Yaponiya - böyük
transformasiyalar ölkəsi
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
II Dünya müharibəsi vaxtı baş verən
aclığın təsiri ruslarda və avropalılarda, hətta
almanlarda özünü açıq büruzə verdiyi halda,
yaponların ümumi görkəminə elə təsir
göstərməmişdi. Müharibədən sonra uzun
müddət Yaponiyada ezamiyyətdə olan sovet
yazıçısı Konstantin Simonov ölkə boyu bunu
müşahidə etdikdə və hərbi jurnalist kimi
müqayisəli şəkildə müharibə
dövründəki avropalıları yadına saldıqda, təəccübünə
səbəb olan bu kontrastı, səfər xatirəsi əsərində təsvir etmişdi.
Yaponları fərqləndirən ən mühüm cəhət
isə onların müqayisəyə gəlməyən vətənpərvərliydir,
vətən yolunda yapon gənci hər an özünü
qurban verməyə hazırdır. II Dünya müharibəsi
cəbhələrində yapon əsgərləri əsl
igidlik göstərirdilər. Təyyarəçi kamikadzelər
uçuş tapşırığını yerinə yetirməyə
gedəndə, heç bir tərəddüdə yol vermədən
birbaşa ölümün gözünə baxırdılar.
Yapon yanğın söndürənləri də
ustalıq və fədəkarlıq nümayiş etdirib, vəzifələrini
uğurla yerinə yetirdilər, ölkəni böyük fəlakətdən
xilas etdilər. Əks təqdirdə, daha böyük miqyasda
Çernobıl fəlakəti baş verə bilərdi.
Yaponları başqalarından fərqləndirən
samuraylar və geyşalar da, yalnız bu xalqa məxsus olan fəaliyyət
növünün daşıyıcılarıdır. Samuray
öz ruhu ilə xalq arasında mərdlik, igidlik simvoluna
çevrilmişdir. Samurayların ağasına
ağılasığmayan sədaqət hissi, bu yolda hətta
həyatını itirməsinə hazır olması, başqa
xalqlara olduqca təəccüblü görünür. Lakin
buna aid real faktlar tarixin səhifələrini bəzəyir.
Samuray üçün həyatın mənası həyatın
özündən qiymətlidir, ləyaqəti qoruyub saxlamaq
naminə həyatını itirməyin özü də, bu
silkin nümayəndələri üçün heç də
qəhrəmanlıq nümunəsi olmayıb, adi, sıravi
bir mənəvi borc hesab edilir. Samurayın ağası
öldükdə o, sərgərdan həyat sürən roninə
çevrilir.
Samurayın ruhu onun qılıncında - katanadadır
və samuray yatanda da qılıncını başının
altına qoyur. Samurayın özü kimi, onun silahı da əfsanə
mövzusuna çevrilmişdir. Samuraylar adətən iki
qılınc gəzdirirdi, kiçik qılınc seppuku etməyə
xidmət göstərirdi.
Meydzi Bərpasından sonra samuray təbəqəsinin
varlığı qadağan edildi, bu inqilab isə
samurayların üsyanı hesabına baş vermişdi. Lakin
samuray ruhu vətənə sədaqət simvoluna çevrilməklə,
öz davamını qoruyub saxlamışdır. II Dünya
müharibəsi döyüşlərində yapon əsgərlərinin
fədakarlığı samuray ənənəsinə əsaslanırdı.
Kamikadze təyyarəçilər real ölümə gedirdilər,
onların təyyarəsinin bakındakı yanacaq ancaq bir
istiqamətə uçmağa bəs edirdi, onlar təyyarələrini
amerikan gəmilərinə çırpıb, özləri də
həlak olmalı idilər. Kamikadzeləri bu dəhşətli
sonluq heç də qorxutmurdu, ona görə də ənənəvi
bir qədəh sakeni içib, sükanın arxasına
keçirdilər və belə fədakarlıqları ilə
məhz vətənə xidmət etdiklərini güman edirdilər.
Əslində isə, imperator və hərbi xadimlər II
Dünya müharibəsinə girmək yolu ilə, bu cavan
insanları sadəcə "top ətinə"
çevirmişdilər. Bu əsgərlər Yaponiya dövlət
rəhbərliyinin ağılsız siyasətinin "kəsilən
ağac qırıntıları" olmaqla, əslində
Yaponiyaya deyil, bu cinayətkarların iyrənc məqsədlərinə
xidmət edirdilər və özünü mehraba təslim edən
köhnə insan qurbanları kimi, XX əsrdə də həyatla
belə vidalaşmaq yolunu seçirdilər.
Geyşalar isə, samuraylardan fərqli olaraq, dinc,
ilhamlandırıcı həyatın bəzəkləri kimi,
incə hərəkətləri, bütövlükdə zərifliyi
və musiqi duyumu ilə heyranlıq obyektinə çevrilməklə,
yapon qızlarının xüsusi simvolları kimi qəbul
edilir. Geyşaları Kiotonun, Tokionun küçələrində
əyinlərindəki bahalı ipəkdən tikilmiş, qəribə
naxışları olan kimonoları ilə ə də məruz
qalırlar, lakin bu çətinliklərin hamısına
dözməklə, tutduqları yoldan çəkinmək istəmirlər.
Çünki gələcək onlara xoşbəxtlik, tam təmin
olunma imkanını bəxş edəcəkdir. Axı onlara
vurulan varlı adamlar bu qızları hərtərəfli təmin
etmək vəzifəsini də öz üzərlərinə
götürürdülər. Başlanğıcda isə
geyşalara olan bu münasibət tam platonik xarakter
daşıyır. Hamı yaxşı bilir ki, geyşaya
Avropadakı kurtizankalar kimi yanaşmaq olmaz.
Geyşalar musiqi ilə yanaşı, poeziyadan da
baş çıxarırlar və qonaqlara həqiqətən
estetik həzz verməklə yanaşı, onların əsəblərinin
sakitləşməsinə yol tapırlar. Kurtizankalar
müştəriləri üçün həm də əsasən
fiziki yaxınlıq rolunu ifa etdikləri halda, geyşalar belə
xidmətdən tam uzaq olmaları ilə seçilirlər. Bu
o demək deyildir ki, onlar tam katolik rahibə həyatı
yaşayırlar. Lakin xidmət vaxtı qoyulmuş qaydaları
pozmaq ciddi qəbahət sayılır.
Yaponun qidalanması da başqa xalqlardan fərqlənir,
onlar az miqdarda ət yeyirlər, pəhrizlərində
balıqla, dəniz məhsulları ilə qidalanmağa
üstünlük verirlər. Dünyada tutulan qiymətli
tunets balığının 80 faizə yaxınını
yaponlar istehlak etdiyindən, bəzən bu balıqların
birinin topdansatış qiyməti bir milyon ABŞ dollarından
da yuxarı olur.
Yapon restoranlarında bahalı mərmər mal ətindən
olan xörəklər də təklif olunur, bu məqsədlə
yetişdirilən danalar hər gün massaj edilir, onlara su əvəzinə
içmək üçün pivə də verilir. Əlbəttə,
belə ətin istehsalı, avropalıların donuz bekonundan və
xamondan baha başa gəlir və bu, həm də həmin
xörəklərin reklamı üçün yaxşı
rol oynayır.
Yaponların soyuq qəlyanaltısı olan suşi isə
bütün dünyanın restoranlarına
yayılmışdır.
Yaponlar başqa xalqlardan nəyisə qəbul etmək
istedadına malikdirlər, həm də, bu təcrübənin
üzərində işləməklə, təkmilləşdirməklə,
onu özlərinə məxsus istehsal növünə
çevirirlər. Yapon, başlanğıcda da qərbliləri
təqlid etməkdə kor-koranə hərəkət etməmiş,
onların təcrübələrinin hər birinə
seçim qaydasında yanaşmışdı və bu da
onlara yalnız uğur gətirmişdi. Onlar Böyük
Britaniyanın donanmanı təşkil etmək praktikasına
üstünlük verib, onu öyrənməyə və tətbiq
etməyə nail olmuşdular. Hərbi işini isə onlar
Almaniyadan götürmüşdülər. Maliyyə sistemində
amerikanların daha qabaqcıl olduqlarını əsas
götürərək, həmin sistemi Yaponiyada da tətbiq
etdilər. İnzibati xidmət sahəsinin təşkilində
isə onlar fransızların idarə etmə praktikasına
müraciət etdilər. Hətta regionlar da Fransada olduğu
kimi yeni bölgüdə prefekturalara çevrildilər.
Bütün bunlar Yaponiyanın, feodal sistemin
qalıqlarını sürətlə ləğv etməsinə
şərait yaratdı, ölkə modernləşmə
prosesini qısa müddətdə və səmərəli
şəkildə həyata keçirməyi bacardı. Lakin Qərbin
mənfi təcrübəsi də öz təsirini göstərməmiş
qalmadı, Yaponiyanın imperialist iddialarının
böyüməsinə səbəb oldu və bu da, öz
növbəsində ölkəni militarizm
bataqlığına sürüklədi. Yaponiya, Qərb təcrübəsində
təşkil olunmuş və müasir silah növləri ilə
təchiz olunmuş orduya malik oldu. Bu ordu 15 il ərzindəki
üç müharibədə qalib gəlib, Çinə,
Rusiyaya və Koreyaya öz hərbi gücünü göstərə
bildi. Bu isə onu daha böyük macəralara
ruhlandırdı və Yaponiya qonşuluqda yerləşən
dövlətlərin ərazilərini işğal etmə niyyəti
ilə yaşamağa başladı. Cənubi-Şərqi
Asiya ölkələri və Sakit okeandakı adalar yapon
işğalından ağır əzab çəkməli
oldu.
Lakin fərdi macəradan fərqli olaraq, dövlətin
bunu öz xarici siyasətinə çevirməsi, adətən
onun özü üçün ağır nəticələrin
yaranmasına səbəb olur. ABŞ-ın Pyorl Harbor hərbi
dəniz bazasına hücum, onun II Dünya müharibəsinə
girməsinə səbəb oldu və sonda Yaponiya ağır
məğlubiyyətlə və tarixdə ilk dəfə ərazisinin
işğalı ilə üzləşməli oldu.
Yaponiyanın vahid dövlətdə birləşməsi
cəhdləri
Yaponiya Çin mənbələrinə görə,
bizim eranın birinci minilliyinin sonunda 100-dən artıq
dövlətə malik idi və qonşuluqda yaşayan bu
kiçik dövlətlər əlavə ərazi
işğalı üstündə bir-biri ilə
vuruşurdular. Vətəndaş müharibələri
xalqın qüvvələrini tükədir, ölkəni
viran qoyurdu. Ona görə də Yaponiyanı vahid dövlətdə
birləşdirmək istəyi artıq XVI əsrdə
yetişmişdi və bir sıra xadimlər silahlı
toqquşmalara əl atmaqla, bu məsələni həll etməyə
cəhd edirdilər. Əsrin sonunda, qəddarlığı ilə
seçilən syoqun Nobunaqa Oda bunun reallaşması
üçün xeyli iş görmüşdü, lakin Kiotoda
mühasirə olunub, özünü öldürməsi, ona
öz niyyətini həyata keçirməyə imkan verməmişdi.
Sonra syoqun Hidoyoşi Toyotomi bu işi davam etdirsə də,
onun da ölümü, amallarının yarımçıq
qalmasına səbəb oldu. Syoqun İeyasu Tokuqava rəqib
qüvvələr arasında manevr edərək, bir cəbhədən
başqasına keçməklə, həmin ideyanı
reallaşdırmağı öz üzərinə
götürdü və 1603-cü ildə başlıca
düşməni üzərində qələbə
çalmaqla, ölkəni vahid mərkəzləşdirilmiş
qaydada birləşdirdi. Normandiyalı Uilyam Fatehin 1066-cı
ildə İngiltərəni mərkəzi dövlətdə
birləşdirməsi təcrübəsini, o, öz ölkəsində
beş əsr yarım sonra həyata keçirmişdi.
Yaponiyanın feodalizmdə, Avropaya nisbətən uzun müddət
qalmasının səbəblərindən biri də, yəqin
ki, budur.
Tokuqava dövlətdə əsaslı dəyişikliklər
etməklə də məşğul oldu, paytaxtı Kiotodan
Edoya (indiki Tokioya) köçürdü. Onun
yaratdığı syoqunat tarixdə daha uzun
ömürlülüyü ilə seçilməklə,
1868-ci ildəki Meydzi inqilabına qədər 265 il
yaşadı. Onun yaratdığı sülalə
bütün ölkə həyatını idarə edirdi.
İmperatorun hakimiyyəti əslində ləğv
edilmişdi, onun rolu əsasən dini xarakter
daşıyırdı. Axı imperator guya ilahi mənşəyə
malik idi və xalq bunu dini ehkam kimi qəbul etmişdi.
İmperator real hakimiyyətdən uzaqlaşdırılmaqla,
yalnız mərasim vəzifələrini həyata
keçirirdi. Onun keçmiş paytaxtda qalması ilə
yanaşı, əvvəlki imtiyazlardan məhrum olması
hesabına həm də ehtiyac içərisində
yaşayırdı.
Tokuqava, dövlət işlərinə xristian
missionerlərinin müdaxiləsini əsas götürərək,
onları ölkədən qovdu, bir neçəsini
öldürdü və xristianlığı qəbul
etmiş yaponları sərt qaydada təqib etməyə
başladı.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet .- 2025.- 15 noyabr (№208).- S.22.