə
dilə gətirdiyinə görə dövrün
işçi sinfinin dərin hörmətini qazanıb.
Sadəcə bir kitabı yayımlanıb onun - "Həsrətindən
pranqalar əskitdim". Bu kitabdan sonra Ahmet Arif bir daha şeir
yazmayıb.
Anadoludakı qədim mədəniyyətlərin
poetik sintezini yaratmış Ahmet Arifin səsi,
keçmişin aynası və gələcəyin istiqamətidir.
Onun sözləri hələ də diridir, çünki o,
zaman üçün deyil, insanlar üçün yazıb.
Rəvan
525-ci qəzet .- 2025.- 21 iyun (№106).- S.18.